آیا میدانید بک لینک چیست و چه اهمیتی برای یک وبسایت دارد؟ بسیاری از صاحبان مشاغل و بازاریابان با درک اولیه از بهینه سازی برای موتورهای جستجو(SEO)، قدرت لینک سازی را برای موفقیت جدی میگیرند، زیرا بک لینک یکی از معیارهای مهم برای سنجش اعتبار سایت و رتبه بندی آن در نتایج موتورهای جستجو محسوب میشود. در این درس از دوره آموزشی رپورتاژ آگهی، میآموزیم بک لینک چیست و مفهوم کلی لینک سازی خارجی را بیان کرده و به بررسی انواع بک لینکها و روشهای ساخت آنها میپردازیم.
بک لینکها، لینکهای خارجی از یک صفحه وبسایت، به وبسایت دیگر هستند. در واقع بک لینکها و رپورتاژ از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند. اگر شخصی به سایت شما لینک دهد، شما یک بک لینک از او دارید. اگر به وبسایت دیگری لینک دهید، آنها یک بک لینک از شما دارند.
کیفیت بک لینک به شهرت و اعتبار آنلاین وبسایتی که به شما لینک میدهد و اعتبار آن در موتورهای جستجو بستگی دارد. بک لینکها معیارهای مهمی برای رتبه بندی ارگانیک در موتورهای جستجو هستند. در حقیقت، موتورهای جستجو برای تعیین اهمیت، ارتباط و اعتبار یک سایت، بک لینکها را بررسی میکنند تا به آن رتبه مناسبی بدهند.
گوگل را میتوان به یک مسابقه محبوبیت تشبیه کنیم؛ میلیونها وبسایت که تحت تاثیر دهها عامل برای کسب جایگاههای برتر مبارزه میکنند. در این رقابت، بک لینک برای سایت به عنوان یک “رای اعتماد” از یک وبسایت به وبسایت دیگر محسوب میشود، که نشانهای قانع کننده برای ارزشمند بودن سایت شما برای گوگل است.
در ادامه میآموزیم که مزایای بک لینک چیست و اهمیت واقعی بک لینکها برای سئو را بررسی میکنیم.
بک لینکها برای سئو مهم هستند زیرا به گوگل این سیگنال را میدهند که منبع دیگری محتوای شما را به اندازه کافی ارزشمند میداند که در محتوای خود به آن لینک دهد. وقتی یک وبسایت بک لینکهای زیادی کسب کند، موتورهای جستجو استنباط میکنند که آن وبسایت دارای محتوای ارزشمندی است که ارزش رتبه بندی خوبی در SERP دارد. علاوه بر این، هنگام اجرای استراتژی بازاریابی محتوا، استفاده از بک لینک امتیازی در راستای موفقیت محسوب میشود.
تاثیر بک لینک برای سایت در سئو را میتوان در موارد زیر مشاهده کرد:
موتورهای جستجو مانند گوگل، بک لینکها را به عنوان رای اعتماد میبینند. به طور کلی، هرچه صفحات وب شما رای بیشتری داشته باشند، احتمال اینکه در نتایج موتورهای جستجو رتبه بهتری داشته باشید بیشتر است.
موتورهای جستجو، محتوای جدید صفحاتی که قبلا بررسی کردهاند را برای سنجش لینکهای جدید، دوباره بررسی میکنند. از آنجایی که موتورهای جستجو بیشتر از صفحات پرطرفدار بازدید میکنند، ممکن است در صورت دریافت بک لینک به سایت خود از صفحات محبوب، محتوای شما را سریعتر کشف کنند.
بک لینکها برای راهنمایی و هدایت افراد به منابع مفید وجود دارند. به همین دلیل است که قابل کلیک هستند. وقتی شخصی روی لینکی به وبسایت شما کلیک میکند، شما ترافیک ارجاعی دریافت میکنید.
بکلینکها میتوانند به افزایش سرعت ایندکسشدن صفحات وبسایت شما کمک کنند. ایندکسشدن سریعتر صفحات به این معناست که محتوای شما زودتر در نتایج جستجو ظاهر میشود. زمانی که سایتهای معتبر به محتوای شما لینک میدهند، رباتهای موتورهای جستجو بهسرعت این لینکها را دنبال کرده و محتوای جدید شما را ایندکس میکنند. این موضوع بهخصوص برای وبسایتهای جدید یا صفحاتی که بهتازگی ایجاد شدهاند بسیار مفید است.
