در این بلوک از کالج قرار است مفاهیم مورد نیاز برای موفقیت در بازاریابی اپلیکیشنها را آموزش دهیم. هر جلسه به یکی از مفاهیم اپلیکیشن مارکتینگ میپردازیم. در طرح درس این بلوک، بعد از مرور کوتاهی بر راهکارهای افزایش نصب اپلیکیشن، به بحثهای پیشرفتهتری از آنالیتیکس در این حوزه میپردازیم. با توجه به اینکه تبلیغات نصبی در ایران در ماههای اخیر بیشتر از هر زمانی مورد توجه قرار گرفتهاند و کسبوکارهای زیادی بر مبنای اپلیکیشن هستند، این بلوک یادگیری میتواند مفاهیم آموزشی این حوزه را برای بازاریابان ایرانی با زبانی ساده مطرح کند. برای استفاده از درسهای این بلوک کافی است ایمیل خود را در فرم ثبتنام سمت راست صفحه بنویسید و از انتشار جلسات بعدی مطلع شوید. در جلسه اول به بررسی ASO میپردازیم.
گام اول در هر فعالیت بازاریابی، ارائه محصول و جذب کاربران است. در مورد اپلیکیشن مارکتینگ، هنگامی که اپلیکیشن شما آماده ارائه به مخاطبان شد، باید کار معرفی آن را آغاز کنید. جذب کاربر برای اپلیکیشنها به دو شیوه رایگان و پولی انجام میشود. شیوه رایگان آن به (ASO (App Store Optimization یا بهینه سازی اپلیکیشن برای استورهای اپلیکیشن معروف است که در این جلسه بیشتر به آن میپردازیم و در مورد شیوهی غیررایگان در جلسات آینده صحبت خواهیم کرد.
با اولین جلسه از این بلوک که به تعریف ASO، لزوم بهرهگیری از این استراتژی برای بازاریابی اپلیکیشنهای موبایل و روشهای انجام آن اختصاص دارد، همراه باشید.
به فرایند بهینهسازی صفحه اپلیکیشن در اپاستور، افزایش قابلیت پیدا و دیده شدن اپلیکیشن و کسب رتبه بالاتر در نتایج جستوجوی مارکتهای اپلیکیشن نظیر App Store برای iOS و Google Play یا کافهبازار برای اندروید، ASO گفته میشود. این فرایند، اپلیکیشنها را بر اساس جستجوی کلیدواژهها رتبهبندی میکند. با توجه به توسعه روزافزون تکنولوژیهای موبایل و اپلیکیشنهای آن، توسعهدهندگان باید به منظور افزایش دیده شدن، دانلود، نرخ همگرایی، بدست آودن نظرات مثبت و … تلاش بیشتری کنند. کلید موفقیت در این زمینه این است که اپلیکیشن خود را به گونهای راهاندازی و بهینهسازی کنید که در معرض دید کاربران بالقوه قرار گیرد.
ترندیکس به شما کمک میکند رتبه اپلیکیشن خود در کافه بازار و گوگلپلی را بهبود بخشید و زیر و بم تبلیغات رقبای خود را تحلیل کنید.
استراتژی ASO برای دستیابی هر اپلیکیشنی به موفقیت امری ضروری است؛ زیرا:
پس از انتشار یک اپلیکیشن توسط توسعهدهنده، عوامل زیادی میتواند در نتایج آن موثر باشد. اولین عامل موثر در موفقیت یک اپلیکیشن، پیدا و دیده شدن آن اپلیکیشن توسط کاربران و مشتریان بالقوه است، دومین مورد آن جذب کاربر و تشویق او به دانلود اپلیکیشن است که این موارد از طریق اجرای استراتژی ASO بدست میآید. سوالی که در اینجا ممکن است برای شما ایجاد شود این است که چگونه میتوان نمایش اپلیکیشن خود در اپاستور را بهینهسازی کرد. راهکارهای کاربردی زیر به این بهینهسازی کمک میکنند:
دانلود رایگان کتاب چگونه یک اپلیکیشن اعتیادآور داشته باشیم؟
مشتریان و رقبای خود را چقدر میشناسید؟ یک استراتژی مناسب به شناخت درست از مشتریان و رقبا بستگی دارد. برای شروع میتوانید این سوالها را از خود بپرسید:
ترندیکس به شما کمک میکند رقبای خود را بشناسید و استراتژی تبلیغات آنها را رصد کنید.
به طور کلی، یک استراتژی ASO باید با قرار دادن خود به جای مشتری (putting yourself in your customer’s shoes) آغاز شود. پیدا شدن اپلیکیشن در جستجوهای مخاطبان در مارکتهای اپلیکیشن (app store، google play، کافه بازار) و پیدا کردن کلیدواژههایی که بیشترین ترافیک را ایجاد میکنند، هدف این استراتژی است. بهترین راهکار برای دستیابی به این هدف، پی بردن به درخواستهای جستجویی است که مشتریان را به سمت اپلیکیشن شما هدایت کرده و زبان مورد استفاده آنها برای این درخواست است.
