خطاهای ذاتی در پلتفرم‌های attribution – جلسه ۱۱ بازاریابی اپلیکیشن

زمان مطالعه : 12 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری بازاریابی اپلیکیشن موبایل

در جلسه گذشته، درباره معیارهای انتخاب Attribution اپلیکیشن‌های موبایل صحبت کردیم. اطلاع از این معیارها، در انتخاب مناسب‌ترین شرکت Attribution و همچنین مناسب‌ترین مدل اندازه‌گیری Attribution کمک می‌کند. بعضی مواقع، داده‌ها و نتایج حاصل از سرویس‌های مختلف Attribution با یکدیگر اختلافاتی دارند و باعث ایجاد خطا در کمپین اپلیکیشن می‌شوند. این تفاوت‌ها، انواع مختلفی دارد و خطا های ذاتی (Discrepancies) نامیده می‌شود. در یک داشبورد، ۵۰۰۰ نصب برای شما نمایش داده شده، در حالی که در داشبورد یک شرکت دیگر، ۷۰۰۰ نصب شمرده شده است. علت این اختلاف چیست؟ برای دریافت پاسخ این سوال، با ادامه مطلب همراه باشید.

 

چرا داده‌ها با یکدیگر همخوانی ندارند؟

خطاهای ذاتی در پلتفرم های attribution

هیچگاه نمی‌توان دو داشبورد کاملاً مشابه از دو پلتفرم Attribution مختلف پیدا کرد. ناهمخوانی‌ها و تفاوت‌های بین گزارش‌ شرکت‌های مختلف، تحت عنوان discrepancy مطرح می‌شود و به اختلافات عددی معیارها بین دو پلتفرم Attribution اشاره دارد. هر داشبوردی دلایل خاصی برای این اختلافات و ناهمخوانی‌ها داده‌ها ارائه می‌دهد.

آیا راهی برای حذف این خطاها وجود دارد؟ پاسخ این سوال، خیر است. همواره خطاهای ناگزیری وجود دارند.

آیا باید علت و منشا این خطاها را شناخت؟ بله، لازم است که علت اصلی ناهمخوانی‌ها را کشف کرد تا:

  • بهتر بتوان رفتار کاربران را درک کرد.
  • بهترین منبع داده‌ها برای تهیه گزارش‌ها را شناخت.
  • هنگام مواجه شدن با چنین خطاهایی، بهترین عکس‌العمل را نشان داد.
  • می‌توان برخی مسائل فنی مرتبط به داده‌‌های اپلیکیشن را شناسایی و برطرف کرد.

در ابتدا، به توضیح برخی از رایج‌ترین دلایل ناهمخوانی بین attributionهایی نظیر adjust ابزاری برای اندازه گیری موبایل و پلتفرم‌های گوگل، اپل و فیسبوک می‌پردازیم.

 

خطا های معمول در کمپین‌ اپلیکیشن‌های موبایل

مواردی که در ادامه توضیح داده می‌شود، منجر به ایجاد ناهمخوانی داده‌ها در پلتفرم‌های مختلف می‌شود که این ناهمخوانی‌ها به دلیل روش‌های متفاوت در فرایند محاسبه و دنبال کردن داده‌ها اتفاق می‌افتد.

خطا های ناشی از شمارش دانلود در مقابل شمارش نصب

شمارش دانلود و نصب - خطاهای ذاتی در پلتفرم Attribution

نصب و دانلود، دو مفهوم متفاوت هستند، اما اغلب این دو را یکسان می‌پندارند که این موضوع، باعث ایجاد خطا در کمپین اپلیکیشن و ناهمخوانی بین اعداد اعلام‌شده توسط پلتفرم‌های مختلف می‌شود. دانلود، زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر، یک اپلیکیشن را از مارکت دانلود می‌کند. نصب، رویداد پس از دانلود اپلیکیشن است و به اولین باری که اپلیکیشن توسط کاربر باز می‌شود، اشاره دارد. اصطلاح نصب بر اساس این تعریف، توسط پلتفرم‌های attribution مانند Adjust، tune، Appsflyer و … ارائه شده است.

