جلسه 4- شاخص‌ های کلیدی (KPI) برای سنجش عملکرد کمپین‌های تبلیغات در جستجو

زمان مطالعه : 12 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری آموزش کسب درآمد از کافه بازار

    در جلسه گذشته از بلوک سرچ ادز، داشبورد تبلیغات در جستجوی بازار را مورد بررسی قرار دادیم و بخش‌های مختلف آن را توضیح دادیم. در این جلسه قصد داریم درباره شاخص‌ های کلیدی  (KPI) مهم در تبلیغات سرچ ادز صحبت کنیم. گزینه‌های بسیاری برای بررسی عملکرد کمپین‌های تبلیغات پولی وجود دارد، اما بسته به روش بازاریابی مورد استفاده و هدف بازاریابی، KPI مورد بررسی نیز متفاوت است. انتخاب شاخص‌های مناسب و رصد همزمان آنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید دید بهتری نسب به کمپین‌های خود داشته باشید و در نهایت، با آنالیز و مقایسه آنها می‌توانید عملکرد کمپین‌های خود را بهینه‌سازی کنید.

     

    شاخص های کلیدی تبلیغات در جستجو

    KPI های مهم در تبلیغات سرچ ادز

    تمامی پلتفرم‌های تبلیغات در جستجو، داده‌ها و تحلیل‌های اساسی را برای کمپین‌های سرچ ادز ارائه می‌دهند. این داده‌ها اغلب در داشبورد این پلتفرم‌ها قرار دارند که با کلیک بر روی هر یک از کمپین‌ها و کلیدواژه‌های مورد استفاده در کمپین، می‌توانید شاخص‌های مختلف کمپین را مشاهده کنید. همچنین، در اغلب پلتفرم‌ها این داده‌ها قابل ذخیره کردن در فرمت‌های csv، pdf و … هستند.

    به صورت کلی، در داشبورد پلتفرم‌های تبلیغات در جستجو، برخی پارامترها و شاخص‌ها به صورت بدیهی و بدون اینکه لزوماً وارد بخش آمار و آنالیز شوید، وجود دارند. البته با توجه به خدماتی که هر پلتفرم ارائه می‌دهد، تفاوت‌های اندکی در این شاخص‌ها وجود دارند و لزوماً همه پلتفرم‌ها همه این شاخص‌ها را ارائه نمی‌دهند. همچنین، هر یک از این شاخص‌های عملکردی (KPI) می‌تواند برای یک کمپین، یک کلیدواژه یا گروهی از کلیدواژه‌ها ارائه شود. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • وضعیت کمپین (status) : آیا کمپین من در حال اجراست؟
    • کشور یا منطقه (Country or Region): کمپین من در کدام کشور یا منطقه در حال اجراست؟
    • بودجه مصرف‌شده (Spend): تا کنون در کمپین من، چه مقدار پول هزینه شده است؟
    • متوسط هزینه هر اقدام کاربر (Average CPA): به طور متوسط، چه مقدار برای هر اقدام کاربر از طریق کمپین من هزینه شده است؟
    • متوسط هزینه هر نصب (Average CPI): متوسط هزینه هر نصب از طریق کمپین من چقدر است؟
    • متوسط هزینه هر کلیک (Average CPC/CPT): متوسط هزینه هر کلیک کاربر روی تبلیغ من چقدر است؟
    • تعداد نمایش تبلیغ (Impressions): تبلیغ من چند مرتبه به کاربران بالقوه نمایش داده شده است؟ هرچه تعداد نمایش تبلیغ بیشتر باشد، اطمینان خاطر تبلیغ‌دهنده از اینکه به اندازه کافی دیده شده است هم بیشتر خواهد بود. جلوی چشم مخاطب بالقوه بودن در تبلیغات سرچ ادز در جذب کاربران بی‌تاثیر نیست، اما این شاخص آنچنان نمی‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر در سنجش عملکرد کمپین‌ها کمک شایانی کند.
    • تعداد کلیک (Taps/Clicks): چند نفر روی تبلیغ کمپین من کلیک کرده‌اند؟
    • تعداد نصب (Installs): چند نفر اپلیکیشن را از طریق کمپین تبلیغاتی من دانلود کرده‌اند؟
    • نرخ کلیک (TTR/CTR): چند درصد از کسانی که تبلیغ من را در فضای پلی استورها دیده‌اند، روی تبلیغ کلیک کرده‌اند؟ این شاخص، تا حدودی نشان‌دهنده امتیاز کیفیت تبلیغ است. هرچه این شاخص بیشتر باشد، رتبه تبلیغ بهتر است و در نتیجه، قیمت بید کلیک (CPC) می‌تواند کمتر باشد. در تبلیغات سرچ ادز، محتوای تبلیغاتی آنقدر جای مانور ندارد، اما انتخاب اسکرین‌شات‌های باکیفیت در جدب مخاطب بی‌تاثیر نیست.
    • نرخ تبدیل (CR Conversion Rate): چند درصد از کسانی که روی تبلیغ کلیک کرده‌اند، اپلیکیشن را دانلود کرده‌اند؟ این پارامتر از اهمیت بالایی در روش‌های اپ مارکتینگ و به خصوص تبلیغات در جستجو برخوردار است. اگر هدف کمپین، افزایش تعداد نصب‌های اپلیکیشن است، نرخ کانورژن باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد و با سایر پارامترها مانند نرخ کلیک و تعداد نمایش تبلیغ به صورت همزمان مقایسه شود تا تحلیل‌های موثری بدست آید.
    • میزان بید تبلیغات نصبی (CPI bid): برای هر نصب اپلیکیشن حاصل از کمپین تبلیغات در جستجو چه مقدار هزینه حاضرم بپردازم؟
    • میزان بید تبلیغات کلیکی (CPT/CPC bid): برای هر کلیک روی تبلیغ سرچ ادز چقدر هزینه حاضرم بپردازم؟
    • بازگشت سرمایه تبلیغاتی (Return On Ad Spend ROAS): چه میزان از هزینه‌ای که برای جذب کاربران جدید در تبلیغات سرچ ادز کرده‌ام، از طریق کاربران (خرید درون-اپ و …) بازگشت داده شده است؟ فارغ از تعداد کلیک یا نصب حاصل از تبلیغات سرچ ادز، یک تبلیغ‌دهنده مایل است بداند چه مقدار برای جذب کاربر هزینه کرده و چه مقدار از آن کاربران درآمد کسب کرده است و بر اساس این شاخص، تصمیم‌گیری کند. محاسبه و اندازه‌گیری این شاخص کمی پیچیده است و به صورت مستقیم از داشبورد تبلیغات در جستجو بدست نمی‌آید. همچنین، دسترسی به چنین شاخصی که مربوط به فعالیت‌های کاربر درون اپلیکیشن می‌شود، به صورت قطعی به اتریبیوشن احتیاج دارد.

