در جلسه قبل از بلوک اپلیکیشن مارکتینگ، روشهای مختلف بازاریابی پولی اپلیکیشن را نام بردیم و اولین روش آن، که استفاده از شبکههای اجتماعی است را بهصورت کامل توضیح دادیم. در این جلسه قصد داریم یکی دیگر از روشهای بازاریابی پولی اپلیکیشنها که استفاده از شبکههای تبلیغاتی است را بهصورت کامل توضیح دهیم و انواع مدلهای قیمتگذاری و فرمتهای آن را شرح دهیم.
حدود دو دهه از حضور و فعالیت شبکههای تبلیغاتی در دنیای بازاریابی گذشته است. اولین آژانس تبلیغاتی به نام DoubleClick در سال 1996 پایهگذاری شد. از آن زمان تابهحال، نیاز به این شبکهها روزبهروز بیشتر احساس شده است. اغلب اوقات، شکست یا پیروزی یک کسبوکار به انتخاب شبکه تبلیغاتی بستگی دارد. از جمله معیارهای انتخاب یک شبکه تبلیغاتی مناسب، کیفیت تبلیغات، هدفمندی، اندازه شبکه تبلیغاتی، فرمتهای تبلیغاتی، سیستم قیمتگذاری و تجربه مشتریان سابق است.
در این بحث، شما بهعنوان بازاریاب اپلیکیشن که به دنبال جذب کاربران جدید است، تبلیغدهنده محسوب میشوید و کسانی که تبلیغات اپلیکیشن شما را در رسانههای خود (اپلیکیشن، وبسایت و …) نمایش میدهند، ناشر نامیده میشوند.
این شبکهها به تبلیغدهندگان برای خرید تبلیغات در فضای سایتها یا اپلیکیشنها کمک میکنند. در واقع شبکههای تبلیغاتی نیاز تبلیغدهندگان به ارتباط با تکتک رسانهها را رفع و به کسب درآمد توسعهدهندگان بدون نیاز به ارتباط مستقیم آنها با تبلیغدهندگان کمک میکنند.
میتوان گفت که شبکههای تبلیغاتی پل ارتباطی بین تبلیغدهندگان و توسعهدهندگان هستند و فضایی را برای خرید تبلیغدهندگان و کسب درآمد ناشرین فراهم میکنند. بهطورکلی، ناشرین بهمنظور شرکت در این سیستم، هیچ هزینهای را متقبل نمیشوند و تنها کسب درآمد از اپلیکیشن خواهند داشت. شبکه تبلیغاتی همه کارها، اعم از پیدا کردن تبلیغدهندگان، راهاندازی کمپینها، هدفمندی در انتخاب مخاطبان و دریافت پول را انجام میدهد.
این شبکهها به نفع هر سه طرف عمل میکنند. تبلیغدهندگانی که به دنبال بازاریابی برای اپلیکیشن خود هستند، از طریق جذب کاربر سود میبرند و شبکه تبلیغاتی و ناشرین نیز به اندازه درصدی از میزان پرداختی تبلیغدهندگان سود میبرند. آگهیها در غالب کد از طریق سرور شرکت تبلیغاتی به سایت یا اپلیکیشن ناشر انتقال داده میشوند. سرور آژانس تبلیغاتی، کار هدفمندسازی (targeting)، دنبال کردن (tracking)، گزارشدهی (reporting) و بهینهسازی (Optimization) را تسهیل میکند.
ترندیکس به شما کمک میکند رقبای خود را زیر نظر بگیرید و بدانید که با کدام شبکههای تبلیغاتی کار میکنند و چه محتوایی را پروموت میکنند.
شبکههای تبلیغاتی از لحاظ هدفمندی، بسته به نوع ارتباط و عملکرد با تبلیغدهنده و ناشر به سه دسته زیر تقسیم میشوند:
1- Blind Networks
این شبکههای تبلیغاتی قیمتهای پایینی پیشنهاد میکنند، اما تبلیغدهندگان هیچگونه کنترلی بر محل و چگونگی نمایش آگهیها ندارند.
