در جلسه قبل، در مورد ترفندهای شخصیسازی و استفاده از شبکههای اجتماعی در ایمیل مارکتینگ صحبت کردیم. اندازهگیری معیارهای مؤثر، بهینهسازی آنها و اجرای تمامی ترفندهای ذکرشده در جلسات قبل مانند اتوماسیون، تقسیمبندی و شخصیسازی به ابزار و نرمافزارهای ایمیل مارکتینگ نیازمند است. در این جلسه، قصد داریم در مورد میل چیمپ که یکی از بهترین این ابزارها است، توضیحاتی را ارائه دهیم. در جلسات آینده هم به معرفی سایر ابزارها خواهیم پرداخت تا درنهایت بتوانید ابزار مناسب خود را انتخاب کنید و ایمیل مارکتینگ را برای کسبوکار خود آغاز کنید.
این نرمافزار یک پلتفرم مارکتینگ اتوماتیک است که به کسبوکارها برای اشتراکگذاری ایمیلها و کمپینهای تبلیغاتی با مشتریان کمک میکند. عملکرد این ابزار بر مدیریت فهرست ایمیل، طراحی مناسب کمپینها، دنبال کردن نتایج و تجزیهوتحلیل دادهها تمرکز دارد. این نرمافزار، نزد وبلاگنویسها و صاحبان کسبوکارهای کوچک از محبوبیت بالایی برخوردار است. مهمترین ویژگی آن برای این قشر از افراد این است که برای فهرست حداکثر 2000 مشترک یا ارسال 12000 ایمیل در هرماه، کاملاً رایگان است. این ابزار حدود هفت میلیون کاربر دارد که نشاندهنده اعتبار آن است.
میل چیمپ عملکرد خوبی در هماهنگی با WordPress دارد. از دیگر ویژگیهای آن میتوان بهراحتی استفاده از آن و ایجاد ایمیل در غالب HTML بدون نیاز به کد اشاره کرد. MailChimp یک ابزار بر اساس وبسایت (web-based) است که در اغلب مرورگرها مانند Google Chrome، Mozilla Firefox، Safari و Internet Explorer بهدرستی عمل میکند و برای استفاده از این ابزار، نیازی به نصب نرمافزار خاصی روی کامپیوتر نیست. همچنین، این ابزار کاملاً برای موبایل سازگار است ولی در جهت اطمینان میتوانید از drag-and-drop editor برای ایجاد و ویرایش کمپینها استفاده کنید.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
زمانی که از ایمیل مارکتینگ صحبت میکنیم، واژگان ممکن است معنای دیگری داشته باشند که بهتر است پیش از توضیحات بیشتر، با آنها آشنا شویم:
Opt-in: راهی که مردم از طریق آن در لیست ایمیلهای شما ثبتنام میکنند.
Subscribers: مخاطبانی که برای دریافت ایمیل در لیست ایمیل شما ثبتنام کردهاند.
Recipient: مشتریان فروشگاه آنلاین شما هستند ولی در لیست ایمیل ثبتنام نکردهاند. شما ممکن است برای این گروه از افراد ایمیلهای معاملاتی ارسال کنید ولی آنها ممکن است مانند Subscriberهای معمولی شما رفتار نکنند.
List: محلی که اطلاعات Subscriberها و Recipientهای خود را حفظ میکنید.
Campaign: ایمیلی که برای Subscriberهای خود ارسال میکنید. برخی از مردم آنها را “e-blasts” یا “newsletters” مینامند.
Template: طرحی که برای یک کمپین مورداستفاده قرار میگیرد. میتوانید از قالبهای MailChimp برای استفاده مجدد استفاده کنید یا قالب مورد نظرتان را با استفاده از Campaign Builder بسازید و قالب HTML آن را در MailChimp وارد کنید.
Reports: یک مرور کلی از عملکرد کمپین ارائه میدهد. گزارشهای MailChimp دادههای تحلیلی قدرتمندی را برای بهبود کمپینهای آینده ارائه میدهند.
