همانطور که در بلوک آموزشی اپ مارکتینگ نیز توضیح داده شد، ساخت و توسعه یک اپلیکیشن تنها نیمی از راه موفقیت است. برای اینکه یک اپلیکیشن موفق باشد، علاوه بر طراحی خوب و کاربردی بودن، به دیدن شدن توسط کاربران موبایلی نیاز دارد. پس از توسعه اپلیکیشن و قرار دادن آن در پلی استورها (کافه بازار، گوگل پلی و اپل استور)، باید هزینه و انرژی صرف کنید تا کاربران بیشتری با اپلیکیشن شما آشنا شوند، آن را نصب کنند و حتی نصب آن را به دوستان و نزدیکان خود توصیه کنند. در صورتی که برای اپلیکیشن خود از بازاریابی استفاده نکنید، گویی تمام انرژی و هزینههای صرف شده برای توسعه اپلیکیشنتان هدر رفته است. روشهای زیادی برای بازاریابی اپلیکیشن وجود دارد که تمامی این روشها در بلوک اپلیکیشن مارکتینگ توضیح داده شده است. یکی از بهترین و اثربخشترین تبلیغات برای بیشتر دیده شدن یک اپلیکیشن و افزایش نصب اپلیکیشن، استفاده از تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز است که در فضای پلی استورها اجرا و توسط پلی استورها ارائه میشود.
هدف اصلی کالج تپسل، کمک به کسبوکارهای ایرانی و علاقهمندان حوزه دیجیتال مارکتینگ است تا بتوانند با استفاده از مطالب آموزشی گفتهشده، سطح دانش خود را ارتقا ببخشند و در نهایت، به پیشرفت کسبوکار خود کمک کنند. در این بلوک یادگیری، قصد داریم تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز و شیوه اجرای این نوع تبلیغات در کافه بازار را به صورت کامل توضیح دهیم. مطالعه این بلوک آموزشی به توسعهدهندگان ایرانی کمک میکند تا اپلیکیشن خود را به کاربران بیشتری معرفی کنند.
این روزها اپلیکیشنهای موبایل نقش چشمگیری را در فعالیتهای زندگی ما دارند و جای تعجب نیست که تعداد کاربران تلفنهای هوشمند به بیش از 3 میلیارد نفر رسیده است. کاربران موبایلی در سال 2018، بیش از 200 میلیون اپلیکیشن را از پلی استورهای مختلف دانلود کردهاند. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۲ میزان دانلود اپلیکیشن در جهان ۲۵٪ افزایش یابد. دیده شدن یک اپلیکیشن جدید، جذب کاربر و در نهایت، کسب درآمد از آن اپلیکیشن، با وجود بیش از 6 میلیون اپلیکیشن در اپ استورهای مختلف، اصلاً کار سادهای نیست. بنابراین، هزینه کردن برای تبلیغ اپلیکیشن و جذب کاربران بالقوه، یک ضرورت در دنیای اپلیکیشن محسوب میشود. بسیاری از توسعهدهندگان اپلیکیشنهای موبایل، سختترین بخش را مارکتینگ و بازاریابی اپلیکیشن میدانند. مردم ممکن است از راههای مختلفی با اپلیکیشن شما آشنا شوند: تبلیغات در وبسایتها و تبلیغات درون برنامهای، از طریق وبسایت خودتان، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، تبلیغات دهان به دهان (Word Of Mouth) و … . همچنین، کاربران میتوانند اپلیکیشن شما را در دستهبندی مربوطه ببینند و دانلود کنند. با این حال، 65-85 درصد از نصبها پس از سرچ در پلی استورها حاصل میشود. به همین دلیل، تبلیغات در جستجو از اهمیت بالایی برای توسعهدهندگان برخوردار است. سرچ ادز یا تبلیغات در جستجو یکی از انواع تبلیغات همسان (native) و از جمله اثربخشترین روشهای بازاریابی اپلیکیشن به شمار میرود. این روش بازاریابی ارزش سرمایهگذاری را دارد.
در تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز، شما چند کلمه کلیدی مرتبط با حوزه اپلیکیشن خود را به پلی استور مورد نظر معرفی میکنید و مبلغی را به آن پلی استور پرداخت میکنید؛ زمانی که کاربر یکی از کلمات را در پلی استورها جستجو کنند، اپلیکیشن شما به عنوان اولین نتیجه سرچ کاربر نمایش داده میشود. با استفاده از این شیوه بازاریابی، اپلیکیشن خود را معرض دید کاربران بالقوهای قرار میدهید که دقیقاً به دنبال عملکردی مشابه عملکرد اپلیکیشن شما هستند و به احتمال بیشتری نسبت یه سایر روشهای بازاریابی، اپلیکیشن شما را دانلود میکنند.
همانطور که گفته شد، تعداد اپلیکیشنهای موجود روی پلی استورها روز به روز در حال افزایش است و روزانه بیش از 2000 اپلیکیشن در پلی استورهای مختلف اضافه میشود. این موضوع، برای توسعهدهندگانی که به افزایش تعداد دانلود اپلیکیشن خود به مرور زمان امیدوارند، خبر خوبی نیست. بیش از 65 درصد از نصبها پس از سرچ در پلی استورها بدست میآید و طبیعتاً اپلیکیشنهایی که در جایگاههای بالاتر سرچ قرار میگیرند، با احتمال بیشتری دانلود میشوند. اما سوال اینجاست که این اپلیکیشنها چگونه در جایگاه بالاتر قرار میگیرند؟ در اولین جلسه از اپ مارکتینگ درباره ASO یا بهینهسازی اپلیکیشن برای پلی استورها به صورت کامل توضیح داده شده. رعایت نکات گفته شده در انتشار یک اپلیکیشن به قرار گرفتن آن اپلیکیشن در جایگاه بالاتر نتایج سرچ کمک شایانی میکند. رعایت این نکات ضروری است، اما کافی نیست. زیرا تقریباً تمامی توسعهدهندگان این نکات را در نظر میگیرند و هیچ ضمانتی وجود ندارد که حتماً در رتبههای بالاتر پلی استور قرار بگیرید؛ به خصوص اگر حوزه فعالیت شما بسیار رقابتی باشد، این کار سختتر نیز میشود.
اینجاست که اهمیت تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز مشخص میشود. با استفاده از این شیوه بازاریابی دیگر لازم نیست زمان زیادی بگذرد تا اپلیکیشن شما به کاربرانی که کلمات کلیدی مرتبط با اپلیکیشن شما را جستجو میکنند، نمایش داده شود. تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز همانند یک میانبر عمل میکند و شما را سریع و بهینه به هدف میرساند. البته فراموش نکنید که تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز برای اپلیکیشنهایی که بهینهسازی شدهاند، عملکرد بهتری دارند. در واقع، اجرای کمپینهای سرچ ادز بدون انجام ASO بینتیجه و فایده خواهد بود.
استفاده از این شیوه تبلیغات، علاوه بر بیشتر دیده شدن اپلیکیشن و قرار گرفتن اپلیکیشن شما در رتبه بالاتر پلی استورها، مزایای دیگری هم برای توسعهدهندگان دارد. این مزایا شامل موارد زیر است:
این شیوه بازاریابی دقیقاً مخاطبان درست اپلیکیشن شما را هدف قرار میدهد. کاربر بر اساس نیازش کلمه کلیدی مرتبط با اپلیکیشن شما را سرچ میکند و با اپلیکیشن شما روبرو میشود و آن را دانلود میکند. به همین دلیل میتوان گفت این نوع تبلیغات کاملاً هدفمند اجرا میشود. تنها کاری که شما باید به منظور موفقیت انجام دهید این است که کلمات کلیدی را برای سرچ ادز انتخاب کنید که بیشتر توسط کاربران جستجو میشود.
این شیوه تبلیغاتی نسبت به سایر روشهای بازاریابی اپلیکیشن، مقرون به صرفهتر است. البته با توجه به افزایش قیمت ارزهای خارجی، استفاده از سرچ ادز روی پلی استورهای خارجی خیلی هم منطقی به نظر نمیرسد. نمودار زیر، متوسط هزینه نصب اپلیکیشن در روشهای بازاریابی مختلف در سال 2018 را نشان میدهد. همانطور که در تصویر زیر مشخص است، میزان هزینه نصب در تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز اپل، کمترین مقدار را نسبت به سایر روشها دارد.