    برخی پلتفرم‌ها امکان اضافه کردن شاخص‌های دیگری مانند میزان بودجه، تعداد نصب روزانه، تعداد دانلودهای جدید، تعداد دانلودهای مجدد (Re-downloads) و ارزش طول عمر کاربر (LTV) را هم می‌دهد.

     

    نمودارهای تحلیلی تبلیغات در جستجو

    نمودارهای تحلیلی در تبلیغات سرچ ادز

    به منظور درک بهتر و آنالیز راحت‌تر داده‌ها، اغلب پنل‌ها اطلاعات مورد نیاز تبلیغ‌دهندگان را در قالب نمودار نیز ارائه می‌دهند. اغلب این نمودارها شاخص‌ های کلیدی در تبلیغات سرچ ادز را در بازه‌های زمانی متفاوت (روزانه، هفتگی، ماهانه و …) نشان می‌دهد و همین موضوع به تصمیم‌گیری بهتر تبلیغ‌دهندگان کمک شایانی می‌کند. در پلتفرم‌های خارجی مانند گوگل و اپل، امکان مشاهده نمودار شاخص‌ها به تفکیک منطقه یا کشور، دستگاه، سن، جنسیت و موقعیت کاربران نیز وجود دارد. نمودارها به شکل هیستوگرام یا نمودار خطی در طول زمان هستند. مهم‌ترین نکته استفاده از نمودارها این است که می‌توانید شاخص‌های مختلف را همزمان در یک نمودار مشاهده و مقایسه کنید و از این طریق، عملکرد کمپین‌های خود را بهینه‌سازی کنید. به عنوان مثال، از طریق مقایسه تعداد ایمپرشن‌های یک تبلیغ و نرخ کانورژن آن می‌توانید متوجه شوید که آیا اسکرین‌شات‌ها، عناوین و محتوای تبلیغ مناسب است یا نیاز به اصلاح دارد.

