در جلسه قبل، درباره اهمیت بازنویسی محتوا، ضرورت استفاده از این تکنیک و روشهای مختلف اجرای آن صحبت کردیم. در این جلسه میخواهیم درباره تبلیغ محتوا صحبت کنیم. همانطور که در جلسات قبل نیز صحبت کردیم، تولید محتوا، به صرف زمان و انرژی زیادی نیاز دارد و این شما هستید که نباید اجازه دهید زمانی که صرف میکنید، هدر رود. بازاریابان بسیاری هستند که برای جستجو و نوشتن یک محتوای بی عیب و نقص ساعتها تلاش میکنند و محتواهای فوقالعادهای تولید میکنند، اما در زمینه تبلیغ محتوای تولیدشده موفق عمل نمیکنند یا از اهمیت توزیع و تبلیغ محتوا غافل هستند. درواقع، تولید محتوا، نیمی از ماجرا است و بخش دیگر آن، توزیع و تبلیغ محتوا است. به همین دلیل، تبلیغ محتوا و رساندن محتوای تولیدشده به دست مخاطبین هدف، نقش بسیار مهمی در استراتژی بازاریابی محتوا دارد.
همانطور که از اسم آن مشخص است، تبلیغ محتوا به معنای قرار دادن محتواها در فرمتهای مختلف در مقابل چشم مخاطبین و جلب توجه آنها است. این استراتژی به مطرح شدن محتوا و برند شما کمک میکند و باعث موفقیت آن میشود. راههای زیادی برای تبلیغ محتوا وجود دارد. بازاریابی شبکههای اجتماعی، تبلیغات پولی، سئو، اینفلوئنسر مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و … که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم. هر راهی که بتواند افراد بیشتری را متوجه محتوای شما کند، توزیع و تبلیغ محتوا نامیده میشود. تبلیغ محتوا، بخش مهمی از استراتژی بازاریابی محتوا محسوب میشود و باید مدتها قبل از تولید و انتشار محتوا برای آن برنامهریزی کنید.
در حال حاضر، 4 میلیون پست در طول روز در اینترنت قرار میگیرد، اما بیش از نیمی از این پستها مورد توجه و اشتراکگذاری قرار نمیگیرند. این موضوع، دو نکته را نشان میدهد؛ اول اینکه بسیاری از این پستها دیده و خوانده نمیشوند و دوم اینکه، تولیدکنندگان این محتواها در توزیع و تبلیغ محتوا ضعیف عمل میکنند. امروزه، حتی باکیفیتترین محتواها نیز در معرض گم شدن قرار میگیرند. محتواها به صورت تصادفی پیدا نمیشوند، بلکه باید برای آن برنامهریزی کرد. محتواها برای موفقیت، علاوهبر کیفیت بالا، به یک استراتژی توزیع و تبلیغ مناسب نیز نیاز دارند.
ارزش واقعی بازاریابی محتوا، در کانالهای توزیع آن نهفته است.
Jason DeMers, Founder of AudienceBloom
هدف شما از تولید محتوا چیست؟ هدف هر بازاریابی، دستیابی به مخاطبین جدید، افزیش لیدها، افزایش نرخ conversion و در نهایت، ارتقا کسبوکارها است. به همین دلیل است که تمامی بازاریابان محتوایی در تلاش برای ارتقا و تبلیغ محتوا هستند. همانطور که در تصویر بالا نیز مشخص است، تنها انتشار پستها در بلاگ یا شبکههای اجتماعی، نمیتواند به رشد مخاطبین و ارتقا کسبوکارها، کمک شایانی کند. بدون تبلیغ محتوایی که تولید میکنید، زحمات شما به هدر میرود. درصورتیکه تعداد دنبالکنندگان صفحات اجتماعی شما کم هستند، این مطلب بیشتر صدق میکند؛ زیرا آنها نهایتاً میتوانند محتوای شما را با دوستان و نزدیکان خود به اشتراک بگذارند. بنابراین، از این طریق نمیتوانید به reach بالایی دست پیدا کنید و وایرال اتفاق نمیافتد.
