از مهمترین اهداف کسب و کارها جذب سرنخهای فروش یا لید (lead) است. همه کسبوکارها سعی میکنند سرنخ های فروش بیشتری به دست آورند. سرنخهای فروش ازاینجهت که پتانسیل تبدیل به مشتری و در نتیجه رشد فروش و افزایش درآمد کسبوکار را دارند، مهماند. اما نقش اصلی و ضروری در افزایش سرنخهای فروش را ایجاد آگاهی از برند دارد. چون برای دستیابی به تعداد مشتریان بیشتر، ابتدا باید بتوانیم کسبوکار خود را به مخاطبین معرفی کنیم یا به زبان مارکتینگ باید آگاهی از برند یا brand awareness ایجاد کنیم.
در این نوشتار درباره مفهوم آگاهی از برند، اهداف و معیارهایی برای اندازهگیری آن صحبت میکنیم و همچنین 5 نکته ضروری در راهاندازی کمپینهای آگاهی از برند را مطرح میکنیم.
آگاهی از برند به این مفهوم است که برند کسبوکار شما، محصولات و سرویسهای شما توسط مصرفکنندهها شناختهشده باشد. اگر این شناخت شکل بگیرد، آنگاه محصولات شما جزو لیست گزینههای احتمالی خرید مشتری در تصمیمگیری هنگام خرید قرار میگیرد. درواقع آگاهی از برند از مراحل ضروری سفر مشتری (customer journey) است.
هر مشتری هنگام تصمیم گیری برای خرید محصول تعدادی برند در ذهن خود دارد و محصولی که خریداری میکند از یکی از همان برندها خواهد بود. اکثر متخصصین بازاریابی بر این باورند که وفاداری به یک برند، دیگر در دنیای کسب و کار امروز معنا ندارد. بلکه مشتریان لیستی از برندها در ذهن خود دارند که به آنها وفادار هستند و وفاداری به برند را این گونه معنا می کنند.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
یکی از اهداف آگاهی از برند قرار گرفتن در این لیست ذهنی است و بهبود جایگاه در آن است.
اولین قدم برای ایجاد آگاهی از برند تعیین هدف است. ممکن است یک کسبوکار تنها بخواهد نام آن بین عموم مردم شناخته شود. ممکن است کسبوکاری هدف جزئیتری برای خود تعیین کند که در موقعیتهای خاصی مشتری نام برند شما را به یاد آورد که به آن یادآوری برند یا brand recall میگویند.
سه هدف اصلی که برای آگاهی از برند میتوان در نظر گرفت:
از اهداف اصلی و اولیه، شناخت برند توسط مخاطبین است.
برای معرفی برند خود باید ارزشهایی که برای مخاطب در محصولات و خدمات خود ارائه میکنید را بیان کنید. یک سری از موضوعات را برای خود مشخص کنید که در حکم ارزشی باشد که در کنار خدمات شما به مشتری و جامعه داده میشود. این ارزشها میتواند مستقیماً از نتیجه محصولات و خدمات شما باشند، مانند صرفهجویی در زمان یا با محصول شما کارها را راحتتر انجام بدهند یا کیفیت بیشتری را تجربه کنند. و یا میتواند منفعت عمومی جامعه را به همراه داشته باشد که این نوع کمپین برای آگاهی از برند بسیار تأثیرگذار است. میتوانید در قالبی غیر از محصولاتتان خود را به خوشنامی معرفی کنید. مثلاً در حمایت از محیطزیست محصولاتی سازگار با محیطزیست داشته باشید یا اینکه بخشی از سود خود را صرف حمایت از کودکان بیسرپرست کنید و … .
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
بعد از مشخص شدن اهداف، برای اندازهگیری آنها شاخصهایی تعیین کنید. شاخصها میتواند از موارد زیر باشند:
اگر قصد تبلیغ کسبوکار خود در سراسر وبسایت های ایرانی را دارید، شبکه تبلیغات دیجیتال مدیا اد به شما کمک میکند تا ترافیک باکیفیتی از متنوع ترین وبسایت ها را تجربه کنید.
