در جلسه گذشته، درباره معیارهای انتخاب Attribution اپلیکیشنهای موبایل صحبت کردیم. اطلاع از این معیارها، در انتخاب مناسبترین شرکت Attribution و همچنین مناسبترین مدل اندازهگیری Attribution کمک میکند. بعضی مواقع، دادهها و نتایج حاصل از سرویسهای مختلف Attribution با یکدیگر اختلافاتی دارند و باعث ایجاد خطا در کمپین اپلیکیشن میشوند. این تفاوتها، انواع مختلفی دارد و خطا های ذاتی (Discrepancies) نامیده میشود. در یک داشبورد، 5000 نصب برای شما نمایش داده شده، در حالی که در داشبورد یک شرکت دیگر، 7000 نصب شمرده شده است. علت این اختلاف چیست؟ برای دریافت پاسخ این سوال، با ادامه مطلب همراه باشید.
هیچگاه نمیتوان دو داشبورد کاملاً مشابه از دو پلتفرم Attribution مختلف پیدا کرد. ناهمخوانیها و تفاوتهای بین گزارش شرکتهای مختلف، تحت عنوان discrepancy مطرح میشود و به اختلافات عددی معیارها بین دو پلتفرم Attribution اشاره دارد. هر داشبوردی دلایل خاصی برای این اختلافات و ناهمخوانیها دادهها ارائه میدهد.
آیا راهی برای حذف این خطاها وجود دارد؟ پاسخ این سوال، خیر است. همواره خطاهای ناگزیری وجود دارند.
آیا باید علت و منشا این خطاها را شناخت؟ بله، لازم است که علت اصلی ناهمخوانیها را کشف کرد تا:
در ابتدا، به توضیح برخی از رایجترین دلایل ناهمخوانی بین attributionهایی نظیر adjust ابزاری برای اندازه گیری موبایل و پلتفرمهای گوگل، اپل و فیسبوک میپردازیم.
مواردی که در ادامه توضیح داده میشود، منجر به ایجاد ناهمخوانی دادهها در پلتفرمهای مختلف میشود که این ناهمخوانیها به دلیل روشهای متفاوت در فرایند محاسبه و دنبال کردن دادهها اتفاق میافتد.
نصب و دانلود، دو مفهوم متفاوت هستند، اما اغلب این دو را یکسان میپندارند که این موضوع، باعث ایجاد خطا در کمپین اپلیکیشن و ناهمخوانی بین اعداد اعلامشده توسط پلتفرمهای مختلف میشود. دانلود، زمانی اتفاق میافتد که کاربر، یک اپلیکیشن را از مارکت دانلود میکند. نصب، رویداد پس از دانلود اپلیکیشن است و به اولین باری که اپلیکیشن توسط کاربر باز میشود، اشاره دارد. اصطلاح نصب بر اساس این تعریف، توسط پلتفرمهای attribution مانند Adjust، tune، Appsflyer و … ارائه شده است.
پلتفرمهای attribution فقط نصب را دنبال میکنند (track)، در حالی که اپ استورها (گوگل و اپل) هم تعداد دانلود و هم تعداد نصب را دنبال میکنند. عدم دنبال کردن دانلودها در پلتفرمهایی نظیر adjust، به دلیل عدم دسترسی ادجاست به دادههای مربوط به دانلود اپلیکیشنها در گوگل و اپل است. در واقع، تنها دادهای که در اختیار attribution ها قرار میگیرد،حاصل از SDK آنها است. SDK نوشته شده در این پلتفرمها، تنها در صورتی عمل میکند که اپلیکیشن توسط کاربر باز شود و به نوعی میتوان گفت، باید توسط کاربر فعال شود. زمانی که SDK برای اولین بار فعال میشود، به سرور Attribution پیامی مبنی بر شمارش نصب ارسال میکند. شمارش نصب در این پلتفرمها، تنها از طریق SDK اتفاق میافتد.