همچنین، صرف زمان و انرژی زیاد روی محتوایی که باعث افزایش ROI نشود، منطقی نیست. به همین دلیل، درصورتیکه میخواهید نرخ بازگشت سرمایه داشته باشید، باید یک بودجه مشخص برای بازاریابی و تبلیغ محتوا در نظر بگیرید. آمار و ارقام نشان میدهد که 75 درصد از بازاریابان در سال 2016، بودجه بازاریابی محتوای خود را افزایش دادند. و طبق آخرین آمار سال ۲۰۲۰، ۷۰% از بازاریابها بر روی بازاریابی محتوایی فعالیت و سرمایهگذاری میکنند.
تبلیغ محتوا دارای یک چرخه مشخص است. در این سیکل، افزایش کاربران منجر به ترافیک بیشتر وبسایت و بلاگ میشود. زمانی که یک کاربر را جذب میکنید، اقدامات کاربر نیز به تبلیغ بیشتر محتوا کمک میکند. مزایا جذب کاربران جدید از روشهای مختلف تبلیغ محتوا، بهصورت زیر است:
بهطورکلی، توزیع و تبلیغ محتوا به سه شکل ممکن است که با ترکیبی از این راهکارها میتوان به یک استراتژی مناسب برای تبلیغ محتوا رسید. شما برای تبلیغ محتواهای خود میخواهید از چه راهکاری استفاده کنید؟
این راهکار به توزیع و تبلیغ محتوا در رسانههای متعلق به خودتان مانند بلاگ، وبسایت، شبکههای اجتماعی و خبرنامه ایمیل اشاره دارد. واضح است که استفاده از این راهکار برای بازاریابی محتوا هزینهای ندارد. بهتر است در این روش، زیاد به تعریف از خود و کسبوکارتان نپردازید و بیشتر انرژی خود را صرف جلب اعتماد مخاطبین کنید.
قابلیت بیزینس پروفایل اینستاگرام برای کسب و کار ها را در کالج تپسل بخوانید
در حال حاضر، تمامی شرکتها به روشهای زیر حضور آنلاین دارند:
بازاریابان محتوایی باید برای ارتقا و تبلیغات همسان محتواهای خود در تمامی این رسانهها برنامهریزی کنند. به عنوان مثال، درصورتیکه یک اینفوگرافیک آماده کردهاید، میتوانید آمار و ارقام جالب آن را در قالب یک پست توئیتر یا لینکدین منتشر کنید، بخشی از تصویر آن را جدا کنید و در فیسبوک منتشر کنید یا از اطلاعات آن برای نوشتن پستهای بلاگ استفاده کنید. در واقع، باید از تکنیک بازنویسی محتوا که در جلسه قبل به صورت کامل توضیح داده شد، استفاده کنید.
ایمیل مارکتینگ، یکی دیگر از رسانههایی است که در اختیار دارید و میتوانید برای تبلیغ و ارتقای محتوای خود استفاده کنید. اشتراکگذاری بخشهایی از محتوا یا ارسال ایمیلهای خبرنامه برای اطلاعرسانی از محتواهای جدید، ترفندهایی است که بسیاری از بازاریابان موفق از آنها استفاده میکنند.
آیا تا به حال یک پست مهمان در سایر بلاگها داشتهاید؟ آیا تا به حال نام شرکت شما در مقالهای آمده است؟ آیا فالوئرهای شما در شبکههای اجتماعی، محتوای شما را به اشتراک میگذارند؟
اینها مثالهایی از earned media هستند و به رسانههایی اشاره دارند که شما توانستهاید بدون پرداخت هزینه و تنها با تولید محتوای خوب بدست آوردید. این ترفند زمانی اتفاق میافتد که یک شرکت سوم (third-party) محتوای شما را در رسانههای خود منتشر کند یا محتوایی را در قالب مطبوعات، مقاله (guest article)، ریتوئیت، اشتراکگذاری و یا بررسی و مرور محصولات درباره کسبوکار شما بنویسد.