2- Vertical Networks
این شبکهها به دلیل نمایش آگهیها در وبسایتها یا اپلیکیشنهای مرتبط و دارای طبقهبندیهای مجزا مثلاً ورزشی، زیبایی، اقتصادی و … کیفیت بهتری دارند. بهعنوانمثال، این دسته از شبکهها تبلیغ یک اپلیکیشن آشپزی را در اپلیکیشنها یا وبسایتهای خبری که محیط جدیتری دارند، نمایش نمیدهند، بلکه آن را در اپلیکیشنها یا وبسایتهای مربوط به غذا به نمایش میگذارند.
3-Targeted Networks
این شبکهها جزء گرانترین شبکههای تبلیغاتی برای تبلیغدهندگان هستند و بر روی هدفمندسازی (targeting) مخاطبین بر اساس رفتار، علاقهمندی، منطقه جغرافیایی، اطلاعات و سایر دادههای در دسترس مخاطبین اعم از رفتار قبلی کاربر در قبال تبلیغات مختلف تمرکز دارند. قسمتی از این اطلاعات از طریق پلتفرمهای third party به دست میآیند. از عوامل ظهور و استفاده از پلتفرمهای third party، شفافیت در هزینهها، اعتماد به شبکه تبلیغاتی، اعتماد به هدفمندسازی و جلوگیری از تقلب (Fraud) است. در مورد این موضوع در جلسات آینده بلوک توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه خواهیم داد. با وجود گران بودن، این نوع از شبکههای تبلیغاتی ارزش سرمایهگذاری را دارند؛ زیرا میتوانید تبلیغات خود را در معرض دید مشتریان بالقوه قرار دهید و در نهایت نرخ بازگشت سرمایه بیشتری را نسبت به استفاده از سایر سرویسها به دست آورید.
تبلیغات برای شما زهر است اگر...
مدلهای قیمتگذاری یکی از فاکتورهای مهم برای بازاریابان اپلیکیشنها به حساب میآید. آشنایی با نحوه پرداخت به ناشرین میتواند به بازاریابان اپلیکیشن برای انتخاب مناسبترین مدل تبلیغاتی کمک کند. تعرفههای قیمتگذاری در شبکههای تبلیغاتی، انواع مختلفی دارد. نمیتوان گفت کدامیک از مدلها بهتر است، بلکه شما باید طبق شرایط و اهداف خود، مدل قیمتگذاری مورد نظر را انتخاب کنید. در سیستم مزایدهای، هرچه تبلیغدهنده قیمت بالاتری پیشنهاد دهد، در جایگاه بالاتری برای نمایش تبلیغ به کاربران قرار میگیرد. برخی از مدلهای قیمتگذاری مورد استفاده شبکههای تبلیغاتی شامل موارد زیر میشود:
این مدل قیمتگذاری از مدتها قبل از پیدایش اینترنت نیز وجود داشته است. قیمتگذاری این مدل به تعداد impression حاصل از آگهی تبلیغاتی بستگی دارد. بر اساس این مدل، به ازای هر 1000 بار دیده شدن تبلیغ توسط کاربران، به ناشر پول پرداخت میشود. بهعنوانمثال، اگر تبلیغ 100000 بار به کاربر نمایش داده شده باشد و هزینه هر impression، 0.1 دلار باشد، مقدار دریافتی ناشر 10 دلار (100,000 x 0.10/ 1000 = $10) خواهد بود. این مدل، اغلب در کمپینهایی استفاده میشود که تبلیغدهنده قصد افزایش آگاهی مردم نسبت به اپلیکیشن را داشته باشد. هزینه این مدل برای تبلیغدهندگان نسبت به سایر روشها کمتر است اما تأثیر آن در هدف نهایی یعنی نصب اپلیکیشن توسط کاربران کمتر است.
چگونه بهترین سرویس تبلیغاتی را شناسایی کنیم؟
در حال حاضر، تبلیغات بر اساس مدل CPM برای تبلیغدهندگان کافی نیست. از روزهای آغازین پیدایش اینترنت تاکنون، تبلیغات کلیکی با نرخ کلیک (CTR) بهعنوان معیاری از اثربخشی تبلیغات استفاده شده است. برعکس مدل CPM که هدفش تنها برندسازی است، این مدل منجر به افزایش تعداد بازدید از صفحه اپلیکیشن و ترافیک وبسایتی که اپلیکیشن در آن وجود دارد میشود. در این مدل قیمتگذاری، به ازای هر کلیک بر روی آگهی، به ناشر پول پرداخت میشود. قیمت این مدل نیز میتواند بر اساس سیستم مزایده (bidding) مشخص شود.