پلتفرم‌های attribution فقط نصب را دنبال می‌کنند (track)، در حالی که اپ استورها (گوگل و اپل) هم تعداد دانلود و هم تعداد نصب را دنبال می‌کنند. عدم دنبال کردن دانلودها در پلتفرم‌هایی نظیر adjust، به دلیل عدم دسترسی ادجاست به داده‌های مربوط به دانلود اپلیکیشن‌ها در گوگل و اپل است. در واقع، تنها داده‌ای که در اختیار attribution ها قرار می‌گیرد،حاصل از SDK آن‌ها است. SDK نوشته شده در این پلتفرم‌ها، تنها در صورتی عمل می‌کند که اپلیکیشن توسط کاربر باز شود و به نوعی می‌توان گفت، باید توسط کاربر فعال شود. زمانی که SDK برای اولین بار فعال می‌شود، به سرور Attribution پیامی مبنی بر شمارش نصب ارسال می‌کند. شمارش نصب در این پلتفرم‌ها، تنها از طریق SDK اتفاق می‌افتد.

بنابراین، خطاها زمانی اتفاق می‌افتند که اپلیکیشن توسط کاربر تنها دانلود شده باشد، اما باز نشده باشد. این موضوع، باعث ایجاد خطا در زمان نصب نیز می‌شود؛ زیرا اپل و گوگل، زمان دانلود را ثبت می‌کنند، در حالی که ادجاست، زمان باز شدن اپلیکیشن را زمان نصب اعلام می‌کند.

اطلاع از فرایند محاسبه و شمارش نصب، پیش از تصمیم‌گیری نهایی می‌تواند به شما کمک کند تا نصب را با دانلود مقایسه نکنید و چنین خطایی ایجاد نشود.

 

خطا های ناشی از شمارش نصب (بر اساس کاربر/ بر اساس دستگاه)

نصب در پلتفرم اپل و گوگل بر اساس شناسه اکانت کاربران شمرده می‎شود، در حالیکه پلتفرم‌هایی نظیر ادجاست بر اساس شناسه تبلیغ(Advertising ID) یا شناسه دستگاه (Device ID) شمارش را انجام می‌دهد.

شمارش نصب بر اساس کاربر یا دستگاه

به عنوان مثال، مانند تصویر بالا فرض کنید که کاربر هم موبایل و هم تبلت دارد و هر دو دستگاه دارای یک شناسه مشابه است. کاربر در هر دو دستگاه یک اپلیکیشن مشابه را نصب می‌کند. ادجاست این اتفاق را ۲ نصب می‌شمرد؛ چون ۲ شناسه تبلیغ دریافت می‌کند. به دلیل دسترسی به اطلاعات اکانت کاربری، اپل و گوگل این اتفاق را ۱ نصب می‌شمرد.

 

خطا های مربوط به بازه زمانی Attribution window

در جلسه نهم بازاریابی اپلیکیشن، درباره مفهوم attribution window صحبت کردیم. Attribution Window، بازه زمانی است که بین تبلیغ‌دهنده و توسعه‌دهنده مورد توافق قرار گرفته است. در صورتی که کاربر پس از مشاهده یا کلیک بر روی تبلیغ، در آن بازه زمانی اپلیکیشن را نصب کند یا رویداد مورد نظر تبلیغ‌دهنده را انجام دهد، پرداخت به توسعه‌دهنده انجام می‌شود.

این بازه زمانی، در حالت پیش‌فرض برای هر  پلتفرم، مقدار مشخصی دارد. این بازه زمانی در برخی از پلتفرم‌ها قابل تغییر و در برخی دیگر همواره ثابت هستند. یکی از دلایلی که ممکن است بخواهید این بازه زمانی را تغییر دهید، اختلاف آن با سایر پلتفرم‌ها است. این تفاوت بازه زمانی، باعث ایجاد ناهمخوانی بین داده‌ها می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل، می‌توان attribution window را مطابق سایر پلتفرم‌ها تغییر داد.

Attribution window - خطاهای ذاتی در پلتفرم‌های attribution - جلسه 11 بازاریابی اپلیکیشن

فرض کنید که مانند تصویر بالا، بازه زمانی Attribution window، هفت روزه است. یک کاربر، روی یک آگهی تبلیغاتی تبلیغ می‌کند، اما به دلایلی فراموش می‌کند که اپ را دانلود کند. در عوض، اپلیکیشن مربوطه را ۳ روز بعد از کلیک روی آگهی نصب می‌کند. این نصب به دلیل قرار گرفتن در بازه زمانی ۷ روزه، شمره می‌شود. اما در صورتی که کاربر، ۸ روز پس از کلیک روی آگهی تبلیغاتی، اپ را نصب کند، به دلیل قرار گرفتن در محدوده زمانی خارج از attribution window، شمرده نمی‌شود.

