سئو چیست؟
سئو مخفف کلمات Search Engine Optimization، به معنای بهینهسازی موتورهای جستجو است. سئو به مجموعه اقداماتی گفته میشود که برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وروردی وبسایت از راه جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو (مثل گوگل، یاهو، بینگ و…) صورت میگیرد. هرچقدر در صفحات نتایج موتورهای جستجو بیشتر دیده شوید، احتمال جلب توجه مخاطب به کسبوکار شما بیشتر میشود.
از کجا آموزش سئو را شروع کنیم؟
آموختن سئو را میتوانید در ابتدا از منابع رایگانی که متخصصان بازاریابی نوشتهاند شروع کنید. در حین مطالعه، از یک ابزار جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید تا با تمرین عملی بتوانید بیش از پیش کاربرد آنها را درک کنید. اگر وبسایت یا وبلاگ دارید، بهترین راه این است که به عنوان تمرین بر روی سئوی آنها کار کنید. اگر هم ندارید، میتوانید یک بلاگ برای خود بسازید.
آموزش سئو On page
سئوی On page که به سئوی On-site هم معروف است، یکی از راههای بهینهسازی محتوای صفحات وب برای موتورهای جستجو و کاربران است. روشهای رایج سئوی On-page شامل بهینهسازی تگهای عنوان، محتوا، لینکهای داخلی و URLهاست.
الگوریتمهای گوگل محتوای صفحات وب را تجریهوتحلیل میکنند تا ارزیابی کنند آیا صفحه حاوی اطلاعاتی که کاربر به دنبال آن است، ارتباطی دارد یا خیر. اولین سیگنال مرتبط بودن اطلاعات، زمانی است که یک صفحه وب شامل کلمات کلیدی مشابه با عبارت مورد جستجوی کاربر است. اگر آن کلمات کلیدی در متن یا عناوین صفحه وجود داشته باشند به احتمال زیاد آن صفحه به عنوان مطلب مرتبط شناخته میشود.
علاوه بر تطبیق کلمات کلیدی، از دادههای تعاملی هم برای ارزیابی مرتبط بودن نتایج جستجو با عبارات استفاده میشود. در حقیقت این دادهها به سیگنالهایی تبدیل میشود که سیستمهای ماشینی در بهتر تخمین زدن آن کمک میکنند.
آموزش سئو Off page
سئوی Off page که به آن سئوی off-site هم میگویند، به اقداماتی گفته میشود که خارج از وبسایت شما انجام میشود تا رتبه سایت شما را در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) تحت تاثیر قرار دهد. این بهینهسازی شامل بهبود درک کاربر و موتور جستجو از میزان محبوبیت سایت، مرتبط بودن مطالب با نیاز کاربر، قابل اعتماد بودن و اعتبار سایت است. وقتی دیگر سایتهای معتبر در اینترنت به سایت شما لینک میدهند به اعتبار سایت شما اضافه میشود. در واقع آنها با لینک دادن به سایت شما آن را تبلیغ میکنند و بهطور موثر کیفیت محتوای شما را تضمین میکنند.
در حالی که الگوریتمهای جستجو و فاکتورهای رتبهبندی دائما در حال تغییر هستند، اجماع عمومی کارشناسان سئو بر این است که مرتبط بودن مطالب، قابل اعتماد بودن سایت و اعتباری که سئوی Off-page برای یک وبسایت فراهم میکند، همچنان نقش مهمی در رتبهبندی صفحات سایت دارد.
مطالعات بر روی عوامل رتبهبندی موتور جستجو نشان میدهد که بیش از ۵۰٪ از این عناصر، مرتبط با سئوی Off page هستند.
آموزش سئو تکنیکال
سئوی تکنیکال فرآیندی است که انجام میشود تا اطمینان حاصل شود یک وبسایت تجهیزات مورد نیاز فنی و تکنیکی را برای دستیابی به اهداف موتورهای جستجو دارد؛ این اهداف در جهت بهبود رتبهبندی ارگانیک هستند. عناصر مهم سئوی تکنیکال شامل کرال، ایندکس، رندرینگ و معماری وبسایت است.
شاید بهترین سایت و بهترین محتوا را داشته باشید اما اگر از نظر سئوی تکنیکال ضعیف عمل کنید، در رتبهبندی موتورهای جستجو جایگاه قابل قبولی بهدست نمیآورید. موتورهای جستجو باید صفحات سایت شما را ایندکس کنند اما این کافی نیست. سایت شما باید امن باشد، برای نمایش در موبایل بهینهسازی شده باشد، محتوای تکراری نداشته باشد، سرعت بارگذاری بالایی داشته باشد و بسیاری عوامل دیگر که بر بهینهسازی تکنیکی تاثیر دارند.
هرچه دسترسی گوگل را به محتوای خود آسانتر کنید، شانس بیشتری برای رتبهبندی خواهید داشت.
اصطلاحات کلیدی آموزش سئو
بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) اصطلاحات تخصصی و ویژهای دارد که شاید برایتان ناآشنا باشد. اگر بخواهید سئو را به صورت تخصصی آموزش ببینید یا حتی اگر بخواهید یک آژانس تبلیغاتی را برای انجام دادن کارهای سئوی سایت خود استخدام کنید، باید با مفاهیم و کلمات کلیدی آن آشنا باشید تا بتوانید در جریان کارها و نحوه پیشرفت آن قرار بگیرید. کلماتی مثل ایندکس، الگوریتم، کرال و رندر از این دست هستند که در این بلوک تا حدی با آنها آشنا میشوید. همچنین میتوانید برای آشنایی بیشتر با این اصطلاحات، به واژهنامههای دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید.
در بلوک یادگیری آموزش سئو با مفاهیم اصلی سئو آشنا خواهید شد، روشهای سئو کردن سایت را میآموزید و اقداماتی که به ضرر سایت است را میشناسید. در دوره آموزش سئوی کالج تپسل در ۸ جلسه به صورت رایگان با موضوعات و عناوین زیر آشنا خواهید شد: