Deep linking چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ – جلسه 14 بازاریابی اپلیکیشن

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری بازاریابی اپلیکیشن موبایل

    در جلسه قبل، درباره روش‌های تشخیص و مبارزه با نصب‌های تقلبی صحبت کردیم. در این جلسه، قصد داریم درباره مفهموم deep linking و ضرورت استفاده از آن در بازاریابی اپلیکیشن صحبت می‌کنیم. در وب‌سایت‌ها، کاربران از طریق کلیک بر هایپرلینک‌ها می‌توانند به صفحه دیگری منتقل شوند. Deep linking در اپلیکیشن‌ها، مشابه هایپرلینک‌ در وب‌سایت عمل می‌کند. با وجود اینکه این ویژگی از مدت‌ها قبل به وجود آمده، اما تنها در سال‌های اخیر در صنعت اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. یک deep link می‌تواند کاربر را به طور مستقیم به محتوای مورد نظر در صفحه اپلیکیشن برساند، بدون اینکه نیازی به دانلود و باز کردن اپلیکیشن به طور مجزا داشته باشد. این ویژگی، منجر به تعامل بهتر کاربران با اپلیکیشن می‌شود.

     

    Deep Linking در اپلیکیشن‌های موبایل چیست؟

    deep linking در بازاریابی اپلیکیشن

     

    Deep link، در واقع لینکی است یک کاربر اپلیکیشن موبایل را به طور مستقیم به محتوای مورد نظر درون اپلیکیشن هدایت می‌کند و در صورتی که کاربر اپلیکیشن را نداشته باشد، کاربر را به طور خودکار به صفحه اپ استور اپلیکیشن هدایت می‌کند تا کاربر بتواند اپلیکیشن را دانلود کند. deep linking برای اپلیکیشن، مانند هایپرلینک در وب‌سایت‌ها عمل می‌کند.

    این ویژگی برای بازاریابان فرصت خوبی است تا محتوای جذاب اپلیکیشن خود را مقابل چشم کاربران قرار دهند. Deep linking، کلیک‌های اضافه را حذف می‌کند و علاوه بر اینکه کاربر را به محتوای مورد نظر نزدیک‌تر می‌کند، بازاریابان را نیز به هدف تبلیغاتیشان نزدیک‌تر می‌کند. برای استفاده از این ویژگی، تنها کافی است لینک‌هایی بسازند که تمام بخش‌های اپلیکیشن به طور مستقیم قابل دسترس باشند.

    Deep linking باید جزء یکی از بخش‌های ضروری در کمپین‌های بازاریابی آنلاین باشد. همانطور که بازاریابان حوزه وب‌سایت در کمپین‌های جذب کاربر جدید (user acquisition)، لندینگ پیج خود را همان صفحه اصلی وب‌سایت قرار نمی‌دهند، بازاریابان اپلیکیشن‌ها نیز باید با استفاده از این ویژگی، کاربران را به قست جذاب اپلیکیشن خود سوق دهند تا تجربه کاربری (user experience) و در نتیجه، نرخ تبدیل (conversion rate) را بهبود ببخشند.

     

    انواع مدل‌های Deep Linking

    به طور کلی، انتقال کاربر به صفحه محتوای مورد نظر در اپلیکیشن، به صورت‌های زیر امکان‌پزیر است:

    • وب‌سایت به اپلیکیشن
    • اپلیکیشن به اپلیکیشن
    • شبکه‌های اجتماعی به اپلیکیشن
    • تبلیغات به اپلیکیشن
    • ایمیل به اپلیکیشن
    • اس ام اس به اپلیکیشن

    در حال حاضر، سه نوع deep linking وجود دارد که توسط توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد:

    1- مدل  Traditional/ Standard Deep linking

    مدل استاندارد deep linking

     

    در صورت استفاده از این مدل، کاربر به طور مستقیم به محتوای مورد نظر درون اپلیکیشن منتقل می‌شود، اما اگر کاربر، آن اپلیکیشن را از قبل روی گوشی خود نداشته باشد، این مدل کاربردی نخواهد داشت. ایراد این مدل، این است که کاربر حتماً باید اپلیکیشن را از قبل روی گوشی داشته باشد. در غیر این صورت، کاربر پس از دانلود اپلیکیشن، با صفحه اصلی اپلیکیشن روبرو خواهد شد. به همین دلیل، استفاده از این مدل برای کمپین‌های جذب کاربر جدید پیشنهاد نمی‌شود. این نوع مدل برای کمپین‌های re-targeting مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    2- مدل Deferred Deep linking