بنابراین، خطاها زمانی اتفاق میافتند که اپلیکیشن توسط کاربر تنها دانلود شده باشد، اما باز نشده باشد. این موضوع، باعث ایجاد خطا در زمان نصب نیز میشود؛ زیرا اپل و گوگل، زمان دانلود را ثبت میکنند، در حالی که ادجاست، زمان باز شدن اپلیکیشن را زمان نصب اعلام میکند.
اطلاع از فرایند محاسبه و شمارش نصب، پیش از تصمیمگیری نهایی میتواند به شما کمک کند تا نصب را با دانلود مقایسه نکنید و چنین خطایی ایجاد نشود.
نصب در پلتفرم اپل و گوگل بر اساس شناسه اکانت کاربران شمرده میشود، در حالیکه پلتفرمهایی نظیر ادجاست بر اساس شناسه تبلیغ(Advertising ID) یا شناسه دستگاه (Device ID) شمارش را انجام میدهد.
به عنوان مثال، مانند تصویر بالا فرض کنید که کاربر هم موبایل و هم تبلت دارد و هر دو دستگاه دارای یک شناسه مشابه است. کاربر در هر دو دستگاه یک اپلیکیشن مشابه را نصب میکند. ادجاست این اتفاق را 2 نصب میشمرد؛ چون 2 شناسه تبلیغ دریافت میکند. به دلیل دسترسی به اطلاعات اکانت کاربری، اپل و گوگل این اتفاق را 1 نصب میشمرد.
در جلسه نهم بازاریابی اپلیکیشن، درباره مفهوم attribution window صحبت کردیم. Attribution Window، بازه زمانی است که بین تبلیغدهنده و توسعهدهنده مورد توافق قرار گرفته است. در صورتی که کاربر پس از مشاهده یا کلیک بر روی تبلیغ، در آن بازه زمانی اپلیکیشن را نصب کند یا رویداد مورد نظر تبلیغدهنده را انجام دهد، پرداخت به توسعهدهنده انجام میشود.
این بازه زمانی، در حالت پیشفرض برای هر پلتفرم، مقدار مشخصی دارد. این بازه زمانی در برخی از پلتفرمها قابل تغییر و در برخی دیگر همواره ثابت هستند. یکی از دلایلی که ممکن است بخواهید این بازه زمانی را تغییر دهید، اختلاف آن با سایر پلتفرمها است. این تفاوت بازه زمانی، باعث ایجاد ناهمخوانی بین دادهها میشود. برای برطرف کردن این مشکل، میتوان attribution window را مطابق سایر پلتفرمها تغییر داد.
فرض کنید که مانند تصویر بالا، بازه زمانی Attribution window، هفت روزه است. یک کاربر، روی یک آگهی تبلیغاتی تبلیغ میکند، اما به دلایلی فراموش میکند که اپ را دانلود کند. در عوض، اپلیکیشن مربوطه را 3 روز بعد از کلیک روی آگهی نصب میکند. این نصب به دلیل قرار گرفتن در بازه زمانی 7 روزه، شمره میشود. اما در صورتی که کاربر، 8 روز پس از کلیک روی آگهی تبلیغاتی، اپ را نصب کند، به دلیل قرار گرفتن در محدوده زمانی خارج از attribution window، شمرده نمیشود.
Deep linking چیست و چراباید ازآن استفاده کرد؟
این نوع خطا در شرکتهای بزرگی، نظیر گوگل ، فیسبوک،یاهو و توئیتر، رایج است. کاملاً طبیعی است که هر شبکه تبلیغات دیجیتال بخواهد نصبها را به خود نسبت دهد، اما مشکل اینجاست که هیچ یک از آنها درباره سایر شبکههای تبلیغاتی اطلاعی ندارند. به عبارت دیگر، یک کاربر یا یک نصب ممکن است به چندین شبکه تبلیغاتی اختصاص داده شود که در این صورت، باعث چندین برابر شدن هزینه تبلیغدهنده میشود. اینجا، لحظهای است که حضور یک پلتفرم بی طرف مانند شرکتهای attribution، نقش مهمی را ایفا میکند. پلتفرمهایی نظیر ادجاست، تمامی کلیکهای اتفاق افتاده در داخل attribution window را ثبت میکند و نصب را به آخرین کلیک اختصاص میدهد.
