آیا میدانید دیجیتال مارکتینگ چیست؟ تا پیش از این همه با واژه بازاریابی آشنا بودهاید اما با توجه به گسترش استفاده از فضای آنلاین، بازاریابی موثر از حالت سنتی خود خارج شده و به بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است. حالا دیگر اغلب صاحبان کسبوکار، با هدف آنکه مخاطبان را بهطور هدفمند با برند خود آشنا و از این راه بهخوبی کسب درآمد کنند، از کمپین دیجیتال مارکتینگ بهره میبرند. دیجیتال مارکتینگ مبحث گستردهای است که اگر بخواهید به شیوه درست از آن استفاده کنید و به اهداف خود در کسب درآمد برسید، باید با انواع روشهای آن آشنا باشید. در بلوک آموزش دیجیتال مارکتینگ با معنی دیجیتال مارکتینگ آشنا میشوید تا از میان روش های دیجیتال مارکتینگ، روش مناسب برای کسبوکار خود را انتخاب کنید.
زیگ زیگلار (یکی از بزرگان عرصه فروش) میگوید: «فروش را متوقف کنید. کمک کردن را آغاز کنید.»
دیجیتال مارکتینگ مبحث گستردهای است که اگر بخواهید به شیوه درست از آن استفاده کنید و به اهداف خود در معرفی کسبوکار و کسب درآمد برسید، باید با انوع روشهای آن آشنا باشید و از میان آنها، روش مناسب و منطبق بر کسبوکار خود را انتخاب کنید.
دیجیتال مارکتینگ مجموعهای از فعالیتها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت و فضای آنلاین صورت میگیرد. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، شامل روشهای مختلف از جمله بهینهسازی موتورهای جستجو (سئو)، بازاریابی شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوایی و … میشود.
امروزه، دسترسی به اینترنت کاملا فراگیر شده است و تعداد کاربران جهانی اینترنت همچنان در حال افزایش است. در چنین شرایطی تغییر رویکرد به سمت دنیای آنلاین و دیجیتال تصمیم درستی است. تبلیغات دیجیتال موثرترین راهکار برای رشد کسبوکار خواهد بود و اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار به مراتب از روشهای سنتی بازاریابی بیشتر میشود.
دیجیتال مارکتینگ به کسبوکارها این امکان را میدهد تا بهصورت دقیقتری مخاطبان خود را هدف قرار دهند، عملکرد کمپینهای خود را ارزیابی کنند و بازخوردهای سریعتری را دریافت کنند که این امر میتواند بهبود مستمر و رشد پایدار را برای آنها به همراه داشته باشد.
حال که بهطور کلی دریافتید دیجیتال مارکتینگ چیست، به بررسی لزوم استفاده از آن میپردازیم.
اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ چیست؟ هر شرکتی با توجه به شرایط و موقعیت خود، دلایلی برای استفاده از انواع دیجیتال مارکتینگ دارد. اما موضوعی که مشخص است، این است که همه آنها به دنبال جذب مخاطبان بیشتر هستند و علاقه دارند تا از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای این کار بهره ببرند چرا که در دنیای امروز، اینترنت و هرآنچه که در آن صورت میگیرد، از جمله بازاریابی اینترنتی و دیجیتال، نسبت به روشهای سنتی دارای برتری نسبی هستند.
چند مورد از دلایل اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
شما چقدر از روز را به طور پراکنده در گوشیهای موبایل و دسکتاپ و به صورت آنلاین سپری میکنید؟ در مقایسه، چقدر از روز را برای تماشای تلویزیون و مطالعهی روزنامهها و مجلات قرار میدهید؟ چقدر این تجربه را داشتهاید که هنگام آغاز آگهیهای تلویزیون، سراغ موبایل خود بروید و همان چند ثانیه را هم به گوشی هوشمند خود اختصاص دهید؟
اگر اعداد بالا تفاوت قابل توجهی با هم داشتند، شما تنها نیستید. با این تفاسیر، اگر حضور کسبوکار شما برای معرفی خود به مخاطب، ارتباط فعال با او و کسب درآمد فقط محدود به رسانههای آفلاین باشد، به این معنی است که شما در بخش بزرگی از زمان و توجه مردم شریک نیستید. با وجود قیمتهای سرسامآور تبلیغات آفلاین مثل تیزرهای تلویزیونی یا بیلبوردهای شهری که عملا در انحصار برندهایی با بودجههای کلان هستند، این قاعده برای کسبوکارهای کوچک به مراتب مهمتر است. در واقع، حضور آنلاین، شاید تنها شانس یک کسبوکار کوچک برای جلب توجه مردم و تنها راه برندهای بزرگ برای حضور در مرکز توجه مشتریان است.
اجزای اصلی دیجیتال مارکتینگ به مجموعهای از استراتژیها و ابزارها اشاره دارد که برای ترویج محصولات، خدمات و برندها در فضای دیجیتال استفاده میشود. هر یک از این اجزا نقش مهمی در موفقیت کمپینهای دیجیتال مارکتینگ دارند و ترکیب مناسب آنها میتواند به کسبوکارها کمک کند تا به اهداف خود دست یابند. در ادامه به توضیح هر یک از اجزای اصلی دیجیتال مارکتینگ میپردازیم:
تعریف: ایجاد و بهاشتراکگذاری محتوای ارزشمند، مرتبط و جذاب برای جذب و نگهداشت مخاطبان هدف.
انواع محتوا: مقالات وبلاگ، ویدئوها، پادکستها، اینفوگرافیکها، کتابهای الکترونیکی (eBooks)، وایتپیپرها، مطالعات موردی و پستهای شبکههای اجتماعی.
تعریف: استفاده از پلتفرمهای اجتماعی برای ترویج محصولات و خدمات و ایجاد تعامل با مخاطبان.
پلتفرمها: فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، تیکتاک و…
فعالیتها: اشتراکگذاری محتوا، تبلیغات پولی، برگزاری مسابقات و کمپینهای تعاملی.