اگر هدف شما این است که مطالب شما خوانده شود و برند خود را در انتشار محتوا به مخاطب بشناسانید اشاره به برند در محتوا میتواند گزینه مناسبی باشد. به این صورت که سایتهای مختلف در مطالب و به شکلهای مختلف از برند شما نام ببرند. ممکن است این کار را همراه با گذاشتن لینک وبسایت شما انجام دهند یا با @ در سوشال مدیا و یا حتی مطلبی از شما با ذکر نام برند و سایت بهعنوان مرجع (پست مهمان) باشد.
در این مورد خوب است از ابزارهایی استفاده کنید و از مطالبی که در رابطه با شما و صنعت شما منتشر میشود، مطلع باشید. قبلاً در مقاله ابزارهای گوگل به google alert اشاره کردیم و نکاتی درباره آن گفتیم. با استفاده از این ابزار میتوانید هر وبسایت یا وبلاگی به برند شما اشاره شد، مطلع شوید. همچنین در مواردی میتوانید با سایتها و بلاگهای دیگر همکاری داشته باشید و محتوایی بهعنوان پست مهمان در آن بلاگها منتشر کنید.
تحلیل و بررسی برند در شبکههای اجتماعی
بررسی آگاهی از برند در شبکههای اجتماعی را با همان دلیل و هدف بررسی برند در کل وب انجام میدهیم. اما ابزارهایی مثل google alert که در قسمت قبل گفتیم فضای سوشال مدیا را بررسی نمیکنند. درنتیجه در کنار google alert از ابزارهای دیگری هم باید استفاده کنیم.
ابزار tweet reach ابزار رایگان و مناسبی برای بررسی آگاهی از برند در توییتر است. با این ابزار میتوانید URL یا نام کاربران توییتری، هر کلمه در بین جملات پستهای کاربران و هشتگها را سرچ کنید. tweetreach گزارش کاملی شامل تعداد کاربرانی که پستهای مربوط به برند شما را دیدهاند، تعداد impression ها، میزان جذابیت آن پستها برای مخاطبین، آیدی کسانی که درباره برند شما صحبت کردهاند و توییت آنها را با جزئیات نمایش میدهد.
اگر هدفتان این است که خود را بهصورت خاص به گروه خاصی از مردم که مشتریان هدف شما هستند و یا در حوزه صنعت شما فعالاند برسانید، لینک سازی میتواند بسیار مؤثر باشد. لینک سازی ازجمله فعالیتهایی است که نتیجه آن را در بلندمدت در سئو و سرچ ارگانیک هم خواهید دید. بنابراین برای رسیدن به اهداف بلندمدت لینک سازی را هم در نظر بگیرید.
نکته مهمی که در این زمینه مطرح است این است که بلاگنویسها و یا کاربرانی که به هر نحوی از برند شما بهخوبی یاد میکنند و پستهایی در این زمینه منتشر میکنند، نیازی به قرار دادن لینک سایت شما ندارند و خیلی اوقات این کار را نمیکنند. بنابراین خوب است با استفاده از ابزارهایی که در دو قسمت قبل گفتیم، این موارد را پیدا کنید، با آنها ارتباط برقرار کنید و ضمن تشکر از آنها بخواهید که لینک سایت شما را هم در پستشان قرار دهند. میتوانید از ارتباط خود با سایتها برای تبادل لینک هم استفاده کنید.
افزایش ترافیک سایت جزو مواردی است که تأثیر زیادی در آگاهی از برند، سرنخهای فروش و افزایش فروش سایت دارند.
در این زمینه مطالعه این مطلب از کالج را توصیه میکنیم: 25 راهکار افزایش ترافیک وب سایت
درباره ترافیک وبسایت به نکات زیر توجه کنید:
فوروارد پیامها در شبکه های اجتماعی
فوروارد بیشتر پیامها و پستهای شما در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها درافزایش آگاهی از برند شما مؤثر است. هر چه بتوانید محتوای وایرال بیشتری تولید کنید، در آگاهی از برند و تقویت برند موفقتر خواهید بود.
یکی از بررسیهایی که کارشناسان بازاریابی درگذشته انجام میدادند بررسی تعداد فورواردهایی که در ایمیلهای ارسالی به مشتریان و مخاطبین انجام میشده است. در حال حاضر رویکردهای ایمیل مارکتینگ تغییر کرده است و اهداف بهتر و معنادارتری در ایمیل مارکتینگ دنبال میشود.