از سوی دیگر، توجه داشته باشید که هیچ نصب باکیفیتی ارزان نیست و در صورتی که هزینه نصبی که به شما پیشنهاد میشود، به صورت غیرمنطقی کمتر از قیمتهای معمول بود، باید به درستی و کیفیت آن شک کنید. به طور کلی، هزینه میانگین نصب اپلیکیشن در سیستم عامل اندروید و اپل در سال 2019 در تصویر زیر آورده شده است.
روشهای بازاریابی بسیاری برای افزایش نصب اپلیکیشن وجود دارد. سه پارامتر مهم برای افزایش نصب یک اپلیکیشن، کیفیت کاربران جذب شده، هزینه نصب و نرخ رشد نصب اپلیکیشن است. نرخ رشد تعداد نصب اپلیکیشن در روشهای بازاریابی که کاربر به صورت مستقیم با فضای اپلیکیشنها درگیر است، مانند تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز و تبلیغات درون برنامهای بسیار بالاتر از سایر روشهای بازاریابی است. در این روشها، کاربر در فضای اپلیکیشنها درگیر است و تبلیغات در این فضا با احتمال بیشتری موثر واقع میشود. همانطور که گفته شد، هزینه نصب اپلیکیشن از طریق تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز نسبت به سایر روشهای بازاریابی کمتر است. اما نکته قابل توجه اینجاست که فقط هزینه نصب نیست که باعث برتری یک روش نسبت به روش دیگر میشود؛ بلکه کیفیت کاربران جذب شده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. کاربر جذب شده از طریق تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز احتمالاً کاربر ماندگارتری است.
سال 2018، در واقع دهمین سالگرد تاسیس گوگل پلی و اپ استور اپل بود و هر دو شرکت رشد در این سال رشد فزایندهای را تجربه کردند. بر اساس گزارش Kensoo، میزان بودجه مصرفشده در تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز اپل از فصل سوم سال 2018 تا فصل اول سال 2019 تقریباً 90 درصد رشد داشته است. میزان کل هزینه صرف شده در کمپینهای نصبی اپ استور اپل در این 9 ماه، 6 میلیارد دلار بوده است. به علاوه، اپل نرخ کانورژن سرچ ادز خود را در سال 2018، 50 درصد اعلام کرده است که این مقدار، نشاندهنده تاثیرگذاری بالای این نوع تبلیغات است.
آمار رسمی درباره میزان هزینههای صرف شده در بخش سرچ ادز گوگل پلی منتشر نشده است. با این وجود، یکی از شرکتهای توسعهدهنده بازی در گوگل پلی که از تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز به 17 زبان مختلف دنیا برای یکی از اپلیکیشنهای برتر خود استفاده کرده، نتایج چشمگیری بدست آورده است:
به علاوه، کافه بازار اعلام کرده است که روزانه بیش از 4 میلیون جستجو توسط کاربران در بازار صورت میگیرد که بیش از 2 میلیون این سرچها به نصب اپلیکیشن منجر میشود. این موضوع، اثربخشی بالای تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز در کافه بازار را نشان میدهد.
در اولین جلسه از بلوک آموزشی سرچ ادز، درباره این روش بازاریابی، دلایل اهمیت آن، مزایای این روش برای توسعهدهندگان و آمار و ارقام منتشر شده مرتبط با سرچ ادز مطالبی را ارائه کردیم. اگر شما هم تجربه استفاده از این نوع تبلیغات را برای اپلیکیشن خود داشتهاید یا در آینده میخواهید استفاده کنید، نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
برای اطلاع از جلسات آینده این بلوک آموزشی، ایمیل خود در فرم خبرنامه بلوک سرچ ادز واقع در سمت راست صفحه وارد کنید. در جلسه آینده قصد داریم درباره چگونگی عملکرد این سیستم تبلیغاتی، سرویسهای ارائهدهنده این نوع تبلیغات و انواع کمپینهای تبلیغاتی سرچ ادز صحبت کنیم.
نظرات و پیشنهادهای خود را در قسمت نظرات با در میان بگذارید. چه سوالاتی در رابطه با تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز دارید؟ ما تمام سعیمان را میکنیم تا سوالات شما را پاسخ دهیم.
2 ديدگاه نظر دهيد
قشمت نه (قسمت) :)))))
ممنون که گفتین :))
اصلاح شد.