الگوریتم های گوگل و حقایقی که درباره آن‌ها نمی‌دانستید

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری آموزش سئو (SEO) از 0تا100 کاملا رایگان (مقدماتی تا پیشرفته)

در جلسه اول بلوک آموزش سئو، با مفاهیم اولیه سئو و اصول کلی که برای سئو کردن سایت لازم است، آشنا شدیم و دانستیم سئو چیست. از مفاهیمی که در جلسه اول به آن اشاره شد، الگوریتم های گوگل بود. در این جلسه از بلوک یادگیری سئو قصد داریم بیشتر درباره الگوریتم های گوگل توضیح دهیم تا شناخت بیشتری از آن‌ها کسب کنید.

ما هر روز با الگوریتم های گوگل در ارتباط هستیم. هر زمانی که عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنیم، گوگل با توجه به الگوریتم‌های خود آن را به ما نشان می‌دهد. برای سئوکارها شناخت الگوریتم های گوگل بسیار با اهمیت است زیرا با دانستن عملکرد این الگوریتم‌ها می‌توان حساسیت‌های گوگل را شناخت و سئو کردن سایت را دقیق‌‌ و اصولی‌تر پیش برد. از سویی تقریباً هر روز، گوگل الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد و  رتبه‌بندی خود را عوض می‌کند. برخی از آن‌ها تغییرات کوچک هستند اما بعضی دیگر به طور جدی نتایج موتور جستجو را تکان می‌دهند. به این دلیل شناخت الگوریتم‌ها اهمیت چند برابر پیدا می‌کند. ادامه مطلب به شما کمک می‌کند تا با توصیه‌هایی درباره مهمترین تغییرات و الگوریتم‌هایی که در سال‌های اخیر به وجود آمده است، آشنا شوید.

 

الگوریتم های گوگل  چیست؟

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل سیستم‌هایی پیچیده هستند که برای بازیابی داده‌ها از نتایج جستجو استفاده می‌کنند و در زمانی اندک، بهترین نتایج ممکن را برای یک جستجو ارائه می‌دهند. موتور جستجو ترکیبی از الگوریتم‌ها و سیگنال‌های رتبه‌بندی متعدد را برای ارائه نتایج و رتبه‌بندی در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) استفاده می‌کنند.

صفحه نتایج موتور جستجو یا Search Engine Results Page نتایجی است که موتورهای جستجو در پاسخ به عبارت جستجو شده کاربر نشان می‌دهند. برای مثال صفحه نتایج برای کلمه کلیدی «آموزش رایگان دیجیتال مارکتینگ» در تصویر زیر نشان داده‌شده است.

صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل

در سال‌های اولیه، گوگل تعداد معدودی از به روزرسانی‌ها را در الگوریتم‌ها انجام می‌داد. اما اکنون گوگل هر ساله هزاران تغییر ایجاد می‌کند.

اکثر این به روزرسانی‌ها به حدی اندک هستند که توجهی به آن‌ها نمی‌شود. با این حال گاهی، گوگل به روزرسانی قابل توجهی انجام می‌دهد که بر نتایج جستجو اثرات زیادی می‌گذارد.

الگوریتم‌های زیر تاثیر زیادی روی نتایج جستجوی گوگل داشته‌اند و تغییرات زیادی ایجاد کرده‌اند:

1. پاندا (Panda)

2. پنگوئن (Penguin)

3. مرغ مگس خوار (hummingbird)

4. کبوتر (Pigeon)

5. موبایل گدون (Mobilegeddon)

6. رنک برین (Rank Brain)

7. پوزوم (Possum)

8. پیج لایوت (Page Layout)

9. کافئین (Caffeine)

10. فلوریدا (Florida)

11. فرد (Fred)

12. مدیک (Medic)

13. برت (Bert)

14. گوگل فرشنس (Google Freshness)

15. گورخر (Google Zebra Algorithm)

16. دزدان دریایی pirate) (Google

الگوریتم های گوگل

۱. الگوریتم پاندا (Panda)

