بازاریابی سنتی یا بازاریابی دیجیتال؟

زمان مطالعه : ۲۴ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال چیست؟ جدال میان بازاریابی سنتی و دیجیتال موضوعی طولانی و ادامه‌دار است. این موضوع، سرانجام به این مسئله منتهی می‌شود که کدام‌یک از شیوه‌های بازاریابی می‌تواند نیازهای کسب‌وکار شما را برطرف کند. وقتی سعی می‌کنیم بین بازاریابی سنتی و دیجیتال یکی را انتخاب کنیم، چرا هر دوی این شیوه‌های بازاریابی را بررسی نکنیم؟

بازاریابی سنتی چیست؟

 بازاریابی سنتی و تفاوت آن با بازاریابی دیجیتال

بازاریابی سنتی به هر نوع بازاریابی گفته می‌شود که آنلاین نباشد و برای اجرای آن به اینترنت نیازی نباشد. این نوع بازاریابی، پرینت، تبلیغات صوتی، نامه الکترونیکی مستقیم، تلفن و تبلیغات خارجی مثل بیلبورد را شامل می‌شود. این روش بازاریابی از روزنامه تا رادیو، به یافتن بازار هدف کمک می‌کند.

بازاریابی سنتی نه‌تنها یکی از قدیمی‌ترین انواع بازاریابی است، بلکه یکی از کاربردی‌ترین و موفق‌ترین آن‌هاست. بازاریاب‌ها به این روش تمایل دارند و آن را ادامه می‌دهند زیرا این راه، امتحان خود را پس داده است. هرکسی در زندگی به طور روزمره به نوعی با بازاریابی سنتی روبرو می‌شود.

بازاریابی سنتی در جذب مخاطبان بومی و محلی نقش مهمی ایفا می‌کند. آگهی‌های فیزیکی می‌توانند برای مدت زیادی باقی بمانند و کاربرد داشته باشند. به‌علاوه ممکن است مخاطبانی وجود داشته باشند که به اینترنت دسترسی ندارند و در نتیجه، دسترسی به آن‌ها از طریق بازاریابی سنتی آسان‌تر از بازاریابی آنلاین باشد.

روش‌های رایج بازاریابی سنتی

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال و روش‌های رایج در این نوع بازاریابی

بازاریابی سنتی، رویکردی است که در آن بازاریاب‌ها مخاطبین و محل تبلیغ خود را به گونه‌ای مشخص می‌کنند که مخاطبان بتوانند به صورت آفلاین با تبلیغ در تعامل باشند؛ یعنی تبلیغ را ببینند، بشنوند و بدون نیاز به اینترنت با آن درگیر شوند. تبلیغات آفلاین را می‌توان در چند دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • تبلیغات کاغذی یا پرینت‌شده (مجلات، روزنامه، تراکت تبلیغاتی و …)
  • تبلیغات در رسانه‌های پخش (تلویزیون، رادیو و …)
  • تبلیغات از طریق پست مستقیم (کاتالوگ، کارت پستال و …)
  • تبلیغات از طریق تلفن (تل مارکتینگ یا تبلیغات تلفنی، اس ام اس مارکتینگ و …)
  • تبلیغات محیطی (بیلبورد، لایت باکس و …)

 

مزایای بازاریابی سنتی

مانند هر روش دیگری، استفاده از بازاریابی سنتی نیر مزایای قابل توجهی دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- سادگی و ملموس بودن (Simple)

از آن‌جایی‌که اکثریت جامعه تا به حال با انواع روش‌های بازاریابی سنتی مواجه شده‌اند، راحت‌تر می‌توانند پیام تبلیغاتی را درک و دریافت کنند. به علاوه، بخشی از جامعه هنوز وجود دارند که به اینترنت یا گوشی‌های هوشمند دسترسی ندارند و یا متوجه تبلیغات آنلاین نمی‌شوند. همچنین، تبلیغات سنتی برای گروه‌هایی از جامعه با سن بالاتر مناسب‌تر هستند.

۲- دسترسی به مخاطبان محلی (Local Reach)

استفاده از روش‌های تبلیغاتی سنتی مثلاً آگهی در رادیوی محلی یا شبکه تلویزیون محلی یا ارسال تبلیغات چاپی مخصوص به هر محله می‌تواند در جذب مخاطبان هدف بومی موفق‌تر عمل کند.

۳- ماندگاری تبلیغات سنتی (Hard Copies)

اغلب روش‌های بازاریابی سنتی مانند تبلیغات پرینت‌شده قابلیت نگهداری برای سال‌ها را دارند و این موضوع، به مخاطبان اجازه می‌دهد که این تبلیغات را نزد خود نگه دارند تا هر زمان که نیاز داشتند، به آنها مراجعه کنند. البته با وجود اینترنت و سرچ در موتورهای جستجو، نیاز به چنین کاری بسیار کمتر شده است.

 

بازاریابی دیجیتال چیست؟

 بازاریابی دیجیتال و تفاوت آن با بازاریابی سنتی

همان‌طور‌که از نام آن مشخص است، بازاریابی دیجیتال، به روش‌های بازاریابی گفته می‌شود که با استفاده از اینترنت و به‌صورت آنلاین اجرا می‌شوند. به عنوان مثال، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات کلیکی، تبلیغات درون وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل و… از جمله روش‌های بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند. به مرور زمان و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و تحولات فرهنگی و اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود دیجیتال مارکتینگ به اصلی‌ترین روش‌ بازاریابی در سال‌های آینده تبدیل می‌شود.

