اگر صاحب کسبوکار هستید و یا در کسبوکاری مشغول به فعالیت هستید، حتماً میدانید که اندازهگیری نتایج کمپینها یک ضرورت است. کسبوکارها هزینههای بسیاری را صرف تبلیغات و ارتباطات میکنند. بر اساس آمار سایت cmocouncil.org پیشبینی میشود تا سال 2019 هزینههای جهانی تبلیغات به 2.1 تریلیون دلار برسد. سؤال مهم و اساسی اینجاست که آیا این هزینهها بهصورت بهینه محاسبه و صرف شدهاند. بررسی نرخ بازگشت سرمایه ROI در مارکتینگ (که به آن MROI میگویند) در این بهینهسازی به شما کمک میکند.
در این نوشتار ضمن توضیح مفهوم نرخ بازگشت سرمایه ROI و روش محاسبه آن، چالشها و نکاتی که در ارزیابی کمپینهای مختلف بازاریابی دیجیتال وجود دارد، را با هم بررسی میکنیم.
همانطور که از نام آن مشخص است، نرخ بازگشت سرمایه یا Return Of Investmet (ROI) سود حاصل از هر سرمایهگذاری در کسبوکار است. این شاخص بهصورت درصدی محاسبه و بیان میشود. ROI برای تحلیل سرمایهگذاریها و تصمیمگیریهای بعدی در کسبوکار مورد استفاده قرار میگیرد.
در مارکتینگ هم ROI برای بررسی میزان تأثیر کمپینهای مختلف محاسبه میشود که همانطور که گفتیم به آن MROI (Marketing Return Of Investment) یا ROIM (Return On Marketing Investment) گفته میشود. البته بررسی MROI و تحلیل در بازاریابی چالشها و نکاتی دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
به صورت فرمولی میتوان گفت ROI همان نسبت سود حاصل از سرمایهگذاری به میزان هزینه اولیه است. به بیان ساده فرمول محاسبه ROI به صورت زیر است:
به صورت مشابه در بازاریابی MROI معادل می شود با:
اگر بخواهیم یک مثال خیلی ساده از سرمایهگذاری بیان کنیم، فرض کنید یک سرمایهگذار سهامی را به ارزش 500 هزار تومان خریداری میکند و 2 سال بعد آن را به مقدار 1 میلیون تومان به فروش میرساند. ROI این سرمایهگذاری، به شکل زیر محاسبه میشود:
ROI = (1000,000 – 500,000) / (500,000))*100 = 100%
برای یک کارشناس بازاریابی دیجیتال اندازهگیری ROI دو دلیل اصلی دارد:
در تبلیغات گاهی هدف از صرف هزینه افزایش سود در کوتاهمدت نیست. مثلاً آگاهی از برند، افزایش لید یا سرنخهای فروش است. این اهداف ممکن است باعث سود کوتاهمدت برای کسبوکار شما نشود. ولی در بلندمدت تأثیر بهمراتب بیشتری در فروش و سود خواهد داشت. بنابراین نمیتوان تنها با محاسبه عددی ROI درباره هر کمپین نظر داد و متناسب با نوع تبلیغات شاخصهای دیگری را هم باید در نظر بگیرید.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
در نگاه اول محاسبه این شاخص با توجه به فرمول به نظر ساده است. ولی در واقع دشواریهای بسیاری برای محاسبه بازگشت سرمایه مخصوصاً در مارکتینگ وجود دارد.
معمولاً هزینههای فعالیت مارکتینگ کاملاً مشخص است. اما برای محاسبه دقیقتر MROI باید زمانی که اعضای تیم شما برای تبلیغات صرف میکنند را هم در نظر بگیرید. مثلاً برای محاسبه MROI تبلیغات در شبکههای اجتماعی اگر اعضای تیم مارکتینگ که بهعنوان نیرو در تولید محتوا و گرافیک پستها فعال هستند را در نظر نگیریم، ممکن است MROI را خیلی بالاتر از واقعیت محاسبه کنیم. بنابراین تمامی هزینههای ریزودرشت را در محاسبات خود وارد کنید.