فرض کنید که مانند تصویر بالا، یک کاربر در ساعت 7 بعد از ظهر، روی یک آگهی تبلیغاتی در گوگل ادوردز کلیک میکند، اما اپلیکیشن را نصب نمیکند. سپس، در ساعت 8 بعد از ظهر، روی یک آگهی تبلیغاتی فیسبوک کلیک میکند و اپلیکیشن را دانلود میکند. در هر دو داشبورد گوگل ادوردز و فیسبوک، یک نصب ثبت میشود، اما پلتفرم attribution، این نصب را به دلیل اینکه آخرین کلیک متعلق به فیسبوک بوده، به فیسبوک اختصاص میدهد.
این مطلب را هم بخوانید: راهکارهای افزایش دانلود اپلیکیشن
روشی که ادجاست و برخی دیگر از پلتفرمهای Attribution درباره موقعیت زمانی و جغرافیایی نصب اپلیکیشنها استفاده میکنند، معمولاً با سایر پلتفرمها (گوگل و اپل) متفاوت است. در واقع، گوگل و اپل بر اساس موقعیت جغرافیایی اکانت کاربران تصمیم میگیرند، در حالی که، ادجاست، موقعیت جغرافیایی کاربران را بر اساس آدرس IP کاربران هنگام نصب اعلام میکنند.
مانند تصویر بالا، فرض کنید که اکانت کاربری اپ استور، ایتالیایی باشد، اما کاربر هنگام نصب اپلیکیشن در کشور فرانسه باشد، اپل و گوگل، نصب یا دانلود اپلیکیشن را به ایتالیا و ادجاست، نصب را به فرانسه اختصاص میدهد. یکی دیگر از دلایل این خطا، استفاده از VPN هنگام دانلود و نصب اپلیکیشن است. VPN باعث تغییر آدرس IP کاربران میشود. به همین دلیل است که گاهی در موقعیت جغرافیایی اعلام شده توسط پلتفرمها، اختلافاتی مشاهده میشود. البته، این مورد به اولویتها، معیارهای مورد بررسی و اهداف شما بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است موقعیت جغرافیایی اکانت کاربر برای شما مهم باشد، یا فقط به دنبال پیدا کردن موقعیت جغرافیایی کاربر هنگام نصب اپلیکیشن هستید.
ادجاست و برخی دیگر از پلتفرمها، زمان نصب را بر اساس محدوده زمانی (Time Zone) GMT اعلام میکنند، در حالی که سایر پلتفرمها مانند گوگل ادوردز بر اساس سیستم محدوده زمانی PST تنظیم شدهاند. ساعت 6:59 تا 12 صبح در سیستم GMT، برابر 11:59 تا 17:00 بعد از ظهر در سیستم PST محسوب میشود و در صورتی که سیستم زمانی پلتفرمها متفاوت است، ممکن است در دادههای مربوط به زمان نصب، اختلافاتی نظیر تصویر بالا مشاهده شود. البته شما میتوانید نوع محدوده زمانی را در داشبورد تنظیمات برخی پلتفرمها تغییر دهید تا با یکدیگر سازگار شوند و چنین خطایی ایجاد نشود.
برخی خطاها ممکن است به دلیل آپدیت جدید اپلیکیشن اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، در صورتی که یک اپلیکیشن پیش از پیادهسازی SDK ادجاست، لانچ شود و مدتی بعد، SDK را پیادهسازی کند، تمامی کاربران قدیمی که اپلیکیشن خود را آپدیت میکنند، به عنوان کاربر جدید در ادجاست دنبال میشوند. در حالی که، این کاربران برای پلتفرمهای گوگل و اپل، جدید محسوب نخواهند شد. این اتفاق، منجر به افزایش ناگهانی نصبها در چندین هفته ابتدایی آپدیت میشود. اصلاح این خطا بسته به تعداد کاربران اپلیکیشن، چندین هفته به طول میانجامد. هرچه تعداد کاربران اپلیکیشن بیشتر باشد، برقرای تعادل بیشتر طول میکشد.
