در جلسه قبل در مورد مزایای ایمیل مارکتینگ که یکی از مهمترین ترفندهای مارکتینگ در دنیای دیجیتال است، صحبت کردیم. پس از مشخص کردن هدف، ایجاد پروفایل در رسانههای اجتماعی، برنامه ریزی استراتژی شبکه های اجتماعی، تولید محتوای مناسب و جذب مخاطب که همگی مراحل حضور در شبکههای اجتماعی هستند، میتوان به مارکتینگ در این شبکهها پرداخت. در این جلسه به تعریف و آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی پرداخته، مراحل، مزایا و معایب، معیارهای موثر، روشها و ابزارهای SMM را توضیح خواهیم داد و با نقش این استراتژی در دیجیتال مارکتینگ آشنا میشویم.
SMM که مخفف عبارت Social Media Marketing به معنای بازاریابی شبکه های اجتماعی است، یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکهها، میتوانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسبوکار خود رونق ببخشید. با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرمهای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … حضور و استفاده از تکنیک های سوشال مدیا مارکتینگ، تقریباً برای هر کسبوکاری مفید واقع خواهد شد؛ اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر. در واقع فروش را مستقیما انجام نمیدهد و نیاز به زمان دارد؛ بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.
البته قابل ذکر است که این روزها افراد زیادی برای فروش مستقیم کالا یا خدمات از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا تلگرام و … استفاده میکنند.
هزینه بازاریابی شبکه های اجتماعی نسبت به سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ بالاتر است؛ در نتیجه در ابتدا باید بررسی کنید که کاربرد بازاریابی شبکه های اجتماعی در کسب و کار شما چیست و آیا واقعا به آن نیاز دارید؟ پس از پی بردن به این که قطعا به این استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید، باید از توانایی اجرای این روش نیز اطمینان حاصل کنید.
برای این موضوع، باید به سه عامل وبسایت، بودجه و آنالیتیکس توجه کنید. منظور از آنالیتیکس داشتن یک ابزار تحلیلی برای رصد نتایج کمپینها است و در ادامه منظور از دو مورد دیگر را توضیح دادهایم:
بدیهی است که استفاده از تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی، از طریق هدایت کاربران به وبسایت باعث بالا رفتن ترافیک وبسایت میشود و این وبسایت باید آمادگی پاسخگویی به نیازهای مخاطبان را داشته باشد و در واقع ترافیک را به خریدار تبدیل کند. برای این منظور، باید راه ارتباطی در وبسایت قرار داشته باشد، مشتریان به راحتی خرید کنند، قیمتها را چک کنند، سفارش دهند یا تماس بگیرند. در صورتی که چنین امکاناتی در وبسایت شما وجود ندارد، باید پیش از هزینه کردن برای SMM، وبسایت خود را به گونهای که برای خدمترسانی به مشتریان مناسب باشد، دوباره طراحی کنید.
پیش از اجرای SMM یا بازاریابی شبکه های اجتماعی، باید میزان بودجهای که برای این کار در نظر گرفتهاید را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که حضور و فعالیت در شبکههای اجتماعی و ترک ناگهانی آنها کاری غیرحرفهای است و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد. مخاطبان در چند ماه نخست، تنها با رسانههای شما درگیر میشوند و نمیتوان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت. سوالی که پیش میآید این است که چقدر هزینه کنید تا بازاریابی شبکه های اجتماعی بازدهی خوبی برای شما داشته باشد؟ پاسخ به این سوال برای هر کسبوکاری متفاوت است، اما به طورکلی پیشنهاد میشود که 25 درصد از کل هزینهای که برای تبلیغات و سئو در نظر گرفتهاید را برای SMM خرج کنید.
