سئوی داخلی (On- page SEO) چیست و چه تکنیک‌هایی دارد؟

زمان مطالعه : 11 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری آموزش سئو (SEO) از 0تا100 کاملا رایگان (مقدماتی تا پیشرفته)

پس از شناخت سئوی فنی و پیاده‌سازی موارد لازم برای سایت شما و همچنین آشنایی با مفاهیم اولیه جستجوی کلمات کلیدی، نوبت به بهینه‌سازی و ایجاد محتوای سایت می‌رسد. نوشتن محتوای ارزشمند برای کاربر مفید است. اما چگونه می‌توان با نوشتن محتوا توجه موتورهای جستجو را نیز جلب کرد؟ چگونه باید از کلمات کلیدی به درستی استفاده کرد؟‌ در این قسمت بلوک سئو به سئوی داخلی که مرتبط با این مسئله است می‌پردازیم.

 

سئوی داخلی چیست؟

سئوی داخلی شامل اقداماتی است که در بهینه‌سازی محتوای صفحات سایت برای بهبود تجربه کاربران و موتورهای جستجو انجام می‌شود. شیوه‌های رایج سئوی داخلی شامل بهینه‌سازی عنوان، محتوا، لینک‌‎های داخلی و آدرس صفحات (URL) است.

این موارد با سئوی خارجی متفاوت است، سئوی خارجی شامل بهینه‌سازی سیگنال‌هایی است که برای وب‌سایت شما اتفاق می‌افتد (به عنوان مثال بک لینک‌ها). درباره سئوی خارجی در درس بعدی بلوک سئو توضیح خواهیم داد.

اکثر موارد سئوی داخلی مربوط به تمرکز بر روی جستجوی کلمات کلیدی دقیق،  استفاده از کلمه کلیدی در عنوان و در توضیحات متا، کلمه کلیدی در تگ H1 و دیگر موارد که در ادامه محتوا به آن اشاره خواهیم کرد.

سئوی داخلی

 

چرا سئوی داخلی مهم است؟

بررسی‌های نتایج گوگل نشان می‌دهد استفاده از کلمه کلیدی در عنوان محتوا اهمیت بسیاری دارد. در تصویر زیر می‌توانید تاثیر استفاده کلمه کلیدی در عنوان را مشاهده کنید. همان طور که در تصویر نشان داده شده است،‌ هرچه میزان استفاده از کلمه کلیدی در عنوان بیشتر باشد،‌ با احتمال بیشتری در جایگاه بالاتر صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر می‌شود.

سئوی داخلی چیست

برای مثال می‌توانید نتایج صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) گوگل را برای کلمه کلیدی «آموزش دیجیتال مارکتینگ» مشاهده کنید.

دیجیتال مارکتینگ | سئوی داخلی

اما برای رتبه گرفتن در گوگل تنها عامل موثر سئوی داخلی استفاده از کلمه کلیدی در عنوان نیست. برای رتبه گرفتن لازم است موارد دیگری در سایت را نیز بهینه کنید:

  • تجربه‌ی کاربری
  • نرخ پرش (Bounce Rate) و زمان ماندن (Dwell Time) در صفحه
  • دانستن قصد جستجوگر در موتور جستجو
  • سرعت بارگذاری صفحات

درباره این موارد در قسمت‌های پیشین توضیح داده شده است و در ادامه نیز توضیحاتی داده خواهد شد.

 

بهینه‌سازی محتوا برای سئو

اکنون که دانستید چرا سئوی داخلی اهمیت دارد، وقت آن است که شروع به بهینه‌سازی محتوای خود کنید. در جلسه گذشته بلوک سئو با جستجوی کلمات کلیدی آشنا شدید. در این بخش چگونگی استفاده از کلمات کلیدی در محتوا توضیح داده می‌شوند.

