سئو کلاه سیاه چیست؟ کارهایی که نباید برای سئوی سایت انجام دهید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری آموزش سئو (SEO) از 0تا100 کاملا رایگان (مقدماتی تا پیشرفته)

    در جلسات گذشته با انواع سئو شامل سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی آشنا شدید و دانستید برای سئو کردن سایت، انجام چه اقداماتی ضروری است. اما در سئو سایت باید از چه اقداماتی اجتناب کرد؟ مجموعه این موارد را می‌توان تحت عنوان سئو کلاه سیاه بیان کرد. در ادامه این مقاله درباره سئو کلاه سیاه و اقداماتی که لازم است ار آن اجتناب کرد توضیح داده شده است.

    سئو کلاه سیاه چیست؟

    سئو کلاه سیاه انجام اقداماتی برخلاف استانداردها و قوانین گفته شده توسط موتور جستجو است که برای بدست آوردن رتبه بندی سایت در نتایج جستجو استفاده می‌شود. این روش‌ها اقدامات صحیحی نیستند و اغلب به مجازات توسط موتورهای جستجو ختم می‌شود. تکنیک‌های سئو کلاه سیاه شامل موارد گوناگونی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

    سئو کلاه سیاه

     

    حضور در نتایج جستجو برای رشد هر کسب‌وکاری حیاتی است، اما باید دقت شود که برای بهبود جایگاه در صفحه نتایج جستجو از چه روش‌هایی استفاده می‌شود. بخش تاریک سئو کلاه سیاه استفاده از روش‌های نادرست است. سئو کلاه سیاه به جای حل کردن مسئله کاربر، محتوا را برای الگوریتم‌های موتورهای جستجوی بهینه‌سازی می‌کند. استفاده مداوم از تکنیک‌های کلاه سیاه احتمالا به جایگاه شما در موتوهای جستجو آسیب می‌رساند تا بهبود آن.
    اگر در فضای سئو تازه وارد هستید ، هدف موتورهای جستجو مانند گوگل ارائه بهترین نتیجه به مخاطبان است. گوگل می‌خواهد افراد تجربه جستجوی عالی داشته باشند و اطمینان حاصل کند که نتایج ارائه شده شامل محتوای غیر مرتبط نیست. این اقدام از طریق الگوریتم‌های گوگل انجام می‌گیرد. البته اقدامات دستی و گزارش‌هایی که به گوگل می‌رسند نیز در این میان بی‌تاثیر نیستند.
    الگوریتم‌های موتور جستجو با گذشت زمان پیچیده‌تر شده‌اند، به همین دلیل شما باید از سئو کلاه سیاه به هر قیمتی جلوگیری کنید زیرا با گذشت زمان این خطر برای سایت شما جدی‌تر می‌شود. سئو کلاه سفید روش بسیار بهتری برای انجام بهینه سازی موتور جستجو است. سئو کلاه سفید رویکردی اخلاقی‌تر است که از شرایط و دستورالعمل‌های تعیین شده توسط موتورهای جستجو پیروی می‌کند. سئو کلاه سفید شامل ایجاد محتوای باکیفیت و تجربه کاربری بهتر برای افرادی است که از سایت بازدید می‌کنند.

    چرا باید از SEO کلاه سیاه دوری کنید؟

    گرچه SEO کلاه سیاه غیرقانونی نیست، اما دستورالعمل‌های مربوط به مدیر وب را که توسط موتورهای جستجو تعیین شده است نقض می‌کند. به عبارت دیگر، هنوز خلاف قوانین است. این بدان معناست که اگر به سئو کلاه سیاه بپردازید ، مجازاتی ناخوشایند خواهید داشت. جریمه شدن از موتورهای جستجو باعث می‌شود وب‌سایت شما در نتایج جستجو پایین بیاید یا بدتر از آن، می تواند به طور کامل حذف شود. این بدان معناست که وب سایت شما بازدید کمتری خواهد داشت و درنهایت مشتری شما کمتر خواهد شد.