در ادامه، مراحل انجام SMM و تبلیغات در شبکه های اجتماعی را توضیح دادهایم. چهار مرحله نخست در جهت حضور در دیجیتال مارکتینگ از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی و سه مرحله آخر برای اجرای بازاریابی در این شبکهها مطرح شده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی این مراحل به یکدیگر وابسته هستند. با این وجود، ممکن است بعضی کسبوکارها در شبکههای اجتماعی حضور نداشته باشند، اما قصد تبلیغ در این شبکهها را داشته باشند.
به عنوان مثال، صاحب یک برند لباس ممکن است حساب کاربری اینستاگرام نداشته باشد، اما به دلیل حجم بالای کاربران این پلتفرم اجتماعی، قصد تبلیغ و نمایش کسبوکار خود در اینستاگرام را داشته باشد و از این طریق کاربران اینستاگرام را به بازدید از وبسایت خود هدایت کند و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهد. یا اینکه یک توسعهدهنده بازی، ممکن است به کانال تلگرامی برای کاربران خود نیاز نداشته باشد، اما برای تبلیغ بازی، جذب مخاطبان ایرانی بیشتر و به دست آوردن نصب بیشتر از طریق تبلیغ در تلگرام که دارای محبوبیت زیادی نزد ایرانیان است، استفاده کند. مراحل حضور و مارکتینگ در شبکههای اجتماعی را میتوان به صورت خلاصه به شکل زیر بیان کرد:
با توجه به اهداف کسبوکارتان، پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب و در آن عضو شده و یک حساب کاربری برای کسبوکارتان باز کنید. قبل از برنامهریزی و اجرای استراتژی، ابتدا به نکات زیر توجه کنید:
در این مورد هرچه مشتری نهایی را دقیقتر توصیف کنید، بهتر خواهد بود. به عنوان مثال، اگر مخاطبان هدف شما والدین ساکن تهران باشد، هدفمندی خوبی است، اما اگر بتوانید جزئیات بیشتری مانند سن و سطح درآمد را نیز بهعنوان معیارهای انتخاب خود قرار دهید، به کسبوکار شما کمک شایانی خواهد کرد. در صورت انتخاب مخاطبین هدف اشتباه، مارکتینگ با شکست مواجه خواهد شد. برای یک انتخاب صحیح و مناسب ابتدا معیارهای زیر را در مورد افراد بررسی کنید:
پس از ایجاد حساب کاربری در شبکههای اجتماعی، باید حضور خود در این شبکهها را به گونهای تثبیت کنید که نشاندهنده قصدتان از این حضور و منعکسکننده برند شما باشد. برای این کار، مشتریان ایده آل خود را نیز در نظر بگیرید. در صورت مشخص نکردن هدف حضور در شبکههای اجتماعی و انتشار پستهای عمومی به صورت رندوم و بیهدف، این استراتژی با شکست مواجه خواهد شد؛ زیرا مردم همیشه افراد متخصص در یک حوزه را دنبال میکنند نه افرادی که به صورت عمومی فعالیت میکنند.
متاسفانه، بسیاری از کسبوکارها مستقیما و بدون انجام مراحل قبل، اقدام به اجرای این مرحله از بازاریابی شبکه های اجتماعی میکنند. با در دست داشتن اطلاعاتی نظیر مشتریان ایدهآل و هدف از حضور برای این مشتریان، ایجاد محتوای مربوطه آسان به نظر میآید.
محتوا اشکال مختلفی دارد، اما شما باید از محتوایی استفاده کنید که هم راستا با اهداف مشخص شده برای مخاطبین هدف و مهارتهای شما باشد. در نظر گرفتن محتوای باکیفیت، جذاب و مرتبط باید در اولویت قرار گیرد. به منظور مشخص شدن زمان، فرکانس و موضوعات پست هر محتوا، پیشنهاد میشود که یک تقویم محتوا ایجاد کرده و طبق آن عمل کنید. همواره کیفیت محتوا را نسبت به کمیت آن در اولویت قرار دهید.
