در اولین جلسه از بلوک آموزشی سرچ ادز، درباره اهمیت و مزایای استفاده از این شیوه تبلیغات به عنوان یکی از روشهای پولی اپ مارکتینگ صحبت شد. استفاده از تبلیغات سرچ ادز باعث بیشتر دیده شدن اپلیکیشن شما توسط کاربران و افزایش تعداد دانلود اپلیکیشن شما میشود. در واقع، این شیوه تبلیغات به شما امکان دسترسی به کاربران بالقوه بیشتری را میدهد. در این جلسه قصد داریم درباره چگونه کار کردن تبلیغات سرچ ادز یا تبلیغات در جستجو اپ استورهای مختلف صحبت کنیم. همچنین، انواع کمپینهای تبلیغات سرچ ادز را توضیح میدهیم.
تبلیغات سرچ ادز چگونه کار میکند؟
شیوه اجرای تبلیغات جستجویی در پلی استورها نیز مشابه تبلیغات AdWords در گوگل است. در این نوع تبلیغات، تبلیغدهنده تنها به ازای هر اقدام کاربر با تبلیغ (کلیک، نصب و …) هزینه پرداخت میکند. این نوع تبلیغات بر اساس سیستم bidding یا سیستم مزایدهای عمل میکند. در این سیستمها پس از تعریف محتواهای تبلیغاتی (creative)، کلیدواژهها و شرایط دلخواه کمپین خود (تارگتینگ مخاطبان، موقعیت جغرافیایی و …)، باید دو مقدار را مشخص کنید: 1- Bid حداکثر هزینهای که به ازای هر اقدام کاربر (کلیک، نصب و …) حاضرید بپردازید ، 2- Budget حداکثر هزینهای که برای کمپین خود میخواهید هزینه کنید.
به طور کلی، میتوان دو عامل تاثیرگذار بر میزان موفقیت و تاثیرگذاری کمپینهای سرچ ادز را به دو دسته زیر تقسیمبندی کرد:
1- میزان بید (bid): طبیعتاً هرچه میزان بید پیشنهادی شما برای کلیدواژههای مورد نظرتان بالاتر باشد، احتمال موفقیت کمپین شما نیز بیشتر است.
2- کیفیت تبلیغ (quality score): تبلیغات سرچ ادز تنها به میزان بید بستگی ندارد. در صورتی که کلیدواژههای پیشنهادی شما مرتبط با حوزه فعالیت اپلیکیشن و کمپینتان باشد و محتوای تبلیغاتی باکیفیتی داشته باشید، کمپین شما به عنوان یک کمپین باکیفیت در نظر گرفته میشود. همچنین، نرخ کانورژن تبلیغ (تبدیل کلیک به نصب یا تبدیل کلیک به مشاهده جزئیات اپلیکیشن تبلیغشده) و عکسالعمل کاربر نسبت به تبلیغ نیز یکی دیگر از معیارهای موثر بر کیفیت تبلیغ است.
کمپینهای سرچ ادز در پلی استورها بسیار سادهتر از تبلیغات ادروردز هستند. تنها کاری که یک تبلیغدهنده باید انجام دهد، وارد کردن متن، قیمت پیشنهادی و بودجه و در نهایت، تعیین زبان، موقعیت جغرافیایی و سایر شرایط کمپین است.
تبلیغات در جستجوی بازار
کافه بازار به تازگی امکان تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز را به پلتفرم خود اضافه کرده است. تبلیغات در جستجوی بازار کمک زیادی به توسعهدهندگان ایرانی میکند تا راحتتر بتوانند به مخاطبان هدفشان دسترسی پیدا کنند و تعداد نصب اپلیکیشن خود را به صورت بهینه و کمهزینه افزایش دهند. به دلیل افزایش قیمت دلار، هزینه تبلیغات سرچ ادز در گوگل پلی برای توسعهدهندگان ایرانی که در گوگل پلی اپلیکیشن منتشر کردهاند، گرانقیمت است و اضافه شدن این امکان در کافه بازار فرصت بسیار خوبی برای توسعهدهندگان ایرانی محسوب میشود.
