سئو چیست؟ چرا سئو اهمیت زیادی دارد؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش سئو

همه ما گوگل را می‌شناسیم و سوالات خود را از آن می‌پرسیم. هر زمان که عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنیم،‌ نتایج متفاوتی به ما نشان می‌دهد. چه چیزی باعث می‌شود در کسری از ثانیه بتوانیم به نتایج مرتبط دسترسی پیدا کنیم؟ گوگل براساس چه معیاری ترتیب صفحات نمایش داده‌شده را مشخص می‌کند؟ گوگل عوامل گوناگونی را در نظر می‌گیرد ولی هر سایت نیز اقداماتی را انجام می‌دهد تا در صفحه نتایج گوگل بالاتر قرار گیرد. این اقدامات به معنای سئو کردن سایت است. در این بلوک یادگیری قصد داریم با مفاهیم سئو آشنا شویم و پس از اینکه دانستیم سئو چیست، اصول سئو کردن سایت و کارهایی که برای سئو کردن سایت لازم است صورت گیرد را بشناسیم.  در جلسه اول بلوک سئو درباره مفاهیم کلی سئو صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت چه عاملی باعث می‌شود با جستجوی کلمات گوناگون در گوگل،‌ نتایج متفاوتی را مشاهده کنید.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

 

سئو چیست؟

سئو چیست

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. سئو به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک ورودی وب‌سایت از طریق جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو صورت می‌گیرد که افزایش بازدید سایت را به دنبال دارد. معروف‌ترین موتور جستجو در جهان،‌ موتور جستجوی گوگل است. بینگ و یاهو نیز  از دیگر موتورهای جستجو هستند. زمانی که شما عباراتی را در موتور جستجو سرچ می‌کنید، نتایج در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش داده‌ می‌شود. برای مثال برای کلمه کلیدی «آموزش دیجتیال مارکتینگ» نتایج زیر در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود.

اهمیت صفحه نتایج موتور جستجو برای سئو چیست

برخی از نتایج که در موتورهای جستجوی دیده‌ ‌می‌شوند، مربوط به تبلیغات موتور جستجو هستند. معروف‌ترین تبلیغات موتورهای جستجو مربوط به تبلیغات گوگل یا  گوگل ادز است. به راحتی می‌توان نتایج تبلیغاتی را از نتایج ارگانیک تشخیص داد زیرا هر موتور جستجو آن را مشخص می‌کند. در شکل زیر نتایج تبلیغاتی برای کلمه کلیدی «what is digital marketing» نشان داده شده‌اند. این نتایج با آیکون «Ad» مشخص شده‌اند.

اهمیت صفحه نتایج موتور جستجو برای سئو چیست

باقی نتایج مربوط به نتایج ارگانیک است. نمونه آن را در تصویر مربوط به کلمه کلیدی «آموزش دیجتیال مارکتینگ» مشاهده کردید. در واقع نتایج ارگانیک شامل تمام صفحاتی است که موتور جستجو نمایش داده می‌شوند ولی تبلیغاتی نیستند.

حال اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم که سئو چیست،‌ می‌توان گفت سئو کردن یک سایت شامل موارد زیر است:

  • ایجاد محتوای با کیفیت بالا
  • بهینه‌سازی محتوا برای کلمات کلیدی خاص
  • ایجاد لینک داخلی و خارجی
  • بهبود عملکرد سایت از نظر فنی

درباره هر کدام از موارد گفته شده در  درس‌های دیگر بلوک یادگیری سئو توضیحاتی کاملی خواهیم گفت.

اما هدف نهایی از انجام این اقدامات چیست؟ این راهکارها با هدف افزایش رتبه سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو به ویژه گوگل و با توجه به اهداف تعیین شده کسب‌وکار انجام می‌شود. در ادامه مطلب، هر یک از این مواردی که گفته شد، به صورت مفصل‌تر توضیح داده می‌شوند.