با روی کار آمدن بازاریابی عملکردی (Performance-based Marketing)، علاوه بر CPC و CPM نیاز به معیارهای جدیدی احساس شد. در حال حاضر، CPA یکی از رایجترین مدلهای قیمتگذاری است. در این مدل، زمانی به ناشر پول پرداخت میشود که کاربر بر روی آگهی کلیک کرده و عمل خواستهشده در تبلیغ، مثلاً ثبت نام بعد نصب اپلیکیشن یا شرکت در نظرسنجی را بهصورت کامل اجرا کند. از این مدل برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه استفاده میشود.
این مدل برای نمایش ویدئوهای تبلیغاتی استفاده میشود. در این مدل، تبلیغدهنده بر اساس سیستم مزایدهای و یا flat rate، به ازای هر نمایش کامل ویدئو به کاربر، پول میپردازد. اگر بخواهید نحوه کار با اپلیکیشن خود را در ویدئویی جذاب نمایش دهید و مطمئن باشید که صرف تماشای آن میتواند باعث کلیک کاربر و نصب اپلیکیشن شود میتوانید از این مدل تبلیغاتی استفاده کنید. معمولاً در انتهای ویدئو یک بنر نیز به کاربر نمایش داده میشود تا با کلیک بر روی آن وارد صفحه اپلیکیشن شود و یا اپلیکیشن را بهطور مستقیم دانلود کند؛ اما اگر این مدل تبلیغاتی را انتخاب کنید، امکان کنترل کلیکها را ندارید و تنها بر اساس نمایش کامل هر ویدئو، از تبلیغدهنده هزینه دریافت میشود.
هزینه به ازای نصب (Cost Per Install)، یکی از مدلهای قیمتگذاری جدید است که مناسبترین مدل برای تبلیغات مربوط به اپلیکیشنها محسوب میشود. هدف از این مدل قیمتگذاری، افزایش نصب اپلیکیشن است. به دلیل پیروی این مدل از سیستم مزایده (bidding)، قیمتهای مربوط به این مدل میتواند متفاوت باشد. تبلیغدهنده باید به ازای هر نصب، مقداری را به ناشر بپردازد. مثلاً قیمت این مدل در زمانهای خاص مثل عید نوروز که اوج کار شبکههای تبلیغاتی و رقابت اپلیکیشنها برای جذب کاربر جدید است، ممکن است بیشتر شود.
بستر های تبلیغاتی از بنرهای دسکتاپ شروع شده، اما در حال حاضر، انواع بستر های تبلیغات دیجیتال نظیر موبایل، ایمیل، ویدئو و … را شامل میشود. برخی شبکههای تبلیغاتی تنها در اجرای یک نوع خاص از فرمتها مهارت دارند، اما برخی دیگر در همه فرمتهای موجود فعالیت میکنند. انتخاب بستر تبلیغاتی به شناخت شما از مخاطبین و نوع و کاربرد اپلیکیشنتان بستگی دارد.
موارد ذکرشده در زیر، با هدف افزایش نصب، درون یا خارج از اپلیکیشنها نمایش داده میشوند؛ اما در نظر داشته باشید که شبکههای تبلیغاتی میتوانند وبسایتهایی که توسط گوشیهای موبایل باز میشوند را نیز هدف قرار داده و تبلیغات شما را در آنها نمایش دهند. برخی فرمتهای تبلیغاتی رایج شامل موارد زیر میشود:
بنرهای تبلیغاتی یکی از رایجترین فرمتهای تبلیغات در اپلیکیشن و موبایل مارکتینگ به حساب میآید. این بنرها، آگهیهای تبلیغاتی کوچکی هستند که در بالا یا پایین صفحه نمایش داده میشوند. محل قرارگیری و اندازه بنرهای تبلیغاتی از عوامل تأثیرگذار در نرخ کلیک محسوب میشود. اندازههای رایج بنرها برای موبایل یا تبلت، 320 x 50، 468 x 60 728 x 90 و 300 x 250 هستند. مزایای این فرمت، کمهزینه، ساده بودن و راهاندازی سریع آن است. معایب این نوع از تبلیغات این است که به دلیل کوچک بودن بنر و نوشتههای آن، مورد توجه مردم قرار نمیگیرند و به علت آزاردهنده بودن آنها، تصویر نامناسبی از برند شما در ذهن مردم ثبت میشود. این فرمت از لحاظ بصری به اندازه کافی برای کاربران قانعکننده نیست که بر روی آن کلیک کنند. بر اساس مطالعه صورت گرفته شده، 98% از تبلیغدهندگان با انجام نادرست تبلیغات بنری، پول خود را هدر میدهند.