راهاندازی تبلیغات در جستجوی بازار علاوه بر کمک به توسعهدهندگان منجر به رقابت بیشتر و در نتیجه، پیشرفت روزافزون صنعت اپلیکیشن در ایران میشود. تبلیغات در جستجوی بازار به منظور ایجاد تمایز بین تبلیغ و نتایج سرچ ارگانیک، با دکمه آبی رنگ «آگهی» و به صورت زیر نمایش داده میشود.
تبلیغات در جستجوی بازار نیز مانند سایر پلتفرمها به شیوه مزایدهای یا bidding اجرا میشود. توسعهدهندگانی که قصد استفاده از تبلیغات در جستجوی بازار را دارند باید ابتدا قرارداد حقوقی الکترونیکی در نظر گرفته شده را تایید کنند تا قادر به ایجاد کمپین باشند. در جلسه آینده درباره این قرارداد بیشتر توضیح میدهیم. برای ایجاد کمپین تبلیغات در جستجوی بازار مانند تمام پلی استورها باید بودجه کمپین، میزان بید، شرایط کمپین، کلیدواژهها را در داشبورد تبلیغات در جستجوی بازار به صورت دقیق مشخص کنید. در جلسات آینده درباره تبلیغات در جستجوی بازار، بخشهای مختلف داشبورد و شیوه ساخت کمپین به صورت کامل توضیح میدهیم.
تبلیغات سرچ ادز در گوگل پلی
تبلیغات گوگل ادز برای اولین بار در سال 2015 راهاندازی شد و عملکرد آن به مرور زمان بهبود یافت. تبلیغات سرچ ادز در گوگل پلی در ابتدای فهرست جستجو قرار میگیرد و با یک کادر کوچک سبزرنگ Ad مشخص میشود تا کاربران متوجه تبلیغ بودن آن شوند.
تبلیغات سرچ ادز گوگل پلی در سه فرمت زیر در گوگل پلی نمایش داده میشوند:
1- بخش نتایج جستجوی گوگل پلی
2- بخش اپلیکیشنهای مرتبط (You might also like) و (Related to this app)
3- اپلیکیشنهای پیشنهادی در صفحه اصلی گوگل پلی (Suggested for you)
در واقع گوگل پلی، اپلیکیشن شما به کسانی نمایش میدهد که به دنبال کلیدواژه مورد نظر شما یا اپلیکیشن مشابه اپ شما هستند یا کسانی که جزئیات صفحه اپلیکیشن مشابه اپ شما را دیدهاند.
تفاوتی که تبلیغات سرچ ادز گوگل پلی با سایر پلی استورها دارد، این است که توسعهدهندگان نمیتوانند فقط در گوگل پلی تبلیغ کنند، بلکه تبلیغ اپلیکیشن شما به ازای کلیدواژههای انتخابی و میزان بودجه و بید، به صورت هوشمند و در بهینهترین حالت در سایر کانالهای تبلیغاتی گوگل نیز نمایش داده میشود. سه حالت مختلف برای کمپینهای تبلیغاتی اپلیکیشنها در گوگل وجود دارد:
1- کمپینهای یونیورسال اپلیکیشن (Universal App Campaigns) : ادوردز تبلیغاتی را ایجاد میکند که در تمامی کانالها (search network، Display Network، YouTube) مورد استفاده قرار میگیرد.
2- نصب اپلیکیشنهای موبایل (Mobile App Installs): پروموت اپلیکیشن در یک شبکه (Google play search ad، Google Search، Display Network یا YouTube)
3- اینگینجمنت اپلیکیشنهای موبایل (Mobile App Engagement): این نوع تبلیغات بیشتر برای یادآوری اپلیکیشن به کاربران مورد استفاده قرار میگیرد.
