الگوریتم‌های گوگل و حقایقی که درباره آن‌ها نمی‌دانستید

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش سئو

در جلسه اول، با مفاهیم اولیه سئو و اصول کلی که برای سئو کردن سایت لازم است، اشاره کردیم و دانستیم سئو چیست. از مفاهیمی که در جلسه اول به آن اشاره شد، الگوریتم‌های گوگل بود. در این جلسه از بلوک یادگیری سئو قصد داریم بیشتر درباره الگوریتم‌های گوگل توضیح دهیم تا شناخت بیشتری از آن‌ها کسب کنید.

ما هر روز با الگوریتم‌های گوگل در ارتباط هستیم. هر زمانی که عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنیم، گوگل با توجه به الگوریتم‌های خود آن را به ما نشان می‌دهد. برای سئوکارها شناخت الگوریتم‌های گوگل بسیار با اهمیت است زیرا با دانستن عملکرد این الگوریتم‌ها می‌توان حساسیت‌های گوگل را شناخت و سئو کردن سایت را دقیق‌‌ و اصولی‌تر پیش برد. از سویی تقریباً هر روز، گوگل الگوریتم های خود را تغییر می‌دهد و  رتبه‌بندی خود را عوض می‌کند. برخی از آن‌ها تغییرات کوچک هستند اما بعضی دیگر به طور جدی نتایج موتور جستجو را تکان می‌دهند. به این دلیل شناخت الگوریتم‌ها اهمیت چندبرابر پیدا می‌کند. ادامه مطلب به شما کمک می‌کند تا با توصیه‌هایی درباره مهمترین تغییرات و الگوریتم‌هایی که در سال‌های اخیر به وجود آمده است، آشنا شوید.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

الگوریتم های گوگل  چیست؟

الگوریتم های گوگل

الگوریتم‌های گوگل سیستم‌هایی پیچیده هستند که برای بازیابی داده ها از نتایج جستجو استفاده می‌کنند و در زمانی اندک، بهترین نتایج ممکن را برای یک جستجو ارائه می‌دهند. موتور جستجو ترکیبی از الگوریتم‌ها و سیگنال‌های رتبه‌بندی متعدد را برای ارائه نتایج و رتبه‌بندی در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) استفاده می‌کنند.

صفحه نتایج موتور جستجو یا Search Engine Results Page نتایجی است که موتورهای جستجو در پاسخ به عبارت جستجو شده کاربر نشان می‌دهند. برای مثال صفحه نتایج برای کلمه کلیدی «آموزش رایگان دیجیتال مارکتینگ» در تصویر زیر نشان داده‌شده است.

صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل

در سال‌های اولیه، گوگل تعداد معدودی از به روزرسانی در الگوریتم‌ها را انجام می‌داد. اما اکنون گوگل هر ساله هزاران تغییر ایجاد می‌کند.

اکثر این به روزرسانی‌ها به حدی اندک هستند که توجهی به آن‌ها نمی‌شود. با این حال گاهی، گوگل به روزرسانی قابل توجهی انجام می‌دهد که بر نتایج جستجو اثرات زیادی می‌گذارد.

الگوریتم‌های زیر تاثیر زیادی روی نتایج جستجوی گوگل داشته‌اند و تغییرات زیادی ایجاد کرده‌اند:

۱. پاندا (Panda)

۲. پنگوئن (Penguin)

۳. مرغ مگس خوار (hummingbird)

۴. کبوتر (Pigeon)

۵. موبایل گدون (Mobilegeddon)

۶. رنک برین (Rank Brain)

۷. پوزوم (Possum)

۸. پیج لایوت (Page Layout)

۹. کافئین (Caffeine)

 

الگوریتم های گوگل

۱. الگوریتم پاندا (Panda)

الگوریتم پاندا از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: ۲۴ فوریه ۲۰۱۱

الگوریتم پاندا با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • محتوای تکراری و‌ کپی شده
  • ‌ محتوای ضعیف و کم‌ارزش برای کاربر
  • کیورد استافینگ (keyword stuffing): به معنای استفاده بیش از حد کلمه کلیدی در محتوا است.
  • هرزنامه ایجاد شده توسط کاربر (user generated spam): این نوع محتوا بیشتر در سایت‌هایی که محتوای آن‌ها توسط کاربران تولید می‌شود وجود دارد، مانند فروم های آنلاین. موارد زیر از نظر گوگل اسپم محسوب می‌شوند:
  • اکانت تقلبی
  • پست‌های اسپم در فروم‌ها
  • کامنت اسپم در بلاگ‌ها