همچنین، پی بردن به کلیدواژههای مورد استفاده رقبای شما برای اپلیکیشنهای مشابه نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. از این طریق میتوانید پی ببرید که آیا از کلیدواژههای مشابه با آنها استفاده کنید یا کلمات کلیدی منحصربه خودتان را مورد استفاده قرار دهید. با این کار قادر به تصمیمگیری درباره رتبهبندی در صفحات جستجو نیز خواهید بود؛ به این معنا که آیا میخواهید اپلیکیشن شما با در نظر گرفتن کلیدواژههای معمول در 10 اپلیکیشن برتر صفحه جستجو قرار گیرد یا میخواهید با در نظر گرفتن کلیدواژههایی که حجم جستجوی کمتر دارند به عنوان اپلیکیشن برتر در صفحه جستجو قرار گیرد.
به منظور بهینهسازی ASO، ابزارهایی نظیر Trendix و ASOdesk وجود دارد که در ابتدا میتوانید از نسخه رایگان آن استفاده کنید.
مزیت انتخاب یک نام منحصربهفرد برای اپلیکیشن تنها برند شدن و جا انداختن اپلیکیشن در ذهن مخاطب نیست، بلکه برای موفقیت در استراتژی ASO نیز امری ضروری است. به دلیل اهمیت بالای عنوان اپلیکیشن در رتبهبندی در صفحات جستجو، به کار بردن کلیدواژههای مرتبط در نام اپلیکیشن تاثیر بسزایی در بهبود ASO دارد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی 25 اپلیکیشن اول صفحات جستجو توسط شرکت TUNE، اپلیکیشنهایی که از کلیدواژههای مرتبط در عنوان خود استفاده کرده بودند، 10.3% بالاتر از سایر اپلیکیشنها قرار گرفته بودند.
با انتشار نسخه جدید iOS درسال 2017، حداکثر تعداد کاراکترهای عنوان یک اپلیکیشن در اپ استور اپل، 30 کاراکتر اعلام شد که این مقدار از 50 به 30 کاهش یافت، در حالی که با انتشار نسخه جدید اندروید، حداکثر تعداد کاراکترهای عنوان اپلیکیشن در گوگل پلی، 50 اعلام شد که این مقدار از 30 به 50 افزایش یافت. عناوین طولانی در صفحات جستجو به صورت کامل نمایش داده نمیشوند؛ عناوین طولانی برای نمایش در دستگاههای مختلف کوتاه خواهند شد. همچنین، در درجه اول، نام اپلیکیشن شما است که میتواند اولین برداشتها (first impression) را در ذهن مشتریان و مخاطبان ایجاد کند. بنابراین، یک نام کوتاه، جذاب و به یادماندنی برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید. همچنین استفاده از کاراکترهای URL-friendly در عنوان به خصوص در app store بسیار مهم است. استفاده از کاراکترها و نمادهای خاص در عنوان اپلیکیشن مانع از عملکرد موفق استراتژی ASO میشود.
در کافه بازار، باید هم عنوان انگلیسی و هم عنوان فارسی را وارد کرد. محدودیت کاراکتر برای نام اپلیکیشن در بازار حداکثر ۱۰۰ کاراکتر است، اما نامهایی با بیش از ۱۶ کاراکتر در دستگاههای مختلف به صورت کامل نمایش داده نمیشوند و کاربر برای دیدن نام کامل، باید وارد صفحۀ برنامه شود. بنابراین هرچه نام اپلیکیشن کوتاهتر باشد، در ذهن کاربر ماندگارتر خواهید شد. به عنوان مثال، با استفاده از نام “مامانپز” برای اپلیکیشن سرویس غذا به جای نامگذاری اپلیکیشن با عنوان “منوی متنوع محلی، ایرانی و خارجی غذا” باعث ماندگاری بیشتر و حرفهایتر جلوه کردن شما خواهد شد.
app store و گوگل پلی در رابطه با کلیدواژههای ASO رویکردهای متفاوتی دارند. همچنین، برخی محدودیتهای کافه بازار در این رابطه نیز به طور کامل در این بخش توضیح داده میشود:
حداکثر تعداد کاراکترهای مورد استفاده برای نوشتن کلیدواژهها، 100 کاراکتر است که باید به بهترین شکل ممکن از این کاراکترها استفاده کرد. برای این منظور، 7 نکته کاربردی زیر میتواند به شما در نوشتن کلیدواژههای مناسب در اپ استور کمک کند:
یکی از اشتباهات رایج توسعهدهندگان این است که فکر میکنند اپ استورها قادر به خواندن کلمات پشت سر هم نیست و کلمات را به صورت یک کلیدواژه غولپیکر بی معنا تصور میکند و در نتیجه از فاصله یا space بین کلمات استفاده میکنند. این کار باعث هدر رفتن تعدادی از 100 کاراکتر قابل استفاده در نوشتن کلیدواژهها میشود.