محتوا میتواند در قالبهای زیر مورد استفاده قرار گیرد:
به منظور پی بردن به میزان موفقیت بازاریابی شبکه های اجتماعی، نیاز به تعریف و اندازهگیری فاکتورهایی است. علاوه بر میزان موفقیت استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی، باید تاثیرگذاری زمان و پول صرف شده برای این استراتژی را نیز اندازه گرفت. برخی از شاخصهایی که باید اندازهگیری شوند شامل موارد زیر است:
اغلب بازاریابان به منظور افزایش سود خود، از ابزارهایی برای مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. استفاده از این ابزارها باعث تسهیل استفاده از این شبکهها میشود. یکی از مزایای این ابزارها، امکان زمانبندی انتشار پستها است. برای عملکرد مناسب، ابزار مدیریت خود را با تقویم محتوایی که در مراحل قبل ایجاد کردهاید، هماهنگ کنید.
میتوان گفت که این مرحله، مهمترین نقش در موفقیت کسبوکارها در بازاریابی شبکه های اجتماعی را دارد. با این وجود، بسیاری از بازاریابان از آزمون و خطا استفاده میکنند که ممکن است همواره نتیجه دقیقی را از این کار به دست نیاورند؛ اما دنبال کردن (track) نتایج، تجزیهوتحلیل دادههای به دست آمده و ایجاد تغییرات برای بهینهسازی نتایج، بهترین راهحل ممکن است.
در نظر داشته باشید، بازاریابی شبکه های اجتماعی، کار ثابتی نیست و همواره در حال تغییر است و شما نیز باید خود را با این تغییرات همگام سازید؛ بنابراین، یک استراتژی ایجاد کرده و با گذر زمان و به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کسبوکار و مخاطبین خود، به صورت مداوم آن را بهینه سازید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.
اگر در تلاش برای ارتقای کسبوکارتان هستید، بازاریابی شبکه های اجتماعی کمک بزرگی به شما خواهند کرد. استفاده از این روش مزایای بسیاری دارد که تعدادی از آنها در ادامه آورده شده است:
یکی از مزایای اصلی SMM، دسترسی به حجم مخاطبان زیاد است. مارکتینگ به روش سنتی، مانند تبلیغات تلویزیونی تنها مختص به تماشاچیان ثابت تلویزیون است، در صورتی که SMM توانایی دستیابی به حجم نامحدود و گستردهای از مخاطبان در سراسر جهان را دارد. مهمترین دلیل استفاده 92 درصد بازاریابان از خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی برای ارتقا برند و کسبوکارشان، حجم زیاد مخاطبان این روش است. هرکدام از شبکه های اجتماعی به تنهای میلیونها کاربر فعال روزانه دارد. ایجاد حساب کاربری در حداقل دو پلتفرم محبوب باعث دیده شدن کسبوکارتان توسط میلیونها نفر خواهد شد.
یکی از مشکلات کسبوکارها برای استفاده از روشهای مارکتینگ سنتی، برقراری و حفظ روابط طولانی مدت با مشتریان است. روش SMM مبتنی بر تعامل اجتماعی است و در بلندمدت باعث ایجاد اعتماد بین مشتریان و کسبوکارها میشود. هرچه تعامل شما با مشتریان بیشتر باشد، روابط بهتری بین شما برقرار خواهد شد و در نهایت سود بیشتری را برای شما به ارمغان میآورد.
شاید بتوان گفت که منحصربهفردترین ویژگی شبکههای اجتماعی، قابلیت کمک گرفتن از خود کاربران شبکههای اجتماعی است. برخلاف سایر روشها مانند سئو در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات پولی، محتوای شبکههای اجتماعی معمولا به اشتراک گذاشته میشود.
