چگونه نویسنده بهتری باشیم؟ جلسه ۷ بازاریابی محتوا

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش بازاریابی محتوا

در جلسه گذشته، درباره تقویم محتوایی و ضرورت استفاده از آن در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت کردیم و نمونه‌های قابل دانلود از این تقویم‌ها را ارائه کردیم. در این جلسه قصد داریم درباره تکنیک‌های نویسندگی برای تولید محتوای موثر صحبت کنیم و نکاتی را برای بهبود نویسندگی محتوا توضیح دهیم. برای این منظور، ابتدا ویژگی‌های یک محتوای خوب را توضیح می‌دهیم و پس از آن، راهکارهای لازم برای نوشتن آن محتوا را توضیح می‌دهیم.

 

۶ ویژگی یک محتوای خوب و تاثیرگذار

یک محتوای خوب در بازاریابی محتوا، چیزی بیش از کنار هم قرار دادن تعدادی واژه است. امروزه کسب‌وکارها در صنایع مختلف به طور مرتب به تولید پست‌های بلاگ، شبکه‌های اجتماعی، کتاب الکترونیکی و … می‌پردازند. با توجه به تولید انبوه محتوا در کسب‌وکارهای مختلف، مطرح شدن و مورد توجه قرار گرفتن محتوای شما کاری دشوار محسوب می‌شود، اما غیرممکن نیست. بین یک محتوای خوب و محتوای متوسط، تفاوت‌هایی وجود دارد که در صورت آگاهی از ویژگی‌های محتوای خوب، می‌توانید در جهت آن تلاش کنید تا به محتوای برجسته و موثری دست یابید.

اما چه چیزی باعث می‌شود یک محتوا خوب به نظر برسد؟

۱- محتوای خوب باید برای گروهی خاص از مخاطبین نوشته شود.  

هدفمندسازی نوشته ها - چگونه نویسنده بهتری باشیم؟

 

محتوای موثر هیچگاه نمی‌تواند کلی باشد، بلکه باید برای گروهی خاص از مخاطبین نوشته شود. همواره هنگام نوشتن محتوای خود، مخاطبان هدف آن نوشته را در ذهن داشته باشید و نیازهای آن‌ها را در نظر داشته باشید تا بتوانید راه‌حل‌های مورد نظر آن‌ها را ارائه دهید.

۲- محتوای خوب باید برای موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی بهینه‌سازی شده باشد.

نوشته های بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو- چگونه نویسنده بهتری باشیم؟

 

هدف شما از تولید محتوا چیست؟ قطعاً می‌خواهید که محتوای شما در صدر رتبه‌بندی گوگل قرار گیرد. وقتی می‌گوییم یک محتوا بهینه‌سازی شده است، منظور چیست؟ یعنی در این محتوا، عبارات کلیدی درستی استفاده شده است. در صورتی که یک محتوا دارای این ویژگی باشد، زمانی که کاربران در موتورهای جستجو یا شبکه‌های اجتماعی، محتوای مورد نظر را جستجو می‌کنند، محتوای تولیدی شما به راحتی و به صورت ارگانیک پیدا می‌شود.

۳- محتوای خوب، باید ارزشمند باشد.  

محتوای شما قرار است چه ارزشی را برای مخاطب فراهم کند؟ آن‌ها از خواندن این محتوا، چه سودی می‌برند؟

مطرح کردن این سوالات، باعث هدایت شما در ایجاد محتوا می‌شود. در صورتی که ارزشی ایجاد نکنید و سودی برای مخاطب نداشته باشد، محتوای شما مورد توجه قرار نمی‌گیرد، به اشتراک گذاشته نمی‌شود و مخاطبین برای خواندن محتوای بیشتر به وب‌سایت، بلاگ یا شبکه اجتماعی شما بازنمی‌گردند. این محتوا باید بتواند اطلاعات مخاطب را افزایش دهد.

۴- محتوای خوب باید دارای ساختار مناسب باشد.

ساختار مناسب محتوا

هیچکس دوست ندارد یک محتوای طولانی، خسته‌کننده و از هم گسسته را بخواند. هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که خواننده بتواند متن را به سادگی درک کند و این موضوع، مستلزم ساختار مناسب و خوانایی محتوا است. نداشتن ساختار مناسب، باعث آشفته شدن خواننده می‌شود. به همین دلیل، باید از طریق ایجاد عناوین و زیرعنوان‌های مناسب و منسجم، رعایت دستور زبان و نگارش، بولت‌‌بندی و بصری ساختن بخشی از محتوا، آن را خواناتر کنید.

۵- محتوای خوب باید آموزنده باشد.

محتوایی که برای مخاطب آموزنده باشد و به اطلاعات آن‌ها اضافه کند، برای مخاطبین جذاب خواهد بود. محتوای شما باید دارای آمار، ارقام، نمودارها و بعضاً پست‌های how-to باشد تا به اندازه کافی آموزنده و مفید باشد.

 

ساختار تیم محتوا - جلسه ۱۳ بازازیابی محتوا در کالج تپسل بخوانید

 

۶- محتوای خوب باعث تبدیل مخاطب به مشتری می‌شود.

تبدیل خواننده به مشتری

 

هر محتوا باید یک دکمه CTA قوی، ساده و واضح در انتها داشته باشد تا خوانندگان را به مرحله بعد هدایت کند. با کلیک روی CTA، تبدیل (convert) اتفاق می‌افتد. همچنین، بهترین محتواها، دو طرفه هستند و می‌توانند با مخاطبین ارتباط برقرار کنند. سبک نوشته، اصطلاحات به کار رفته و لحن بیان نوشته بر مخاطب بسیار اثرگذار است.

نمونه های موفق بازاریابی محتوا را در کالج تپسل بخوانید

۱۰ ویژگی یک نویسنده محتوای ماهر

پس از مشخص شدن ویژگی‌های یک نوشته خوب، باید یک نویسنده خوب و مهارت‌های او را بشناسیم. نویسنده محتوا بودن کار ساده‌ای نیست و به مهارت‌های زیادی نیاز دارد. نویسنده خوب، کسی است که بتواند درباره هر موضوعی یک محتوای خوب، منحصربه‌فرد و جذاب بنویسد.

یک نویسنده محتوای خوب باید:

۱- مطالعه زیادی داشته باشد.  

مطالعه بالا برای یک نویسنده خوب - چگونه نویسنده بهتری باشیم؟

نویسندگان بزرگ، به صورت ناگهانی نویسنده نمی‌شوند. آیا ممکن است کسی نویسنده خوبی باشد، اما زمان زیادی را صرف خواندن و استفاده از تجارب دیگران نکرده باشد؟ خواندن نوشته‌های دیگران به نویسندگان کمک می‌کند تا هنر نویسندگی را بیاموزند و به آن‌ها الهام می‌بخشد که بهتر و بیشتر بنویسند و تجربه بدست آورند.

 

۲- مخاطبان را بشناسد.

شناخت مخاطبین هدف در نویسندگی - چگونه نویسنده بهتری باشیم؟

یکی از ویژگی‌های هر محتوایی، برقراری ارتباط است که این ارتباط، یک فعالیت دو طرفه است. بنابراین، هر نویسنده‌ای باید با در نظر داشتن مخاطبین، محتوا را بنویسد، در غیر این صورت، نویسنده موفقی نخواهد بود. نوشتن یک محتوا بدون شناخت مخاطبین هدف، مانند پرتاب یک تیر بدون داشتن هدف است.

به همین دلیل، شما باید به عنوان یک نویسنده محتوا، با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر پرسونای مخاطب (buyer persona)، مخاطبین را خود را بشناسید. درک نیازهای خوانندگان و توانایی برطرف کردن این نیازها از طریق محتوا، یکی از مهم‌ترین معیارهای نویسندگی خوب است. به عنوان مثال، شما هیچ‌گاه یک نامه عاشقانه برای رئیس خود یا یک مقاله برای همسر خود ارسال نمی‌کنید. چرا این کار را نمی‌کنید؟ چون مخاطب خود را می‌شناسید. نوشتن محتوا نیز به همین شکل است.