تعریف: ارسال ایمیلهای تبلیغاتی و اطلاعاتی به مشتریان برای افزایش آگاهی از برند و ایجاد تعامل.
انواع ایمیلها: خبرنامهها، ایمیلهای تبلیغاتی، ایمیلهای خودکار، ایمیلهای خوشامدگویی، ایمیلهای بازاریابی قطرهای.
تعریف: نمایش تبلیغات در موتورهای جستجو و پلتفرمهای دیگر و پرداخت هزینه بر اساس تعداد کلیکهای دریافتی.
پلتفرمها: Google Ads، Bing Ads، تبلیغات فیسبوک، تبلیغات اینستاگرام.
مزایا: امکان هدفگیری دقیق مخاطبان و اندازهگیری عملکرد و تأثیر تبلیغات.
تعریف: بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو.
عناصر SEO: تحقیق کلمات کلیدی، بهینهسازی محتوا، لینکسازی، بهینهسازی فنی (Technical SEO).
اهداف: افزایش بازدید وبسایت، جذب ترافیک ارگانیک و بهبود تجربه کاربری مخاطب.
تعریف: همکاری با افراد یا شرکتهای دیگر برای ترویج محصولات یا خدمات و پرداخت کمیسیون بهازای فروشهای انجام شده از طریق لینکهای وابسته.
مشارکتکنندگان: وابستگان (Affiliates)، تبلیغدهندگان (Advertisers)، شبکههای وابسته.
تعریف: ترویج محصولات و خدمات از طریق دستگاههای موبایل.
روشها: پیامکهای تبلیغاتی، اپلیکیشنهای موبایل، تبلیغات درون اپلیکیشنی، بازاریابی مکانمحور (Location-Based Marketing).
تعریف: استفاده از ویدئوها برای ترویج محصولات و خدمات و ایجاد تعامل با مخاطبان.
پلتفرمها: یوتیوب، پلتفرمهای شبکههای اجتماعی.
انواع ویدئوها: ویدئوهای آموزشی، ویدئوهای تبلیغاتی، ویدئوهای زنده (Live Videos)، ویدئوهای توضیحی.
تعریف: همکاری با افراد تأثیرگذار (افراد با دنبالکنندگان زیاد در شبکههای اجتماعی) برای ترویج محصولات و خدمات.
مزایا: افزایش اعتماد مخاطبان، دسترسی به مخاطبان جدید، افزایش آگاهی از برند.
تعریف: استفاده از نرمافزارها و ابزارهای خودکار برای اجرای کمپینهای بازاریابی و اندازهگیری نتایج.
ابزارها: Mailchimp، HubSpot، Marketo، Pardot.
مزایا: افزایش کارایی، شخصیسازی ارتباطات، رصد و تحلیل دقیق عملکرد کمپینها.
ترکیب مناسب این اجزا و استفاده هوشمندانه از هر کدام، میتواند به کسبوکارها کمک کند تا به اهداف خود در دیجیتال مارکتینگ دست یابند و بازدهی بهتری از تلاشهای بازاریابی خود داشته باشند.
استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعهای از اقدامات برنامهریزی شده و تاکتیکهای منظم است که به کسبوکارها کمک میکنند تا به اهداف بازاریابی خود دست یابند. در زیر به توضیح برخی از مهمترین استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت:
تحلیل وضعیت فعلی: ارزیابی وضعیت فعلی کسبوکار، تحلیل رقبا، شناسایی نقاط قوت و ضعف.
تعیین اهداف: تعیین اهداف SMART (مشخص، قابلاندازهگیری، قابلدستیابی، مرتبط و زماندار) برای کمپینهای دیجیتال مارکتینگ.
شناسایی مخاطبان هدف: تعیین پروفایل مخاطبان هدف و تقسیمبندی بازار به بخشهای مختلف.
ایجاد تقویم محتوا: برنامهریزی و زمانبندی محتوا برای انتشار در کانالهای مختلف.
تولید محتوا: ایجاد محتوای ارزشمند، جذاب و مرتبط با نیازها و علاقهمندیهای مخاطبان.
مدیریت محتوا: نظارت بر عملکرد محتوا و انجام اصلاحات لازم برای بهبود کارایی.
انتخاب پلتفرمهای مناسب: انتخاب شبکههای اجتماعی مناسب بر اساس مخاطبان هدف و نوع کسبوکار.
ایجاد محتوای جذاب: تولید محتوای تصویری، و متنی در شبکههای اجتماعی که بتواند تعامل کاربران را افزایش دهد.
استفاده از تبلیغات پولی: استفاده از تبلیغات پولی در شبکههای اجتماعی برای افزایش دسترسی به مخاطبان هدف.
ساخت لیست ایمیل: جمعآوری آدرسهای ایمیل مخاطبان هدف و ایجاد لیست ایمیل.
ایجاد ایمیلهای جذاب: طراحی ایمیلهای تبلیغاتی و اطلاعاتی که بتواند مخاطبان را جذب کند و به اقدام وادارد کند.
اتوماسیون ایمیل: استفاده از ابزارهای اتوماسیون برای ارسال ایمیلهای خودکار و شخصیسازی شده.
استفاده از ابزارهای تحلیل: استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics، SEMrush و Ahrefs برای رصد و تحلیل عملکرد کمپینها.
ارزیابی نتایج: بررسی دادهها و نتایج بهدستآمده برای شناسایی نقاط قوت و ضعف کمپینها.
بهینهسازی استراتژیها: انجام اصلاحات و بهبود استراتژیها بر اساس تحلیل دادهها و بازخوردها.
استفاده از این استراتژیها و ترکیب هوشمندانه آنها میتواند به کسبوکارها کمک کند تا به اهداف خود در دیجیتال مارکتینگ دست یابند و بازدهی بهتری از تلاشهای بازاریابی خود داشته باشند.
