سئوی تکنیکال یا سئوی فنی (Technical SEO) چیست؟ (بخش دوم)

زمان مطالعه : 9 دقیفه
خانه بلوک های یادگیری آموزش سئو (SEO) از 0تا100 کاملا رایگان (مقدماتی تا پیشرفته)

در بخش قبلی آموزش سئو تکنیکال، با اصول سئوی فنی آشنا شدید و مراحلی که لازم است برای برای سئوی فنی بررسی شوند را شناختید و یکی از این مراحل که کروال شدن (crawlability) سایت بود شرح داده‌ شد. در ادامه این مطلب دیگر مراحل هرم سئوی فنی بیان شده‌اند.

ایندکس شدن (Index) سایت

وقتی ربات‌های جستجوگر وب‌سایت شما را کراول می‌کنند، شروع به فهرست‌بندی یا ایندکس کردن صفحات بر اساس موضوع و ارتباطات می‌کنند. پس از ایندکس کردن، صفحه شما در صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP نمایش داده می‌شود. در اینجا چند عامل وجود دارد که می‌توانند به ایدکس شدن صفحات شما کمک کند.

ایندکس کردن سایت

 

۱. محدودیت دسترسی ربات‌ها را بردارید

شما باید اطمینان حاصل کنید که ربات‌ها می‌توانند به صفحات مورد نظر شما دسترسی پیدا کنند. شما برای انجام این کار چند ابزار در اختیار دارید. تست کننده robots.txt گوگل لیستی از صفحات مجاز را به شما ارائه می‌دهد و می‌توانید از ابزار Google Search Console Inspect استفاده کنید تا دلیل مسدود شدن صفحات را مشاهده کنید.

۲. محتوای تکراری را حذف کنید

محتوای تکراری ربات‌های جستجو را گیج می‌کند و بر ایندکس شدن صفحات سایت شما اثر منفی می‌گذارد. به یاد داشته باشید از URLهای متعارف برای ایجاد صفحات مورد نظر خود استفاده کنید. در صورتی که امکان حذف محتوای مشابه وجود نداشت از تگ کنونیکال استفاده نمایید. استفاده از این تگ در سایت‌های فروشگاهی بسیاری کاربردی است.

۳. ریدایرکت‌ها را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که همه ریدایرکت‌های شما به درستی تنظیم شده‌اند. URLهای شکسته و ریدایرکت‌هایی با تغییر مسیر نادرست می‌توانند هنگام ایندکس شدن سایت شما مشکلاتی ایجاد کنند. برای جلوگیری از این امر، همه ریدایرکت‌ها را به طور مرتب بررسی کنید.

۴. موبایل فرندلی بودن سایت را بررسی کنید

اگر وب‌سایت شما تا الان سازگار با موبایل نیست، هنوز در جایگاهی که لازم است قرار نگرفته‌اید. در اوایل سال 2016، گوگل ابتدا نسخه موبایل سایت‌ها را ایندکس کرد و تجربه نمایش در موبایل را نسبت به نسخه دسکتاپ الویت داد. برای دانستن عملکرد سایت خود روی نسخه موبایل می‌توانید از ابزار گوگل موبایل فرندلی استفاده کنید.

خطاهای HTTP را برطرف کنید

در زمان بازدید از سایت مرورگر از طریق پروتوکل شبکه یا HTTP به وب وصل می‌شود. ممکن است در این بین خطایی رخ دهد.

خطاهای HTTP در سئو تکنیکال

 

از آنجا که هر خطای HTTP منحصر به فرد است، در بخش زیر توضیحات مختصری در مورد هرکدام گفته شده است:

  • ریدایرکت ۳۰۱

ریدایرکت 301، ریدایرکت دائمی برای ارسال دائمی ترافیک از یک URL به آدرس دیگر است. امکان تنظیم این ریدایرکت برای سایت‌ها و صفحات آن‌ها وجود دارد، اما انجام این کار می‌تواند سایت شما را کند کنند و تجربه کاربری شما را خراب نمایند زیرا هر ریدایرکت اضافی به زمان بارگذاری صفحه اضافه می‌کند. در صورت امکان سراغ ریدایرکت نروید زیرا ممکن است تعداد زیاد آن‌ها باعث شوند موتورهای جستجو از کراول آن صفحه خودداری کنند.

ریدایرکت ۳۰۱

 

  • ریدایرکت 302

ریدایرکت 302 راهی برای هدایت موقت ترافیک از URL به یک صفحه وب دیگر است. اگر ریدایرکت موقت به مدت طولانی باقی بماند، در نهایت به عنوان یک تغییر مسیر دائمی با آن رفتار خواهد شد و همه اعتبار صفحه اولیه به URL مقصد منتقل می‌شوند.