چگونه محتوای ناموفق را زنده کنیم؟ 

۳- واضح و قابل فهم بنویسد.

واضح و قابل فهم بودن نوشته - چگونه نویسنده بهتری باشیم؟

نویسنده زمانی می‌تواند به صورت واضح و قابل فهم بنویسد که خودش مطلب را فهمیده باشد و بداند محتوا قرار است چه پیامی را منتقل کند. همچنین، در صورتی که نویسنده از ویژگی‌های خوانندگان اطلاع داشته باشد، ساده‌تر می‌تواند مفهوم را به خواننده منتقل کند. یک نویسنده خوب باید با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر انتخاب کلمات و اصطلاحات مناسب، استفاده از تصاویر، استفاده از جملات کوتاه و … هر موضوع پیچیده‌ای را برای خواننده به صورت ساده بیان کند.

اگر هنگام نوشتن یک پاراگراف گیر می‌کنید و نمی‌دانید چگونه آنچه در ذهنتان است را در قالب جمله به مخاطب منتقل کنید، باید مهارت‌های تحلیلی و ارتباطی خود را تقویت کنید تا بتوانید ایده‌های که در ذهن دارید را به هم ربط داده و به رشته تحریر درآورید. همیشه ساده بنویسید، اما این موضوع به این معنی نیست که از کلمات ساده استفاده کنید، بلکه باید همه آنچه که به عنوان محتوای شما نامربوط است را حذف کنید.

 

۴- بر اصول خوانایی تسلط داشته باشد.  

تسلط بر اصول خوانایی - چگونه نویسنده بهتری باشیم؟

محتوایی که تولید می‌کنید، باید خوانا و قابل فهم باشد. به همین دلیل، تسلط بر قوانین خوانایی از ضروریت‌های یک نویسنده خوب است. این قوانین، شامل موارد زیر است:

  • یک مقدمه واضح و تاثیرگذار در ابتدای محتوا باشد.
  • قابلیت skim کردن را داشته باشد.
  • دارای عنوان های واضح باشد.
  • بولت پوینت داشته باشد.
  • برخی جاها، هایپرلینک یا بولد شده باشد.
  • بخش‌هایی از متن، بصری باشد.
  • از پاراگراف‌های کوتاه استفاده شود.
  • از کلمات پیچیده یا نامربوط استفاده نشود

 

۵- همواره منحصر به‌فرد بنویسد.

منحصر به فرد نوشتن - چگونه نویسنده بهتری باشیم؟

هر محتوایی که به نام شما منتشر می‌شود، شناسنامه شما محسوب می‌شود. منحصر به فرد بودن محتوایی که تولید می‌کنید، نه فقط برای احترام به خوانندگان خود و رعایت قانون کپی‌رایت، بلکه از لحاظ سئو نیز ضروری است. در صورت انتشار محتوای تکراری، Google می‌تواند تکراری بودن آن را تشخیص داده و آن محتوا را حذف کند.

تولید محتوای جدید و منحصر به فرد، کاری دشوار است، اما همیشه لازم نیست که محتوای جدید تولید کرد، بلکه یکی از مهارت‌های مهمی که یک نویسنده محتوا باید داشته باشد، بازنویسی محتوا است. بازنویسی محتوا به معنی تولید محتوای جدید از محتواهای قبلی در فرمت جدید. درباره بازنویسی محتوا، در جلسات آینده صحبت خواهیم کرد.

 

آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ را در کالج تپسل بخوانید.

 

۶- توانایی پژوهش بالا داشته باشد.