MailChimp برای سازگاری با اقشار مختلف، مدلهای قیمتی مختلفی را ارائه کرده است که بهطورکلی به سه بخش زیر تقسیم میشوند:
برای ایجاد حساب کاربری در MailChimp، نام و آدرس ایمیل خود را وارد میکنید و همچنین دقت کنید که همواره به این ایمیل دسترسی داشته باشید؛ زیرا MailChimp از طریق این ایمیل با شما در ارتباط خواهد بود. بلافاصله پس از ثبتنام، MailChimp برای شما یک ایمیل فعالسازی ارسال میکند. پس از فعالسازی و ورود به حساب کاربری، میتوانید اطلاعاتی نظیر آدرس و URL وبسایت، آدرس شرکت یا P.O Box، آدرس شبکههای اجتماعی خود و اطلاعات دقیقتر شرکت را نیز اضافه کنید. همه حسابها در ابتدا بر اساس مدل قیمتی رایگان تنظیم شدهاند و نیازی به کارت اعتباری نیست، اما در صورت انتخاب مدل پولی، به اطلاعات کارت اعتباری شما نیاز خواهد بود.
مزایای ایمیل مارکتینگ را بدانید
پایه و اساس ایمیل مارکتینگ، ایجاد یک لیست مناسب است که این فهرست شامل آدرس ایمیل مخاطبان شما و اطلاعات ارزشمند دیگر است. قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که برای واردکردن آدرس ایمیل مخاطبان به فهرست خود، از آنها اجازه گرفته باشید. این ابزار در مورد این قوانین بسیار جدی است. هنگام ایجاد لیست جدید، از شما خواسته میشود که اطلاعات پیشفرض مانند آدرس ایمیل فرستنده و پیامی مبنی بر یادآوری و معرفی خود به مخاطبان لیست را وارد کنید. قبل از ایجاد لیست باید بدانید که:
پسازآن برای واردکردن مخاطبان به موارد زیر نیاز دارید:
دقت کنید درصورتیکه اطلاعات مخاطبان تغییر کرد، میتوانید بهراحتی از طریق CRM خود یا نرمافزارهای دیگر، دادهها را تغییر داده و بهروزرسانی کنید. همچنین، MailChimp گزینه Auto-update را نیز برای لیست در نظر گرفته است. اگر از این گزینه استفاده میکنید، باید دقت داشته باشید که اسامی import شده با اسامی MailChimp همخوانی داشته باشد و هیچ جای خالی وجود نداشته باشد.
در صورتی مشترکی ندارید، نگران نباشید. این ابزار بهصورت اتوماتیک یک فرم ثبتنام برای فهرست ایمیلها برای شما ایجاد خواهد کرد که میتوانید در وبسایت یا صفحه فیسبوک خود قرار دهید و از آن طریق به جمعآوری لیست ایمیلها بپردازید. همچنین، این ابزار گزینههای زیادی برای طراحی و استایل فرم ثبتنام در اختیار شما قرار میدهد.
یک- به صفحه list بروید.
دو- از منوی کشویی کنار لیستی که میخواهید با آن کار کنید، گزینه signup forms را انتخاب کنید.
سه- General forms را انتخاب کنید. سپس، بر روی منوی کشویی Forms and response emails کلیک کرده و هر فرمی که میخواهید ویرایش کنید را انتخاب نمایید.
چهار- بهمنظور تغییر و ویرایش طراحی، استایل و رنگ فرم، بر روی Design tab کلیک کنید و پس از اتمام کار بر روی Save and Close کلیک کنید.
برای مطالعه و یادگیری دقیقتر میتوانید به صفحه آموزش ایجاد فرم مراجعه کنید.
کمپین در واقع، پیامی است که از طریق ایمیل، تبلیغات یا کانالهای دیگر به اشتراک میگذارید. در اینجا قصد ایجاد یک کمپین ایمیلی را داریم. بهمنظور ایجاد کمپین، مراحل زیر را انجام دهید:
1- به صفحه Campaigns بروید و بر روی Create Campaign کلیک کنید.