 

Deep linking چیست و چراباید ازآن استفاده کرد؟ 

 

خطا های ناشی از شیوه اندازه‌گیری نصب

این نوع خطا در شرکت‌های بزرگی، نظیر گوگل ، فیسبوک،یاهو و توئیتر، رایج است. کاملاً طبیعی است که هر شبکه تبلیغات دیجیتال بخواهد نصب‌ها را به خود نسبت دهد، اما مشکل اینجاست که هیچ یک از آن‌ها درباره سایر شبکه‌های تبلیغاتی اطلاعی ندارند. به عبارت دیگر، یک کاربر یا یک نصب ممکن است به چندین شبکه تبلیغاتی اختصاص داده شود که در این صورت، باعث چندین برابر شدن هزینه تبلیغ‌دهنده می‌شود. اینجا، لحظه‌ای است که حضور یک پلتفرم بی طرف مانند شرکت‌های attribution، نقش مهمی را ایفا می‌کند. پلتفرم‌هایی نظیر ادجاست، تمامی کلیک‌های اتفاق افتاده در داخل attribution window را ثبت می‌کند و نصب را به آخرین کلیک اختصاص می‌دهد.

شمارش نصب بر اساس آخرین کلیک - خطاهای ذاتی در پلتفرم‌های attribution - جلسه 11 بازاریابی اپلیکیشن

فرض کنید که مانند تصویر بالا، یک کاربر در ساعت ۷ بعد از ظهر، روی یک آگهی تبلیغاتی در گوگل ادوردز کلیک می‌کند، اما اپلیکیشن را نصب نمی‌کند. سپس، در ساعت ۸ بعد از ظهر، روی یک آگهی تبلیغاتی فیسبوک کلیک می‌کند و اپلیکیشن را دانلود می‌کند. در هر دو داشبورد گوگل ادوردز و فیسبوک، یک نصب ثبت می‌شود، اما پلتفرم attribution، این نصب را به دلیل اینکه آخرین کلیک متعلق به فیسبوک بوده، به فیسبوک اختصاص می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید: راهکارهای افزایش دانلود اپلیکیشن

خطا های ناشی از تفاوت در موقعیت زمانی و موقعیت جغرافیایی

روشی که ادجاست و برخی دیگر از پلتفرم‌های Attribution درباره موقعیت زمانی و جغرافیایی نصب اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، معمولاً با سایر پلتفرم‌ها (گوگل و اپل) متفاوت است. در واقع، گوگل و اپل بر اساس موقعیت جغرافیایی اکانت کاربران تصمیم می‌گیرند، در حالی که، ادجاست، موقعیت جغرافیایی کاربران را بر اساس آدرس IP کاربران هنگام نصب اعلام می‌کنند.

خطاهای ناشی از موقعیت زمانی و جغرافیایی مختلف - خطاهای ذاتی در پلتفرم‌های attribution - جلسه 11 بازاریابی اپلیکیشن

مانند تصویر بالا، فرض کنید که اکانت کاربری اپ استور، ایتالیایی باشد، اما کاربر هنگام نصب اپلیکیشن در کشور فرانسه باشد، اپل و گوگل، نصب یا دانلود اپلیکیشن را به ایتالیا و ادجاست، نصب را به فرانسه اختصاص می‌دهد. یکی دیگر از دلایل این خطا، استفاده از VPN هنگام دانلود و نصب اپلیکیشن است. VPN باعث تغییر آدرس IP کاربران می‌شود. به همین دلیل است که گاهی در موقعیت جغرافیایی اعلام شده توسط پلتفرم‌ها، اختلافاتی مشاهده می‎شود. البته، این مورد به اولویت‌ها، معیارهای مورد بررسی و اهداف شما بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است موقعیت جغرافیایی اکانت کاربر برای شما مهم باشد، یا فقط به دنبال پیدا کردن موقعیت جغرافیایی کاربر هنگام نصب اپلیکیشن هستید.