    اغلب پلتفرم‌ها گزینه‌ای را در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار می‌دهند تا هر تبلیغ‌دهنده بتواند آمار مورد نظرش را با شاخص‌ها و بازه‌های زمانی دلخواه برای هر کمپین، کلیدواژه یا گروهی از کلیدواژه‌ها طراحی کند. طراحی این گزارش‌ها در داشبورد تبلیغات پلتفرم‌های مختلف کار دشواری نیست و تنها کافی است مراحل مربوط به آن را به ترتیب انجام دهید و در هر مرحله گزینه‌های مورد نظرتان را انتخاب کنید و در نهایت، گزارش نهایی در قالب جدول، فایل اکسل یا نمودار به شما نمایش داده می‌شود.

     

    رصد تبلیغات در جستجو و دسترسی به شاخص‌ های کلیدی  با استفاده از اتریبیوشن

    رصد تبلیغات سرچ ادز با استفاده از اتریبیوشن

    پلتفرم‌های تبلیغات در جستجو تا حدودی می‌توانند آمار و ارقام مرتبط با کمپین‌ها را نشان دهند، اما نمی‌توانند داده‌های مربوط به رفتار کاربر جذب‌شده از طریق تبلیغات سرچ ادز درون اپلیکیشن و مهم‌تر از همه، کیفیت کاربر را نشان دهد. به همین دلیل، استفاده از یک اتریبیوشن به منظور رصد رفتار کاربر درون اپلیکیشن ضروری است. در غیر این صورت، نمی‌توانید سوددهی کاربران جذب‌شده خود را متوجه شوید؛ آیا هزینه‌ای که صرف جذب کاربر از طریق تبلیغات سرچ ادز می‌شود، بازگشت سرمایه‌ای به همراه دارد یا خیر؟ از طرفی، ممکن است یک پلتفرم در شمارش تعداد کلیک‌ها یا نصب‌ها دچار خطا شود. به منظور اطمینان بیشتر، یک سرویس شمارنده بی‌طرف کمک بسیاری به حل این معضل می‌کند. به منظور تکمیل اطلاعات خود درباره سرویس‌های شمارنده و اتریبیوشن‌ها، این پست را مطالعه کنید.

    برای درک بهتر اهمیت استفاده از اتریبیوشن‌ در تبلیغات سرچ ادز، به این مثال توجه کنید.

    تبلیغات در جستجوی یک اپلیکیشن ادیت و ویرایش عکس را فرض کنید.

    • بید نصب کلیدواژه “اپلیکیشن فیلتر عکس”، 2000تومان است و 5-10دانلود روزانه از طریق این کلیدواژه بدست می‌آورد.
    • بید نصب کلیدواژه “فیلتر رایگان” ، 1000 تومان است و 15-30 دانلود روزانه از طریق این کلیدواژه ‌بدست می‌آورد.

    اگر بخواهیم بر اساس داده‌های بالا که از پلتفرم تبلیغات در جستجوی یک پلی استور بدست آمده تصمیم‌گیری کنیم، به نظر می‌رسد که کمپین با کلیدواژه دومی بهتر است؛ چرا که با هزینه کمتر تعداد دانلودهای بیشتری را بدست آورده است. به نظر شما، این نظریه درست است؟

    در صورتی که از یک سرویس اتریبیوشن و آنالیتیکس استفاده کنید، متوجه خواهید شد کاربرانی که از طریق کلیدواژه دوم جذب شده‌اند، از خدمات پولی شما استفاده نمی‌کنند و در نتیجه، بازگشت سرمایه‌ای برای شما نخواهند داشت. در صورتی که کاربران جذب شده از طریق کلیدواژه اول، از ویژگی‌های خرید درون اپ استفاده می‌کنند و برای شما بازگشت سرمایه به همراه دارند. بر اساس داده‌های ارائه شده توسط سرویس اتریبیوشن، کمپین با کلیدواژه اول بهتر است. دسترسی به چنین داده‌هایی به شما امکان این را می‌دهد که کمپین دومی را متوقف کنید تا بودجه خود را به صورت بهینه مصرف کنید و نتایج بهتری از تبلیغات خود بدست آورید.