هرچه در شبکههای اجتماعی تعاملات بهتری با مشتریان و مخاطبان هدف خود داشته باشید، اعتبار آنلاین شما و وفاداری مشتریان به برندتان افزایش خواهد یافت. ارتباط فردی و تعامل با مخاطبان هدف به معنی اهمیت قائل شدن برای آنها است که منجر به ایجاد اعتماد و وفاداری بیشتر در آنها میشود. طبق مطالعهای که توسط THE SOCIAL HABIT انجام شده است، 53 درصد از آمریکاییهایی که یک برند را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند، تمایل بیشتری برای خرید از آن برند دارند و به آن وفادارتر هستند.
برای کسب اطلاعات ارزشمند در مورد مشتریان خود میتوانید از شبکههای اجتماعی استفاده کنید که به شما در تصمیمگیریهای هوشمندانه کمک میکند. به عنوان مثال، اطلاع از نظرات، پیشنهادها و انتقادهای مردم در شبکههای اجتماعی به شما در بهبود محصولات و خدماتتان کمک میکند.
اکثر تبلیغات در شبکههای اجتماعی به دلیل خلاقانه بودن و استفاده از جذابیت فضای مجازی، مانند سایر روشهای تبلیغات آزاردهنده نیستند و در صورت استفاده مناسب از پلتفرمهای اجتماعی، کاربران به تبلیغات جذب و به مشتریان شما تبدیل میشوند. یکی از مهمترین روشهای نمایش تبلیغ در شبکههای اجتماعی، نمایش محتوا در Feed کاربر است که علیرغم تبلیغات آزاردهنده بنری در وبسایتها، این روش موجب آزار مخاطبین نمیشود.
شاید بزرگترین عیب روش بازاریابی شبکه های اجتماعی هزینههای بالای اجرای آن باشد، اما به جز این مشکل مانند هر روش دیگری، استفاده از روش SMM نیز دارای معایب و خطراتی است که کسبوکار شما را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد:
زمان زیاد مورد نیاز برای موفقیت در این روش، برای بسیاری از کسبوکارهای نوپا و برای مدیران ارشد در برندهای بزرگ، مشکلآفرین است. در صورت داشتن یک تیم کوچک و عدم اختصاص یک نیروی تمام وقت به دیجیتال مارکتینگ، برای پیادهسازی این روش با مشکل مواجه خواهید شد. همچنین اگر منابع مالی محدودی داشته باشید و نتوانید از یک استراتژی بلندمدت برای بازاریابی شبکه های اجتماعی حمایت کنید، شانس موفقیت اندکی در آن خواهید داشت. علاوه بر این، در صورت اشتباه در این روش، تمامی تلاشهای انجام شده در این راه منجر به نتیجه مطلوب نمیشود و تمام زمان صرف شده هدر خواهد رفت.
یکی از مشکلات بازاریابی شبکه های اجتماعی این است که قشرهای مختلف جامعه، حتی افراد منفی و مخرب را نیز به خود جذب میکنند. به عنوان مثال، گاهی نظرات منفی در مورد محصولات و خدمات شما، حقیقت ندارند و تنها برای خراب کردن برندتان مطرح میشوند ولی بازخوردهای منفی در سایر مخاطبانتان ایجاد میکنند.
مطالعات اخیر نشان داده است که 89 درصد از بازاریابان در تلاش برای فهمیدن میزان واقعی ROI حاصل از سوشال مدیا مارکتینگ هستند. تنها 37 درصد از آنها موفق به اندازهگیری ROI شدهاند، 35 درصد از آنها نیز از صحت عدد به دستآمده مطمئن نیستند و 28 درصد از آنها چگونگی اندازهگیری ROI حاصل از مارکتینگ از طریق شبکههای اجتماعی را نمیدانند.
