تبلیغات در جستجوی کافه بازار

زمان مطالعه : 13 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری آموزش تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز

در جلسه قبل، درباره چگونگی عملکرد تبلیغات سرچ ادز و انواع کمپین‌های تبلیغاتی در سرچ ادز صحبت کردیم. در جلسه اول توضیح دادیم که بخش اعظم این بلوک یادگیری، به تبلیغات سرچ ادز کافه بازار اختصاص دارد. در این جلسه قصد داریم درباره موضوعات زیر صحبت کنیم:

  • درباره کافه بازار
  • شرایط و پیش‌نیازهای استفاده از سرچ ادز کافه بازار
  • داشبورد تبلیغات سرچ ادز کافه بازار

 

بازار، کافه‌ای به بزرگی نصف ایران

کافه بازار، پلی استور ایرانی

کافه بازار ، یک اپ استور ایرانی و محلی برای انتشار اپلیکیشن‌های ساخته شده توسط توسعه‌دهندگان ایرانی و همچنین، دانلود برنامه‌های اندرویدی ایرانی و خارجی توسط کاربران ایرانی است. تقریباً غیرممکن است که کاربران اندروید با نام «بازار» آشنا نباشند و از آن برای دانلود برنامه‌های مورد نظرشان استفاده نکرده باشند. کافه بازار در بهمن سال ۱۳۸۹ تاسیس شد و محصولی از شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان است که مالکیت آن به «گروه توسعه‌ی فناوری اطلاعات هزاردستان» تعلق دارد. کافه بازار در این سال‌ها تلاش کرده تا بستر جامعی از خدمات و محصولات دیجیتال برای کاربران اندرویدی را به بهترین وجه ممکن ارائه کند. انتشار اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها به زبان فارسی و انگلیسی، اصلی‌ترین خدمت کافه بازار است، اما این مجموعه خدمات دیگری نظیر فراهم‌کردن خدمات پرداخت آسان برای کاربران داخلی، ارائه‌ی محتوای گلچین‌شده از سوی تیم سردبیران کافه‌بازار و پشتیبانی ۲۴ ساعته در تمام روزهای هفته برای کاربران و توسعه‌دهندگان را هم ارائه می‌دهد. کافه بازار به توسعه‌دهندگان ایرانی کمک کرد تا علاوه بر انتشار اپلیکیشن خود در بازار، از طریق فروش اپلیکیشن خود یا خریدهای درون‌برنامه کسب درآمد کنند.

‌بر اساس گزارش کافه بازار در ابتدای سال ۹۸، اپلیکیش «بازار» به ۴۰ میلیون نصب فعال رسیده است. در حال حاضر، ۱۶۲,۰۰۰ برنامه و بازی بومی در «بازار» منتشر شده که این برنامه‌ها از سوی ۲۳,۸۰۰ توسعه‌دهنده‌ فعال توسعه یافته است. طی سال‌های گذشته، توسعه‌دهندگان و ناشران غیرایرانی نیز به همکاری با کافه‌بازار اشتیاق نشان داده‌اند و حدود ۱۲۰ تیم غیرایرانی، ۸۰۰ برنامه و بازی باکیفیت را به صورت رسمی برای کاربران ایرانی منتشر کرده‌اند.

 

قابلیت جدید کافه بازار، تبلیغات در جستجوی بازار

تبلیغات در جستجوی بازار

همانطور که در جلسات قبل نیز گفته شد، کافه بازار به تازگی قابلیت تبلیغات در جستجو را در بازار برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است. این محصول از دی ماه ۱۳۹۷ آغاز به کار کرد.نمایش تبلیغات به کاربران با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده تا آگهی‌های مرتبط و متناسب با نیاز کاربران به آنها نمایش داده شود.