الگوریتم اپ استورها هم فاصله و هم کاما را به عنوان جداکننده در نظر میگیرد. بنابراین، هنگام نوشتن کلیدواژهها این نکته را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، به جای نوشتن ” بازی، مبارزه، هیجانانگیز، لیست، … ” کافی است تنها از کاما استفاده کنید: ” بازی،مبارزه،هیجان،لیست، …”
زمانی که اعداد را به صورت حروف مینویسید، از تعدا کاراکترهای بیشتری استفاده میشود. بنابراین، بهتر است اعداد را به صورت ارقام بنویسید. به عنوان مثال، اگر به جای استفاده از «دوازده» بنویسید 12، 4 کاراکتر ذخیره میشود که میتوانید در کلمات دیگر استفاده کنید.
در صورتی که در کلیدواژهها و عبارات مورد نظر شما بعضی کلمات تکراری هستند، نیازی به نوشتن دوباره آن کلمهها نیست. به عنوان مثال، اگر کلیدواژههای مورد نظر شما، ” بازی شگفتانگیز” و ” قهرمان شگفتانگیز” باشد، لیست کلیدواژهها را به این شکل در نظر بگیرید: ” بازی،قهرمان،شگفتانگیز” . در صورت استفاده از این ترفند، کاراکترهای بیشتری برای نوشتن سایر کلیدواژهها ذخیره میشود.
اگر تا به حال دقت کرده باشید، از عبارات جمع برای کلیدواژهها کمتر استفاده میشود. استفاده از عبارات مفرد به جای جمع باعث ذخیره تعدادی از کاراکترها میشود. به عنوان مثال، با استفاده از عبارت ” بازی،هیجانانگیز” به جای “بازیهای،هیجانانگیز” میتوان 3 کاراکتر را ذخیره کرد.
این موضوع بسیار ساده است. به جای استفاده از یک کلیدواژه 9 حرفی، از دو کلیدواژه 4 حرفی استفاده کنید. با استفاده از این ترفند، تعداد کلمات کلیدی بیشتری استفاده میشود و در نهایت احتمال بیشتری برای دیده شدن در نتایج جستجوی اپ استورها وجود دارد. دقت داشته باشید که طول کلمات تعیینکننده نیستند و مرتبط بودن کلیدواژهها مهمترین مسئله برای قرار گرفتن دز فهرست جستجوی نتایج است. با این وجود، هنگام انتخاب کلیدواژهها از بین کلمات مرتبط، طول کلمات میتواند معیار برتری باشد.
به دلیل اینکه نام اپلیکیشن سهم بیشتری در الگوریتم اپاستورها دارد، باید از بهترین کلیدواژهها را به عنوان نام اپلیکیشن انتخاب کنید. هرچه این نام مرتبطتر باشد، نرخ همگرایی بیشتر خواهد بود. ترتیب کلمات در نام اپلیکیشن بسیار مهم است. در صورتی که نام اپلیکیشن دقیقاً مطابق با عبارت مورد جستجوی کاربران باشد، باعث قرار گرفتن اپلیکیشن در رتبه بالاتر در صفحه جستجو میشود.
پس از پایان بهینهسازی، ممکن است با دو یا سه جای خالی برای کاراکترها روبرو شوید. در اینگونه موارد، از اعداد استفاده کنید. بخصوص وقتی از کلمات “بهترین” یا “برترین” در کلیدواژههای خود استفاده کرده باشید، اعداد با این کلمات ترکیب شده و عبارات خاصتری را ایجاد میکند. به عنوان مثال، “5 استراتژی برتر بازی” .
گوگل پلی رویکردهایی شبیه به سئو برای بهبود ASO ارائه میدهد. گوگل برای استخراج کلمات کلیدی مرتبط، توضیحات اپلیکیشن را اسکن میکند. برای نوشتن توضیحات به شما اجازه نوشتن حداکثر 4000 کاراکتر در صفحه محصول داده میشود. سعی کنید تا جایی که امکان دارد و از نظر پیامرسانی منطقی به نظر میرسد، از کلیدواژههای مرتبط در متن استفاده کنید. مطالعات Sensor Tower، تکرار 5بار کلیدواژهها را بهینهترین حالت برای بدست آوردن رتبهبندی خوب در صفحات جستجو اعلام کرده است. تکرار بیش از حد کلمات کلیدی نه تنها تاثیری در ASO ندارد، بلکه ممکن است به دلیل تکرار توضیحات باعث پشیمانی مشتریان بالقوه شود.
با توجه به نکات بیان شده، صفحه محصول نباید بدون توجه به مشتری و فقط برای طراحی و دنبال کردن الگوریتم نوشته شود. زیرا پس از پیدا شدن اپلیکیشن توسط مشتریان بالقوه، باید آنها را با استفاده از توضیحات به دانلود اپلیکیشن تشویق کرد. اگر مشتریان بالقوه به جای روبرو شدن با توضیحات معقول، با متنی آشفته و نامنظم روبرو شوند، از دانلود اپلیکیشن نیز منصرف شده و تمام تلاشهای شما نیز بیهوده خواهد شد. در نتیجه، به منظور دستیابی به بهترین نتیجه، توضیحات را برای مشتریان خود بنویسید و سپس با در نظر گرفتن نکات ASO، تغییرات جزئی در کلیدواژهها ایجاد کنید.
