در جلسه سوم آموزش ایمیل مارکتینگ، در مورد عوامل مؤثر بر افزایش نرخ بازگشایی(Open Rate) توسط مشترکین و تست A/B صحبت کردیم. در این جلسه قصد داریم در مورد CTR یا نرخ کلیک و عوامل مؤثر بر افزایش نرخ کلیک صحبت کنیم.
به فرآیندی که هر مشتری برای خرید محصول طی میکند سفر مشتری (buyer’s journey) گفته میشود. این سفر شامل سه مرحله آگاهی، بررسی و تصمیمگیری است. ایمیل مارکتینگ ابزار مناسبی برای کمک به حرکت مشتری در هر سه مرحله از سفر است. محتوای ایمیل و آنچه به مشتری ارائه میشود، مهمترین فاکتور در این زمینه است، در جلسه چهارم ایمیل مارکتینگ، به راهکارهایی برای بهبود محتوای ایمیل و در نتیجه، تسریع سفر مشتری برای خرید محصول خواهیم پرداخت.
Click Through Rate)CTR) عبارت است از درصد دریافتکنندگانی که بر روی لینک موجود در ایمیل تبلیغاتی کلیک میکنند. نرخ کلیک یا CTR یکی از معیارهای اصلی ایمیل مارکتینگ است و با محاسبه نرخ ctr میتوان میزان تعامل مخاطبان هدف با هر ایمیل را محاسبه کرد. از طرف دیگر، دستیابی به میزان بالای این نرخ در ایمیل، بزرگترین چالشی است که بازاریابان با آن روبرو هستند.
طبق گزارشها و آمارهای موجود در سال ۲۰۱۹، میانگین نرخ کلیک ایمیل در تمامی صنایع ۲.۶% است. اگر نرخ کلیک ایمیلهای شما کمتر از این مقدار است، به این معنی نیست که ایمیل مارکتینگ برای شما بی فایده است، بلکه کمپین ایمیل مارکتینگ شما نیاز به بهینهسازی و تنظیمات دارند. در نتیجه به منظور بهبود نرخ کلیک ایمیلها کافی است همواره در مورد عوامل تأثیرگذار بر CTR تحقیق کنید و به تجزیه و تحلیل کمپینهای قبلی خود بپردازید. برخی از راهکارهایی که در جلسه قبل به منظور افزایش نرخ بازگشایی ایمیل بیان شد مانند ارسال مجدد ایمیلهای ناموفق، قابلیت تطابق روی موبایل، زمان ارسال ایمیلها و تقسیمبندی لیست، بر نرخ کلیک نیز مؤثر هستند.
این اینفوگرافیک را هم ببینید : 101 حقیقت درباره ایمیل مارکتینگ
در ادامه مطلب تعدادی از راهکارهای مؤثر بر افزایش نرخ کلیک توضیح داده شده که پیشنهاد میشود قبل از ارسال ایمیل تبلیغاتی به آنها توجه کنید:
ظاهر و گرافیک ایمیل، اولین چیزی است که بعد از باز کردن ایمیل تبلیغاتی به چشم میآید و نقش بسیار مهمی در جذب مشتری دارد؛ بنابراین باید در طراحی و گرافیک ایمیل، موارد زیر را رعایت کنید:
طراحی ایمیلها باید ساده باشد به طوری که کاربر به راحتی و با یک نگاه سریع و کلی، بتواند مفهوم اصلی ایمیل را دریابد. استفاده از چندین بخش مجزا، زیرمجموعههای واضح برای بیان مطالب و تمایز اخبار با بخشهای دیگر به مرزبندی مخاطب کمک و مطالعه ایمیل را تسهیل کرده و در نتیجه باعث افزایش نرخ کلیک میشود.
