معرفی مدل AIDAS با مثال و راهکارهایی در تبلیغات و بازاریابی

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

مدل بازاریابی AIDAS از جمله مدلهای بازاریابی سنتی است که در بازاریابی دیجیتال نیز بسیار کاربردی است. این مدل توسط متخصصان بازاریابی که به دنبال راهکارهای دیجیتال مارکتنیگ برای فروش بیشتر هستند و یا متخصصان دیجیتال مارکتینگ که قصد دارند، استراتژ‌ی‌های اصولی بازاریابی را در دیجیتال مارکتینگ به کارببرند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوشتار، ضمن بررسی مدل بازاریابی AIDAS، راهکارهایی در دیجیتال مارکتینگ برای پیمودن سریع‌تر سفر مشتری بیان می‌کنیم.

اگر تا به حال تبلیغ یک محصول، انگیزه‌ای برای خرید آن به شما داده احتمالا تحت تاثیر تکنیک بازاریابی AIDA قرار گرفته‌اید. فرآیندی که به وسیله بازاریابان در راستای اقدام مخاطب به خرید دلخواه انجام می‌شود. این مدل، مراحل شناختی که یک فرد در طی فرآیند خرید برای یک محصول یا خدمات می‌گذراند را مشخص می‌کند؛ مانند قیفی که خریدار به آن وارد شده و در هر مرحله تا انجام خرید نهایی از او حمایت می‌شود. مدل بازاریابی آیدا از این جنبه اهمیت دارد که انگیزه لازم را به تدریج و با شناخت در مخاطب ایجاد کرده و در نهایت به انتخاب مناسب‌ترین گزینه منجر می‌شود.

تعریف مدل AIDAS در بازاریابی (مدل آیدا چیست؟)

مدل بازاریابی AIDAS

مدل بازاریابی AIDAS را برای جذب مخاطبین بیشتر و افزایش فروش به کار می‌برند. این مدل مراحل سفر مشتری را به پنج مرحله توجه (Attention) ، علاقه (Intrest)، تمایل (Desire)، عمل (Action) و رضایتمندی (Satisfaction) تقسیم می‌کند و توصیه می‌کند که برای هر مرحله، برنامه‌ریزی داشته باشید. در ادامه این پنج مرحله و نکاتی در دیجیتال‌مارکتینگ برای هر مرحله را توضیح می‌دهیم.

 

مرحله اول- توجه (Attention)

مرحله اول AIDAS- توجه

جلب توجه بین جامعه مخاطبین و مصرف‌کنندگان محصولات شما جزو مهارت‌هایی است که برای معرفی در بین انبوه کسب وکارهای مشابه به آن نیاز دارید. نتیجه این جلب توجه آگاهی از برند و تبدیل بازدیدکننده به لید در مراحل بعدی خواهد بود.

البته جلب توجه می‌تواند جنبه مثبت و یا منفی داشته باشد. احتمالا با بعضی کمپین‌های تبلیغاتی برخورد داشته‌اید، که به صورت منفی جلب توجه می‌کنند. باید همیشه به تاثیری که تبلیغات شما در ذهن مخاطب می‌گذارد، توجه کنید و این نکته را فراموش نکنید که تاثیر منفی در تبلیغات هرچند ممکن است باعث بیشتر دیده شدن شود ولی تاثیر منفی که بر برند می‌گذارد، بسیار بیشتر از تاثیر مثبت آن بر فروش است.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

در دیجیتال مارکتینگ اولین بازدید از سایت، بیش‌ترین تاثیرگذاری را در ذهن مخاطب دارد. اما در ادامه قرار دادن مطالب مفید به صورت مداوم بر روی سایت و یا بلاگ بر یادآوری برند تاثیر بسیاری خواهد داشت.

بهبود سئو

یکی از راه‌های افزایش توجه به یک برند یا محصول، بهبود سئو وبسایت است. بهبود سئو این فرصت را به شما می‌دهد، تا با سرچ کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا حوزه فعالیت خود، در صفحه اول نتایج گوگل یا حتی لینک اول قرار بگیرید و بهتر دیده شوید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ)

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، باعث توجه بیشتر کاربران به محصولات و کسب‌وکار شما می‌شود. برای آشنایی با نکات مهم درباره فعالیت در شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را در کالج تپسل مطالعه کنید:

در کالج تپسل بخوانید!  محتوای ویروسی و نکات کلیدی در تولید آن

تبلیغات در گوگل ادوردز

استفاده از تبلیغات موتورهای جست‌وجو(SEM) مثل گوگل، تاثیر بهتر و سریعتری بر رشد برندینگ شما خواهد داشت و در زمان کمی بازدید و ترافیک بیشتری را به وبسایت شما می‌آورد. ضمن‌ این‌که در اکثر کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال، اگر کلیکی صورت نگیرد، نیاز به پرداخت مبلغی برای نمایش آگهی نیست و این نمایش تبلیغ حتی بدون کلیک هم باعث افزایش آگاهی از برند برای شما می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با گوگل ادروردز این مطلب را هم بخوانید.

مرحله دوم – علاقه (Intrest)

مرحله دوم َAIDAS- علاقه

بعد از این‌که توجه مخاطب به یک محصول یا برند جلب می‌شود، باید در راستای افزایش علاقه مخاطب به خرید (و تبدیل آنها به لید یا سرنخ فروش) کارهایی انجام دهید. می‌توانید از راهکارهای زیر در این مرحله استفاده کنید:

  • برای شبکه‌های اجتماعی مختلف، متن‌هایی متناسب با آن فضا در نظر بگیرید.
  • سعی کنید ارتباط بیشتری با مخاطبین برقرار کنید و با آن‌ها وارد مکالمه شوید. تنها تلاش برای معرفی محصول برای فروش، موثر نخواهد بود.
  • در پست‌ها از عکس‌ها و ویدئوهای با کیفیت استفاده کنید.
  • سعی کنید مطالب آموزشی تولید و منتشر کنید.
  • با استفاده از ابزارهایی مثل hootsuite و buffer فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را بهتر مدیریت کنید.

مرحله سوم – تمایل (Desire)

 مدل بازاریابی AIDAS- تمایل

پس از ایجاد علاقه نسبت به برند و محصولات، مخاطب این علاقه را به صورت عضویت در صفحه آن کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی و یا خبرنامه بلاگ نشان می‌دهد. در این مرحله تلاش می‌شود که تمایل به خرید در لید یا سرنخ فروش ایجاد کنیم تا conversion اتفاق بیفتد و خرید انجام شود. تمایل به خرید را می‌توان از روش‌های مختلف ایجاد کرد. مانند نمایش رضایت مشتریانی که از محصول استفاده کرده‌اند. این نمایش می‌تواند با یک متن نقل شده از مشتریان معروف باشد و یا با انتشار ویدئوی مصاحبه با مشتریان قبلی که تجربه خرید و استفاده از محصول را بیان می‌کنند.

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

برندها اغلب از تایید و امضای سلبریتی‌ها، بلاگرها و اینفلوئنسرها استفاده می‌کنند. احتمالا بعضی محصولات مانند عطرها را دیده‌اید که در طراحی و معرفی محصول خود از امضای افراد مشهور استفاده کرده‌اند. در واقع وقتی تعداد زیادی از افراد اینفلوئنسر محصول شما را تایید کنند و از آن استفاده کنند، دید مثبت اجتماعی نسبت به جامعه خریداران محصول به وجود می‌آید و افراد، تمایل بیشتری به خرید پیدا می‌کنند.

مرحله چهارم-عمل (Action)

مدل بازاریابی AIDAS- عمل

این مرحله، مرحله آخری است که در بازاریابی انجام می‌شود. conversion و تبدیل به مشتری در این مرحله اتفاق می‌افتد. نکته مهم در این مرحله توجه به CTA در لندینگ پیج و یا صفحات سایت است.

کال تو اکشن یا CTA چیست؟

کال تو اکشن یا CTA به مفهوم لینک متنی یا تصویری یا دکمه در وبسایت و یا کمپین‌های تبلیغاتی است. مهمترین نکته در کال تو اکشن، ترغیب بیشتر مخاطب برای کلیک است.

نکاتی برای کال تو اکشن موثر

برای نوشتن CTA به نکات زیر توجه کنید:

  • از افعال استفاده کنید. عباراتی مانند “نصب کنید.”، “کلیک کنید” و … و یا موارد مشابه با توجه به محصول برای CTA مناسب هستند.
  • از عباراتی استفاده کنید که در مخاطب انگیزه بیشتری برای خرید ایجاد کند. برای مثال: “خرید اول را با ارسال رایگان دریافت کنید. ” و یا  ” با خرید در این هفته در خرید بعدی 30% تخفیف بگیرید.”
  • سعی کنید برای افزایش انگیزه مخاطب برای او دلیل بیاورید. مانند “ثبت نام کنید و مشاوره رایگان دریافت کنید.”
  • از روش FOMO یا “ایجاد ترس از دست دادن فرصت خرید” استفاده کنید. اگر تخفیفی تکرارنشدنی دارید، هفته و روز آخر فروش فوق العاده شماست و یا در زمان محدودی تخفیف دارید، در کال تواکشن حتما به این موارد اشاره کنید.
در کالج تپسل بخوانید!  جامع ترین راهنمای استفاده از بیزینس پروفایل اینستاگرام

برای آشنایی بیشتر با نکات مهم کال تو اکشن ترغیب کننده این اینفوگرافیک را در کالج تپسل بخوانید.