    مدل differed deep linking

     

    در این مدل، در صورتی که کاربر، اپلیکیشن را داشته باشد، به طور مستقیم به محتوای مورد نظر در اپلیکیشن منتقل می‌شود؛ اما در صورتی که اپلیکیشن را نداشته باشد، به صفحه اپ استور اپلیکیشن منتقل می‌شود و از او درخواست می‌شود که در صورت تمایل به مشاهده محتوای مورد نظر، اپلیکیشن را دانلود کند. در این حالت، کاربر پس از دانلود اپلیکیشن، دیگر با صفحه اصلی اپلیکیشن روبرو نمی‌شود، بلکه محتوای تبلیغی مورد نظر را مشاهده خواهد کرد.

    به عنوان مثال، فرض کنید اپلیکیشن اسنپ تریپ، می‌خواهد در یک کمپین تبلیغاتی، هتلی خاص در شیراز را با تخفیف پیشنهاد کند. در صورتی که از این مدل deep link استفاده کند، حتی اگر کاربر اپلیکیشن اسنپ تریپ را نداشته باشد، پس از نصب اپلیکیشن، با صفحه مربوط به تخفیف همان هتل برای کاربر باز می‌شود. در صورت نداشتن این ویژگی، کاربر پس از مدتی جستجو، صفحه هتل مورد نظر را پیدا می‌کند و یا حتی ممکن است پس از روبرو شدن با صفحه اصلی اپلیکیشن، از جستجوی بیشتر برای پیدا کردن هتل مورد نظر صرف نظر کند. همین مثال، درباره سایر اپلیکیشن‌های تفریحی، غذا، خرید آنلاین و بازی صادق است. این مدل برای کمپین‌های جذب کاربر جدید (UA) کاربرد دارد.

    3- مدل Contextual Deep linking

    مدل Contextual Deep linking

    در این مدل نیز کاربر مستقیماً به محتوای مورد نظر هدایت می‌شود و در صورتی که اپلیکیشن روی گوشی نصب نشده باشد، به صفحه اپ استور منتقل می‌شود. این مدل، مشابه مدل قبل عمل می‌کند، با این تفاوت که اطلاعات کاربر مانند اینکه چه کسی روی لینک کلیک کرده یا کاربر از چه منبعی برای مشاهده محتوای مورد نظر آمده نیز روی لینک ذخیره می‎شود. بنابراین از این اطلاعات می‌توان برای کمپین‌های بعدی، re-targeting و تقسیم‌بندی مخاطبان هدف استفاده کرد. از این مدل، می‌توان در تبلیغات درون-اپ (in-app ads) و پوش نوتیفیکیشن‌ (push notification) استفاده کرد. پیاده‌سازی این نوع مدل، نیاز به کد و یرنامه‌نویسی پیچیده‌تری دارد؛ بنابراین، تنها در کمپین‌های خاص و مهم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    استفاده از deep linking در تبلیغات درون-اپ برای کاربرانی که اپلیکیشن را از قبل داشته‌اند و در کمپین‌های re-engagement بسیار موثر است. بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از این تکنیک، نرخ بازگشت کاربر را 2 الی 3.5 برابر می‌کند. همچنین، استفاده از این مدل از طریق تبلیغات پوش نوتیفیکیشن، برای بازگرداندن کاربران سابق اپلیکیشن بسیار مفید است. این نوع تبلیغات، حاوی پیام‌هایی مبنی بر آپدیت اپلیکیشن یا دانلود یک ویژگی جدید که به تازگی در اپلیکیشن معرفی شده، می‌باشد که با کلیک بر روی آن، کاربر به طور مستقیم به صفحه آپدیت اپلیکیشن منتقل می‌شود.

     

    Deep Link ها چگونه پیاده‌سازی می‌شوند؟

    Deep link ها، همان لینک‌های URL است، اما به جای شروع از http: //، با یک عبارت سفارشی (custom phrase) شروع می شود که به گوشی های هوشمند اجازه می دهد تا کاربران را به اپلیکیشن خاصی هدایت کند. همان طور که کاربر را از طریق لینک http: // به وب‌‌سایت دیگر هدایت می‌کنید، می‌توانید کاربر را از طریق لینک your-app:// به صفحه یک اپلیکیشن هدایت ‌کنید. Deep link های ساده نیازی به خرید از سرویس خاصی ندارند و به صورت خیلی ساده روی اپلیکیشن پیاده‌سازی می‌شود. این حالت، برای کاربرانی که اپلیکیشن را روی گوشی خود دارند، قابل استفاده است.