چالش بزرگتر اندازهگیری سود حاصل از تبلیغات است. سؤالی که باید پرسیده شود این است که اگر این کمپین راهاندازی نمیشد و یا این تبلیغات اتفاق نمیافتاد، فروش و سود چه تغییری میکرد؟ جواب به این سؤال در محیط متغیر بازار موجود ساده نیست.
اما گاهی نتیجه فعالیت بازاریابی کم شدن ریزش فروش و افزایش وفاداری مشتریان است و باعث میشود که مشتری گزینه دیگری را انتخاب نکند. بنابراین باید به سود حفظشده نسبت هم توجه کنیم. چون ممکن است در صورت عدم تبلیغات، فروش و درنتیجه سودآوری کم شود.
چالش متداول دیگر محاسبه زمانی است میتوانید تأثیر تبلیغ را در فروش ببینید. برای بعضی محصولات که فرکانس فروش آنها پایین است، مانند اتومبیل ممکن است این زمان به سه سال هم برسد. اما برای محصولات با فرکانس بالا معمولاً تأثیر تبلیغات زودتر دیده میشود. این مسئله و همچنین تورم و تغییر ارزش پول در گذر زمان فرمول MROI را میتواند پیچیده کند که معمولاً برای سادگی از این تأخیر صرفنظر میکنیم. اما در ذهن خود این نکته را در نظر بگیرید که تأثیر تبلیغات در بلندمدت بیشتر خود را نشان میدهد.
اگر قصد تبلیغ کسبوکار خود در سراسر وبسایت های ایرانی را دارید، شبکه تبلیغات دیجیتال مدیا اد به شما کمک میکند تا ترافیک باکیفیتی از متنوع ترین وبسایت ها را تجربه کنید.
واقعیت این است که مخاطب در فرآیند تبدیل به مشتری ممکن است با انواع مختلف تبلیغات آن شرکت مواجه شده باشد. بنابراین مجموعهای از تبلیغات ذهن او را برای خرید آماده کرده و این تأثیر یک کمپین نبوده است. در واقع این مجموعه تبلیغات باعث افزایش آگاهی از برند شده و نمیتوان گفت که کدام نوع تبلیغ تأثیر بیشتری بر سودآوری داشته است.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
اما ضمن توجه به این نکات بهعنوان کارشناس بازاریابی، برای محاسبه MROI معمولاً آخرین تبلیغی که بعدازآن فروش اتفاق افتاده را تبلیغ مؤثر در نظر میگیرند.
در تبلیغات دیجیتال برای سادگی محاسبات اینطور فرض میشود که یک مخاطب در مواجهه با یک بنر تبلیغاتی یا کلیک میکند و کلیک او به خرید منتهی میشود، یا کلیک میکند و مراحل خرید را نصفه رها میکند (منجر به خرید نمیشود) و یا کلاً کلیک نمیکند. تنها حالت اول در محاسبه MROI منجر به سودآوری شده است.
ساختار تیم محتوا - جلسه 13 بازازیابی محتوا در کالج تپسل بخوانید
با استفاده از ابزارهای تحلیلگر مانند گوگل آنالیتیکس میتوانید با بررسی ترافیک وبسایت و منبع ورود کاربر ارزیابی دقیقتری از ROI هر کمپین داشته باشید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید سودآوری حاصل از فروش را به اولین یا آخرین ورود یک مشتری به وبسایت نسبت دهید و با دادههای موجود در آن ROI را دقیقتر محاسبه کنید.
تبلیغات ویدئویی موبایلی از روشهای مؤثر تبلیغاتی است و مخصوصاً نسبت به تبلیغات ویدئویی که در وب انجام میشود، بازدید بیشتری دارد. مزیت آن نسبت به تبلیغات تلویزیونی هم مشخص است. علاوه بر هزینه پایین نسبت به تبلیغات تلویزیونی، در تبلیغات ویدئویی موبایلی مخاطب کمتر دچار بیتوجهی به تبلیغات یا (ad blindness) میشود.
