انواع محتوای بصری قدرتمند در استراتژی بازاریابی- بخش‌۱

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش بازاریابی محتوا

در جلسه گذشته، اهداف و مزایای بازاریابی محتوا، و همچنین تفاوت این روش و تبلیغات را بیان کردیم. همانطور که می‌دانید، وقتی صحبت از محتوا می‌شود، منظورمان تنها یک محتوای نوشتاری یا بلاگ نیست، بلکه محتوا انواع مختلفی دارد که به منظور موفقیت در زمینه بازاریابی محتوا، باید چندین نوع محتوای نوشتاری و محتوای بصری را بسته به نوع کسب‌وکار و مخاطبین هدف خود، مورد استفاده قرار دهید. در این جلسه از بلوک بازاریابی محتوا، قصد داریم درباره انواع محتوای بصری، ویژگی‌ها، مزایا، معایب هر یک از این محتواها در کسب‌وکارهای مختلف صحبت کنیم. انواع محتوای بصری مورد بررسی در این جلسه، تصویر، ویدئو، اسلاید، اینفوگرافیک و اسکرین‌شات است.

 

انواع محتوای بصری در بازاریابی محتوا

انواع محتوای بصری

محتوای مبتنی بر نوشته، بخش جدایی‌ناپذیر بازاریابی محتوا است. اما برای اینکه بتوانید در دنیای دیجیتال حرفی برای گفتن داشته باشید، لازم است از محتوای بصری متناسب با نوشته در محتواهای خود استفاده کنید.

  • ۶۵ درصد از مردم، مطالب را به صورت بصری یاد می‌گیرند
  • ۹۰ درصد از اطلاعاتی که وارد مغز می‌شود، بصری است.

اهمیت محتوای بصری

  • ۴۳ درصد از ارائه‌هایی که با تصاویر مناسب همراه هستند، قانع‌کننده‌تر هستند.

تمامی این آمارها، لزوم استفاده از ویژگی‌های بصری در محتواها را مشخص می‌کند.

 

۱- تصویر (Image)

یکی از اصلی‌ترین انواع محتوای بصری که لازمه هر کسب‌وکاری است، تصاویر جذاب می‌باشد. در صورت استفاده از تصاویر باکیفیت و مرتبط با متن در نوشته خود، مردم برای خواندن کامل آنچه نوشته‌اید، تمایل بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال طبق گفته وبسایت jeffbullas ، مقاله‌های دارای تصویر، ۹۴ درصد بازدید بیشتری را نسبت به سایر مقاله‌ها بدست می‌آورند.

استفاده از تصویر در مقاله ها

 

به منظور تاثیرگذاری بیشتر، بهتر است از تصاویری که خود طراحی کرده یا عکس گرفته‌اید، استفاده کنید، زیرا به کسب‌وکار شما هویت می‌بخشد، اما ایجاد تصاویر باکیفیت و جذاب نیازمند زمان و هزینه زیادی است. برای حل این چالش، می‌توانید از منابع رایگانی مانند Canva ، Freepik و Pinterest برای پیدا کردن تصاویر باکیفیت، جذاب و منحصربه‌فرد استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از وب‌سایت‌های Flicker و Morguefile که از وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری عکس محسوب می‌شوند، به صورت رایگان استفاده کنید. با توجه به تعداد بسیار زیاد و متنوع تصاویر در این وب‌سایت‌ها، امکان تکراری بودن تصاویر مورد استفاده در پست‌های شما با سایر کسب‌وکارها بسیار کم است.

 

۲- ویدئو (Video)

محتوای ویدئویی

 

شاید بتوان گفت که ویدئوها، موثرترین محتوای بصری در استراتژی‌های بازاریابی محسوب می‌شوند. زیرا می‌توانند مشکلات موجود را نمایش دهند و سپس محصول شما را به عنوان راه‌حلی برای آن مشکلات مطرح ‌کنند. امروزه، اغلب کسب‌وکارها تاثیرگذاری این نوع محتوای بصری را درک کرده‌اند و روز به روز، به اهمیت و محبوبیت ویدئوها افزوده می‌شود. با وجود اینکه محتواهای بصری ارزان‌تری در دسترس هستند، اما ویدئوها، تاثیرگذاری بیشتری در مخاطبان ایجاد می‌کنند. روزانه، یک میلیون نفر برای تماشای ویدئو به یوتیوب مراجعه می‌کنند و این موضوع، محبوبیت این نوع از محتوا بین مردم را نشان می‌دهد. بر اساس مطالعه انجام شده، وجود یک ویدئو در صفحه فرود، باعث افزایش ۸۶ درصدی تبدیل (Conversion) می‌شود.