رنگ یکی از تاثیرگذارترین معیارهایی است که کاربران را به خود جذب میکند و به راحتی پیام موردنظر شما را منتقل میکند. در طراحی خود از رنگهای زیادی استفاده نکنید تا طراحی شما جذابتر و شیکتر به نظر برسد. بهترین کار، استفاده از رنگهای معمول در برند شما، یا استفاده از رنگهایی است که کاربر را آماده خواندن میکند. به عنوان مثال اگر برای ارسال یک خبرنامه تابستانی میتوانید از رنگهای روشن مثل زرد و آبی کم رنگ استفاده کنید تا حال و هوای تابستان احساس شود. قوانین انتخاب رنگها شامل این موارد است: رنگهای مکمل که دو رنگ متضاد با هم هستند، رنگهای مشابه که رنگهای نزدیک به هم هستند و ترکیب سه رنگ.
اگر میخواهید توجه کاربران را به لینک کلیک جذب کنید، ترجیحاً از Hyperlink استفاده کنید. سعی کنید از دکمه یا عکس به عنوان لینک استفاده نکنید اما در صورت استفاده، اطمینان حاصل کنید که یک لینک متنی مربوطه وجود داشته باشد.
اینها نقش بسیار مهمی در جلب نظر کاربران دارند. ارزش یک عکس مناسب و بجا به اندازه هزار کلمه است که. در نتیجه در طراحی گرافیکی ایمیل تبلیغاتی باید دقت زیادی کرد. ویدیوها و GIF ها نیز به صورت خلاقانه، به یاد ماندنی، منحصربهفرد و واضح پیام ایمیل را به مخاطبان میرساند و آنها را تشویق به پیگیری برند شما میکند. یک نکته بسیار مهم در استفاده از المانهای تصویری، توجه به حجم آنها است. اگر حجم تصاویر یا ویدیوها خیلی زیاد باشد و این بخشها به سرعت برای کاربر load نشوند، ممکن است باعث دلزدگی او شود. به عنوان یک راهحل جایگزین، همواره برای المانهای تصویری از alt (عبارت متنی که در صورت load نشدن تصویر، به کاربر نمایش داده میشود) استفاده کنید و حجم تصاویر و ویدیوها را تا حد امکان کاهش دهید.
استفاده مناسب از فضای خالی، تمرکز بر محصول، قرارگیری مناسب متن و عکسها و همچنین استفاده از سایزهای مختلف نوشته برای این است که خواننده به راحتی به اهمیت هر یک از مطالب پی ببرد. ایمیلهای شرکت Apple نمونه کاملی از سادگی را نمایش میدهد.
استفاده جالب از اشکال هندسی باعث چشمگیر شدن طرح میشود. علاوه بر سادگی و منحصربهفرد بودن، باعث اشاره ویژه به مطالب مهم ایمیل میشود و توجه مخاطبان را جلب میکند.
در نظر گرفتن یک تم خاص که مرتبط با مطالب ایمیل تبلیغاتی است، کاری بسیار خلاقانه و موجب افزایش میانگین نرخ کلیک است.
استفاده از گرافیک و اینفوگرافیک راه بسیار ساده، جالب و موثر برای انتقال اطلاعات و دادههای زیاد به مخاطبان است بهطوریکه همه افراد آن را درک میکنند.
برای جلب توجه بیشتر مخاطبان، از قابهایی در لبههای نوشتهها و تصاویر استفاده میشود. با چشم گیر کردن ظاهر محتوای ایمیل، میتوان به جذب مخاطب و در نتیجه افزایش نرخ کلیک در بازاریابی ایمیلی امیدوار بود.
پس از ایجاد جذابیت در ایمیل، خواننده از طریق خواندن مطالب و اطلاعاتی که در ایمیل موجود است بر روی لینک ایمیل کلیک میکند و باعث افزایش نرخ کلیک میشود. نکاتی که برای رسیدن به محتوای خوب باید رعایت کنید شامل موارد زیر است:
کاربران علاقهای به خواندن پاراگرافهای طولانی ندارند. تحقیقات نشان میدهد به طور میانگین، کاربران تنها 51 ثانیه برای خواندن یک ایمیل وقت میگذارند؛ یعنی کاربر پس از باز کردن ایمیل، یک نگاه کلی به محتوای آن میاندازد و تیترها و بخشهایی که مهم به نظر میرسد را بررسی میکند. هرچه ایمیل کوتاهتر باشد، بهتر است؛ زیرا کاربر قبل از خسته شدن با پیشنهاد شما روبرو میشود و در صورت دلخواه بر روی لینک موجود کلیک کرده و بدین ترتیب باعث افزایش نرخ کلیک خواهد شد.