پلتفرمهای گوگل ادوردز، فیسبوک و ادجاست، هر کدام از روشهای متفاوت برای اندازهگیری رویدادهای پس از نصب اپلیکیشن استفاده میکنند که باعث اختلافاتی در آمار و ارقام گزارششده میشود.
به عنوان مثال، در صورتی که کاربر از طریق کمپین فیسبوکی A، یک اپلیکیشن را نصب کند و سپس با کلیک روی کمپین فیسبوکی B، به پر کردن یک فرم ثبت نام در اپلیکیشن اقدام کند، این رویداد و سایر رویدادهای درون-اپ به کمپین A نسبت داده میشود؛ زیرا کمپین A، عامل نصب اپلیکیشن بوده است. این مثال، برای کمپینهای گوگل ادوردز نیز صادق است.
تقلبهای موبایلی، یکی از بزرگترین دلایل ایجاد خطا در کمپین اپلیکیشن است. در ادامه مطلب، به تعدادی از این خطاها اشاره میکنیم. به منظور اطلاع کامل از تقلبهای موبایلی و راههای مقابله با آن، پست مربوط به تقلبهای تبلیغاتی در شمارش نصب را بخوانید. البته، در جلسه بعد، به طور مفصل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.
تمامی اپ استورهای رسمی، فعالیتهای مربوط به دانلود و نصب حاصل از اکانتهای جعلی و دستگاههای jailbroken را فیلتر میکنند. در مقابل، پلتفرم ادجاست، درباره اکانتهای جعلی، دارای دیدگاه مشابه با پلتفرمهای اپل استور و گوگل پلی نیست. روشهای مقابله با تقلب در ادجاست، مبتنی بر دستگاه (device-based) است و قادر به دنبال کردن نصبهای حاصل از دستگاههای هک شده (jailbroken device) میباشد.
در صورتی که از کمپینهای انگیزشی (Incentivized campaigns) استفاده کنید، به خصوص در اندروید، برخی کاربران به منظور جلوگیری از پرداخت پول برای خریدهای درون-اپ، از تقلب استفاده میکنند. این کاربران، ترفندهای دریافت چندین اعتبار/هدیه را میدانند. یکی از این راههاکه به طور معمول توسط کاربران مورد استفاده قرار میگیرد، حذف اپلیکیشن و نصب چندباره آن به منظور استفاده مجدد از شناسه آگهی (Advertising ID) است. هر بار که این شناسهها ایجاد شوند، ادجاست هر یک از این شناسههای را یک نصب میشمرد، در حالی که گوگل پلی این اتفاقات را نصب نمیشمرد و این موضوع، باعث ایجاد اختلاف در آمار نصب میشود.
در صورتی که از ادجاست برای دنبال کردن خریدهای درون-اپ استفاده میکنید، ممکن است هنگام مقایسه درآمدهای ثبت شده توسط ادجاست با نتایج حاصل از اپ استور/گوگل پلی، با تفاوتهایی روبرو شوید. کلاهبرداران میتوانند از روشهای مختلف هک استفاده کنند که این روشها، امکان خرید درون- اپ (مثلاً سکه، جایزه و …) را برای آنها به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه فراهم میکند. این کار، از طریق اعمال کدهای مخرب و بدون درخواست از سرورهای گوگل و اپل انجام میشوند.
ادجاست برای جلوگیری از این تقلب، یک SDK مخصوص ارائه میکند که میتواند خریدهای ثبتشده در اپ استور/گوگل پلی را به صورت آنی (real time) تایید کند و باعث کاهش درآمد ناشی از این شیوه تقلب شود.
کتاب الکترونیکی مربوط به مقابله با تقلبهای موبایلی را دانلود و مطالعه کنید.
تا به اینجا، درباره برخی خطاهای رایج صحبت کردیم. اکنون میخواهیم به صورت دقیق، علت این اختلافات را بین پلتفرم ادجاست و پلتفرمهای فیسبوک، گوگل و اپل بیان کنیم.