    تفاوت سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

    همان طور که گفته شد، سئو کلاه سیاه مغایر با دستورالعمل‌های تنظیم شده توسط موتورهای جستجو است. در این حالت عواقب این کار می‌تواند منجر به پاک شدن کامل از نتایج جستجو یا به دست آوردن جایگاه پایین‌تری باشد. سئو کلاه سفید با ایجاد محتوای با کیفیت و تجربه کاربری مناسب، روشی درست برای انجام سئو است.
    در ادامه مقاله به روش‌های سئوی کلاه سیاه که لازم است از آن‌ها دوری کنید ذکر شده اند.

    سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

     

    تکنیک‌های کلاه سیاه در سئو

    کیورد استافینگ (Keyword Stuffing)

    کیورد استافینگ به روش پر کردن محتوای شما با کلمات کلیدی بی‌ربط برای دستکاری در مکان رتبه‌بندی صفحه در صفحات نتایج جستجو اشاره دارد. افزودن کلمات کلیدی به متن در جایی که هیچ ارزشی ندارند، تجربه بدی را برای کاربران ایجاد می‌کند. همچنین ممکن است باعث شود صفحه در بین نتایج کلمه کلیدی مورد نظر قرار نگیرد.
    در این جا مثالی از کیورد استافینگ برای وب‌سایتی است که نرم افزار بازاریابی خارج از کشور را می‌فروشد آمده است:
    “ما در کار فروش نرم افزار بازاریابی خارج از کشور هستیم. نرم افزار بازاریابی خارج از کشور همان چیزی است که ما می‌فروشیم. اگر به فکر تهیه نرم افزار بازاریابی خارج از کشور هستید با یکی از مشاوران نرم افزار بازاریابی خارج از کشور ما تماس بگیرید. ”
    در این حالت گوگل به راحتی تشخیص خواهد داده که از این کلمه کلیدی به میزان زیادی استفاده شده است که غیر طبیعی است. بنابراین احتمال جریمه شدن این محتوا بالا می‌رود.
    شما ممکن است این شوخی را شنیده باشید که “یک نویسنده سئو در یک رستوران، کافه، خانه، گارسون، نوشیدنی، نوشابه و … قدم می‌زند.” این جمله درباره یک شوخی در مورد پر کردن جملات با کلمات کلیدی است. در این جمله همه کلمات شبیه یکدیگر هستند، اما هیچ ارزشی ندارند زیرا جمله معنی داری ایجاد نکرده‌اند و فقط مجموعه‌ای از کلمات هستند.
    شما می‌توانید برای پیدا کردن آن چه افراد در جستجوی آن هستند جستجوی کلمات کلیدی را انجام دهید اما استفاده بیش از حد از این کلمات کلیدی در محتوای شما ایده خوبی نیست. به جای پر کردن محتوای خود با کلمات کلیدی بی‌ربط ، بر ایجاد محتوای مفید تمرکز کنید و روی موضوعات بیش از کلمات کلیدی تمرکز کنید.

    کلاوکینگ (Cloaking)

    Cloaking شامل نمایش یک محتوا به کاربران و محتوای متفاوت به موتورهای جستجو است. سایت‌هایی که سئو کلاه سیاه را اجرا می‌کنند. با انجام این کار تلاش می‌کنند تا محتوای خود را به موضوعی غیر از آنچه کاربر می‌بیند مرتبط کنند و به این منظور به موتورهای جستجو محتوای دیگری را نشان می‌دهند.
    متناسب سازی محتوای شما برای گروه های مختلف کاربران قابل قبول است. به عنوان مثال، ممکن است هنگام بازدید شخصی از یک دستگاه تلفن همراه، اندازه وب‌سایت خود را کوچک کنید. همچنین ممکن است زبان یک صفحه را براساس کشوری که شخصی از آن بازدید می‌کند، تغییر دهید. ناشری مانند Forbes یا Inc ممکن است برای تأمین بودجه محتوای خود، تبلیغاتی را که در یک صفحه نمایش داده می‌شوند تغییر دهد. این نمونه‌ها کاملاً قابل قبول است. به شرطی که فقط محتوای ظاهر شده برای خزنده‌های موتور جستجو را تغییر ندهید.