حضور در دنیای دیجیتال به انجام اقدامات آنلاین برای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد. اقداماتی که نسبت به اقدامات بازاریابی سنتی، هزینه کمتری دارند اما مزایای زیادی را برای هر کسبوکاری به ارمغان خواهند آورد و در درازمدت باعث رشد آن میشوند. برای دانستن اینکه مزایای اصلی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ در ادامه با کالج تپسل همراه باشید.
از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
برعکس بنرهای تبلیغاتی سطح شهر یا تبلیغات تلویزیونی که برای مخاطبان عام تولید میشوند، تبلیغات دیجیتال را میتوان با توجه به روحیات و خواستههای مخاطبان هدف شخصیسازی کرد. شخصیسازی محتوا برای هر مخاطب یا گروهی از مخاطبان با ویژگیهای یکسان، باعث جلب توجه و رضایت مخاطبان میشود و آنها را نسبت به برند شما آگاه و مشتاقتر میکند. این بهینهسازی میتواند با توجه به سوابق خرید مشتریان یا رفتار کاربران در سایت یا موتورهای جستجو انجام شود.
هزینه تبلیغات روزبهروز در حال افزایش است و به همین دلیل کسبوکارها باید به دنبال روشی باشند که با هزینه کمتر آنها را به نتایج مطلوب برساند. برنامهریزی صحیح و برگزاری کمپینهای برنامهریزی شده بر پایه اصول دیجیتال مارکتینگ هم هزینه کمتری دارد و هم مخاطبان درستی را به سمت محصول/خدمت شما هدایت میکند.
دیجیتال مارکتینگ این امکان را به شما میدهد تا ارتباط نزدیکتری با مشتریان محصول/خدمت خود برقرار کنید و از نیازها، مشکلات یا رضایتمندیهایشان مطلع شوید. شما میتوانید هرازچندگاهی کمپینهایی برگزار کنید و در آنها از مشتریان خود بابت همراهی و پشتیبانیشان تشکر کنید. با این کار به مخاطبتان میفهمانید که برای او ارزش قائل هستید و او را نسبت به برند خود وفادار خواهید کرد.
انجام اقدامات بازاریابی و تبلیغات دنیای دیجیتال افراد را به خرید در فضای دیجیتال تشویق میکند. پس اگر برای فروش کالا/خدمت خود از وبسایت یا صفحه اینستاگرام استفاده میکنید، تبلیغات دیجیتال میتواند بازدید فروشگاه اینترنتی شما را بالا ببرد و باعث بیشتر شدن میزان فروش شود.
بازاریابی سنتی نیاز به فعالیتهای میدانی دارد و پیادهسازی این دسته از فعالیتها در مقیاس کلان به نیروی انسانی و بودجه زیادی نیاز خواهد داشت. به همین دلایل، امکان ارائه محصولات در مقیاس بزرگ برای کسبوکارهای کوچک فراهم نیست ولی دیجیتال مارکتینگ این امکان را به طور مساوی در اختیار تمام کسبوکارها، فارغ از سایز یا بودجهای که در اختیار دارند، قرار میدهد.
بازاریابی در فضای دیجیتال، به کسبوکارهایی که در شهرهای کوچک فعالیت میکنند یا بودجه کمی برای فروش حضوری محصولات خود دارند، این امکان را میدهد تا محصولات خود را در مقیاس بزرگتری ارائه کنند و توجه گروه گستردهتری از افراد را به خود جلب نمایند.
دیجیتال مارکتینگ به ایجاد یک ارتباط صمیمی و نزدیک بین کسبوکار و مخاطبان آن اهمیت زیادی میدهد. به همین دلیل هم پشتیبانی آنلاین و داشتن صفحه فعال در شبکههای اجتماعی گوناگون یکی از آن چیزهایی است که کسبوکارهای آنلاین نباید هرگز فراموش کنند. شکلگیری ارتباطی صمیمی و قوی میان مخاطبان با برند شما یکی از مزایای مهم دیجیتال مارکتینگ است که بازاریابیهای سنتی هیچ وقت نمیتوانند از آن برخوردار شوند.
آیا میدانید مراحل اصلی دیجیتال مارکتنیگ چیست؟ یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ شامل سه مرحلهی اصلی است که اجرای گام به گام آن میتواند به هر کسبوکاری را برای رسیدن به اهدافش کمک کند. این مراحل حلقههای بههمپیوستهای هستند که عدم وجود هر کدام میتواند آسیبهای جدی به استراتژی بزند. برای تحقق اهداف، لازم است این فرآیند را به صورت چرخهای فرض کنیم و تکرار مداوم آن را برای طی مسیر موفقیت ضروری بدانیم. اما این سه مرحله در بازاریابی دیجیتال چه هستند؟
قدم اول در استفاده از دیجیتال مارکتینگ چیست؟ گام اول در تبیین هر استراتژی، مشخص کردن اهداف است. قبل از شروع دیجیتال مارکتینگ باید بدانید چرا میخواهید به آن روی بیاورید. درست است که دنیای آنلاین مزایای بیشمار مذکور را دارد، اما نقش کسبوکار شما در این داستان چیست؟ قرار است دیجیتالمارکتینگ به تحقق کدام یک از اهداف شما کمک کند؟ آیا یک کسبوکار محلی هستید که تنها حضور شما در نتایج جستوجوی مردم برای یک محصول/خدمت محلی اهدافتان را برآورده میکند؟ یا علاوه بر این، میخواهید روند استفاده از محصول/خدمت شما برای مشتری تسهیل شود؟ آیا دنیای دیجیتال سهمی از فروش شما خواهد داشت و به e-commerce روی آوردهاید یا وظیفهی دیجیتال مارکتینگ برای شما فقط افزایش فروش حضوری خواهد بود؟
تنها پس از پاسخ به این سوالهای کلیدی است که میتوان گامهای بعدی استراتژی را مشخص کرد و برای تحقق این اهداف از طریق (اطلاعرسانی) و تحلیل اقدام کرد. در جلسات بعدی، انواع مدلهای حضور در دنیای آنلاین و فرصتهای هرکدام را به تفصیل مرور میکنیم.