 

اهمیت سئو چیست؟

نزدیک به ۶۰٪ از کل ترافیک در وب مربوط به جستجوی گوگل می‌شود. اگر شما ترافیک سایر موتورهای جستجو محبوب (مانند بینگ، یاهو و یوتیوب)  را نیز اضافه کنید، همان طور که در تصویر می‌بینید، ۷۰٫۶٪ کل ترافیک از موتورهای جستجو سرچشمه می‌گیرد و باقی ترافیک وب، از منابعی مانند شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها می‌آید.

سهم ترافیک موتورهای جستجو از ترافیک وب

برای نشان دادن نتیجه بهتر در موتورهای جستجو باید بدانیم موتورهای جستجو مانند گوگل هوشمندتر شده‌اند، اما هنوز به کمک ما نیاز دارند. برای بهینه‌سازی سایت، ارائه اطلاعات بهتر به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بتوانند محتوای شما را به درستی شناسایی کنند و در نتایج جستجو نمایش دهند. اما سئو کردن سایت مزایای دیگری نیز دارد.

۱. افزایش ترافیک سایت

هرچه محتوا در صفحه نتایج موتور جستجو در جایگاه‌های اول نمایش داده شود، ورودی بیشتری دریافت خواهد کرد و در نتیجه کلیک و ترافیک آن افزایش خواهد یافت.

۲. افزایش نرخ کلیک

هرچه رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو بیشتر باشد،‌ نرخ کلیک (CTR) محتوای شما بیشتر می‌شود. نرخ کلیک به معنای میزان کلیک کاربران روی محتوای شما تقسیم بر میزان دیده‌شدن محتوا به درصد در نتایج جستجو است. فرمول آن را در زیر مشاهده می‌کنید:

نرخ کلیک (درصد)= ۱۰۰*(کلیک/نمایش در صفحات جستجو)

برای مثال اگر محتوای شما ۱۰۰۰ بار در موتور جستجو نمایش داده شود و ۱ بار روی آن کلیک شود،‌ نرخ کلیک ۰٫۱ درصد است. همان طور که در تصویر آمده‌است، در موتور جستجوی گوگل، نرخ کلیک رتبه های اول تا سوم نتایج جستجو، به ترتیب ۳۱.۷۳٪، ۲۴.۷۱٪ و ۱۸.۶۶٪  که حدود ۷۵ درصد کل نرخ کلیک صفحه اول است.

تاثیر جایگاه صفحه در نتیجه گرفتن از طریق سئو چیست

۳. افزایش اعتبار برند

پیاده‌سازی سئو قوی و با کیفیت در وب‌سایت می‌تواند اعتبار برند را بالا ببرد و بر دیگر اقدامات بازاریابی سودمند باشد. اگر رتبه اول تا سوم را در نتایج داشته باشید، به مشتریانتان نشان داده‌اید که از بازیگران اصلی صنعت هستید. همچنین این امر می‌تواند نشان دهنده معروف بودن سایت شما باشد و به این دلیل بسیاری از کاربران به دنبال نتایج در سایت شما بوده‌اند.

۴. سئو، به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی بلند مدت

همان‌طور که شما برای رسیدن به رتبه‌های بالا زمان صرف می‌کنید، افت رتبه نیز زمان‌بر است. بنابراین سئو استراتژی بازاریابی بلند مدت است. اگر الگوریتم گوگل تغییر نکند یا سایر رقبا استراتژی سئوی خود را تغییر ندهند، پایین آوردن شما از نتایج جستجو آسان نیست.

اکنون که به سؤال سئو چیست پاسخ دادیم و دانستیم اهمیت سئو چیست، لازم است بدانیم موتورهای جستجو مانند گوگل چگونه کار می‌کنند.