الگوریتم پاندا از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: 24 فوریه 2011

الگوریتم پاندا با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • محتوای تکراری و‌ کپی شده
  • ‌ محتوای ضعیف و کم ‌ارزش برای کاربر
  • کیورد استافینگ (keyword stuffing): به معنای استفاده بیش از حد کلمه کلیدی در محتوا است.
  • هرزنامه ایجاد شده توسط کاربر (user generated spam): این نوع محتوا بیشتر در سایت‌هایی که محتوای آن‌ها توسط کاربران تولید می‌شود وجود دارد، مانند فروم‌های آنلاین. موارد زیر از نظر گوگل اسپم محسوب می‌شوند:
  • اکانت تقلبی
  • پست‌های اسپم در فروم‌ها
  • کامنت اسپم در بلاگ‌ها

الگوریتم پاندا چگونه کار می‌کند؟

پاندا به صفحات وب نمره کیفیت (quality score) اختصاص می‌دهد و از این نمره به عنوان عامل رتبه‌بندی استفاده می‌کند. نمره کیفیت بر اساس آن چه در بخش قبل گفتیم تعیین می‌شود. در ابتدا، پاندا نوعی فیلتر برای رتبه‌بندی در گوگل بود. اما در ژانویه سال 2016، به طور رسمی در الگوریتم اصلی قرار گرفت. در حال حاضر عملکرد این الگوریتم سریع‌تر شده است؛ بنابراین جریمه شدن و بهبود سایت سریع‌تر اتفاق می‌افتد. پس پاندا یکی از مهم‌ترین الگوریتم های گوگل محسوب می‌شود.

چه کنیم تا الگوریتم پاندا جریمه‌مان نکند؟

سایت را به طور منظم برای یافتن محتوای ضعیف، محتوای تکرای و کیورد استافینگ بررسی کنید و آن‌ها را اصلاح کنید.

اگر یک سایت فروشگاهی دارید و نمی‌توانید 100٪ محتوای منحصر به فرد داشته باشید، سعی کنید از تصاویر متفاوت در هر صفحه استفاده کنید تا توضیحات محصولات مانند یکدیگر نشود. همچنین نظرات متفاوت کاربران برای هر محصول نیز کمک کننده خواهد بود.

۲. الگوریتم پنگوئن (Penguin)

الگوریتم پنگوئن از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: 24 آوریل 2012

الگوریتم پنگوئن با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • لینک‌های نامربوط
  • انکر تکست (anchor text) که بیش از حد بهینه شده باشد. انکرتکست کلمه یا کلماتی است که لینک شده اند. در شکل زیر نمونه یک انکرتکست با عبارت «بازاریابی دیجیتال» را مشاهده می‌کنید.

لینک سازی در الگوریتم پنگوئن گوگل

در صورتی که برای لینک‌سازی خارجی برای تمام انکرتکست‌ها یک عبارت به کار رود، در این صورت احتمال دارد گوگل سایت را جریمه کند. در این حالت انکرتکست بیش از حد بهینه شده ‌است.

الگوریتم پنگوئن چگونه کار می‌کند؟

در میان الگوریتم های گوگل، هدف الگوریتم پنگوئن رتبه‌دهی و کاهش رتبه سایت‌هایی است که از لینک‌سازی پولی استفاده می‌کنند. از اواخر سال 2016، پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی گوگل است.

چه کنیم تا الگوریتم پنگوئن ما را جریمه نکند؟

حتما لینک‌هایتان را مانیتور و بررسی کنید. اطلاعات همه لینک‌های خارجی را باید در یک فایل مانند گوگل شیت (google sheets) جمع آوری کنید. لینک خارجی سایت خود و رقبا را با کمک ابزارهایی مانند  ahrefs و semrush می‌توان مشاهده و بررسی کرد. همچنین برای بررسی لینک‌های خارجی می‌توان از گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس استفاده کرد. درباره لینک‌های خارجی در جلسات بعدی بلوک سئو توضیح کامل‌تری خواهیم داد.