  • خطای 403

خطای 403 به این معنی است که محتوای مورد نظر کاربر بر اساس مجوزهای دسترسی یا به دلیل عدم تنظیم مجدد سرور محدود شده است و کاربر نمی‌تواند آن را ببیند.

  • خطای 404

خطای 404 به کاربران می‌گوید صفحه‌ای که درخواست کرده‌اند وجود ندارد، یا به دلیلی حذف شده یا آدرس URL را اشتباه تایپ کرده‌ است. برای نمایش صفحات 404 از نسخه ویژه سایت خود که به صفحه اصلی لینک داده ‌است استفاده کنید.

  • خطای 500

خطای 500، خطای داخلی سرور است؛ به این معنی که سرور سایت شما نمی‌تواند درخواست را تکمیل کند.

  • خطای 502 Bad Gateway

خطای 502 Bad Gateway مربوط به عدم ارتباطات یا پاسخ نامعتبر بین سرورهای وب‌سایت است.

  • خطای 503 یا 503 Service Unavailable

خطای 503 یا 503 Service Unavailable به شما می‌گوید با اینکه سرور شما به درستی کار می‌کند اما قادر به انجام درخواست کاربر نیست.

  • خطای 504

خطای 504 به این معنی است که یک سرور پاسخی به موقع از وب‌سرور شما برای دسترسی به اطلاعات درخواستی دریافت نکرده است.

دلیل این خطاها هر چه باشد، مهم است که رفع شوند تا هم کاربران و هم موتورهای جستجو راضی باشند و هر دو به سایت شما بازگردند. حتی اگر سایت شما کروال و ایندکس شده باشد، مشکلات دسترسی که کاربران و ربات‌ها را مسدود می‌کند بر سئوی شما تأثیر می‌گذارد و باید رفع شود.

دسترسی (Accessibility)

در زیر موارد مربوط به قابلیت دسترسی وب‌سایت ارائه شده‌است.

۱. عملکرد سرور

همانطور که پیش از این گفتیم، خطاهای سرور باعث بروز خطاهای HTTP می‌شود که دسترسی کاربران و ربات‌ها به سایت شما را منع می‌کند. اگر متوجه شدید سرور شما مشکلی دارد، برای عیب‌یابی و رفع آن‌ها اقدام کنید. عدم انجام به‌ موقع این کار می‌تواند منجر به حذف محتوای شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو شود زیرا این خطا به تجربه کاربری و دسترسی ربات‌ها لطمه می‌زند.

این گونه خطاها را با ابزاهایی مانند اسکریمینگ فراگ (Screaming Frog)، باتیفای (Botify) یا دیپ کراول (DeepCrawl) شناسایی کنید.

۲. زمان و اندازه صفحه بارگذاری شده

اگر بارگذاری صفحه شما بیش از اندازه طول می‌کشد، باید به موارد دیگر سایت نیز توجه کنید. تأخیر در زمان بارگذاری صفحه می‌تواند منجر به خطای سرور شود که باعث می‌گردد ربات‌ها به صفحات سایت شما دسترسی نداشته باشند یا به نسخه‌های بارگذاری شده دسترسی پیدا کنند که بخش‌های مهم محتوا را ندارند. بنابراین باید برای کنترل زمان بارگذاری صفحات و کاهش آن، تمام تلاش خود را انجام دهید.

۳. کدها جاوا اسکریپت

پردازش کدهای جاوا اسکریپت (JS) در گوگل با دشواری همراه است و بنابراین برای بهبود دسترسی توصیه می‌کند، از رندرها (Renders) استفاده کنید. گوگل همچنین منابع زیادی برای کمک به شما در درک چگونگی دسترسی ربات‌های جستجوگر به کدهای جاوا اسکریپت در سایت دارد که از طریق این لینک قابل دسترسی است. طرز کار رندرها در شکل زیر نمایش داده شده است.

پردازش کدهای جاوا اسکریپت

 

۴. صفحات یتیم (orphan pages)

هر صفحه در سایت شما باید حداقل به یک صفحه دیگر مرتبط باشد و به آن صفحه لینک شود. بسته به اهمیت این صفحه تعداد لینک‌ها می‌تواند افزایش نیز بیابد. وقتی یک صفحه لینک داخلی ندارد، به آن صفحه یتیم گفته می‌شود. این صفحات مانند مقاله بدون مقدمه هستند که زمینه‌ی لازم برای چگونگی ایندکس شدن صفحه به ربات را ارائه نمی‌کنند.