برای اینکه محتوای خود را از این طریق ارتقا دهید، باید از منابع معتبر برای تولید محتوا استفاده کنید، محتواهای قابل اشتراکگذاری تولید کنید، محتواهای جدید خود را از طریق خبرنامه اطلاعرسانی کنید و رابطه خوبی با متخصصان و اینفلوئنسرهای حوزه خود برقرار کنید. همچنین، میتوانید از بازاریابی متقابل (cross-promotion) نیز بهره گیرید تا بدون صرف هزینه محتوای خود را تبلیغ کنید و مخاطبین جدیدی بدست آورید.
هیچ برندی نمیتواند بدون صرف هزینه و تنها از دو روش قبل، محتوای خود را ارتقا بدهند. درصورتیکه میخواهید محتوای شما توسط مخاطبین هدف و در یک مقیاس بزرگ کشف شود، باید استراتژیهای بازاریابی محتوا و تبلیغات پولی را با یکدیگر ترکیب کنید. تبلیغات پولی محتوا، زمانی است که بهطور مستقیم برای توزیع و تبلیغ محتوایی که تولید کردهاید، پول پرداخت کنید. پرداخت هزینه به صورتهای مختلفی اتفاق میافتد، اما اغلب بازاریابان از مدل CPC یا تبلیغات کلیکی استفاده میکنند. روشهای تبلیغات پولی محتوا شامل موارد زیر هستند:
تبلیغات همسان، به دلیل همانندسازی ظاهر تبلیغ با رابط کاربری، باعث توجه بیشتر کاربر، تاثیرگذاری بیشتر و عدم آزار او میشود. محتوایی که در کمپینهای تبلیغاتی همسان مورد استفاده قرار میگیرد، باید بر اساس فرمت و ظاهر محتواهای سایت ناشر طراحی شوند؛ به گونهای که کاربر با محتوای کمپین مشابه محتواهای سایت ناشر برخورد کند. سایت ناشری که برای اجرای کمپینهای همسان انتخاب میکنید، باید مرتبط با محتوای مورد نظر باشد.
این نوع از تبلیغات، محتوای شما در مقابل چشم مخاطبین هدف جدیدی که ممکن است به کسبوکار و محتواهای شما علاقهمند باشند ولی تا به حال از وجود آن اطلاعی نداشتهاند، قرار میدهد و باعث افزایش دسترسی (reach) میشود. همچنین، استفاده از این ترفند برای تبلیغ محتوا، مسدود کردن تبلیغات توسط کاربران را کاهش میدهد و در کل، منجر به افزایش اعتماد کاربران میشود.
درصورتیکه میخواهید از مزایای تبلیغات همسان بهرهمند شوید، باید محتواها و سایتهای ناشرین را به درستی و با دقت انتخاب کنید. قبل از ورود به قرارداد تبلیغات همسان، اطمینان حاصل کنید مخاطبین سایت ناشر، مرتبط با کسبوکار شما و علاقهمند به خواندن محتوای شما هستند؛ در غیر این صورت، هزینه تبلیغات شما هدر میرود. تبلیغات همسان محتواها به هیچ عنوان نباید با هدف فروش مستقیم باشد و بدین ترتیب به عنوان یک محتوای ارزشمند و نه یک محتوای تبلیغی تهاجمی تلقی میشود. به علاوه، باید با مخاطبین صادق باشید. یعنی، محتوای شما باید به صورت شفاف، به عنوان یک تبلیغ اسپانسر شده (Sponsored Content) برچسبگذاری شده باشد.
تبلیغات همسان زمانی مناسب است که نمیخواهید مخاطب حس کند با یک تبلیغ روبهرو است. این نوع تبلیغ شبیه محتوای طبیعی سایتها یا اپلیکیشنهاست و کاربر راحت تر به شما اعتماد میکند. اگر میخواهید برندتان را بهآرامی معرفی کنید، بدون اینکه تبلیغاتتان مزاحمتی ایجاد کند، از این روش استفاده کنید.