هرچه دنیا بیشتر به سمت دیجیتال شدن می‌رود، روش‌های بازاریابی در این زمینه نیز کامل‌تر و متنوع‌تر می‌شود. تلاش بازاریابی دیجیتال در راستای دسترسی بیشتر صاحبان کسب‌وکار به مخاطبان هدفشان، نمایش تبلیغات تاثیرگذار به کاربران و ارائه سرویس تبلیغات اثربخش، قابل اندازه‌گیری و مقرون‌به‌صرفه به تبلیغ‌دهندگان و صاحبان کسب‌وکار است. بازاریابی دیجیتال نه تنها گاهی مقرون‌به‌صرفه‌تر از بازاریابی سنتی است، بلکه راهی مستقیم‌تر برای ارتباط با مخاطبان هدف در سطح جهانی است.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای امروز، یک ضرورت محسوب می‌شود. مردم امروز برای انجام کارهای خود از ساده‌ترین کارهای روزمره گرفته تا کارهای بانکی، از اینترنت و ابزارهای آنلاین استفاده می‌کند. همین موضوع، اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال برای کسب‌وکارها را مشخص می‌کند. اینکه مصرف‌کنندگان پیش از خرید آنلاین، در مورد محصول مورد نظرشان تحقیق کنند، یک کار عادی است. به عنوان مثال، هر یک از ما ممکن است در طول این هفته، برای پیدا کردن رستورانی برای سفارش غذا، تحقیق درباره مبلمان با قیمت مناسب و یا آدرس یک پزشک متخصص در اینترنت جستجو کرده‌ایم.

 

تبلیغات دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال و تبلیغات دیجیتال در حین شباهت بسیار، در مواردی با یکدیگر تفاوت دارند. تبلیغات دیجیتال یعنی ارائه محتوای تبلیغاتی از راه کانال‌های مختلف آنلاین و دیجیتال به کاربران. تبلیغات دیجیتال برای رساندن پیام خود به مخاطبان از رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، موتورهای جستجو، اپلیکیشن‌های موبایل، برنامه‌های افیلیت و وبسایت‌ها استفاده می‌کنند. برخلاف تبلیغات سنتی که تشخیص میزان بازگشت سرمایه (ROI) تا حد زیادی غیرممکن بود، تبلیغات دیجیتال، آن‌طور که امروزه می‌شناسید، کاملا مبتنی بر داده‌ها هستند و می‌توانند جزییات دقیقا کمپین‌ها و نتایج آن‌ها را به شما ارائه دهند. در دسترس بودن داده‌های مربوط به کاربران و قابلیت هدف‌گذاری، تبلیغات دیجیتال را به ابزار مهمی برای کسب‌وکارها در رسیدن به مخاطبان خود تبدیل کرده است.

 

روش‌های رایج بازاریابی دیجیتال (تبلیغات دیجیتال)

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال و روش‌های رایج در این نوع بازاریابی

هر کسب‌وکاری با هر اندازه‌ای و در هر زمینه‌ای می‌تواند برای دسترسی به مخاطبان هدفش و نمایش تبلیغات به آنها، از دیجیتال مارکتینگ استفاده کند. دسته‌بندی‌های متفاوتی برای انواع روش‌های بازاریابی و تبلیغات دیجیتال در منابع مختلف پیشنهاد شده است. روش‌های بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده است و می‌توان آنها را در چند دسته زیر تقسیم‌بندی کرد؛ اما ممکن است لیست‌های با روش‌های بیشتر یا کمتر نیز در اینترنت مشاهده کنید که قطعاً اشتباه نیستند و بستگی به رویکرد نویسنده مطلب دارد. روش‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات دیجیتال:

  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
  • تبلیغات کلیکی (PPC Advertising)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی افیلیت (Affiliate Marketing)
  • تبلیغات در وبسایت‌ها (Web Advertising)
  • تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها (In-App Advertising)
  • ریمارکتینگ (Remarketing)

این موارد را می‌توان به‌طور کلی انواع بازاریابی و تبلیغات دیجیتال نامید. در ادامه تعریف هر نمونه شرح داده می‌شود:

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی، قسمتی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب‌وکار است که تمرکز آن بر روی خلق و انتشار محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه در سطح گسترده است. هدف کلی از بازاریابی محتوایی جذب کاربران جدید و نگه داشتن کاربران و مشتریان قبلی است. برای رسیدن به این هدف محتوای ارائه شده باید ارزشمند باشد.

 

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)

بهینه‌سازی موتورهای جستجو

سئو (SEO) یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو که کوتاه‌شده عبارت Search Engine Optimization است، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک ورودی وبسایت انجام می‌شود. این اقدامات از راه جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو (که مشهورترین آن‌ها گوگل است) صورت می‌گیرد و باعث بالا رفتن بازدید سایت می‌شوند. وقتی کلمه یا عبارتی را در موتور جستجو می‌نویسید، نتایج حاصل از این جستجو در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش داده‌ می‌شود. بعضی از این نتایج مربوط به تبلیغات موتور جستجو هستند و معروف‌ترین تبلیغات موتورهای جستجو گوگل ادز است.