برای ارائه یک پیشنهاد ساده مانند eBook، مقاله، بروشور و تخفیف، 100 تا 150 کلمه برای متقاعد کردن مخاطب کافی است. برای یک خبرنامه، چند قسمت کوتاه که هر یک از آنها شامل 50 تا 70 کلمه باشد، برای مطلع کردن مخاطبان کافی است. همچنین میتوانید از بلوکهای متن کوتاهتر استفاده کنید که به مقالات کامل یا صفحه محصولات در وبسایت شما لینک شده است.
علاوه بر جذابیت ایمیل، باید توجه داشته باشید که در مرحله اول، مخاطبان به راحتی هدف از ارسال ایمیل را متوجه شوند و پیشنهادها و توضیحات مربوطه را به راحتی پیدا کنند.
همواره سعی کنید مطالب متنوع آموزشی، کاربردی و جدید را در خبرنامهها ارائه کنید. البته توجه داشته باشید که نباید خواننده را با حجم زیادی از اطلاعات سردرگم کرد. علاوه بر اطلاعات مفید، میتوانید بخش کوچکی را به معرفی و تبلیغ محصولات خود اختصاص دهید.
با توجه به اختلافات موجود در علایق و نیازهای مخاطبان، به جای ارسال یک کمپین به همه مشترکین، ابتدا لیست ایمیلهای خود را تقسیم کنید و پیشنهادها و مطالب منحصر و مربوط هر بخش را ارسال کنید.
رعایت علائم نگارشی، املایی و دستوری باعث سهولت در خواندن و درک متن ایمیل میشود. وجود اشکال نگارشی و ویرایشی، به تصویر حرفهای برند شما ضربه میزند و باعث کاهش نرخ کلیک میشود.
در ایمیلهای خود قسمتی را در نظر بگیرید تا مشتریان بهطور مستقیم بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. مثلا قرار دادن نظرسنجیها در محتوای ایمیلی یا گذاشتن لینکهایی برای ارتباط بیشتر با مخاطب از طریق مراجعه به صفحات مختلف و… باعث میشود که ارتباط موثرتری میان شما و آنها شکل بگیرد.
با وجود اینکه استفاده از تصاویر در ایمیلها نتایج خوبی به همراه دارد، اما در بسیاری از مواقع، تصاویر ایمیلها به علت حجم بالا بارگذاری نمیشوند. در این صورت، هرچه بیشتر از تصاویر استفاده کنید، مخاطبان شما فضای خالی بیشتری را مشاهده خواهند کرد. درنتیجه، برای انتقال پیام و معرفی محصول خود تنها بر استفاده از تصاویر متکی نباشید. به عنوان مثال، در یک کمپین ایمیل مارکتینگ، کل تصاویر را به 120 کیلوبایت محدود کنید. همچنین، برای اطمینان همواره عنوان و alt عکس را در کنار آن استفاده کنید.
ارائه ایمیل تنها با متن از یک طرف و استفاده بیش از حد از تصاویر، ویدیوها و … از طرف دیگر، باعث کاهش توجه مخاطبان و در نتیجه کاهش نرخ کلیک میشود. رعایت تعادل در استفاده از متون و تصاویر در کنار هم مخاطب را علاقهمند خواهد کرد.
در بیشتر موارد نتایج استفاده از لحن صمیمانه بهتر از لحن جدی گزارش شده است. این کار فرآیند شخصیسازی را راحتتر و باور پذیرتر میکند. مخاطبان به راحتی با ایمیل ارتباط برقرار میکنند و احتمال افزایش نرخ کلیک بیشتر خواهد بود.
در حالی که اغلب بازاریابان برای فروش بیشتر، ویژگی محصولات و خدمات خود را بیان میکنند، تمرکز بر مزایای محصول به مخاطب کمک بیشتری میکند که خاص و منحصربهفرد بودن محصول را درک کند و نسبت به خرید آن ترغیب شود.