۳. الگوریتم مرغ مگس‌خوار (hummingbird)

الگوریتم مرغ مگس خوار از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: 22 آگوست 2013

الگوریتم مرغ مگس‌خوار با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • کیورد استافینگ
  • محتوای بی‌کیفیت

الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم مرغ مگس‌خوار نیز یکی از الگوریتم های گوگل است که به آن کمک می‌کند تا عبارت‌های جستجو شده را بهتر تفسیر کند و نتایجی را ارائه دهد که با هدف مخاطب مطابقت دارند. این الگوریتم باعث شد در صفحه نتایج جستجو به کاربر نتایجی نشان داده شود که مرتبط با موضوع جستجو هستند ولی لزوما عین عبارت جستجو شده در آن‌ها به کار نرفته است. این نتایج به کمک پردازش اصطلاحات مترادف و مرتبط موضوعی به دست می آیند. مثلا با جستجوی عبارت «بهترین آموزش دیجیتال مارکتینگ» نتایج نشان داده شده در تصویر در موتور جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند. برای این عبارت نتایج نمایش داده شده مربوط به آموزش دیجیتال مارکتینگ هستند و در آن‌ها عبارت «بهترین آموزش دیجیتال مارکتینگ» به طور کامل به کار نرفته است.

صفحه نتایج گوگل و اهمیت الگوریتم مرغ مگس خوار

چه کنیم تا الگوریتم مرغ مگس خوار ما را جریمه‌ نکند؟

تحقیقات کلمات کلیدی خود را گسترش داده و روی مفاهیم تمرکز کنید. مثلا با دقت جستجوهای مربوط به عبارات مترادف و اصطلاحات مشابه را انجام دهید و فقط بر استفاده از کلمات کلیدی تکیه نکنید. برای به دست آوردن عبارات مرتبط می توانید از پیشنهادات گوگل یا دیگر ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید.

۴. الگوریتم کبوتر (Pigeon)

الگوریتم کبوتر از الگوریتم های گوگل

تاریخ راه اندازی: 24 ژوئیه 2014 (ایالات متحده آمریکا)؛ 22 دسامبر 2014 (انگلیس، کانادا، استرالیا)

الگوریتم کبوتر با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • سئوی داخلی و سئوی خارجی ضعیف و بهینه نشده مربوط به سئوی محلی

الگوریتم کبوتر چگونه کار می‌کند؟

در الگوریتم های گوگل، الگوریتم کبوتر بر جستجوی مربوط به موقعیت مکانی کاربر متکی است و مربوط به سئوی محلی یا سئوی لوکال است.

سئوی محلی، روشی فوق العاده مؤثر برای بازاریابی تجارت محلی به صورت آنلاین است، زیرا به مشاغل کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان بومی در زمان مناسب ارائه دهند. برای کسب‌وکارهایی مانند پزشکان و رستوران‌ها این الگوریتم بسیار با اهمیت است. مشخص کردن مکان کسب‌وکارتان به نقشه گوگل بسیار موثر است. همچنین استفاده از اسکیما نیز کمک کننده است. اسکیما چارچوب یا مفهومی است که به سازماندهی و تفسیر اطلاعات کمک می کند. اسکیماها می‌توانند مفید باشند زیرا به ما اجازه می‌دهد تا هنگام تفسیر، تعداد زیادی از اطلاعات موجود در محیط را به صورت مفهوم و واضح نشان دهیم. از طریق سایت schema.org می‌توانید به انواع اسکیما دسترسی داشته باشید.

۵. موبایل گدون (Mobilegeddon)

الگوریتم موبایل گدون از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: 21 آوریل 2015

الگوریتم موبایل گدون با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • عدم وجود نسخه موبایل برای وب‌سایت
  • عملکرد ضعیف سایت در موبایل

الگوریتم موبایل گدون چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم موبایل گوگل یا موبایل گدون (Mobilegeddon) اطمینان حاصل می‌کند که صفحات سازگار با موبایل در صدر جستجوی نتایج گوگل در موبایل قرار گیرند. در صورتی که صفحات سایت برای نسخه موبایل بهینه نشده باشند، رتبه خود را از دست خواهند داد.

