در جلسه قبل به ارائه توضیحاتی درباره دو روش بازاریابی دهان به دهان و ایمیل مارکتینگ برای ارتقای اپلیکیشن پرداختیم و مزایا و معایب هر دو روش را بیان کردیم. در این جلسه قصد داریم در مورد استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز و بازاریابی متقابل Cross Promotion صحبت کنیم.
هدف نهایی شما بهعنوان یک تبلیغدهنده اپلیکیشن، افزایش تعداد نصب و تعاملات کاربران با اپلیکیشن است. کمپینهای تبلیغاتی گوگل ادوردز جزء آن دسته از روشهای بازاریابی غیررایگان است که علاوه بر افزایش آگاهی مردم از اپلیکیشن شما، میتواند باعث افزایش تعداد کاربران و تعاملات آنها با اَپ شود. بهمنظور اجرای کمپینهای تبلیغاتی ادوردز، تنها کافی است چند خط بنویسید، یک نرخ برای سیستم مزایده (Bid) تعیین کنید و زبان و مکان موردنظر را تعیین کنید و سپس، کارهای باقیمانده را به سیستم گوگل ادوردز بسپارید تا تبلیغات اپلیکیشن شما را بهینهسازی کنند.
در کمپینهای نصبی، باید از مدلهای CPI پیروی کنید که این سیستمها به صورت مزایدهای (bidding) عمل میکنند. بنابراین، هرچه میزان bid تعیین شده توسط شما و کیفیت تبلیغ شما بهتر باشد، میتوانید رتبههای بالاتری را بدست آورید. همیشه صرف هزینه بیشتر، به معنای موفقیت در گوگل ادوردز نیست. عوامل مختلفی نظیر رتبه کیفی (Quality Score) در سیستم مزایده آنلاین دخیل هستند. هزینه هر نصب بسته به حوزه کاری شما، رایگان یا غیررایگان بودن اپلیکیشن، موقعیت جغرافیایی شما، میزان رقابت در آن زمینه، مرتبط بودن تبلیغات با زمینه کاری و کلمات کلیدی مورد استفاده متفاوت است. هزینه تبلیغات در گوگل ادوردز، مقدار مشخصی ندارد و کلمات کلیدی مورد استفاده در تعیین قیمت بسیار تاثیرگذار هستند. اما به طور کلی، تبلیغات گوگل ادوردز در دسته روشهای بازاریابی گرانقیمت قرار میگیرند.
در تبلیغات گوگل ادوردز ، امکان تارگتینگ منطقه جغرافیایی، تارگتینگ دستگاه مورد استفاده کاربران، زمانبندی ارسال تبلیغ، محدود کردن تبلیغات از طریق کاهش بودجه روزانه و … وجود دارد.
با وجود اینکه به دلیل تحریمهای موجود، امکان استفاده مستقیم کسبوکارهای ایرانی از تبلیغات گوگل ادوردز وجود ندارد، اما این روش توسط برخی اپلیکیشنهای ایرانی از طریق آژانسهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار گرفته است. تخفیفان و بامیلو از جمله اپلیکیشنهای ایرانی هستند که از تبلیغات گوگل ادوردز استفاده میکنند.
در صورت استفاده از کمپینهای تبلیغاتی گوگل، تبلیغات شما در پلتفرمهای مختلف گوگل نظیر Google Search و Google Play و همچنین سایر پلتفرمهای تحت فعالیت گوگل مانند YouTube، Google Display Network، AdMob و سایر ناشرینی که دارای اپلیکیشن هستند، نمایش داده میشوند.
در تبلیغاتی که در Google Search Networks نمایش داده میشود، گوگل بر اساس کلمات یا دستهبندی (Category) مرتبط با اپلیکیشن شما و با استفاده از کلمات مورد استفاده مردم برای جستجو در گوگل، هدفمندی کمپین شما را تعیین میکند. گوگل برای تولید کلیدواژههای شما از روشهای مختلفی استفاده میکند. بهعنوانمثال، ادوردز از کلمات جستجویی که منجر به هدایت مردم به اپلیکیشن شما در گوگل پلی شده است، استفاده میکند.