2- در پنجره بازشده بر روی Create an email کلیک کنید.
3- در Regular tab، نام کمپین را وارد کرده و لیست خود را انتخاب کنید. سپس بر روی دکمه Begin کلیک کنید.
4- در مرحله Recipients ایجاد کمپین، لیستی را از منوی کشویی انتخاب و بر روی دکمه Next کلیک کنید.
5- در مرحله Setup، عنوان ایمیل، پیشنمایش متن، نام فرستنده و آدرس ایمیل فرستنده را وارد کنید. ابزار دنبال کردن (Tracking tools)، ارتباط با شبکههای اجتماعی و سایر گزینههای تنظیمات پیشرفته را نیز انتخاب کنید. سپس بر روی Next کلیک کنید.
6– در مرحله Template، یکی از چهار الگو را انتخاب کنید.
7- در مرحله Design، محتوای کمپین خود را وارد و شخصیسازی میکنید. پس از طراحی مناسب کمپین خود، بر روی Next کلیک کنید تا به صفحه Confirm هدایت شوید. در این صفحه، میتوانید از صحت تمامی مراحل اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز قسمتهایی از تنظیمات که به ویرایش نیاز دارد را اصلاح کنید. همچنین، در این مرحله میتوانید تعیین کنید که کمپین ایمیل در چه زمان و روز و ساعتی ارسال شود.
دقت داشته باشید که طراحی کمپین باوجوداینکه کار جذابی است، میتواند دشوار نیز باشد؛ زیرا گزینههای شخصیسازی زیادی در MailChimp مطرح شده است. زمانی را برای تسلط بر نحوه کار کردن با این ابزار اختصاص دهید و درزمینهٔ کمپینهای تبلیغاتی مهارت پیدا کنید.
برای یادگیری بهتر در مورد طراحی کمپین میتوانید به این صفحه مراجعه کنید. در این جلسه از بلوک یادگیری ایمیل مارکتینگ در مورد طراحی و محتوای مناسب برای ایمیل بیشتر توضیح دادیم.
یکی از مهمترین مراحل مارکتینگ پس از اجرای کمپین موردنظر، دنبال کردن (track) میزان مشارکت مخاطبان است که از این طریق میتوانید به آنچه مخاطبان نیاز دارند یا ندارند، پی ببرید و به اصلاح کمپین در جهت بهبود نتایج بپردازید.
پس از ارسال ایمیلها و اجرای کمپین، میتوانید نرخ بازگشایی، نرخ کلیک، نرخ لغو اشتراک را در قسمت Dashboard مشاهده کنید. برای اطلاع از جزئیات بیشتر، دانلود، اشتراکگذاری یا پرینت گزارشهای کمپین، بر روی Reports کلیک کنید. این دادهها با استفاده از تلفیق حساب کاربری Google Analytics شما با MailChimp یا از طریق ارتباط با نرمافزار CRM شما به دست میآید.
برای مشاهده گزارشها، به صفحه Reports بروید و بر روی View Report کلیک کنید که این صفحه شامل اطلاعات کلی مانند نرخ بازگشایی، نرخ کلیک و میزان درآمد کل از کمپین است.
برای اطلاع دقیقتر از فاکتورهایی که توسط MailChimp ارائه میشوند، این صفحه را مشاهده کنید.
پس از یادگیری نکات پایه و اساسی در مورد MailChimp، میتوانید برای ارتقای مارکتینگ خود از دیگر ویژگیهای پیشرفته این ابزار نیز استفاده کنید.
این اصطلاح که بهعنوان “drip campaigns” یا “autoresponders” نیز شناخته میشود، یک سری ایمیلهای هدفمند بر اساس رخدادهای خاص، زمان یا فعالیت مشترکین ارسال میکند. این ترفند MailChimp به بازاریابان پرمشغله کمک میکند تا ارتباط خود با مشترکین را همواره حفظ کنند. در این جلسه از بلوک ایمیل مارکتینگ در مورد اتوماسیون ایمیلها بیشتر توضیح دادیم.
