در جلسه اول آموزش ایمیل مارکتینگ، دریافتیم که ایمیل مارکتینگ چیست و به اهمیت آن در دنیای امروز اشاره کردیم.
گام اول برای شروع بازاریابی ایمیلی، داشتن لیستی از مخاطبان برای ارسال ایمیل تبلیغاتی و … و آشنایی با روش های جمع آوری ایمیل برای این لیست است. باید بدانید که طبق آمارها هر سال بهطور میانگین، حدود 22% از تعداد مشترکین فهرست ایمیلهای شما کاسته میشود و این یک مسئله طبیعی است. زیرا افراد آدرس ایمیل خود را تغییر میدهند، اشتراک خود را لغو میکنند (unsubscribe میکنند)، یا اصلاً ایمیلها را باز نمیکنند. درنتیجه، شما همواره باید به فکر افزایش لیست ایمیلهای خود باشید تا این کاهش طبیعی جبران شود.
در این بخش تعدادی از روشهای جمعآوری ایمیل برای ایمیل مارکتینگ را معرفی کرده و به بررسی ساخت فهرست مشترکین، بایدها و نبایدهای استفاده از لینک لغو اشتراک (Unsubscribe) میپردازیم.
در این جلسه از آموزش ایمیل مارکتینگ درمییابید که اگر تصمیم دارید بازاریابی ایمیلی را به استراتژی فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ خود اضافه کنید، گام اول داشتن لیستی از مخاطبان است. روشهای مختلفی برای جمعآوری ایمیل کاربران وجود دارد. ابتدا باید از آنها درخواست کنید و در واقع از آنها برای ارسال ایمیل تبلیغاتی کسب اجازه کنید. در ایران قوانینی مبنی بر رضایت مشتریان برای ارسال ایمیل تبلیغاتی وجود ندارد، اما ارسال ایمیل بدون کسب اجازه، وجهه برند شما را در ذهن مخاطب مخدوش میکند و حس ورود به فضای شخصی او بدون کسب اجازه به وی منتقل میشود.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
در مورد روش های جمع آوری ایمیل در ایمیل مارکتینگ، دو استراتژی کلی پیشنهاد میشود:
در استفاده از روش های جمع آوری ایمیل باید توجه داشت تا جایی که ممکن است باید با تجربه کاربری سازگار باشند تا هر بازدیدکننده بتواند ساده و سریع ثبتنام کند و نیازی به طی مراحل طولانی نباشد.
یکی از روش های جمع آوری ایمیل، استفاده از فرم عضویت در سایت است که میتواند راهکار خوبی برای ساخت لیست ایمیل باشد. گزینههای مختلفی برای قرار دادن این فرم عضویت در سایت وجود دارد:
فرم ثبت نام و تسویه حساب در فرایند خرید: در سایتهای فروشگاهی که از فرمهای تسویه حساب و ثبت نام در فرایند خرید استفاده میشود، میتوان از مشتریان درخواست کرد تا ایمیل خود را وارد کرده و به لیست مشترکین بپیوندند.
فرم تماس با ما: میتوان در صفحه تماس با ما، علاوه بر معرفی راههای ارتباطی مانند شبکههای اجتماعی، تلفن و … از یک فرم برای جمع آوری ایمیل کاربر و ارتباط با او از این راه استفاده کرد. کافی است از کاربر بخواهیم باکس مربوط به عضویت در لیست مشترکین را تیک زده تا به لیست مشترکین ایمیل مارکتینگ ما اضافه شود.
فرم عضویت در وبلاگ: در صورت داشتن وبلاگ، از یک فرم عضویت در وبلاگ استفاده کنید. افرادی که از این طریق مشترک وبلاگ شما میشوند، از مهمترین و با ارزشترین کاربران شما هستند که بیشترین نظرات را مینویسند و چند برابر بیشتر از سایر مخاطبان محتوای شما را به اشتراک میگذارند.
طراحی صفحهی فرود برای فرایند عضویت: یک صفحهی فرود(لندینگ پیج) عضویت بسازید تا کسانی که از راه تبلیغات در شبکههای اجتماعی و … تصمیم میگیرند در سایت شما عضو شوند را به آن صفحه هدایت کنید. میتوانید در این صفحه متنی بنویسید در این مورد که چرا افراد باید عضو شوند و در انتها یک فرم عضویت اضافه کنید.