    سئو کلاه سیاه

     

    با این که هیچ قانون سفت و سختی برای تعیین آن چه قابل قبول است و آن چه نیست، وجود ندارد ولی بهترین توصیه این است که از خود بپرسید، آیا کاری که قصد انجام آن را دارید برای کاربر مفید است؟ اگر چنین بود، پس قابل قبول است و می‎‌توانید این کار را انجام دهید. شما باید با ربات‌های موتور جستجو که سایت شما را خزش می‌کنند همانند سایر کاربران رفتار کنید.
    اگر کنجکاو هستید که بدانید گوگل چگونه وب‌سایت شما را می‌بیند، می‌توانید به اطلاعاتی که ابزارهای گوگل از سایت ثبت می‌کنند دقت کنید، این اطلاعات ناشی از رفتار کاربرهستند و به موتورهای جستجو دید خوبی از سایت شما می‌دهند.

    Sneaky Redirects

    ریدایرکت کردن مجدد صفحات شامل ارسال شخصی به نشانی اینترنتی متفاوت از صفحه‌ای است که فرد در ابتدا روی آن کلیک کرده است. در سئوی کلاه سیاه از ریدایرکت‌ها به منظور هدایت کاربر به صفحه‌ای غیر مرتبط با قصد جستجوی انجام می‌گیرد. این امر ممکن است شامل هدایت خزنده موتور جستجو به یک صفحه و سایر کاربران به صفحه دیگری باشد.
    مثال دیگر هدایت یک صفحه بسیار معتبر با تعداد زیادی بک لینک به صفحه بی‌ربط دیگر است، فقط به منظور ارتقا position جایگاه صفحه ضعیف‌تر در نتایج جستجو. ریدایرکت ۳۰۱ اکثر اعتبار را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می‌کند.
    ریدایرکت‌ها فقط باید برای هدفی که طراحی شده اند استفاده شوند. این دلیل ممکن است تغییر دامنه وب سایت یا تلفیق دو قسمت از محتوا باشد. همچنین استفاده از کدهای جاوا اسکریپت برای هدایت مجدد کاربران در برخی موارد، قابل قبول است. بنابراین برای ریدایرکت کردن دلیلی غیر از دلایل مرتبط با سئوی کلاه سیاه داشته باشید.