گوگل ادوردز در Google Play میتواند تبلیغات شما را به افرادی که کلمات، عبارات و اپلیکیشنهایی مشابه با اپلیکیشن شما را در گوگل پلی جستجو میکنند، نمایش دهد. محل نمایش تبلیغات، صفحه نتایج گوگل پلی، بخش اپلیکیشنهای مشابه مانند صفحات “You might also like” و “Related to this app” و صفحه اصلی گوگل پلی تحت عنوان “Suggested for you” است.
گوگل میتواند تبلیغات شما را در صفحاتی از YouTube که احتمال کلیک بر تبلیغ یا دانلود اپلیکیشن در آنها بیشتر است، نمایش دهد. محل نمایش تبلیغات در صفحات یا محتواهای مرتبط با موضوع اپلیکیشن شما است.
تبلیغات شما میتوانند در Google Display Network که مرتبط با موضوع اپلیکیشن شما هستند، نمایش داده شوند. گوگل ادوردز میتواند محل نمایش تبلیغات شما را بر اساس دستیابی به بهترین نتایج و بالاترین میزان نصب طبق Bid تعیینشده بهینهسازی کند. محل نمایش این تبلیغات در Gmail، برخی اپلیکیشنها و وبسایتهای خبری، وبلاگها و سایر وبسایتهای سازگار با موبایل است.
دانلود رایگان کتاب چگونه یک اپلیکیشن اعتیادآور داشته باشیم؟
کمپینهای زیر به ارتقای اپلیکیشن شما کمک میکند. بهطورکلی، اهداف تبلیغات به دو دسته کلی افزایش نصب و افزایش تعامل کاربر تقسیم میشود. شما نیز باید بر اساس اهداف تبلیغاتی خود، کمپین موردنظر را انتخاب کنید. بهمنظور ایجاد کمپینهای گوگل، در ابتدا باید یک اکانت در گوگل ادوردز ایجاد کنید. کمپینهای گوگل ادوردز شامل موارد زیر میشود:
کمپینهای تمامخدمت امکان تبلیغات در تمامی شبکههای در اختیار گوگل را برای شما فراهم میکند تا بیشترین دسترسی به مخاطبان و بالاترین میزان نصب اپلیکیشن حاصل شود. ایجاد این نوع کمپینها با وجود نمایش در شبکههای مختلف، بسیار سریع و ساده است. در این نوع کمپینهای ارتقای اپلیکیشن، برخلاف سایر کمپینهای ادوردز، نیازی نیست بهصورت شخصی تبلیغات خود را طراحی کنید، بلکه ادوردز با استفاده از ایدههای متنی پیشنهادی شما و ویژگیهای اپلیکیشن شما که در مارکتهای اپلیکیشن ذکر شده است، طرحهای تبلیغاتی مختلفی برای نمایش در فرمتها و شبکههای مختلف طراحی میکند.
تمام کاری که باید انجام دهید، آماده کردن یک متن، تعیین بودجه و مقدار Bid، تعیین زبان و موقعیت جغرافیایی است که قصد نمایش تبلیغات اپلیکیشن خود را دارید. به همین دلیل، یکی از بهترین کمپینهای تبلیغاتی گوگل به حساب میآید. سیستم گوگل ادوردز بدون نیاز به اقدامی از سوی شما، ترکیبهای مختلف تبلیغات را امتحان میکند و تبلیغاتی را که بهترین عملکرد را داشتهاند، نمایش میدهد.