این مطلب را هم بخوانید: 11 راهکار برای داشتن یک ایمیل مارکتینگ خوب
CTA یا کال تو اکشن یک اصطلاح بازاریابی است و در واقع دکمه، تصویر یا نوشتهای است که مشترکین و مخاطبان شما را به واکنش سریع و کلیک روی آن تشویق میکند و اغلب در پیامهای تبلیغاتی، صفحات وبسایت، کمپینهای ایمیل مارکتینگ یا نوشتههای فروش استفاده میشود. استفاده از استراتژی CTA برای هدایت مخاطب در سفر مشتری، حیاتی است. درخواست از مشتری برای کلیک روی دکمه فراخوانی انواع مختلفی دارد؛ اگر میپرسید مثال مرتبط با کال تو اکشن چیست، مثلاً “eBook را دانلود کنید”، “ثبتنام کنید”، “کد تخفیف دریافت کنید” و … نمونههایی از درخواستهایی هستند که با استفاده از CTA یا کال تو اکشن اتفاق میافتند. نوشتن “اینجا کلیک کنید” بهاندازه کافی مخاطب را به اقدام جذب نمیکند.
مزایای ایمیل مارکتینگ را بدانید
بهمنظور جلب توجه مخاطب و افزایش میانگین نرخ کلیک، دکمه فراخوانی باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
در مرحله اول، رنگ و اندازه دکمه باید بهگونهای باشد که توجه مخاطبان را به خود جلب کند. رنگ دکمه فراخوانی باید متضاد با پسزمینه ایمیل ارسالی باشد و اندازه آن نیز باید به حد کافی بزرگ و به راحتی قابلدیدن باشد؛ مثلاً عرض 225 پیکسل و ارتفاع 45 پیکسل، اندازه مناسبی برای CTA است.
برخی مواقع، گفتن کلمه “ثبتنام کنید” به اندازه کافی برای مخاطبان قانعکننده نیست که روی آن کلیک کنند. در صورتی که موضوع ایمیل، شرکت در رویداد یا پر کردن فرم ثبت نام و … باشد، CTA ثبت نام کنید میتواند موثر باشد. همچنین سعی کنید که عبارت شما بین 90 تا 150 کاراکتر باشد. همچنین استفاده از فعلهای دستوری مانند “همینالان تماس بگیرید”، “از این فروشگاه بازدید کنید” یا “بیشتر بدانید” در تشویق مخاطب به پاسخ دادن مؤثر است.
کاربران دقیقاً باید بدانند که پس از کلیک روی دکمه فراخوانی با چه چیزی روبرو خواهند شد. همانطور که گفته شد، عبارت “کلیک کنید” به اندازه کافی قانعکننده نیست، بلکه باید از فعلهایی استفاده شود که نشاندهنده درخواست شما از مشتری است؛ مانند “خرید کنید”، “ثبتنام کنید”، ارسال کنید”، “بخوانید” و…
اگر مخاطبان را پس از کلیک روی دکمه فراخوانی به جای صفحه اصلی وبسایت، به یک صفحه فرود هدایت کنید، موثرتر واقع خواهد شد.
در حالت ایدهآل شما دوست دارید که مخاطب ابتدا متن ایمیل را بخواند و سپس پیشنهاد شما را در قالب CTA ببیند و از آنجایی که ما از راست به چپ میخوانیم، بهترین محل برای قرار دادن دکمه CTA در سمت چپ ایمیل است.
تحقیقات ثابت کرده است هنگامی که مخاطبان با تعداد بیشتر پیشنهادهای CTA روبرو میشوند، کمتر بر روی دکمه فراخوانی کلیک میکنند.
Evernote، Dropbox، OfficeVibe و Netflix ازجمله وبسایتهای هستند که از CTA به خوبی استفاده کردهاند.
