تولید محتوا سئو چیست و اصول سئو در تولید محتوا چه اهمیتی دارد؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش بازاریابی محتوایی

    سئو (بهینه سازی موتور جستجو)، فرایند افزایش ترافیک وبسایت از طریق قرار گرفتن در صفحه نتایج موتورهای جستجو است که به آن ترافیک ارگانیک می‌گویند. این فرایند شامل مواردی مانند تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا، لینک سازی و موارد فنی است. در این جلسه از دوره بازاریابی محتوا، قصد داریم با مفاهیم سئو محتوا آشنا شویم و پس از اینکه دانستیم سئو محتوا چیست، اصول سئو در تولید محتوا و کارهایی که برای سئو کردن سایت لازم است صورت گیرد را بشناسیم.

    سئو محتوا

    سئو محتوا چیست؟

    برای دریافتن اینکه سئو محتوا چیست، باید بدانیم تولید محتوا سئو فرایند ایجاد و بهینه سازی محتوای شما با هدف کسب رتبه در صفحه اول موتورهای جستجو، مانند گوگل، است تا بتواند ترافیک ورودی به پلتفرم را از موتورهای جستجو جذب کند. این امر با تحقیق در مورد کلمات کلیدی مرتبط و ایجاد محتوای بهینه شده که به هدف کاربر پاسخ می دهد به دست می‌آید. این محتوا می‌تواند یک پست وبلاگ، محصول یا صفحه فرود، ابزار تعاملی یا چیز دیگری باشد. برای اینکه بفهمید منظور از سئو محتوا چیست، ابتدا باید در ذهن خود روشن کنید که هدف اصلی سئو چیست، چه نوع محتواهایی وجود دارد و بهینه سازی محتوا چیست؟

    هدف کلی شما از محتوای سئوی شده چیست؟ سئو محتوا بخشی از On-Page SEO(سئو داخلی) است و هدف این تولید محتوا سئو شده این است برای موتورهای جستجو قابل درک باشد، اما در عین حال نیاز کاربر را برآورده کند و او را راضی نگه دارد.

    اهمیت استفاده از سئو محتوا

    مهم است که بدانیم اهمیت سئو نویسی در بازاریابی محتوا چیست، برای کمک به کسب رتبه بهتر محتوا در گوگل انجام می‌شود. اگر محتوا بهینه نشده باشد، در صفحات اول گوگل قرار نمی‌گیرد، در نتیجه شانس دیده شدن آن توسط کاربر کمتر است. همه محتواهای شما در موتورهای جستجو رتبه خوب نمی‌گیرند و ترافیک ارگانیک دریافت نمی‌کنند؛ فقط محتوایی با موضوعی که کاربر در جستجوی آن است می‌تواند در صفحه‌های اول موتورهای جستجو و در دیدرس کاربران قرار گیرد.

    چرا ورود به صفحه اول مهم است؟

    یک مطالعه در این مورد نشان می‌دهد که تعداد کلیک‌هایی که صفحات وبسایت شما دریافت می‌کنند نه تنها به حضور در صفحه اول نتایج جستجو بستگی دارد، بلکه تا حد زیادی به حضور در رتبه‌های بالای همان صفحه اول نیز بستگی دارد. جایگاه اول در صفحه اول نتایج جستجو توسط بیش از ۲۸٪ از افرادی که جستجو را انجام می‌دهند کلیک می‌شود. این درصد در جایگاه‌های بعدی به نسبت جایگاه کاهش می‌یابد. بنابراین باید سایت شما یکی از جایگاه‌های بالا و اولیه را به خود اختصاص دهد تا کاربران آن را ببینند.

    محتوای سئو شده همچنین به این دلیل مهم است که یک تکنیک بازاریابی نیز محسوب می‌شود؛ تکنیکی که در طول عمر وبسایت شما ادامه می‌یابد. بسیاری از مردم از طریق تبلیغات PPC موقعیت خوبی دارند، اما اگر هزینه آن تبلیغات را متوقف کنند، دیگر ترافیکی برایشان ایجاد نمی‌شود. تولید محتوا سئو خوب بدون توجه به اینکه چه کارهای دیگری برای بازاریابی سایت خود انجام می‌دهید همچنان برای وب سایت شما کار می‌کند.

    معرفی انواع محتوا در تولید محتوای سئو محور

    انواع محتوا در سئو محتوا

    قبل از اینکه به نحوه بهینه سازی محتوای خود بپردازیم، بیایید ببینیم منظور ما از تولید محتوا سئو چیست.