پس از مشخص شدن اهداف و مدل حضور در دنیای دیجیتال، نوبت به اطلاعرسانی در مورد این حضور میرسد و شاید آنچه به عنوان دیجیتالمارکتینگ و تبلیغات آنلاین در ذهن عموم مردم جای گرفته است، همین مرحله باشد. در این مرحله با استفاده از ابزارهای رایگان و شبکههای تبلیغاتی، به راهکارهای افزایش فروش محصول/خدمات و جلب نظر مشتریان بالقوه پرداخته میشود. حضور در رتبههای اول موتورهای جستجو، تبلیغات نمایشی بنری و ویدئویی، تبلیغات شبکههای اجتماعی، تبلیغات غیرمستقیم مثل اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی افراد موثر، ایمیلمارکتینگ و … از راهکارهای در دسترس برای این گام است. در جلسات بعد توضیح کوتاهی از هر راهکار خواهیم داد و در بلوکهای یادگیری این کالج، به هر مهارت طی چندین جلسه آموزشی مسلط خواهیم شد.
مهمترین مزیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ امکان بررسی دقیق رفتارهای مخاطبان، عملکرد کمپینهای مختلف و آنالیز چالشهای سفر مشتری (customer journey) است، اما متاسفانه این گام از نگاه بسیاری از کسانی که دیجیتال مارکتینگ انجام میدهند پنهان میماند. طبق تحقیقات، کمتر از 30 درصد کسبوکارهای کوچک از ابزارهای تحلیلی برای وبسایت، رفتار مخاطبان، رهگیری کدهای تخفیف و … استفاده میکنند. ابزارهای تحلیلی و دنبال کردن فعالیتهای بازاریابی آنلاین کسبوکار شما، حلقهای در زنجیره فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ است که اگر مفقود شود، جهتیابی برای هر حرکت صحیحی در استراتژی بسیار مشکل خواهد بود. بهینهسازی تنها از طریق مشاهده و آنالیز رفتار کاربران ممکن است. در جلسات بعدی و در بلوکهای آموزشی کالج، ابزارهای آنالیتیکس را نام میبریم و شیوه کار با هر ابزار را گام به گام یاد خواهیم گرفت.
تکنیکها و ترفندهای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ به کسبوکارها کمک میکنند تا استراتژیهای خود را بهینه کنند و نتایج بهتری از تلاشهای بازاریابی خود به دست آورند. در زیر به برخی از مهمترین تکنیکها و ترفندهای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ را باهم بررسی میکنیم:
تحقیق کلمات کلیدی: شناسایی و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و پر جستجو در محتوا.
تولید محتوای باکیفیت: ایجاد محتوای ارزشمند و جذاب که نیازها و پرسشهای مخاطبان را پاسخ دهد.
بهروزرسانی منظم محتوا: بهروزرسانی و تازهسازی محتوای قدیمی برای حفظ رتبه و جذابیت محتوا.
ویدئوهای کوتاه و جذاب: تولید ویدئوهای کوتاه و جذاب که بتوانند توجه مخاطبان را جلب کنند.
اینفوگرافیکها: ایجاد اینفوگرافیکهای بصری برای توضیح مفاهیم پیچیده بهصورت ساده و جذاب.
تصاویر باکیفیت: استفاده از تصاویر باکیفیت بالا در محتوا برای افزایش جذابیت بصری.
تبلیغات گوگل (Google Ads): ایجاد کمپینهای PPC با استفاده از Google Ads برای دسترسی به مخاطبان هدف.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی: استفاده از تبلیغات پولی در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین برای افزایش دسترسی به مخاطبان.
هدفگیری دقیق: استفاده از ابزارهای هدفگیری دقیق برای نمایش تبلیغات به مخاطبان هدف.
پاسخگویی به نظرات و پرسشها: پاسخگویی سریع و مؤثر به نظرات و پرسشهای مخاطبان در شبکههای اجتماعی و وبسایت.
برگزاری مسابقات و چالشها: برگزاری مسابقات و چالشهای جذاب در شبکههای اجتماعی برای افزایش تعامل کاربران.
استفاده از محتواهای تعاملی: ایجاد محتواهای تعاملی مانند نظرسنجیها، آزمونها و پستهای چندگزینهای.
استفاده از ابزارهای تحلیل: استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics برای رصد و تحلیل عملکرد کمپینها.
ارزیابی عملکرد: بررسی دادهها و نتایج بهدستآمده برای شناسایی نقاط قوت و ضعف کمپینها.
انجام اصلاحات و بهبودها: بهینهسازی استراتژیها بر اساس تحلیل دادهها و بازخوردها.
تست A/B: انجام تستهای A/B برای مقایسه نسخههای مختلف صفحات و عناصر وبسایت.
بهبود تجربه کاربری: ایجاد تجربه کاربری بهتر با بهبود طراحی وبسایت و سادهسازی فرایندهای خرید و ثبتنام.
استفاده از فراخوانهای اقدام (CTAs): استفاده از فراخوانهای اقدام واضح و جذاب برای هدایت کاربران به انجام اقدامات موردنظر.
اتوماسیون ایمیل: ارسال ایمیلهای خودکار و شخصیسازی شده بر اساس رفتار و تعاملات مخاطبان.
اتوماسیون شبکههای اجتماعی: زمانبندی و ارسال خودکار پستها در شبکههای اجتماعی.
پیگیری رفتار کاربران: رصد و تحلیل رفتار کاربران و ارسال پیامها و پیشنهادها متناسب با نیازهای آنها.
آموزش مداوم: شرکت در دورهها و وبینارهای آموزشی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ.
مطالعه مقالات و کتابها: مطالعه مقالات و کتابهای جدید برای بهروز نگهداشتن دانش و مهارتها.
