بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth) – جلسه ۴ اپلیکیشن مارکتینگ

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری بازاریابی اپلیکیشن موبایل

در جلسه قبل، در مورداستفاده از شبکه‌های تبلیغاتی برای اپلیکیشن مارکتینگ صحبت کردیم. همچنین، فرمت‌های تبلیغاتی مختلف و مدل‌های قیمت‌گذاری در شبکه‌های تبلیغاتی را توضیح دادیم تا شما بتوانید مناسب‌ترین فرمت تبلیغاتی و بهترین شبکه تبلیغاتی را برای استراتژی اپ مارکتینگ خود انتخاب کنید. در این جلسه، قصد داریم دو روش دیگر بازاریابی غیررایگان که در جلسه دوم این بلوک مطرح شد را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مطلب به آموزش بازاریابی دهان به دهان (تبلیغات World of Mouth ) و ایمیل مارکتینگ می‌پردازیم.

 

بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth) چیست؟

Word of Mouth

 

بازاریابی دهان به دهان یکی از شیوه‌های مقرون‌به‌صرفه در بازاریابی است که مورداستفاده کسب‌وکارهای زیادی قرار می‌گیرد. بازاریابی دهان‌به‌دهان از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی به‌حساب می‌آید. ضرورت این روش بر هیچ کسب‌وکاری پوشیده نیست. تأثیرگذاری این روش نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی بیشتر است. در ماه‌های اخیر چه اپلیکیشن‌هایی را به دوستان و نزدیکان خود معرفی کرده‌اید؟ یا آن‌ها چه اپلیکیشن‌هایی به شما معرفی کرده‌اند؟ آیا در نصب و استفاده از این اپلیکیشن‌ها به یکدیگر اعتماد کردید؟ به دلیل حجم بسیار زیاد اپلیکیشن‌ها در مارکت‌های مختلف و عدم وجود وقت کافی برای امتحان کردن تک‌تک این اپلیکیشن‌ها، به تجربه سایرین نیاز داریم.

بر اساس مطالعه موسسه Forbes، ۷۵% از مردم آنچه تبلیغات می‌گویند را باور نمی‌کنند، اما ۹۲% از افراد، پیشنهادهایی که از طرف دوستان و آشنایان مطرح می‌شود را به‌عنوان پیشنهادهای دوستانه می‌پذیرند و به آن عمل می‌کنند. ۹۲ درصد؟ اگر دقت داشته باشید، متوجه می‌شوید که در بازاریابی آنلاین کمتر با چنین آمار و ارقامی روبرو شده‌اید. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالای این روش در اپلیکیشن مارکتینگ است. پیش از اجرای این استراتژی، باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که ایجاد یک اپلیکیشن باکیفیت، کاربردی و جذاب پیش‌نیاز موفقیت در این روش بازاریابی است.

Word of Mouth

دانلود رایگان کتاب چگونه یک اپلیکیشن اعتیادآور داشته باشیم؟

در این شیوه بازاریابی، باید کاربران خود را به صحبت کردن درباره اپلیکیشن و دعوت کردن به نصب آن تشویق کنید. چگونه می‌توان کاربران را به انجام این کار تشویق کرد؟ به‌عنوان‌مثال، قوانینی را در بازی تعیین کنید که کاربر به ازای اشتراک‌گذاری لینک نصب اپلیکیشن با دوستان و آشنایان خود، جایزه یا هدیه‌ای درون اپلیکیشن دریافت کند.

یکی از اپلیکیشن‌های موفق در این زمینه، SnapChat است که بازاریابی آن از طریق صحبت کردن یک دانش‌آموز با همکلاسی‌هایش آغاز شد. در نهایت، همه دانش‌آموزان آمریکا را درگیر کرد و منجر به قرار گرفتن SnapChat در رتبه‌های بالای اپ استور شد.