خطاهای ذاتی در این پلتفرم و تفاوت آنها با ادجاست را میتوان به 3 دسته کلی تقسیم کرد:
فیسبوک به صورت پیشفرض، تا 28 روز پس از کلیک و تا 24 ساعت پس از بازدید را اندازهگیری میکند. در صورتی که ادجاست، تنها تا 7 روز پس از کلیک را اندازهگیری میکند و این موضوع، باعث بیشتر نشان دادن تعداد کلیکها در فیسبوک میشود. برای حل این خطا، میتوانید بازه زمانی Attribution window را تا حداکثر 30 روز در ادجاست تغییر دهید.
هر تبلیغ در فیسبوک دارای یک اکانت منحصر به فرد است، در حالی که ادجاست، دادههای اکانتهای تمامی تبلیغات را با یکدیگر تلفیق میکند. در صورتی که اعداد ارائه شده توسط فیسبوک کمتر از ادجاست است، حتماً چک کنید که آیا گزارش تمامی تبلیغات را چک میکنید یا گزارش هر تبلیغ را به صورت جداگانه.
ادجاست برای ردیابی کمپینهای re-engagement از مدل مبتنی بر کاربر (user-based) استفاده میکند. در این مدل، هر تعامل مجدد کاربر (re-attribution)، برابر یک کاربر محسوب میشود. زمانی که یک کاربر سابق با یک تبلیغ درگیر شود و اپلیکیشن را مجدداً پس از مدتی (معمولاً 7 روز) غیرفعال بودن در محیط اپلیکیشن، باز میکند (یا به اپلیکیشن deep link میشود)، یک reattribution شمرده میشود. اما در صورتی که این کاربر مجدداً با آگهی مشابه درگیر شود و اپلیکیشن را مجدداً باز کند، یک reattribution محسوب نمیشود، بلکه یک session محسوب میشود.
فیسبوک برای ردیابی این نوع کمپینها، از مدل مبتنی بر رویداد (event-based) استفاده میکند. در صورتی که کاربر روی یک تبلیغ re-engagement کلیک کند و تا حداکثر 28 روز بعد با تبلیغ درگیر شود، به عنوان یک engagement شمرده میشود و پس از آن، هرچندبار که کاربر با تبلیغ مشابه درگیر شود، فیسبوک آن را چندین بار به عنوان engagement میشمارد.
درباره مفهوم deep link در جلسات آینده به صورت کامل توضیح خواهیم داد.
در صورتی که کاربر بر روی یک آگهی از اپل کلیک کند، اما نصبی اتفاق نیفتد و پس از مدتی، روی یک آگهی شرکت دیگری کلیک کند و سپس، اپلیکیشن را نصب کند، اپل نمیتواند تشخیص دهد که این نصب متعلق به تبلیغ شرکت دیگر است. همچنین، ممکن است کاربر پس از کلیک روی آگهی اپل، اپ را دانلود کند، اما باز نکند و پس از مدتی دیگر، از طریق کلیک روی یک تبلیغ دیگر، اپلیکیشن را باز کند. در این صورت، ادجاست این نصب را به آخرین کلیک اختصاص میدهد، در حالی که اپل، نصب را متعلق به خود میداند.
Attribution window مدل آخرین کلیک، 7روزه است، در حالی که آگهیهای جستجویی اپل در حالت 30 روزه ثابت شده است. این موضوع، نیز باعث ایجاد خطا میشود.
محدوده زمانی تبلیغات جستجویی اپل بر اساس موقعیت جغرافیایی اکانت کاربری اپ استور است؛ درحالی که، سیستم ادجاست بر اساس UTC تنظیم شده است.
اگر کاربر سابق یک اپلیکیشن، آن برنامه را حذف کرده و مجدداً با کلیک روی آگهی جستجویی اپل، آن را نصب کند، اپل این کاربر را به عنوان یک نصب جدید میشمارد، در حالی که ادجاست این کاربر را به عنوان یک نشست (session) میشمارد. بنابراین، هنگام مقایسه نتایج ادجاست و اپل یا سایر پلتفرمهایی که از ترفند تشخیص دستگاه استفاده نمیکنند، این موضوع را در نظر داشته باشید.