الگوریتم پاندا چگونه کار می‌کند؟

پاندا به صفحات وب نمره کیفیت (quality score) اختصاص می‌دهد و از این نمره به عنوان عامل رتبه‌بندی استفاده می‌کند. نمره کیفیت براساس آنچه در بخش قبل گفتیم تعیین می‌شود. در ابتدا، پاندا نوعی فیلتر برای رتبه بندی در گوگل بود. اما در ژانویه سال ۲۰۱۶، به طور رسمی در الگوریتم اصلی قرار گرفت. در حال حاضر عملکرد این الگوریتم سریع‌تر شده است؛ بنابراین جریمه شدن و بهبود سایت سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

چه کنیم تا الگوریتم پاندا جریمه‌مان نکند؟

سایت را به طور منظم برای یافتن محتوای ضعیف، محتوای تکرای و کیورد استافینگ بررسی کنید و آن‌ها را اصلاح کنید.

اگر یک سایت فروشگاهی دارید و نمی‌توانید ۱۰۰٪ محتوای منحصر به فرد داشته باشید، سعی کنید از تصاویر متفاوت در هر صفحه استفاده کنید تا توضیحات محصولات مانند یکدیگر نشود. همچنین نظرات متفاوت کاربران برای هر محصول نیز کمک کننده خواهد بود.

۲. الگوریتم پنگوئن (Penguin)

الگوریتم پنگوئن از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: ۲۴ آوریل ۲۰۱۲

الگوریتم پنگوئن با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • لینک‌های نامربوط
  • انکر تکست (anchor text) که بیش از حد بهینه شده باشد. انکرتکست کلمه یا کلماتی است که لینک شده اند. در شکل زیر نمونه یک انکرتکست با عبارت «بازاریابی دیجیتال» را مشاهده می‌کنید.

لینک سازی در الگوریتم پنگوئن گوگل

در صورتی که برای لینک‌سازی خارجی برای تمام انکرتکست‌ها یک عبارت به کار رود، در این صورت احتمال دارد گوگل سایت را جریمه کند. در این حالت انکرتکست بیش از حد بهینه شده‌است.

الگوریتم پنگوئن چگونه کار می‌کند؟

هدف الگوریتم پنگوئن رتبه‌دهی و کاهش رتبه سایت‌هایی است که از لینک‌سازی پولی استفاده می‌کنند. از اواخر سال ۲۰۱۶، پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی گوگل است.

چه کنیم تا الگوریتم پنگوئن جریمه مان نکند؟

حتما لینک‌هایتان را مانیتور و بررسی کنید. اطلاعات همه لینک‌های خارجی را باید در یک فایل مانند گوگل شیت (google sheets) جمع آوری کنید. لینک خارجی سایت خود و رقبا را با کمک ابزارهایی مانند  ahrefs و semrush می‌توان مشاهده و بررسی کرد. همچنین برای بررسی لینک‌های خارجی می‌توان از گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس استفاده کرد.  درباره لینک‌های خارجی در جلسات بعدی بلوک سئو توضیح کامل‌تری خواهیم داد.

۳. الگوریتم مرغ مگس‌خوار (hummingbird)

الگوریتم مرغ مگس خوار از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: ۲۲ آگوست ۲۰۱۳

الگوریتم مرغ مگس‌خوار با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • کیورد استافینگ
  • محتوای بی‌کیفیت

الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم مرغ مگس‌خوار به گوگل کمک می‌کند تا عبارت‌های جستجو شده را بهتر تفسیر کند و نتایجی را ارائه دهد که با هدف مخاطب مطابقت دارند. این الگوریتم باعث شد در صفحه نتایج جستجو به کاربر نتایجی نشان داده شود که مرتبط با موضوع جستجو هستند ولی لزوما عین عبارت جستجو شده در آن‌ها به کار نرفته است. این نتایج به کمک پردازش اصطلاحات مترادف و مرتبط موضوعی به دست می آیند. مثلا با جستجوی عبارت «بهترین آموزش دیجیتال مارکتینگ» نتایج نشان داده شده در تصویر در موتور جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند. برای این عبارت نتایج نمایش داده شده مربوط به آموزش دیجیتال مارکتینگ هستند و در آن‌ها عبارت «بهترین آموزش دیجیتال مارکتینگ» به طور کامل به کار نرفته است.