اینفوگرافیک فاکتور های موثر ASO در سال 2018 را حتما ببینید!
کافه بازار دارای یک بخش توضیحات انگلیسی و یک بخش فارسی است که نوشتن توضیحات فارسی ضروری است. کافه بازار نیز مانند گوگل پلی دارای محدودیت 4000 کاراکتر برای توضیحات اپلیکیشن است. بر خلاف اپاستور که میتوان کلیدواژه برای آن تعیین کرد، در کافه بازار جایی برای نوشتن کلیدواژه وجود ندارد و الگوریتم پیدا شدن یک اپلیکیشن در کافه بازار بر اساس جستجوی کاربران است. برخی از ناشرین از کلمات و عبارات پرتکرار که بیشتر در کافه بازار مورد جستجو قرار میگیرند، به گونهای هوشمندانه در متن توضیحات استفاده میکنند و از این طریق باعث بیشتر دیده شدن اپلیکیشن خود میشوند. به عنوان مثال، اپلیکیشن ترب که یک موتور جستجو بین فروشگاه آنلاین است، به منظور افزایش دیده شدن در صفحه جستجوی بازار، از کلماتی نظیر اسنپ، تپسی و … با وجود غیرمرتبط بودن آنها با اپلیکیشن، به صورت زیرکانهای در متن توضیحات خود استفاده کرده است.
توضیحات یک اپلیکیشن باید به عنوان یک CTA برای دانلود اپلیکیشن عمل کند. اپلیکیشن خود و ویژگیهای آن را با زبانی ساده و به صورت دقیق توضیح دهید و مخاطبان را برای دانلود آن قانع کنید. در مراحل قبل، مارکتهای اپلیکیشن را با استفاده از کلیدواژههای مرتبط قانع کردهاید و اکنون زمان آن است که مشتریان بالقوه را قانع کنید که اپلیکیشن شما میتواند نیازهای آنها را برطرف کند. پیشنهاد ما به شما این است که به منظور جلب توجه خوانندگان، بیشتر انرژی خود را برای نوشتن سه خط اول توضیحات صرف کنید. به خوانندگان کمک کنید تا به سرعت به کاربری اپلیکیشن و علت استفاده آن پی برده و بتوانند تصمیمگیری کنند.
متن توضیحات اپلیکیشن باید با هر آپدیت تغییر کند. بنابراین، پس از هر آپدیت، مدت زمانی را صرف بروزرسانی توضیحات درباره تغییرات ایجادشده و ارائه اسکرینشاتهای جدید کنید.
با توجه به اینکه کاربران مارکتهای اپلیکیشن تعداد اپلیکیشنهای بسیار زیادی را مرور میکنند، یکی از مهمترین عوامل ایجاد تاثیر اولیه (first impression) در مخاطبان، ویژگیهای بصری اپلیکیشن یعنی آیکون اپلیکیشن است. ممکن است آیکونها تاثیر مستقیمی بر رتبهبندی اپلیکیشنها نداشته باشند، اما منجر به جلب توجه مخاطبان و دانلود بیشتر اپلیکیشن خواهند شد.
اپ استور و گوگل پلی قوانین استانداردی دارند که شامل سایز ایدهآل، شکل و رنگبندی آیکونهای اپلیکیشن است. برای آیکونهای iOS، مهمترین نکته این است که آیکونها دارای سایز حداقل 1024*1024 پیکسل باشند.
مطالعه دقیق نکات طراحی آیکونهای اپ استور
برای طراحی آیکون اپلیکیشنهای اندروید بر روی گوگل پلی، سایز اپلیکیشنها باید 512*512 پیکسل باشد.
مطالعه دقیق جزئیات طراحی آیکونهای اندروید
سایز استاندارد کافه بازار نیز 512*512 پیکسل است.بدون توجه به نوع سیستمعاملی که آیکون را برای آن طراحی میکنید، توجه به این نکته ضروری است که آیکون اپلیکیشن شما باید تا حد امکان ساده و بدون ابهام باشد؛ به گونهای که قادر به انتقال سریع مفهوم و کاربری اپلیکیشن باشد. برای این منظور، آیکون اپلیکیشن خود را با استفاده بیش از حد از لوگو یا کلمات شلوغ نکنید.
برای ایده گرفتن برای طراحی آیکون، میتوانید اپلیکیشنهای برتر در زمینه خود را مورد بررسی قرار دهید و در نهایت مطمئن شوید که آیکون اپلیکیشن شما به اندازه کافی از سایر اپلیکیشنها متمایز است.