شبکهسازی و شرکت در رویدادها: شرکت در کنفرانسها و رویدادهای صنعتی برای شبکهسازی و یادگیری از تجربیات دیگران.
استفاده هوشمندانه از این تکنیکها و ترفندها میتواند به کسبوکارها کمک کند تا در دیجیتال مارکتینگ موفق باشند و بازدهی بیشتری از تلاشهای بازاریابی خود داشته باشند.
دیجیتال مارکتینگ بهسرعت در حال تحول است و ترندها و فناوریهای جدیدی آن را تحتتأثیر قرار میدهند. در اینجا به برخی از مهمترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ و پیشبینیهایی درباره آینده آن میپردازیم:
شخصیسازی پیشرفته: ارائه تجربیات و پیشنهادها شخصیسازی شده.
چتباتها و دستیارهای مجازی: ارائه خدمات پشتیبانی 24/7.
تحلیل پیشبینیکننده: پیشبینی رفتار کاربران.
ویدئوهای کوتاه: رشد محبوبیت TikTok و Instagram Reels.
ویدئوهای لایو: ارتباط مستقیم با مخاطبان.
ویدئوهای تعاملی: ایجاد تجربههای متفاوت.
تشویق بهاشتراکگذاری محتوا: افزایش اعتبار برند.
استفاده در کمپینها: بهرهگیری از محتواهای کاربران.
تجربههای خرید مجازی: امتحان محصولات بهصورت مجازی.
تبلیغات تعاملی: تجربههای متفاوت برای کاربران.
بهینهسازی برای جستجوی صوتی: سازگاری محتوا با جستجوهای صوتی.
بازاریابی صوتی: استفاده از پادکستها و تبلیغات صوتی.
افزایش شفافیت و امنیت: بهبود تبادل دادهها.
قراردادهای هوشمند: تبلیغات و معاملات شفاف.
در آینده، دیجیتال مارکتینگ با افزایش نقش هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و مجازی و تجزیهوتحلیل پیشرفته دادهها، تغییرات بیشتری را تجربه خواهد کرد. برندها باید با این ترندها و فناوریهای جدید هماهنگ شوند و استراتژیهای خود را بهینه کنند تا بتوانند در بازار رقابتی باقی بمانند. اهمیت شخصیسازی، شفافیت دادهها و ایجاد تجربههای کاربری متمایز همچنان افزایش خواهد یافت.
برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ، کسبوکارها باید استراتژیهای خود را بهینهسازی کرده و باتوجهبه ترندهای جدید، بهروز باشند. در اینجا توصیههایی برای کسبوکارها در زمینه دیجیتال مارکتینگ داریم:
تعیین اهداف SMART: اهداف باید مشخص، قابلاندازهگیری، قابلدستیابی، مرتبط و زماندار باشند.
تمرکز بر KPIهای کلیدی: شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) را شناسایی کرده و بر روی آنها تمرکز کنید تا بتوانید نتایج را بهتر ارزیابی کنید.
تحقیق بازار: انجام تحقیقات دقیق برای شناخت نیازها و خواستههای مخاطبان.
تقسیمبندی بازار: تقسیمبندی مخاطبان به دستههای مختلف برای ارائه پیامهای هدفمند و شخصیسازی شده.
ایجاد محتوای ارزشمند: تولید محتوای جذاب و مرتبط که نیازهای مخاطبان را پاسخ دهد.
تنوع در نوع محتوا: استفاده از انواع محتوا مانند مقالات، ویدئوها، پادکستها و اینفوگرافیکها برای جذب مخاطبان بیشتر.
تحقیق کلمات کلیدی: شناسایی و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و پر جستجو.
بهینهسازی فنی: بهینهسازی ساختار و سرعت وبسایت برای بهبود رتبهبندی در نتایج جستجو.
انتخاب پلتفرمهای مناسب: انتخاب شبکههای اجتماعی بر اساس مخاطبان هدف.
تعامل با کاربران: پاسخگویی به نظرات و سؤالات کاربران و ایجاد ارتباط موثر با آنها.
ارسال ایمیلهای شخصیسازی شده: استفاده از اتوماسیون برای ارسال ایمیلهای هدفمند و پیگیری تعاملات مخاطبان.
اتوماسیون شبکههای اجتماعی: زمانبندی و ارسال پستها بهصورت خودکار در شبکههای اجتماعی.
شرکت در دورههای آموزشی: شرکت در دورهها و وبینارهای آموزشی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ.
مطالعه منابع جدید: مطالعه مقالات، کتابها و منابع آموزشی برای بهروز نگهداشتن دانش.
رعایت قوانین حریم خصوصی: اطمینان از رعایت قوانین مربوط به حریم خصوصی مانند GDPR.
شفافیت با کاربران: ارائه اطلاعات شفاف به کاربران در مورد نحوه جمعآوری و استفاده از دادههای آنها.
با اجرای این توصیهها، کسبوکارها میتوانند استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خود را بهبود بخشیده و میتوانند به نتایج بهتری دست یابند.
در این بلوک یادگیری، تلاش کردیم با زبانی ساده برای کسانی که هنوز در ابتدای مسیر هستند تعریف کنیم که دیجیتال مارکتینگ چیست و مروری کلی بر مباحث پایهای این مهارت انجام دهیم. آنچه در این جلسه یاد گرفتید، مفهوم کلی دیجیتال مارکتینگ و اهمیت حضور در دنیای دیجیتال و فضای آنلاین بود؛ موضوعی که اهمیتش دیگر برای هیچ کسبوکاری پنهان نمانده است. اما همانطور که گفته شد، لازمه استفاده درست از این شیوه آن است که بدانید دیجیتال مارکتینگ دقیقا یعنی چه و چه کمکی به کسبوکار شما میکند؟
همچنین با نگاهی به آمار حیرتانگیز رشد دنیای وب و موبایل و بررسی برخی از مهمترین فرصتها و مزایای کانال ارتباطی دیجیتال، دریافتید که این دادهها چگونه به کمک کسبوکار شما میآیند. سه مرحله اصلی برای تدوین یک استراتژی موفق دیجیتال مارکتینگ نیز راهنمای قدم به قدم مراحل بازاریابی آنلاین است که با آن آشنا شدید.
