تکنیک و کمپین های موفق در ایمیل مارکتینگ – آخرین جلسه

زمان مطالعه : 20 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش ایمیل مارکتینگ

در جلسات قبل، تمامی اطلاعات موردنیاز برای ایمیل مارکتینگ را آموزش دادیم. این جلسه به معرفی آخرین وضعیت ایمیل مارکتینگ در دنیا می‌پردازیم و با معرفی جالب‌ترین کمپین‌ها و نتایج تحقیقات اخیر، نکات تکمیلی در مورد ایمیل مارکتینگ را مرور می‌کنیم، درنهایت هم تجربه‌های کارشناس ایمیل مارکتینگ برخی از استارتاپ‌های موفق را به اشتراک می‌گذاریم.

 

آمار‌ و ارقام ایمیل مارکتینگ در سال ۲۰۱۷

طبق گزارش جدید شرکت Adobe، مردم ایمیل‌های خود را ۲۷ درصد کمتر از سال قبل چک می‌کنند. احتمال بازگشایی و خوانده شدن ایمیل‌های مرتبط با کار نسبت به سایر ایمیل‌ها بیشتر است. اغلب مردم پس از حضور در محل کار، ایمیل‌های خود را چک می‌کنند. ۲۶% از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی می‌گویند که بعد از کار، ایمیل‌ خود را چک نمی‌کنند. این آمار و ارقام می‌تواند به شما در بهینه‌سازی نوع ایمیل‌ و زمان ارسال ایمیل کمک کند.

سوالات مطرح شده شرکت adobe در ارتباط با ایمیل مارکتینگ

بر اساس این گزارش، تمایل مردم به ارتباط با برند‌ها از طریق ایمیل مارکتینگ در سال ۲۰۱۷، افزایش ۲۴ درصدی داشته است. این افزایش به دلیل حضور کمتر اسپم‌ها، طراحی بهتر ایمیل‌ها برای موبایل‌ها و استفاده از ترفندهای مؤثر تقسیم‌بندی و شخصی‌سازی در ایمیل مارکتینگ است. برخی سؤالات مطرح‌شده در این نظرسنجی شامل موارد زیر می‌شود:

۱- درصورت تغییر یک‌چیز در ایمیل‌های دریافتی، چه چیزی را تغییر می‌دادید؟

 

  • ۴۰% از افراد، جنبه تبلیغاتی ایمیل‌ها را کمتر و بر جنبه آموزشی آن تأکید می‌کنند.
  • ۲۷% از افراد بر شخصی‌سازی ایمیل‌ها تأکید بیشتری دارند و ایمیل‌هایی با محتوای مرتبط‌تر با علایق مخاطبین خود ارسال می‌کنند.
  • ۱۲% از افراد خرید آنلاین بدون دنبال کردن صفحه ایمیل را امکان‌پذیر می‌کنند.
  • ۹% از افراد، محتوای جذاب‌تری نظیر ویدئو و تصویر را در ایمیل‌ها در نظر می‌گیرند.
  • ۸% از افراد محتوای بیشتری درباره تجربه مشتریان در مورداستفاده از محصولات یا خدمات را فراهم می‌کنند.
  • ۴% از افراد پیشنهادهای دیگری دارند.

۲- آزاردهنده‌ترین مورد در ایمیل‌های ارسالی از طرف برندها چیست؟

 

  • ۵۰% از افراد می‌گویند که ارسال بیش‌ازحد ایمیل‌ها باعث آزار آن‌ها می‌شود.
  • ۲۷% از افراد می‌گویند که ایمیل‌های حاوی نوشته‌های زیاد یا ضعف در متن ایمیل موجب ناراحتی آن‌ها می‌شود.
  • ۲۴% از افراد اظهار دارند که ارسال ایمیل‌های نامربوط به علایق آن‌ها باوجود در دست داشتن داده‌‌‌های بسیار، باعث آزار آن‌ها می‌شود.
  • ۲۰% از افراد میگویند ایمیل‌های تشویق به خرید محصولاتی که قبلاً خریداری کرده‌اند باعث آزردگی آن‌ها می‌شود.
  • ۱۴% از افراد، علت اصلی ناراحتی را طراحی ضعیف ایمیل‌ها می‌دانند.
  • ۱۳% از افراد، شخصی‌سازی بیش‌ازحد را زننده و ناراحت‌کننده دانسته‌اند.
  • ۱۰% از افراد، عدم استفاده از ترفندهای شخصی‌سازی را علت ناراحتی خود دانسته‌اند.
  • ۶% از افراد، عدم استفاده از تصاویر و ویدئوها را موجب ناراحتی دانسته‌اند.

 

از نتایج این سؤال‌ها می‌توانید به درخواست اغلب مشتریان پی برده، از موارد آزاردهنده دوری کنید و درنهایت ایمیل مارکتینگ خود را در جهت رضایت آن‌ها بهبود ببخشید. به‌طورکلی، می‌توان از این گزارش نتیجه‌گیری کرد که شخصی‌سازی، آگاهی‌بخشی و فرکانس ارسال ایمیل‌ها مهم‌ترین نکاتی است که باید در بهبود ایمیل مارکتینگ خود در نظر داشته باشید.