 

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

اهمیت موتورهای جستجو برای سئو چیست

موتورهای جستجو مانند کتابخانه‌های عصر دیجیتال هستند. آنها به جای ذخیره نسخه‌های کتاب ، نسخه‌هایی از صفحات وب را ذخیره می‌کنند. هنگامی که یک کلمه یا عبارت را در موتور جستجو تایپ می‌کنید، موتور جستجو در بین تمام صفحات موجود می‌گردد و سعی می‌کند مناسب‌ترین نتایج را نشان دهد. برای این کار  و به دست آوردن نتایج درست از الگوریتم‌ها استفاده می‌شود. کسی دقیقاً نمی‌داند که این الگوریتم‌ها چگونه کار می‌کنند، اما با سرنخ‌هایی که گوگل به ما داده است می‌توان نتایج خوبی گرفت.  گوگل در مقاله «الگوریتم های جستجو چگونه کار می کنند» عنوان کرده است،‌ الگوریتم‌های جستجو برای به دست آوردن مفیدترین اطلاعات، به عوامل مختلفی از جمله کلمات عبارات جستجو شده، ارتباط صفحات سایت، حوزه کاری و تخصص سایت، موقعیت مکانی و تنظیمات کاربر توجه می‌کنند.

اهمیت هر عامل بسته به ماهیت عبارت جستجو شده، متفاوت است. به عنوان مثال،‌ برای مطالب دارای اهمیت زمانی مانند اخبار، جدید بودن محتوا دارای اهمیت بیشتری است. برای سایت‌هایی که موقعیت مکانی اهمیت دارد،‌ مانند وب‌سایت دندان پزشکان نتایج نمایش داده‌شده براساس موقعیت کاربران، متفاوت خواهد بود. همچنین نتایج نمایش داده شده برحسب جستجوهای پیشین کاربر و انتخاب‌های او نیز متفاوت است.

به عبارت ساده، با سئو کردن مطالب می‌توان به موتورهای جستجو نشان داد محتوای شما بهترین نتیجه برای موضوع مورد نظر است. دلیل این امر این است که همه موتورهای جستجو یک هدف یکسان دارند: نمایش بهترین و مناسب ترین نتایج به کاربران خود. نحوه انجام این کار بستگی به موتور جستجوی مورد نظر دارد. به دلیل دقیق تر بودن الگوریتم های گوگل و نمایش نتایج بهتر، این موتور جستجو، محبوب‌ترین موتور جستوجو در جهان است و بیشتر از همه برای سئوی سایت به آن توجه می‌شود. گوگل برای نمایش نتایج بهتر به کاربران از الگوریتم‌های گوناگون مانند رنک برین، الگوریتم موبایل و الگوریتم مرغ مگس استفاده می‌کند تا از میان میلیون‌ها صفحه، مرتبط‌ترین نتایج را در کسری از ثانیه نمایش دهد. درباره انواع الگوریتم‌های گوگل و توضیح بیشتر درباره آن‌ها در جلسات آتی توضیح داده‌شده است. عوامل مهم برای رتبه‌دهی صفحات، در شکل زیر نمایش داده‌شده‌اند.

عوامل مهم رتبه‌بندی گوگل برای سئو چیست

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

 

انواع سئو

سه نوع سئو وجود دارد که برای کامل کردن استراتژی سئوی سایت به آن نیاز دارید: سئوی داخلی، سئوی فنی و سئو خارجی. با تجزیه استراتژی و فکر کردن در مورد سئو به عنوان این سه نوع، سازماندهی و اجرای برنامه‌های بهینه‌سازی بسیار ساده‌تر خواهد بود.

در تصویر زیر، مراحل ضروری برای بهینه‌سازی سایت براساس معیارهای سایت ماز نمایش داده‌شده‌اند. برخی از مراحل مربوط به سئوی فنی و برخی مربوط به سئوی داخلی هستند. در ادامه مطلب انواع سئو به تفضیل بیان شده اند.

هرم نیازهای سئو

۱. سئوی فنی (Technical SEO)

سئوی فنی مربوط به موارد غیر محتوایی وب‌سایت شما است.