برای استفاده از ترفند بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، باید برای نمایش محتوای خود در رتبههای بالاتر در صفحات جستجو پول بپردازید. زمانی که کاربر محتوایی مرتبط با محتوای شما را جستجو میکند، محتوای شما در صدر جستجوها به عنوان Ad به کاربر نمایش داده میشود. این روش، آنقدرها که به نظر میرسد، ساده نیست. این ترفند، به دلیل ماهیت پیچیده هدفمندسازی کلیدواژهها، تغییرات مداوم الگوریتمهای موتورهای جستجو و رقابت بسیار بالا در بازار برای کلیدواژههای محبوب، روش سختی است.
تقریباً هر کسی برای یافتن محتوا و اطلاعات مورد نظرش، از موتورهای جستجو استفاده میکند؛ بهطوری که «Google it » یک اصطلاح رایج بین مردم شده است. بر اساس تحقیق انجام شده توسط Hubspot، 75 درصد از کاربران تنها نتایج صفحه اول موتور جستجو را مشاهده میکنند. به همین دلیل، باید تلاش کنید تا شانس حضور محتوای خود در صفحه اول موتورهای جستجو را افزایش دهید.
این تبلیغات به صورت لیست در بالای صفحه جستجو تحت عنوان Ad ظاهر میشود. تبلیغات جستجوی گوگل به صورت PPC یا پرداخت به ازای کلیک و بر اساس سیستم مزایده (bidding) کلیدواژهها انجام میشود. هنگام مدیریت کمپینهای تبلیغاتی موتورهای جستجو، داشتن دانش کاربردی از ابزار گوگل ادوردز(Google AdWords) نقش کلیدی دارد.
بازاریابان محتوا از طریق ادوردز میتوانند نوع کمپین خود را انتخاب کنند، لندینگ پیج یا صفحه فرود و دکمه CTA را ایجاد کنند، کلمات کلیدی و مخاطبین هدف انتخاب کنند، بودجه، اهداف و استراتژی bid خود را برای هر کمپین تنظیم کنند. استراتژی bidding با تعیین بودجه و حداکثر هزینه به ازای هر کلیک مشخص میشود. سپس، گوگل با بررسی کمپین شما و سایر رقبای شما و درنهایت، پیروی از الگوریتم خاصی تصمیم میگیرد آگهی شما را چه موقع و چگونه نمایش دهد. البته، اجرای این روش نیز ممکن است برای کاربر ناخوشایند باشد. بر اساس تحقیقات بلاگ HubSpot، حدود 80 درصد از افراد تبلیغات تحت پوشش google را نادیده میگیرند.
اگر محصول یا خدماتی دارید که حاشیه سود بالایی دارد و شما به راحتی نمیتوانید با استفاده از سئو، در نتایج برتر حضور داشته باشید، تبلیغات پولی بهترین گزینه برای شماست. همچنین استفاده از این نوع تبلیغات برای افرادی که کمپینهای فروش راهاندازی میکنند، گزینه فوقالعادهای به شمار میرود.
اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار، کسانی هستند که در طولانیمدت و از طریق انتشار محتواهای مفید و جذاب، مخاطبین زیادی را طرفدار خود کرده اند. اینفلوئنسرها بر رفتار و نظرات مخاطبین خود بسیار موثر هستند، به آنها جهت میدهند و صدای برند شما را به گوش مخاطبین هدف میرسانند. به فرآیند جلب اعتماد مخاطبان یک اینفلوئنسر و تبدیل آنها به مشتری از طریق نظرات او، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تاثیرگذار میگویند. این ترفند، ممکن است به صورت رایگان نیز صوت بگیرد، اما درصورتیکه میخواهید به موفقیت بیشتری دست یابید و یا به همکاری بلندمدت برای تبلیغ محتواهای خود فکر میکنید، باید بودجهای برای اینفلوئنسر مارکتینگ در نظر بگیرید.
یک اینفلوئنسر، مخاطبینی دارد که همواره پذیرای ایدهها و پیشنهادهای او هستند. اینفلوئنسرها باعث دیده شدن محتوای شما توسط مخاطبین هدف میشود. علاوهبر این، اعتمادی که در طولانیمدت بین یک اینفلئنسر و مخاطبینش ایجاد شده باعث توجه و تاکید بیشتری به محتوای شما نیز خواهد شد.