    محتوا می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. می‌تواند متن، تصویر، ویدیو، صدا، اینفوگرافیک یا ترکیبی از این موارد باشد.

    به طور کلی انواع مختلف محتوا عبارتند از:

    • پست‌های وبلاگ: به عنوان پرکاربردترین نوع محتوا شناخته می‌شود که می‌تواند ترکیبی از متن، تصویر و ویدیو در قالب‌های اخبار و مقالات، فهرست‌ها، راهنماها، انتشارات مطبوعاتی یا اطلاعات عمومی باشد.
    • صفحات استاتیک: محتوایی که در صفحات ثابت وبسایت شما یافت می‌شود، مانند “درباره ما”
    • صفحات محصول: صفحاتی که محصولات یا خدمات خاصی را تبلیغ می‌کنند.
    • صفحات فرود: صفحاتی که به طور خاص برای استفاده در کمپین‌های PPC یا به عنوان اولین صفحه‌ای که کاربران هنگام بازدید از وبسایت شما می‌بینند، طراحی شده‌اند.

    اصول سئو در تولید محتوا و سئو محتوا چیست؟

    اصول سئو در تولید محتوا

    ساخت محتوای سئو به معنای ارائه دادن موضوعی است که کاربر به دنبال آن است. حتی اگر بتوانید تخصص منحصربه‌فردی را به اشتراک بگذارید، امتیاز محسوب می‌شود. هر بار که محتوایی را در وبسایت خود منتشر می‌کنید این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما از نظر سئو بهینه شده است.

    بیایید روند را با جزئیات بیشتری مرور کنیم. 

    1. با جستجوی کلمات کلیدی، سئو محتوا را شروع کنید

    اولین قدم در سئو محتوا، جستجوی کلمات کلیدی است. شما باید بدانید که کاربران مشکل و نیاز خود را در گوگل چگونه جستجو می‌کنند. وقتی شما بدانید که چه کلمات و عباراتی توسط مخاطبان جستجو می‌شود، می‌توانید محتوای خود را طوری بنویسید که به نیازهای آنها پاسخ دهد و در نتیجه شانس خود را برای رتبه گرفتن در نتایج جستجو بیشتر کنید.

    برای شروع، شما باید موضوعی را انتخاب کنید که هم برای مخاطب جذاب باشد و هم احتمال اینکه کاربر آن را سرچ کند، بالا باشد. بعد از انتخاب موضوع، باید به جستجوی کلمات کلیدی بپردازید. کلمات کلیدی، دقیقا همان متنی است که کاربر در گوگل سرچ یا جستجو می‌کند. برای مثال اگر موضوع شما “صفر تا صد آموزش سئو  رایگان” است، کلمه کلیدی شما “آموزش سئو” یا “آموزش seo” خواهد بود.

    برای پیدا کردن این کلمات، ابزارهای مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند. برخی از این ابزارها شامل kwfinder، keyword tool، Ahrefs، SEMrush است. وارد این ابزارها شوید و موضوع خود را وارد کنید تا کلمات کلیدی حوزه کاری شما را مشخص کنند. همچنین ابزارهای سئو قابلیت‌های دیگری هم دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

    2. کلمات کلیدی را در عنوان، هدینگ و بدنه محتوای خود به کار ببرید

    اهمیت کلمات کلیدی در سئو محتوا

    همه می‌دانند که کلمه کلیدی اصلی باید در عنوان مقاله سئو شده و عنوان h۱ ظاهر شود، اما آنچه به همان اندازه مهم است به کار بردن کلمه کلیدی یک یا دو بار در دو پاراگراف اول است. یک قانون سرانگشتی وجود دارد که بیان می‌کند محتوای مهم یک صفحه همان محتوایی است که در قسمت بالای صفحه یافت می‌شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که آن بخش به موتورهای جستجو سرنخ‌های بیشتری در مورد آنچه در ادامه محتوا بیان می‌شود بدهد.

    هنگامی که یک کلمه کلیدی خاص را هدف قرار می‌دهید، نباید فقط آن کلمه را بارها تکرار کنید، بلکه از سایر کلمات کلیدی مرتبط با آن کلمه کلیدی اصلی در محتوای خود استفاده کنید. یک راه عالی برای انجام این کار این است که کلمات کلیدی طولانی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی خود را پیدا کنید و از آنها در عنوان‌های فرعی خود استفاده کنید. کلمه کلیدی اصلی خود در کادر جستجوی گوگل تایپ کنید و به پیشنهادات مختلف توجه داشته باشید. اینها کلمات کلیدی خوبی هستند که می‌توانید در زیرعنوان‌ها و محتوای خود بگنجانید.