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM) هم از انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ است. شبکه‌های اجتماعی مخاطبان زیادی دارند که می‌توان آن‌ها را هدف بازاریابی و تبلیغات مناسب قرار داد. اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین و… ابزاری برای کمک به فروش بیشتر محصول یا خدمات شما هستند.

 

بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)

بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) یکی از انواع بازاریابی اینترنتی است که در آن از تبلیغات پولی استفاده می‌شود. هدف از این کار بهبود وبسایت از راه دیده شدن بیشتر آن در صفحه موتورهای جستجو است. در واقع سئوی خوب، یک استراتژی رایگان برای بهبود جایگاه سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجوست. تفاوتی این روش با سئو وجود تبلیغات پرداخت شده در سایت‌هاست که مفهوم تبلیغات کلیکی را ایجاد می‌کند.

 

تبلیغات کلیکی (PPC Advertising)

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) رایج‌ترین نوع تبلیغات آنلاین است. در این روش به‌صرفه تبلیغاتی، در ازای هر کلیک کاربر بر روی لینک تبلیغ شما، هزینه می‌پردازید. بنابراین صرف نمایش تبلیغ شما بدون آن‌که کلیکی روی آن انجام شده باشد برایتان هزینه‌ای نخواهد داشت.

 

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ در دیجیتال مارکتینگ قدمت بیشتری دارد و با اهداف مختلفی انجام می‌شود. شما می‌توانید با کمک این روش هم کسب‌وکار خود را معرفی کنید و مخاطب جذب نمایید، هم مشتریان سابق خود را به وسیله تبلیغات و سیاست‌های تشویقی به ادامه ارتباط و خرید از خود ترغیب کنید. مزیت این روش ارزان بودن و امکان هدفمندسازی آن برای مخاطبان است. همچنین مانند هر روش دیگری از تبلیغات دیجیتال، نتایج ایمیل مارکتینگ نیز قابل ردیابی و اندازه‌گیری است.

 

بازاریابی افیلیت (Affiliate Marketing)

بازاریابی افیلیت

افیلیت مارکتینگ نوعی بازاریابی است که با کمک شریکی خارج از کسب‌وکارتان انجام می‌شود و روی فروش شما اثر مستقیمی دارد. ناشر افیلیت محصول یا خدمات شما را در وبسایت یا وبلاگ خود معرفی می‌کند و پیشنهاد استفاده از آن را به مخاطبان خود می‌دهد و در صورتی که این اقدام به فروش منجر شود، در ازای آن از شما پورسانت دریافت می‌کند. عناصری که منتج به پرداخت می‌شود می‌تواند با توافق طرفین، مختلف باشد. مثلا شما توافق می‌کنید که در صورت ورود مخاطب از سایت افیلیت به سایت شما و پر کردن فرم عضویت، شما به همکار فروش (افیلیت) مبلغی پرداخت می‌کنید. این نوع بازاریابی به دلیل مدل پرداختی، به بازاریابی پورسانتی نیز معروف است.

 

تبلیغات در وبسایت‌ها (Web Advertising)

تبلیغات در وبسایت‌ها

تبلیغات در وبسایت‌ها انواع مختلفی دارد. تبلیغات همسان (نیتیو یا بومی)، بنری، ریتارگیتنگ، ریپورتاژ آگهی، تبلیغات عملکردی و… می‌تواند در وبسایت شما نمایش داده شود و برای کاربران تعامل ایجاد کند، منجر به آگهی از برند و در مواردی منتج به فروش شوند. شما می‌توانید کمپین‌های تبلیغات دیجیتال محصولات یا خدمات خود را به وسیله شرکت‌های سرویس‌دهنده تبلیغات وب، در وبسایت‌های پربازدید و قابل اعتماد به صورت هدفمند اجرا کرده و نتایج آن را بررسی کنید.

 

تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها (In-App Advertising)

تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها

تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها با توجه به استفاده زیاد افراد از موبایل و افزایش روز به روز آن در جهان، می‌تواند بسیار کاربردی باشد. این موضوع، امکان بزرگی برای تبلیغ‌کنندگان و بازاریاب‌ها فراهم کرده که تبلیغات دیجیتال خود را درون اپلیکیشن‌های موبایل پیش چشم مخاطبان خود قرار دهند. اپلیکیشن‌ها فراوانند و هرکدام از آن‌ها مربوط به کسب‌وکار مشخصی هستند و مخاطب معینی دارند. این مسئله هدفمندسازی تبلیغات درون اپلیکیشن را بسیار آسان‌تر کرده؛ قابلیتی که بازاریاب‌ها نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

 

ریمارکتینگ (Remarketing)

ریمارکتینگ

ریمارکتینگ یا همان ریتارگتینگ رویکردی در بازاریابی و تبلیغات دیجیتال است که بر روی بازگرداندن مشتریان سابق به وبسایت تمرکز دارد. به این روش هدف‌گیری مجدد نیز گفته می‌شود و باعث بازدید مجدد و ایجاد تعامل کاربرانی که در گذشته به وبسایت شما آمده‌اند می‌شود. این نوع از تبلیغات آنلاین را می‌توان در سراسر وب اجرا نمود. به عنوان مثال اگر کاربری به سایت فروشگاهی شما آمده باشد، کالایی را انتخاب کرده و به سبد خرید خود افزوده اما پس از آن وبسایت را ترک کرده باشد، شما می‌توانید با یادآوری این سبد خرید او را دوباره به سایت برگردانید. احتمال اینکه این کاربر خرید انجام دهد و به مشتری تبدیل شود بیشتر از رخ دادن مورد مشابه برای یک کاربر جدید است.