اینفوگرافیک رشد اینفلوئنسر مارکتینگ که توسط کالج تپسل تهیه شده، را مطالعه کنید.
به منظور استفاده از این ترفند، باید موارد زیر را انجام دهید:
برای اطلاع بیشتر از این ترفند، راهکارهای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ را بخوانید.
وقتی فردی در شبکههای اجتماعی یا هر مکان دیگر اینفلوئنسری را دنبال میکند، پس به احتمال زیاد به آن فرد اعتماد دارد. به همین دلیل هنگامی که آنها شما را به مخاطبان خود معرفی میکنند، آن مخاطبان بهتر به شما اعتماد خواهند کرد. پس اگر برند شما نیاز به اعتمادسازی بیشتری دارد و هدف شما از تبلیغ، اعتمادسازی بهتر و افزایش اعتبار برند است، اینفلوئنسر مارکتینگ گزینه مناسبی برای شماست.
به جرئت میتوان گفت که موثرترین نوع تبلیغات پولی، بازاریابی در شبکههای اجتماعی است. زیرا کاربران بسیاری در رسانههای اجتماعی فعالیت میکنند. این نوع از بازاریابی نیز مشابه سایر تبلیغات پولی مانند تبلیغات همسان و تبلیغات موتورهای جستجو، پیچیده نیست. باید به منظور بیشتر دیده شدن محتوای خود و نمایش آن محتوا در مقابل چشم مخاطبین هدف، پول پرداخت کنید. این پرداخت میتواند در قالب تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) یا به ازای هر نمایش (Cost Per Impression) باشد. تفاوت این روشها در زمان، چگونگی و محل اجرای کمپین تبلیغاتی و میزان کنترل شما بر فرایند کمپین است. همانطور که پلتفرم شبکههای اجتماعی روزبهروز در زمینه جمعآوری داده و تارگتینگ پیشرفت میکند، پیشنهادهای تبلیغاتی وسیعتری با گزینههای بیشتری را به کسبوکارها ارائه میدهد.
علاوهبر حضور و فعالیت مداوم در شبکههای اجتماعی خود که جز تبلیغات در رسانههای متعلق به خودتان است، باید برای بیشتر دیده شدن توسط مخاطبین هدفی که در شبکههای اجتماعی فعال هستند، بیشتر تلاش کنید. همیشه نمیتوان تنها از طریق فعالیت در شبکههای اجتماعی، در صدر توجه قرار بگیرید، بلکه باید در این راه بودجه صرف کنید. بازاریابی پولی در شبکههای اجتماعی این امکان را فراهم میکند تا محتوای خود را در مقابل چشم مخاطبین هدف خود قرار دهید و از ویژگیهای گسترده شبکههای اجتماعی برای توسعه بیشتر استفاده کنید. راهاندازی کمپینهای پولی در تمامی پلتفرمهای اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، لینکدین و … در فرمتهای مختلف امکانپذیر است.
به منظور تبلیغ محتوای خود، میتوانید از شبکههای اجتماعی مختلف با ویژگیهای مختلفی استفاده کنید. توضیح مفصل هر یک از پلتفرمها در این جلسه نمیگنجد، اما توضیح کوتاهی درباره محبوبترین پلتفرمهای اجتماعی ارائه میدهیم.
تلگرام، یکی از محبوبترین و پرکاربردترین رسانههای مورد استفاده ایرانیان برای برقراری ارتباط، اشتراکگذاری انواع محتواها و حتی کسب درآمد و بازاریابی به شمار میرود. علاوه بر راهاندازی کانال تلگرامی که متعلق به کسبوکارتان است و فعالیت مداوم در آن، باید برای تبلیغ محتوای خود هزینه صرف کنید. برای تبلیغ محتوای خود، میتوانید از کانالهای پرمخاطب، کانالهای مرتبط با کسبوکار یا کانالهای معرفی استفاده کنید. تبلیغات در تلگرام، تعرفه خاصی ندارد و بسته به تعداد اعضای کانال و مدت زمان نمایش تبلیغ، متفاوت است، اما هرچه تعداد مخاطبین کانال تلگرامی که تبلیغ محتوا در آن نمایش داده میشود، بیشتر باشد یا مدت زمان نمایش پست مربوطه بیشتر باشد، هزینه تبلیغ نیز بیشتر خواهد شد.