AdWords همچنین بهمنظور رسیدن به بهترین نتیجه حاصل از هر مرتبه دانلود اپلیکیشن شما، هدفمندی و سیستم Bidding را به صورت خودکار انجام میدهد. علاوه بر این، شما میتوانید بر اساس فعالیتهای مهم کاربران نظیر تعامل کاربران با تبلیغات درون اپلیکیشن (In-app)، هدفمندی کمپینهای خود برای یافتن کاربران ارزشمند بهینهسازی کنید.
بهجز گوگل، برخی شبکههای تبلیغاتی داخلی هم کمپینهای تمامخدمت (که در آنها شما تنها Bid، بودجه و هدف خود را تعیین میکنید و انتخاب رسانه و بهینهسازی کمپین را به شبکه مذکور میسپارید) را ارائه میدهند.
با 25 ابزار کاربردی در گوگل آشنا شوید
استفاده از این نوع کمپینها برای افزایش نصب و تعداد کاربران اپلیکیشن توصیه میشود. طبیعتاً این کمپینهای تبلیغاتی تنها در دستگاههای موبایل ایجاد و نمایش داده میشوند. این نوع از تبلیغات میتوانند در Google Display Network،Google Search، Google Play و یا YouTube نمایش داده میشوند.
ترندیکس به شما کمک میکند تاثیر کمپینهای تبلیغاتی رقبا روی میزان حذف و نصب اپلیکیشن آنها را بررسی کنید و از تجربهی دیگران بهرهمند شوید.
این کمپینها در مقایسه با کمپینهای نصبی که هدفشان افزایش نصب اپلیکیشن است، به دنبال کاربران علاقهمند به محتوای اپلیکیشن شما هستند. درواقع، استفاده از این کمپینها برای توسعهدهندگانی پیشنهاد میشود که قصد دارند با کاربران اپلیکیشن خود تعامل و ارتباط برقرار کنند. از طریق این کمپینها میتوانید کاربران خود را به استفاده مجدد از اپلیکیشن و انجام اقدامات خاصی در اپلیکیشن تشویق کنید. این نوع کمپینها به صورت اختصاصی در Display Networks نمایش داده میشوند؛ بنابراین، این تبلیغات در اپلیکیشنهای دیگر ظاهر خواهند شد.
Cross Promotion یک استراتژی مبادلهای است و به معنای همکاری پلتفرمها یا توسعهدهندگان با یکدیگر است؛ بهگونهای که این همکاری و تبلیغات متقابل منجر به سوددهی به طرفین شود. ایده اصلی این روش بسیار ساده است: شما باید اپلیکیشن خود را در سایر اپلیکیشنهایی که از قبل کاربرانی را جذب کرده است (Built-in audience) تبلیغ کنید و در ازای آن، تبلیغ آن اپلیکیشنها را در محیط اپ خود نمایش دهید. در واقع، با استفاده از این روش، با تلاش و هزینه کمتری نسبت به سایر روشهای بازاریابی و با اتکا به اعتبار سایرین به جذب مشتری میپردازید. بهترین حالت برای این نوع تبلیغات این است که اپلیکیشنهای مرتبط با اپلیکیشن خود را انتخاب کنید، بهطوری که علاقهمندیهای کاربران اپلیکیشن موردنظر با علاقهمندیهای مخاطبان بالقوه شما همپوشانی داشته باشند تا بهترین نتیجه از تبلیغات حاصل شود؛ اما دقت داشته باشید که اپلیکیشنی که برای Cross Promotion انتخاب میکنید، رقیب شما نباشد.
این روش امروزه بسیار مورد توجه توسعهدهندگان اپلیکیشنها بهخصوص اپلیکیشنهای نوظهور قرار گرفته است. هزینه تبلیغات دوجانبه رایگان یا بسیار کم است و به همین دلیل برای کسبوکارهای کوچک که کار خود را بهتازگی آغاز نموده و بودجه چندان زیادی برای تبلیغات در اختیار ندارند، مفید خواهد بود. این استراتژی برای این کسبوکارها یک نیروی محرک برای افزایش تعداد مخاطبان محسوب میشود. اغلب اوقات هیچ پولی بین طرفین ردوبدل نمیشود و در واقع، نصبهایی که برای اپلیکیشنها به دست میآید، پول محسوب میشود.