برای بهینه‌سازی آن، روی سرعت و قابلیت استفاده نسخه موبایل تمرکز کنید. تست سازگار با موبایل گوگل به شما کمک می‌کند متوجه شوید کدام صفحات و موارد نسخه موبایل سایت شما باید بهبود یابد. این موارد در بخش mobile usability گوگل سرچ کنسول نیز وجود دارند.

۶. الگوریتم رنک برین (Rank Brain)

الگوریتم رنک برین از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: 26 اکتبر 2015

الگوریتم رنک برین با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • محتوای سایت با عبارات مد نظر مخاطبان همخوانی نداشته باشد
  • محتوای کم ارزش
  • تجربه کاربری ضعیف

الگوریتم رنک برین چگونه کار می کند؟

الگوریتم رنک برین، سیستم مبتنی بر یادگیری ماشینی است که به گوگل کمک می‌کند تا معنای پشت سؤالات را درک کند و در پاسخ به آن سؤالات، نتایج جستجوی متناسب را ارائه دهد. گوگل رنک برین را سومین عامل مهم رتبه‌بندی می‎‌نامد.

لازم است محتوا را به کمک تحلیل رقبا، مرتبط بودن محتوا با موضوع و جامع بودن آن بهینه کنید.

۷. پوزوم (Possum)

الگوریتم پوزوم از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: 1 سپتامبر 2016

الگوریتم Possum چگونه کار می‌کند؟

به روزرسانی Possum تضمین می‌کند که نتایج مکانی یا لوکال بسته به موقعیت مکانی مخاطب متفاوت باشد؛ هر چه مکان کسب‌وکار شما به مخاطب نزدیک‌تر باشد، احتمال مشاهده آن در بین نتایج محلی بیشتر است. Possum برای عبارات مشابه، نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد.

برای بهینه‌سازی چه اقداماتی انجام دهیم؟

لیست کلمات کلیدی خود را گسترش داده و رتبه خود در نتایج محلی را دنبال کنید. در نتایج جستجوی گوگل برای نتایج مربوط به مکان و لوکلیشن، باید کلمات کلیدی بیشتری را نسبت به گذشته مورد هدف قرار دهند. زمانی که رتبه‌بندی خود را بررسی می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که این کار را از مکان جغرافیایی هدف خود انجام می‌دهید. می‌توانید موقعیت خودتان را در گوگل کروم تنظیم کنید.

۸. الگوریتم پیج لایوت (Page Layout)

الگوریتم پیج لایوت از الگوریتم های گوگل

الگوریتم پیچ لایوت با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • محتوای ضعیف
  • محتوا با تبلیغات زیاد

الگوریتم پیج لایوت چگونه کار می‌کند؟

طبق آخرین به روزرسانی‌های تأیید شده در الگوریتم های گوگل، الگوریتم پیج لایوت سایت‌هایی را که محتوای ضعیف و به منظور تبلیغات آماده کرده‌اند، جریمه می‌کند.

برای بهینه‌سازی چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر تبلیغات نشان می‌دهید، اطمینان حاصل کنید که محتوا صفحاتی که در آن تبلیغات هست، با کیفیت بالا هستند و اطلاعات مرتبط و کافی برای محتوای خود ارائه می‌دهند. سعی نکنید گوگل را در مورد محتوای خود فریب دهید. بیشتر ناشران از تبلیغات سود می‌برند و تا زمانی که تقلب نکنند، کاملاً قانونی است. این الگوریتم کمتر در مورد تعداد تبلیغات حساس است. مسئله اصلی در مورد چگونگی پیدا کردن محتوای اصلی برای کاربر است.