صفحه نتایج گوگل و اهمیت الگوریتم مرغ مگس خوار

چه کنیم تا الگوریتم مرغ مگس خوار جریمه‌مان نکند؟

تحقیقات کلمات کلیدی خود را گسترش داده و روی مفاهیم تمرکز کنید. مثلا با دقت جستجوهای مربوط به عبارات مترادف و اصطلاحات مشابه را انجام دهید و فقط بر استفاده از کلمات کلیدی تکیه نکنید. برای به دست آوردن عبارات مرتبط می توانید از پیشنهادات گوگل یا دیگر ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید.

۴. الگوریتم کبوتر (Pigeon)

الگوریتم کبوتر از الگوریتم های گوگل

تاریخ راه اندازی: ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴ (ایالات متحده آمریکا)؛ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ (انگلیس، کانادا، استرالیا)

الگوریتم کبوتر با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • سئوی داخلی و سئوی خارجی ضعیف و بهینه نشده مربوط به سئوی محلی

الگوریتم کبوتر چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم کبوتر بر جستجوی مربوط به موقعیت مکانی کاربر متکی است و مربوط به سئوی محلی یا سئوی لوکال است.

سئوی محلی، روشی فوق العاده مؤثر برای بازاریابی تجارت محلی به صورت آنلاین است، زیرا به مشاغل کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان بومی در زمان مناسب ارائه دهند. برای کسب‌وکارهایی مانند پزشکان و رستوران‌ها این الگوریتم بسیار با اهمیت است. مشخص کردن مکان کسب‌وکارتان به نقشه گوگل بسیار موثر است. همچنین استفاده از اسکیما نیز کمک کننده است. اسکیما چارچوب یا مفهومی است که به سازماندهی و تفسیر اطلاعات کمک می کند. اسکیما ها می توانند مفید باشند زیرا به ما اجازه می دهد تا در تفسیر تعداد زیادی از اطلاعات موجود در محیط را به صورت مفهموم و واضح نشان دهیم. از طریق سایت schema.org می توانید به انواع اسکیما دسترسی داشته باشید.

۵. موبایل گدون (Mobilegeddon)

الگوریتم موبایل گدون از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: ۲۱ آوریل ۲۰۱۵

الگوریتم موبایل گدون با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • عدم وجود نسخه موبایل برای وب‌سایت
  • عملکرد ضعیف سایت در موبایل

الگوریتم موبایل گدون چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم موبایل گوگل یا موبایل گدون (Mobilegeddon) اطمینان حاصل می کند که صفحات سازگار با موبایل در صدر جستجوی نتایج گوگل در موبایل قرار گیرند. در صورتی که صفحات سایت برای نسخه موبایل بهینه نشده باشند، رتبه خود را از دست خواهند داد.

برای بهینه‌سازی آن، روی سرعت و قابلیت استفاده نسخه موبایل تمرکز کنید. تست سازگار با موبایل گوگل به شما کمک می کند متوجه شوید کدام صفحات و موارد نسخه موبایل سایت شما باید بهبود یابد. این موارد در بخش mobile usability گوگل سرچ کنسول نیز وجود دارند.

۶. الگوریتم رنک برین (Rank Brain)

الگوریتم رنک برین از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵

الگوریتم رنک برین با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • محتوای سایت با عبارات مد نظر مخاطبان همخوانی نداشته باشد
  • محتوای کم ارزش
  • تجربه کاربری ضعیف

الگوریتم رنک برین چگونه کار می کند؟

الگوریتم رنک برین، سیستم مبتنی بر یادگیری ماشینی است که به گوگل کمک می‌کند تا معنای پشت سؤالات را درک کند و در پاسخ به آن سؤالات، نتایج جستجوی متناسب را ارائه دهد. گوگل رنک برین را سومین عامل مهم رتبه بندی می‎نامد.