پست مربوط به تبلیغات در تلگرام را مطالعه کنید.
اینستاگرام نیز یکی دیگر از پلتفرمهای مورد علاقه کاربران ایرانی است. تبلیغات در اینستاگرام از طریق پستهای همسان اسپانسرینگ (Sponsored Ad) و استوریهای اینستاگرام انجام میشود. پستهای اسپانسرینگ، تبلیغ محتوای شما را بین پستهای معمول کاربر نمایش میدهد و استوریهای اینستاگرام بین استوریهای کاربر نمایش داده میشود و کاربر با کلیک بر روی آن به هر صفحه فرودی که شما لینک دادهاید هدایت میشود. امکان تارگتینگ در تبلیغات اینستاگرام نیز وجود دارد. به دلیل تحریمها، شما به صورت مستقیم نمیتوانید از تبلیغات اینستاگرام استفاده کنید، اما اگر برای اجرای کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام به کمک نیاز دارید، تپسل باتجربه اجرای کمپینهای تبلیغاتی برای برندهای بزرگی مثل ایرانسل، میتواند به شما در این امر یاری دهد. کافی است با تپسل تماس بگیرید.
فیسبوک با داشتن ۱٫۵۹ میلیارد کاربر، بزرگترین پلتفرم اجتماعی است. فیسبوک، یکی از کاملترین پلتفرمهای اجتماعی برای تبلیغات است که گزینهها و فرمتهای مختلفی را برای کمپینهای تبلیغاتی پیشنهاد میکند. دسترسی به مخاطبین هدف و تارگتینگ مناسب، یکی از مهمترین ویژگیهای این شبکههای اجتماعی است. تبلیغات در فیسبوک از دو راه گسترش دادن (Boost) و آگهیها (Ads) انجام میشود.
در صورت استفاده از روش boost به منظور افزایش دسترسی به پست محتوای مربوطه، میتوانید با پرداخت پول، محتوای مربوطه را به کاربرانی که قبلاً پستهای شما را لایک کردهاند، نمایش دهید. در صورت استفاده از این تکنیک، میتوانید دریافتکنندگان را بر اساس سن، جنسیت، محل زندگی، علاقهمندیها و … تقسیمبندی کنید. استفاده از آگهیهای تبلیغاتی فیسبوک نیز تنها به یک نوشته ساده، یک عکس و لینک محتوای مورد نظر نیاز دارد. پس از آن، باید بودجه، حداکثر bid و مخاطبین هدف خود را مشخص کنید. تبلیغات فیسبوک نیز به دلیل تحریمها، برای ایرانیان قابل دسترس نیستند، اما درصورتیکه به آگهیهای درون فیسبوک نیاز دارید، میتوانید از تپسل کمک بگیرید.
با وجود اینکه توئیتر، تبلیغات و آگهی نمایش نمیدهد، اما بازاریابان میتوانند محتوا یا لینک محتوای خود را در توئیتر پست کنند و سپس با استفاده از راهحلهای پولی توئیتر به بیشتر دیده شدن پست کمک کنند. با پرداخت پول، میتوانید از کمپینهای تبلیغاتی توئیتر استفاده کنید و به تبلیغ و ارتقای محتوای خود بپردازید. این کمپینها شامل کمپینهای بازدید ویدئو (Video Views Campaign)، کمپینهای engagement، کمپینهای افزایش تعداد فالوئر (fallower campaign) و … است.