تا به حال ایمیلی دریافت کردهاید که جنبه شخصی نداشته باشد؟ این حس بیگانگی که گویی شما فقط یک نام در یک لیست بزرگ هستید، شما را به کلیک کردن تشویق نمیکند. در عوض وقتی ابعاد شخصی ایمیل را حس کنید، به کلیک تشویق میشوید. شخصی سازی تنها به کار بردن نام شخص دریافتکننده در عنوان ایمیل نیست. راههای دیگری برای شخصی سازی ایمیل نیز وجود دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
در جلسات آینده آموزش ایمیل مارکتینگ حرفه ای در مورد شخصی سازی، مطالب بیشتر و جزئیات دقیقتری را منتشر خواهیم کرد. برای اطلاع از انتشار جلسات آینده میتوانید در فرم عضویت این بلوک یادگیری، ایمیل خود را ثبت کنید.
امروزه اکثر افراد ایمیلهای خود را با استفاده از موبایل چک میکنند به طوری که از سال 2010 تا 2015، ایمیلهای باز شده روی موبایل 30% افزایش یافته است. در نتیجه طراحی ایمیل تبلیغاتی باید بهگونهای باشد که:
طبق تحقیقات انجامشده توسط وبسایت GetResponse، ایمیلهای بدون آیکن شبکههای اجتماعی دارای نرخ کلیک 2.4% و ایمیلهایی که دارای دکمه اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی بودند دارای نرخ کلیک 6.2% بودند و این یعنی 158% افزایش نرخ کلیک که تنها با اضافه کردن گزینه اشتراک به دست آمد و این نتیجه بسیار قابل توجه است. حتی ممکن است دریافتکننده ایمیل تبلیغاتی، خود علاقهای به مطالب موجود در ایمیل نداشته باشد ولی دوستی را بشناسد که علاقهمند به آن مطلب است؛ در نتیجه در صورت وجود گزینه اشتراک، آن ایمیل را برای دوستش ارسال میکند که باعث افزایش نرخ کلیک میشود.
محدود کردن زمان پیشنهادها، ترفندی است که به طور خاص برای فروشندگان محصول بسیار کاربردی است؛ زیرا باعث میشود مشترکین به سرعت به آنچه فروشندگان پیشنهاد میکنند، عمل کنند. استفاده از CTA بهصورت چشمکزن یا استفاده از تایمر در ایمیل برای نمایش زمان باقیمانده و به نوعی شمارش معکوس پیشنهادها باعث افزایش نرخ کلیک میشود. همچنین میتوان در عبارت CTA نیز این محدودیت زمان را در قالب کلماتی مانند “امروز” یا “حالا” نیز بیان کنیم؛ کاربران به دلیل ترس از دست دادن فرصت، بر روی لینک کلیک میکنند و این تکنیک باعث افزایش نرخ کلیک میشود.
در جلسه گذشته آموختیم تست A/B در ایمیل مارکتینگ چیست. میتوان تمام مواردی که بر نرخ کلیک یا CTR مؤثر است را از طریق تست A/B مورد بررسی قرار داد و با استفاده از نتایج آزمایش، کمپین ایمیل مارکتینگ بهینه تری را اجرا کرد. به عنوان مثال؛ محتوای ایمیل چند کلمه باشد؟ 100 یا 1000؟ نوع محتوا چه چیزی را شامل شود؟ متن یا عکس یا انیمیشن؟ عوامل بسیار زیادی برای آزمایش وجود دارد و نتایج، کمک شایانی به بهینهسازی ایمیلها برای افزایش نرخ کلیک میکنند.
هدف ایمیل شما باید کاملاً مشخص باشد. درنتیجه از قرار دادن جزئیات مزاحمی نظیر هدایت به وبسایت، ارائه چندین پیشنهاد مختلف به امید کلیک مخاطب روی یکی از آنها، معرفی محصولات یا قسمتهای دیگر وبسایت و … خودداری کنید. لینکهای بیش از حد باعث آشفتگی مخاطب میشود و او را از هدف اصلی ایمیل منحرف میکند. همواره هدف از ارسال ایمیل را در نظر داشته باشید؛ به عنوان مثال اگر هدف شما افزایش تعداد اعضای صفحه اینستاگرامتان است، ایمیل شما باید تنها شامل یک دعوتنامه باشد. مشخص بودن درخواست شما از مخاطب باعث ترغیب آنها به کلیک روی لینک مربوطه میشود.