اسکرینشاتهای موجود در قسمت توضیحات نیز مانند آیکونها تاثیر مستقیمی در رتبهبندی اپلیکیشن در صفحه جستجو ندارند، اما باعث تشویق مخاطبان به دانلود اپلیکیشن میشوند. تصاویر میتوانند گویای کاربری اپلیکیشن باشد و به مشتریان بالقوه این اجازه را میدهند که قبل از دانلود اپلیکیشن، خود را در فضای اپلیکیشن تصور کنند. این اسکرینشاتها باید نشاندهنده مهمترین ویژگیها، آخرین آپدیت و محبوبترین قسمتهای اپلیکیشن باشد.
با وجود اینکه میتوانید حداکثر 5 اسکرینشات برای iOS، 8 اسکرینشات برای اندروید و 11 اسکرینشات برای کافه بازار آپلود کنید، تنها 2 الی 3 تای اول در صفحه بارگذاری نمایش داده میشود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که اسکرینشاتهای اول به اندازه کافی قوی و قانعکننده باشند که خوانندگان را به مرورِ اسکرینشاتهای بیشتر و در نهایت دانلود اپلیکیشن تشویق کنند. در حالی که اپ استور تصاویری که نمایشدهنده تجربه کاربر در اپلیکیشن باشد را ترجیح میدهد، اما میتوان اسکرینشاتها را با المانها یا نوشتههای گرافیکی که بیانگر ویژگیهای جدید (بهخصوص در آپدیتها) است، نیز ترکیب کرد. برای پی بردن به موثرترین اسکرینشاتها میتوانید از تست A/B و نتایج آن استفاده کنید.
همچنین، امکان آپلود ویدئوهای کوتاه که شامل مروری بر اپلیکیشن است، نیز وجود دارد. محدودیت زمانی برای ویدئوهای اپ استور، 15 الی 30 ثانیه، برای گوگل پلی، 30 الی 120 ثانیه است و حداکثر حجم ویدئوها برای اپ استور، 50MB است. در کافه بازار نیز امکان آپلود کردن یک ویدئو به زبان فارسی و یک ویدئو به زبان انگلیسی وجود دارد که بسته به زبان کاربری تنها یک ویدئو به کار نمایش داده میشود.
در حال حاضر، 31 درصد از درآمد اپلیکیشنها توسط مصرفکنندگان آمریکای شمالی ایجاد میشود. 72 درصد از سایر مردم جهان که زبان مادریشان انگلیسی نیست، ترجیح میدهند هنگام خرید از زبان اصلی کشور خود استفاده کنند، حتی اگر به زبان انگلیسی مسلط باشند. این آمار باید مورد توجه ناشرین قرار بگیرد. ناشرین باید برند و زبان اپلیکیشن خود را با نیاز مخاطبان خود وفق دهند. راهحلها و ابزارهای بیشماری برای ترجمه کمهزینه و ارائه سرویسهای محلی وجود دارد که قابلیت ترجمه عنوان، کلیدواژهها، توضیحات و اسکرینشاتها را به زبان مورد نظر شما دارند.
اپ استور و گوگل پلی این امکان را به شما میدهد که به منظور افزایش قابلیت کشف و خوانایی بهتر برای مشتریان در کشورهای مختلف، فهرست خود را به صورت محلی تنظیم کنید. با استفاده از این ترفند، نرخ همگرایی و دانلود اپلیکیشن شما تا 767% بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال، بازی clash of clans با ترجمه توضیحات و اسکرینشاتهای اپلیکیشن خود به زبان چینی توانست مارکت چین را نیز در دست بگیرد.
اغلب مشتریان موبایل به دنبال اپلیکیشنهایی هستند که همواره در حال بهینهسازی و آپدیت بر اساس نظرات کاربران هستند. اپلکیشنهایی که به طور مداوم آپدیت میکنند، بیشتر در معرض توجه مارکتهای اپلیکیشن و مشتریان قرار میگیرند و ارزشمدتر تلقی میشوند. طبیعتاً با آپدیت هر نسخه، کارآمدتر شدن و رفع نواقص قبلی، رتبهبندی آن در صفحات جستجو نسبت به نسخه قبلی بهتر میشود. البته شایان ذکر است که بروزرسانی اپلیکیشن تنها نیمی از راه است و گام بعدی، تشویق مشتریان فعلی برای دانلود نسخه جدید اپلیکیشن خواهد بود.
بر اساس مطالعات انجام شده بر روی 500 اپلیکیشن برتر، فرکانس آپدیت یک اپلیکیشن به طور متوسط بین 30 الی 40 روز اعلام شده است. به یاد داشته باشید که پس از هر آپدیت اپلیکیشن در iOS، رتبهبندی شما نیز بروز شده و ممکن است به صورت موقت کاهش یابد. در نتیجه، اپلیکیشنهایی که به طور مرتب در اپ استور بروز میشوند، ممکن است در رتبهبندی کمی نوسان داشته باشند، اما در گوکل پلی چنین اتفاقی رخ ندهد.