 

 

مراحل بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth)

اغلب روش‌های WOM یا رایگان انجام می‌شوند یا در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی به بودجه اندکی به مجموعه تولیدکننده اپلیکیشن تحمیل می‌کنند. اجرای هر یک از گام‌های زیر به تقویت بازاریابی دهان‌به‌دهان کمک می‌کند.

 

۱) فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (Get Social)

Word of Mouth

 

بهترین ابزار قانع‌کننده برای بازاریابی دهان‌به‌دهان، شبکه‌های اجتماعی است. حضور و فعالیت مداوم در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، اینستاگرام، توئیتر و … که جزء لاینفک زندگی امروزه است، منجر به آگاهی بیشتر مردم از برند و اپلیکیشن شما خواهد شد. اساس شبکه‌های اجتماعی بر ارتباط افراد با یکدیگر استوار است که در واقع این روابط، پیش‌نیاز بازاریابی دهان‌به‌دهان است. زمانی که شما یک محتوای جذاب را در صفحات اجتماعی خود منتشر می‌کنید و مردم آن پست‌ها را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند، بازاریابی دهان‌به‌دهان اتفاق می‌افتد.

قرار دادن امکان اشتراک‌گذاری وقایع مختلف درون اپلیکیشن در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نظر دوستان و آشنایان کاربرانتان را به اپلیکیشن جلب کند. کاربران معمولاً از اشتراک‌گذاری موفقیت‌ها، رکوردها، تجربه‌های لذت‌بخش استفاده از یک محصول و … در شبکه‌های اجتماعی استقبال می‌کنند و تنها کاری که شما باید انجام بدهید تسهیل این فرآیند از طریق قرار دادن امکان اشتراک‌گذاری آسان است.

همچنین شما به‌عنوان بازاریاب باید با انتشار محتوای جذاب و قابل اشتراک در پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود، برگزاری مسابقات، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تأثیرگذار  برای برندسازی و افزایش کاربران جدید تلاش کنید. راه‌اندازی مسابقات اینستاگرامی یکی از تأثیرگذارترین روش‌های بازاریابی دهان‌به‌دهان است. همچنین، درصورتی‌که دعوت به این‌گونه چالش‌ها و مسابقات از طرف اینفلوئنسرهای اینستاگرام صورت پذیرد، موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد. این مسابقات بدین ترتیب است که اینفلوئنسرها از دنبال‌کنندگان خود می‌خواهند سه نفر از دوستان خود را زیر پست مربوطه تگ کنند یا محتوای مرتبط با مسابقه را همراه با هشتگ‌های مربوطه در پست‌های خود منتشر کنند تا بتوانند در قرعه‌کشی شرکت کنند و یا با نصب یک اپلیکیشن، از کد تخفیف مخصوص اینفلوئنسر استفاده کنند و اولین خرید خود را انجام دهند.

مامان‌پز و دانرو از جمله اپلیکیشن‌هایی هستند که از این راهکارها برای WOM خود استفاده کرده‌اند.

 

۲) ایجاد انگیزه در مخاطب (Incentivize Referrals)

Word of Mouth

 

از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به WOM نسبتاً خوبی دست یافت، اما برای تبلیغات دهان‌به‌دهان نیاز به انگیزه‌های بیشتری وجود دارد. دادن انگیزه به مردم برای صحبت کردن درباره اپلیکیشن شما و همچنین معرفی آن به دوستان و نزدیکانشان از راه‌های بسیار مؤثر است. شما می‌توانید از طریق قرار دادن دکمه «معرفی به دوستان» در اپلیکیشن خود، کار معرفی اپلیکیشن را تسهیل کنید. به منظور تشویق کاربران به انجام این کار، انگیزه‌هایی مانند دریافت سکه رایگان، امتیاز یا جان اضافی در بازی به ازای هر بار معرفی اپلیکیشن به دیگران، ترفند بسیار خوبی است. گاهی اوقات می‌توان به‌جای دادن انگیزه‌های غیرنقدی، جایزه‌های نقدی یا تخفیف‌های پولی نیز ارائه کرد.