۹. الگوریتم کافئین (Caffeine)

الگوریتم کافئین از الگوریتم های گوگل

تاریخ ایجاد: آگوست ۲۰۰۹

الگوریتم کافئین چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم کافئین سیستم جدید ایندکس کردن صفحات وب بود که به گوگل امکان داد تا داده‌ها را بهینه‌تر ذخیره کند و سرعت ایندکس کردن را افزایش دهد. به این ترتیب گوگل سریع‌تر به صفجه سایت شما دسترسی پیدا خواهد کرد.

الگوریتم کافئین از الگوریتم های گوگل

برای بهینه‌سازی چه اقداماتی انجام دهیم؟

صاحبان محتوا می‌توانند از مزایای کافئین استفاده کنند، بدون اینکه کاری انجام دهند. زیرا کافئین بروزرسانی برای ایندکس کردن صفحات است، نه برای رتبه‌بندی سایت. این الگوریتم هیچ تغییری در نحوه رتبه‌بندی وب سایت های گوگل ایجاد نمی‌کند. با این حال، گوگل را قادر می‌سازد تا سیگنال‌های باکیفیت را سریع‌تر جمع‌آوری کنند که می‌تواند در الگوریتم رتبه‌بندی استفاده شود.

10. الگوریتم فلوریدا (Florida)

یکی از قدیمی‌ترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل، الگوریتم فلوریدا بود که در نوامبر 2003 عرضه شد. این به‌روزرسانی تاثیر زیادی بر سئو سایتها داشت و پس از بهروزرسانی رتبه بسیاری از وبسایتها افت کرد. هدف اصلی الگوریتم فلوریدا مقابله با تکنیک‌های غیرقانونی و تکنیکهای سئو کلاه سیاه بود، مانند کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) و لینک‌سازی غیرطبیعی.

الگوریتم فلوریدا با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • کیورد استافینگ: اگر صفحات شما پر از کلمات کلیدی تکراری باشد.
  • محتوای غیرمرتبط: اگر محتوا به‌گونه‌ای نوشته شده که فقط برای موتور جستجو است و توجهای به نیاز کاربر نشده باشد.

برای جلوگیری از جریمه شدن چه اقداماتی انجام دهیم؟ 

برای جلوگیری از جریمه‌شدن توسط الگوریتم فلوریدا، باید روی تولید محتوای باکیفیت و مرتبط تمرکز کنید. از کلمات کلیدی به صورت طبیعی استفاده کنید و از تکنیک‌های کلاه سیاه مثل کیورد استافینگ یا لینک‌سازی غیرطبیعی خودداری کنید. به زبان ساده، تجربه کاربری باید در اولویت باشد.

11. فرد (Fred)

الگوریتم فرد در سال 2017 معرفی شد و هدف آن مقابله با وب‌سایت‌هایی بود که بیشتر برای کسب درآمد از طریق تبلیغات ساخته شده بودند.

این الگوریتم چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم فرد سایت‌هایی را که محتوای سطحی که هدف آنها تنها تبلیغات است، شناسایی می‌کند و رتبه آن‌ها را پایین می‌آورد. این الگوریتم به دنبال وب‌سایت‌هایی است که بیش از حد به دنبال تبلیغات و کلیک‌های درآمدزا هستند و محتوای بیکیفیت تولید میکنند.

الگوریتم فرد با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • محتوای ضعیف یا کم‌کیفیت: صفحاتی که فقط برای نمایش تبلیغات ساخته شده‌اند.
  • تبلیغات زیاد: اگر تبلیغات بیشتر از محتوای واقعی باشند.

جلوگیری از افت رتبه توسط الگوریتم فرد

مطمئن شوید که محتوای شما برای کاربران مفید است. بر روی ارائه اطلاعات ارزشمند تمرکز کنید و تبلیغات را به شکلی متعادل در صفحات قرار دهید به گونهای که کاربران را اذیت نکند. هدف اصلی شما باید افزایش رضایت کاربر باشد، نه کسب درآمد سریع از تبلیغات.

12. مدیک (Medic)

الگوریتم مدیک در سال 2018 معرفی شد و بیشتر وب‌سایت‌های حوزه‌های سلامت و پزشکی را هدف قرار داد.