مدلهای تبلیغاتی 1 و 2 برای تبلیغات سرچ ادز گوگل پلی مناسبتر هستند. برخی از توسعهدهندگان این مدل تبلیغات سرچ ادز گوگل را به نفع خود میدانند؛ چرا که میزان reach تبلیغاتشان وسیعتر میشود، اما برخی دیگر با این مدل مخالف هستند و ترجیح میدهند که تبلیغات سرچ ادز تنها در گوگل پلی نمایش داده شود تا بتوانند به صورت دقیقتر نتایج و عملکرد کمپین خود را رصد کنند. گوگل از محتواهای متنی و تصویری شما در گوگل پلی استفاده میکند و تبلیغات مختلفی را در نتورکهای مختلف گوگل نمایش میدهد. تنها کاری که شما باید انجام دهید، مشخص کردن متن، مقدار بید، بودجه کمپین، زبان و موقعیت جغرافیایی تبلیغ است. گوگل ترکیبهای مختلف را امتحان میکند و تبلیغاتی را به مخاطبان نمایش میدهد که بهترین عملکرد را دارند.
تبلیغات سرچ ادز در اپ استور اپل
تبلیغات سرچ ادز اپ استور با یک پسزمینه آبیرنگ و دکمه Ad مشخص میشود و از این طریق به کاربران اجازه میدهد که متوجه تبلیغ بودن آن شوند. تصویر زیر، یکی از این تبلیغات برای کلمه workout را نمایش میدهد.
تبلیغات سرچ ادز اپل در حال حاضر به جز کشور آمریکا، در 59 کشور جهان واقع در اروپا، خاورمیانه، آمریکای لاتین، آفریقا و کشورهای حاشیه اقیانوس آرام نیز قابل دسترسی است. لیست کامل این کشورها را اینجا مشاهده کنید. متاسفانه ایران جزء کشورهایی است که توسط اپل تحریم شده و امکان انتشار اپلیکیشن به خصوص اپلیکیشنهای با تراکنش مالی در اپ استور اپل و همچنین، سرچ ادز آن اپلیکیشنها وجود ندارد. با این حال، برای آشنایی بیشتر با این شیوه تبلیغات، به صورت خلاصه درباره سرچ ادز اپل توضیح داده میشود.
تبلیغات سرچ ادز اپل در دو سطح ساده (Basic) و پیشرفته (Advanced) اجرا میشوند که سطح پیشرفته تبلیغات در برخی کشورها قابل اجرا نیست.
تبلیغات سرچ ادز Basic از همان نام اپ، توضیح، اسکرین شاتها و ویدئوهایی که برای انتشار اپلیکیشن خود در اپ استور آپلود کردهاید استفاده میکند. ایجاد تبلیغات Basic بسیار ساده است. در تبلیغات basic، تنها تبلیغات نصبی امکانپذیر است. در نهایت، توسعهدهنده میتواند نتایج کمپین تبلیغاتی خود را در داشبورد مشاهده کند.
در سطح basic، لازم نیست کلیدواژهای مشخص کنید یا مخاطبان خود را فیلتر کنید؛ اپل میتواند تبلیغ شما را بر اساس دادههای قبلی اپلیکیشنتان، به مخاطبان بالقوهتان نمایش دهد. در نهایت، تبلیغات سرچ ادز در سطح پیشرفته برای کمپینهای پیچیدهتر و توسعهدهندگان محلی استفاده میشود که قصد دارند کاربران ساکن در مناطق مشخصی را تارگت کنند. در این سطح به تبلیغدهندگان اجازه داده میشود تا کلیدواژههای مورد نظرشان را انتخاب کنند و از محتواهای تبلیغاتی (creative asset) دلخواهشان استفاده کنند و حتی انتخاب کنند که تبلیغشان چه زمانی نمایش داده شود. همچنین، تبلیغدهنگان میتوانند مخاطبان خود را بر اساس نوع دستگاه مورد استفاده (iPhone، iPad)، نوع کاربران (کسانی که اپلیکیشن را روی گوشی را دارند یا کسانی که اپ را دانلود نکردهاند)، دموگرافیک کاربران (جنسیت، محدوده سنی) و موقعیت جغرافیایی انتخاب کنند. در نهایت، تبلیغدهندگان میتوانند گزارشهای پیشرفتهتری را از داشبورد دریافت کنند. البته تبلیغدهندگان میتوانند از هر دو نوع تبلیغ (basic و Advanced) استفاده کنند.