 

مرحله پنجم – رضایتمندی (Satisfaction)

رضایت از خرید- مدل بازاریابی AIDAS

مخاطب شما همه مراحل قیف بازاریابی را طی کرده و محصول شما را خریداری کرده‌است. اما این به معنای پایان کار شما نیست! این که مخاطب رضایت خوبی از خرید داشته باشد، در تصمیم خرید بقیه مخاطبان و یا خرید مجدد خود او بسیار موثر است. در واقع تبلیغات دهان به دهان (word of mouth) نقش مهمی را در فروش بیشتر محصولات ایفا می‌کند. رضایت مشتری به کیفیت محصول، خدمات پس از فروش و میزان توجه و رسیدگی به شکایات، وابسته است.

اگر با وجود اهمیت به کیفیت در تولید محصول و یا ارائه خدمت، تعدادی از محصولات شما رضایت مشتریان را جلب نکرد و مشتریان ناراضی به شما مراجعه کردند، این بهترین فرصت برای بهبود تجربه خرید مشتری از شماست. مسئولیت محصول معیوب را بپذیرید و از مشتری عذرخواهی کنید. سعی کنید مشکل را پیدا کنید و تا حد امکان به مشتری کمک کنید تا تاثیر تجربه منفی خرید کمتر شود. به این مسئله توجه کنید که با وجود شبکه‌های اجتماعی هر برخورد بد و یا خوب شما با مراجعه‌کنندگان می‌تواند تاثیر زیادی بر روی جامعه مخاطبین داشته باشد و روی برند شما تاثیر مثبت و یا منفی بگذارد.

 

یک مثال در زمینه مدل بازاریابی AIDA

تصور کنید می‌خواهید یک لپ‌تاپ تازه بخرید. احتمالا چند برند محدود در ذهن شما هستند؛ اپل، سامسونگ، مایکروسافت و ایسوس. این برندها بخشی از «مجموعه آگاهی» (awareness set) هستند. درحالی که  «مجموعه کلی» (total set) برندهای کامپیوتری بسیار بیشتر از این تعداد است. آیا تابه‌حال درباره برندهای MSI یا Razor شنیده‌اید؟ اگر جواب منفی است، معنی‌اش آن است که این برندها هنوز در «مجموعه آگاهی» شما قرار ندارند. در میان تمام برندهایی که می‌شناسید، تعداد اندکی هستند که شما آن‌ها را ترجیح می‌دهید. بسته به برند گوشی هوشمند خود ممکن است در انتخاب لپ‌تاپ به عنوان مثال یکی از برندهای اپل یا سامسونگ را از گزینه‌هایتان حذف کنید. فقط برندهایی که به‌طور جدی قصد خرید از آن‌ها را دارید، بخشی از «مجموعه توجه» (consideration set) شما هستند. در این موارد تصمیم شما مبنی بر نگرشی شکل می‌گیرد که نسبت به برند در شما ایجاد شده و ارتباطی که با آن برقرار کرده‌اید. اگر علاقه شما به یک برند، به میل واقعی خریدن آن تبدیل شود، شانس قرار گرفتن آن برند در «مجموعه خرید» (purchase set) شما ایجاد می‌شود. این چهار قسمت نشان‌دهنده چهار مرحله توجه، علاقه، تمایل و عمل هستند.

 

اگر با استفاده از مدل بازاریابی AIDAS به نکات خوبی در کسب‌وکار رسیدید، در قسمت نظرات می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید.

http://www.otc-certified-store.com/animal-health-medicine-europe.html https://zp-pdl.com https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php http://www.otc-certified-store.com/surgery-medicine-usa.html http://www.otc-certified-store.com/hypertension-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php https://zp-pdl.com займ студентам онлайнзайм военнослужащимзайм под залог недвижимости уфа займ под залог птс челябинскзайм на киви кошелек без паспортазайм под расписку новосибирск

  • وجیهه جمشیدی
4.6
Sending
User Review
4 (4 votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.