 

۳ نمونه از کمپین‌های ایمیلی موفق در سال ۲۰۱۷

باوجوداینکه امروزه صندوق ورودی (inbox) مردم با ایمیل‌های تبلیغاتی یا خبرنامه‌های بسیار زیاد پر شده و ممکن است آن‌ها را نخوانند یا اسپم کنند، خبرنامه‌هایی نیز وجود دارند که بسیار مفید هستند به‌گونه‌ای که مردم آن ایمیل‌ها را باز می‌کنند، بر روی آن کلیک می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند یا به سایرین پیشنهاد می‌کنند. تعدادی از این کمپین‌های موفق و علت موفقیت آن‌ها را در زیر توضیح داده‌ایم. اطلاع از علت موفقیت این کمپین‌ها می‌تواند به بهینه‌سازی ایمیل مارکتینگ شما کمک شایانی کند.

۱- کمپین ایمیلی موفق شرکت Uber

زیبایی ایمیل‌های این برند در سادگی آن‌ها است. کوتاه و خلاصه بودن توضیحات اولیه و واضح بودن دکمه CTA یا کال تو اکشن موجود در ایمیل‌های Uber، برای افرادی که نگاهی گذرا و سریع بر ایمیل‌ها می‌کنند (skimming) بسیار مناسب است. همچنین، Uber مطالب موردنیاز برای افرادی که مایل به یادگیری بیشتر هستند را به‌صورت کامل و گام‌به‌گام در قسمت پایین ایمیل توضیح می‌دهد.

تصویر زیر یکی از ایمیل‌های ارسالی از طرف Uber است که به شیوه‌ای خلاقانه و در عین حال کوتاه پیامش را به مخاطب منتقل می‌کند.

ایمیل مارکتینگ

 

یکی دیگر از علت‌های محبوبیت ایمیل‌های این شرکت، سازگاری و هماهنگی طراحی ایمیل‌های Uber با هویت بصری برند (وب‌سایت، اپلیکیشن، شبکه‌های اجتماعی و …) است که باعث افزایش وفاداری مشتریان شده است. طراحی ایمیل‌ها، مطابق طرح کلی گرافیکی برند Uber، با استفاده از رنگ‌های روشن و اشکال هندسی منظم انجام می‌شود که این موضوع بر جذابیت ایمیل‌ها اضافه می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر، همه بخش‌های ارتباطی و بازاریابی داستان برند را بیان می‌کنند و برند را یکپارچه می‌سازند.

۲- کمپین ایمیلی Charity: Water

باور محبوبیت کمپین‌های ایمیلی که معمولاً پس از انجام کاری نظیر خرید کردن یا پر کردن فرم در وب‌سایت به‌صورت خودکار ارسال می‌شود، مشکل است؛ اما این موسسه با استفاده از خلاقیت، موفق به جلب‌توجه درصد زیادی از کاربران، از طریق همین ایمیل‌ها شده است. برخلاف سایر خیریه‌ها که در مورد نوع استفاده از پول اهداکننده حرفی نمی‌زنند، این خیریه زمانی که فرد برای کمک به پروژه آب، پولی را اهدا ‌کند، ایمیل‌های خودکار برای فرد اهداکننده ارسال می‌کند. این ایمیل‌ها میزان تأثیرگذاری کمک مالی او بر کل پروژه آب را نشان می‌دهد. جداول زمانی موجود در ایمیل‌ها به‌سادگی نقش شما در خیریه را نشان می‌دهد و حتی نیازی به خواندن کل ایمیل نیست.

سه-ایمیل های روزانه شرکت Poncho

یکی از بهترین ایمیل‌های روزانه، کمپین‌های Poncho است که هرروز صبح اخبار هواشناسی را برای مردم ارسال می‌کند. استفاده از رنگ‌های شاد، تصاویر لذت‌بخش، GIF‌ها، خلاصه بودن و اسکن آسان این ایمیل‌ها باعث محبوبیت آن‌ها در میان مردم شده است. همچنین، این ایمیل‌ها با سایر بخش‌های برند سازگاری دارند.

 

مزایای ایمیل مارکتینگ را بدانید

 

تکنیک‌های موفق در کمپین ایمیل مارکتینگ

در هریک از جلسات گذشته این بلوک، به آموزش‌های متفاوتی برای بهبود عملکرد ایمیل مارکتینگ پرداختیم. در این بخش، به‌صورت گذرا، نتایج عملی اجرای هر یک از ترفندها بر روی کمپین‌های ایمیلی واقعی را مرور می‌کنیم. با دقت در هر یک از نتایج، تصمیم بگیرید که اولویت برند شما برای بهبود عملکرد ایمیل‌هایش چیست و با دوره جلسه مربوط به آن، رشد ارزان کسب‌وکارتان را آغاز کنید.