زمانی که کابر محدودیت ردیابی آگهیها را در دستگاههای خود فعال کرده باشد، ادجاست قادر به دریافت پاسخی از سمت API اپل نخواهد بود. بنابراین، کاربر را ارگانیک محسوب میکند یا به منبع دیگری که قبلاً یک کلیک برای آن ثبت شده، اختصاص میدهد. با این حال، اپل این کاربران را به خود اختصاص میدهد. به طور کلی، برآورد شده است که حداقل 12 درصد از همه کاربران iOS ، سیستم LAT خود را فعال کردهاند.
گوگل پلی برای شمارش نصب، از متغیرهای بسیاری استفاده میکند، که هیچ یک از این معیارها نمیتوانند به صورت مستقیم برای مقایسه با نتایج ادجاست مورد استفاده قرار گیرند. برای مقایسه نتایج این دو پلتفرم، باید با بخش پشتیبانی ادجاست تماس بگیرید تا راهی مستقیم برای مقایسه نتایج به شما ارائه دهند.
Attribution window گوگل ادوردز، 30 روزه است. در حالی که، این بازه زمانی برای ادجاست، به صورت پیشفرض 7 روزه و البته بسته به هدف و نوع اکانت شما قابل تغییر است.
مقایسه نتایج کمپینهای remarketing در ادجاست و گوگل ادوردز، کار سختی است. به شما هم پیشنهاد میکنیم که از انجام این کار صرف نظر کنید. پلتفرم ادجاست، یک reattribution را در صورتی میشمرد که کاربر (کسی که از طریق کمپین remarketing گوگل ادوردز بدست آمد)، از طریق deep linking بازگردد. در حالی که، گوگل ادوردز از مدل مبتنی بر رویداد (event-based) بهره میبرد و شیوه اندازهگیری متفاوتی دارد.
مشابه قسمت قبل، مقایسه نتایج رویدادها بین ادجاست و گوگل ادوردز پیشنهاد نمیشود. زیرا، ادوردز دارای یک بازه زمانی 30 روزه برای attribution window است. در صورتی که کلیکی در این بازه زمانی روی آگهی و پیش از انجام رویداد توسط کاربر مشاهده شود، رویداد درون – اپ به منبع کلیک نسبت داده میشود. در حالی که، پلتفرم ادجاست، این رویداد را به منبع نصب در طول عمر کاربر نسبت میدهد و این موضوع، باعث بروز اختلاف در نتایج خواهد شد. در واقع، روشهای متفاوت اندازهگیری، منجر به بدست آمدن نتایج متفاوت میشود.
در این جلسه، درباره انواع دلایلی که منجر به ایجاد خطا یا ناهمخوانی در نتایج کمپینهای تبلیغاتی میشود، صحبت کردیم. در پایان، این خطاها را به صورت دقیق و به تفکیک برای پلتفرمهای ادجاست و پلتفرمهایی نظیر فیسبوک، گوگل و اپل بیان کردیم. به طور کلی، میتوان علت این اختلافات را به روشهای متفاوت در اندازهگیری، تنظیمات متفاوت و attribution window متفاوت در انواع پلتفرمها نسبت داد. اگر شما هم در فرایند بازاریابی اپلیکیشن تلفن همراه خود، با این خطاها روبرو شدهاید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. به علاوه، خوشحال میشیم که نظرات و پیشنهادهای خودتون را با ما در میان بگذارید.
در جلسه آینده از بلوک بازاریابی اپلیکیشن، درباره تقلبهای موبایلی صحبت خواهیم کرد و انواع تقلبها و روشهای مقابله با آنها را بیان میکنیم. برای اطلاع از جلسات جدید این بلوک، در فرمی که در سمت راست صفحه قرار دارد، ثبت نام کنید.
2 ديدگاه نظر دهيد
تپسل رو هم توضیح بدید
سلام خدمت شما
تپسل در حال حاضر، tracker نداره و مشتریان تپسل از third party هایی مثل متریکس (metrix) استفاده میکنن.