بیشتر بخوانید : سئو چیست؟
پس از آموختن اینکه بک لینک چیست و صرف نظر از هر فعالیتی که شما برای بک لینک سازی انجام میدهید، بک لینکها کلا به دو دسته dofollow و nofollow تقسیم میشوند که میتوان گفت در طراحی کمپین تبلیغاتی نیز برای تحلیل کمپین اهمیت دارند:
لینک فالو(dofollow) در بک لینک چیست؟ لینکی است که با انتقال اعتبار سایت مبدا به سایت مقصد، ارزش سئویی سایت مقصد را نیز بالا میبرد. به دست آوردن بک لینکهای فالو به بهبود اعتبار دامنه وبسایت شما یا رتبه بندی آن کمک میکند که به نوبه خود به بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی کمک میکند.
لینک نوفالو(nofollow)، لینکی است که به وبسایتی که به آن لینک میدهد، مجوز انتقال اعتبار را نمیدهد. این لینکها از نظر سئویی مطلوب نیستند و به ارتقا ارزش سایت کمکی نمیکنند. با استفاده از یک کد HTML ساده از این انتقال رتبه جلوگیری میشود، به این ترتیب یک صفحه ممکن است به صفحهای از سایتی دیگر لینک داده باشد، اما رتبه و ارزشی از صفحه مبدأ دریافت نشود.
پس اگر لینکهای نوفالو مزایای سئویی لینک فالو را ندارند، پس مزیت این بک لینک چیست؟ این لینکها میتوانند ترافیک خوبی برای وبسایت شما ایجاد کنند و همچنین سبد بک لینک شما را متنوع کنند. یک پروفایل بک لینک طبیعی از توزیعی از بک لینکهای dofollow و nofollow تشکیل شده است.
در بخش قبل آموختیم که مفهوم فالو و نوفالو در بک لینک چیست. برای بررسی اینکه آیا یک لینک dofollow است یا nofollow، میتوانید به سادگی کد HTML و لینک را در مرورگر بررسی کنید. برای انجام این کار، روی لینک موجود در مرورگر کلیک راست کرده و “Inspect” را انتخاب کنید. با این کار کد HTML مرتبط با آن لینک ظاهر می شود. اگر تگ rel=”nofollow” را میبینید، یعنی یک لینک نوفالو است. اگر rel=”nofollow” را نمیبینید، یک لینک فالو است. به طور پیشفرض لینکها فالو هستند، و با اضافه کردن تگ rel=”nofollow” به نوفالو تبدیل میشوند.
همه بک لینکها یکسان نیستند. اگر میخواهید در نتایج جستجوی گوگل (SERP) رتبه بالاتری داشته باشید، باید بر روی بک لینکهای با کیفیت تمرکز کنید. یک بک لینک با کیفیت میتواند قدرتمندتر از هزاران بک لینک بیکیفیت باشد. بک لینکهای با کیفیت بالا ویژگیهای خاصی دارند که آنها را از بقیه متمایز میکند. برخی از مهمترین ویژگی های بکلینک باارزش شامل موارد زیر است:
یکی از مهمترین ویژگیهای بک لینکهای با کیفیت، اعتبار و معروفیت وبسایتی است که بکلینک از آن گرفته میشود. وبسایتهای معتبر و معروف اعتبار بیشتری دارند، بنابراین بک لینک آنها نیز ارزش بیشتری دارد. این مفهوم بهعنوان “اعتبار دامنه” یا “Domain Authority” شناخته میشود. هر چه یک وبسایت دارای اعتبار بیشتری باشد، اعتبار بیشتری به سایت شما منتقل میکند.
Anchor Text قسمت قابل مشاهده لینک است که کاربر روی آن کلیک میکند. بهطورکلی شما باید روی کلمهای به سمت خود لینک دهید که شامل کلمه کلیدی هدف شما باشد. مطالعات نشان دادهاند که Anchor Text شامل کلمه کلیدی میتواند به بهبود رتبه شما در نتایج جستجو کمک کند.
بااینحال، باید مراقب باشید که در استفاده از کلمه کلیدی زیادهروی نکنید. گوگل الگوریتمی به نام “پنگوئن” دارد که سایتهایی که از استراتژیهای کلاهسیاه استفاده میکنند را جریمه میکند. در نتیجه شما باید با انکر تکستهای متفاوت به سمت صفحه هدف خود لینک دهید.
وقتی یک وبسایت به وبسایت دیگری لینک میدهد، گوگل میخواهد ببیند که این دو سایت به هم مرتبط هستند یا خیر. بهعبارتدیگر، اگر شما یک مقاله در مورد دویدن ماراتن منتشر کردهاید، بکلینک از سایتهای مرتبط با ماراتن، دویدن، و تناسباندام ارزش بیشتری دارد تا بکلینک از سایتهای مربوط به ماهیگیری یا بازاریابی دیجیتال.