 

تقسیم‌بندی بر اساس رفتار مخاطبان

 

  • MailiGen: افزایش ۹ درصدی نرخ بازگشایی از طریق ارسال مجدد ایمیل‌ها
  • Litmus: استفاده از موقعیت مکانی مشترکین برای ارسال ایمیل‌های هدفمند باعث به دست آوردن ۶۶% نرخ بازگشایی شد. درحالی‌که ارسال ایمیل‌های اطلاع‌رسانی کنفرانس‌ها در حالت عادی تنها ۲۲% نرخ بازگشایی به دست می‌آوردند.
  • Intermix: این برند که یک فروشگاه لباس زنانه است، تنها با استفاده از ترفند تقسیم‌بندی، درامد سالیانه خود را ۱۵% افزایش داده است.
  • Onward Reserve: این برند که یک فروشگاه لباس مردانه است، از طریق تقسیم‌بندی مشتریان خود به سه دسته بهترین مشتریان (حداقل سه خرید)، کسانی که تابه‌حال خرید نکرده‌اند و مشتریان معمولی، درآمد خود را ۲۷۸%، نرخ بازگشایی را ۴۱% و نرخ کلیک را ۱۸۳% افزایش داد.

شخصی‌سازی در ایمیل

  • Wok to Walk: این شرکت تهیه غذای سالم با ارسال خبرنامه‌هایی با عنوان دعوت به سفارش غذا، نرخ بازگشایی را ۱۸٫۱% افزایش داد.
  • The Obama Campaign: استفاده از یک گفتگوی معمولی مانند “Hey Another …” در عنوان ایمیل‌ها به‌تنهایی باعث افزایش ۲٫۶ میلیونی درآمد این وب‌سایت شد.
  • Paper Style’s: یک وب‌سایت تخصصی مراسم عروسی از طریق انجام شخصی‌سازی در کمپین‌های ایمیل خود نرخ بازگشایی را ۲۴۴% و نرخ کلیک را ۱۶۱% افزایش داد.

پیشنهاد و تخفیف‌ها

 

  • Incentivibe: این وب‌سایت از طریق ارائه تخفیف‌های ویژه، ثبت‌نام در لیست ایمیل‌های خود را ۲۰۰% افزایش داد.
  • QIS Packaging: شرکت فروش بسته‌های کاغذی و بسته‌بندی، از طریق ارائه تخفیف‌های مشخص در فاصله زمانی‌های معین، نرخ همگرایی را ۱۳% افزایش داد.

اضافه کردن محتوای بصری به ایمیل

 

  • A Place for Mom: این شرکت از طریق استفاده از تصاویر در ایمیل‌های خود، ۲۷% افزایش نرخ کلیک داشته است.
  • Dell: این شرکت از طریق استفاده از GIF‌ها در ایمیل‌های خود، درآمد خود را ۱۰۹% افزایش داد.

جلسه آموزشی در مورد اهمیت محتوای متنی و بصری و پیشنهادهای درون ایمیل را اینجا بخوانید.

CTA یا کال تو اکشن مناسب

 

  • ابزار Campaign Monitor: استفاده از دکمه CTA به‌جای لینک باعث افزایش ۲۸ درصدی نرخ کلیک شد.
  • Gregory Ciotti: استفاده از تنها یک دکمه CTA (به‌جای استفاده از چند لینک در هر ایمیل) باعث افزایش ۵۹ درصدی نرخ کلیک شد.

طراحی CTA می‌تواند ضربه‌ی پنالتی مؤثر برای جذب کاربر به کلیک باشد. تحقیقات فراوانی برای تأثیر جنبه‌های مختلف CTA بر ترغیب کاربران شده است و طراحان ایمیل‌ها و بنرهای تبلیغاتی هرروز به دنبال کشف رمز جدیدی در مورد آن هستند. در ادامه، نتایج یکی از تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته در مورد طراحی CTAها را مرور خواهیم کرد. اگر نیاز دارید که کاربران بر روی لینک‌های شما کلیک کنند، مطالعه این بخش را از دست ندهید.

 

 

روش های طراحی دکمه کال تو اکشن در ایمیل

بر اساس یک تحقیق صورت گرفته در مورد CTA بر روی ایمیل‌های ثبت‌نام‌شده در وب‌سایت Reallygoodemails.com، نتایج زیر به‌دست‌آمده است که دانستن این نکات می‌تواند به شما در طراحی دکمه CTA کمک کند.