    چند بار در طول محتوا از کلمه کلیدی استفاده کنیم؟

    هیچ قانونی قطعی وجود ندارد که شما چند بار از کلمه کلیدی در طول محتوا استفاده کنید. تنها توصیه ما این است که هر جایی احساس نیاز کرده اید، از کلمه کلیدی استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که استفاده از کلمه کلیدی در محتوای باید به طور طبیعی و متوازن باشد؛ یعنی نباید بیش از حد از کلمه کلیدی استفاده کنید. برای مثال در هر 1000 کلمه محتوا، بهتر است 8 الی 10 بار کلمه کلیدی را تکرار کنید (به حوزه کاری و کلمه کلیدی شما بستگی دارد).

    3. همیشه از متن در کنار محتوای غیر متنی خود استفاده کنید

    موتورهای جستجو می‌توانند محتوای متنی را بیش از هر نوع محتوای دیگری درک کنند، بنابراین از محتوای متنی در صفحه خود استفاده کنید. به عنوان مثال، فرض کنید یک اینفوگرافیک خوب در مورد یک موضوع طراحی کرده‌اید و می‌خواهید آن را در وبلاگ خود منتشر کنید. فقط اینفوگرافیک را به صفحه اضافه و منتشر نکنید، بلکه سعی کنید از یک محتوای متنی که توضیح دهد اینفوگرافیک در مورد چیست استفاده کنید.

    هنگام انتشار تصاویر، ویدیوها یا صدا می‌توانید از همین دستورالعمل پیروی کنید. به عنوان مثال، اگر پادکستی را منتشر می‌کنید، می‌توانید توضیحات پادکست و حتی رونوشت متنی داشته باشید تا هم کاربران و هم موتورهای جستجو بتوانند درک بهتری از محتوای صوتی شما داشته باشند.

    4. نیاز کاربر را شناسایی کرده و از ابتدا به طور واضح به آن پاسخ دهید

    قبل از انتشار هر نوع محتوایی در وبسایت خود، باید هدف کاربر را درک کنید. به عبارت دیگر، بدانید کاربران با جستجوی یک عبارت معین چه نتیجه‌ای را می‌خواهند ببینند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار، استفاده از صفحه نتایج گوگل است، زیرا گوگل قبلاً در درک نیاز کاربران در جستجوهای مختلف، بسیار خوب عمل کرده است.

    به عنوان مثال از نتایج جستجوی گوگل متوجه شدیم که برای عبارات سوالی مانند “چطور”، “دستورالعمل” و … که جستجو شده‌اند، سعی کنید پاسخ را در قسمت بالای صفحه و محتوای خود ارائه دهید و سپس جزئیات بیشتری را در ادامه مطرح کنید.

    در گذشته مقدمه‌های طولانی می‌نوشتیم تا خوانندگان بتوانند قبل از رسیدن به پاسخ زمان بیشتری را صرف خواندن آنها کنند و در وبسایت بمانند، اما دیگر این کار برای سئو محتوا اصولی نیست و جواب نمی‌دهد. ابتدا پاسخ نیاز کاربر را بدهید و سپس مقاله خود را برای ارائه اطلاعات بیشتر گسترش دهید.

    5. از لینک سازی داخلی در تولید محتوای سئو خود استفاده کنید

    لینک سازی داخلی یکی از مهم‌ترین اصول سئوی محتوا است اما اصول خاص خود را دارد. اول از همه لینک سازی داخلی به معنای لینک دادن به صفحات دیگر سایت خود از داخل محتوا است؛ یعنی از محتوا به صفحات دیگر سایت خود لینک میدهید. این کار دو هدف کلی دارد؛

    اولین هدف لینک سازی داخلی کمک کردن به کاربران است. در واقع لینکسازی داخلی به کاربران کمک می‌کند تا صفحات مرتبط را به راحتی پیدا کنند. مثلا اگر مقاله‌ای درباره “آموزش سئو” دارید، می‌توانید در آن به یک مقاله دیگر که توضیح می‌دهد “چگونه کلمات کلیدی پیدا کنیم” لینک بدهید. این کار باعث می‌شود کاربران مقالات مختلف سایت شما را بررسی کنند و مدت بیشتری در سایت شما بمانند.

    هدف دوم موتورهای جستجو است. با لینک دادن به صفحات مختلف سایت، شما به گوگل کمک می‌کنید تا محتوای سایت شما را بهتر درک کرده و ارتباط بین صفحات مختلف را تشخیص دهد. این کار باعث می‌شود صفحات مهم‌تر سایت شما سریع‌تر ایندکس شوند و در نتایج جستجو رتبه بهتری بگیرند.