    حال اگر  کاربری روی deep link کلیک کند، اما اپلیکیشن را روی گوشی خود نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

    در این صورت، کاربر با یک خطا مواجه می‌شود. برای غلبه بر این مشکل، باید از کدهای JavaScript برای redirect کردن کاربر استفاده کرد. در صورتی که کاربر، اپلیکیشن را از قبل داشته باشد، اپلیکیشن باز می‌شود، در غیر این صورت، کاربر به صفحه اپ استور redirect می‌شود تا کاربر آن را نصب کند. راه دیگر آن برای deep link هایی که روی مرورگر کروم ورژن بالاتر از 25 یا فایرفاکس قرار دارند، استفاده از کدنویسی Intent است. همچنین، برای مرورگر های Safari و کروم در سیستم‌عامل iOS از مدهای JavaScript استفاده می‌شود و برای سایر مرورگرها و یا ورژن بالاتر از iOS 9 ، باید از universal link استفاده شود.

     

    چرا استفاده از Deep Linking در بازاریابی اپلیکیشن ضروری است؟  

    بدون استفاده از ویژگی deep linking، کاربر باید در اپلیکیشن مدتی جستجو کند تا بتواند محتوای مورد نظر که در تبلیغ دیده را پیدا کند. این موضوع، می‌تواند در تجربه کاربری افرادی که برای اولین بار با اپلیکیشن شما روبرو می‌شوند، تاثیر منفی بگذارد. اما در صورت استفاده از deep link، کاربر می‌تواند از مرحله صفحه اصلی عبور می‌کند و به طور مستقیم به محتوای مربوطه در اپلیکیشن می‌رسد که این موضوع، تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.

    1- بهبود تجربه کاربری (Enhance the User Experience)

    بهبود تجریه کاربری

    از طریق استفاده از deep link در تبلیغات و اپلیکیشن‌ها، دسترسی به محتوای مورد نظر کاربر ساده‌تر و سریع‌تر خواهد بود. یعنی کاربران پس از مشاهده و کلیک روی تبلیغ شما در شبکه‌های اجتماعی، وب‌‌سایت‌ها و سایر کانال‌ها، مستقیماً به صفحه مورد نظر می‌رسند و نیازی به جستجو برای محتوای مورد نظر ندارند. بنابراین تجربه  کاربر در استفاده از اپلیکیشن را بهبود می‌بخشد.

    2- افزایش نرخ فعالیت درون-اپ (Boost in-app Activation rate)

    افزایش نرخ فعالیت کاربران

    در حال حاضر، تعداد اپلیکیشن‌های اپ استورها بسیار زیاد است و بخشی از کاربران تنها اپلیکیشن را دانلود می‌کنند و فراموش می‌کنند که آن را نصب و استفاده کنند. به همین دلیل، اغلب توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها به منظور شناسایی کاربران فعال خود پس از نصب، از فرم ثبت نام استفاده می‌کنند. بر اساس آمار TechCrunch، حدود 29 درصد از کاربرانی که با deep link به صورت مستقیم به اپلیکیشن آمده‌اند، فرم‌های ثبت نام را پر می‌کنند. بنابراین، این روش برای کمپین‌های جذب کاربر (User Acquisition) بسیار موثر خواهد بود.

    3- افزایش نرخ بازگشت کاربر پس از نصب (Double post-install user retention)

    افزایش نرخ بازگشت کاربر

    تجربه نشان داده است که کاربرانی که از طریق deep link به اپلیکیشن رسیده‌اند، دارای نرخ فعالیت، نرخ بازگشت و میزان بازدید از اپلیکیشن دو برابری نسبت به سایر کاربران هستند. اغلب کاربران به دلیل ویژگی‌های مختلف یک اپلیکیشن، آن را دانلود و استفاده می‌کنند و پس از مدتی که تمامی ویژگی‌های آن را تجربه کردند، ممکن است هیجان کشف اپلیکیشن از بین برود و این، دقیقاً جایی است که اغلب اپلیکیشن‌ها کاربران خود را از دست می‌دهند. استفاده از deep link های متنی، منجر به بازگرداندن کاربران به اپلیکیشن می‌شود.