سایز دکمه کال تو اکشن

 

  • متوسط اندازه دکمه CTA دارای ارتفاع ۴۷٫۹ پیکسل است.
  • کوچک‌ترین اندازه دکمه کال تو اکشن دارای ارتفاع ۲۰ پیکسل است. این اندازه خیلی کم مورداستفاده قرار می‌گیرد. بااین‌وجود، در صورت وجود دکمه‌هایی با اندازه کوچک‌تر از ۴۰ پیکسل، باید در قالب تصویر باشند. Apple پیشنهاد کرده است که هر نقطه تماسی باید دارای حداقل ارتفاع ۴۴ پیکسل باشد.
  • بزرگ‌ترین اندازه دکمه CTA دارای ارتفاع ۱۱۵ پیکسل است. این اندازه به‌ندرت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

رنگ دکمه CTA

 

  • انتخاب رنگ دکمه CTA به رنگ پس‌زمینه و قوانین برند بستگی دارد.
  • ۴۸% از برندها رنگ CTA خود را با رنگ لوگوی خود هماهنگ می‌کنند. ۳۰% از برندهایی که دارای لوگوی مشکی هستند، از کال تو اکشن مشکی‌رنگ استفاده می‌کنند و تنها ۱۰% از برندهای دارای لوگوی سفیدرنگ از کال تو اکشن با رنگ سفید استفاده می‌کنند.
  • رنگ‌های آبی و سبز بالاترین درصد استفاده برای CTA را دارند. رنگ قهوه‌ای به‌هیچ‌عنوان استفاده نشده است.
  • به دلیل اینکه اغلب ایمیل‌ها دارای پس‌زمینه سفیدرنگ هستند، از این رنگ استفاده کمی برای CTA ها می‌شود.

ایمیل مارکتینگ

شکل ظاهری دکمه

 

  • شکل‌هایی با گوشه‌های گرد بیشترین استفاده در دکمه‌های CTA را داشته است. درصد استفاده از این نوع طراحی، تقریباً ۵۴% برآورد شده است.
  • در ۲۸% از موارد از دکمه‌های دایره‌ای شکل استفاده می‌شود.
  • در ۱۸% از مواقع از دکمه‌های قرصی‌شکل استفاده می‌شود.

فرکانس

  • به‌طور متوسط، ایمیل‌ها دارای ۲٫۱ دکمه CTA هستند.
  • بیشترین تعداد دکمه‌های CTA، ۱۱ است.
  • ۵۶% از ایمیل‌ها دارای تنها یک CTA، ۲۴% از ایمیل‌ها دارای دو CTA و ۲۰% از ایمیل‌ها دارای تعداد سه و بیشتر دکمه CTA هستند.

قبلاً در جلسه محتوای ایمیل مطرح کردیم که بهترین حالت برای طراحی ایمیل استفاده از تنها و تنها یک CTA است.

قرارگیری درست دکمه CTA در ایمیل

  • محبوب‌ترین مکان برای قرار گرفتن دکمه CTA در ایمیل‌ها در بالای ایمیل است. تقریباً ۳۸% از ایمیل‌ها اولین CTA خود را در بالای ایمیل قرار می‌دهند.
  • ۳۵% از ایمیل‌ها اولین CTA و حتی تنها CTA خود را در پایین ایمیل قرار می‌دهند.
  • باوجوداینکه میانه ایمیل مکان مناسبی برای قرار دادن CTA نیست، ۲۷% از ایمیل‌ها CTA خود را در این قسمت قرار می‌دهند.
  • ۱۷% از برندها، CTA خود را در قسمت پایین ایمیل به‌عنوان یادآوری تکرار می‌کنند.

۱۰ کلمه برتر در دکمه CTA

  • محبوب‌ترین کلمه برای CTA، “Get” یا ”دریافت“ است. ده کلمه برتری که در CTAها استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

Get، Shop، Take، Read، Book، View، Start، See، Find، Join

  • نکته قابل توجه این است در میان ایمیل‌های بررسی‌شده تنها یک CTA شامل کلمه “Buy” بوده است.
  • دکمه CTA به‌طور متوسط دارای ۱۴ کاراکتر است.
  • کوتاه‌ترین کلمه CTA (yes)، سه‌حرفی بوده است.

 

 

راهکارهای طراحی کمپین ایمیل در سال‌ ۲۰۱۷

تاکنون نکات کلی در طراحی ایمیل را مرور کردیم. با توجه به تغییر مداوم این ابزار مؤثر در بازاریابی، هرسال روش‌های خلاق و جدیدی در ایمیل مارکتینگ رایج می‌شود که بر اساس موفق‌ترین نمونه‌ها و با بررسی نحوه تعامل کاربران معرفی می‌شوند. در سال ۲۰۱۷، ترفندهای طراحی ایمیل به‌طور خلاصه شامل این موارد بوده‌اند:

  • امکان اشتراک‌گذاری بخش‌هایی از ایمیل
  • نظرخواهی از کاربران در پایان هر ایمیل
  • استفاده از رنگ آبی یا قرمز برای دکمه CTA
  • ایجاد یک پس‌زمینه دوست‌داشتنی به‌جای استفاده از رنگ سفید
  • استفاده از رنگ‌های زیبا و فونت‌های جذاب برای نوشته‌ها
  • استفاده از ایموجی و آیکون‌ها در محتوای ایمیل
  • تبدیل بخش‌های از ویدئوی تبلیغاتی خود به GIF و استفاده از آن در ایمیل
  • ایجاد دکمه‌های متحرک
  • استفاده از نوشته‌های نئونی‌رنگ برای جلب‌توجه
  • قرار دادن عنوان متن و متن روبروی یکدیگر و استفاده از الگوی Z-Pattern برای خوانایی بهتر ایمیل به‌جای نوشتن آن‌ها به‌صورت عمودی و پشت
  • استفاده از سخنان بزرگان و افراد مشهور برای تأثیرگذاری بیشتر
  • استفاده از عکس‌های جذاب اینستاگرامتان در ایمیل
  • استفاده از گوشی iPhone برای نمایش تصویر اپلیکیشن، پیام یا هر چیز دیگر
  • استفاده از شماره یا آیکون‌ها در کنار نوشته‌ها برای خوانایی بهتر

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تپسل نیز از ترفند‌های ذکر شده در بالا مانند رنگ‌های هماهنگ با برند، آیکون‌ها، CTA قرمز‌رنگ و … در کمپین‌های ایمیلی استفاده می‌کند.

ایمیل مارکتینگ تپسل

 

 

استارتاپ‌هایی مثل Airbnb، Asana و … بعد از رشد اولیه، یکی از اعضای تیم مارکتینگ را به‌طور اختصاصی، به ایمیل مارکتینگ تخصیص داده‌اند. مصاحبه با کارشناسان ایمیل مارکتینگ این شرکت‌ها و همچنین مطالعه نظرات کارشناسان ایمیل مارکتینگ ابزار کارآمد Mailchimp می‌تواند درک مناسبی از این مهارت را برای هر فرد فعالی در این حوزه فراهم کند. در آخرین بخش از بلوک ایمیل مارکتینگ، مهم‌ترین نکات مصاحبه این افراد حرفه‌ای با وب‌سایت Reallygoodemails.com را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

مصاحبه با کارشناس ایمیل مارکتینگ شرکت Square

Square یکی از ابزارهای اجرا و مدیریت مارکتینگ است که برای کسب‌وکارها با اندازه‌های مختلف قابل استفاده است. این شرکت در سال ۲۰۰۹ توسط Jack Dorsey پایه‌گذاری شد و در حال حاضر بسیار توسعه یافته است. در آوریل سال ۲۰۱۵، تعاملات با مشتریان را از طریق ایجاد ابزار CRM که شامل ایمیل‌ مارکتینگ نیز بود، آغاز کرد و با استفاده از این ویژگی، امکان هدفمندسازی مخاطبان را برای کسب‌وکارها ایجاد کرد.

تغییر نظرات از ابتدا تا کنون

کارشناس ایمیل مارکتینگ Square در مورد تغییر نظراتش از ابتدا تا کنون در این زمینه می‌گوید: باوجود داشتن چندین سال تجربه درزمینه‌ی ایمیل مارکتینگ، فکر می‌کردم که در کدنویسی خیلی سریع هستم، اما پس از آشنایی با ابزارهای کارآمد در این زمینه متوجه شدم که اتوماسیون در ایمیل می‌تواند حجم زیادی از کارها را انجام دهد و من می‌توانم بدون مواجه شدن با خطاهای رایج در روش اول، با سرعت بیشتری ایمیل ایجاد کنم.

ایجاد تعادل

او در مورد ایجاد تعادل بین عملکرد مناسب ایمیل‌ها و خدمت‌رسانی به مشتریان می‌گوید: با توجه به قدرت و انعطاف‌پذیری برنامه‌ها و الگوهای Square، امکان تغییر ایمیل‌ها با توجه به نیاز مشتریان به‌راحتی امکان‌پذیر است. ما قادر به تشخیص محبوب‌ترین و ضعیف‌ترین محتوای ایمیل‌ها با توجه به میزان توجه مشتریان هستیم. ما می‌خواهیم که همه بخش‌های ایمیل برای مشتریان مفید واقع شود به‌گونه‌ای که مشتریان بتوانند به‌سرعت اطلاعات موردنیاز خود را به دست آورند و از آن‌ها برای کسب‌وکار خود استفاده کنند.

تغییرات موثر در Square

او در پاسخ به نام بردن از چند تغییر کوچک که نتایج خوبی برای آن‌های ایجاد کرده است، می‌گوید: اغلب مردم و به‌خصوص صاحبان کسب‌وکار مشغله‌های زیادی دارند و گاهی برای انجام یا تکمیل کارها، به یادآوری نیاز دارند. قبلاً، تنها یک ایمیل یادآوری را ۱۰ دقیقه پس از ثبت‌نام، برای افرادی که حساب کاربری خود را در Square فعال نکرده بودند ارسال می‌کردیم. در حال حاضر، ایمیل‌های یادآوری را یک، سه و هفت روز پس از ثبت‌نام ارسال و در هر ایمیل راهنمایی‌های ساده برای شروع و اجرای کسب‌وکار در Square به فروشندگان ارائه می‌کنیم. این تغییر کوچک در زمینه ارسال ایمیل‌های یادآوری، باعث فعال‌سازی بیشتر حساب‌های کاربری و بهبود سطح آموزشی فروشندگان شد.