سئوی فنی یا تکنیکال شامل استراتژی‌هایی برای بهبود ساختار سایت است. سئو فنی، خوانایی سایت را بهبود می‌بخشد (که باعث ایجاد درک بهتر برای موتورهای جستجو می‌شود) و تجربه کاربری مناسبی را فراهم می‌کند. ایجاد تجربه کاربری به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت را با کیفیت‌تر ببینند و آن را بهتر درک کند. برای مخاطب نیز بهتر کردن تجربه کاربری می‌تواند نرخ پرش (bounce rate) را کاهش دهد و مخاطبان بیشتری را برای بازگشت به سایت شما تشویق کند و ورودی مستقیم (direct) را افزایش دهد.

انواع اقداماتی که برای بهبود سئوی فنی می‌توان انجام داد، مربوط به موارد زیر است:

  • بهبود سرعت سایت (Site speed)
  • بهینه‌سازی برای موبایل (Mobile-friendliness)
  • ایجاد ساختار مناسب برای سایت (Site architecture)
  • استفاده از داده های ساختار یافته (Structured data)
  • امنیت سایت (Security)

۲. سئوی داخلی (On-Page SEO)

سئوی داخلی مربوط به محتوای موجود در وب سایت شما است.

سئو داخلی شامل استراتژی‌هایی برای بهینه‌سازی صفحات داخلی در یک وب‌سایت است. عوامل موثر بر سئوی داخلی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع محتوا را درک کنند و متوجه شوند که وب سایت منبع مهمی دارد که افراد مایل به پیدا کردن آن هستند.

سئوی داخلی خود شامل موارد زیر است:

  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی

یافتن بهترین کلمات کلیدی برای با هدف تولید محتوا در مورد موضوع مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظر

  • تولید محتوا

انتشار محتوای با کیفیت بالا و متمرکز بر کلمه کلیدی هدف

  • بهینه‌سازی محتوا با کلمه کلیدی

استفاده از کلمه کلیدی هدف در همه مکان‌های مناسب مانند عنوان اصلی،‌ توضیح متا، آدرس URL، توضیح alt تصاویر و تگ عنوان.

۳. سئوی خارجی (Off-Page SEO)

سئوی خارجی و اهمیت آن در سئو چیست

تکنیک‌های سئو خارجی به تقویت ارتباط وب سایت با وب‌سایت‌های دیگر و افزایش اعتبار سایت کمک می‌کنند.

سئوی خارجی شامل استراتژی‌هایی جهت ایجاد اعتبار برای وب‌سایت است. بیشتر اقدامات سئوی خارجی مربوط به گرفتن لینک‌های با کیفیت بالا از دیگر وب‌سایت‌ها است. حجم زیادی از لینک‌هایی که از سایت‌های معتبر به سایت شما داده می‌شود، به موتورهای جستجو نشان می‌دهند که سایت شما دارای ارزش و اعتبار است. شما می‌توانید از طریق انواع لینک‌سازی و ایجاد پست مهمان، این اعتبار را به دست آورید.

 

سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه سفید

سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه

“سئو کلاه سفید” به تکنیک‌های سئو گفته می‌شود که شامل تعیین استراتژی سئو مطابق قوانین موتور جستجو است. تمرکز اصلی سئوی کلاه سفید برای ارایه ارزش بیشتر به مخاطبان است.

“سئوی کلاه سیاه” به تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی اشاره دارد که سعی در فریب موتورهای جستجو دارند. سئو کلاه سیاه می‌تواند وب‌سایت‌ها را در معرض خطر جریمه و یا پنالتی شدن و حذف از نتایج جستجو قرار دهد. این سئوی کلاه سیاه بر بهینه سازی مطالب فقط برای موتور جستجو متمرکز است و تجربه کاربر را در نظر نمی‌گیرد.

در جلسه اول بلوک یادگیری سئو راجع به چیستی سئو، اهمیت و عوامل موثر بر آن، انواع سئو و سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه صحبت کردیم. در جلسه بعدی راجع به الگوریتم‌ها گوگل صحبت خواهیم کرد. اگر تمایل دارید از انتشار جلسات بعدی خبردار شوید، می‌توانید در خبرنامه بلوک یادگیری سئو عضو شوید. اگر سوالی راجع به سئو دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.