یکی از بهترین روشهای کسب اعتبار در اپلیکیشن، موجی از نظرات مثبت درباره کیفیت اپلیکیشن است که باعث رتبهبندی بهتر در صفحات جستجو میشود. بر اساس مطالعه انجام شده بر روی 500 اپلیکیشن برتر در وبلاگ MOZ.com، بیشترین همبستگی بین رتبهبندی و نظرات مثبت اعلام شده است. اپلیکیشنهایی که دارای امتیازها و نظرات مثبت بودند، در بالاترین جایگاه مارکتهای اپلیکیشن قرار گرفتهاند.
مارکتهای اپلیکیشن، امتیازهای ثبتشده توسط کاربران برای هر اپلیکیشن را بهترین معیار تشخیص محبوبیت آن اپلیکیشن و رضایت مشتریان میدانند. اپلیکیشنهایی که بالاترین امتیازها را بدست میآورند، کسانی هستند که همواره مشتریان را به تعامل و دادن نظرات تشویق میکنند و از نظرات آنها برای آپدیتهای بعدی اپلیکیشن خود استفاده میکنند.
ابزارهایی جهت پیدا کردن کلیدواژهها، میزان سرچ آنها و محبوبیت آنها بین کاربران اپلیکیشنهای موبایل وجود دارد. از جمله این ابزارها میتوان به https://www.wordtracker.com و http://keywordtracker.io اشاره کرد. همچنین، برخی پلتفرمها برای بررسی تعداد دانلود و کلیک روی اپلیکیشنهای مختلف در اپ استورها وجود دارد. این پلتفرمها شامل https://www.blackbox-platform.com/ و https://www.appannie.com/ است. ابزار Trendix نیز هر دو تحلیل بالا را در اختیار کاربران خود قرار میدهد. ابزارهای دیگری مانند Appbot، Mobile Action، AppTrace، Appfigures نیز وجود دارند که یا خدمات آنها رایگان نیستند یا دسترسی به آنها به دلیل تحریمها، برای ایرانیان فراهم نیست.
ترندیکس به شما کمک میکند بهترین کلیدواژهها را پیدا کنید و تعداد دانلود و حذف اپلیکیشن رقبای خود را در طول زمان رصد کنید.
این نکته را در ذهن داشته باشید که بهینهسازی ASO، صبر، زمان و دقت زیادی میطلبد، اما نتیجه این تلاشها بسیار ارزشمند خواهد بود. با توجه به بروز شدن مداوم الگوریتمهای رتبهبندی و وجود رقابتهای همیشگی، استراتژی ASO نیز فرآیندی ادامهدار است. یک استراتژی ASO موفق نیازمند چشمانی تیزبین، تجزیهوتحلیل و نظارت مداوم است.
با وجود اهمیت بالای بهینهسازی ASO، قادر به ارتقای اپلیکیشن شما از صفر به 100 نیست. علاوه بر این، هرچه میزان ترافیک اپلیکیشن بیشتر باشد، رتبهبندی شما در صفحات اپ استور، گوگل پلی و کافه بازار بیشتر خواهد بود. همانطور که میدانیم، تقریباً اغلب کلمات مورد استفاده برای جستجوی اپلیکیشنها در مارکتهای اپلیکیشن نام یک برند، شرکت یا ترکیبی از هر دوی آنها است.
این آمار و ارقام، لزوم استفاده از بازاریابی اپلیکیشن از طریق حضور در شبکههای اجتماعی و سایر کانالهای تبلیغاتی را مشخص میکند. اگر هدف به دست آوردن نصب برای اپلیکیشن است، باید کاری کنید که مردم با داشتن نام اپلیکیشن شما در ذهن، وارد مارکت اپلیکیشنها شوند و نام اپلیکیشن شما را جستجو کنند. بنابراین، علاوه بر ASO خوب، نیازمند بازاریابی قوی در فضای خارج از مارکت اپلیکیشنها نیز هستید. برای یادگیری روشهای مختلف اپ مارکتینگ در جلسات بعدی بلوک با ما همراه باشید.
در جلسه آینده،به مفهوم بازاریابی پولی اپلیکیشن پرداخته ایم با ماهمراه باشید.
56 ديدگاه نظر دهيد
بسیار عالی و کامل شرح دادین
ولی اهمیت تبلیغ و روش های مناسب تبلیغ برای اپلیکیشن رو نگفتین
سلام
از نظر لطف شما متشکریم 🙂
این مطالب در جلسات بعدی این بلوک آموزش داده میشوند. در جلسه دوم میتوانید بیشتر در مورد اهمیت تبلیغات و اولین روش معرفیشده بخوانید. همچنین با ثبت ایمیل در فرم ثبت نام، جلسات بعدی را به اطلاع شما خواهیم رساند.
خیلی خوشحالم که با تپسل آشنا شدم. من در فاصله سیزده هزار کیلومتری از ایران در حال راه اندازی یک استارتاپ برای کشورم هستم و در این راه چیزهای زیادی از تپسل یاد گرفتم. امیدوارم در آینده بتونیم با تپسل همکاری داشته باشیم.
سلام
خوشحالیم که مطالب مورد رضایت شما بوده و در راهاندازی کسبوکار به شما کمک کرده. امیدواریم در آینده، همکاری خوبی داشته باشیم.