این موضوع به گوگل نشان میدهد که لینکها طبیعی و به محتوای سایت شما مرتبط هستند که میتواند به بهبود رتبه شما در نتایج جستجو کمک کند.
گوگل و سایر موتورهای جستجو بکلینکهایی را که برچسب Nofollow دارند را نادیده میگیرد. لینکهای Nofollow تأثیری در الگوریتمهای رتبهبندی موتورهای جستجو ندارند. خوشبختانه بیشتر بکلینکها بهصورت follow بوده و در بهبود رتبه شما مؤثر هستند.
بکلینکهای Nofollow معمولاً از منابعی مانند نظرات وبلاگ، اعلامیههای مطبوعاتی و تبلیغات پولی میآیند. این نوع لینکها برای سئو چندان مفید نیستند، بنابراین نوفالو بودن آنها مشکلی ایجاد نمیکند. اما به یاد داشته باشید که برای طبیعیتر شدن لینکها گاهی اوقات باید از لینکهای Nofollow استفاده کنید.
یکی دیگر از ویژگیهای بکلینکهای باکیفیت، تازگی دامنهای است که از آن لینک میگیرید. اگر یک وبسایت به شما چندین بار لینک بدهد، لینکهای بعدی بهاندازه لینک اول ارزشمند نیستند. بهعبارتدیگر، بهتر است که شما 100 لینک از 100 وبسایت مختلف بگیرید تا 1000 لینک از یک وبسایت. این موضوع نشان میدهد که تعداد دامنههای ارجاعدهنده (Referring Domains) بیشتر از تعداد کل بک لینکها با رتبهبندی گوگل مرتبط است.
بک لینک های طبیعی بهترین نوع بکلینک از نظر سئو وبسایت است. برای ایجاد بکلینک طبیعی میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
رپرتاژ آگهی نوعی از محتوای تبلیغاتی است که بهصورت یک مقاله نوشته شده و در سایتهای معتبر منتشر میشود. هدف اصلی رپرتاژ آگهی ارائه اطلاعات مفید و جذاب به مخاطبان است درحالیکه به طور غیرمستقیم وبسایت هدف را تبلیغ میکند.
برای اینکه بهترین نتیجه از رپرتاژ بگیرید باید تمامی نکات سئویی را رعایت کنید. برای راهنمایی بهتر مراحل زیر را دنبال کنید:
یکی از مهمترین عوامل در موفقیت رپرتاژ، انتخاب سایتهای معتبر و مرتبط با حوزه فعالیت شما است. سایتی که برای رپرتاژ انتخاب میکنید باید ترافیک بالا و مخاطبان واقعی داشته باشد.
محتوای رپرتاژ آگهی باید مفید، جذاب و اطلاعاتی باشد. محتوایی که تولید میکنید نباید بهصورت مستقیم تبلیغاتی باشد؛ بلکه باید برای کاربران مفید و ارزشمند باشد.
در محتوای رپرتاژ آگهی باید از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت شما استفاده شود. این کار به بهبود سئو و جذب ترافیک هدفمند کمک میکند.
لینکهای موجود در رپرتاژ آگهی باید بهصورت طبیعی و منطقی در متن قرار گیرند. استفاده از انکر تکستهای مناسب و مرتبط بامحتوا از اهمیت بالایی برخوردار است.
بکلینکهایی که در بخشهای ثابت سایت مانند هدر، فوتر و سایدبار قرار میگیرند، بکلینکهای خوبی هستند. این لینکها به دلیل نمایش در تمامی صفحات سایت، باعث افزایش دیدهشدن و ترافیک ارجاعی میشوند و میتوانند اعتبار سایت مقصد را افزایش دهند. همچنین قرارگرفتن در بخشهای مهم سایت ممکن است اعتبار بیشتری داشته باشد؛ چرا که این بخشها معمولاً بهعنوان قسمتهای اصلی و مهم هر صفحه وب در نظر گرفته میشوند.
اما این نکته را راجع به این نوع بکلینکها فراموش نکنید که این لینکها بهصورت اجارهای هستند و شما باید ماهیانه یا سالیانه آنها را تمدید کنید. اگر مطمئن هستید که میتوانید برای همیشه این لینکها را تمدید کنید در این صورت از این لینکها استفاده کنید.