این ابزار، مجموعهای از قدرتمندترین ابزارهای MailChimp است که کمپینهای چندمتغیره، گزارشهای مقایسه و دادههای مربوط به تحویل ایمیل را در بردارد. این ابزار، کمپین ایمیلهای شما را بهبود میبخشد و میزان بازگشت سرمایه (ROI) شما را افزایش میدهد. این بخش MailChimp پولی است و اگر در حال استفاده از مدل رایگان باشید، نمیتوانید از آن بهرهمند شوید.
با استفاده از تبلیغات در فیسبوک به حجم زیادی از مخاطبین که در لیست ایمیلهای شما ثبتنام نکردهاند، دسترسی پیدا کنید. این کار باعث فروش بیشتر، ارتقای کسبوکار و افزایش درآمد میشود. بهتازگی تبلیغات اینستاگرام هم به قابلیتهای این ابزار اضافه شده است که با ورود به بخش تبلیغات، میتوانید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید.
MailChimp در iOS و Android: این ابزار برای iOS و Android، یک اپلیکیشن رایگان است که به شما در مدیریت حساب کاربری خود کمک میکند. این ویژگی به شما امکان دنبال کردن فعالیت مشترکین، مشاهده گزارشهای کمپین و اضافه کردن مشترکین جدید را بهطور مستقیم از طریق دستگاه موبایلتان میدهد.
MailChimp Subscribe برای iPad و Android: این ابزار در واقع، یک اپلیکیشن موبایل است که فرمهای ثبتنام سادهای را بهمنظور سهولت ثبتنام مردم در لیست ایمیل شما بر روی تبلت ایجاد میکند. این ابزار برای کسانی که قصد جمعآوری لیست ایمیل در مغازه خود یا رویدادهای حضوری (مثل نمایشگاهها و …) را دارند، بسیار مناسب است.
API 3.0: این ابزار در واقع یک رابط برنامهنویسی است که کاربران پیشرفته میتوانند برای ارتقای شخصیسازی، با استفاده از API دادههای خود را از اپلیکیشنها به MailChimp منتقل کنند.
باوجوداینکه Mailchimp همواره در تلاش برای ارائه بهترین امکانات ایمیل مارکتینگ است، اما بعضی محدودیتها همیشه وجود دارند. تعدادی از آنها در زیر آورده شده است:
ویدئوهای آموزشی زیادی در یوتیوب برای آموزش کامل و مرحلهبهمرحله MailChimp وجود دارد، اما به دلیل حجم زیاد این ویدئوها، امکان قرار دادن آنها در این جلسه وجود ندارد. شما میتوانید با جستجوی عبارت how to use MailChimp? ویدئوها را تماشا و کمپین ایمیلی خود را بهراحتی ایجاد کنید. در جلسه بعد همراه ما باشید تا با یک ابزار دیگر ایمیل مارکتینگ آشنا شوید.
برای مطالعه جلسه آینده این بلوک، اینجا آموزش میلرلایت را کلیک کنید.
خلاصه
در این جلسه از ایمیل مارکتینگ، در مورد MailChimp که یکی از ابزارهای محبوب برای ایجاد و ارسال کمپین ایمیل است، توضیح میدهیم.