به‌عنوان‌مثال، اپلیکیشن‌های اسنپ و تپسی به ازای معرفی هر کاربر جدید توسط مشتریان سابق خود، به آن‌ها یک سفر رایگان هدیه می‌دادند. این کار باعث توسعه فراگیر و روزافزون و همچنین افزایش تعداد کاربران این اپلیکیشن‌ها شد. همچنین می‌توان از جوایز هیجان‌انگیزی خارج از اپلیکیشن هم استفاده کرد. برای مثال، فیدیبو یک قرعه‌کشی بین کاربرانی که اپلیکیشن را به دیگران توصیه کردند برگزار می‌کند و به‌عنوان جایزه، یک سفر با همراه را به برنده هدیه می‌کند.

 

۳) تمرکز بر کیفیت (Focus on Quality)

چیزی که در نهایت موجب موفقیت استراتژی دهان‌به‌دهان می‌شود، کیفیت بالای اپلیکیشن شما است. زمانی که سرویس‌دهی شما به مشتریان خوب باشد، منجر به رضایت مشتری خواهد شد. طبیعتاً، مشتریان راضی و خوشحال، اپلیکیشن شما را به دیگران معرفی می‌کنند؛ بنابراین، بخش زیادی از انرژی و بودجه خود را برای بهبود کیفیت و افزایش محبوبیت اپلیکیشن خود صرف کنید.

 

مزایای تبلیغات دهان به دهان (WOM)

  • ایجاد اعتبار: از مزایای روش بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌توان به ایجاد اعتبار توسط کاربران واقعی اشاره کرد. زمانی که مردم پیامی را درباره یک اپلیکیشن از سوی افراد مورد اعتمادشان بشنوند، احتمال اینکه آن پیام را باور کنند، بیشتر از سایر روش‌های بازاریابی خواهد بود.
  • هزینه کم روش بازاریابی دهان‌به‌دهان نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی، یکی دیگر از مزایای این روش محسوب می‌شود.
  • افزایش نصب‌های ارگانیک: یکی از فواید روش تبلیغات دهان به دهان یا WOM این است که مخاطبان اگر همان لحظه اپلیکیشن را نصب نکنند، نام آن را در خاطر دارند و هنگام مراجعه به استورها، در بین گزینه‌های مختلف پیشنهادی، اپلیکیشنی که قبلاً به آن‌ها معرفی شده است را انتخاب می‌کنند. این کار به‌مرور باعث افزایش نصب و بالا رفتن رتبه اپلیکیشن در استور هم می‌شود. در مورد روش‌های جذب نصب ارگانیک و ASO در جلسه اول مفصل توضیح داده شده است.

 

معایب تبلیغات دهان به دهان (WOM)

  • عدم کنترل: از معایب این روش، عدم کنترل بر محتوای پیام‌هایی است که کاربران به اشتراک می‌گذارند. به‌عنوان‌مثال، اگر تعدادی از کاربران تجربه بسیار منفی از اپلیکیشن شما داشته باشند و آن را با دیگران به اشتراک گذاشته باشند، تأثیر مخربی بر کسب‌وکار شما به وجود می‌آورد. به همین دلیل، همواره باید بر کیفیت اپلیکیشن و همچنین نظرات و بازخوردهای کاربران توجه کنید.
  • ارزیابی دشوار: اندازه‌گیری میزان تأثیرگذاری بازاریابی دهان‌به‌دهان نسبت به سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ دشوار است. این نوع بازاریابی اغلب در قالب گفتگوهای روزانه اتفاق می‌افتد و قابل‌اندازه‌گیری نیست. بااین‌وجود اندازه‌گیری نتایج کمپین‌هایی که بر اساس کلیک روی یک دکمه CTA یا اشتراک‌گذاری محتوای مشخص باشد، قابل دنبال کردن و اندازه‌گیری است.

 

ایمیل مارکتینگ در بازاریابی اپلیکیشن

ایمیل مارکتینگ

 

پیش از این در بلوک یادگیری ایمیل مارکتینگ به طور کامل این روش بازاریابی دیجیتال توضیح و ابزارهای آن نیز گفته شده است در این بخش ایمیل مارکتینگ در بازاریابی اپلیکیشن به طور مشخص بیان می شود.