در 100 کلمه اول محتوا از کلمه کلیدی هدف خود استفاده کنید

این کار تاکتیکی قدیمی و در عین حال ساده برای بهبود سئوی داخلی است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک‌بار در 100-150 کلمه اول مقاله خود از کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کنید.

به عنوان مثال، در مقاله که با کلمه کلیدی «ایمیل مارکتینگ» بهینه‌سازی شده، از آن کلمه کلیدی در ابتدای محتوا استفاده شده است. اهمیت این کار در این است که گوگل اهمیت بیشتری به قسمت‌های ابتدایی محتوا می‌دهد.

استفاده از کلمه کلیدی برای سئوی داخلی

این اقدام گوگل کاملا منطقی است زیرا اگر مطلبی اهمیت دارد باید در ابتدای محتوا منتشر شود. مثلا اگر مقاله درباره «ایمیل مارکتینگ» است، استفاده از این کلمه کلیدی در نیمه محتوا تا چه حد منطقی است؟

از کلمه کلیدی در عنوان محتوا استفاده کنید و آن را در تگ H1 بیاورید

گوگل بیان کرده است که استفاده از تگ H1 در HTML به این موتور جستجو كمک می‌كند تا ساختار صفحه را بفهمد.

HTML مخفف Hyper Text Markup Language  است. ساختار صفحات وب و رابطه منطقی بین قسمت‌های مختلف هر صفحه با توجه به ساختار HTML آن مشخص می‌شود. در تصویر زیر نمونه کدهای HTML را می‌بینید.

ساختار سایت

اکثر سیستم عامل‌ها (مانند WordPress) به طور خودکار تگ H1 را برای عنوان پست وبلاگ استفاده می‌کنند. در غیر این صورت، باید خودتان ساختار مربوط به تگ‌های  HTML را تنظیم کنید.

برای بررسی ساختار درست تگ‌ها می‌توانید مانند تصویر زیر عمل کنید و بعد از راست کلیک روی صفحه مورد نظر،‌ روی گزینه inspect کلیک کنید تا ساختار کلی صفحه و تگ‌ها نشان داده شود.

ساختار سایت

ساختار سایت

البته تنها عاملی که تیتر شما را بهبود می‌دهد استفاده از کلمه کلیدی نیست. اهمیت تیتر برای کاربران نیز زیاد است و اولین مواجه آن‌ها با محتوای شما با تیتری است که در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شود. بنابراین باید به دنبال راهی باشید که آن‌ها روی محتوای شما کلیک کنند. موارد زیر نیز به جذاب شدن تیتر شما کمک می‌کنند:

  • استفاده از اعداد
  • استفاده از کلمات پرسشی: چگونه، چرا، چه طور
  • استفاده از کلمات قدرتمند مانند شگفت انگیز، بهترین، فوق‌العاده، حتما،‌ کاربردی، سریع
  • استفاده از کلمات و افعال منفی: نباید، اشتباه

طبق آماری که که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بیشترین کلیک روی تیترهایی صورت می‌گیرد که شامل چگونگی و اعداد هستند.

استفاده از کلمه کلیدی در عنوان

طبق تجربه برخی از افراد، اگر کلمه کلیدی به ابتدای عنوان نزدیک‌تر باشد، وزن بیشتری برای یک موتورهای جستجو دارد. همچنین اگر عنوان شما بیشتر از ۷۰ کاراکتر باشد در موتورهای جستجو به صورت کامل نمایش داده نمی‌شود.

از کلمه کلیدی در تگ H2 استفاده کنید

کلمه کلیدی مورد نظر خود را حداقل در یک زیر عنوان‌ها با تگ H2 وارد کنید. البته انجام ندادن این کار به این معنا نیست که سئوی داخلی شما در خطر است. فراموش نکنید برای تولید محتوا همیشه کاربر در درجه اول اهمیت قرار دارد و استفاده از کلمه کلیدی در زیر عنوان‌ها زمانی منطقی است که با محتوای شما همخوانی داشته باشد.