لازم است محتوا را به کمک تحلیل رقبا، مرتبط بودن محتوا با موضوع و جامع بودن آن بهینه کنید.

۷. پوزوم (Possum)

الگوریتم پوزوم از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: ۱ سپتامبر ۲۰۱۶

الگوریتم Possum چگونه کار می‌کند؟

به روزرسانی Possum تضمین می‌کند که نتایج مکانی یا لوکال بسته به موقعیت مکانی مخاطب متفاوت باشد؛ هر چه مکان کسب‌وکار شما به مخاطب نزدیک‌تر باشد، احتمال مشاهده آن در بین نتایج محلی بیشتر است. Possum برای عبارات مشابه، نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد.

برای بهینه سازی چه اقداماتی انجام دهیم؟

لیست کلمات کلیدی خود را گسترش داده و رتبه خود در نتایج محلی را دنبال کنید. در نتایج جستجوی گوگل برای نتایج مربوط به مکان و لوکلیشن، باید کلمات کلیدی بیشتری را نسبت به گذشته مورد هدف قرار دهند. زمانی که رتبه بندی خود را بررسی می کنید، اطمینان حاصل کنید که این کار را از مکان جغرافیایی هدف خود انجام می‌دهید. می توانید موقعیت خودتان را در گوگل کروم تنظیم کنید.

۸. الگوریتم پیج لایوت (Page Layout)

الگوریتم پیج لایوت از الگوریتم های گوگل

الگوریتم پیچ لایوت با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • محتوای ضعیف
  • محتوا با تبلیغات زیاد

الگوریتم پیج لایوت چگونه کار می‌کند؟

طبق آخرین به روزرسانی‌های تأیید شده گوگل، الگوریتم پیج لایوت سایت‌هایی را که محتوای ضعیف و به منظور ایجاد تبلیغات ایجاد کرده اند جریمه می‌کند.

برای بهینه سازی چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر تبلیغات نشان می دهید، اطمینان حاصل کنید که صفحاتی که در آن تبلیغات هست، با کیفیت بالا هستند و اطلاعات مرتبط و کافی برای محتوای خود ارائه می دهند. سعی نکنید گوگل را در مورد محتوای خود فریب دهید. بیشتر ناشران از تبلیغات سود می برند و تا زمانی که تقلب نکنند، کاملاً قانونی است. این الگوریتم  کمتر در مورد تعداد تبلیغات حساس است  مسئله اصلی در مورد چگونگی پیدا کردن محتوای اصلی برای کاربر است.

۹. الگوریتم کافئین (Caffeine)

الگوریتم کافئین از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: آگوست ۲۰۰۹

الگوریتم کافئین چگونه کار می کند؟

الگوریتم کافئین سیستم جدید ایندکس کردن صفحات وب بود که به گوگل امکان داد تا داده‌ها را بهینه‌تر ذخیره کند و سرعت ایندکس کردن را افزایش دهد. به این ترتیب گوگل سریع تر به صفجه سایت شما دسترسی پیدا خواهد کرد.

الگوریتم کافئین از الگوریتم های گوگل

برای بهینه سازی چه اقداماتی انجام دهیم؟

صاحبان محتوا می‌توانند از مزایای کافئین استفاده کنند، بدون اینکه کاری انجام دهند. زیرا کافئین بروزرسانی برای ایندکس کردن صفحات است، نه برای رتبه بندی سایت. این الگوریتم هیچ تغییری در نحوه رتبه بندی وب سایت های گوگل ایجاد نمی‌کند. با این حال، گوگل را قادر می‌سازد تا سیگنال‌های باکیفیت را سریع‌تر جمع‌آوری کنند که می‌تواند در الگوریتم رتبه‌بندی استفاده شود.

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

در این بلوک یادگیری سئو، درباره انواع الگوریتم‌های گوگل و تاثیر آن‌ها بر صفحات وب‌سایت صحبت کردیم. در صورتی که با این مشکلات در وب‌سایت خود مواجه بوده‌اید و آن‌ها را رفع کرده‌اید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. در جلسه بعدی درباره سئوی فنی توضیح خواهیم داد. اگر تمایل دارید از انتشار جلسات بعدی خبردار شوید، می‌توانید در خبرنامه بلوک یادگیری سئو عضو شوید.

Sending
User Review
4.33 (3 votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.