با وجود همه معایب تبلیغات بنری، اگر تصمیم گرفتید که از تبلیغات بنری درون اپلیکیشنها استفاده کنید، سعی کنید با اجرای تست A/B مناسبترین طراحی بنر تبلیغاتی را پیادهسازی کنید. ممکن است بنر متحرک در جلب توجه کاربر و ترغیب او به کلیک مؤثرتر باشد، برای فهمیدن این نکته راهی جز تست و بهینهسازی وجود ندارد.
بهطورکلی، آمار زیر در مورد بنرهای تبلیغاتی میتواند به شما در انتخاب فرمت آگهیها کمک کند:
تبلیغات بینابینی (Interstitials)، آگهیهای تمامصفحه هستند که مانع از نمایش سایر محتوای اپلیکیشن میشوند و گاهی اوقات، صفحه موبایل را تا زمان نمایش علامت بسته شدن (close یا X) برای چند ثانیه قفل میکنند (freeze). این نوع از تبلیغات میتوانند در هر جای اپلیکیشن قرار بگیرند. مزیت این فرمت این است که مانند بنرهای تبلیغاتی، محدودیتی در اشغال فضا ایجاد ندارد. همچنین، به دلیل تعامل کاربر با تبلیغ بهمنظور خروج از تبلیغ یا کلیک بر روی دکمه CTA آن، قادر به جلب توجه کاربر است. ایراد این فرمت، توقف کاربر از انجام عمل دلخواهش در اپلیکیشن است. بسیاری از کاربران این نوع از تبلیغات را آزاردهنده میدانند بهطوریکه ممکن است استفاده از اپلیکیشن ناشر این تبلیغات را متوقف کنند. البته راهکارهایی هم برای پیادهسازی صحیح این تبلیغات وجود دارد که در قسمتهای آموزشی کالج برای ناشرین، آنها را بیان کردهایم.
تبلیغات ویدئویی یکی از بهترین راههایی است که تبلیغدهندگان میتوانند برای جذب مخاطب از آن استفاده کنند. تبلیغات ویدئویی اغلب در توقفهای طبیعی اپلیکیشن، نظیر فاصله زمانی بین دو مرحله نمایش داده میشوند. مدت زمان این ویدئوها، معمولاً بین 15 الی 30 ثانیه است. تبلیغات ویدئویی به دو صورت incentivized و non-incentivized هستند. در تبلیغات ویدئویی نوع اول، کاربر در ازای تماشای کامل یک ویدئوی کوتاه تبلیغاتی، جایزه دریافت میکند. برای مثال پس از باخت یک مرحله و به جای منتظر ماندن برای ادامه بازی، به ازای تماشای کلیپ کوتاهی که در انتهای آن یک دکمه CTA است، جان اضافی برای ادامه بازی دریافت میکند و یا سکههایی در حین بازی دریافت میکند. با پیشرفت تبلیغات موبایلی، این نوع از تبلیغات، بسیار مورد توجه کاربران و صاحبان اپلیکیشنها قرار گرفت. در تبلیغات ویدئویی نوع دوم، کلیپ بدون دریافت هیچ جایزهای به کاربر نمایش داده میشود.
تبلیغات ویدئویی برای موبایل مارکتینگ بسیار مناسب هستند. در اهمیت تبلیغات ویدئویی برای اپلیکیشنها میتوان به این مورد بسنده کرد که هر ماه در 10 تیزر برتر جهان که Google آنها را انتخاب میکند، حداقل یک تیزر مربوط به اپلیکیشنها و بازیها است. بیشتر تیزرهای مربوط به اپلیکیشن مارکتینگ به نحوه عملکرد اپلیکیشن یا بازی و ارزش ارائهشده توسط آن میپردازند.