برای اجرای SMM، ابتدا باید پلتفرم مورد نظر خود را بر اساس اهداف کسبوکارتان، اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی، میزان بودجه و مخاطبین هدف خود انتخاب کنید. در نتیجه، پیش از انتخاب پلتفرم مناسب، باید تحقیقاتی را انجام دهید. به عنوان مثال، باید بدانید که مخاطبان هدف شما اغلب در کدام یک از پلتفرمها فعالیت دارند. تعدادی از پلتفرمهای مورد استفاده کسبوکارهای ایرانی و روشهای استفاده از آنها برای تبلیغات را در زیر توضیح میدهیم:
تلگرام یکی از پرکاربردترین و محبوبترین رسانههای مورد استفاده ایرانیان برای چت کردن و اشتراک انواع محتوا مانند متن، عکس، ویدیو، gif و … است. علاوه بر این کاربردها، از این پلتفرم میتوان برای بازاریابی، فروش محصول و کسب درآمد استفاده کرد. امکانات وسیعی که تلگرام در اختیار کاربران قرار میدهد، موجب محبوبیت این اپلیکیشن و افزایش روزبهروز کاربران ایرانی آن میشود. با توجه به آمار بالای 30 میلیون کاربر ایرانی در تلگرام، بهترین فرصت برای صاحبان کسبوکار و بازاریابان ایرانی فراهم شده تا در سریعترین و سادهترین روش به مخاطب هدف خود دست یابند و به کسب درآمد بپردازند.
همه این آمار و ارقام، نشاندهنده اهمیت بالای تلگرام برای مارکتینگ است. به دلیل حضور اقشار و سنین مختلف کاربران در تلگرام، انجام تبلیغات در این پلتفرم برای هر نوع کسبوکاری سودآور خواهد بود. برای یک مارکتینگ موفق در تلگرام، بازاریابی محتوایی بسیار مهم است.
روشهایی که برای بازاریابی شبکه های اجتماعی در پلتفرم تلگرام مورد استفاده قرار میگیرد شامل موارد زیر میشود:
اینستاگرام یکی از محبوبترین پلتفرمها برای اجرای بازاریابی شبکه های اجتماعی محسوب میشود. هیچکس دوست ندارد که در شبکههای اجتماعی با تبلیغات مواجه شود. این تبلیغات باید به شیوهای غیرمستقیم به دست مخاطبین برسد. در صورت استفاده مناسب از امکانات موجود، اینستاگرام میتواند بستر مناسبی را برای نمایش محصولات و تبلیغات به مخاطبین هدف را با شرایط مذکور فراهم کند. ساخت تبلیغات با کیفیت و استفاده از تکنیکهای فروش، به راحتی شما را قادر میسازد محصولات خود را از طریق اینستاگرام به فروش برسانید.
برای تبلیغات در اینستاگرام راههای مختلفی وجود دارد، برای موفقیت شما باید انواع تبلیغات را بشناسید و سپس بهترین آن را برای کسبوکار خود انتخاب کنید.
روشهای تبلیغات در اینستاگرام شامل موارد زیر است:
اسپانسرینگ اینستاگرام یا Sponsored Ads: امکان قرار دادن لینک عکس محصولات به صفحه وبسایت، ویژگیای است و تبلیغدهندگان امکان خرید این امکان را دارد. تعداد محدودی از برندها از این ویژگی برای اینستاگرام مارکتینگ بهره میبرند.
6 راه استفاده ازاینفلوئنسر های در شبکه های اجتماعی
علت اصلی استفاده از توئیتر، توانایی آن برای انتشار گسترده و سریع پستها است. هرچه کاربران بیشتری پستهای شما را به اشتراک بگذارند و محتوای شما را Retweet کنند، دنبالکنندگان (فالوئرها) بیشتری به دست خواهید آورد. یکی از راههای افزایش فالوئرها، پیشنهادهای ویژه و ارائه تخفیف در ازای Retweet کردن است. هشتگها نقش بسیار مهمی را در دیده شدن پستها ایفا میکنند، بنابراین سعی کنید از هشتگهای مناسب و به روز برای پستهای خود استفاده کنید.