میزان استفاده کلمات کلیدی در محتوا

میزان استفاده کلمات کلیدی درست مانند آن است که به نظر می‌رسد: چند بار کلمه کلیدی شما در محتوا ظاهر می‌شود.

البته گوگل اعلام کرده است که اهمیت این امر اندک است. اما از سویی منطقی نیست که کلمه کلیدی اصلی شما تنها یک‌بار در صفحه نمایش داده شود. در استفاده از کلمه کلیدی افراط نکنید ولی در جایی که لازم بود از آن استفاده کنید.

URLهای خود را برای SEO بهینه کنید

گوگل اخیرا آدرس URL را قبل از عنوان محتوا می‌آورد. همچین شکل نمایش آن نیز تغییر کرده است. نمونه آن را در تصویر زیر برای کلمه کلیدی «تبلیغات موبایلی» مشاهده می‌کنید. این شیوه نمایش مشابه ساختار Breadcrumb آن‌ها است. اگر با Breadcrumb آشنایی ندارید می‌‌توانید به مقاله آموزش سئو تکنیکال مراجعه کنید.

ساختار URL

با توجه به تغییرات اخیر حتی ‌می‌توان گفت که آدرس URL شما مهم‌تر از گذشته است. با این تفاسیر، چگونه می‌توان URL مناسب ایجاد کرد؟ لازم است دو اصل زیر را مد نظر داشته باشید:

  1. URLهای خود را کوتاه کنید
  2. کلمه کلیدی را در هر URL وارد کنید

تعداد کاراکتر در URL

این توضیح به این به این معنی نیست که URL شما فقط باید شامل کلمه کلیدی شما باشد و می‎‌توانید چند کلمه دیگر را به URL خود اضافه کنید.

کلمات کلیدی در توضیح متا

توضیح متا نوشته‌ای است که در زیر عنوان مشاهده می‌کنید و حدود 170 کاراکتر طول دارد. در صورتی که طول توضیح متا بیش‌تر از این تعداد کاراکتر باشد در صفحه نتایج گوگل نشان داده نمی‌شود.

دلیل این که توضیح متا مناسب به نتیجه شما کمک می کند، این است که می تواند نرخ کلیک ( CTR ) شما را تقویت کند. توضیح متا خوب CTR ارگانیک شما را تقویت می‌کند. همچنین لازم است کلمه کلیدی خود را در توضیح متا بگنجانید.

کلمات کلیدی در توضیح متا

اصطلاحات جذب کننده همان طور که در تیتر تاثیرگذار است در توضیح متا نیز می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

 

استفاده از تصاویر

در محتوای خود از تصاویر کپی شده استفاده نکنید و برای هر پست، تصاویر مناسب طراحی کنید. علاوه بر طراحی تصاویر لازم است پس از قرار دادن آن‌ها برای تصاویر Alt یا توضیح عکس را تعریف کنید. در صورتی که از وردپرس استفاده می‌کنید، توضیح متا را در قسمتی که در تصویر زیر نشان داده شده است، وارد نمایید.

استفاده از تصاویر

در صورتی که می‌خواهید بدانید تصویر شما دارای توضیح alt است یا خیر، روی تصویر راست کلیک کرده و روی گزینه inspect کلیک کنید تا پنجره‌ای مانند تصویر زیر باز شود. در صورتی که عبارتی مقابل alt وجود نداشت، تصویر  شما فاقد توضیح عکس است.

استفاده از تصاویر

اگر منطقی است، تصویر را با کلمه کلیدی محتوای خود بهینه کنید. بنابراین از یک نام خانوادگی استفاده کنید که شامل کلمه کلیدی هدف شماست، از همان کلمه کلیدی به عنوان بخشی از توضیح alt تصویر خود استفاده کنید. تصاویر بهینه شده به موتورهای جستجوگر کمک می کنند تا محتوای شما را درک کنند.