ممنون از لطف شما
ممنون و خسته نباشید بابت مطلب مفیدتون.
موفق باشین
سلام
ممنون از نظر لطف شما، خیلی خوشحالیم که مطالب این جلسه مورد رضایت شما بوده.
با آرزوی موفقیت برای شما.
سلام و خسته نباشید، من داخل سایت تپسل عضو شدم و از داخل پنل کاربری، قسمت رسانه های من یک رسانه اندرویدی ایجاد کردم، و نوع تبلیغ هم ویدیویی جایزه دار است، و شناسه اپ و کد تبلیغ هم موجود است،ولی یه مشکلی هست: اینکه من از سایت تپسل نمونه های آزمایشی رو دیدم، و یکی از اونا رو برداشتم و از کد اون داخل پروژه خودم استفاده کردم، با همون شناسه ای که داخلش بود، تبلیغ رو خیلی درست نشون میده، اما!!! وقتی شناسه اپ خودم و کد تبلیغ خودم که داخل پنل ایجاد کردم رو وارد می کنم، نشون نمیده تبلیغ رو، انگار نه انگار، راهنمایی می کنید؟؟ خیلی ممنون میشم!!!
سلام
مشکل شما را به بخش فنی اطلاع دادم، امیدوارم مشکل حل شده باشه
بسیار مفید و کاربردی.
خسته نباشید توضیحات کامل بود
خوشحالیم که مطالب مورد رضایت شما بوده. ممنون از شما
سلام با عرض خسته نباشید تمام مطالب بالا را مطالعه کردم و کوتاه و مختصر و مفید بود ولی به نظرم در دسته بندی های مطالب از مثال های بیش تر استفاده کنید تا مفاهیم متن خیلی بهتر و عمیق تر درک شود و اگر در دسته بندی ها مثلا قسمت ایکون چند اپلیکیشن که در دسته بندی برتر این دسته قرار بگیرد را معرفی کنید فوق العاده میشود در کل عالی بود مرسی با ارزوی موفقیت(اپدیت مطالب یادتان نرود ممنون)
سلام خدمت شما
ممنون از دقت و توجه شما در خوندن مطالب.
بله، حتماً از مثال های بیشتری در ادامه استفاده میکنیم. ممنون از پیشنهاد خوبتون
سلام من اطلاعات شخصی و پرداخت رو کامل پر کردم …
چندین ماه هم شده که موجودیم بیشتر از 50 هزار تومانه !
چرا تسویه حساب نمیکنین ؟!؟!؟
به پشتیبانی هم پیام دادم جواب نمیدن 😐
boooy.1379@gmail.com
سلام
مشکل شما را به بخش فنی اطلاع دادم، امیدوارم حل شده باشه
بسیار عالی مطلب خیلی خوبی بود و حتما در توسعه اپلیکیشن کمک خوبی میکنه
سلام
ممنون از لطف و توجه شما. خوشحالیم که مطالب مورد رضایت شما بوده.
سلام، ممنون از مطلب کاربردی و مفیدتون
پیشنهاد شما برای بازاریابی وب اپلیکیشن هایی که قابلیت قرار گرفتند در اپ استورها را ندارند، چیست؟
سلام خدمت شما
ممنون از نظر لطفتون
ASO فقط برای اپلیکیشنهای موبایل هست، اما تقریباً تمامی نکاتی که گفته شده رو شما میتونید در صفحه لندینگ پیجتون در نظر بگیرید و لندینگ پیج رو طوری طراحی کنید که کاربران رو جذب کنه. میتونید پست مربوط به بهینهسازی صفحه فرود رو مطالعه کنید. https://college.tapsell.ir/all-about-landing-page/
سلام من تو این زمینه فعالیت دارم خوشحال میشم کمکتون کنم.
سلام خیلی هم خوب میشه لطفا شرح فعالیت تون رو بفرمایید ممنونم
با سلام و خسته نباشید لطفا بفرمائید که این نوشته های مزاحم چطوری از رو مطالب ورداشته میشه
سلام
دقیق نمیدونم مشکل از چیه ولی لطفاً Ctrl+F5 رو امتحان کنید، در صورتی که درست نشد، باید cash مرورگرتون رو پاک کنید
امیدوارم مشکل برطرف بشه
اگر باز هم حل نشد، لطفاً یک اسکرین شات از صفحه مانیتورتون برای این ایمیل ارسال کنید n.ghasemi@tapsell.ir
مطالبتون واقعا خوبه ممنونم
مشابه ابزاری مثل Google trends که برای seo هست برای aso هم هست؟
یا ابزار هایی مثل similarweb یا سایت الکسا و moz برای aso وجود داره ؟
اگه هست لطفا معرفی کنید
سلام
ممنون از نظر لطف شما
بله ابزارهایی وجود دارن ولی بعضاً به دلیل تحریمها، در ایران قابل استفاده نیستند یا اینکه خدماتشون رایگان نیست.
Appbot
Mobile Action
AppTrace
Appfigures
مطلب مفید و کاربردی بود .