توانایی پژوهش بالا - چگونه نویسنده بهتری باشیم؟

تحقیق و پژوهش، ستون اصلی هر محتوایی است و باید مدتی قبل از آغاز تایپ اولین کلمات آغاز شده باشد. نویسندگان بزرگ باید قادر به تحقیق درباره هر موضوعی باشند و اطلاعات، آمار، ارقام و دیدگاه‌های مربوط به موضوع مورد نظر را پیدا کرده و از آن‌ها در نوشته خود بهره ببرند. آن‌ها باید بدانند چگونه موضوعات مهم را انتخاب و درباره آن موضوعات تحقیق کنند و در نهایت به رشته تحریر درآورند. آن‌ها باید بتوانند به سرعت نسبتاً بالایی، هزاران کلمه را بخوانند و بهترین اطلاعات را از میان آن مطالب استخراج کنند. اینکه نویسنده درباره یک موضوع خاص چیزی نشنیده باشد و اطلاعاتی نداشته باشد، آنقدر مهم نیست؛ بلکه یک نویسنده خوب با مهارت بالای پژوهش می‌تواند از طریق جستجو و تحقیق، محتوای شگفت‌انگیزی ایجاد کند.

 

۷- درباره وردپرس و سئو اطلاعات کافی داشته باشد.

تسلط بر سئو و وردپرس - چگونه نویسنده بهتری باشیم؟

با توجه به ارتباط بسیار نزدیک استراتژی بازاریابی محتوا و دنیای دیجیتال، دانش دیجیتالی نویسنده بسیار ضروری است. آن‌ها باید اطلاعات پایه درباره وردپرس داشته باشند و به قوانین مربوط به سئو تسلط کافی داشته باشند. الگوریتم‌های سئو به صورت مداوم تغییر می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید وب‌سایت یا بلاگ شما همواره در صدر جستجوها باشد، باید نویسنده‌ای انتخاب کنید که بتواند با قوانین سئو همراه باشد و بر اساس آن قوانین، محتوا تولید کند. به عنوان مثال، یک نویسنده خوب کلیدواژه‌هایی که حداکثر ترافیک را به وبسایت هدایت می‌کند و در عین حال مرتبط با موضوع محتوا است را می‌شناسد و در محتوای خود از آن‌ها استفاده می‌کند. البته اغلب کسب‌وکارها، برای انجام سئو، کارشناس سئو استخدام می‌کنند، اما به طور کلی، نویسنده نیز باید تا حدی با مفاهیم سئو و شیوه عملکرد وردپرس آشنا باشد.

 

۸- بر دستور زبان تسلط کامل داشته باشند.

تسلط بر دستور زبان - چگونه نویسنده بهتری باشیم؟

کسی می‌تواند خوب بنویسد و مفهوم و پیام یک محتوا را به خواننده منتقل کند که کاملاً بر قوانین دستور زبان، نگارش و املا تسلط داشته باشد. درک قوی از قوانین دستور زبان، استفاده درست از اصطلاحات  و عبارت‌های مختصر و معنی‌دار، چیزی است که با بیشتر خواندن و تمرین بدست می‌آید.

 

۹- روحیه مشارکت و همکاری داشته باشد.  

روحیه مشارکت و همکاری نویسنده - چگونه نویسنده بهتری باشیم؟

نویسندگان محتوا باید با گروه‌های مختلفی در ارتباط باشند. یک نویسنده خوب به راحتی می‌تواند با کارشناس محتوا، تولیدکننده ویدئو، طراح گرفیک، کارشناس شبکه‌های اجتماعی، سردبیران و سایر بخش‌ها همکاری کند. رویکرد مشارکتی و سازگاری نویسندگان و سایر افراد گروه، منجر به موفقیت تیم بازاریابی محتوا خواهد شد.

 

۱۰- داستان‌سرای خوبی باشد.