بر اساس گزارش Adweek، 75 درصد از تبلیغات ویدئویی در موبایل، درون اپلیکیشن (in-app) هستند. تبلیغات ویدئویی، به دلیل برخورداری از محتوای بصری جذاب در موبایل مارکتینگ بسیار موفق عمل کرده است. بر اساس این مطالعه، تبلیغدهندگان 17 میلیون impression از طریق تبلیغات ویدئویی در هر روز دریافت میکنند. باوجوداینکه تبلیغات ویدئویی کاربر را برای چند ثانیه از ادامه بازی متوقف میکند، اما نرخ کلیک آن 13.64% برآورد شده است.
این نوع از تبلیغات بر پایه محتوا استوار است. تبلیغات همسان یا Native، تبلیغاتی هستند که با همانندسازی ظاهر تبلیغ با رابط کاربری اپلیکیشن، منجر به توجه بیشتر کاربر به تبلیغ و نارضایتی کمتر کاربر میشوند. این تبلیغات در واقع، در دل محتوای اصلی اپلیکیشن یا وبسایت قرار میگیرند و با آن یکپارچه میشوند. هدف اصلی تبلیغات همسان این است که با ارائهی تبلیغات بهصورت هماهنگ با اپلیکیشن، یکپارچگی و تجربه کاربری را حفظ کنند و موجب آزار کاربر نشوند. (شکل و شمایل این تبلیغات باید با ظاهر اپلیکیشن مطابقت داشته باشد.) بخشی از تبلیغات همسان در شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام در قسمت feed کاربر نمایش داده میشوند. این تبلیغات میتوانند به دو صورت ویدئویی و بنری نمایش داده شود.
مزیت این تبلیغات برای تبلیغدهندگان جلب توجه کاربر و برای ناشرین، درآمدزایی بدون نگرانی از تخریب تجربه کاربر است. این نوع از تبلیغات بهگونهای طبیعی است که حتی ممکن است کاربر متوجه تبلیغاتی بودن آن نشود و حتی اگر تشخیص دهند هم مانند سایر تبلیغات ناراحت نمیشوند. تنها ایراد این نوع از تبلیغات این است که همه اپلیکیشنها ممکن است قادر به پیادهسازی تبلیغات همسان نباشند. اپلیکیشنهای شبکه اجتماعی، اپلیکیشنهای خبری و اپلیکیشنهای ارائه محتوای ویدئوی بهترین گزینههای استفاده از تبلیغات همسان هستند.
ترندیکس به شما کمک میکند رقبای خود را زیر نظر بگیرید و بدانید که با کدام شبکههای تبلیغاتی کار میکنند و چه محتوایی را پروموت میکنند.
در این فرمت، تبلیغات ویدئویی بهصورت پیشنمایش (Pre-roll) قبل از ویدئوهای اصلی در اپلیکیشنهایی که بخشی از محتوای آن، ویدئویی است اجرا میشوند. در این تبلیغات، ویدئویی بسیار کوتاه پیش از ویدئوی اصلی که کاربر انتخاب کرده است، به نمایش درمیآید و سپس ویدئوی اصلی آغاز میشود. ویدئوهای تبلیغاتی تلوبیون و YouTube نمونهای از این نوع از تبلیغات هستند. اغلب این ویدئوها، دارای دکمه Skip هستند که کاربر میتواند با کلیک بر آن از تماشای آن انصراف دهد. همچنین، کاربر میتواند با کلیک بر روی ویدئو، ادامه آن را مشاهده کند. به همین دلیل، این نوع از تبلیغات به تجربه کاربری آسیب نمیزند. همچنین در لحظات اول یک CTA به کاربر نشان داده میشود تا در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با اپلیکیشن و نصب آن، وارد مرحله بعد شود.
این نوع از تبلیغات برای برندسازی بسیار مناسب هستند. حتی اگر کاربر بر روی دکمه skip کلیک کند، برند شما برای مدت کوتاهی در معرض دید کاربر قرار گرفته است و میتوانید امیدوار باشید که در ذهن او ماندگار شده باشد و در نتیجه، ممکن است در زمان دیگری به اپلیکیشن شما مراجعه کند. به دلیل ویژگی skip کردن ویدئوها پس از 5 ثانیه، سعی کنید لحظات ابتدایی ویدئوی تبلیغاتی خود را به جذابترین حالت ممکن بسازید تا بتوانید کاربر را به تماشای ادامه آن ترغیب کنید. برای اطلاع از نکات ویدئو مارکتینگ، اسلاید آموزشی ویدئو مارکتینگ را مطالعه کنید.