در گزارشی که در مرداد ۱۳۹۷ توسط کافه بازار منتشر شد، اعلام شده که کاربران بازار بیش از ۵۵% اپلیکیشن‌های خود را از طریق جستجو در بازار نصب می‌کنند. همچنین، کاربران بازار به طور متوسط روزانه بیش از ۶ میلیون کلیدواژه در بازار جستجو می‌کنند که در این میان، ۱ میلیون از این جستجوها مربوط به کلیدواژه‌های موضوعی است که در آن، کاربران نام اپلیکیشن را نمی‌دانند و کلمات مرتبط با برنامه مورد نظرشان را جستجو می‌کنند. علاوه بر این، بازار می‌تواند تبلیغات سرچ ادز را به کاربرانی که نام یک اپلیکیشن را جستجو می‌کند هم نمایش دهد. همین آمار و ارقام نشان‌دهنده اثربخشی بالای تبلیغات در جستجوی بازار است.

بر اساس این گزارش، از زمان راه‌اندازی سرویس تبلیغات در جستجوی بازار تا زمان انتشار گزارش، بیش از ۲۰۰ میلیون آگهی در جستجوی بازار نمایش داده شده است که بیش از ۸ میلیون دانلود از طریق تبلیغات سرچ ادز بازار صورت گرفته است. نکته قابل توجه اینجاست که نرخ تبدیل (conversion rate) در بین کاربرانی که اپلیکیشن را از طریق تبلیغات سرچ ادز دانلود می‌کنند، ۴۵% بیشتر از کاربرانی است که اپلیکیشن خود را از طریق جستجوی عادی نصب می‌کنند. به علاوه، هزینه متوسط تبلیغات نصبی در جستجوی بازار در دسته‌های مختلف اپلیکیشن‌ها، در نمودار زیر نمایش داده شده است:

نصب های حاصل از تبلیغات در جستجوی بازار

 

شرایط استفاده از قابلیت تبلیغات در جستجوی بازار چیست؟

طبیعتاً کسانی که قصد استفاده از تبلیغات در جتسجوی بازار را دارند، در ابتدا باید یک حساب کاربری در داشبورد کافه بازار ایجاد کنند و به عنوان توسعه‌دهنده کافه بازار ثبت شوند و در نهایت، اپلیکیشن یا اپلیکیشن‌های خود را در بازار منتشر کنند. مرحله بعدی پس از ثبت اپلیکیشن در بازار، امضای قرارداد مربوط به تبلیغات در جستجوی بازار است که در ادامه مطلب توضیح می‌دهیم.

 

داشبورد تبلیغات در جستجوی بازار

داشبورد تبلیغات در جستجوی بازار

برای راحتی بیشتر توسعه‌دهندگان، بخش تبلیغات نیز در پیشخان توسعه‌دهندگان بازار قرار دارد. به طور کلی، پیشخان توسعه‌دهندگان بازار، شامل سه بخش اصلی: برنامه‌ها، تبلیغات و پشتیبانی است که پس از ورود به پیشخان، با این منو در کادر سمت راست روبرو می‌شوید. برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی سرچ ادز، باید وارد منوی تبلیغات شوید. منوی تبلیغات بازار که در تصویر زیر نمایش داده شد، دارای سه زیر منو است:

 

۱- آغاز تبلیغات

در این بخش، قرارداد حقوقی وجود دارد که حتماً باید مورد پذیرش توسعه‌دهندگان قرار گیرد تا امکان ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی سرچ ادز به آنها داده شود. . این قرارداد به صورت الکترونیکی در داشبورد توسعه‌دهندگان کافه بازار وجود دارد. در صورت امضا نکردن این قرارداد، استفاده از تبلیغات سرچ ادز بازار امکان‌پذیر نمی‌باشد.

امضای قرارداد حقوقی، شرط استفاده از تبلیغات در جستجوی بازار

در نهایت، توسعه‌دهندگان باید پس از مطالعه بندهای قرارداد، روی دکمه «قرارداد را می‌پذیرم» کلیک کند تا از امکانات سیستم تبلیغات در جستجوی بازار استفاده کند. پس از آن، این قسمت از حالت “در انتظار پذیرش” به حالت “پذیرفته شده” تغییر پیدا می‌کند. لازم به ذکر است در صورتی که بخش یا بخش‌هایی از قرارداد تغییر کند، توسعه‌دهندگان باید مجدداً قرارداد جدید را امضا کنند تا بتوانند کمپین جدید ایجاد کنند.