در هریک از جلسات آینده به یکی از گامهای لازم برای تدوین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ میپردازیم. اگر شما هم در ابتدای مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ هستید، میتوانید با عضویت در این بلوک یادگیری، از برگزاری هر جلسه مطلع شوید و به صورت کاملا رایگان، این مهارت کاربردی دنیای امروز را کسب کنید.
در جلسه آینده این بلوک، راجع به حضور در فضای آنلاین صحبت خواهیم کرد و تمام آنچه که شما برای شروع فعالیت خود در دنیای دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از تلاش ها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت انجام می شود.
با توجه به افزایش روز افزون کاربران از شبکه های اجتماعی و فضای آنلاین، حضور در این فضا برای جلب توجه مردم ضروری است و شاید تنها راه برندهای بزرگ برای حضور در مرکز توجه مشتریان باشد.
بازاریابی دیجیتال شامل روش های مختلف از جمله بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو)، بازاریابی شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و بلاگ نویسی و … می شود.
72 ديدگاه نظر دهيد
خوشحالم که ورودم به تپسل بر اساس سرچ ارگانیک و نیازی بود که برای تحقق اهداف کاری ام حس میکردم.
با توجه به تجربه ام در استراتژی محتوا، از شما به دلیل تهیه و تدوین چنین محتوای ارزشمند و «همیشه سبز» تشکر ویژه دارم.
با مهر
یاور
سلام
از پیام شما و سرچ گوگل برای نمایش کالج متشکریم 🙂
خوشحالیم که مخاطبین حرفهای به کالج تپسل سر میزنند.
با درود. روندی که پیش گرفتید بسیار عالی ست. امیدوارمی ادامه یابد و امکان دسترسی به محتواهایی که پیش تر هم ارائه شده اند، همواره وجود داشته باشد.
سلام
خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بودند.
مطالب بعد از اتمام بلوکها هم قابل دسترسی هستند و میتوانید از آنها استفاده کنید.
سلام سركار خانم خورشيدي،آيا دوره فشرده يا خصوصي داريد؟اگر داريد هزينه و زمان دوره چقدر ميباشد ممنون ميشم جواب گو باشيد
سلام
وقتتون بخیر، خانم خورشیدی در مجموعه ما دیگه فعالیت نمیکنن
بله دوره های حضوری هستن، نزدیک ترینشون، دوره آموزش استراتژی بازاریابی دیجیتال هست که یه دوره 40 ساعته است که با همکاری کالج تپسل و دانشگاه شریف برگزار میشه
برای اطلاعات بیشتر، لینک زیر در وب سایت ایوند رو مشاهده و ثبت نام کنید
https://bit.ly/35YhFhC
بسيار مفيد اگر كانال تلگرامى داريد بفرماييد و منابع مطالعاتى ممنون و سپاس
سلام
از اینکه مطالب برای شما مفید بودند خوشحالیم. برای دنبال کردن کانال تلگرام تپسل میتوانید @tapsell را در تلگرام جستجو کنید. همچنین برای اطلاع از انتشار مطالب جدید در کالج تپسل میتوانید ایمیل خود را در خبرنامه درج بفرمایید.
با اینکه خیلی وقته تپسل را می شنایم و حضوری جلساتی با تیم قوی تپسل داشتم ولی نمی دونستم کالج تپسل به این سبک عالی و محتوی خوب وجود داره تا یکی از دوستانم معرفی کرد
واقعا ممنون امیدوارم با کیفیت ادامه بدید
سلام و ممنون از نظر لطف شما
قطعاً با این انرژی خوبی که برای ما میفرستید، قوی تر از قبل ادامه میدیم 🙂
من حرفه ای نیستم در این زمینه ولی مطالعه جسته گریخته ای داشتم.طی دو سال مطالعه و جستجو به چنین محتوای ارزشمند و بهتر از اون سلسله مراتب مدون برنخورده بودم.بسیار آموزنده بود برای من.
موید و پایدار باشید.
سلام خدمت شما
ممنون از نظر لطف شما، خوشحالیم که مورد رضایت شما واقع شده.
شما هم موفق باشید 🙂
واقعا ترغیب شدم که این دوره رو ادامه بدم. ممنون از مطالب ارزشمندتون.
درود بر شما
خوشحالیم که از مطالب راضی هستین
مرسی از مطالب خوبتون …مشتاق ادامه دادن این دوره شدم 🙂
موفق باشید
سلام
خوشحالیم که مورد رضایت شما بوده
منتظر نظرات خوبتون هستیم
بهترین ها رو براتون آرزو می کنم چرا که بی منت به دنبال تعالی دانش مردم سرزمینمان هستید. موفق و پایدار باشید.
ممنون از شما
همچنین موفق باشید
سلام ممنون از مطلب خوب تون
ممنون میشم اگر یه توضیح کامل و جامع راجع به تعریف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ بدید مرسی
سلام
ممنون از نظر لطف شما
دیجیتال مارکتینگ، مجموعهای از فعالیتها و تلاشهای بازاریابی است که برای تبلیغ محصولات و خدمات برندها و کسبوکارها در بستر اینترنت و از طریق رسانهها و ابزارهای دیجیتال مانند وبسایتها، اپلیکیشنهای موبایل، ایمیل، شبکههای اجتماعی و … انجام میشود.
سلام. من این مطلب رو الان دیدم ولی احساس کردم برای افرادی که بعدا می خونن شاید مفید باشه ارسال کردم.