شما با استفاده از این روش میتوانید به مخاطبانی دسترس داشته باشید که از قبل با اپلیکیشن درگیر شدهاند و نیازی به تشویق مخاطبان به تعامل آنها به اپلیکیشن نیست. ایراد اصلی در این روش محدودیت تعداد کاربران برخی اپلیکیشنها و در نتیجه محدودیت مخاطبان است؛ بنابراین، شما باید بهمنظور دسترسی به مخاطبان بیشتر، با توسعهدهندگان بیشتری برای ارتقای اپلیکیشن قرارداد ببندید.
بازاریابی متقابل شیوههای مختلفی دارد. بهطورکلی، استراتژی این نوع بازاریابی به دو بخش تقسیم میشود:
امروزه، اغلب شرکتها بیش از یک اپلیکیشن دارند. درصورتیکه تبلیغات مربوط به اپلیکیشن جدیدتان را در اپلیکیشن قبلی خود نمایش دهید، از این شیوه استفاده کردهاید. این روش بسیار مؤثر است؛ زیرا کاربران با برند شما آشنا هستند و بهنوعی به شما اعتماد دارند. اغلب کاربران تصور میکنند که چون بازی قبلی شما را دوست دارند، بازی جدیدی که ساختهاید را نیز دوست خواهند داشت، بنابراین، آن را نصب میکنند.
یکی از معروفترین شرکتهایی که از این روش برای بازاریابی بازیهای جدید خود استفاده میکند Ketch app است. بازیهای این شرکت رایگان و بهشدت اعتیادآور هستند و منبع درآمد آن تبلیغات درون بازی است. در بسیاری از موارد تبلیغات نمایش دادهشده در این جایگاههای تبلیغاتی به سایر بازیهای Ketch app تعلق دارد تا کاربران هر بازی برای نصب بازیهای دیگر این شرکت هم ترغیب شوند.
یکی از مهمترین مزایای این مدل این است که اگر برای نمایش تبلیغات و کسب درآمد از اپلیکیشن خود، با یک شبکه تبلیغاتی همکاری داشته باشید، میتوانید درصد وجود تبلیغ (Fill Rate) خود را از این طریق به 100% برسانید؛ بهعبارتدیگر، در زمانهایی که تعداد تبلیغات فعال در شبکه تبلیغاتی به اندازهای نیست که بتوانید همیشه تبلیغی آماده نمایش به کاربران داشته باشید، میتوانید تبلیغ سایر محصولات و اپلیکیشنهای خود را نمایش دهید. اگر از تپسل برای درآمدزایی اپلیکیشن خود استفاده میکنید، در حال حاضر امکان اجرای تبلیغات Cross promotion وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با تپسل در تماس باشید.
روش اصلی بازاریابی متقابل یا Cross Promotion در واقع همکاری توسعهدهندگان مختلف برای تبلیغ محصول یکدیگر است و نوعی Affiliate Marketing محسوب میشود. درصورتیکه با توسعهدهندگان اپلیکیشنهای دیگر قرارداد ببندید و طبق قرارداد، تبلیغات خود را در سایر اپلیکیشنها نمایش دهید و در ازای این، تبلیغات اپ آنها را در اپلیکیشن خود نمایش دهید، از این شیوه استفاده کردهاید. امروزه، این شیوه در اپلیکیشنهای بازی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.