بکلینکهای شبکههای اجتماعی به لینکهایی گفته میشود که از پروفایلها، پستها و فعالیتهای اجتماعی شما در پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی به سایت شما لینک داده میشوند. این لینکها میتوانند تأثیر قابلتوجهی بر سئو و رتبهبندی سایت شما داشته باشند. شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، ایکس و لینکدین نمونههای خوبی هستند که میتوانید از آنها لینک به سمت صفحه هدف خود دریافت کنید.
در مقابل بکلینکهای طبیعی و مفید، بکلینکهایی وجود دارد که میتواند نتیجه عکس دهد. برخی از افراد فکر میکنند که هر چه لینک به وبسایت بیشتر باشد، بهتر است؛ اما این طرز فکر باتوجهبه آخرین آپدیتهای گوگل اشتباه است. رباتهای گوگل بکلینکهایی که ارزش بالایی ندارند را شناسایی میکند و به وبسایت شما امتیاز منفی میدهد. برخی از این لینکها شامل موارد زیر است:
بکلینکهای بیکیفیت از سایتهای غیرمعتبر، اسپم و کمارزش به دست میآیند. این سایتها معمولاً محتوای ضعیف و غیرمرتبط با حوزه فعالیت شما دارند. دلایل خطرناک بودن این لینکها شامل:
بکلینکهای انبوه و خودکار بهوسیله ابزارها و نرمافزارها ایجاد میشوند. این روش درگذشته بیشتر اجرا میشد و اغلب از سایتهای بیکیفیت و اسپم میآیند. امروزه رباتهای گوگل بهراحتی این لینکها را شناسایی کرده و آن صفحه را جریمه میکند.
بکلینکهای کامنتی نوعی دیگری از بکلینکها هستند که در بخش نظرات یا کامنتهای سایتها و وبلاگها قرار میگیرند. این نوع بکلینکها معمولاً توسط کاربرانی ایجاد میشوند که در نظرات خود به سایت یا محتوای خود لینک میدهند. اگرچه این روش میتواند به افزایش ترافیک و دیدهشدن سایت کمک کند، اما استفاده نادرست از آن میتواند خطرناک باشد و به سئو سایت آسیب بزند.
در واقع بسیاری از سایتها به دلیل داشتن تعداد زیاد کامنتهای اسپم، حساسیت بالایی نسبت به لینکهای کامنتی دارند. اگر لینکهای شما بهعنوان اسپم توسط رباتهای گوگل شناخته شوند، ممکن است صفحه مهم سایت شما جریمه شود.
حالا که میدانیم اهمیت بک لینک چیست، به دست آوردن بک لینک یک جزء ضروری برای استراتژی سئو خارجی محسوب میشود. در واقع، بک لینکها از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت هستند! بک لینکها از روشهای رایگان و غیر رایگان از طریق کسب بک لینک به طور طبیعی، ایجاد بک لینک خود ساخته و درخواست ایجاد بک لینک از سایتهای دیگر از طریق ارتباط با آنها ساخته میشود.
بک لینکهای PBN یا شبکه وبلاگ خصوصی (Private Blog Network)، هایپرلینکهایی هستند که از شبکهای از سایتها و وبلاگهای متصل و مرتبط با هم ساخته شدهاند. این سایتها عموماً متعلق به یک فرد هستند که از همه آنها برای ایجاد لینک به سایتهای دیگر و دریافت پول استفاده میکند.
اما خطر استفاده از بک لینک pbn چیست؟ از آنجایی که این نوع لینکسازیهای غیرطبیعی، از نظر گوگل نوعی سواستفاده تلقی میشود، شبکه سایت برای جلوگیری از شناسایی خصوصی میشود. علاوه بر این، باید از ارائهدهندگان هاست مختلف برای هر سایت استفاده کنید تا ردپای دیجیتال خود را پنهان کنید.
بک لینک EDU، به لینکهایی گفته میشود که از سایتهایی با دامنه edu. کسب میشوند. دامنه Edu. دامنههای وبسایتهای مدارس، دانشگاهها و سایر موسسات آموزشی و دانشگاهی هستند. این لینکها به چند دلیل بسیار محبوب هستند. در واقع، آنها میتوانند به شما کمک کنند تا اعتبار دامنه/صفحه خود را افزایش دهید و همچنین بازدید و ترافیک خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
ویژگی این بک لینک چیست؟ لینک UGC یا همان محتوای تولید شده توسط کاربر(User Generated Content)، یک ویژگی است که به Google نشان میدهد که لینک موجود در محتوای تولید شده توسط کاربر قرار داده شده است. این ویژگی در سال ۲۰۱۹ زمانی که گوگل نحوه عملکرد ویژگی nofollow را تغییر داد، معرفی شد. در همان زمان، ویژگی دیگری معرفی شد: “rel=sponsored”.