۵. عمق صفحه (page depth)

عمق صفحه به تعداد لایه‌ها در ساختار سایت شما بستگی دارد. در واقع عمق صفحه به تعداد کلیک های لازم برای رسیدن به یک صفحه خاص از صفحه اصلی با استفاده از کوتاه ترین مسیر اشاره دارد. صفحه ای که مستقیماً با صفحه اصلی مرتبط است در عمق 2 است (عمق صفحه، صفحه اصلی همیشه 1 است). بهتر است معماری سایت خود را تا حد امکان کم عمق نگه دارید.

صرف نظر از تعداد لایه در ساختار سایت، صفحات مهم مانند صفحات محصول را چندان عمیق نکنید. ساختاری که صفحه محصول شما را چنان در اعماق سایت خود دفن می‌کند که کاربران و ربات‌ها برای پیدا کردن آن‌ها باید کارآگاه بازی کنند، در دسترس کمتری هستند و تجربه‌ای ضعیف را ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، URL وب‌سایت مانند آنچه در ادامه آمده است نمونه‌ای از ساختار سایت ضعیف است. زیرا مسیری طولانی برای هدایت مخاطب به صفحه محصول شما ارائه داده است:

www.yourwebsite.com/products-features/features-by-industry/airlines-case-studies/airlines.

۶. ریدایرکت‌ها

وقتی تصمیم به تغییر مسیر ترافیک از یک صفحه به صفحه دیگر می‌گیرید ، باید بهایی پرداخت کنید. این بها بازده کراولر است. اگر ریدایرکت‌ها به ‌درستی تنظیم نشده باشند، تغییر مسیرها می توانند بازده کراولرها را کاهش دهند، زمان بارگذاری صفحه را افزایش دهند و سایت شما را غیرقابل دسترسی کنند. به همین دلایل ، سعی کنید ریدایرکت‌ها را به حداقل برسانید.

پس از پرداختن به مشکلات دسترسی، می‌توانید به نحوه رتبه‌بندی صفحات خود در صفحه نتایج موتور جستجو بروید.

رتبه‌بندی

اکنون به سمت موارد ملموس‌تر که احتمالاً از آن مطلع هستید، حرکت می‌کنیم – چگونگی بهبود رتبه‌بندی از دیدگاه سئوی فنی. رتبه‌بندی صفحات شما را سئوی فنی، سئوی داخلی و سئوی خارجی تعیین می‌کند. به یاد داشته باشید که همه این موارد باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا اثرگذار باشند.

۱. لینک‌های داخلی و خارجی

لینک‌ها به ربات‌های جستجوگر کمک می‌کنند تا ارتباط صفحات را متوجه شوند و اهمیت صفحات را تعیین کنند. به طور کلی، لینک‌ها باعث افزایش و بهبود کراول کردن صفحات، ایندکس شدن و رتبه‌بندی بهتر صفحات سایت می‌شوند.

۲. کیفیت بک‌لینک

بک‌لینک یا لینک خارجی به معنای لینک شدن سایت‌های دیگر به سایت شما است. بک‌لینک وب‌سایت دیگر به سایت شما مانند رای اعتماد به آن صفحه است و به ربات جستجوگر نشان می‌دهد که صفحه شما ارزش بیشتر برای کراول شدن دارد. فراموش نکنید بک‌لینک از سایت‌های با کیفیت پایین می‌تواند به رتبه‌بندی شما آسیب برساند.

۳. دسته‌های محتوا

دسته‌های محتوا مطالب مرتبط را پیوند می‌دهند تا ربات‌های جستجوگر به راحتی بتوانند تمام صفحاتی را که موضوع خاصی دارند، شناسایی کنند. بنابراین  موضوعات مرتبط به سایت شما بهتر شناسایی خواهند شد. در تصویر زیر دسته‌بندی محتوایی یک سایت فرضی را مشاهده می‌کنید.

دسته‌بندی محتوا

 

چگونگی رتبه گرفتن سایت شما، عامل اصلی تعیین کننده رشد ورودی ارگانیک سایت شما است زیرا مطالعات نشان می‌دهد که کاربران با احتمال بیشتری روی سه نتیجه اول در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) کلیک می‌کنند. 

افزایش نرخ کلیک

اگر چه نرخ کلیک (CTR) با رفتار جستجوگر ارتباط دارد اما کارهایی را می‌توان برای بهبود قابلیت کلیک بر روی محتواها انجام داد. توضیحات متا و عناوین اصلی صفحه با کلمات کلیدی، CTR را تحت تأثیر قرار می دهند، اما ما قصد داریم به موارد فنی توجه کنیم زیرا به همین دلیل شما اینجا هستید.