در ارزیابی ROI تبلیغات ویدئویی موبایلی به شاخصهای زیر توجه کنید:
با دقت به موارد زیر در تبلیغات ویدئویی میتوانید میزان آگاهی از برند را بسنجید:
اگر هدف مستقیم تبلیغاتی شما افزایش فروش در کوتاهمدت است، با بررسی attribution های اپلیکیشن که از ترافیک حاصل از تبلیغات موبایلی ایجادشده است، میتوانید دادههای دقیقی برای تحلیل به دست آورید. اما راهحل ساده و کلیتر، توجه به ترافیک حاصل از کمپین تبلیغاتی و مقایسه آن با ترافیک حالت بدون تبلیغات است.
همانطور که میدانید تبلیغات همسان تبلیغاتی است که ظاهر، ساختار و محتوای تبلیغ با سایت ناشر تبلیغ یکپارچهشده است و این یکپارچگی باعث جلوگیری از Ad Blindness یا بیتوجهی به تبلیغات میشود.
تبلیغات همسان ضمن اینکه کمترین مزاحمت را برای کاربر ایجاد میکند، نسبت به روشهای دیگر تبلیغات توسط کاربران بیشتر دیده میشود.
بر اساس پیش بینی tubularinsights تا سال 2019، 80% ترافیک وبسایتها ناشی از تبلیغات همسان خواهد بود. از نمونههای تبلیغات همسان، تبلیغات محتوایی IBM در سایت Forbes است.
اغلب میزان تأثیر تبلیغات همسان بر اساس تعداد کلیکها محاسبه میشود. اما در نظر گرفتن شاخصهای دیگر به شما در ارزیابی میزان تأثیرگذاری تبلیغات کمک میکند:
چه تعداد از بازدیدکنندگان که از طریق تبلیغات همسان وارد سایت شما میشوند، ایمیل خود را در فرم لندینگ پیج وارد میکنند و تبدیل به لید یا سرنخ فروش میشوند. برای اندازهگیری این شاخص میتوانید تعداد ایمیلهای ثبتشده در لندینگ پیج را به تعداد کلیک بر تبلیغات همسان تقسیم کنید. البته این شاخص تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند طراحی لندینگ پیج، طراحی بنر تبلیغاتی، سرعت بارگذاری وبسایت و … است. با تغییر هرکدام از این عوامل میتوانید سرنخهای بیشتری برای فروش به دست آورید.
با بررسی گوگل آنالیتیکس و ترافیک وبسایت قبل و بعد از تبلیغات میتوانید دادههای خوبی از میزان اثربخشی تبلیغات کسب کنید. بهبود رتبه الکسا هم شاخص مناسبی برای تأثیرگذاری تبلیغات است.
حتما بخوانید: راهکارهای عملی برای تولید سرنخ فروش یا lead
در کنار شاخص محاسباتی ROI، نکته مهم دیگر این است که در بنر تبلیغاتی اطلاعاتی به مخاطب بدهید که نشاندهنده قابلاعتماد بودن محصول شما باشد و باعث بهبود برند شما در نظر مخاطب شود. برای بهبود تبلیغات به نظرات و بازخوردها توجه کنید.
طراحی مناسب صفحه فرود میتواند در افزایش ROI تأثیر مستقیم داشته باشد. با راه اندازی کمپین های مختلف بازاریابی میتوانید بازدیدکنندههای بیشتری را به سایت خود جذب کنید. اما اگر لندینگ پیج مناسبی برای تبلیغات خود نداشته باشید، اتفاقی که هدف اصلی تبلیغات شماست محقق نمیشود و نرخ تبدیل به لید و یا فروش افزایشی نخواهد داشت.
در ارزیابی میزان تأثیرگذاری لندینگ پیج و محاسبه ROI به ترافیک ورودی، نرخ تبدیل (conversion rate) را در نظر بگیرید.