ما با استفاده از اطلاعاتی که از حساب کاربری فروشندگان به دست می‌آوریم، ایمیل‌های ارسالی را شخصی‌سازی می‌کنیم. متوجه شدیم که علاوه بر استفاده از نام دریافت‌کننده در ایمیل‌ها، نکات دیگری باعث افزایش نرخ بازگشایی و افزایش تعاملات مشتریان می‌شود. به‌عنوان‌مثال، استفاده از حروف بزرگ برای نوشتن مقدار پول (dollar amount)، خدماتی که به فروشندگان پیشنهاد می‌شود، تعداد مخاطبینی که از طریق Square می‌توانند دسترسی داشته باشند، نرم‌افزار CRM ما و داده‌های مربوط به معامله‌های خاص که اقدام از طرف فروشندگان نیز موردنیاز است همه در بهبود شاخص‌های ایمیل مارکتینگ مؤثر بودند.

اثرگذاری ایموجی  در ایمیل

او در مورد تاثیر استفاده از ایموجی لبخند/اخم در ایمیل برای ارزیابی نظرات مشتریان می‌گوید: ما می‌خواهیم راه ساده‌ای را برای به دست آوردن نظرات و بازخوردهای مشتریان به فروشندگان ارائه دهیم. رتبه‌بندی ستاره‌ای در محدوده کمّی معنادار است، اما اگر بخواهیم بازخوردهای مشتریان را به‌صورت کیفی به فروشندگان ارائه کنیم، استفاده از ایموجی لبخند که نشان‌ از رضایت و اخم که نشان‌دهنده نارضایتی مشتریان است، راه بسیار خوبی است. فروشندگان با استفاده از این ترفند به‌راحتی می‌توانند بازخوردهای مشتریان را دنبال کنند. (مثلاً ۹۰% از مشتریان در این هفته راضی بودند). همچنین، هنگامی‌که مشتریان بر روی یکی از این ایموجی‌ها کلیک کنند، از آن‌ها درخواست می‌شود که بازخورد خود در مورد تجربه استفاده از محصولات یا خدمات را بنویسند.

او در مورد چالش‌های کنونی شرکت در زمینه ایمیل مارکتینگ اظهار دارد: ما در حال حاضر مشغول بررسی همه انواع ایمیل‌های ارسالی برای فروشندگان هستیم تا تفاوت‌های پیام‌رسانی و طراحی آن‌ها را مشخص کنیم. در حال طراحی الگوهای جدید برای مدل‌های مختلف ایمیل هستیم.

 

مصاحبه با مسئول ایمیل مارکتینگ Airbnb

Airbnb یک سرویس آنلاین رزرواسیون است که به مردم امکان اجاره اتاق، آپارتمان، خانه، هتل و … را می‌دهد. این شرکت صاحب هیچ‌یک از خانه‌ها، آپارتمان‌ها، هتل‌ها و … نیست و در واقع  پلتفرمی است که کاربران آن ‌می‌توانند منزل خود را  به دیگران اجاره دهند و یا با قیمتی ارزان‌تر از هتل، محلی را اجاره کنند. این شرکت آنلاین در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و با توجه به استقبال مردم از این سیستم، بسیار گسترش یافت به گونه‌ای که این شرکت در حال حاضر دارای بیش از ۳ میلیون مکان اقامتی در ۶۵‌هزار شهر و ۱۹۱ کشور است.

مسئول ایمیل مارکتینگ شرکت Airbnb می‌گوید: پس از انجام تست A/B متوجه شدیم با وجود تغییر طراحی ایمیل‌های ارسالی برای اماکن اقامتی غیرفعال، تغییر چندانی در میزان فعالیت‌های آن‌ها رخ نداد.

تجربه‌های کاری در زمینه ایمیل مارکتینگ

همچنین، او از تجربه‌هایش در زمینه ایمیل مارکتینگ از ابتدا تا به حال می‌گوید: برخلاف تصورکه فکر می‌کردیم در صورت ارسال ایمیل در تعطیلات نتیجه بهتری می‌گیریم، این اتفاق نیفتاد و در نتیجه تصمیم به ارسال ایمیل در سایر زمان‌ها گرفتیم.