 

مزایای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال برای بدست آوردن نرخ بالای بازگشت سرمایه، ایده‌آل به نظر می‌رسد؛ البته به شرطی که برای اجرا و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی، تجزیه و تحلیل دقیق بر اساس داده انجام شود. موارد زیر از جمله مزایای استفاده از بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود:

۱- نتایج قابل اندازه‌گیری (Measurable Results)

رصد آنی و آنالیز تبلیغات دیجیتال، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای بازاریابی دیجیتال نسبت به روش‌های بازاریابی سنتی است. آنالیز بازاریابی دیجیتال روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود که امکان بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی را به بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار می‌دهد. بازاریابان می‌توانند با استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال، کمپین‌های تبلیغاتی خود را به صورت لحظه‌ای رصد، رفتار و دموگرافیک کاربران خود را بررسی کنند و کمپین‌های خود را به بهترین وجه مدیریت و بهینه‌سازی کنند. اغلب پلتفرم‌های دیجیتال، شبکه‌های تبلیغاتی و پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، پارامترهای تحلیلی ارائه می‌دهند.

۲- تعامل لحظه‌ای مشتریان و ارتباط دوطرفه (Instant Interactivity & Two-way Communication)

در گذشته زمانی که هنوز صحبتی از روش‌های بازاریابی آنلاین مطرح نبود، برقراری تعامل مشتریان با کسب‌وکار سخت‌تر انجام می‌شد. با استفاده از بازاریابی دیجیتال، به راحتی می‌توانید با ایجاد یک CTA ساده، مشتریان خود را به سمت وب‌سایت، پیج اینستاگرام، کانال تلگرام خود یا هرجایی که تعامل مشتریان با کسب‌وکارتان راحت باشد، هدایت کنید.

به علاوه، در بازاریابی دیجیتال، مشتریان می‌توانند به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی و ایمیل با کسب‌وکارها در ارتباط باشند که این ارتباط کاملاً دوطرفه است. فیدبک‌ها و ارتباط مستقیم مشتریان باعث می‌شود کسب‌وکارها راحت‌تر مخاطبان هدف خود و نیازهای آنها را شناسایی کنند و استراتژی کسب‌وکار و بازاریابی خود را به سوی افزایش رضایت مشتریان هدایت کنند. این ارتباط دوطرفه به رضایت بیشتر منجر می‌شود و باعث می‌شود مشتریان برای شما بازاریابی انجام دهند.

۳- تارگتینگ و اتوماسیون پیشرفته (Advanced Targeting & Automation)

داده‌های بدست آمده از سرویس‌های آنالیتیکس به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا مخاطبان هدفشان را به راحتی تارگت کنند؛ کاری که در بازاریابی سنتی امکان ندارد. به علاوه، ابزارها و نرم‌افزارهای اتوماسیون باعث شده تا دیجیتال مارکتینگ را در مقیاس بزرگ‌تر و وسیع‌تر، به سادگی اجرا کرد. تقسیم‌بندی مشتریان و شخصی‌سازی روش‌های بازاریابی دیجیتال برای گروه‌های مختلف مشتریان، یکی دیگر از مزایای بازاریابی دیجیتال است که با استفاده از داده‌های موجود بدست می‌آید. همه مشتریان شما شبیه هم نیستند؛ شما هم نباید با همه آنها رفتار تبلیغاتی مشابهی داشته باشید.

۴- هزینه بازاریابی کمتر و نرخ بازگشت سرمایه بالاتر (Lower Cost, Better ROI)

پارامتر نرخ بازگشت سرمایه برای بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار از اولویت بالاتری نسبت به سایر پارامترها برخوردار است. دیجیتال مارکتینگ باعث حذف بخشی از هزینه‌ گام‌های لازم برای بازاریابی و منابع انسانی مورد نیاز می‌شود. بنابراین، هزینه‌های بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی بسیار کمتر و در نتیجه، نرخ بازگشت سرمایه بالاتری در روش‌های بازاریابی دیجیتال بدست می‌آید.

۵- تاثیر بازاریابی کلامی دیجیتال (Digital Word of Mouth)

از بین تمام روش‌های بازاریابی در جهان، هیچ چیز مانند یک مشتری راضی نمی‌تواند موثر واقع ‌شود. بازخوردها و کامنت‌های مثبت که به صورت آنلاین در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی یک کسب‌وکار ثبت می‌شوند، کاربران آنلاین دیگر را به خرید ترغیب می‌کند. چرا که کاربران به نظرات واقعی افراد اعتماد دارند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند؛ همان‌طور که در دنیای آفلاین به پیشنهادهای خانواده و آشنایان خود اعتماد می‌کنند.