برای محاسبه MROI در کمپینهای ایمیل مارکتینگ به دنبال جواب سؤالهای زیر باشید:
اگر در محاسبه ROI با نکته خوبی مواجه شدهاید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
سوالهای رایج
ROI به چه معناست؟
بازگشت سرمایه یا ROI یک فرمول ریاضی است که سرمایهگذاران میتوانند از آن برای ارزیابی سرمایهگذاریهای خود استفاده کنند و قضاوت کنند که یک سرمایهگذاری خاص در مقایسه با دیگران چقدر خوب عمل کرده است.
مثال ROI چیست؟
اگر خانه را به قیمت 350000 دلار بفروشید و 100000 دلار سود کسب کنید و سود خالص (100,000 دلار) را بر هزینه کل سرمایهگذاری خود (250,000 دلار) تقسیم کنید و سپس در 100 ضرب کنید، بازگشت سرمایه (ROI) خود را به دست میآورید که برابر با 40 درصد است.
چرا بازگشت سرمایه برای یک کسبوکار مهم است؟
ROI میزان بازگشت سرمایه مربوط به هزینههای آن سرمایهگذاری را اندازهگیری میکند. بهعنوان بخشی از تجزیهوتحلیل استفاده میشود و بهعنوان معیاری برای شکل دادن به استراتژیهای بازاریابی برای آینده عمل میکند. این به شما امکان میدهد تا تعیین کنید که چه تاکتیکهای بازاریابی مؤثر هستند و چه حوزههایی را میتوان بهبود بخشید.
http://www.otc-certified-store.com/urinary-tract-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/get-a-next-business-day-payday-loan.php www.zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/urinary-tract-medicine-usa.html http://www.otc-certified-store.com/brands-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php вива займзайм на карту мгновенно круглосуточно без отказа 500000конга займ отзывы екапуста первый займ бесплатнозайм на карту онлайн на длительный срокзайм уфа
9 ديدگاه نظر دهيد
بسیار عالی و اموزنده بود ……خسته نباشید
ممنون
خوشحالیم که از مطلب راضی بودین
ممنون خیلی کامل و دقیق بود فقط با توجه به اینکه roi میتونه مشخص کنه که تبلیغات چه تاثیری برای فروش داشته اگه هم زمان هم کمپین آفلاین داشته باشیم هم آنلاین نمیتونیم تاثیراتشونو جدا جدا بفهمیم؟
درود بر شما
خوشحالیم که مطلب مفید بوده
همونطور که گفتیم مجموعه تبلیغات بر روی ROI موثره و ارزیابی جداگانه یه مقدار مشکل هست. اما محاسبه ROI و ارزیابی اثربخشی تبلیغات آفلاین رو می تونید از طریق تحقیقات بازاریابی انجام بدید. با تهیه پرسشنامه و پرسش از عموم مردم که در معرض آن تبلیغات بوده اند و اینکه چقدر تبلیغات در نظرشون نسبت به برند موثر بوده و برای خرید و یا استفاده از محصول ترغیب کننده بوده. همچنین در فرم خرید می توانید تحوه آشنایی با محصولتان را از مشتریان بپرسید.
موفق باشید
مطالب بسیار مفید و عالی احسنت
درود بر شما
ممنون
موفق باشید
سلام.ممنون از مطلب بروز و مفیدتون.جایی قبلا خوندم که فرمول محاسبه mroi . در انواع شبکه های اجتماعی یا پلتفرم سایت و…. متغیر و فرمولهای محاسبه مجزا .داره،لطفا نظرتونو بگید.سپاس
سلام
ممنون از شما
بله، در مارکتینگ به این دلیل که اهداف تبلیغات و در نتیجه شاخص های سنجش اثربخشی تبلیغات در هر کمپین متفاوت است، برای کمپین های مختلف و انواع تبلیغات، روش های مختلفی برای بازاریابی استفاده می شود. با توجه به فرمول کلی ROI و نکاتی که در متن گفته شده، می توانید فرمول محاسبه کمپین خودتون رو بدست بیارید.
موفق باشید
سلام م یتوندی تو آنالیتیکس کجاش می تونید ROIرو تنظیم و محاسبه کنیم؟؟