معیارها  و kpi های مهم در Airbnb چیست؟

او در مورد KPIهای مهم اظهار دارد: میزان لغو اشتراک (Unsubscribes) و پاسخ‌گویی به ایمیل‌ها (Responders) برای اندازه‌گیری کیفیت تعاملات با ایمیل‌ها کمک می‌کند. بهترین راه برای افزایش تعاملات مردم، بهینه‌سازی عنوان، محتوا، ویژگی‌های بصری ایمیل و دکمه CTA است. من به شخصه برای دریافت بازخوردهای مردم درباره شرکت، به بررسی شبکه‌های اجتماعی نیز علاقه دارم. به عنوان مثال، سال قبل یک کمپین ایمیل با عنوان “You Belong in Spain” ارسال کردیم و با اشتراک‌گذاری آن در توئیتر، عکس‌العمل‌های فوق‌العاده‌ای از مردم دیدیم.

شخصی‌سازی در Airbnb

همچنین در مورد شخصی‌سازی توضیح داد: یکی از بزرگ‌ترین اهداف ما در سال ۲۰۱۶، بهینه‌سازی ایمیل‌ها بر اساس شخصی‌سازی بود. به عنوان مثال در یکی از کمپین‌ها از مخاطبین خود خواسته بودیم قاره مورد علاقه خود برای سفر را انتخاب کنند. از طریق بررسی‌های انجام شده بر روی این ایمیل‌ها، محل‌هایی از دو مقصد مورد علاقه هر فرد را در ایمیل‌های بعدی پیشنهاد می‌دادیم و نتیجه خوبی از این کار بدست آوردیم.

مصاحبه با مسئول ایمیل مارکتینگ Asana

Asana یک محصول مبتنی وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل است که به بهینه‌سازی همکاری تیم‌ها کمک می‌کند و بر مدیریت پروژه‌ها به‌ صورت آنلاین و بدون استفاده از ایمیل تاکید دارد. هر تیم می‌تواند یک فضای کاری در این نرم‌افزار ایجاد کند که این فضا شامل پروژه‌ها است، هر یک از پروژه‌ها شامل بخش وظایف است. کاربران در بخش وظایف می‌توانند یادداشت‌ها، نظرات، پیوست‌ها و … را اضافه کنند و هرگاه در وضعیت پروژه تغییری ایجاد شود، کاربران تغییر را از طریق داشبورد خود متوجه خواهند شد. این برنامه در سال ۲۰۰۸ توسط موسس فیسبوک تاسیس شد، در سال ۲۰۱۳، در اختیار سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار گرفت و در سال ۲۰۱۵، اپلیکیشن این ابزار منتشر شد.

اهداف Asana از بازاریابی ایمیلی

مسئول ایمیل مارکتینگ Asana در این مصاحبه وظیفه خود را همراهی و هدایت کاربران در قیف بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ بیان می‌کند. او در این مورد می‌گوید: استراتژی اصلی برند ما قدرتمند کردن همکاری تیم‌ها با یکدیگر است و محتوا و طراحی ایمیل‌ها را نیز به منظور تحقق همین هدف انجام می‌دهیم.  هدف از ارسال ایمیل‌ها، افزایش آگاهی کاربران و همکاری مناسب تیم‌ها با یکدیگر است.

انواع ایمیل‌های Asana

او در پاسخ به سوال انواع ایمیل‌های مورد استفاده گفت: ما سه نوع ایمیل برای مخاطبان خود ارسال می‌کنیم که شامل Transactional، Marketing Campaign و Blog Subscription است. ایمیل‌های مورد اول به منظور پیشنهاد به‌روزرسانی وظایف و پروژه‌ها، مورد دوم برای ارسال خبرنامه‌ها و مورد سوم برای بروزرسانی‌های بلاگ استفاده می‌شود. یکی از استراتژی‌های مورد استفاده برای ارسال ایمیل‌های مناسب، تقسیم‌بندی و تست کردن مداوم است.

جذب کاربران جدید از طریق ایمیل

در مورد رمز موفقیت برای جذب کاربران جدید می‌گوید: بر اساس اندازه‌گیری نرخ forward ایمیل‌های خود به این نتیجه رسیدیم که اغلب مشتریان جدید ما از دو طریق به محصولمان جذب می‌شوند: اشتراک‌گذاری ایمیل‌های ما توسط مشتریان کنونی با آن‌ها یا اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی. به همین دلیل، ما همواره پس از ارسال کمپین‌های بزرگ، بازخوردهای مردم در توئیتر را دنبال می‌کنیم.

تجربیات کاری

او در رابطه با تجربیاتش در طول سال‌های کاری در Asana می‌گوید: اندازه‌گیری میزان موفقیت با شاخص‌هایی مانند نرخ بازگشایی، کلیک و لغو اشتراک تنها نیمی از داستان است، زیرا ممکن است نرخ کلیک ایمیل‌ها امیدوارکننده نباشد، اما میزان استفاده از اپلیکیشن افزایش یافته باشد. بنابراین، برای پی بردن به میزان موفقیت کسب‌وکار خود، به تعاملات بلندمدت نیز توجه داشته باشید.