می‌توان گفت، تقریباً تمامی برندها و کسب‌وکارها از استراتژی ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند. اغلب مردم، ایمیل‌های خود را از طریق موبایل باز می‌کنند. تکنیک‌های تقسیم‌بندی، شخصی‌سازی و اتوماسیون، ایمیل مارکتینگ را به یکی از ابزارهای قدرتمند برای بازاریابی اپلیکیشن تبدیل کرده است. فرقی نمی‌کند که هدف شما از اپلیکیشن مارکتینگ چه باشد. ایمیل مارکتینگ قادر به پاسخ‌گویی اهداف مختلف بازاریابی نظیر ارسال محتوای مفید، افزایش کاربران جدید، برقراری تعامل با کاربران فعلی و فعال کردن کاربران سابق است. این استراتژی به‌خصوص برای کاربرانی که قابلیت Push Notification اپلیکیشن را غیرفعال کرده‌اند، بسیار مؤثر است.

 

دانلود رایگان کتاب الکترونیکی چرا دیجیتال مارکتینگ؟

 

۳ مرحله اصلی ایمیل مارکتینگ برای افزایش نصب اپلیکیشن

ایمیل مارکتینگ

 

اجرای مراحل زیر به موفقیت در زمینه ایمیل مارکتینگ کمک شایانی می‌کند و در نهایت منجر به ارتقای اپلیکیشن شما خواهد شد. کمپین‌های ایمیلی مورداستفاده برای اپلیکیشن مارکتینگ باید قبل از راه‌اندازی اپلیکیشن آغاز شود و به‌صورت مداوم ادامه داشته باشد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

 

۱) پیش از راه‌اندازی اپلیکیشن (Pre-Launch)

به منظور داشتن یک اپلیکیشن مارکتینگ موفق، باید پیش از انتشار اپلیکیشن و اصطلاحاً لانچ کردن اپ، اقدام به اجرای استراتژی ایمیل مارکتینگ کنید. برای این منظور باید بر اساس مخاطبان هدف، میزان بودجه و اهداف مارکتینگ، یکی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ را انتخاب کرده، لیست subscriberهای خود را ایجاد کنید. سپس، یک صفحه Pre-launch همراه با فرم ثبت‌نام ساخته و مردم را به بازدید از آن صفحه و ثبت‌نام در فرم مورد نظر تشویق کنید و از این طریق، لیست ایمیل‌های خود را جمع‌آوری کنید. در نهایت، یک فرم ثبت‌نام ایمیل برای اپلیکیشن بسازید. راه‌های مختلفی برای جمع‌آوری ایمیل وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، از طریق قرار دادن فرم ثبت‌نام در وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، رخدادهای اجتماعی، ارائه تخفیف‌ها و … می‌توان به جمع‌آوری ایمیل پرداخت.

ارسال ایمیل در این مرحله منجر به مشتاق کردن بیشتر مشترکین برای پی بردن به محتوای اپلیکیشن می‌شود. به همین دلیل، برای طراحی این ایمیل‌ها و صفحات pre-launch از خلاقیت زیادی استفاده کنید. می‌توانید با ایجاد انگیزه‌های مختلف مثل تخفیف برای اولین کسانی که در لیست ایمیلی ثبت نام کنند، مخاطبان را به آغاز همراهی با اپلیکیشن خود دعوت کنید.

 

۲) هنگام راه‌اندازی اپلیکیشن (Launch)

یک هفته پیش از راه‌اندازی و شروع فعالیت اپلیکیشن، مشترکین (Subscribers) را از نزدیک شدن موعد راه‌اندازی اپلیکیشن مطلع کنید. این ایمیل باید شامل جملات مثبت باشد تا مشترکین برای به اشتراک‌‌گذاری ایمیل با سایرین ترغیب شوند. همچنین، در روز راه‌اندازی نیز ایمیل‌هایی را برای مشترکین خود ارسال کرده و آن‌ها را از طریق یک CTA مناسب به صفحه دانلود اپلیکیشن در مارکت‌ها نظیر Google Play، App Store و کافه‌بازار هدایت کنید.