32 ديدگاه نظر دهيد
با درود و سپاس از آموزش کاربردی
سلام
ممنون از نظر لطف شما، خوشحالیم که مطلب مورد رضایت شما بوده
سلام ممنون بابت مطلب مفیدتون
من کارهای زیر را در میل چیمپ انجام دادم
1. ساخت لیست
2. طراحی پاپ اپ
3. طراحی ایمیل
میخوام بعد از اینکه کاربرای سایتم آدرس ایمیلشونو در پاپ اپ بالا امده در سایت وارد کردند براشون ایمیلی که طراحی کردم ارسال بشه از کجا میتونم این کارو انجام بدم؟
سلام، ممنون از نظر لطف شما
اگر درست متوجه شده باشم، شما منظورتوت ایمیل های اتوماتیکی هست که کاربر پس از عضویت دریافت میکنه
برای این کار، باید روی گزینه create campaign کلیک کنید، بعد از اون، create an email، کلیک کنید و گزینه automated رو انتخاب کنید. ایمیل های خوشامدگویی (welcome) رو انتخاب کنید، در مراحل بعد هم نام کمپین، لیست ایمیلی که ایجاد کردید و ایمیلی که طراحی کردید (saved template) را انتخاب کنید. از این طریق، هر زمان که کاربر جدید در فرم شما ثبت نام کنه، یک ایمیل به صورت خودکار براش ارسال میشه
اگر سوال دیگه ای داشتین من در خدمتم
سلام و خسته نباشید خانم نازنین قاسمی
بنده از این پلت فرم استفاده می کنم و یک کمپین ساختم ، از آنجایی که این سایت تا 2000 نفر رایگان است و ماهانه 12000 ایمیل قابلیت ارسال داره ، سوال اصلی من اینجاست که لیست تا سقف مورد نظر رایگان هستش اما فقط برای جمع آوری ایمیل می توان به بالاتر از 2000 نفر هم لیست درست کرد.
مثلا یک تبلیغات انجام میدم و طی اون تبلیغات افرادی که وارد صفحه فرود بنده میشن و ایمیل خودشون رو میدن به 7000 نفر برسه مشکلی ایجاد میشه؟
سلام
خیر، مشکلی ایجاد نمیشه فقط گه از 2000 نفر بیشتر بشه، پیام آپدیت کردن مدل قیمتی رو میده
سلام و وقت بخیر
من کمپین ایمیلی خودم را ساختم و تست کردم اما مشکل من این هست که تو فوتر ایمیل لگو و عکس میمیون میل چیمپ هست و من میخوام نباشه چی کار باید کنم ؟
سلام، وقت شما هم بخیر
امکان حذف لوگو وجود نداره، شما از هر سرویس ایمیلی استفاده کنید، لوگو و نام سرویس در فوتر قرار خواهد داشت.
عالی بود متنتون. مررررسی
سلام
ممنون از لطفتون
خوشحالیم که مفید بوده براتون
سلام. بازهم ممنون بابت آموزش عالیتون. گام به گام با آموزش هاتون پیش رفتم و یه خبرنامه داخل صفحه اصلی سایتم درست کردم. الان برای تمام کاربرایی که داخل سایت عضو خبرنامه میشن ایمیل ارسال میشه ولی همون ایمیل پیش فرض میل چیمپ هست. خودم نمی تونم به لیست قالب بدم؟اصلا شکلش عوض نمیشه . چطور انجامش بدم.
سلام
وقت بخیر
یه سوال داشتم
ایمیل های جمع آوری شده توسط میل چیمپ کجا ذخیره می شود؟
سلام
وقت شما بخیر
لیست ایمیلها، در قسمت Lists در نوار ابزار بالا سمت چپ قرار داره
سلام صفحه پاپ من در هنگام ورود از طریق موبایل اول به صورت یک بنر در بالا ظاهر میشه که بعد با کلیک روی اون صفحه اصلی پاپ در موبایل میاد بالا چطور میتونم اون حالت نمایش بنر را غیر فعال کنم به صورتی که در هنگام ورود به سایت با موبایل پاپ اصلی نمایش داده بشه ؟
سلام
ببخشید متوجه مشکلتون نشدم، لطف میکنید واضحتر بفرمایین؟
سلام من ثبت نام کردم ادرس رو هم وارد کردم اما نمیخام موقع که ایمیل رو ارسال میکنم ادرس پایین ایمیل ارسال بشه چون فک میکردم اطلاعات شخصی وارد کردم راهی نداره نمایش داده نشه یا پاک بشه یا تغییر بدم ادرس رو؟؟
سلام
آدرس ایمیل میشه وجود خواهد داشت و قابل حذف کردن نیست. اما میتونید در بخش پروفایل، آدرسش رو عوض کنید.