مزایای ویدئو

  • ویدئوها به دلیل برخورداری از ویژگی‌های بصری، ساده و قابل فهم هستند و اغلب مردم تمایل بیشتری به تماشای ویدئو دارند. اغلب مردم تماشای یک ویدئوی ۳ دقیقه‌ای به جای خواندن یه راهنمای ۳۰ صفحه‌ای را ترجیح می‌دهند.

اهمیت محتوای ویدئویی

 

  • ویدئوها به دلیل برخوداری از کلمات، تصاویر، موسیقی و احساسات انسانی، تاثیرگذاری بیشتر و در نتیجه، ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند.
  • اشتراک‌گذاری ویدئوها از راه‌های مختلف، منجر به گسترش Viral ویدئوها و در نتیجه محبوبیت بیشتر برند شما می‌شود.

معایب ویدئو

  • هزینه و زمان مورد نیاز برای ساخت ویدئو، بیشتر از سایر انواع محتوای بصری می‌باشد.

 

انواع ویدئو جهت رشد و بهبود کسب و کار

ویدئوها، انواع مختلفی دارند که افراد می‌توانند برای ارتقای کسب‌وکار خود از آن‍ها استفاده کند. این ویدئوها، موارد زیر را شامل می‌شود:

  • Demo Video: ویدئوهایی که نشان‌دهنده روند تولید محصول شما هستند و برای آشنایی مخاطبان با کسب‌وکار شما ساخته می‌شود.
  • Brand Video: این ویدئوها، به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی بزرگ‌تر برای نمایش دیدگاه‌ها، محصولات و خدمات کسب‌وکارها ساخته می‌شوند. هدف اصلی این ویدئوها، آگاه‌سازی مردم از برند شرکت و جذب مخاطبان هدف است.
  • Event Video: در صورتی که کسب‌وکارتان اسپانسر یک رویداد، کنفرانس یا نمایشگاه است، یا در آن شرکت می‌کند، ساخت یک ویدئو از حضور در رویداد، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های جالب می‌تواند به اعتبار و محبوبیت کسب‌وکار شما کمک کند. این ویدئوها باید شامل مواردی نظیر خلاقیت، نظرات کارشناسان، داستان موفقیت و فرصت‌های شغلی باشد.
  • Expert Interview: انتشار ویدئوهای مصاحبه با کارشناسان داخلی یا افراد تاثیرگذار در صنعت مربوط به کسب‌وکارتان، باعث ایجاد اعتماد در مخاطبان می‌شود.
  • Educational or How to Videos: این ویدئوها برای آموزش موارد جدید یا ارائه اطلاعات پایه برای درک بهتر کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویدئوها، چگونگی انجام یک کار را معرفی بیان می‌کند.
  • Explainer Videos: این ویدئوها، دلیل نیاز مخاطبان به محصولات یا خدمات را برای مخاطبان توضیح می‌دهد. جنبه تبلیغاتی این ویدئوها بسیار زیاد است. اغلب این ویدئوها بر داستان‌پردازی مناسب تاکید دارند. در این ویدئوها، شخصیت داستان پس از مواجه شدن با یک مشکل، با استفاده از محصولات یا خدمات آن برند، مشکلش برطرف می‌شود.
  • Animated Videos: ویدئوهای انیمیشنی برای کارهایی که نیازمند تصویرسازی بسیار قوی و انتقال داده‌های زیادی است، مناسب می‌باشد. این ویدئوها می‌توانند به دو صورت ۲D و ۳D ساخته شوند.
  • Live Video: این ویدئوها برای نمایش پشت صحنه‌هایی از تلاش‌های شرکت یا ارائه‌های آنلاین ساخته می‌شوند. در حال حاضر و در کسب‌وکارهای ایرانی، این ویدئوها در قسمت لایو اینستاگرام نمایش داده می‌شوند که مردم می‌توانند نظرات و سوالات خود از شرکت را مطرح کنند.
  • ۳۶۰-Degree & Virtual Reality Videos: تماشاگران این ویدئوها می‌توانند با اسکرول کردن، ویدئو را از تمامی جهت‌ها تماشا کنند. این نوع ویدئوها برای نمایش یک مکان یا رخداد مناسب هستند. واقعیت مجازی در این ویدئوها، امکان تجربه بهتر را برای کاربر فراهم می‌کند. این ویدئوها، معمولاً از طریق دستگاه‌هایی نظیر Google Cardboard و Oculus Rift نمایش داده می‌شود.