خطاهای ناشی از موقعیت زمانی - خطاهای ذاتی در پلتفرم‌های attribution - جلسه 11 بازاریابی اپلیکیشن

ادجاست و برخی دیگر از پلتفرم‌ها، زمان نصب را بر اساس محدوده زمانی (Time Zone) GMT اعلام می‌کنند، در حالی که سایر پلتفرم‌ها مانند گوگل ادوردز بر اساس سیستم محدوده زمانی PST تنظیم شده‌اند. ساعت ۶:۵۹ تا ۱۲ صبح در سیستم GMT، برابر ۱۱:۵۹ تا ۱۷:۰۰ بعد از ظهر در سیستم PST محسوب می‌شود و در صورتی که سیستم زمانی پلتفرم‌ها متفاوت است، ممکن است در داده‌های مربوط به زمان نصب، اختلافاتی نظیر تصویر بالا مشاهده شود. البته شما می‌توانید نوع محدوده زمانی را در داشبورد تنظیمات برخی پلتفرم‌ها تغییر دهید تا با یکدیگر سازگار شوند و چنین خطایی ایجاد نشود.

 

خطا های ناشی از تاثیرات آپدیت اپلیکیشن

خطاهای ناشی از آپدیت - خطاهای ذاتی در پلتفرم‌های attribution - جلسه 11 بازاریابی اپلیکیشن

برخی خطاها ممکن است به دلیل آپدیت جدید اپلیکیشن اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، در صورتی که یک اپلیکیشن پیش از پیاده‌سازی SDK ادجاست، لانچ شود و مدتی بعد، SDK را پیاده‌سازی کند، تمامی کاربران قدیمی که اپلیکیشن خود را آپدیت می‌کنند، به عنوان کاربر جدید در ادجاست دنبال می‌شوند. در حالی که، این کاربران برای پلتفرم‌های گوگل و اپل، جدید محسوب نخواهند شد. این اتفاق، منجر به افزایش ناگهانی نصب‌ها در چندین هفته ابتدایی آپدیت می‌شود. اصلاح این خطا بسته به تعداد کاربران اپلیکیشن، چندین هفته به طول می‌انجامد. هرچه تعداد کاربران اپلیکیشن بیشتر باشد، برقرای تعادل بیشتر طول می‌کشد.

 

خطا های ناشی از شمارش رویدادهای پس از نصب

پلتفرم‌های گوگل ادوردز، فیسبوک و ادجاست، هر کدام از روش‌های متفاوت برای اندازه‌گیری رویدادهای پس از نصب اپلیکیشن استفاده می‌کنند که باعث اختلافاتی در آمار و ارقام گزارش‌شده می‌شود.

  • گوگل ادوردز، رویدادهای درون-اپ را به منبع کلیک نسبت می‌دهند و مدت زمان attribution window در حالت پیش‌فرض، ۳۰ روزه است.
  • فیسبوک، رویدادهای دورن-اپ را به منبع کلیک نسبت می‌دهند و مدت زمان Attribution window در حالت پیش‌فرض، ۲۸ روزه است.
  • ادجاست، رویدادهای درون-اپ را به منبع نصب نسبت می‌دهند. ادجاست برای رویدادها، Attribution window ندارد، اما رویدادهای درون-اپ در ادجاست به منبع نصب کاربر نسبت داده می‌شود.

به عنوان مثال، در صورتی که کاربر از طریق کمپین فیسبوکی A، یک اپلیکیشن را نصب کند و سپس با کلیک روی کمپین فیسبوکی B، به پر کردن یک فرم ثبت نام در اپلیکیشن اقدام کند، این رویداد و سایر رویدادهای درون-اپ به کمپین A نسبت داده می‌شود؛ زیرا کمپین A، عامل نصب اپلیکیشن بوده است. این مثال، برای کمپین‌های گوگل ادوردز نیز صادق است.