تقریبا همه افراد و شرکتها میتوانند از این پلتفرم برای آغاز بازاریابی شبکه های اجتماعی در کسبوکار، جذب و ارتباط با مشتری استفاده کنند. مرتبط بودن، شخصیسازی و کوتاه بودن، نکاتی است که برای انتشار پستها باید در نظر بگیرید. فرکانس انتشار میتواند چندین پست در روز باشد. استفاده از Buffer در مدیریت این پلتفرم به شما کمک میکند. (در ادامه این جلسه به معرفی این ابزار خواهیم پرداخت.) توئیتر هم مانند اینستاگرام، امکان ارائه آمار و ارقام مهم در مورد هر پست را به شما میدهد، کافی است در قسمت تنظیمات اکانت خود، استفاده از آنالیتیکس را فعال کنید.
در صورتی که کسبوکار شما در زمینه B2B فعال است، این پلتفرم برای استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای شما بسیار مفید خواهد بود. سادهترین راه برای ارتباط با متخصصان هر صنعتی، لینکدین است. این پلتفرم به شما اجازه هدفمند کردن تبلیغات بر اساس عنوان شغلی، نوع صنعت و … را میدهد. تبلیغات در لینکدین در دو دسته اصلی قابل اجرا است. میتوانید از تبلیغات بنری استفاده کنید و یا مانند اینستاگرام، تبلیغات را به عنوان یک پست محتوایی در Feed کاربر به نمایش بگذارید. اگرچه قیمت تبلیغات در این شبکه برای کسبوکارهای ایرانی کمی بالاست (شروع قیمت از 2 دلار است) ولی هدفمندی دقیق این پلتفرم برای انتخاب مخاطب، برای هر کسبوکار B2B وسوسهانگیز است.
به این موضوع توجه داشته باشید که لینکدین جایی برای فروش محصولات به صورت مستقیم نیست، بلکه محل مناسبی برای معرفی و تبلیغات محتوایی است. به عنوان مثال، اگر کار شما فروش محصولات آرایشی بهداشتی است، در لینکدین به جای قرار دادن عکس محصولات و شماره تماستان، بهتر است به معرفی و مقایسه کیفیت و قیمت محصولات بپردازید. در لینکدین باید خود را از سمت بازاریاب خارج کرده و خود را در جایگاه یک متخصص یا کارشناس قرار دهید.
کسبوکارها، کارمندان و جویندگان کار باید از این پلتفرم برای انتشار پستهایی مانند آگهیهای شغلی، توصیفات شرکت و جستجوی کار استفاده کنند. در مورد فرکانس انتشار پست در LinkedIn به طور تقریبی 2 تا 4 مرتبه در هفته مطلوب است. لینکدین هم مانند اینستاگرام و توئیتر، آماری از هر پست به شما ارائه خواهد کرد. دقت ارائه آمار در این پلتفرم نسبت به دو پلتفرم دیگر بیشتر است و اطلاعات دموگرافی آن در مورد مخاطبانی که با هر پست تعامل داشتهاند، بینش دقیقی برای مدیریت حضور و بازاریابی شبکه های اجتماعی به شما خواهد داد.
پیشنهاد میکنیم پست لینکدین مارکتینگ در کالج تپسل را مطالعه کنید
فیسبوک با داشتن حدود 1.59 میلیارد کاربر، بزرگترین پلتفرم اجتماعی است. این رسانه، محیط بسیار مناسبی برای ارتباط با مشتریان بالقوه در سراسر جهان و در نتیجه، ارتقای کسبوکار شما خواهد بود. همچنین، استفاده و مدیریت این پلتفرم بسیار ساده است. انواع تبلیغاتی که مورد نیاز هر کسبوکاری است در فیسبوک انجام میشود. این پلتفرم برای همه اقشار و سنین مردم با هر عنوانی قابل استفاده است و ازنظر محتوایی بسیار متنوع است. فرکانس مناسب انتشار پست در فیسبوک، یک یا دو بار در روز است.