هر دوی اینها به منظور کمک به گوگل برای درک بهتر نحوه لینک افراد در سراسر وب ایجاد شد. آنها به موتورهای جستجو سیگنال میدهند که محتوا توسط کاربران وبسایت تولید شده است و به نظرات، پستهای انجمن یا هر مکان دیگری در یک وبسایت اشاره میکند که کاربران میتوانند محتوا اضافه کنند.
طبق آمار، کمتر از ۱٪ از تمام وبسایتها از ویژگی UGC استفاده میکردند.
اکثر مردم لینکهای ارگانیک را لینکی میدانند که برای استراتژی سئوی یک کسب و کار طراحی شدهاند، یعنی لینکهایی که توسط اشخاص ثالث ایجاد شدهاند تا محتوای آن لینک را به کاربران توصیه کنند یا به آنها را به محتوای مورد نظر ارجاع دهند. میتوان گفت شبیه به تبلیغات همسان هستند که با شکل رسانه نمایشدهنده خود مطابقت دارند. از همین رو محتوای ارگانیک به نظر میرسند.
ویژگی خرید بک لینک چیست؟ اگرچه ممکن است بک لینک ارگانیک توسط برندی که محتوای آن لینک را تولید کرده پیشنهاد شود یا درخواست کنند که لینک سازی صورت بگیرد، اما همچنان آزادانه توسط سازنده لینک ارائه میشود. از سوی دیگر، لینکهای حمایتشده، لینکهایی هستند که هزینه آنها توسط شرکت پشتیبان آنها پرداخت شده است و میتوانند اشکال مختلفی داشته باشند.
شناختهشدهترین نوع لینک حمایتشده، لینک Google Ads است. Google Ads سرویس تبلیغاتی اختصاصی Google برای برندهایی است که مایلند محصولات و خدمات آنها در SERP و سایر محصولات Google تبلیغ شود. با این حال، بسیاری از برندها نیز گهگاه خرید لینک از همتایان صنعتی، وبلاگ نویسان خاص و سایر اشخاص ثالث را انتخاب میکنند. از طرف دیگر، آنها ممکن است برای کل محتوای حمایت شده، نوشته شده یا غیر آن، هزینه پرداخت کنند.
برای بررسی بکلینکهای ساخته شده دو روش کلی وجود دارد. این دو روش شامل موارد زیر است:
سرچ کنسول گوگل یک ابزار رایگان و قدرتمند است که توسط گوگل ارائه میشود و به صاحبان وبسایت این امکان را میدهد تا بکلینکهای وبسایت خود را بررسی و مدیریت کنید. برای این کار، وارد حساب سرچ کنسول خود شوید و به بخش “Links” بروید. در این بخش، میتوانید گزارشهای مختلفی از جمله “Top linking sites” (سایتهایی که بیشترین لینک را به شما دادهاند) و “Top linking text” (انکرتکستی که به سایت شما لینک دادهاند) مشاهده کنید. این اطلاعات به شما کمک میکند تا بفهمید کدام وبسایتها به شما لینک دادهاند و کدام صفحات شما بیشترین بک لینک را دارند.
علاوه بر سرچ کنسول، میتوانید از ابزارهای تحلیل بک لینک مانند Ahrefs، Moz و Semrush استفاده کنید. این ابزارها قابلیتهای پیشرفتهتری نسبت به سرچ کنسول ارائه میدهند و به شما کمک میکنند تا بک لینکهای خود را بهصورت دقیقتر بررسی کنید. با استفاده از این ابزارها میتوانید اطلاعاتی مانند تعداد بکلینکها، کیفیت و اعتبار دامنههای لینکدهنده، و انکر تکست هر بکلینک را مشاهده کنید. همچنین این ابزارها میتوانند به شما کمک کنند تا بکلینکهای مخرب یا اسپم را شناسایی و حذف کنید.
بک لینکها برای رتبه بندی در موتورهای جستجو مانند گوگل مهم هستند. گفته میشود همه بک لینکها یکسان ایجاد نمیشوند. ارتباط، جایگاه و سایر ویژگیها همگی به کیفیت و کاربرد بک لینک کمک میکنند. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه دریافت لینک آسانتر باشد، ارزش آن کمتر خواهد بود.
در درسهای آینده در مورد رپورتاژ آگهی و کاربردها و ویژگیهای آن صحبت خواهیم کرد. شما میتوانید سوالات و نظرات خود در رابطه با درس بک لینک چیست را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.