در این زمینه استفاده از کوتاه کننده لینک bitly مناسب است. با استفاده از این سرویس اگر اکانت bitly داشته باشید، بعد از ایجاد لینک کوتاه و قرار دادن آن در شبکههای اجتماعی و مکانهای مختلف، میتوانید اگر کاربری آن لینک را در جای جدیدی منتشر کرد، مطلع شوید. همچنین اطلاعات دموگرافیک کاربرانی که روی لینک کلیک کرده و یا آن را به اشتراک گذاشتهاند، را هم در گزارش bitly ببینید.
یکی از اهداف فعالیتهای آگاهی از برند این است که بهصورت خاص در آن صنعت مشتریان نام برند شما را به یاد آورند. برای اندازهگیری این شاخص میتوانید از روشهایی مانند پرسشنامه استفاده کنید. در این پرسشنامه باید سؤالاتی مانند اینکه “به محصول خاصی مانند کفش فکر کنید و سه برند اولی که به ذهنتان میآید را بنویسید“، بپرسید. درصد کسانی که نام برند شما را میآورند، نشاندهنده میزان موفقیت شما در یادآوری از برند است. البته این مرحله از برندینگ نیازمند گذر زمان برای استفاده بیشتر محصولات شما و تبلیغات دارد. با تکرار این سؤال بعد از گذشت مدتزمانی خاص میتوانید تأثیر فعالیتهایتان را بسنجید.
در این مطلب هم میتوانید درباره نکات مربوط به موفقیت استارتاپ ها و همچنین تهیه پرسشنامه برای تجربه برند بیشتر بخوانید:
۱۰ نکته کلیدی برای موفقیت در استارتاپ ها
برای سنجیدن آگاهی از برند گاهی به impression محتوا و یا پستهای منتشرشده توجه میکنند. میدانیم که Impression به مفهوم تعداد نمایش یک محتوا یا پست توسط کاربران است. (ممکن است چند نمایش توسط یک کاربر اتفاق افتاده باشد). خیلی از کارشناسان بازاریابی به این شاخص توجه میکنند.
شما هم تجربیات خودتان درباره کمپینهای تبلیغاتی و آگاهی از برند با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.
پرسشهای رایج
منظور شما از آگاهی از برند چیست؟
آگاهی از برند یک اصطلاح بازاریابی است که میزان شناخت مشتری از یک محصول را با نام آن توصیف میکند. ایجاد آگاهی از برند یک گام کلیدی در ترویج یک محصول جدید یا احیای یک برند قدیمی است.
هدف از آگاهی از برند چیست؟
آگاهی از برند پایه و اساس تمام تلاشهای بازاریابی شما از رسانههای اجتماعی گرفته تا سئو است. آگهی از برند به شما کمک میکند مردم را از برند خود و آنچه ارائه میدهید آگاه کنید، بنابراین با آگاهی از برند میتوانید اعتماد آنها را جلب کنید و بر روند تصمیمگیری آنها تأثیر بگذارید تا فروش بیشتر را سریعتر به دست آورید.
مثال آگاهی از برند چیست؟
آگاهی از برند، سطح شناخت و همراهی مشتری بالقوه نسبت به محصولات و خدمات شما است. بهعنوانمثال، اگر به خرید یک نوشیدنی سرد فکر میکنید این احتمال وجود دارد که پپسی یا کوکاکولا به ذهنتان بیاد و اینیک نوع آگاهی از برند است.
https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php www.zp-pdl.com zp-pdl.com https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php онлайн займ по паспортузайм на киви кошелек без привязки картызайм на киви 1000 рублей взять займ в екатеринбургезайм на 30 днейзайм с плохой кредитной историей самара
2 ديدگاه نظر دهيد
سلام وقت بخیر
مطلب خوبی در ارتباط با آگاهی از برند بود
اگر در بلوک های دیجیتال مارکتینگ درمورد برندینگ هم آموزش قرار دهید ممنون میشیم
سلام بر شما
خوشحالیم که از مطلب راضی بودید
ممنون از پیشنهاد خوبتون.