این روش، درست برعکس روشهای ذکرشده در بالا که in-app اجرا میشوند، خارج از اپلیکیشن اتفاق میافتد. push notification نوعی پیام است که از طرف اپلیکیشنهای موجود بر روی موبایل کاربر برای او ارسال میشود، حتی اگر او در حال استفاده از اپلیکیشن نباشد. این پیامها مانند هشدار بر روی صفحه موبایل ظاهر میشوند. محتوای این پیامها میتواند از طرف ناشر و برای تشویق کاربر به استفاده مجدد از اپ، یادآوریها، پیشنهاد تخفیف، آپدیت اپ و … باشد یا از طرف ناشر برای تبلیغات اپهای دیگر و تشویق کاربران به دانلود آن اپها باشد. البته مورد دوم خیلی کم اتفاق میافتد. اکثر پیامهای پوش نوتیفیکیشن برای بازگرداندن کاربران به اپلیکیشن مورد استفاده قرار میگیرند.
در نگاه اول، ممکن است این سیستم مشابه سیستم SMS تلقی شود، اما در واقع، تفاوتهایی بین اینها وجود دارد. پیامهای ارسالی با رضایت کاربر و فقط از طرف اپلیکیشنهایی ارسال میشود که کاربر بر روی موبایل خود دارد.
مهمترین مزیت این نوع از تبلیغات این است که این پیامها میتوانند در هر زمانی برای کاربر ارسال شوند و حضور کاربر در فضای اپلیکیشن یا موبایل ضروری نیست؛ مانند سایر فرمتهای تبلیغاتی، ارسال بیشازحد پیامها منجر به ناراحتی کاربر و در نهایت حذف اپلیکیشن میشود. برای آشنایی بیشتر با این روش مقاله «اهمیت ارسال نوتیفیکیشن، فرصتها و تهدیدها» را ببینید. مهمترین مشکل استفاده از این مدل تبلیغاتی در حال حاضر این است که کافه بازار اجازه استفاده از آن و نصب مستقیم اپلیکیشنها را نمیدهد، به همین دلیل چنانچه اپلیکیشن ناشر تبلیغات شما، در کافه بازار وجود داشته باشد امکان استفاده از این مدل تبلیغاتی را از دست خواهید داد.
برای همکاری با شبکههای تبلیغاتی و سپردن تبلیغات اپلیکیشن خود به آنها، نکات زیر را در نظر داشته باشید:
تبلیغات درون وبسایتها بیشتر با هدف برندینگ محصول اپلیکیشن انجام میشود و برای بدست آوردن نصب اپلیکیشن توصیه نمیشود. به منظور افزایش نصب اپلیکیشن، بهتر است از تبلیغات in-app و سایر مدلها که در جلسه گذشته و جلسات آینده ذکر میشود استفاده کنید.
برای اپ مارکتینگ سعی کنید بیشتر از مدلهای CPI که منجر به نصب بیشتر اپلیکیشن شما میشود، استفاده کنید. تبلیغات نمایشی و کلیکی تنها برای برندسازی موثر هستند. تنها استثنای این قانون این است که در اجرای یک کمپین تست متوجه شوید تعداد نمایشها یا کلیکهای منجر به نصب فعال بهحدی است که هزینه تمامشده آن برای شما کمتر از تبلیغات نصبی است. برای مثال اگر 80 درصد کسانی که روی بنر کلیک میکنند اپلیکشن را نصب و از آن استفاده کنند و قیمت کلیک کمتر از هشتاد درصد قیمت نصب است، مدل کلیکی هم میتواند برای اپ مارکتینگ شما موثر واقع شود. توجه داشته باشید که شبکه تبلیغاتی در مورد Attribution کمپینهای کلیکی هم بتواند با شما همکاری لازم را داشته باشد. (برای درک کاملتر این نکته، جلسات بعدی بلوک را دنبال کنید.)
به آن دسته از شبکههای تبلیغاتی اعتماد کنید که بتوانند تعداد نصبهای فعال و البته باکیفیت اپلیکیشن شما را افزایش دهند. برای فهمیدن این موضوع راهی جز استفاده از یک سیستم third party برای دنبال کردن نصبها (tracking و attribution) وجود ندارد که روش انجام این کار در جلسات آینده این بلوک آموزشی مطرح میشود.