استفاده از پنجرههای Pop-up: این پنجرهها میتوانند توجه مخاطب به تبلیغ یا پیشنهادی همچون عضو شدن در سایت را جلب کرده و افراد بیشتری را ترغیب به عضویت کند. اما باید توجه داشت که این مورد از روش های جمع آوری ایمیل در ایمیل مارکتینگ اگر بهدرستی اجرا نشود، میتواند آزاردهنده باشد. پس حتماً به زمانبندی، محتوای پیام و … توجه داشته باشید.
اسلایدر: اسلایدر یک باکس کوچک است که در یک زمان مشخص در پایین و گوشهی صفحه قرار میگیرد و به اندازهی پنجرهی Pop-up آزاردهنده نیست. اسلایدرها بسیار مؤثر و کاربردی هستند چرا که به کاربران اجازه میدهند قبل از عضویت، وبسایت را بررسی کنند.
شبکههای اجتماعی فرصت خوبی برای جمع آوری ایمیل مخاطبان هستند. اگر در شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک، توییتر و اینستاگرام اکانت، سعی کنید دنبال کنندگان خود در این صفحات را به مشترکین ایمیل تبدیل کنید. در جلسات بعدی، در مورد ارتباط بین بازاریابی شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ و راهکارهایی برای استفاده از پتانسیل این ارتباط بیشتر توضیح خواهیم داد.
برگزاری مسابقه آنلاین (کاملا رایگان): یکی از روش های جمع آوری ایمیل، استفاده از اکانتهای خود در شبکههای اجتماعی است. میتوانید از طریق آنها یک مسابقه با جایزه رایگان را به ازای وارد کردن اطلاعات مخاطبان برگزار کنید. مخاطبان خود را تحریک کنید تا وارد سایت شما شوند و فرم هایمربوط به عضویت ایمیل را پر کنند.
ارائه پیشنهاداتی که نیاز به دریافت ایمیل داشته باشند: به عنوان مثال، یک فرم ثبتنام در صفحه کاری فیسبوک خود ایجاد کنید یا قسمتی از یک ویدیوی آموزشی جذاب را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید و از کاربران خود بخواهید که برای دریافت فایل کامل آن، آدرس ایمیل خود را برای شما ارسال کنند.
ایمیلهای شخصی که ماهانه از طرف شما و تیمتان برای مخاطبان ارسال میشود معمولاً مورد توجه قرار میگیرد و قسمت امضای این ایمیلها از بهترین مکانها برای تبلیغ خبرنامه و ترغیب افراد برای عضویت در لیست ایمیل و در نتیجه جمع آوری ایمیل آنها است. به عنوان مثال شما میتوانید در قسمت امضای ایمیل یک لینک به صفحهی فرود بگذارید تا افراد بتوانند به سادگی به آن صفحه رفته و مشترک سایت شما شوند.
بسیاری از کسبوکارها مانند فروشگاههای خردهفروشی، بیشتر به صورت حضوری با مشتریانشان در ارتباط هستند. برای جمع آوری ایمیل این نوع کسب و کارها به دو مورد اشاره میکنیم:
در زمان فروش محصول پیشنهاد عضویت دهید: میتوانید در زمان فروش محصول به صورت حضوری، برای جمع آوری ایمیل یک پیشنهاد ساده و جذاب برای مشتری مطرح کنید تا در لیست ایمیل شما عضو شوند. به عنوان مثال، میتوانید به آنها بگویید اگر عضو شوند روی خریدشان تخفیف میگیرند یا به آنها کارت هدیه بدهید.
یک فرم عضویت در فروشگاهتان داشته باشید: یکی از سادهترین راهها برای گرفتن آدرسهای ایمیل مشتریان، داشتن یک فرم ثبتنام فروشگاهی است. میتوانید به روش سنتی از کاغذ و خودکار استفاده کنید یا اینکه از یک اپلیکیشن کمک بگیرید.