 

مصاحبه با کارشناس ایمیل مارکتینگ MailChimp

ابزار MailChimp یک پلتفرم ایمیل مارکتینگ است که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد. این پلتفرم کار خود را با ارائه‌‌ی سرویس‌های پولی آغاز کرد و در سال ۲۰۰۹، مدل‌های رایگان (freemium) را اضافه کرد. با اضافه کردن سرویس‌های رایگان، تعداد کاربرانش در طول یک سال از ۸۵۰۰۰ به ۴۵۰۰۰۰ افزایش یافت.

کارشناس ایمیل مارکتینگ MailChimp از تجربه چندین ساله خود در زمینه ایمیل مارکتینگ می‌گوید: پس از سال‌ها کار و ارسال تعداد زیادی ایمیل متوجه شدیم که همواره کیفیت مهم‌تر از کمیت است.

معیارهای مهم در MailChimp

او در پاسخ به نحوه اندازه‌گیری موفقیت ایمیل مارکتینگ این شرکت می‌گوید: ما برای دنبال کردن داده‌های مورد نیاز از Mandrill استفاده می‌کنیم. البته بدست آوردن نرخ بازگشایی و نرخ کلیک کار دشواری نیست، بلکه اندازه‌گیری عوامل موثر بر این دو نرخ چالش برانگیز است. با این وجود، نرخ بازگشایی، نرخ کلیک و لغو اشتراک برای ما مهم است. علاوه بر این معیارها، دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی نیز در پی بردن به میزان موفقیت بلندمدت کمک می‌کند.

توصیه‌های کاربردی برای کارسناسان ایمیل مارکتینگ

او در رابطه با ارائه توصیه‌هایی برای سایر کسب‌وکارها می‌گوید: توصیه من به همه کسب‌وکارها برای موفقیت در این زمینه این است که همواره تکنیک‌های مختلف را استفاده و آزمایش کنید. هیچ‌گاه نمی‌توان گفت چه روزی، چه زمانی، چه عنوان ایمیلی، چه فرکانسی و … برای ارسال ایمیل مناسب است. ترفندی که برای یک مشتری موثر است، ممکن است برای دیگری موثر واقع نشود. بنابراین، نمی‌توان با ارسال ایمیل همه مشتریان را راضی کرد، بلکه می‌توان مشتریان را تقسیم‌بندی کرد و ایمیل‌های هدفمند ارسال کرد.

مرجع یادگیری ایمیل مارکتینگ چیست؟

او در پاسخ به سوال گزارشگر مبنی بر منبع یادگیری تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ می‌گوید: من در لیست‌های خبرنامه شرکت‌های بسیاری عضو شده‌ام تا بتوانم از تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ آن‌ها بهره‌مند شوم. از جمله این شرکت‌ها، Airbnb و Amazon است. در واقع، صندوق ورودی ایمیل من قسمت مهمی از کار من را تشکیل می‌دهد.

 

نکته آخری که در این مصاحبه ذکر شد یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای هر بازاریاب است. اگر می‌خواهید در ایمیل مارکتینگ حرفه‌ای شوید سعی کنید همواره خود را در معرض ایمیل کسب‌وکارهای موفق ایرانی قرار دهید و از نمونه‌های خوب، با توجه به محصول خودتان، الگوبرداری کنید و ایده بگیرید.

طرح درس بلوک یادگیری ایمیل مارکتینگ در اینجا به پایان رسید. تیم کالج تپسل مشتاقانه در انتظار نظرات شما در مورد این بلوک آموزشی است. اگر تجربه آموزنده‌ای از فعالیت‌های ایمیل مارکتینگ دارید، می‌توانید در قسمت نظرات آن را با سایر هم‌درسان این بلوک به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوال و ابهامی در مورد مطالب آموزشی این بلوک دارید، آن را با ما مطرح کنید. امیدواریم خبر موفقیت استراتژی ایمیل مارکتینگ برند شما را در به‌زودی در اخبار ایمیل مارکتینگ ببینیم.

 

 

  • نازنین قاسمی
5

خلاصه

در آخرین جلسه ایمیل مارکتینگ به بیان نکات تکمیلی درباره ایمیل مارکتینگ می‌پردازیم. همچنین به بررسی 3 کمپین ایمیل مارکتینگ موفق در سال 2017 می پردازیم و درآخر خلاصه‌ای از مصاحبه با کارشناسان برتر ایمیل مارکتینگ جهان در این زمینه را ارائه می‌دهیم.

Sending
User Review
0 (0 votes)

    6 ديدگاه نظر دهيد

  1. بسیار بسیار ممنون از شما
    من نرم افزار میلر لایت رو خریداری کردم خود کمپانی اینقدر که شما خوب در موردش توضیح دادین حق مطلب رو ادا نکرده بود
    امیدوارم که همیشه موفق باشین

  2. متشکرم
    من نرم افزار میلر لایت رو خریداری کردم خود کمپانی اینقدر که شما خوب در موردش توضیح دادین حق مطلب رو ادا نکرده بود
    امیدوارم که همیشه موفق باشین

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.