    محتوای بی‌کیفیت

    محتوای بی‌کیفیت که برای جستجوگر هیچ ارزشی ندارد نیز روشی معمول در سئو کلاه سیاه است. این امر شامل محتوای کپی یا دستکاری شده از وب‌سایت است. در گذشته موتورهای جستجو مانند گوگل در تشخیص محتوای کپی شده از وب‌سایت‌های دیگر مهارت کافی نداشتند. به روزرسانی الگوریتم پاندای گوگل در سال ۲۰۱۱ این مسئله را برطرف کرد. بسیاری از سایت‌ها با محتوای تکراری در صفحه نتایج جستجو افت سریعی داشتند. از آن زمان، گوگل در شناخت محتوای تکراری و بی‌کیفیت بسیار بهتر شده است.
    افزودن کلمات کلیدی نامرئی به محتوای شما نیز یک کار ممنوع است. برخی از وب‌سایت‌هایی که به سئو کلاه سیاه می‌پردازند این کار را با همرنگ کردن متن با پس زمینه صفحه انجام می‌دهند. این بدان معنی است که صفحه ممکن است در نتایج جستجو برای آن کلمات کلیدی نامرئی نشان داده شود. حتی اگر هیچ محتوای قابل مشاهده در مورد آن‌ها در صفحه وجود نداشته باشد. هنگامی که یک کاربر بر روی نتیجه کلیک کرده و فکر می‌کند در مورد موضوعی است که جستجو کرده است، اما به دلیل نامرئی بودن کلمات کلیدی، هیچ ‌یک از مطالب مورد نظر خود را پیدا نمی کند. اگر برای کاربر در حال حل مشکل هستید، نیازی به پنهان کردن محتوا در وب‌سایت نخواهد بود.
    “طعمه و سوئیچ” تکنیک کلاه سیاه دیگری است که موتورهای جستجو را گمراه می‌کند. این شامل ایجاد محتوا پیرامون موضوعی است که می‌خواهید برای آن رتبه‌بندی کنید. وقتی صفحه نتایج این موضوع را رتبه‌بندی کرد، محتوا برای چیز دیگری عوض می‌شود. این کار تجربه منفی برای جستجوگران ایجاد می‌کند زیرا محتوایی که آن‌ها برای دیدن آن کلیک کرده‌اند دیگر موجود نیست. این روش‌ها کاربران و موتورهای جستجو را فریب می‌دهد و روش خوبی برای انجام سئو نیستند.
    نوشتن محتوای اصلی و با کیفیت بخش مهمی از سئو کلاه سفید است. نه تنها برای جلوگیری از مجازات موتورهای جستجو لازم است، بلکه وب سایت شما را نیز متمایز می‌کند. ایجاد محتوای با کیفیت بالا اعتمادی در بین مخاطبان هدف ایجاد می‌کند و بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل می‌کند.

    سو استفاده از داده‌های ساختار یافته

    داده‌های ساختار یافته به شما امکان می‌دهد نحوه نمایش محتوای خود را در صفحات نتایج موتور جستجو تغییر دهید. این باعث می‌شود محتوای شما از رقبا متمایز شود و همچنین موارد بیشتری از سایت شما در صفحات نتایج نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید داده‌های ساخت یافته را به صفحات مختلف اضافه کنید. ریو (review) احتمالاً یکی از محبوب ترین انواع داده های ساخت یافته است.

    سو استفاده از داده‌های ساختار یافته

     

    SEO کلاه سیاه شامل ارائه اطلاعات نادرست در داده‌های ساخت یافته برای گول زدن موتورهای جستجو و کاربران است. به عنوان مثال، شخصی که سئو کلاه سیاه را انجام می‌دهد ممکن است به خود پنج ستاره از یک سایت بررسی اعطا کند و داده‌های ساختار یافته‌ای اضافه کند تا در صفحات نتایج جستجو برجسته شوند. این یک روش بسیار خطرناک است زیرا موتورهای جستجو مانند گوگل کاربران را به گزارش سو استفاده از وب سایت ها از داده‌های ساخت یافته تشویق می‌کند.

    لینک‌های پولی

    موتورهای جستجوگر مانند گوگل خرید و فروش لینک را به شدت ممنوع کرده‌اند. آن‌ها در وب سایت خود اظهار داشتند که “هر لینکی که برای دستکاری در رتبه‌بندی یک سایت در نتایج جستجوی گوگل در نظر گرفته شده باشد ، ممکن است بخشی از یک طرح پیوند و نقض دستورالعمل‌های مدیر وب گوگل باشد.” این شامل ارسال محصولات رایگان وب سایت در ازای دریافت لینک است.
    برای لینک دادن به مطالب خود باید از پرداخت هزینه به هر سایتی خودداری کنید. گوگل از کاربران می‌خواهد که در خصوص مواردی که افراد لینک‌ها را می‌خرند یا می‌فروشند گزارش دهند. گوگل اظهار کرده که پس از تشخیص این عمل، خریدار و فروشنده لینک را جریمه خواهد کرد.
    اگر این لینک را خریداری کرده‌اید بدون این که متوجه شوید این کار تکنیک سئو کلاه سیاه است، باید آنها را در اسرع وقت بردارید. اگر نمی‌توانید وب‌مسترها را برای حذف لینک پیدا کنید، می‌توانید از ابزار disavow links استفاده کنید. این ابزار به گوگل می‌گوید هنگام محاسبه جایگاه صفحه، شما از لینک پرداختی چشم پوشی کرده‌اید.