در رخدادهای بازاریابی و نمایشگاههای تجاری شرکت کرده و از طریق دفترچه ثبتنام در خبرنامه، به جمعآوری ایمیل بپردازید یا بعد از هر مکالمه و ملاقات در این رویدادها، ایمیل مراجعین خود را دریافت کنید.
هنگام معرفی خود از طریق کارت ویزیت به مشتریان و کسانی که با شما تماس میگیرند، از آنها درخواست کنید که آدرس ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند و به لیست شما بپیوندند.
با دانستن اینکه ایمیل مارکتینگ چیست و پس از یافتن روش های جمع آوری ایمیل، برای استفاده از مزایای بازاریابی ایمیلی باید تلاش بیشتری بکنید و از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ اجتناب کنید، زیرا این اشتباهات میتوانند باعث کاهش نرخ تبدیل شوند.
به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان لیست ایمیل از شرکتهای ایمیل مارکتینگ خریداری یا اجاره نکنید، همچنین از لیست ایمیل سایر وبسایتها، دایرکتوریها و سیستمهای جمعآوری ایمیل نیز استفاده نکنید؛ زیرا ارسال ایمیل تبلیغاتی به این آدرسها بدون کسب اجازه از صاحبان ایمیلها است. لحظهای خودتان را جای کاربرانتان بگذارید، آیا به ایمیلهایی که بدون ثبتنام شما برایتان ارسال میشود توجه و اطمینان میکنید؟
در طی فرآیند ایمیل مارکتینگ و جمع آوری ایمیل، فراموش نکنید که به هر دلیلی ممکن است یک کاربر، دیگر تمایلی به دریافت ایمیل تبلیغاتی نداشته باشد و شما باید به مخاطب خود احترام بگذارید و امکان لغو اشتراک (Unsubscribe) ایمیل را در نظر بگیرید. لینک لغو اشتراک را به صورتی که در معرض دید باشد، در قسمت بالا یا پایین هر ایمیل قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که روند لغو اشتراک ساده و آسان و به دور از پیچیدگی باشد. کاربر نباید برای لغو عضویت فرآیندی طولانی را طی کند زیرا لحظهای که او به هر دلیلی تصمیم به توقف ارسال ایمیلها گرفته است، نشانهای از نارضایتی او از برند شما به چشم میخورد و طولانی کردن روند لغو عضویت، ممکن است این نارضایتی را در وی تشدید و بازگرداندن وی در آینده را مشکلتر کند. در صورت قرار ندادن لینک لغو عضویت، کاربران برای متوقف کردن ایمیلها، مجبور به Spam کردن ایمیلهای شما میشوند و این کار بهشدت به اعتبار کسبوکار شما آسیب میرساند، زیرا شما را بهعنوان مزاحم شناسایی میکنند. درنتیجه، از پنهان کردن دکمه لغو اشتراک اجتناب کنید.
پس از جمع آوری ایمیل برای ایمیل مارکتینگ باید به فکر محتوای ایمیلهای ارسالی به مشترکین و طراحی ایمیل مارکتینگ (Subscribers) باشید؛ زیرا مهمترین فاکتور در ادامه مسیر ایمیل مارکتینگ و اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ، محتوایی است که مخاطبان شما از طریق ایمیل دریافت میکنند. در مورد محتوای ایمیلهای ارسالی و تدوین استراتژی برای ارسال، در جلسات بعدی به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت. برای اطلاع از آنها و ادامه آموزش ایمیل مارکتینگ حرفهای، کافی است با ثبت ایمیل خود در این بلوک یادگیری، به خانواده کالج تپسل بپیوندید.
10 ديدگاه نظر دهيد
جامع و عالی بود ممنون
ممنون از توجه و لطف شما
عالی عالی …
ممنون از شما
خیلی عالی بود.سپاسگزارم
سلام
ممنون از توجه و نظر لطف شما
موفق باشید
سلام و عرض ادب در مورد محتوی ایمیل خیلی کلی صحبت کردید و من اصلا جواب نگرفتم خیلی مقاله گیج کننده ای بود
سلام بسیار عالی بود ممنونم
مرسی از توجهتون
سلام وقتتون بخیر خوب و مفید بود مطالبتون