    به عنوان مثال، ارسال یک پوش نوتیفیکیشن که به یک ویژگی خاص اپلیکیشن، آپدیت جدید یا هر چیزی که کاربران را به استفاده مجدد از اپلیکیشن تشویق می‌کند، منجر به افزایش استفاده از اپلیکیشن‌ توسط کاربران می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که یک کاربر، یک مرحله از بازی را تمام می‌کند و سکه‌های آن مرحله را به دست می‌آورد، پیشنهاد یک deep link با عنوان راه‌های مختلف بدست آوردن سکه بیشتر، برای جذب مجدد کاربران موثر است.

    4- افزایش درآمد (Increase Revenue)

    افزایش فروش

    بسته به استراتژی درآمدزایی اپلیکیشن شما، deep link می‌تواند به افزایش درآمد و فروش شما کمک کند. به عنوان مثال، یک اپلیکیشن خرده‌فروشی می‌تواند با استفاده از کمپین‌های پوش نوتیفیکیشن، کاربران را به صورت مستقیم به صفحه‌ای هدایت کند که بتوانند فوراً کالاهای تخفیفی کمپین را از صفحه مربوطه در اپلیکیشن خریداری کنند. به طور کلی، deep linking، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا میزان ROI خود را از طریق هدایت کاربران به صفحه‌های خاص افزایش دهند. رویدادها و زمان‌های خاص، فرصت خوبی برای افزایش درآمد است.

    5- افزایش قدرت بازاریابی (Strengthen Marketing )

    افزایش قدرت بازاریابی

    شما با استفاده از deep linking و تحلیل کاربرانی که روی این لینک‌ها کلیک می‌کنند، می‌توانید محبوب‌ترین صفحات اپلیکیشن خود را شناسایی کنید، ایراد صفحاتی که کلیک خورده ولی منجر به conversion نشده است را پیدا کنید و آن صفحات را بهینه‌سازی کنید و همچنین، بهترین کاربران خود را شناسایی کنید، حتی محل حضور کاربران بالقوه را پیدا کنید. این موضوع، به صاحبان اپلیکیشن کمک می‌کند تا از طریق اندازه‌گیری معیارهایی نظیر rate  engagement و  retention rate کمپین‌های تبلیغاتی خود را بهینه‌سازی کنند.

    همچنین، این لینک‌ها ممکن است اطلاعات کاربران را نیز در بر داشته باشد و به توسعه‌دهندگان کمک کند تا تجربه کاربری بهتری ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک deep link روی وب‌سایت، حاوی اطلاعاتی نظیر User ID است؛ بنابراین اپلیکیشن از اکانت کاربر مطلع می‌شود و می‌تواند کاربر را در طول سفر مشتری و قیف بازاریابی دنبال کند و در نتیجه، تجربه کاربری بهتری ایجاد کند. به علاوه، با استفاده از این اطلاعات می‌توان کاربران را تقسیم‌بندی کرد و برای کمپین‌های re targeting استفاده کرد.

     

    جمع‌بندی مطالب درباره Deep Linking

    جذب کاربران جدید و حفظ کاربران سابق، چالشی است که بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها با آن روبرو هستند. استفاده از تکنیک deep link منجر به بهینه‌سازی تجربه کاربری و افزایش نرخ همگرایی (conversion rate) می‌شود. کاربرد deep link ها، در واقع همان لینک‌هایی است که برای هدایت کاربر به یک لندینگ پیج خاص استفاده می‌شود، با این تفاوت که با استفاده از deep linking می‌توانید کاربر را به صفحه خاصل از اپلیکیشن‌ها هدایت کنید. این روش، مزایای بسیار زیادی دارد. 3 مدل مختلف برای اجرای deep linking وجود دارد و هر کدام برای کمپین‌های خاصی استفاده می‌شوند. روش استاندارد، برای کمپین‌های retargeting بسیار مناسب است؛ زیرا تنها برای کاربرانی کاربرد دارد که اپلیکیشن را از قبل روی گوشی خود داشته باشند. در حالی که مدل differed برای کمپین‌های جذب کاربر جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل contextual به دلیل پیجیده بودن پیاده‌سازی آن، فقط برای کمپین‌های تبلیغاتی خاص استفاده می‌شوند.

    در جلسه آینده از بلوک بازاریابی اپلیکیشن، درباره uninstall  و churn و راهکارهای بازگرداندن کاربرها صحبت می‌کنیم.

    خوشحال میشیم که نظرات خودتون رو با ما در میون بگذارید و بگید که دوست دارید درباره چه موضوع دیگه‌ای در زمینه بازاریابی اپلیکیشن صحبت کنیم؟ برای اطلاع از جلسات جدید بلوک بازاریاب اپلیکیشن، در فرم عضویت موجود در بالای صفحه ثبت نام کنید.

     

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.