    به منظور تصمیم‌گیری درست، تنها کافی است پلتفرم تبلیغات سرچ ادز مورد استفاده خود را با سرویس اتریبیوشن مورد نظرتان تلفیق یا اینتگریت کنید و داده‌ها و نمودارهای پایه و تکمیلی (پس از نصب) درباره ترافیک حاصل از تبلیغات سرچ ادز را در داشبورد اتریبیوشن مشاهده کنید. برای تلفیق اپلیکیشن خود با یک سرویس اتریبیوشن، باید SDK اتریبیوشن که از جنس کد برنامه‌نویسی هستند را در اپلیکیشن خود پیاده‌سازی کنید و در نهایت، لینک اتریبیوشن خود را در پلتفرم تبلیغات در جستجو وارد کنید تا بتوانید ارزش هر یک کاربران جذب شده را اندازه‌گیری کنید. از این طریق میتوانید تحلیل‌های دقیق‌تری درباره کمپین‌های خود داشته باشید و بدون نیاز به صرف زمان و انرژی زیاد، عملکرد کلیدواژه‌های مختلف را تنها در یک داشبورد اندازه‌گیری و در نهایت، بهینه‌سازی کنید. در واقع، یک اتریبیوشن می‌تواند سفر کاربر از ابتدا تا انتها را رصد کند. در هر مرحله از سفر کاربر، شاخص‌های مهم را اندازه‌گیری کند که به تصمیم‌گیری شما در هر مرحله کمک می‌کند.

     

    شاخص‌های عملکردی و آمار تبلیغات در جستجوی بازار

    شاخص های کلیدی تبلیغات سرچ ادز کافه بازار

    در پنل تبلیغات در جستجوی بازار، اغلب شاخص‌هایی که در بالا توضیح داده شد، قابل مشاهده است. مقدار بودجه، وضعیت کمپین (فعال، غیرفعال، پایان یافته و …) جزء اطلاعات پایه‌ای است که در بخش اول پنل (صفحه اطلاعات) قابل مشاهده است. تمامی این بخش‌ها در جلسه قبل بلوک تبلیغات در جستجو توضیح داده شده است.

    همچنین، در بخش “کلمات کلیدی”، شاخص‌های زیر برای هر کلیدواژه مشخص شده است:

    • وضعیت کمپین با کلیدواژه مورد نظر (فعال، بازنده، رد شده، اخطار گرفته)
    • نمودار نصب اپلیکیشن
    • میانگین بهای نصب (ریال)
    • تعداد نصب
    • اثرگذاری
    • نرخ موفقیت

    بخش اصلی که می‌توانید شاخص‌های زیادی را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید و بر اساس آن برای کمپین‌های خود تصمیم‌گیری کنید، بخش “آمار” داشبورد کافه بازار است.

    در زیرعنوان “آمار کلی”، شاخص‌های تعداد نصب،اثرگذاری کلیدواژه و میانگین هزینه نصب در قالب نمودار در بازه‌های زمانی مشخص (هفته اخیر، ماه اخیر، سه ماه اخیر، شش ماه اخیر) ارائه می‌شود. شاخص اثرگذاری، یعنی، از بین جستجوهای کاربران، کلیدواژه مورد نظر شما چندین بار نمایش داده شده است. این شاخص به شما کمک می‌کند تا میزان مناسب بودن کلیدواژه انتخابی خود را متوجه شوید.

    • نمایش روند تعداد نصب حاصل از هر کلیدواژه و اثرگذاری کلیدواژه به صورت همزمان در یک نمودار
    • نمایش روند میانگین بهای نصب حاصل از هر کلیدواژه در یک نمودار

    مقایسه همزمان این دو نمودار به شما کمک می‌کند تا از مناسب بودن و اثربخشی کلیدواژه‌های مورد نظرتان مطمئن شوید.

    در زیرعنوان “طراحی آمار” می‌توانید نمودار شاخص‌های اثرگذاری، تعداد نصب، میانگین بهای نصب و نرخ موفقیت را برای کلیدواژه در بازه زمانی مورد نظرتان رسم کنید.

     

    جمع‌بندی مطالب 

    در این جلسه از بلوک آموزشی تبلیغات در جستجو، درباره شاخص‌ های کلیدی مهم در تبلیغات سرچ ادز که به منظور بررسی عملکرد کمپین‌ها باید تحلیل شود، صحبت کردیم و در پایان، به شاخص‌های ارائه شده توسط پنل کافه بازار اشاره کردیم. به نظر شما مهم‌ترین شاخص یا شاخص‌ها برای سنجش تبلیغات در جستجو چیست؟ نظر خود را در بخش نظرات بیان کنید. برای اطلاع از جلسات جدید بلوک تبلیغات در جستجو، کافی است ایمیل خود را در فرم واقع در سمت راست وارد کنید تا عضو خبرنامه این بلوک شوید. در جلسه آینده قصد داریم درباره انتخاب کلیدواژه‌های مناسب برای تبلیغات سرچ ادز صحبت کنیم.

    Sending
    User Review
    5 (1 vote)

    اعلام ديدگاه