این الگوریتم چگونه کار می‌کند؟

مدیک به دنبال وب‌سایت‌هایی است که اطلاعات نادرست یا غیردقیق در مورد موضوعات مهم مانند سلامت ارائه می‌دهند. اگر محتوای وبسایت از نظر علمی درست نباشد، این الگوریتم آن صفحه را جریمه میکند.

مدیک با چه محتوایی مشکل دارد؟

محتوای نادرست: اطلاعاتی که فاقد اعتبار علمی یا قابل اعتماد بودن هستند.

نبود منابع معتبر: اگر از منابع علمی یا معتبر برای مطالب خود استفاده نکرده باشید.

برای جلوگیری از جریمه شدن چکار کنیم؟

برای رعایت این الگوریتم، باید اطلاعات دقیق، علمی و معتبر درباره موضوعات حوزه کاری خودتان ارائه دهید. از منابع قابل اعتماد استفاده کنید و محتوایی تولید کنید که از نظر علمی ثابت شده است. برای نوشتن محتوای علمی از منابع معتبر استفاده کنید و سپس آن وبسایتها را به عنوان منبع نام ببرید.

13. برت (Bert)

الگوریتم برت که در سال 2019 معرفی شد، یکی از پیشرفته‌ترین به‌روزرسانی‌های گوگل است که با استفاده از هوش مصنوعی سعی می‌کند زبان طبیعی کاربران را بهتر درک کند. این الگوریتم تلاش می‌کند نتایجی که کاربر به دنبال آن است را به نمایش بگذارد.

الگوریتم برت چگونه کار می‌کند؟

برت به گوگل کمک می‌کند جملات پیچیده و عبارات خاص را بهتر درک کند. یعنی اکنون گوگل می‌تواند معنای جمله‌ها را بفهمد، نه فقط کلمات کلیدی. قبل از معرفی این الگوریتم گوگل کلمات سرچ شده را تک به تک تحلیل میکرد، اما اکنون با استفاده از این الگوریتم میتواند کل جمله را تحلیل کرده و بهترین نتیجه را به نمایش بگذارد.

این الگوریتم با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • اگر محتوای شما دقیقا به نیاز کاربر پاسخ ندهد.
  • اگر به جای تمرکز روی موضوع، فقط از کلمات کلیدی استفاده کنید.

برای بهینه‌سازی چه اقداماتی انجام دهیم؟ 

برای اینکه بتوایند بهترین رتبه را در این گونه نتایج به دست آورید، علاوه بر کلمات کلیدی اصلی از کلمات فرعی و شبیه به آن در طول محتوا استفاده کنید.

14. گوگل فرشنس (Google Freshness)

الگوریتم گوگل فرشنس در سال 2011 معرفی شد و هدف آن نمایش نتایج تازه‌تر و جدیدتر به کاربران است، به‌خصوص در جستجوهای خبری و موضوعات داغ روز.

این الگوریتم چگونه کار می‌کند؟

فرشنس سایت‌هایی که محتوای تازه و به‌روز دارند را در اولویت قرار می‌دهد. اگر شما محتوای خود را به‌روز نکنید، احتمال دارد رتبه سایت شما کاهش یابد.

الگوریتم فرشنس با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • محتوای قدیمی: صفحاتی که برای مدت طولانی به‌روزرسانی نشده‌اند.
  • نبود محتوای تازه: اگر محتوای سایت شما با تغییرات جدید و خبرهای بهروز، آپدیت نشده باشد.

برای بهینه‌سازی چه اقداماتی انجام دهیم؟ 

محتوای خود را مرتبا به‌روزرسانی کنید و به تغییرات جدید در حوزه فعالیت خود واکنش سریع نشان دهید. اطلاعات جدید و اخبار را پوشش دهید و مقالات یا پست‌های قدیمی را بهروز نگهدارید تا سایت شما همیشه به‌روز و مفید باقی بماند. اگر محتوایی در سایت دارید که چند سال پیش تولید شده آنها را بهروز و آپدیت کنید.

