ایمیل مارکتینگ تنها راه برای جلب توجه مخاطب نیست. روشهای دیگری مانند بازاریابی شبکههای اجتماعی باعث میشوند تا بازاریاب به هدف خود برسد. مطالعات نشان میدهند که کسب و کارهای کوچک، بیشترین جذب مخاطب را از طریق بازاریابی شبکههای اجتماعی و ایمیل مارکتینگ به دست آوردهاند. در این درس از آموزش ایمیل مارکتینگ، میآموزیم تلفیق ایمیل مارکتینگ با شبکههای اجتماعی چطور به موفقیت استراتژی ایمیل مارکتینگ کمک میکند. در ادامه با روشهای مختلف آنها آشنا خواهیم شد.
شبکههای اجتماعی و ایمیل مارکتینگ هر یک به نوبه خود در مارکتینگ موثر هستند؛ با این وجود، در صورتی که این دو تکنیک در کنار یکدیگر قرار گیرند، قدرتشان چند برابر میشود و تاثیرگذاری آنها نیز افزایش مییابد. اغلب کسبوکارها برای دستیابی به موفقیت بیشتر و ایجاد تجربه خوب برای مشتریان، ممکن است انواع تکنیکهای مارکتینگ را با یکدیگر تلفیق کنند اما تلفیق این دو ترفند، سادهترین و مؤثرترین عملکرد را دارند. مزیت اصلی این تلفیق، استفاده از شبکههای اجتماعی برای افزایش لیست ایمیل و استفاده از ایمیل برای افزایش اشتراکگذاری و افزایش دنبالکنندگان شبکههای اجتماعی هر کسبوکاری است.
اگر به دنبال ایجاد یک ارتباط بدون نقص بین کانالهای ارتباطی در استراتژی محتوا هستید، ادغام بازاریابی شبکههای اجتماعی با ایمیل مارکتینگ ایده خوبی خواهد بود. در این قسمت برخی مزایای این تلفیق را بیان میکنیم:
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
برای اجرای این ترفند، راههای متعددی وجود دارد که تعدادی از این روشها در زیر آورده شده است:
این کار بسیار بدیهی است و قطعاً همواره این کار را انجام میدهید. با این وجود، توجه داشته باشید که قرار دادن آیکنهای کوچک شبکههای اجتماعی مانند توییتر یا فیسبوک برای این منظور کافی نیست، بلکه باید آنها را در سایز بزرگ و در بالای ایمیل قرار دهید به گونهای که خوانندگان، آیکنها را بهراحتی مشاهده کنند.
قرار دادن آیکنها در ایمیل کفایت نمیکند. درست است که بسیاری از مشترکین، آیکنهای شبکههای اجتماعی را میشناسند، اما ممکن است برخی از آنها ندانند هنگام مواجهه با آیکنهای شبکههای اجتماعی دقیقاً چه کاری باید انجام دهند یا توجه کافی نداشته باشند؛ بنابراین، بهتر است درخواست خود را نیز مطرح کنید و از مطرح کردن این موضوع نترسید. میتوانید این درخواست را به شیوهای خلاقانه یا طنز گونه بیان کنید که تاثیرگذاری آن بیشتر باشد.
دقیقا عکس مورد فوق نیز صادق است. به این ترتیب شما میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی خود مخاطبین را به ثبت نام در خبرنامه ایمیلی خود ترغیب کنید.
برای این کار کافیست به مخاطب خود ذکر کنید که پیشنهادات خاصی از طریق ایمیل به آنها اعلام میشود و به نوعی آنها را ترغیب کنید که به لیست مشترکین شما اضافه شوند.
در صورتی که استفاده از روشهای بالا برای تعدادی از مشترکین نتیجه نداد و حتی با دیدن آیکنها و دکمه CTA یا کال تو اکشن، عضو شبکههای اجتماعی شما نشدند، میتوانید ایمیلهای اختصاصی برای آنها ارسال کنید. در این ایمیلها، در مورد یکی از شبکههای اجتماعی خود مثلاً فیسبوک، ویژگیهای آن و علت درخواست خود برای عضویت را توضیح دهید.
بدیهی است که انسان، به ازای دریافت منفعت یا مزیتی، بهتر به درخواستهای دیگران پاسخ میدهد. به عنوان مثال، میتوانید به ازای دریافت تخفیف محصولات، از مشترکین خود بخواهید که دوستانشان را به عضویت در شبکه اجتماعی و لایک کردن پستهای شما دعوت کنند.
مزایای ایمیل مارکتینگ را بدانید.
در صورتی که در شبکههای اجتماعی حضوری قوی دارید، میتوانید از کاربران خود درخواست کنید که عضو خبرنامه و کمپین ایمیل شما شوند. برای این منظور از فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و دیگر رسانههای اجتماعی خود استفاده کنید. استفاده از یک کانال برای ارتقای کانال دیگر را اصطلاحاً “cross-promotion یا بازاریابی متقابل” مینامند.
برجسته کردن یک توییت خاص در ایمیل شما میتواند باعث ارتقا کمپین ایمیل و توییتر شما شود.
با قرار دادن فرم ثبتنام در فیسبوک و تشویق مخاطبان به عضویت در خبرنامه، میتوانید تعدادی از کاربران فیسبوک خود را به لیست ایمیل خود اضافه کنید.
بسیاری از تولید کنندگان محتوا در حال حاضر در تلاش هستند تا ایمیل مارکتینگ و بازاریابی شبکه های اجتماعی را با یکدیگر تلفیق کنند. تلفیق این دو ترفند باعث ارتقا هر دو روش مارکتینگ خواهد شد. در سه جلسه آینده به معرفی ابزارهای بازاریابی ایمیلی و آموزش کوتاهی برای استفاده از هرکدام خواهیم پرداخت.
خلاصه
در این جلسه از کالج تپسل، در مورد تلفیق شبکههای اجتماعی و ایمیل مارکتینگ، مزایا و روشهای آن صحبت میکنیم.