 

چه چیزی تبلیغات دیجیتال را منحصربه‌فرد می‌کند؟

جمع‌بندی مزایای تبلیغات دیجیتال (در حقیقت مهم‌ترین آن‌ها) موارد زیر است که این نوع تبلیغات و بازاریابی را از نوع سنتی آن متمایز می‌کند:

  • حضور حداکثری مردم در فضای آنلاین و استفاده از رسانه‌های اجتماعی گوناگون
  • امکان دسترسی به مخاطبان هدف
  • امکان شخصی‌سازی کردن پیام‌ها و رساندن آن‌ها در زمان و مکان مناسب به مخاطب درست
  • امکان بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی در میانه مسیر
  • امکان تعامل با مخاطبان و راهنمایی گام به گام آن‌ها
  • امکان اندازه‌گیری دقیق نتایج تبلیغات
  • تنوع زیاد کانال‌های تبلیغاتی
  • هزینه‌های بهینه و سود مناسب با تدوین استراتژی مناسب

 

۷ تفاوت‌ اصلی بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی

برای مقایسه و مشخص شدن تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال، نظرات و بازخوردهای بسیاری وجود دارد. ما در اینجا سعی می‌کنیم به تعدادی از این تفاوت‌ها اشاره کنیم.

۱- قابلیت رصد و اندازه‌گیری نتایج بازاریابی

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال در قابلیت اندازه‌گیری نتایج

اولین و ملموس‌ترین تفاوت بین این دو شیوه بازاریابی، قابلیت رصد و اندازه‌گیری نتایج بازاریابی است.

آیا می‌توان فهمید که یک روش بازاریابی موثر بوده است؟ چگونه؟ بله از طریق اندازه‌گیری نتایج حاصل از تبلیغات. در تبلیغات سنتی، امکان رصد نتایج کمپین تبلیغاتی وجود ندارد، اما دیجیتال مارکتینگ داده‌های مورد نیاز برای اندازه‌گیری نتایج کمپین و محاسبه دقیق ROI را در اختیار بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار قرار می‌دهد. بنابراین، بازاریابان به سادگی می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی خود را در هر زمان که بخواهند اصلاح و بهینه‌سازی کنند. زمانی که از تبلیغات تلویزیونی و رادیویی استفاده می‌کنید، تنها داده‌‌ای که به شما ارائه می‌شود، تعداد مخاطبان آن کانال بازاریابی است؛ در صورتی‌که در تبلیغات دیجیتال می‌توانید تعداد دقیق مخاطبانی که تبلیغ را دیده‌اند یا روی آن کلیک کرده‌اند یا با تبلیغ درگیر شده‌اند را بدست آورید، علت شکست و موفقیت خود را متوجه شوید و همچنین، بهترین کانال‌های جذب مخاطب برای کسب‌وکارتان را شناسایی کنید و اغلب بودجه تبلیغات دیجیتال خود را به آن اختصاص دهید.

۲- نوع تعامل مشتریان با کسب‌وکار

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال در تعامل با مشتریان

دومین تفاوت را می‌توان نوع تعامل مشتریان با کسب‌وکار در این دو روش بازاریابی برشمرد.

همان‌طور که در قسمت‌های بالایی توضیح دادیم، کاربرانی که با تبلیغات دیجیتال روبه‌رو می‌شوند به سادگی می‌توانند با تبلیغ درگیر شوند و سریع‌تر با یک برند آشنا شوند یا ویژگی‌های محصولات و خدمات را مطالعه کنند، یا محصول را خریداری کنند. در حالی که، مخاطب پس از روبه‌رو شدن با تبلیغ آفلاین، در صورتی که توجهش جلب شود، نمی‌تواند ری‌اکشن خاصی نشان دهد و ممکن است در لحظه توجهش جلب شود و با گذشت زمان یا مشغول شدن به کارهای دیگر، فراموش کند که سراغ آن برند برود و محصولات و خدماتش را خریداری کند. حال آن‌که تبلیغات آنلاین در صورتی که به درستی اجرا شود، می‌تواند همیشه در مقابل چشم مخاطب، هر جایی که باشد (موبایل، وب‌سایت، شبکه اجتماعی و …) قرار گیرد و به صورت آنی منجر به خرید شود.

۳- هزینه‌های بازاریابی

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال در هزینه‌ها

سومین تفاوت این دو روش‌ بازاریابی که از اهمیت بسیار بالایی برای بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار برخوردار است، تفاوت هزینه‌های بازاریابی است.

بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی دیجیتال بسیار پرهزینه‌تر هستند. به عنوان مثال، یک برند برای اینکه بتواند در تلویزیون تبلیغ کند یا در یک خیابان/ بزرگراه پرتردد به مدت محدودی بیلبورد داشته باشد، باید میلیاردها هزینه کند و حتی نمی‌توانند مطمئن باشند که مخاطب هدفشان آن تبلیغ را دیده یا نه و نتایج بازاریابی آنها نیز قابل اندازه‌گیری نیست. در مقابل، هزینه لازم برای اجرای کمپین‌ تبلیغاتی در تمام کانال‌های بازاریابی شاید برابر با استفاده از تبلیغات تلویزیونی باشد. به دلیل هزینه‌های بالای بازاریابی سنتی، بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌های کوچک قادر به استفاده از تبلیغات سنتی نیستند.