ممنون از نظر لطف شما
عالیه بنظر من توضیحات ویدیویی خیلی بهتر و بیشتر قابل فهم است ممنون از زحمات شما
سلام
کاملاً حق با شماست
امیدوارم بتونیم به زودی ویدئو هم منتشر کنیم
ممنون از نظرات خوبتون
سلام خیلی ممنون عالی بود مطالب مفید کوتاه
سلام وقت بخیر ممنون از شما بابت بازخورد خوب تان
با عرض سلام و خسته نباشید .
چه راههایی برای بالابردن تعداد نصب های اپلیکیشن پیشنهاد میکنید؟
پیشنهاد برخی از دوستان ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی و استفاده از نصب تضمینی یا نصب به ازای پرداخته.
به نظر شما این راهها جواب میده؟
سلام راحله عزیز
مواردی که گفتید در مطلب aso گفته شده
اگر مورد دیگری هست بفرمایید
باتشکر
سلام.ودرود.
ممنون.از سایت فوق العادتون.
من.در حال راه اندازی یک.استازت اپ هستم ومطالبتون خیلی بهم.کمک.میکنه.
وهمچنین تشکر از خانم قاسمی عزیز
سلام خدمت شما
خوشحالیم که تونستیم کمک هرچند کوچک بهتون بکنیم
امیدوارم موفق باشید
بسیار جالب بود ممنون موفق باشید و سربلند
خواهش میکنم دوست عزیز
ممنون از شما
ممنون بابت این مطلب ارزش مند
سلام
ممنون بابت توجه و نظر لطف شما
خیلی مطالب مفید و ارزشمندی بودن . ممنون بابت زحماتی که کشیدین
ممنون از نظر لطف شما
خوشحالیم که مفید واقع شده براتون
ما یک اپلیکیشن بسیار کاربردی برای عموم داریم برای بحث بازاریابی و جمع کردن کاربر و پس از آن دریافت سفارش از کاربر مشکل داریم . شما امکان مشاوره حضوری یا وبینار رو دارید؟
سلام
امیدوارم موفق باشید. سرویسی به اسم ترندیکس میتونن کمکتون کنن در این زمینه، ادرس سایتشون اینه
https://trendix.io/
سلام
وقت بخیر
این تاپیک برای بازاریابی بازیهای f2p هم کاراست؟
سلام
وقت شما هم بخیر
بله برای اپلیکیشنهای بازی f2p هم کاربرد داره
سلام مرسی از مطالب مفیدتون
اگه بتونین فایل صوتیشون رو هم بزارین خیلی جذاب تر میشه؛ ختی اگه فایل صوتیش قابل دانلود نباشه
سلام
ممنون از پیشنهاد خوبتون
تلاشمون رو میکنیم که پادکست آموزشی هم تولید کنیم
یک دنیا ممنون بابت مقاله عالی و کاملتون
خیلی مفید و کاربردی بود
دست شما درد نکنه
خسته هم نباشید
سلام
خیلی ممنون از توجه و نظر لطف شما
موفق باشید
لطفا جلسات بعدی بازاریابی اپلیکیشن موبایل را به ایمیل بنده اطلاع دهید ممنون میشم
سلام خدمت شما
فقط یک جلسه از بلوک بازاریابی اپلیکیشن باقی مونده که درباره cohort analysis هست
اگر ایمیلتون رو وارد کرده باشین در خبرنامه این بلوک، هر موقع منتشر بشه، از طریق ایمیل بهتون اطلاع داده میشه! ایمیلهایی که در قسمت promotion هستن.
سلام
وقت بخیر
در مورد اپلیکیشن های رایگان که صرفا نمایش دهنده تبلیغات هستن و تنها راه کسب درامد نمایش تبلیغات هستند
روش های پولی به صرفه نیست
چه روشی رو پیشنهاد میکنید؟ صرفا فقط برای گوگل پلی
سپاس
سلام وقت بخیر
اپلیکیشنهایی که بودجه زیادی برای بازاریابی پولی ندارند، ابتدا باید روی محصولشون کار کنند و باگهای موجود رو برطرف کنن و بعد از اون، تمامی روشهای گفته شده در این جلسه (ASO) برای بهینهسازی جایگاه اپلیکیشن در گوگل پلی رو رعایت کنین و پس از مدتی که به رشد کاربر و متعاقباً درآمدزایی از طریق نمایش تبلیغات رسیدین، روشهایی مثل جذب کاربر از طریق تبلیغات in-app یا سرچ ادز رو شروع کنید.
ممنون که هستید و می آموزید
سلام
ممنون از شما که همراه ما هستین
از شما واقعا ممنونم بابت مقالات و محتوای بسیار بارزشی که در اختیار کسانی مثل من به صورت رایگان قرار میدید .تمام این مقالات کمک خوبی برای من بوده و به من در بحث دیجیتال مارکتینگ خیلی کمک کرده…
سلام
وقت شما بخیر
ممنون از نظر لطف شما. خوشحالیم که مفید بوده براتون
موفق باشین