یکی از عوامل مهم در هنگام انتخاب شبکه تبلیغاتی، قیمتگذاری آن است. طبیعی است که همه ما همواره به دنبال اقتصادیترین راه هستیم، اما باید توجه داشته باشید که صرف هزینه برای تبلیغات هدفمند ارزش سرمایهگذاری بیشتری دارد. هنگام مقایسه قیمتهای شبکههای تبلیغاتی مختلف، به نوع و کیفیت سرویسهایی که هریک از آنها ارائه میدهند توجه ویژهای داشته باشید. کیفیت این سرویسها به نوع هدفمندی مخاطبان، گزارشدهی دقیق و مبتنی بر آمار شفاف، دسترسی به پنلهای کمپینها، اطمینان از عدم وجود تقلب (fraud) و بهینهسازی کمپینها از طریق یک کمپین منیجر اختصاصی بستگی دارد. نحوه اجرای این وظایف در جلسات بعدی این بلوک خدمت شما ارائه میشود.
رعایت برخی نکات برای ساخت بنرهای تبلیغاتی، مانند استفاده از تصاویر باکیفیت و دارای کنتراست مناسب، محتوای مرتبط با موضوع تبلیغ، فرمت و اندازه مناسب، مفهوم بودن پیام تصویر، استفاده از رنگهای مناسب، طراحی دکمه CTA بهصورت تشویقکننده و در نهایت توجه به علاقهمندی مخاطبان هدف به موفقیت تبلیغات کمک شایانی میکند. به عنوان مثال، برای طراحی تم رنگی بنر این قوانین کلی را در نظر داشته باشید که رنگ قرمز برای کسبوکارهای مرتبط با صنایع غذایی، سرگرمی و خردهفروشی، رنگ بنفش برای ارائه سرویسهای خاص، محصولات کودک و برانگیزاننده حس اعتماد، رنگ صورتی برای دختران و گروه سنی نوجوانان و جوانان و رنگ قهوهای برای کسبوکارهای مرتبط با مد و لباس و محصولات لوکس مناسب هستند. برای اطلاع از نکات کلیدی برای ساخت بنرهای تبلیغاتی، وبلاگ BannerSnack را بخوانید.
رعایت برخی نکات در ساخت ویدئوهای تبلیغاتی، مانند کوتاه، ساده، خلاقانه و مفهوم بودن ویدئو به ترغیب کاربران برای تماشای کامل ویدئو و در نهایت تعامل با تبلیغ کمک میکند. داستانپردازی ویدئو از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. علاوه بر این، سعی کنید نکات اصلی ویدئو را در ابتدای آن مطرح کنید. بر اساس مطالعه صورت گرفته شده، نیمی از بینندگان در 10 ثانیه اول، دکمه خروج از ویدئو را کلیک میکنند. کاربران به ثانیههای ابتدایی ویدئو توجه بیشتری دارند. البته برای حل این مشکل، میتوان گفت که جایزه پس از تماشای کامل ویدئو به کاربر تعلق گیرد و از این طریق نرخ تماشای کامل ویدئو (CR) نیز افزایش مییابد.
شبکه هوشمند تبلیغات دیجیتال تپسل را میتوان یک نمونه از موفق ترین سرویس های تبلیغات موبایلی در ایران نام برد که با استفاده از موتور پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی خود قادر است علاقهمندیهای کاربران خود را بشناسد و مرتبطترین گروه کاربران را برای نمایش ویدیوی تبلیغاتی انتخاب کند. تبلیغ دهندگان به کمک تپسل میتوانند با کمترین هزینه به بیشترین ظرفیت تبلیغاتی دست یابند.
در این جلسه، در مورد روشهای مختلف شبکههای تبلیغاتی برای اپلیکیشن مارکتینگ صحبت کردیم و مدلهای قیمتگذاری آنها را توضیح دادیم. در جلسه آینده، به توضیح و بررسی سایر روشهای ذکرشده برای بازاریابی پولی اپلیکیشنها که در جلسه دوم این بلوک مطرح شد، میپردازیم.
اگر نظر یا پیشنهادی در جهت بهتر شدن بلوک اپ مارکتینگ دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
در جلسه بعدی، راجع به بازاریابی دهان به دهان صحبت شده، با کالج تپسل همراه باشید.