۴- قابلیت تارگت کردن مخاطبان هدف

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال در قابلیت تارگت کردن مخاطبان

چهارمین تفاوت این دو روش، قابلیت تارگت کردن مخاطبان هدف است که باعث می‌شود تبلیغات شما موثرتر واقع شوند.

تارگتینگ باعث می‌شود مخاطبان واقعی شما تبلیغتان را مشاهده کنند. در حالی‌که تبلیغات سنتی به صورت عمومی نمایش داده می‌شود و هیچ‌گاه نمی‌توان مطمئن بود که کسانی که تبلیغ شما را دیده‌اند مخاطب هدفتان بودند یا خیر. داده‌محور بودن بازاریابی دیجیتال باعث شده تا قابلیت تارگتینگ و شخصی‌سازی برای بازاریابان فراهم شود. بهترین نتیجه در بازاریابی زمانی بدست می‌آید که مناسب‌ترین تبلیغ برای هر شخص در درست‌ترین زمان و بهترین کانال به او نشان داده شود و این کار از طریق شخصی‌سازی با استفاده از داده‌ها در بازاریابی دیجیتال امکان‌پذیر است.

۵- قابلیت کنترل و اصلاح تبلیغات پس از اجرای کمپین

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال در قابلیت اصلاح پس از اجرا

پنجمین تفاوت این دو روش بازاریابی، قابلیت کنترل و اصلاح تبلیغات پس از اجرای کمپین است.

یعنی تبلیغات سنتی زمانی که چاپ یا پخش شدند و نیاز به اصلاح داشته باشند، دیگر قابل تغییر نیستند، در صورتی‌که تبلیغات دیجیتال به سادگی قابل اصلاح هستند. محتوای تبلیغاتی در میزان فروش یک محصول تاثیر بسیاری دارد. فرض کنید متوجه شدید آگهی تبلیغاتی که در مجله چاپ کرده‌اید به اندازه کافی مخاطبان را جذب نمی‌کند. تغییر و اصلاح تبلیغات سنتی به کسب‌وکارها هزینه زیادی تحمیل می‌کند. در حالی‌که، تست A/B در تبلیغات دیجیتال، بهترین راه برای پیدا کردن محتوای تبلیغاتی جذاب برای کاربران است.

۶- پیش‌نیازهای دسترسی به تبلیغات

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال در پیش‌نیازهای مربوط به تبلیغات

ششمین تفاوت این دو روش، پیش‌نیازهای دسترسی به تبلیغات است.

تبلیغات دیجیتال تنها در صورتی که موثر واقع می‌شود که کاربر آنلاین باشد و آن تبلیغات را ببیند. بنابراین پیش‌نیاز تبلیغات دیجیتال، دسترسی مشتریان به اینترنت است. در هر جامعه‌ای، بخشی از مردم هستند که با اینترنت و دستگاه‌های آنلاین تعاملی ندارند. در صورتی که اغلب مردم جامعه روزانه با تبلیغات آفلاین (تلویزیون، رادیو، روزنامه، بیلبورد، اتوبوس و مترو …) در ارتباط هستند. همچنین، اجرای درست تبلیغات دیجیتال، نیازمند تکنولوژی است و از آن‌جایی که تکنولوژی توسط انسان کنترل می‌شود، امکان خطا در آن وجود دارد. یا اینکه برخی مواقع ممکن است مشکلی در پلتفرم‌ها و کانال‌های بازاریابی دیجیتال به وجود بیاید و باعث توقف کمپین‌های تبلیغاتی و ایجاد مشکل برای کسب‌وکارها شود.

۷- دسترسی به مخاطبان

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال در دسترسی به مخاطبان

هفتمین تفاوت این دو روش، دسترسی به مخاطبان است.

تبلیغات سنتی از لحاظ جغرافیایی دارای محدودیت است. با اغلب شیوه‌های بازاریابی سنتی تنها می‌توانید به محدوده جغرافیایی مشخص و مخاطبان بومی دسترسی داشته باشید. در مقابل، با استفاده از دیجیتال مارکتینگ و به لطف اینترنت می‌توانید فراتر از مرزهای جغرافیایی حرکت کنید و با بودجه کمتری به مخاطبان بیشتری و به صورت گسترده دسترسی داشته باشید.

 

بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی سنتی؟

بازاریابی سنتی هنوز هم یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌های بازاریابی برای کسب‌وکارها است، اما تنها راه برای معرفی محصولات و خدمات یک شرکت نیست. درست است که روش‌های تبلیغات سنتی ممکن است در طول سال‌های متنوع‌تر شده باشد، اما در اصالت آن تغییری ایجاد نشده است. از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال با استفاده از تلکنولوژی‌های جدید روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود و با گذشت زمان، بیشتر جای خود را در میان بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار باز می‌کند. اگر تغییرات مارکتینگ در قرن‌های اخیر را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که بازاریابی آنلاین رشد نمایی قابل توجهی داشته است. حال تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را بیشتر دریافتیم.