بااینحال، توجه داشته باشید که این روش ممکن است برعکس عمل کند؛ یعنی، درصورتیکه اپلیکیشن شریک شما در زمینه جذب کاربران بسیار موفق عمل کند، ممکن است باعث فراموشی اپلیکیشن شما توسط کاربران شما شود. این مورد برای بازیها بسیار اتفاق میافتد. بهمنظور جلوگیری از این اتفاق، باید با اپلیکیشنهایی همکاری کنید که نهتنها جایگزین اپلیکیشن شما نمیشوند، بلکه تکمیلکننده کسبوکار شما نیز باشند. برای اپلیکیشنهای بازی، این موضوع بسیار چالشبرانگیز است. به همین دلیل، توصیه میشود که برای انجام Cross Promotion، با رقبای خود همکاری نکنید.
این استراتژی با استفاده از فرمتهای مختلفی نظیر تبلیغات ویدئویی، تبلیغات همنما (Native)، تبلیغات بنری و آگهیهای بینابینی (Interstitials) اجرا میشوند. (در جلسه سوم در مورد انواع مدلهای شبکه های تبلیغاتی بیشتر بخوانید.) مشکلی که ممکن است در استفاده از این شیوه بازاریابی ایجاد شود، عدم کنترل روی تبلیغات است. به همین دلیل، توصیه ما به شما این است که بهمنظور تکمیل تلاشها، سنجش موفقیت و اطمینان از عملکرد خود و طرف مقابل در نمایش تبلیغات (تعداد دفعات نمایش، فرکانس نمایش، دنبال کردن نتایج و …) از ابزارهای آنالیتیکس استفاده کنید. همچنین، میتوانید از آژانسهای تبلیغاتی که این ویژگیها را دارند و همچنین یک Third party کمک بگیرید. در جلسات آینده بلوک اپلیکیشن مارکتینگ، توضیحات جامعی در رابطه با Third Partyها و ابزارهای Attribution ارائه خواهیم کرد.
در این جلسه از کالج، درباره استفاده از گوگل ادوردز و بازاریابی متقابل یا Cross Promotion که از روشهای بازاریابی غیررایگان اپلیکیشن محسوب میشوند، صحبت کردیم. بر اساس مطالب گفتهشده، گوگل ادوردز کمپینهای تبلیغاتی را در پلتفرمها، وبسایتها یا اپلیکیشنهایی که در اختیار دارد، به نمایش میگذارد و از سیستم Bidding استفاده میکند؛ بنابراین، هرچه Bid و بودجه بالاتری برای کمپینهای خود در نظر بگیرید، تبلیغات شما در جایگاه بالاتری در پلتفرمهای گوگل نمایش داده میشوند. از مزایای استفاده از این روش، تبلیغات هوشمند گوگل است، اما هزینه این نوع از تبلیغات زیاد است. همانطور که در این جلسه گفته شد، بازاریابی متقابل یا Cross Promotion از جمله روشهای بازاریابی ساده و نسبتاً ارزان است که برای توسعهدهندگان تازهکار با بودجه محدود مناسب خواهد بود.
در جلسه آینده به توضیح و بررسی آخرین روش بازاریابی غیررایگان اپلیکیشنها، یعنی استفاده از بازاریابی آفلاین میپردازیم.
اگر تجربهای در استفاده از تبلیغات Google AdWords یا تبلیغات Cross Promotion دارید، آن را در قسمت نظرات با مخاطبین کالج در میان بگذارید.
3 ديدگاه نظر دهيد
ممنون از مطلب خوبتون
کمپین یونیورسال گوگل ادوردز خوبه
سرویس تبلیغاتی تپسل تو cpi خوبه ایا؟
سلام
ممنون از نظر لطف شما
کمپینهای یونیورسال ادوردز جامع هستن، اما به بودجه بیشتری نیاز دارند و جزء تبلیغات هزینه بر محسوب میشوند.
شرکت تپسل، بهترین و هوشمندترین خدمات در زمینه نصب رو ارائه میده. کمپین ها در تپسل توسط کمپین منیجرها به صورت آنی دنبال و بهینهسازی میشه.
ممنون