10 ديدگاه نظر دهيد
عالی بود مرسی فقط ای کاش در هر مورد مثال واقعی مثلا فلان روش را فلان اپ پیاده سازی کرده است که بتوانیم توضیحات شما را با چشم لمس کنیم ممنون بنده تمامی نکات وبلاگ شما را مطالعه کردم و از صرف وقت در ان لذت می برم ولی یک مدتی است به نظر بنده کم کار شده اید منتظر مطالب جدیدتان هستم
سلام
ممنون از شما و پیشنهاد خوبتون، سعی میکنم از مثالهای بیشتری استفاده کنم
مطالب بلاگ مشابه قبل در طول هفته منتشر میشه. بلوک جدید هم یادگیری بازاریابی محتوا است ، برای اطلاع از جلسات جدید میتونید در فرم خبرنامه هر بلوک ثبت نام کنید.
ممنون از شما
سلام. ممنونم از مطالب خوبتون
من تا حالا با تبلیغات cpi کار نکردم
از هرجام مشاوره خواستم گفتن باید tracker برای مانیتور کمپین داشته باشی
خب چطور باید این ترکر رو تهیه و برای اپلیکیشنم فعال کنم؟؟
سلام
ممنون از نظر لطف شما
بله برای رصد کردن نتایج تبلیغاتتون که متوجه بشید هر کانال و پلتفرمی چه تعداد نصب به دست آورده و کیفیت نصب ها چطور بوده، باید tracker پیاده سازی کنید
برای اطلاع از شیوه پیاده سازی tracker، با همکاران ما در تپسل تماس بگیرید 88206893، داخلی 443
با سلام و تشکر از مطالب فووق العاده خوبتون در بلوک ها. یه سوال داشتم … تو قسمت پوش گفته شده : ” محتوای این پیامها میتواند از طرف ناشر و برای تشویق کاربر به استفاده مجدد از اپ، یادآوریها، پیشنهاد تخفیف، آپدیت اپ و … باشد یا از طرف تبلیغدهنده برای تبلیغات اپهای دیگر و تشویق کاربران به دانلود آن اپها باشد.” به نظر میرسه “ناشر” برای “تبلیغات اپ های دیگه ” از این ابزار استفاده کنه و “تبلیغ دهنده” برای ” استفاده مجدد از همون اپ، یادآوری و …
سلام، خیلی ممنون از نظر لطف و توجه شما
یه مقدار جملهش نامفهومه، حق با شماست؛ اصلاح میکنیم
در واقع پوش نوتیفیکیشن در هر حالت از اپلیکیشن ناشر ارسال میشه، این پیام میتونه برای پروموت خود اپلیکیشن باشه یا برای تبلیغ اپلیکیشن های دیگه؛ البته حالت دوم خیلی کم اتفاق میفته. پیامهای پوش نوتیفیکیشن بیشتر برای بازگرداندن کاربران برای استفاده مجدد از اپلیکیشن هست.
خیلی ممنون از مطالب فوق العادتون
ب جرات میتونم بگم یکی از بهترین محتواهای
آموزشی فارسی رو تولید میکنید
دست شما درد نکنه
خسته هم نباشید
سلام
خیلی ممنون از توجه و نظر لطفتون
موفق باشید
سلام
این مطالب کپی از سایت های خارجی است و تولید محتوا نیست و اصول حرفه ای نگارش رعایت نشده و حداقل باید رفرنس به منبع اصلی بدهید.
ممنون
سلام
ممنون از اینکه نظرتون رو به اشتراک گذاشتین
مطالب این پست، مجموعه گرداوری شده از چند وبسایت معتبر در زمینه Ad Network و همچنین، توضیحاتی برگرفته از شبکه تبلیغاتی تپسل هست.
بخشی از اون، ترجمه و بخشیش، تالیف هست. منبع اصلی این مطلب، بلاگ ادجاست هست. ما فقط در صورت لزوم رفرنس رو نام میبریم؛ مثلاً اگه بحث درصد و آمار و ارقام باشه، حتماً منبع رو ذکر میکنیم و لینک میدیم به اون گزارش… که توی این پست هم یک مورد وجود داره
منظورتون از اصول حرفهای نگارش رو ممنون میشم با مثال بیان کنید تا مشکل رو برطرف کنیم.
ممنون