نکاتی مهم جهت ساخت ویدئوتبلیغاتی

برای ساخت یک ویدئوی تاثیرگذار، باید سوالات زیر را از خود بپرسید تا بتوانید پیش از شروع ساخت ویدئو، طرح و ساختار آن را برنامه‌ریزی کنید.

  • مخاطبان هدف چه کسانی هستند؟
  • هدف از انتشار ویدئو چیست؟ افزایش آگاهی از برند؟ فروش بیشتر یک محصول خاص؟
  • ویدئو در چه پلتفرم‌هایی (فیسبوک، اینستاگرام و …) نمایش داده می‌شوند؟
  • زمان و بودجه مورد نیاز برای ساخت ویدئو چقدر است؟
  • داستان‌پردازی و خلاقیت ویدئو چگونه باید باشد؟
  • کدام KPI های ویدئو (تعداد بازدید، تعداد اشتراک‌گذاری، نرخ کلیک، نرخ تماشا، نرخ تماشای کامل و ….) به عنوان معیار موفقیت ویدئو در نظر گرفته می‌شوند؟

 

ساختار تیم محتوا - جلسه ۱۳ بازازیابی محتوا در کالج تپسل بخوانید

 

۳- اینفوگرافیک (Infographic)

اینفوگرافیک

 

یکی از بهترین ابزارها برای نمایش اطلاعات و آمارهای پیچیده، استفاده از اینفوگرافیک‌ها است. اینفوگرافیک‌، ارائه‌ بصری داده‌ای آماری است که کاربر می‌تواند پیام آن را سریع متوجه شود. مهم‌ترین مزیت اینفوگرافیک‌ها، این است که به کاربر اجازه دریافت حجم وسیعی از اطلاعات را به صورت بصری می‌دهد و همچنین، مردم به راحتی و از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانند اینفوگرافیک را به اشتراک بگذارند.

اینفوگرافیک‌ها از طریق ویژگی‌های بصری جذاب، قادر به نمایش اطلاعات پیچیده به صورت ساده و قابل فهم هستند. محبوبیت اینفوگرافیک‌ها در سال‌های اخیر بیشتر شده است. به منظور بدست آوردن نتیجه مطلوب از اینفوگرافیک‌ها، باید طراحی آن تا جایی که ممکن است، بی‌نقص و تاثیرگذار باشد. طراح باید از رنگ‌ها، اشکال و فونت‌های مناسب استفاده کند تا داده‌های مهم به خوبی به مخاطب منتقل شود. اطلاعاتی که برای قرار دادن در اینفوگرافیک در نظر گرفته‌اید، باید دقیق، معتبر و مرتبط با موضوع باشد. ساده‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین آمارها نیز می‌توانند در قالب تصاویر جذاب، توجه مخاطب را به خود جلب کنند. اینفوگرافیک‌ها باید بخش جدایی‌ناپذیر استراتژی بازاریابی محتوای کسب‌و‌کارتان باشد.

۱۰ ویژگی یک اینفوگرافیک جذاب و تعاملی

۱- ارائه تعداد زیادی داده‌های قابل اعتماد و جذاب: ارائه داده‌های مناسب، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک اینفوگرافیک است یک اینفوگرافیک، بدون داده‌های مفید، تنها یک گرافیک محسوب می‌شود. همچنین، برای انتخاب داده‌ها و آمارها، به منابع معتبر مراجعه کنید. برای دسترسی به آمار و نمودارهای مرتبط با موضوعات رایج در مارکتینگ، در بلاگ Hubspot عضو شوید.

 

۲- تمرکز بر روی موضوعات ارزشمند: هر نوع داده‌ای، ارزش انتشار ندارد. باید موضوعی را انتخاب کنید که مرتبط با کسب‌وکارتان باشد و برای مخاطبان هدف شما مهم باشد. سعی کنید، موضوعی را انتخاب کنید که قلاً در قالب اینفوگرافیک ارائه نشده باشد. این کار، باعث نوآوری بیشتر می‌شود و احتمال viral شدن آن نیز بیشتر می‌شود.