بازاریابی دیجیتال بهعنوان یک مفهوم توسط افراد مختلف بهطور متفاوت استفاده میشود. بسیاری از آنها بهصورت مترادف با ” بازاریابی اینترنتی یا وب “، “بازاریابی الکترونیک “، “تجارت الکترونیک ” و “کسبوکار الکترونیک ” استفاده میشود. اگرچه، این اصطلاحات مرتبط با یکدیگر هستند، اما در میان تمام اصطلاحات تفاوت وجود دارد. بازاریابی دیجیتال، بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی اینترنتی به دلیل همپوشانی زیادی که با هم دارند گاهی بهجای یکدیگر در نامگذاری روشهای بازاریابی به کار میروند.
اگرچه بازاریابی دیجیتال دارای شباهتهای بسیاری با بازاریابی اینترنتی است، بااینحال بازاریابی دیجیتال فراتر از بازاریابی اینترنتی میباشد زیرا خود را از تک نقطه تماس اینترنتی رها کرده و با برنامهها و تلویزیون تعاملی بهعنوان کانال به همه رسانههای ارتباطی دیجیتال ازجمله تلفن موبایل ، دسترسی پیدا میکند. شاید به خلاصه بتوان گفت بازاریابی دیجیتال زیر مجموغه بازاریابی الکترونیکی است و بازاریابی اینترنتی زیر زیر مجموغه بازاریابی دیجیتال است.
با کمال احترام جواب سوال دیجیتال مارکتینگ چیست در سایت ناکامل آمده است.
همیشه شروع یادگیری و پیدا کردن منبع مناسب ، اونم به فارسی ، کار سختی بوده و هست .
ممنون که به این دغدغهی بنده و خیلی از دیگر دوستان پایان دادید ؛ آموزشها رو ادامه خواهم داد .
یه سوالی هم داشتم :
آیا بایستی همهی لینکهایی که در متن هر درس داده میشه رو موازی با خود درس مطالعه کرد یا در گامهای بعدی همین مطالب گفته خواهد شد ؟
سلام
ممنون از نظر لطف شما، خوشحالیم که مطالب مورد رضایت شما بوده. امیدوارم موفق باشید
خیر هیچ اجباری نیست، در صورتی که موضوع لینک ها براتون جالب بود و علاقهمند بودین میتونید کلیک کنید و مطالعه کنید. بپیشنهاد من اینه که روی لینک ها کلیک کنید تا با مفهومی که در متن گفته شده، آشنا بشید.
خیلی مفید و کاربردی بود ممنون
خوشحالیم که راضی بودید.
موفق باشید
چه سبک تولید محتوا جالبی دارید
فارق از این که هدف سئو بود یا افزایش آگاهی مخاطب یا هر چیز دیگه برای شخص بنده به عنوان مرجع آموزشی خوبی شده تپسل
یک مطلب هم درباره آژانس های دیجیتال مارکتینگ بنویسید
من هنوز نفهمیدم دقیقا چیکاری کنند و چه طوری می توانند به کسب وکارها کمک کنند
اکثرا در قسمت درباره ما فقط جملات شیک و قشنگ نوشتند پیام اصلی یادشون رفته
درود بر شما
خیلی خوشحالیم که همراه کالج تپسل هستید.
سلام وقتتون بخیر، ممنون از اطلاعات خوبتون، یک سوال داشتم از خدمتتون. میخواستم بدونم که این دوره های آموزش مجازی ای که با پول خریداری میشن و میگن که برامون سابقه حضور در کلاس ها و سابقه کار حساب میشه آیا درست، مفید و قابل اعتماد هستند؟
سلام
ممنون از لطف شما
حضور در یک کلاس به معنای سابقه نیست معمولاٌ. شما باید از اطلاعاتی که بدست میارین بتونین مهارت کسب کنید و کار تجربی انجام بدین تا به یه سابقه کار واقعی تبدیل بشه
سابقه حضور در یک دوره آموزشی، سابقه کار محسوب نمیشه
سلام
مطلب خوب و روانی درباره بازاریابی دیجیتال ارایه دادید
من هیچ چیز درباره این موضوع نمیدونستم اما امروز نکات جالبی رو یاد گرفتم
سپاس
سلام
خوشحالیم که مطلب مفیدی بوده براتون
موفق باشید
سلام. من مدرس بازاريابي هستم و قصد دارم دوره آموزشي ديجيتال ماركتينك تدريس كنم. اول اينكه اجازه ميخوام از مطالب خوبتون كمك بگيرم. بعد اينكه شما چه كمكي مي تونين به من بكنيد براي تدريس بهتر دوره ديجيتال ماركتينك.
سلام خدمت شما
هدف اصلی کالج تپسل، آموزش رایگان مفاهیم دیجیتال مارکتینگ هست و در حال حاضر قصد تدریس حضوری نداریم. شما میتونید با ذکر منبع از مطالب کالج تپسل برای تدریس استفاده کنید.
سلام خیلی محتوا و آموزش ارزشمندیه. فقط ایکاش میشد یه نقشه آموزش منتشر میکردید که کاربر بدونه اول از کجا شروع به مطالعه کنه و به کجا میرسه. مثلا خوب بود که من میدونستم بعد از این دوره سراغ کدوم دوره بعدی برم.
ممنون از پیشنهاد خوبتون
حتماً در نظر میگیریم برای طراحی جدید سایت، اما در حال حاضر شما میتونید بر اساس نیاز، هدف و علاقه مندیتون، مطالب رو انتخاب و مطالعه کنید.
سلام
تبریک میگم بهتون بابت وب سایت پر محتواتون.
واقعا اطلاعات خلاصه و کاملی رو در اختیار مخاطبین قرار میده.
ولی واقعا حیف نیست که محتواتون رو به فیلم یا صوت تبدیل نمیکنید؟
تا افرادی که به مظالعه علاقه ندارند رو هم جذب کنید.؟!!!!