 

۲- مالی

بخش مالی در داشبورد تبلیغات سرچ ادز کافه بازار

در این بخش، بودجه تبلیغات توسط توسعه‌دهنده مشخص می‌شود و تراکنش‌های مالی و فاکتورها فهرست شده است. پس از امضای قرارداد و به منظور ایجاد کمپین تبلیغاتی سرچ ادز در بازار، باید بودجه لازم برای این کار را مشخص کنید. در زیرمنوی مالی، بخش بودجه تبلیغاتی باید با کلیک روی دکمه «افزایش اعتبار» مبلغ مورد نظر برای کمپین تبلیغاتی خود را تعیین کنید و در نهایت، وارد درگاه پرداخت می‌شوید. به علاوه، می‌توانید در این بخش، اعتبار باقی‌مانده شما در بخش تبلیغات نیز مشخص است.

 

۳- کمپین‌ها

این قسمت، آخرین زیرمنو و شاید مهم‌ترین بخش داشبورد تبلیغات در جستجوی بازار است. در این بخش، امکان ایجاد کمپین جدید و تعیین شرایط آن برای هر اپلیکیشن وجود دارد. توسعه‌دهندگانی که بیش از یک اپلیکیشن در بازار دارند و می‌خواهند برای همه آنها تبلیغ کنند، باید بخش ایجاد کمپین جدید را برای هر اپلیکیشن به صورت مجزا انجام دهند. بنابراین، یک توسعه‌دهنده می‌تواند چندین کمپین تبلیغاتی سرچ ادز را به صورت همزمان اجرا کند.

ایجاد کمپین تبلیغات سرچ ادز کافه بازار

برای ایجاد کمپین جدید، کافی است دکمه «کمپین جدید» را کلیک کنید و پس از آن با کادری مواجه می‌شوید که باید اطلاعات کمپین را پر کنید. این اطلاعات شامل نام، بسته، وضعیت کمپین (فعال/متوقف)و تاریخ آغاز و پایان کمپین است. پس از وارد کردن اطلاعات و ثبت دکمه «ایجاد کمپین»، می‌توانید جزئیات کمپین را مشخص کنید.

 

ایجاد کمپین در پنل تبلیغات در جستجوی بازار

جزئیات کمپین شامل زیرمنوهای اطلاعات، کلمات کلیدی و  زیر است:

اطلاعات

در این قسمت، اطلاعاتی که در مرحله قبل برای ایجاد کمپین وارد شده را می‌توانید مشاهده یا ویرایش کنید. این اطلاعات شامل نام کمپین، نام بسته، بودجه کمپین، بودجه هدیه، بودجه مصرف‌شده، وضعیت کمپین، وضعیت همگام‌سازی با tracker و تاریخ آغاز و پایان است. برای تغییر هر یک از این اطلاعات، تنها کافی است دکمه ویرایش را کیک کنید و پس از تغییرات مورد نظر، دکمه ذخیره را کلیک کنید تا ثبت شوند. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از یک  trackerجدید استفاده کنید، باید در قسمت مربوطه، لینک tracker مورد نظرتان را تغییر دهید.

کلمات کلیدی

این زیرمنو شامل دو بخش «پیشنهادها» و «کلمات کلیدی منفی» است. در بخش پیشنهادها می‌توانید کلمات کلیدی پیشنهادی جدید برای تبلیغات سرچ ادز ایجاد کنید یا پیشنهادهایی که قبلاً ایجاد کرده بودید را ویرایش کنید. برای ایجاد پیشنهاد جدید، تنها کافی است دکمه «پیشنهاد قیمت جدید» را کلیک کنید. پس از آن، با کادر زیر مواجه می‌شوید.