برای بازاریابی شبکههای اجتماعی مهمترین اصل تولید محتوا است. اما تولید محتوا در هر پلتفرمی متفاوت است و شما باید باتوجهبه مخاطبان خود بهترین تولید محتوا را انجام دهید. بیاید اصول و روشهای تولید برای هر شبکه اجتماعی را با هم بررسی کنیم:
تولید محتوا در تلگرام نیازمند جلبتوجه و اعتماد مخاطبان است. برای تولید محتوا در این پلتفرم موارد زیر را رعایت کنید:
اینستاگرام جایی است که مردم برای سرگرمشدن وارد آن میشوند؛ بنابراین اگر میخواهید در اینستاگرام موفق باشید، باید محتوایی تولید کنید که علاوه بر نکات بازاریابی، سرگرمکننده باشد. برای مثال به موارد زیر توجه کنید:
توییتر پلتفرمی است که همه چیز در آن سریع اتفاق میافتد. در اینجا شما باید پیامهای خود را در جملات کوتاه اما پرمحتوا بیان کنید. نکات زیر به شما کمک میکنند تا به این هدف برسید:
فیسبوک پلتفرمی است که به شما این امکان را میدهد تا محتوای طولانیتر و آموزندهتر تولید کنید. تولید محتوا در این شبکه اجتماعی باید بهصورت زیر باشد:
لینکدین یک شبکه اجتماعی حرفهای برای کسبوکارها است. در این شبکه اجتماعی باید محتواهایی تولید کنید که تخصص و اعتبار شما را نشان دهد. برای مثال تولید محتوای لینکدین باید به شکل زیر باشد:
یوتیوب بزرگترین پلتفرم اشتراکگذاری ویدئو است و تولید محتوا در این شبکه اجتماعی باید بر پایه آموزش بهصورت ویدئویی باشد. برای تولید محتوا در یوتیوب و بازاریابی شبکههای اجتماعی موارد زیر میتواند به شما کمک کند:
شاخصهای کلیدی بسیاری هستند که بازاریابان در حوزه رسانههای اجتماعی باید به آنها توجه کنند و با اندازهگیری و آنالیز نتایج، عملکرد خود را در این شبکهها بهبود ببخشند. KPIهایی که در ادامه توضیح داده شده است، برای بازاریابی شبکه های اجتماعی مهم هستند و باید بر آنها نظارت کرد. برای بررسی چگونگی حضور کسبوکار خود در شبکههای اجتماعی، معیارهای زیر را بررسی کنید:
Customer Lifetime value: پیشبینی میزان ارزشی است که یک کسبوکار از تمام روابط اجتماعی خود با هر مشتریان به دست میآورد.
همان طور که گفتیم، این ابزارها به بازاریابان سوشال مدیا کمک میکنند تا از طریق راههای خلاقانهای با مخاطبان در ارتباط باشند و همچنین نتایج تلاشهایشان را بررسی کنند. در ادامه مبحث آموزش دیجیتال مارکتینگ به معرفی تعدادی از این ابزارها میپردازیم:
Iconosquare: با استفاده از این ابزار به راحتی میتوانید اینستاگرام خود را مدیریت کرده و دادهها را آنالیز کنید و با استفاده از نتایج بهدستآمده، اینستاگرام خود را بهینهسازی کنید. یکی از مهمترین مزایای این ابزار، ارائه اطلاعات جالب در مورد آمار فعالیت رقبای شما در اینستاگرام است. استفاده از این ابزار برای 14 روز رایگان است.