از مثال‌های موفق در این زمینه، می‌توان از اسنپ‌ نام برد. اسنپ‌ پیش از راه‌اندازی اپلیکیشن جدید خود با عنوان اسنپ‌فود، تبلیغات وسیعی به منظور مشتاق کردن کاربران انجام داد. بخشی از این تبلیغات از طریق ایمیل مارکتینگ انجام شد. محتوای این ایمیل‌ها، توضیح کاربرد اپلیکیشن اسنپ‌فود بود و با استفاده از deep linking کسانی را که اپلیکیشن اسنپ‌فود را نداشتند به صفحه دانلود این اپلیکیشن و کسانی که قبلاً اپلیکیشن نصب کرده بودند را به داخل آن می‌فرستاد تا سفارش غذا را آغاز کنند. اگر مجموعه کسب‌وکاری شما چند محصول مجزا دارد، معرفی اپلیکیشن جدید در قالب ایمیلی مشابه این مثال، می‌تواند بخشی از کمپین‌های launch موفق آن باشد.

ایمیل مارکتینگ

 

 

۳) پس از راه‌اندازی اپلیکیشن (Post-Launch)

یک هفته پس از راه‌اندازی اپلیکیشن، از مشترکین خود برای نصب اپلیکیشن تشکر کرده و آن‌ها را به دادن نظرات و بازخوردها درباره اپلیکیشن تشویق کنید. همچنین، پس از هر آپدیت اپلیکیشن، خلاصه‌ای از ویژگی‌های جدید و بهبودیافته نسخه جدید را در قالب ایمیل برای مشترکین خود ارسال کنید و آن‌ها را به انتشار این خبر به سایرین تشویق کنید.

ایمیل مارکتینگ

 

از ارسال خبرنامه‌های مرتبط با اپلیکیشن و کمپین‌های ایمیلی با هدف مطلع ساختن کاربران از تخفیف‌های ویژه غافل نمانید. یکی از مثال‌های موفق این نوع کمپین‌ها، بامیلو است. بامیلو علاوه بر بهره‌گیری از سایر روش‌های تبلیغاتی، از کمپین‌های ایمیلی برای مطلع ساختن مردم از حراجمعه استفاده کرد. شرط استفاده از تخفیف‌های ویژه کمپین حراجمعه، خرید با استفاده از اپلیکیشن بود. این کمپین نه‌تنها منجر به افزایش فروش، بلکه باعث افزایش نصب اپلیکیشن بامیلو شد. همچنین چیلیوری، دلیون، دیجی‌کالا و … هم با ارسال مرتب ایمیل‌هایی حاوی تخفیف‌های ویژه subscriberها، آن‌ها را به مراجعه مجدد به اپلیکیشن تشویق می‌کنند.

 

سخن آخر بازاریابی دهان به دهان

سخن آخر

 

در این جلسه در مورد دو روش بازاریابی دهان به دهان و ایمیل‌مارکتینگ در بازاریابی اپلیکیشن صحبت کردیم و شیوه استفاده از این روش‌ها برای اپلیکیشن مارکتینگ را به صورت کامل توضیح دادیم. همانطور که در بالا نیز توضیح داده شد، این دو روش جزء ارزان‌ترین شیوه‌های بازاریابی به حساب می‌آیند، اما تاثیرگذاری بالایی خواهند داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود که همواره بخشی از بودجه مارکتینگ خود را به این دو روش اختصاص دهید. در جلسه آینده از این بلوک به بررسی سایر روش‌های بازاریابی غیررایگان یعنی گوگل ادوردز و Cross Promotion می‌پردازیم.

اگر نظر یا پیشنهادی در جهت بهتر شدن بلوک اپ مارکتینگ دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.