 

خطا های حاصل از تقلب‌های موبایلی

خطاهای ناشی از تقلب‌های موبایلی - خطاهای ذاتی در پلتفرم‌های attribution - جلسه 11 بازاریابی اپلیکیشن

تقلب‌های موبایلی، یکی از بزرگترین دلایل ایجاد خطا در کمپین اپلیکیشن است. در ادامه مطلب، به تعدادی از این خطاها اشاره می‌کنیم. به منظور اطلاع کامل از تقلب‌های موبایلی و راه‌های مقابله با آن، پست مربوط به تقلب‌های تبلیغاتی در شمارش نصب را بخوانید. البته، در جلسه بعد، به طور مفصل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

۱- اکانت‌های جعلی کاربران و جیلبریک

تمامی اپ استورهای رسمی، فعالیت‌های مربوط به دانلود و نصب‌ حاصل از اکانت‌های جعلی و دستگاه‌های jailbroken را فیلتر می‌کنند. در مقابل، پلتفرم ادجاست، درباره اکانت‌های جعلی، دارای دیدگاه مشابه با پلتفرم‌های اپل استور و گوگل پلی نیست. روش‌های مقابله با تقلب در ادجاست، مبتنی بر دستگاه (device-based) است و قادر به دنبال کردن نصب‌های حاصل از دستگاه‌های هک شده (jailbroken device) می‌باشد.

۲- دریافت چندین شناسه دستگاه‌ (Device ID) توسط کاربران  

در صورتی که از کمپین‌های انگیزشی (Incentivized campaigns) استفاده کنید، به خصوص در اندروید، برخی کاربران به منظور جلوگیری از پرداخت پول برای خریدهای درون-اپ، از تقلب استفاده می‌کنند. این کاربران، ترفندهای دریافت چندین اعتبار/هدیه را می‌دانند. یکی از این راه‌هاکه به طور معمول توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد، حذف اپلیکیشن و نصب چندباره آن به منظور استفاده مجدد از شناسه آگهی (Advertising ID) است. هر بار که این شناسه‌ها ایجاد شوند، ادجاست هر یک از این شناسه‌های را یک نصب می‌شمرد، در حالی که گوگل پلی این اتفاقات را نصب نمی‌شمرد و این موضوع، باعث ایجاد اختلاف در آمار نصب می‌شود.

۳- تقلب خرید درون- اپ

در صورتی که از ادجاست برای دنبال کردن خریدهای درون-اپ استفاده می‌کنید، ممکن است هنگام مقایسه درآمدهای ثبت شده توسط ادجاست با نتایج حاصل از اپ استور/گوگل پلی، با تفاوت‌هایی روبرو شوید. کلاهبرداران می‌توانند از روش‌های مختلف هک استفاده کنند که این روش‌ها، امکان خرید درون- اپ (مثلاً سکه، جایزه و …) را برای آن‌ها به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه فراهم می‌کند. این کار، از طریق اعمال کدهای مخرب و بدون درخواست از سرورهای گوگل و اپل انجام می‌شوند.

ادجاست برای جلوگیری از این تقلب، یک SDK مخصوص ارائه می‌کند که می‌تواند خریدهای ثبت‌شده در اپ استور/گوگل پلی را به صورت آنی (real time) تایید ‌کند و باعث کاهش درآمد ناشی از این شیوه تقلب شود.

کتاب الکترونیکی مربوط به مقابله با تقلب‌های موبایلی را دانلود و مطالعه کنید.

 

مقایسه پلتفرم ادجاست با سایر پلتفرم‌ها

مقایسه پلتفرم ادجاست با سایر پلتفرم‌ها - خطاهای ذاتی در پلتفرم‌های attribution - جلسه 11 بازاریابی اپلیکیشن

تا به اینجا، درباره برخی خطاهای رایج صحبت کردیم. اکنون می‌خواهیم به صورت دقیق، علت این اختلافات را بین پلتفرم‌ ادجاست و پلتفرم‌های فیسبوک، گوگل و اپل بیان کنیم.

 

پلتفرم فیسبوک (Facebook)

خطاهای ذاتی در این پلتفرم و تفاوت آن‌ها با ادجاست را می‌توان به ۳ دسته کلی تقسیم کرد:

۱- فیسبوک، اعداد را بیشتر از ادجاست نشان می‌دهد.

فیسبوک به صورت پیش‌فرض، تا ۲۸ روز  پس از کلیک و تا ۲۴ ساعت پس از بازدید را اندازه‌گیری می‌کند. در صورتی که ادجاست، تنها تا ۷ روز پس از کلیک را اندازه‌گیری می‌کند و این موضوع، باعث بیشتر نشان دادن تعداد کلیک‌ها در فیسبوک می‌شود. برای حل این خطا، می‌توانید بازه زمانی Attribution window را تا حداکثر ۳۰ روز در ادجاست تغییر دهید.

۲- فیسبوک، اعداد را کمتر از ادجاست نشان می‌دهد.