بیش از 500 میلیون متخصص حوزههای مختلف در لینکدین مشغول فعالیت هستند و به همین دلیل، بستر مناسبی برای تبلیغ و ارتقای محتوا محسوب میشود. علاوهبر بهرهمندی از امکانات رایگان لینکدین که از طریق ایجاد پست است، میتوانید از گزینههای پولی آن نیز استفاده کنید. علاوهبر آگهیهای متنی و تصویری که در صفحه کاربران نمایش داده میشود، بازاریابان محتوایی میتوانند از گزینههای Sponsored Content و Sponsored in-mail هم استفاده کنند. اسپانسرینگ محتوا درواقع، تبلیغات همسان لینکدین است که امکان هدفمندسازی مخاطبین جدید را نیز فراهم میکند. sponsored in-mail نیز امکان ارسال محتوا به صورت مستقیم در مسنجر لینکدین کاربران خاص را فراهم میکند.
پست مربوط به لیندکین مارکتینگ را مطالعه کنید.
برای اینکه بهترین شبکه اجتماعی را برای تبلیغ انتخاب کنید، ابتدا باید ببینید که مخاطبان هدف شما بیشتر در کدام یک از شبکههای اجتماعی فعال هستند و هدف شما از تبلیغ چیست. برای مثال:
حالا که با انواع راهکارهای تبلیغ محتوا آشنا شدید، وقت آن رسیده است که نحوه تبلیغ محتوا را یاد بگیرید و اجرا کنید. برای اجرای تبلیغ باید همه جوانب را در نظر بگیرید و با توجه به آنها عمل کنید. مشکل اکثر تبلیغاتی که موفق نمیشوند، عدم برنامهریزی است. اگر برنامه دقیقی داشته باشید و طبق آن پیش بروید، درصد موفقیت شما بسیار افزایش مییابد. قبل از هرگونه اقدام، یک صفحه ورد یا اکسل باز کنید یا یک برگه کاغذ برای برنامهریزی آماده کنید و سپس قدم به قدم موارد زیر را داخل آن مشخص کنید:
قبل از شروع هر کمپین تبلیغاتی، هدف خود را مشخص کنید. سوال زیر را در داخل برگه یا صفحه ورد بنویسید و با حوصله کامل به آنها پاسخ دهید:
جواب سوال شما میتواند افزایش بازدید وبسایت، فروش بیشتر، برندسازی یا جذب مخاطبان جدید باشد. اما در نهایت هدف شما افزایش درآمد است؛ پس هدفی که تعیین میکنید، باید به این نقطه برسد.
برای اینکه تبلیغ محتوایی شما موفق شود، باید دقیقا بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه نیازها و دغدغه هایی دارند. پس سوال بعدی که باید به آن جواب بدهید، این است:
به این سوال با تمام جزئیات پاسخ دهید:
مردها: آیا محصول یا خدمات شما بیشتر به نیازها و علایق مردها پاسخ میدهد؟ برای مثال اگر محصول شما مربوط به تکنولوژی، خودرو، لوازم ورزشی یا پوشاک مردانه باشد، ممکن است مردها گروه هدف اصلی شما باشند.
خانمها: اگر محصول یا خدمات شما مرتبط با زیبایی، مد، لوازم خانگی، یا مراقبتهای بهداشتی باشد، خانمها مخاطب اصلی شما خواهند بود.
جوانان (18-35 سال): این گروه از افراد بیشتر در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام فعال هستند و به خرید آنلاین علاقه دارند.
میانسالان (35-50 سال): افراد در این گروه بیشتر به دنبال خرید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب هستند.
این بستگی به نوع محصول یا خدمات شما دارد و با توجه به حوزه کاری متفاوت است. برای مثال اگر مخاطبان شما به برند خاصی علاقه دارند یا یک جنس خاصی را میپسندند، باید آنها را مشخص کنید.
شما باید طرز فکر و نیازهای مخاطبان را شبیهسازی کنید. برای مثال آیا مخاطبان هدف شما به دنبال محصولات لوکس و خاص هستند یا بیشتر به قیمت مناسب و کارایی اهمیت میدهند؟ یا درباره نیازها: آیا مخاطبان شما بیشتر به دنبال راحتی هستند یا صرفهجویی کردن در وقت خود؟ مشخص کردن یک طرز فکر مشابه میتواند به شما ایدههای جذابی برای تولید محتوا بدهد.