 

لینک‌های داخلی

ارزش لینک‌های داخلی برای سئو بسیار زیاد است. لینک دادن به صفحات شما باعث می‌شوند اهمیت آن‌ها بیشتر شوند. برای بالا بردن قدرت صفحات کم قدرت می‌توانید از صفحات دارای قدرت بالا به آن‌ها لینک دهید.

لینک داخلی | سئوی داخلی

 

سرعت صفحه خود را افزایش دهید

گوگل همواره بیان کرده است كه سرعت بارگذاری صفحه، یك سیگنال رتبه‌بندی سئو است و روز به روز به اهمیت این مورد اضافه می‌شود. سرعت بارگذاری صفحات از سال 2010 یک عامل رتبه بندی است.

گوگل همچنین اخیرا تأیید کرده است که سرعت صفحه موبایل یک عامل رتبه‌بندی در آینده خواهد بود.

همچنین، حتی اگر موتورهای جستجو را فراموش کنیم، واضح است که صفحات بارگذاری کند برای تجربه کاربر بد است. مردم به سرعت می توانند دکمه برگشت را در صفحاتی که بارگذاری آن بسیار طولانی است، بزنند. به این ترتیب آن‌ها هرگز صفحه شما را نمی‌بینند.

گوگل اعلام کرده است که 53٪ از کاربران اگر بیش از 3 ثانیه طول بکشد، صفحه را ترک نمی کنند. بنابراین ما پیشنهاد می کنیم برای بارگزاری تا 2 ثانیه یا به طور کلی به عنوان یک قاعده هدف‌گذاری کنید.

برای بهبود سرعت صفحه، با بررسی صفحه وب خود در ابزار PageSpeed ​​Insights Google شروع کنید. این صفحه، سایت شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و برخی از پیشنهادات بهینه‌سازی را ارائه می‌دهد.

اهمیت میزان سرعت بارگذاری صفحات بر رتبه‌ صفحات را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. همان طور که مشاهده می‌کنید، صفحاتی که جایگاه اول را دارند به طور متوسط ۰.۶ ثانیه برای بارگذاری نیاز دارند.

اهمیت سرعت سایت برای سئوی داخلی

 

نوشتن محتوای سئو شده

اکنون زمان آن رسیده است که محتوایی را منتشر کنیم که شایسته رتبه 1 باشد. این روند فراتر از استفاده از کلمات کلیدی در صفحه شما است.

برای رتبه‌بندی بهتر، محتوای شما باید محتوای منحصر به فرد باشد. وقتی درباره محتوای منحصر به فرد صحبت می‌کنیم منظور فقط محتوای غیر تکراری نیست.

منظورمان انتشار محتوایی است که موارد جدیدی را بیان کند. موارد جدید می‌توانند شامل گزینه‌های زیر باشند:

  • ارائه نکته یا استراتژی جدید
  • ارائه محتوای کامل‌تر و بهتر نسبت به رقبا
  • طراحی قوی و UX سایت
  • مطالعه موردی موارد جدید
  • نوشتن محتوا به صورت فرایند گام به گام

همچین همان طور که گفته شد، اضافه کردن جزییات مانند تصاویر و مرحله بندی آن باعث می‌شوند محتوای شما کاربردی‌تر شود.

در این مقاله درباره سئوی داخلی توضیح دادیم و به چگونگی استفاده از کلمات کلیدی در محتوا و دیگر عوامل با اهمیت در سایت اشاره کردیم. در جلسه بعدی بلوک سئو، درباره سئوی خارجی و عواملی که لازم است برای بهبود آن رعایت کنید، صحبت خواهیم کرد. در صورتی که تمایل دارید از انتشار بخش‌های بعدی مطلع شوید،‌ در خبرنامه بلوک سئو عضو شوید. همچنین نظر خود را راجع به این مقاله و تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.