داستان سرایی در تولید محتوا - چگونه نویسنده بهتری باشیم؟

یکی از اهداف بازاریابی محتوا، ایجاد هویت برای برند و کسب اعتماد مخاطبان است، اما بسیاری از مشتریان از خسته‌کننده بودن محتواها انتقاد می‌کنند. یک نویسنده خوب می‌تواند این مشکل را برطرف سازد. نویسنده‌ای موفق است که بتواند یک موضوع پیچیده را به گونه‌ای ارائه دهد که برای خوانندگان قابل فهم و در عین حال لذت‌بخش باشد. یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها در بازاریابی محتوا، داستان‌سرایی است و یک نویسنده خوب باید بتواند از طریق داستان‌سرایی و خلق سناریو و کاراکتر، مخاطب را جذب کند.

 

چگونه نویسنده محتوای بهتری باشید؟

ویژگی‌های یک محتوای خوب و یک نویسنده خوب را توضیح دادیم. مانند هر کار دیگری ، نویسندگی نیز به تمرین و کسب مهارت نیاز دارد. در اینجا، نکاتی را برای بهبود مهارت نویسندگی بیان می‌کنیم.

  • زمان زیادی را صرف مطالعه کنید؛ ژانرهای مختلف و موضوعات متنوع را بخوانید و تجربه کسب کنید. نوشته‌ها را از دیدگاه یک نویسنده بخوانید و تحلیل کنید.
  • نوشته‌های نویسنده‌های موفق را بخوانید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.
  • همواره در حال تحقیق و پژوهش باشید و از منابع معتبر استفاده کنید.
  • قوانین پایه نویسندگی، شامل دستور زبان و نگارش را بیاموزید.
  • در کارگاه‌های نویسندگی شرکت کنید.
  • از بیان کردن ایده‌های خود نترسید.
  • زمان زیادی را صرف نوشتن کنید؛ هرچه بیشتر تمرین کنید، مهارت بیشتری در نوشتن پیدا خواهید کرد. حتی گاهی به صورت تفریحی هم بنویسید و از دیگران بخواهید درباره نوشته‌های شما نظر دهند.
  • سبک نوشتاری خود را با تمرین کردن پیدا کنید.
  • در هر نوشته، بر یک موضوع تمرکز کنید.
  • واضح و قابل فهم بنویسید؛ کلمات غیرضروری و کلمات اضافه یا اصطلاحاً حشو را از نوشته‌های خود حذف کنید.
  • از تکنیک داستان‌سرایی در نوشته‌های خود استفاده کنید.
  • سعی کنید از جملات کوتاه استفاده کنید؛ فهم جملات طولانی، دشوار است.
  • از پاراگراف‌های طولانی استفاده نکنید.
  • از حروف و جملات ربط برای حفظ پیوستگی متن استفاده کنید.
  • از بازخوردها و نظرات سایرین برای نوشته‌های آینده خود استفاده کنید.
  • نوشته خود را پیش از انتشار، حتماً بخوانید و چندین بار ویرایش کنید.
  • از ابزار‌های کاربردی استفاده کنید.
  • نتایج عملکردی محتوای خود را آنالیز کنید؛ یعنی تعداد بازدیدها، تعداد اشتراک‌گذاری‌ها و زمان نشست کاربران و … را دنبال و سپس تحلیل کنید.

 

سخن پایانی درباره بهبود نویسندگی محتوا

برای نویسنده بهتری شدن، نیاز به چیزی بیش از نوشتن و کنار هم قرار دادن واژگان است. نویسندگی محتوا، شبیه نقاشی یا داستان‌سرایی است. نوشته شما باید بتواند مفاهیم را در ذهن خواننده به تصویر بکشد و پیام محتوا را به خوبی به آن‌ها انتقال دهد. هرچه بیشتر بخوانید و بنویسید، قلم قوی‌تری در نویسندگی پیدا خواهید کرد. در جلسه آینده، درباره بازنویسی محتوا و ضرورت استفاده از این تکنیک در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت می‌کنیم.

برای اطلاع از جلسات جدید بلوک بازاریابی محتوا، در فرم سمت راست ثبت نام کنید. خوشحال میشیم که نظرات و پیشنهادهای خودتون رو در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

 

    1 ديدگاه نظر دهيد

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.