Buffer: این ابزار در سال 2015 شروع به کار کرد و در زمان کمی توانست به یکی از ابزارهای رایگان مناسب برای مدیریت شبکههای اجتماعی تبدیل شود. استفاده از این ابزار بسیار ساده و اصطلاحاً user- friendly است به گونهای که هر کسی بدون داشتن مهارت خاص، میتواند از آن استفاده کند. با استفاده از این ابزار میتوانید محتوای مورد نظر را توسط یک داشبورد مرکزی در چندین شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید. این ابزار برای مدیریت توئیتر و LinkedIn پیشنهاد میشود. شروع استفاده از این ابزار رایگان است و برای اطلاع بیشتر در مورد تعرفهها، میتوانید به وبسایت آن مراجعه کنید.
Hootsuite: این ابزار معروفترین و سادهترین ابزار در زمینه مدیریت شبکههای اجتماعی است که با کمترین هزینه از طریق آن میتوانید محتوای یکسان را در چندین شبکه اجتماعی به طور هم زمان پست کنید. این ابزار به دلیل سیستم آنالیز و گزارش دهی قوی مورد توجه بازاریابان واقع شده است.
در این جلسه از بلوک آموزش دیجیتال مارکتینگ، با بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا شدیم. در جلسه بعدی این بلوک یادگیری همراه ما باشید تا با یک روش دیگر در دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید و در این مسیر حرفهایتر شوید. برای مطالعه جلسه آینده این بلوک، که در مورد تبلیغات درون اپلیکیشنی هست را مطالعه کنید.
نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
15 ديدگاه نظر دهيد
بسیار عالی
سلام
ممنون از نظر لطف شما
ممنونم از مطلب بسیار مفید و خوبتون ولی کاش مطلبی بذارین و شبکه اجتماعی ویدارنا رو هم معرفی کنین. من مدتهاست ازش استفاده می کنم و به جرات می تونم بگم که قویترین شبکه اجتماعی فارسیه.
موفق باشید
سلام با سپاس از شما از بازخورد خوب تون
این شبکه اجتماعی برای یوزرهای ایرانی آشنا نیست که در اون فعال باشن و ما بعنوان دیجیتال مارکتر بتونیم کار مارکتینگ انجام دهیم
ترجیح بازاریابی شبکه اجتماعی در ایران اینستاگرام، لینکدین و توییتر می باشد
سلام. ممنون بابت مطالب مفیدتون. اگر بخوایم در کشورهای حوزه خلیج فارس تبلیغات اینستاگرام و فیس بوک داشته باشیم به چه نحو هست. میشه توضیحاتی رو بفرمایین.
سلام
اگر منظورتون تبلیغات sponsor ad هست، باید حتماً اکانت بیزینس داشته باشین که با فیسبوکتون هم مَچ شده باشه و بعد میتونین از sponsor ad (پست یا استوری) استفاده کنید. حتی میتونین مخاطبانتون رو هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی، جنسیت و سن و … تارگت کنین.
سلام ممنون از مطلب خوبتون بسیار عالی بود و واقعا کارآمد. به امید پیشرفت بیشتر شما. گروه ما نیز در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی فعالیت های زیادی انجام دادند و تمام تجربیات خود رو در زمینه یک آموزش جامع و کامل منتشر کرده اند.
سلام خیلی ممنون از توجه شما
امیدوارم موفق باشید
مطلب بسیار به درد بخوری بود
در عین جامعیت، مختصر بود و البته مفید.
ممنون
ممنون از لطف و توجه شما
موفق باشید
عالی بود . تشکر از شما
سلام
خیلی ممنون از توجه شما
موفق باشید
سلام. با تشکر از مطالب شما.
هر چند مفهوم رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی به هم نزدیک است ولی یکی نیست. social media marketing بازاریابی رسانه های اجتماعی است که در اینجا بازاریابی شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شده که البته در ادامه متن به رسانه اجتماعی بازگشته اید! این موضوع باعث شده متن سازگار نباشد.
سلام، وقتتون بخیر
خیلی ممنون از تذکر و پیشنهادتون، اصلاح شد
موفق باشید
در کل خوب بود.
ممنون از وقتی که گذاشتین.