انواع کمپینهای تبلیغات در جستجو
مدلهای کمپین تبلیغاتی که در پلی استورها اجرا میشوند، متفاوت هستند. اغلب توسعهدهندگان به دنبال افزایش نصب اپلیکیشن خود از طریق تبلیغات سرچ ادز هستند و در نتیجه، اکثرشان از کمپینهای تبلیغات نصبی (CPI) استفاده میکنند.
تبلیغات سرچ ادز اپل در سطح basic، فقط به صورت کمپینهای CPI قابل اجرا است.
به طور کلی، میتوان کمپینهای سرچ ادز را به سه دسته زیر تقسیم کرد:
1- تبلیغات کلیکی (CPC یا CPT)
تبلیغات کلیکی در سرچ ادز، به این صورت است که تبلیغدهنده تنها به ازای هر کلیک یا tap روی تبلیغ مورد نظر، هزینه میپردازد. این نوع تبلیغات در کمپینهای advanced اپ استور اپل تحت عنوان (CPT (Cost Per Tap اجرا میشود.
2- تبلیغات نصبی (CPI)
تبلیغات نصبی را میتوان اصلیترین و شاید اثربخشترین نوع کمپینهای تبلیغاتی سرچ ادز به شمار آورد. در این روش، تبلیغدهنده به ازای هر نصب حاصل شده از کمپینهای سرچ ادز هزینهای را میپردازد. همه پلی استورها (اپل، گوگل پلی و کافه بازار) کمپینهای تبلیغات نصبی را اجرا میکنند.
3- تبلیغات تعاملی (CPA)
این نوع تبلیغات به این صورت است که تبلیغدهنده تنها به ازای اقدام مورد نظر کاربر درون اپلیکیشن هزینه میپردازد. سرچ ادز گوگل پلی این امکان را برای توسعهدهندگان ایجاد کرده است. این نوع کمپینها نسبت به سایر روشها سختتر است.
در این جلسه، درباره کلیات شیوه عملکرد تبلیغات در جستجوی اپ استورهای مختلف توضیحاتی را ارائه دادیم. همچنین، انواع کمپینهای تبلیغاتی که در تبلیغات سرچ ادز اجرا میشود (کلیکی، نصبی و تعاملی) را توضیح دادیم. به دلیل تحریمهای موجود برای ایجاد کمپینهای تبلیغات سرچ ادز در گوگل پلی و اپ استور اپل و همچنین، هزینه بالای آن برای توسعهدهندگان ایرانی، در جلسه آینده قصد داریم درباره تبلیغات در جستجوی بازار صحبت کنیم و شرایط تبلیغات در جستجوی بازار، داشبورد تبلیغات کافه بازار و چگونگی اجرای کمپینهای تبلیغات در جستجوی بازار را مورد بررسی قرار دهیم. اگر تا به حال در اجرای کمپینهای تبلیغات سرچ ادز در اپ استورهای مختلف تجربهای داشتهاید، در قسمت «نظرات» با ما در میان بگذارید.
همچنین، برای اطلاع از جلسات جدید بلوک آموزشی تبلیغات در جستجو، ایمیل خود را در فرم سمت راست صفحه وارد کنید و عضو خبرنامه این بلوک شوید.