سلام
ممنون از نظر لطف شما
بله حق با شماست، انشالا در آیندهای نزدیک ویدئوهای آموزشی هم خواهیم ساخت
جالب بود ممنون از این لحاظ که مطالب به خوبی دسته بندی و ساده و روان بود ولی یک گله ی کوچکی ازتون دارم چند وقتیه نسبت به قبل مطلب در وب سایت قرار نمی دید و نسبت به قبل کمتر شده حیفه واقعا مطالبتان مفیده و راستی از کتاب های جدید چه خبر خبری نیست منتظریما
سلام
ممنون از نظر لطف شما
تمام تلاشمون رو میکنیم
از همراهی شما بی نهایت ممنونیم
موفق باشید
بسیار ممنون , مباحث به صورت خلاصه , مفید و کارشناسی ارایه شده موفق باشید .
سلام خواهش میکنم ممنون از نظرتون 🙂
سلام خسته نباشین
من میخوام تازه شروع کنم و یاد بگیرم طراحی وبسایت و این موضوع هارو ولی نمیدونم از کجا باید شروع کنم کارگاه اموزشی ویدیو مرتبط هست که کمک کنه
ممنون میشم
سلام ، ممنون
ما در کالج تپسل طراحی سایت آموزش نمیدیم ولی کارگاههای آموزشی آنلاین و حضوری برای این کار هستند که میتونید در گوگل جستجو کنید
امیدوارم موفق باشید
سلام ازته قلبم بخاطرآشناشدن با این سایت خوشحالم
ازتیم کالج تپسل بابت این مطالب مفید سپاسگزارم
سلام
خیلی ممنون از توجه و انرژی مثبتی که نسبت به کالج تپسل دارین
موفق باشید.
مطلب بسیار خوب و عالی بود لطفا از سایت ما بازدید کنید.
ممنونم از شما خواهش میکنم
سلام
تشکر بابت این مقاله خوب
با خوندن قسمت اول این سری مقالات یک سری اطلاعات کلی راجع به دیجیتال مارکتینگ در ذهنم نقش بست
البته امیدوارم در قسمت های بعدی راهکار های عملی هم در ریز جزئیات آموزش داده شده باشد
بسیار عالی خواهش میکنم قربان شما
سلام
خیلی عالی هستین و روش آموزش خیلی ساده و روان و خوب
خدا قوت….خدا خیرتون بده
خیلی ممنون از مطالب عالی و کاربردیتون
موفق باشید
سلام
خیلی خوشحالیم که تونستیم مطالب مفیدی رو ارائه بدیم
شما هم موفق باشید.
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت خانم وجیهه جمشیدی.
من بلد نیستم با الفاظ خاصی حرف بزنم که بعضی ها متوجه نشن طرف چی میگه
بنده هم بصورت کاملا طبیعی(دیجیتال مارکتینگ) رو در گوگل سر چ کردم و به تبسل رسیدم. واقعا بهره مند شدم
از مطالب بسیار عالی اش. درود بر شما ضمنا اگر کسی رو سراغ دارید که نویسنده محتوا باشه خوشحال میشم معرفی کنید
از خودتون گرفته تا ………..
سلام خدمت شما جناب فروغی
ممنون از شما
خوشحالیم که مطالب مفید بوده براتون
میتونید تو کانالهای تلگرامی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا عضو بشید، حتماً افراد مناسبی را پیدا میکنید.
ما اینجا نمیتونیم کسی رو معرفی کنیم
ممنون از شما
موفق باشید
سلام
من میخوام جلسات بعدی رو هم مطالعه کنم ولی باز نمیشن باید چکار کنم
سلام
این بلوک آموزشی تکمیل شده و همه جلساتش در دسترس هست.
منظورتون چیه باز نمیشه؟ لطف میکنید مجدداً امتحان کنید و مشکل دقیق رو بگین
ممنونم
جالب بود، ممنون
ممنون از شما
موفق باشید
سلام،در وهله اول اینکه خوب بود مطلبتون دوست داشتم، در وهله دوم اگر محتواتون مال ۳ سال پیشه و تا الان خیلی چیزا تغییر کرده و بهتره بروز بشه، و در وهله سوم که به نوعی در خواست محسوب میشه خیلی خوب میشد که ویدیو آموزشی هم تهویه میکردین، خیلیا با ویدیو بهتر یاد میگیرن
تشکر
سلام
خیلی ممنون از نظر لطف شما
ممنون از پیشنهادتون، آپدیت شد
درخواست سومتون هم در دست تولیده ☺️
سلام
هزینه و شرایط کلاس آن لاین رو لطف بفرمایید ممنون میشم.
سلام
در حال حاضر کلاس آنلاین نداریم، اما وبینارهای مفیدی داریم که برای اطلاع از اونها عضو کانال تلگرام، اینستاگرام یا لینکدین تپسل بشین
موفق باشین
سلام خدا قوت خیلی خوب بود
سلام
ممنون از توجهتون
موفق باشید
سلام
ممنون از متن بسیار خوبتون.
اطلاعات خوبی رو به صورت جامع و مانع ارائه کردید. تصمیم گرفته ام که انشاءالله تا آخر تابستان تمام متون آموزش دیجیتال مارکتینگ شما رو مطالعه کنم.
سلام
ممنون از همراهی شما
امیدوارم موفق باشید
سلام وقتتون بخیر
عالی بود
اما ای کاش کاربا نرم افزار های گوگل آنالیتیکس و گوگل ادز رو هم اضافه کنید
همچنین یک نرم افزار یا پلت فرم معرفی کنید برای کار با دیجیتال مارکتینگ .
در کل عال عالی عالی بود
عالی بود
عالی بود واقعا
اینکه ازینهمه منابع استفاده کردید تا مقاله به این خوبی بنویسید، واقعا جای دست مریزاد داره
احسنت به شما
خدا قوت
سلامت باشید. ممنون از توجهتون
مقاله خوندن در زمینه دیجیتال مارکتینگ و یادگیری آموزش سئو در کالج تپسل واقعا یکی از کارهای روزمرگی من شده ممنونم ازتون!
سلام
خوشحالیم که براتون مفید بوده.