    نظرات وبلاگ

    همان طور که از نام این مورد پیداست، این روش کلاه سیاه شامل لینک دادن به وب‌سایت شما در نظرات وبلاگ است. امروزه این عمل کم‌تر اتفاق می‌افتد زیرا موتورهای جستجو مانند گوگل الگوریتم خود را برای بررسی هرگونه لینک در نظرات وبلاگ به روز می‌کنند. بیشتر وبلاگ‌های معتبر اکنون لینک را در نظرات وبلاگ به طور پیش فرض غیرفعال می‌کنند.
    با وجود کاهش تعداد افرادی که در این عمل شرکت می‌کنند، بازهم تعداد زیادی از افراد در سرویس‌های اظهار نظر در وبلاگ تبلیغاتی پیدا خواهند شد. اظهار نظر در وبلاگ با لینک‌دهی به سایت خود راهی برای دریافت لینک است اما توصیه می‌شود از انجام این کار خودداری کنید.
    اگر صاحب یک سایت، تالار گفتگو یا انجمن هستید ، باید اطمینان حاصل کنید که بخش نظرات شما توسط ربات‌ها یا افراد اسپم نمی‌شود. موتورهای جستجو مانند گوگل صفحات حاوی هرزنامه را از نتایج جستجو تنزل داده یا به طور کامل حذف می‌کنند. استفاده از ابزارهای ضد هرزنامه مانند ابزار reCAPTCHA رایگان گوگل یکی از روش‌های کاهش خطر محتوای تولید شده توسط محتوای اسپم است.

    شبکه‌های خصوصی وبلاگ

    شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) دسته‌ای از سایت‌های معتبر است که فقط برای ایجاد لینک استفاده می‌شود. هر سایت PBN به سایتی لینک می‌دهد که می‌خواهد در نتایج جستجو تقویت شود اما متقابلا به یکدیگر پیوند نمی‌دهند.

    شبکه‌های خصوصی وبلاگ

     

    سئوکاران کلاه سیاه که مایل به ایجاد یک شبکه بلاگ هستند به طور معمول دامنه‌های منقضی شده‌ای که قبلا اعتبار داشته‌اند، خریداری می‌کنند. آن‌ها محتوایی مشابه آنچه قبلا در دامنه در انقضا وجود داشته است می‌نویسند و لینک‌هایی را به سایت خود اضافه می‌کنند. این سئوکاران امیدوارند که موتورهای جستجو متوجه نشوند که شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها را کنترل می‌کنند و سایت اصلی خود را در نتایج جستجو بالاتر می‌آورند.
    موتورهای جستجو در شناسایی PBN هوشمندانه عمل کرده‌اند و اگر از PBN برای بهبود حضور در جستجوی خود استفاده می‌کنید‌، ممکن است سایت شما با مجازات شدیدی مواجه شود. به جای تلاش برای راه‌اندازی سایت‌های جعلی، ایجاد محتوای با کیفیت در دامنه خودتان است. نگه داشتن محتوای خود زیر یک سقف به معنای معتبر بودن سایت شما است زیرا همه مربوط به دامنه یک لینک هستند.
    در این مقاله آموختید که سئو کلاه سیاه چیست و چه مواردی برای بهبود آن لازم است صورت گیرد. در جلسه بعدی بلوک سئو درباره روش‌های بررسی و بهبود سایت با ابزارهای موجود، صحبت خواهیم کرد. در صورتی که تمایل دارید از انتشار بخش‌های بعدی مطلع شوید،‌ در خبرنامه بلوک سئو عضو شوید. همچنین نظر خود را راجع به این مقاله و تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

    Sending
    User Review
    5 (1 vote)

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.