هر تبلیغ در فیسبوک دارای یک اکانت منحصر به فرد است، در حالی که ادجاست، داده‌های اکانت‌های تمامی تبلیغات را با یکدیگر تلفیق می‌کند. در صورتی که اعداد ارائه شده توسط فیسبوک کمتر از ادجاست است، حتماً چک کنید که آیا گزارش‌ تمامی تبلیغات را چک می‌کنید یا گزارش هر تبلیغ را به صورت جداگانه.

۳- تفاوت re-engagement در ادجاست و فیسبوک

ادجاست برای ردیابی کمپین‌های re-engagement از مدل‌ مبتنی بر کاربر (user-based) استفاده می‌کند. در این مدل، هر تعامل مجدد کاربر (re-attribution)، برابر یک کاربر محسوب می‌شود. زمانی که یک کاربر سابق با یک تبلیغ درگیر شود و اپلیکیشن را مجدداً پس از مدتی (معمولاً ۷ روز) غیرفعال بودن در محیط اپلیکیشن، باز می‌کند (یا به اپلیکیشن deep link می‌‌شود)، یک reattribution شمرده می‌شود. اما در صورتی که این کاربر مجدداً با آگهی مشابه درگیر شود و اپلیکیشن را مجدداً باز کند، یک reattribution محسوب نمی‌شود، بلکه یک session محسوب می‌شود.

فیسبوک برای ردیابی این نوع کمپین‌ها، از مدل مبتنی بر رویداد (event-based) استفاده می‌کند. در صورتی که کاربر روی یک تبلیغ re-engagement کلیک کند و تا حداکثر ۲۸ روز بعد با تبلیغ درگیر شود، به عنوان یک engagement شمرده می‌شود و پس از آن، هرچندبار که کاربر با تبلیغ مشابه درگیر شود، فیسبوک آن را چندین بار به عنوان engagement می‌شمارد.

درباره مفهوم deep link در جلسات آینده به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

 

تبلیغات جستجویی اپل (Apple Search Ads)

۱- مدل آخرین کلیک در اپل

در صورتی که کاربر بر روی یک آگهی از اپل کلیک کند، اما نصبی اتفاق نیفتد و پس از مدتی، روی یک آگهی شرکت دیگری کلیک کند و سپس، اپلیکیشن را نصب کند، اپل نمی‌تواند تشخیص دهد که این نصب متعلق به تبلیغ شرکت دیگر است. همچنین، ممکن است کاربر پس از کلیک روی آگهی اپل، اپ را دانلود کند، اما باز نکند و پس از مدتی دیگر، از طریق کلیک روی یک تبلیغ دیگر، اپلیکیشن را باز کند. در این صورت، ادجاست این نصب را به آخرین کلیک اختصاص می‌دهد، در حالی که اپل، نصب را متعلق به خود می‌داند.

۲- attribution window در مدل آخرین کلیک

Attribution window مدل آخرین کلیک، ۷روزه است، در حالی که آگهی‌های جستجویی اپل در حالت ۳۰ روزه ثابت شده است. این موضوع، نیز باعث ایجاد خطا می‌شود.

۳- محدوده زمانی (Time zones)

محدوده زمانی تبلیغات جستجویی اپل بر اساس موقعیت جغرافیایی اکانت کاربری اپ استور است؛ درحالی که، سیستم ادجاست بر اساس UTC تنظیم شده است.

۴- نصب مجدد (Re-install)

اگر کاربر سابق یک اپلیکیشن، آن برنامه را حذف کرده و مجدداً با کلیک روی آگهی جستجویی اپل، آن را نصب کند، اپل این کاربر را به عنوان یک نصب جدید می‌شمارد، در حالی که ادجاست این کاربر را به عنوان یک نشست (session) می‌شمارد. بنابراین، هنگام مقایسه نتایج ادجاست و اپل یا سایر پلتفرم‌هایی که از ترفند تشخیص دستگاه استفاده نمی‌کنند، این موضوع را در نظر داشته باشید.