ممنونم بابت راهنماییتون
خواهش میکنم
با سلام و سپاس، لطفا یک سرویس معتبر برای ایمیل مارکتینگ و اسپم مارکتینگ ایرانی معرفی می فرمایید.
سلام
سرویسهای mailerlite و mailchimp سرویسهای خوبی هستند، اما سایتهای با دامنه ir تحریم هستند و تایید نمیشن.
سرویس getresponse و سرویس ایرانی کاموا هم گزینههای خوبی هستند.
سلام وقت بخیر
من در قسمت اکانت درست کردن در میل چیمپ به این ارور بر خوردم
Your account has one or more issues that need to be resolved. View issues
باید چکار کنم؟
سلام وقت شما هم بخیر
view issues رو کلیک کنید تا ببینید چه مشکلی وجود داره، تا وقتی ندونیم مشکل چیه نمیتونیم حلش کنیم
با سلام . من یک سری فایل دارم رو وب سایتم که مجانی گذاشتم برای دانلود . میخوام کسی که میخواد دانلود کنه فایل رو اول ساب اسکرایب بشه روی میل چیمپ من بعد بتونه دانلود کنه . امکانش هست ؟ ممنون
سلام
بله امکانش هست. ابتدا باید وردپرس سایتتون رو با میل چیمپ سینک کنید. بعد یک فرم ثبت نام که فقط آدرس ایمیل و نام کاربر رو بخواد باید در قسمت دانلود فایل ایجاد کنید.
لینک زیر میتونه کمکتون کنه
https://mailchimp.com/help/connect-or-disconnect-list-subscribe-for-wordpress/
ممنون تست کردم ولی نشد اگه میشه یه این لینک رو ببینید . من میخوام کسی که sample pack A رو بخواد دانلود کنه اول باید سابسکرایب بشه بعد بتونه دانلود کنه ممنون
https://www.ashcome.net/packs/
ممنون از مطالب خوب و کاربردیتون
در صورتی که دامنه سایت ir باشه از کدوم سرویس برای ایمیل مارکتینگ میتونم استفاده کنم؟
سلام دوست عزیز ارتباطی به دامنه ir وجود ندارد
سلام وقت بخیر خسته نباشید و خیلی ممنون از آموزشتون
دو تا سوال دارم در صورت امکان لطفا راهنمایی بفرمایید
1. وقتی که کسی قراره در خبرنامه عضو بشه اول ایمیل تایید براش میره ، متن این ایمیل انگلیسی ، میخوام عوضش کنم اما پیداش نمیکنم
2. وقتی ایمیل ارسال میشه (هر نوع ایمیلی)آرم mailchimp در پایین ایمیل ارسالی هست و مشترک ما میفهمه از چه سرویس ایمیل داریم استفاده میکنیم آیا میشه طوری ایمیل طراحی کرد که اسم mailchimp دیده نشه
بازم ممنون از لطف شما
سلام
خیلی ممنون از شما
1- شما یک ایمیل اتوماتیک تنظیم کردین. در بخش ongoing، اون ایمیل رو پیدا کنین و فارسیش کنید. اگر پیدا نکردین، در بخش automation ایمیل تایید رو پیدا کنید و تغییر بدین
2- خیر متاسفانه این امکان وجود نداره، شما در هر صورت دارین از یه سرویسی استفاده میکنین و طبیعیه که لوگوی این سرویس در پایین ایمیلتون وجود داشته باشه!
سلام خسته نباشید
من قبلا فرم پاپ آپ ورود ایمیل میل چیمپ رو تو صفحه گذاشتم
بعد گفتن که بردارمش بکارمون نمیاد
حالا افزونشو پاک کردم
ولی هنوز وقتی وارد سایت میشی پاپ اپش میاد بالا
چکار کنم دیگه پاپ آپ نشون نده؟
سلام وقتتون بخیر
باید از میل چیمپ این فرم رو غیرفعال کنین تا دیگه نمایش داده نشه