برای افزایش نرخ کلیک لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

۱. استفاده از داده‌های ساختار یافته (structured data)

۲. استفاده از ویژگی صفحه نتایج موتورهای جستجو یا SERP

۳. گوگل دیسکاور (Google Discover)

رتبه بندی و نرخ کلیک ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، زیرا جستجوگرها می‌خواهند پاسخ فوری دریافت کنند. هرچه نتیجه شما در صفحه نتایج جستجو بیشتر مشخص شود، احتمال کلیک بیشتر خواهید داشت. بیایید چند روش برای بهبود قابلیت کلیک شما را باهم ببینیم.

۱. استفاده از داده‌های ساختار یافته (structured data)

داده‌های ساختاریافته از واژگان خاص به نام اسکیما (schema) برای دسته‌بندی موارد گوناگون در صفحه وب برای ربات‌های جستجو استفاده می‌کنند. با استفاده از داده‌های ساختار یافته به ربات‌ها می‌گویند ، «این فیلم است» ، «این محصول است» ، یا «این دستور العمل است». در تصویر زیر محتوای مربوط به «طرز تهیه غذا» که در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود به همراه کدهای مربوط به آن نشان داده‌ شده است.

داده‌های ساختار یافته در سئوی فنی

 

به طور مشخص، داده‌های ساختار یافته فاکتوری برای کلیک گرفتن نیست، اما به سازماندهی مطالب شما کمک می‌کند. استفاده از داده‌های ساختار یافته به ایندکس شدن بهتر محتوا و شناخت بهتر موتورهای جستجو از محتوای شما کمک می‌کنند.

داده‌های ساختار یافته معمول شامل موارد زیر است:

  • مقالات
  • ویدئوها
  • نظرات (Reviews)
  • ایونت‌ها (Events)
  • چگونه (How- to)
  • سؤالات متداول (FAQs)
  • تصاویر
  • لیست‌های تجاری محلی
  • محصولات
  • صفحات سایت

۲. استفاده از ویژگی صفحه نتایج موتورهای جستجو یا SERP

ویژگی‌های صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) شمشیری دو لبه است. اگر کاربر روی آن‌ها کلیک کند شما برنده شده‌اید. در غیر این صورت نتایج برای شما مطلوب نخواهد بود. به عنوان مثال، تصویر زیر دو ویژگی نمایش داده شده در صفحه نتایج جستجوی گوگل را نشان می دهد، محتوای ویدئویی و سولات متداول افراد.

صفحه نتایج موتورهای جستجو یا SERP

 

۳. گوگل دیسکاور (Google Discover)

Google Discover شامل لیستی از محتوای شخصی‌سازی‌شده کاربران موبایل است. پیش از آنکه در مرورگر خود عبارتی را جستجو کنید، با پایین رفتن در صفحه می‌توانید به محتوای مربوط به گوگل دیسکاور دسترسی داشته باشید.

برای مثال اگر تا پیش از این در مرورگر خود درباره سئو جستجو کرده‌اید احتمال دیده شدن محتوای مرتبط با سئو در گوگل دیسکاور وجود دارد. با توجه به این که بیش از 50٪ جستجوهای انجام شده از طریق موبایل انجام می‌شود، اهمیت این امکان گوگل بیشتر می‌شود.

گوگل دیسکاور

 

سه‌گانه سئو

سئوی فنی، سئوی داخلی و سئوی خارجی هر سه با هم کار می‌کنند تا ترافیک ارگانیک سایت را افزایش دهند. نمی‌توان اهمیت سئوی داخلی و خارجی را نادیده گرفت ولی سئوی فنی نیز نقش مهمی در رتبه‌ گرفتن شما ایفا می‌کند. همان طور که در متن اشاره شده در سئوی فنی باید به موارد گوناگون مانند قابلیت کراول شدن، قابلیت اینکدکس شدن و رتبه گرفتن از طریق سئوی فنی اشاره شد و مسائل مربوط به این موارد بیان گردید. در بخش بعدی بلوک سئو به جستجوی کلمات کلیدی خواهیم پرداخت و سپس موارد مربوط به سئوی داخلی و بعد از آن سئوی خارجی بیان خواهد شد. در صورتی که تمایل دارید از انتشار بخش‌های بعدی مطلع شوید،‌ در خبرنامه بلوک سئو عضو شوید. اگر تجربه‌ای در مورد سئوی فنی و مشکلاتی که برای سایت شما ایجاد کرده است دارید نیز آن را با ما در میان بگذارید.

Sending
User Review
4 (1 vote)

    1 ديدگاه نظر دهيد

  1. ضمن تشکر بابت مطالب مفیدتون، متن این جلسه تعدادی اشکال نگارشی داشت که اگر اصلاح بشن خیلی بهتر میشه.

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.