در مرحله بعد شما باید سرمایه خود را مشخص کنید. برای اجرای تبلیغ محتوایی چه مقدار سرمایه دارید؟ بهتر است یک مقدار مشخصی را برای تبلیغ بهصورت ماهانه در نظر بگیرید. برای مثال اگر درآمد ماهانه شما 50 میلیون تومان است، بودجه تبلیغاتی را میتوانید بین 2.5 تا 5 میلیون تومان در نظر بگیرید. اگر امکان این را دارید که سرمایه بیشتری به تبلیغات اختصاص دهید، بهتر است تا 30 درصد درآمد خود را برای تبلیغات محتوایی در نظر بگیرید.
با انواع پلتفرمها و راهکارهای تبلیغ محتوایی آشنا شدیم، حالا نوبت آن رسیده است که بهترین پلتفرم را انتخاب کنیم. برای اینکه بهترین پلتفرم را انتخاب کنید، بهتر است به جواب سوالهای مراحل قبل برگردید و با توجه به سرمایه، مخاطبان و هدف خود، بهترین پلتفرم را انتخاب کنید.
در نهایت پس از اینکه پلتفرم تبلیغاتی خود را مشخص کردید، باید شروع به تولید محتوا با توجه به همان پلتفرم کنید. تولید محتوایی که انجام میدهید باید با ویژگیها و مخاطبان همان پلتفرم سازگار باشد. برای مثال اگر اینستاگرام را انتخاب کردهاید، محتوای شما باید بصری، خلاقانه و کوتاه باشد تا در میان پستهای مختلف به چشم بیاید. از تصاویر باکیفیت، ویدئوهای کوتاه و کپشنهای جذاب استفاده کنید تا تعامل بیشتری با مخاطب برقرار کنید. اما اگر پلتفرم شما لینکدین است، تمرکز شما باید روی ارائه محتوای حرفهای، تخصصی و عمیق باشد؛ زیرا لینکدین یک فضای حرفهای و کاری است.
همچنین تولید محتوای شما باید با توجه به پاسخ سوالات قدم اول و دوم باشد؛ چه کسانی مخاطب هدف شماست و شما چه هدفی از تولید محتوا دارید. برای مثال کاربران یوتیوب معمولا به دنبال ویدئوهای آموزشی یا سرگرمکننده هستند، اما کاربران داخل توییتر به دنبال محتوای کوتاه، چالشی و سریع میگردنند.
بهطور کلی، میتوان تمامی روشهای تبلیغ محتوا را در تصویر زیر نشان داد. استفاده درست و به موقع از روشهای مختلف، منجر به بدست آمدن بهترین نتیجه خواهد شد.
صرف نظر از فرمت و پلتفرمی که برای تبلیغ محتوای خود استفاده میکنید، هدف نهایی شما باید هدایت مخاطبین به وبسایت، بلاگ یا رسانههای اجتماعی شما باشد؛ جایی که بتواند در مورد کسبوکار شما بیشتر بداند، به محتوا و کسبکار شما علاقهمند شود و در نهایت، به مشتریهای وفادار شما تبدیل شود. برای رسیدن به این هدف، رعایت نکات زیر میتواند بسیار کمککننده باشد:
با وجود اینکه بازاریابی محتوا یک استراتژی قدرتمند محسوب میشود، اما در نظر داشته باشید که بدون تبلیغ، محتواهایی که تولید کردهاید به هدر میرود. آیا شما در رابطه با تبلیغ محتوا، تجربه خاصی دارید؟ نظرات و تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
3 ديدگاه نظر دهيد
از اطلاعات این دوره بازاریابی محتوا واقعا میشه به عنوان یه دوره فوق العاده یاد کرد. نه جلسه خوندم واز تک به تک واژه های این دوره مفاهیم مختلف یاد گرفتم. مرسی از خانوم قاسمی و همچنین تیم تپسل.
سلام
ممنون از نظر لطف شما
خوشحالیم که مفید واقع شده براتون
موفق باشید
خیلی خوب و کامل
ممنون