 

۳- ارائه ساده و قابل فهم مطالب: سعی کنید اطلاعات را به گونه‌ای مرتب کنید که متناسب با خط سیر طبیعی چشم باشد. در صورتی که مخاطبین پس از نگاه کردن به اینفوگرافیک دچار سردرگمی شوند، نشان‌دهنده اشتباه شما در جایگذاری مطالب است. به عنوان مثال، در صورت انتشار اینفوگرافیک فارسی، برای جایگذاری مطالب، به خواندن فارسی‌زبانان از راست به چپ دقت داشته باشید.

 

۴- طراحی مناسب و خلاقیت بالا: اینفوگرافیک در سال‌های اخیر از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است، بنابراین، اگه می‌خواهید متمایز از سایرین باشید، باید طراحی منحصربه‌فرد و جذاب داشته باشید. برای این منظور، باید یک یا چند طراح و گرافیست حرفه‌ای در تیم خود داشته باشید. یک اینفوگرافیک بدون طراحی مناسب، تنها یک داده معمولی محسوب می‌شود. ۵۰ پالت رنگ زیبا و متناسب با یکدیگر برای طراحی وب‌سایت، اینفوگرافیک

 

۵- تاکید بر ویژگی‌های بصری به جای متن: سعی کنید تا جایی که امکان دارد، مفاهیم و داده‌ها را با استفاده از المان‌های بصری به مخاطب منتقل کنید و استفاده از متن را به حداقل برسانید. اغلب کاربران اینترنتی عجله دارند و تمایلی به خواندن محتوای متنی طولانی ندارند.

 

۶- خیلی کوتاه یا خیلی طولانی نباشد: به یاد داشته باشید که همواره یک خط فرضی بین ارائه داده‌های کم و ارائه داده‌های بیش از حد در نظر داشته باشید و مواظب باشید که از این خط عبور نکنید و تعادل را حفظ کنید. برای جلوگیری از طولاین شدن اینفوگرافیک، بهترین و مفیدترین نکات هر موضوعی را انتخاب کنید. از طرفی، هدف اصلی اینفوگرافیک‌ها، افزایش اطلاعات مخاطبین است. بنابراین، اینفوگرافیک‌های بیش از حد کوتاه که محتوای کافی نداشته باشند، به زودی فراموش خواهند شد و مورد توجه مخاطبین قرار نمی‌گیرند.

 

۷- خیلی جنبه تبلیغاتی نداشته باشد: آن دسته از اینفوگرافیک‌ها که تنها جنبه تبلیغات کسب‌وکارها را دارد، از جمله اینفوگرافیک‌های ناموفق محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید اینفوگرافیک شما به صورت ویروسی (viral) گسترش یابد، تنها به توضیح داده‌ها، محصولات و خدمات شرکت خود نپردازید، بلکه موضوعی مرتبط با کسب‌وکار خود را انتخاب کنید که مردم، علاقه بیشتری به خواندن و اشتراک‌گذاری آن خواهند داشت.

 

۸- نشان‌دهنده یک برند خاص باشد: با وجود اینکه نمی‌خواهید اینفوگرافیک جنبه تبلیغاتی داشته باشد، می‌خواهید که مردم بدانند اینفوگرافیک‌های موجود در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، توسط شما ساخته شده است. برای رسیدن به این هدف، از المان‌های برند مانند لوگوی شرکت استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از رنگ، فونت و استایل مختص شرکت خود استفاده کنید، به نحوی که مخاطب پس از یک نگاه کوتاه متوجه شود، اینفوگرافیک متعلق به شرکت شما است.

 

۹- واضح و مفهوم باشد: یک اینفوگرافیک خوب، باید بر روی یک موضوع متمرکز باشد، اما هدف از انتشار اینفوگرافیک باید کاملاً مشخص باشد.

 

۱۰- به منبع داده‌ها اشاره شود: در صورتی که داده‌های ارائه شده در اینفوگرافیک، متعلق به شما و بر اساس تحقیقات شما نیست، باید به منابع داده‌ها در اینفوگرافیک اشاره شود.