۵- محدودیت ردیابی آگهی‌ها (Limit Ad tracking – LAT)

زمانی که کابر محدودیت ردیابی آگهی‌ها را در دستگاه‌های خود فعال کرده باشد، ادجاست قادر به دریافت پاسخی از سمت API اپل نخواهد بود. بنابراین، کاربر را ارگانیک محسوب می‌کند یا به منبع دیگری که قبلاً یک کلیک برای آن ثبت شده، اختصاص می‌دهد. با این حال، اپل این کاربران را به خود اختصاص می‌دهد. به طور کلی، برآورد شده است که حداقل ۱۲ درصد از همه کاربران iOS ، سیستم LAT خود را فعال کرده‌اند.

 

گوگل پلی (Google Play Store)

۱- تفاوت شمارش نصب در گوگل پلی و نصب در ادجاست

 گوگل پلی برای شمارش نصب، از متغیرهای بسیاری استفاده می‌کند، که هیچ یک از این معیارها نمی‌توانند به صورت مستقیم برای مقایسه با نتایج ادجاست مورد استفاده قرار گیرند. برای مقایسه نتایج این دو پلتفرم، باید با بخش پشتیبانی ادجاست تماس بگیرید تا راهی مستقیم برای مقایسه نتایج به شما ارائه دهند.

 

گوگل ادوردز (Google AdWords)

۱- Attribution window متفاوت بین ادجاست و گوگل ادوردز

Attribution window گوگل ادوردز، ۳۰ روزه است. در حالی که، این بازه زمانی برای ادجاست، به صورت پیش‌فرض ۷ روزه و البته بسته به هدف و نوع اکانت شما قابل تغییر است.

۲- بازاریابی مجدد (Remarketing)

مقایسه نتایج کمپین‌های remarketing در ادجاست و گوگل ادوردز، کار سختی است. به شما هم پیشنهاد می‌کنیم که از انجام این کار صرف نظر کنید. پلتفرم ادجاست، یک reattribution را در صورتی می‌شمرد که کاربر (کسی که از طریق کمپین remarketing گوگل ادوردز بدست آمد)، از طریق deep linking بازگردد. در حالی که، گوگل ادوردز از مدل مبتنی بر رویداد (event-based) بهره می‌برد و شیوه اندازه‌گیری متفاوتی دارد.

۳- رویدادهای درون اپ

مشابه قسمت قبل، مقایسه نتایج رویدادها بین ادجاست و گوگل ادوردز پیشنهاد نمی‌شود. زیرا، ادوردز دارای یک بازه زمانی ۳۰ روزه برای attribution window است. در صورتی که کلیکی در این بازه زمانی روی آگهی و پیش از انجام رویداد توسط کاربر مشاهده شود، رویداد درون – اپ به منبع کلیک نسبت داده می‌شود. در حالی که، پلتفرم ادجاست، این رویداد را به منبع نصب در طول عمر کاربر نسبت می‌دهد و این موضوع، باعث بروز اختلاف در نتایج خواهد شد. در واقع، روش‌های متفاوت اندازه‌گیری، منجر به بدست آمدن نتایج متفاوت می‌شود.

 

سخن پایانی درباره خطاهای ذاتی Attribution ها

خطا های ذاتی - خطاهای ذاتی در پلتفرم‌های attribution - جلسه 11 بازاریابی اپلیکیشن

در این جلسه، درباره انواع دلایلی که منجر به ایجاد خطا یا ناهمخوانی در نتایج کمپین‌های تبلیغاتی می‌شود، صحبت کردیم. در پایان، این خطاها را به صورت دقیق و به تفکیک برای پلتفرم‌های ادجاست و پلتفرم‌هایی نظیر فیسبوک، گوگل و اپل بیان کردیم. به طور کلی، می‌توان علت این اختلافات را به روش‌های متفاوت در اندازه‌گیری‌، تنظیمات متفاوت و attribution window متفاوت در انواع پلتفرم‌ها نسبت داد. اگر شما هم در فرایند بازاریابی اپلیکیشن تلفن همراه خود، با این خطاها روبرو شده‌اید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. به علاوه، خوشحال میشیم که نظرات و پیشنهادهای خودتون را با ما در میان بگذارید.

در جلسه آینده از بلوک بازاریابی اپلیکیشن، درباره تقلب‌های موبایلی صحبت خواهیم کرد و انواع تقلب‌ها و روش‌های مقابله با آن‌ها را بیان می‌کنیم. برای اطلاع از جلسات جدید این بلوک، در فرمی که در سمت راست صفحه قرار دارد، ثبت نام کنید.

 

    2 ديدگاه نظر دهيد

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.