ضرورت استفاده از دیجیتال مارکتینگ به دلیل این است که اینترنت به یکی از پرکاربردترین ابزار انجام کارها تبدیل شده است. بنابراین، اگر نمی‌خواهید بخش زیادی از مخاطبان هدفتان را از دست دهید، نباید از دیجیتال مارکتینگ غافل شوید. اخیرا ۵۰ درصد از بازاریاب‌ها اذعان کرده‌اند که بازاریابی دیجیتال مزیت رقابتی بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی دارد زیرا امکان تعامل با مشتری در این نوع بازاریابی بیشتر است. چرا که کسب‌وکارها با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می‌توانند روی رشد مخاطبان خود و کمپین‌های تبلیغاتی خود تسلط کامل داشته باشند و نتایج کمپین‌ها را به صورت لحظه‌ای رصد و حتی بهینه‌سازی کنند. به علاوه، از آن‌جایی که دیجیتال مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی درونگرا (inbound marketing) محسوب می‌شود، لازم نیست کسب‌وکارها به دنبال مخاطب باشند، بلکه با بازاریابی درون‌گرا، مشتریان، کسب‌و‌کار شما را به عنوان راه حل مشکلشان، پیدا خواهند کرد.

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

با تمام توضیحاتی که دادیم، بازاریابی دیجیتال هم معایب خود را دارد. بازاریابی دیجیتال به تکنولوژی وابسته است و گاهی اوقات نقص تکنولوژی باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شود. به عنوان مثال، وقتی سایت‌های شبکه اجتماعی از دسترس خارج می‌شوند، بازاریاب شبکه اجتماعی که برای پست خود زمان‌بندی مشخصی تعیین کرده بود، با مشکل روبرو خواهد شد و راهی جز منتظر ماندن نخواهد داشت. یکی دیگر از مسائلی که دیجیتال مارکترها با آن روبرو می‌شوند این است که سرعت تغییرات روش‌های بازاریابی دیجیتال بسیار زیاد است و برای اینکه بتوانند بهترین نتیجه را بدست آورند، باید با این تغییرات همراه شوند که این مورد نیازمند صرف زمان و انرژی زیاد است. مثلاً هر نوع به‌روز‌رسانی در پلتفرم‌های اجتماعی برای توسعه‌دهندگان و بازاریابان چالش‌ برانگیز و زمان‌بر است.

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

 

انتخاب با شماست!

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال و انتخاب بین این دو نوع

 

بار اول نیست که موضوع انتخاب بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی مطرح می‌شود و مطمئناً بار آخر هم نخواهد بود. این تصمیم‌گیری همیشه ادامه خواهد داشت. تا اینجا سعی کردیم به صورت واقع‌بینانه مزایا و معایب هر دو روش را توضیح دهیم و تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را دریابیم. برای اینکه بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید، باید به کسب‌وکار خود، استراتژی، اهداف و مخاطبان هدفتان فکر کنید. فکر نکنید همیشه باید قضیه را به صورت صفر و یک ببینید و بین این دو روش، یکی را انتخاب کنید. برخی کسب‌وکارها بسته به شرایط خود تصمیم می‌گیرند یکی از این دو روش بازاریابی را استفاده کنند؛ اما مسئله اصلی، برقراری تعادل بین دو روش بازاریابی دیجیتال و سنتی است؛ اینکه هر کسب‌وکار چه سهمی از بودجه تبلیغاتی‌اش را به تبلیغات دیجیتال و چه سهمی را به تبلیغات سنتی اختصاص دهد و این تصمیم را بر اساس منطق و داده‌ بگیرد. با این حال، از آن‌جایی که دنیا به سمت دیجیتال شدن می‌رود و حتی مجلات هم دیجیتال شده‌اند، انتظار می‌رود که کسب‌وکارها هم بتوانند خود را با این تغییرات وفق دهند و به کمپین‌های تبلیغات دیجیتال توجه ویژه‌ای داشته باشند. کمترین کاری که برندها امروز باید انجام دهند، ایجاد وب‎سایت کاربرپسند و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای برقراری تعامل با کاربران است. بنابراین، امروزه نادیده گرفتن دیجیتال مارکتینگ به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست. با این حال، هنوز هم استراتژی‌های بازاریابی سنتی هستند که عملکرد خوبی دارند؛ به خصوص روش‌هایی که به مخاطبان زیادی دسترسی دارد. موفق‌ترین بازاریابان کسانی هستند که می‌توانند با ترکیب این دو استراتژی، بهترین نتیجه را برای کسب‌وکار خود بدست آورند.

طبیعی است که برای بسیاری از برندها به خصوص برندهای شناخته‌شده که مخاطبان آفلاین زیادی دارند، استفاده از تبلیغات سنتی یک موضوع بدیهی است. چرا که مخاطبان آنها از طریق همین روش‌های سنتی جذب شده‌اند و از برند انتظار دارند همچنان از طریق همان کانال‌های بازاریابی با آنها ارتباط برقرار کند. اما آیا این به معنای این است که چنین برندی نباید از تبلیغات دیجیتال استفاده کند؟ خیر، این برندها علاوه بر انجام تبلیغات سنتی، بخشی از بودجه تبلیغاتی خود را به دیجیتال مارکتینگ اختصاص دهند و مخاطبان جدید و آنلاین را هم به کسب‌وکارشان جذب کنند و بیش از پیش، رونق پیدا کنند.