بخش کلمات کلیدی در تبلیغات سرچ ادز کافه بازار

به منظور ثبت پیشنهادهای جدید در کمپین تبلیغات سرچ ادز خود، باید عبارت جستجو و قیمت پیشنهادی هر نصب را مشخص کنید. عبارت جستجو، همان کلیدواژه‌ای است که می‌خواهید کاربران با سرچ آنها، با اپلیکیشن شما روبرو شوند. تعداد کلیدواژه‌های پیشنهادی دارای محدودیت است. حداکثر تعداد کلیدواژه‌های پیشنهادی، …. است. قیمت پیشنهادی برای هر نصب، همان بید یا حداکثر هزینه‌ای است که شما می‌خواهید برای تبلیغ نصب اپلیکیشن خود بپردازید. در اغلب پلتفرم‌ها، این پارامتر دارای یک حداقل هزینه است که این مقدار در تبلیغات سرچ ادز بازار، ۷۵۰۰ ریال است؛ در صورتی که مبلغی کمتر از این مقدار در کادر مربوطه وارد کنید، سیستم خطا می‌دهد و عملاً کمپینی ایجاد نمی‌شود.

به علاوه، بخش «عبارت جستجو» دارای گزینه‌ای است به نام «در حراجی‌های مشابه هم شرکت داده شوم». در صورتی که این گزینه را فعال کنید، اپلیکیشن شما در مزایده‌های مربوط به سرچ کلمات مشابه کلیدواژه پیشنهادی شما نیز شرکت داده می‌شود و در صورتی که تبلیغ شما برنده مزایده شود، اپلیکیشن شما به کاربرانی که کلمات مشابه را جستجو کرده‌اند، نمایش داده می‌شود. اما در صورت غیرفعال بودن این گزینه، تبلیغ اپلیکیشن شما تنها به کاربرانی نمایش داده می‌شود که دقیقاً همان کلیدواژه را در بازار سرچ کنند. در صورتی که این گزینه فعال باشد. یکی از مزایای فعال کردن این گزینه، در نظر گرفتن تمامی هم‌خانواده‌ها و کلیدواژه‌های مشابه است که منجر به بیشتر دیده شدن تبلیغ اپلیکیشن و reach بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است شما هنگام انتخاب کلیدواژه‌های کمپین، برخی از کلمات را از قلم انداخته باشید؛ فعال کردن این گزینه ایراد کمپین شما را برطرف می‌کند. از طرفی، بودجه کمپین شما با سرعت بیشتری مصرف می‌شود و همچنین، ممکن است کلمات مشابه کلیدواژه‌های شما اما نامربوط به کسب‌وکار شما باعث هدر رفتن بودجه شما و نرخ نصب کمتر کمپین‌های شما شود. به عنوان مثال، فرض کنید اپلیکیشن شما در حوزه خرید و فروش مسکن فعالیت دارد و شما کلیدواژه «ملک» را برای کمپین تبلیغاتی خود انتخاب کرده‌اید و گزینه «در حراجی‌های مشابه هم شرکت داده شوم» را هم فعال کرده‌‌اید. در چنین حالتی، در صورتی که کاربر کلمه «ملک‌الشعرای بهار» را سرچ کند و شما در مزایده برنده شوید، کاربر تبلیغ اپلیکیشن شما را مشاهده می‌کند. بنابراین، بودجه شما بیهوده و بدون اینکه کاربری جذب شده باشد، هدر می‌رود و نرخ نصب تبلیغ شما نیز کاهش می‌یابد.

در صفحه کلمات کلیدی منفی، می‌توانید کلیدواژه‌هایی را مشخص کنید که اپلیکیشن شما با آن کلمات به هیچ وجه به کاربر نمایش داده نشود. این ویژگی برای حالت‌هایی مناسب است که شما گزینه «در حراجی‌های مشابه هم شرکت داده شوم» را فعال کرده باشید و با اضافه کردن کلمات کلیدی منفی می‌خواهید کلمات مشابه اما نامربوط را از کمپین خود حذف کنید تا بودجه‌تان به هدر نرود.