اینفوگرافیک چه کمکی به کسب‌وکار شما می‌کند؟

اینفوگرافیک، یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که می‌توانند باعث افزایش ترافیک و سئوی وب‌سایت شما شود. در صورت انتشار و تبلیغ یک اینفوگرافیک با کیفیت، علاوه بر اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌نویسان نیز اقدام به انتشار آن در سراسر فضای وبلاگ‌ها می‌کنند. در صورتی که اینفوگرافیک به صورت ویروسی (viral) گسترش یابد، افرد بیشتری با برند شما آشنا می‌شوند که منجر به محبوبیت بیشتر برند شما می‌شود. از آن‌جایی که برخی شبکه‌های اجتماعی در نمایش اینفوگرافیک در اندازه کامل مشکل دارند، هنگام اشتراک‌گذاری آن از طریق شبکه‌های اجتماعی، بهتر است یک تصویر کوچک و یک لینک هدایت‌کننده به وب‌سایت قرار دهید تا مخاطبین بتوانند اینفوگرافیک را به صورت کامل ببینند. این کار، باعث افزایش ترافیک وب‌سایت نیز می‌شود. همچنین، اینفوگرافیک‌ها باعث بدست آوردن تعداد زیادی لینک‌های باکیفیت و در نتیجه، افزایش سئو می‌شود.

اینفوگرافیک‌های بازاریابی دیجیتال منتشر شده توسط کالج تپسل را مشاهده کنید

 

۴- اسلاید (Presentation)

اسلاید

 

نمایش ارائه‌ها در گذشته، محدود به اتاق جلسات میشد، اما امروزه، شما می‌توانید به راحتی ارائه‌های خود را در قالب اسلاید با تمام جهان به اشتراک بگذارید و فعالیت‌های تجاری خود را به طرز چشمگیری گسترش دهید. یک اسلاید عالی، امکان اطلاع‌رسانی و ارتباط با مخاطبین، بدون توجه به نوع دستگاه مورد استفاده آن‌ها را فراهم می‌کند.

عملکرد اسلاید‌ها مشابه اینفوگرافیک‌ها است، اما بر روی رنگ‌ها و طراحی جذاب، تاکید بیشتری دارد تا بتواند خواننده را به متن موجود در اسلاید جذب کند. همچنین، برای موضوعات بسیار طولانی، بهتر است از اسلاید به جای اینفوگرافیک استفاده کنید. با توجه به ارائه اطلاعات بسیار زیاد در اسلایدها، حفظ یکپارچگی اسلایدها از لحاظ فونت، رنگ،  تیترها و … بسیار ضروری است.

اسلاید های کالج تپسل را مشاهده کنید.

 

۵- اسکرین‌شات (Screenshot)

اسکرین شات

 

اسکرین‌شات‌ها، مناسب‌ترین ابزار بصری برای اعتبار بخشیدن به بازاریابی شما است. به عنوان مثال، در صورتی که برای یک اپلیکیشن خاص با عملکردهای مشخص بازاریابی می‌کنید،ارائه اسکرین‌شات‌ها از فضای اپلیکیشن، تاییدیه‌های بصری هستند که مخاطبان برای باور کردن ادعای شما نیاز دارند. همچنین، می‌توانید با استفاده از حاشیه‌نویسی در قسمت‌های خاصی از اسکرین‌شات‌ها (مثلاً کلیک بر گزینه‌های مشخص و …)، مخاطبان را در استفاده از اپلیکیشن به صورت دقیق‌تری راهنمایی کنید. Skitch، یکی از ابزارهای مفید، کاربرپسند و رایگان برای ایجاد گرافیک و متن بر روی عکس است. مزیت این نوع محتوا، ایجاد سریع آن است.

 

سخن پایانی

در این جلسه از بلوک بازاریابی محتوا، درباره انواع محتوای بصری که در استراتژی‌های مختلف بازاریابی کاربرد دارد، صحبت کردیم. محتوای بصری به اعماق ذهن مخاطبان شما نفوذ می‌کنند. بنابراین، با ایجاد محتواهای بصری باکیفیت، اعتبار و محبوبیت برند خود را ارتقا دهید.

ترکیب محتوای نوشتاری و محتوای بصری، می‌توان محتواهای  مختلف ایجاد کرد. در جلسه آینده، انواع محتواها در بازاریابی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای اطلاع از جلسات جدید بلوک بازاریابی محتوا، کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر عضویت سمت راست وارد کنید. خوشحال میشیم که پیشنهادات، انتقادات و تجربه‌های خودتون رو در قسمت نظرات، با ما در میون بگذارید.

 

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.