از سوی دیگر، بهترین روش بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک با بودجه تبلیغاتی محدود یا کسب‌وکارهای نوپا که در تلاش برای جذب مخاطب و بدست آوردن سهم بازار هستند، دیجیتال مارکتینگ است. سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که کسب‌وکارهای نسبتاً کوچک‌تر و جدیدتر نباید از تبلیغات سنتی استفاده کنند؟ پاسخ به این سوال هم منفی است؛ چنین کسب‌وکارهایی زمانی باید سراغ تبلیغات سنتی بروند که دیگر رشد چشمگیری از طریق دیجیتال مارکتینگ بدست نمی‌آوند؛ یعنی هرچه تبلیغات دیجیتال را ادامه می‌دهند، تغییر قابل توجهی در کسب‌وکارشان ایجاد نمی‌شود. حال که توانستند آگاهی از برند خود را از طریق دیجیتال مارکتینگ افزایش دهند و مخاطبان آنلاین بسیاری را جذب کسب‌وکارشان کنند، نوبت آن است که سراغ موثرترین شیوه‌های تبلیغات سنتی بروند و کسب‌وکارشان را گسترش دهند.

‌اگر تا به حال از تبلیغات سنتی استفاده می‌کردید و به این نتیجه رسیدید به اندازه کافی به رشد چشم‌گیری دست نیافتید، از دیجیتال مارکتینگ غافل نشوید و آن را امتحان کنید؛ مطمئناً پشیمان نخواهید شد. چرا که حتی اگر در این زمینه شکست بخورید که احتمال آن بسیار کم است، هزینه‌های دیجیتال مارکتینگ آنقدر نیست که باعث ضرر قابل توجهی شود. توجه داشته باشید اگر می‌خواهید کمپین‌های تبلیغات دیجیتال موفقی اجرا کنید، باید آن را درست و اصولی اجرا کنید و از استراتژی‌ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به درستی استفاده کنید. در دیجیتال مارکتینگ، داده حرف اول و آخر را می‌زند. کارشناسان و متخصصان بازاریابی دیجیتال می‌توانند در این راه به شما کمک بسیاری کنند.

متخصصان تپسل، مدیااد و تگرو آماده‌اند کمپین‌های تبلیغاتی شما در اپلیکیشن‌های موبایل، وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را راه‌اندازی کنند و به رشد بیشتر کسب‌وکار شما کمک کنند. از این طریق، شما می‌توانید روی سایر جوانب کسب‌وکارتان تمرکز کنید. دقت کنید با استفاده از تبلیغات دیجیتال دقیقاً می‌دانید چقدر خرج کرده‌اید و چقدر درآمد و سود بدست آورده‌اید؛ چیزی که شاید در روش‌های بازاریابی سنتی اتفاق نمی‌افتند.

حال که متوجه شدید تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال چیست، شما هم نظرات خود درباره بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. چه کسب‌وکارهایی باید از کدام روش استفاده کنند؟ چه موقع باید سراغ تبلیغات سنتی یا دیجیتال رفت؟ اگر تجربه‌ مشابهی درباره این موضوع دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

نظر دهید.

پرسش‌های متداول

نقش سئو در بازاریابی دیجیتال چیست؟

مفهوم بازاریابی به دیده شدن و شناخته شدن کسب‌وکار شما برمی‌گردد. اگر صاحب کسب‌وکار هستید و ابزار بازاریابی شما دیجیتال است، باید در فضای دیجیتال دیده شوید. موتورهای جستجو مهم‌ترین ابزاری هستند که می‌توانند شما را به این هدف نزدیک کنند. از آن جا که کار سئو، بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوست در بازاریابی دیجیتال شما ابزاری کارآمد، مهم و اساسی به شمار می‌رود.

کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام را چگونه راه‌اندازی کنیم؟

ابتدا بودجه مورد نظر را مشخص کنید. سپس محتوای مورد نیاز را ایجاد نمایید. بازار هدف را معین کنید. یک لندینگ پیج مناسب در نظر بگیرید که کاربر از کمپین به آن‌جا هدایت شود. برای آن‌که تمامی این موارد درست انجام شود، آشنایی کامل با دیجیتال مارکتینگ یا مشورت با متخصص بازاریابی دیجیتال ضروری است.

اگر وبسایت نداشته باشیم می‌توانیم از بازاریابی دیجیتال استفاده کنیم؟

بله، همانطور که در متن گفته شد، بازاریابی دیجیتال شامل ابزار و امکانات متنوعی است و برای اجرای آن لزوما به داشتن وبسایت نیاز نخواهید داشت.

https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php www.zp-pdl.com zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/antidepressants-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php деньги займ на карту онлайнзайм срочно на карту с плохой кредитной историейзайм у петровича на карту где взять займ 100 процентовзайм на 6 месяцев на картузайм на электронные кошельки

Sending
User Review
5 (3 votes)

    2 ديدگاه نظر دهيد

  1. با سلام و تشکر از مطالبتان بنده نقدی بر مطالب بیان شده داشتم
    در این مقاله به بازاریابی فقط از جنبه تبلیغات نگاه شده است در صورتی که بازاریابی فراتر از تبلیغات و فروش است و در واقع همه اینها در زیر مجموعه بازاریابی قرار دارند

    • بله تا حدودی درسته و حق با شماست. ما در این مقاله به جنبه تبلیغاتیش پرداختیم. مرسی از توجهتون.

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.