کاربرد کلمات کلیدی منفی در

همانطور که در جلسات قبل نیز توضیح داده شد، تبلیغات در جستجوی بازار بر اساس سیستم مزایده قیمت دوم (Second Bid Auction) کار می‌کند. در چنین سیستم‌هایی، سعی بر این است که تبلیغ‌دهنده هزینه کمتری را متقبل شود. اما شیوه کار این سیستم‌ها چگونه است؟ فرض کنید یک کمپین تبلیغات سرچ ادز در بازار ایجاد کرده‌اید و برای کلیدواژه «لباس»، قیمت ۱۰۰۰ تومان را پیشنهاد داده‌اید و فرد دیگر کمپینی با قیمت پیشنهادی ۸۰۰ تومان برای همین کلیدواژه ایجاد کرده است. در صورتی که شما در این مزایده برنده شوید، کمپین شما با قیمت نصب ۸۰۰ تومان اجرا می‌شود. در این صورت، هزینه تبلیغ‌دهنده برنده کمتر می‌شود.

در نهایت، به منظور اضافه کردن یک پیشنهاد جدید، تنظیمات گفته شده را انجام دهید و دکمه سبزرنگ «پیشنهاد قیمت» را کلیک کنید. پس از ایجاد پیشنهاد نیز می‌توانید وضعیت پیشنهاد خود را به سادگی ویرایش یا متوقف کنید. پس از اضافه کردن پیشنهادهای جدید، وضعیت کمپین و کلمات کلیدی را می‌توانید در صفحه «پیشنهادها» مشاهده کنید. در این صفحه که در شکل زیر نمایش داده شده، موارد زیر مشخص می‌شود.

نمودارها و بخش آمار در داشبورد تبلیغات سرچ ادز کافه بازار

  • عبارت جستجو : این ستون از جدول نام کلیدواژه را مشخص می‌کند.
  • وضعیت : این ستون از جدول، وضعیت کلیدواژه‌ (در حال بررسی، رد شده، فعال، بازنده، اخطارگرفته) را مشخص می‌کند.
  • نمودار نصب: این ستون، گزارش نصب و عملکرد کلیدواژه را به صورت خلاصه و در قالب نمودار نمایش می‌دهد.
  • میانگین بهای نصب: سیستم مزایده‌ای تبلیغات سرچ ادز باعث می‌شود که هزینه هر نصب به ازای هر کلیدواژه همواره مقدار ثابتی نباشد. این ستون از جدول، میانگین هزینه نصب به ازای هر کلیدواژه را نشان می‌دهد.
  • نصب: این ستون از جدول، تعداد نصب بدست آمده از تبلیغ سرچ ادز از طریق کلیدواژه مورد نظر مشخص می‌شود. از نظر کافه بازار، نصب زمانی شمرده می‌شود که کاربر دکمه نصب را فشار دهد.
  • اثرگذاری: این ستون از جدول میزان اثرگذاری کلیدواژه مورد نظر نشان داده می‌شود. یعنی، از بین جستجوهای کاربران، کلیدواژه مورد نظر شما چندین بار نمایش داده شده است. این شاخص به شما کمک می‌کند تا میزان مناسب بودن کلیدواژه انتخابی خود را متوجه شوید.
  • نرخ موفقیت: این پارامتر در واقع همان نرخ تبدیل (conversion rate) است. این پارامتر، درصد تعداد نصب‌ها نسبت به تعداد اثرگذاری کلیدواژه را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، اگر این شاخص، ۳٫۴ باشد، به معنای این است که از هر ۱۰۰ بار نمایش کلیدواژه به ازای سرچ کاربران، ۳٫۴ مرتبه نصب اتفاق افتاده است.

در صورتی که روی یکی از ستون‌های این جدول کلیک کنید، موارد دیگری مانند قیمت پیشنهادی برای هر نصب، مدل حراجی، متوقف کردن، حذف، ویرایش پیشنهاد نمایش داده می‌شود که در تصویر بالا مشخص شده است. قیمت پیشنهادی برای هر نصب، همان مبلغی است که در مرحله پیشنهاد کلیدواژه مشخص کرده‌اید. گزینه مدل حراجی گسترده، فعال یا غیرفعال بودن این حالت را نشان می‌دهد. گزینه مدل حراجی گسترده به همان گزینه «در حراجی‌های مشابه هم شرکت داده شوم» در قسمت ایجاد کلیدواژه اشاره دارد. برای حذف، متوقف کردن کمپین یا ویرایش پیشنهاد کلیدواژه می‌توانید از دکمه‌های ارائه شده در این بخش استفاده کنید.