15. گورخر (Google Zebra Algorithm)

الگوریتم گورخر مخصوص وبسایتهای فروشگاهی است. این الگوریتم تلاش می‌کند فروشگاه‌های اینترنتی که از روش‌های نادرست استفاده می‌کنند را جریمه کند.

الگوریتم گورخر چگونه کار می‌کند؟

گورخر فروشگاه‌هایی را که کالاهای تقلبی می‌فروشند یا خدمات ضعیفی ارائه می‌دهند، شناسایی کرده و از نتایج جستجو حذف می‌کند یا رتبه آنها را کاهش میدهد.

با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • فروش کالاهای تقلبی: اگر محصولات بی‌کیفیت یا تقلبی بفروشید.
  • خدمات ضعیف به مشتریان: اگر تجربه خرید کاربران ضعیف باشد.

برای بهینه‌سازی چه اقداماتی انجام دهیم؟ 

محصولات اصل و باکیفیت بفروشید و تجربه خرید کاربران را مثبت نگهدارید. اطلاعات محصولات را شفاف و درست به کاربران نمایش دهید و با ارائه خدمات خوب و تجربه کاربری عالی، اعتماد مشتریان را جلب کنید. استفاده از نمادهای الکترونیک مانند اینماد، درج آدرس فروشگاه، شماره تماس و اطلاعات کامل فروشگاه میتواند به شما کمک کند تا از افت رتبه توسط الگوریتم گورخر نجات پیدا کنید.

16. دزدان دریایی (pirate)

الگوریتم دزدان دریایی اولین بار در سال 2012 معرفی شد و هدف اصلی آن مقابله با وب‌سایت‌هایی بود که قوانین کپی‌رایت را نقض می‌کردند. این الگوریتم مخصوصا به دنبال وب‌سایت‌هایی است که محتوای دزدی، مانند فیلم‌ها، موسیقی‌ و کتاب‌های دیجیتال را بدون اجازه صاحب‌ آن منتشر می‌کنند. این الگوریتم برای حفاظت از حقوق معنوی و حمایت از محتوای قانونی طراحی شده است.

این الگوریتم چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم دزدان دریایی به دنبال وب‌سایت‌هایی است که محتوای غیرقانونی یا کپی‌شده از منابع دیگر را بدون اجازه منتشر می‌کنند. این الگوریتم شکایات مربوط به نقض کپی‌رایت را بررسی کرده و سایت‌هایی که تعداد زیادی گزارش دارند را از نتایج جستجو حذف می‌کند. اگر سایتی به طور مداوم محتوای غیرقانونی منتشر کند، گوگل می‌تواند آن را به کلی از فهرست نتایج جستجوی خود حذف کند.

با چه محتوایی مشکل دارد؟

  • محتوای دزدی: اگر سایت شما فیلم‌ها، موسیقی‌ها، کتاب‌های الکترونیکی یا نرم‌افزارهای غیرقانونی و بدون مجوز ارائه دهد.
  • نقض کپی‌رایت: هر نوع محتوایی که بدون اجازه صاحب‌امتیاز منتشر شده باشد.

جلوگیری از جریمه شدن توسط الگوریتم دزدان دریایی

برای جلوگیری از جریمه‌شدن توسط این الگوریتم، مطمئن شوید که تمامی محتوای شما قانونی و تحت مجوز معتبر منتشر شده است. از انتشار محتوای دزدی یا لینک به منابع غیرقانونی خودداری کنید.

جمع بندی

در این بلوک یادگیری سئو، درباره انواع الگوریتم های گوگل و تاثیر آن‌ها بر صفحات وب‌سایت صحبت کردیم. در صورتی که با این مشکلات در وب‌سایت خود مواجه بوده‌اید و آن‌ها را رفع کرده‌اید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. در جلسه بعدی درباره سئوی فنی توضیح خواهیم داد. اگر تمایل دارید از انتشار جلسات بعدی خبردار شوید، می‌توانید در خبرنامه بلوک یادگیری سئو عضو شوید.

Sending
User Review
4.71 (7 votes)

اعلام ديدگاه