اگر برخی قسمتهای ایمیل بهاندازه خط آغازین ایمیل مهم است، باید به عنوان پینوشت مطرح شود. استفاده از پینوشت برای ارائه پیشنهاد و CTA اغلب در پایان ایمیل راه خوبی برای جلب توجه افرادی است که ایمیل را سریع و بیدقت اسکن میکنند و آنها را به کلیک روی CTA تشویق میکند که موجب بالا رفتن نرخ کلیک میشود.
در تحقیقات صورت گرفته روی چشم انسان هنگام مطالعه صفحات وبسایت، مشخص شد که حرکت چشم انسان روی صفحات شبیه به الگوی F است. برای جای دادن مطالب در ایمیل بهتر است از این الگو استفاده کنیم تا کاربران راحتتر ایمیل را اسکن کرده و به دکمه فراخوان برسند. در نتیجه این کار باعث سهولت در خوانایی ایمیل شده و باعث افزایش نرخ کلیک میشود.
یک دکمه قابل کلیک بزرگ با رنگ خاص باعث جلب توجه کاربران و افزایش نرخ کلیک میشود. استفاده از HTML بهعنوان CTA بهتر از استفاده عکس است؛ زیرا:
تلاش ما در این جلسه، آشنایی شما با راهکارهای افزایش نرخ کلیک بود. بدون شک با رعایت نکات مطرح شده نتیجه قابل توجهی کسب خواهید کرد و در زمینه ایمیل مارکتینگ موفق خواهید شد. اگر قبلاً از این نوع بازاریابی نتیجه خوبی نگرفتهاید، با در نظر گرفتن نکات بالا شانس خود را بار دیگر امتحان کنید؛ خواهید دید که بهینهسازی مناسب تا چه حد در فروش تأثیر میگذارد.
در جلسه آینده بلوک آموزش ایمیل مارکتینگ، با عنوان فرکانس ارسال ایمیل و بررسی آمار آن با ما همراه باشید.
4 ديدگاه نظر دهيد
سلام
من تقریبا همه آموزش ها رو با دقت بررسی می کنیم.باید اعتراف کنم تپسل فوق العاده است.برای همه مطالب دقیق وقت گذاشته شده از افراد متخصص استفاده شده.
شاید همین مطالب در دوره های سایت های دیگه بیشتر از 400 هزارتومن به فروش میرسه که تپسل رایگان در اختیار گزاشته.
به بیزنس من خیلی کمک کردید بینهایت سپاسگزارم.
سلام
خیلی ممنون از نظر لطف و توجه شما
خوشحالیم که تونستیم تا حدودی به کسبوکارتون کمک کنیم.
موفق باشید
با عرض سلام و خسته نباشید.
در بخش ویژگی های CTA ، بخشاستفاده از یک عبارت نختصر و قانع کننده (خط اول) نوشته اید “نوشتن کلمه ثبت نام کنید” که ظاهرا اشتباه میباشد زیرا در بخش بعد (یعنی پیشنهاد کاملا واضح) نوشته اید ” همانطور که گفته شد، عبارت “کلیک کنید” بهاندازه کافی قانعکننده نیست” پس به احتمال قوی در بخش اول عبارت ” کلیک کنید” باید نوشته میشد.
با تشکر بابت تلاش شما برای مطالب با ارزش
سلام
وقت شما بخیر
ثبت نام کنید برای مواقعی که صحبت از شرکت در رویداد یا پر کردن فرک عضویت هست، CTA خوبی هست. اما به صورت کلی، “کلیک کنید” هیچوقت CTA خوبی محسوب نمیشه! چرا که هم برای مخاطب جذاب نیست، هم درخواست شفافی از مخاطب نداره.
برای برطرف شدن این سوءتفاهم، متن رو کمی اصلاح کردم
ممنون از توجه شما
موفق باشید.