 

آمار

این قسمت از داشبورد تبلیغات سرچ ادز، دارای ۲ بخش آمار کلی و طراحی آمار است. در صفحه آمار کلی، دو نمودار اصلی وجود دارد که می‌توانید پارامترهای مربوط به تبلیغات سرچ ادز را در بازه‌های زمانی مختلف (هفته اخیر، ماه اخیر، سه ماه اخیر، شش ماه اخیر) مشاهده کنید. نمودار اول، تعداد نصب‌ها حاصل از مجموع کمپین‌ها و پیشنهادها و تعداد اثرگذاری یا تعداد دفعاتی که اپلیکیشن شما در بخش جستجوی کافه بازار نمایش داده می‌شود را در طول زمان نشان می‌دهد. بررسی و آنالیز همزمان نمودار هر دو پارامتر به شما کمک شایانی می‌کند تا میزان موفقیت و اثربحشی کمپین خود را بسنجید. نمودار دوم، میانگین بهای نصب در طول زمان را نشان می‌دهد. این نمودار به شما کمک می‌کند تا شیوه عملکرد سیستم مزایده‌ای کافه بازار روی کلیدواژه‌های انتخابی خود را مشاهده و بهینه‌سازی کنید.

در بخش طراحی آمار، می‌توانید نمودارهای جدیدی را رسم کنید. برای این کار کافی است به صفحه «طراحی آمار» وارد شوید و شاخص‌های مورد نظرتان در بازه‌های زمانی مورد نظرتان را که در تصویر زیر نشان داده شده است، وارد کنید. در قسمت نوع نمودار، می‌توانید شاخص مورد نظرتان (اثرگذاری، نصب، میانگین بهای نصب، نرخ موفقیت) را انتخاب کنید. تاریخ آغاز و پایان را نیز در همین بخش مشخص می‌کنید تا نمودار رسم شود.

طراحی آمار در پنل سرچ ادز کافه بازار

 

اعلان‌ها

در این قسمت می‌توانید اعلان‌های ایمیل شبانه و ایمیل اتمام بودجه را برای ایمیل‌های مدنظرتان فعال یا غیرفعال کنید تا به محض رخداد این اتفاقات، از آنها مطلع شوید. به منظور اضافه کردن اعلان جدید، تنها کافی است دکمه «افزودن اعلان جدید» را کلیک کنید.

 

مالی کمپین

در این بخش می‌توانید وضعیت مالی کمپین‌های خود که شامل بودجه کمپین و سقف مبلغ روزانه است را مشاهده یا ویرایش کنید. اگر می‌خواهید کمپین کنترل‌شده‌تری داشته باشید، بهتر است مبلغی را به عنوان حداکثر بودجه روزانه تعیین کنید تا در صورت وجود اشتباه، بودجه کمپینتان به سرعت هدر نرود.

 

جمع‌بندی مطلب

در این جلسه، بخش‌های مختلف داشبورد تبلیغات در جستجوی بازار را به صورت خلاصه توضیح دادیم تا توسعه‌دهندگان عزیز بتوانند با بخش‌های مختلف آن آشنا شوند. در جلسه آینده قصد داریم درباره شاخص‌های کلیدی (KPI) های مهم در تبلیغات سرچ ادز صحبت کنیم.

نظرات و پیشنهادهای خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و اگر تجربه‌ای در زمینه تبلیغات سرچ ادز روی پلتفرم‌های خارجی یا داخلی دارید، حتماً به اشتراک بگذارید.

 

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.
کسب درآمد دلاری از اپلیکیشن (ویژه توسعه دهندگان)