    برای اینکه لینک سازی داخلی مؤثر باشد، از انکر تکست‌های معنادار استفاده کنید؛ انکر تکست یعنی همان متنی که به آن لینک می‌دهید. انکرتکست بهتر است کلمه کلیدی یا کلمات مرتبط (کلمات فرعی) صفحه‌ای که لینک می‌دهید، باشد.

    6. با سایر وبسایت‌های با کیفیت بالا لینک سازی کنید

    بک لینک سازی

    آیا می‌دانید در سئو اهمیت بک لینک چیست؟ علاوه بر لینک دادن به مقالات خود، ایده خوبی است که با سایر وبسایت‌ها یا منابع با کیفیت بالا لینک سازی انجام دهید، مشروط بر اینکه:

    • به کاربران کمک کنند تا در مورد یک موضوع بیشتر مطالعه کنند
    • به وبسایتی که به آن لینک خواهید داد اعتماد دارید
    • شما این کار را با دریافت مبلغی انجام دهید (که فروش لینک محسوب می‌شود و مجاز نیست)

    در استفاده از لینک‌های خارجی زیاده روی نکنید، اما از لینک دادن در زمانی که منطقی است نترسید.

    7. خواندن محتوا را برای کاربران آسان کنید

    برای اینکه کاربران به راحتی محتوای شما را بخوانند، باید طراحی و ساختار محتوا را به گونه‌ای انجام دهید که خواندن آن ساده و راحت باشد. می‌توانید از سبک‌های قالب بندی برای آسان کردن خواندن استفاده کنید، به ویژه برای کاربرانی که دوست دارند سرسری مطالعه کنند. برای اینکه خوانایی محتوای خود را آسان کنید، نکات زیر را هنگام تولید محتوا در نظر داشته باشید:

    • از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید.
    • برای برجسته کردن بخش‌هایی از محتوا که مهم هستند، از حروف برجسته و کج استفاده کنید.
    • از لیست‌ها برای ترسیم مراحل استفاده کنید.
    • از جملات کوتاه استفاده کنید.
    • از فونتی استفاده کنید که به راحتی در همه دستگاه‌ها خوانده شود (و به اندازه کافی بزرگ باشد).
    • فضای خالی کافی بین پاراگراف‌های خود اضافه کنید.
    • از تیترها و زیر تیترها استفاده کنید.

    8. عناصر غیر متنی را نیز بهینه کنید (استفاده از متن جایگزین)

    همانطور که در بالا ذکر شد، محتوا می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد و لزوما متن نیست. هنگام اضافه کردن عناصر غیر متنی دیگر به محتوای خود، مطمئن شوید که بهینه شده است. رایج‌ترین آنها تصاویر هستند و همه تصاویر موجود در محتوای شما باید:

    • اندازه و حجم مناسب تصاویر: تصاویر نباید بیش از حد بزرگ و پرحجم باشند؛ زیرا سرعت بارگذاری سایت را کاهش می‌دهند. از ابزارهایی مثل imagecompressor.com برای فشرده‌سازی تصاویر استفاده کنید.
    • انتخاب فرمت صحیح: از فرمت‌هایی مثل JPEG، PNG یا WebP برای تصاویر استفاده کنید.
    • استفاده از نام فایل مناسب: برای تصاویر نام‌هایی مرتبط انتخاب کنید که شامل کلمات کلیدی باشد. به‌عنوان مثال از LSI-keywords.jpg به جای ۳۴۵afg.jpg استفاده کنید.
    • اضافه کردن متن جایگزین (Alt Text): برای هر تصویر، متن جایگزین مرتبط بنویسید. این متن به موتورهای جستجو کمک می‌کند محتوای تصویر را بهتر درک کنند و همچنین زمانی که تصویر به هر دلیلی برای مخاطبان باز نشد، به راحتی بفهمند که چه تصویری بوده است.
    • تنظیم ابعاد مناسب: ابعاد تصاویر را به گونه‌ای تنظیم کنید که متناسب با طرح سایت باشد و به صورت ریسپانسیو (واکنش‌گرا) عمل کند.
    • استفاده از تصاویر مرتبط و باکیفیت: تصاویر باید به محتوای شما ارتباط مستقیم و کیفیت بالایی داشته باشند.

    توضیح کوتاه عکس: یک خط متن را در زیر تصویر قرار دهید تا توضیح دهید که تصویر در مورد چیست.

    9. صفحات مرتبط را با هم در یک دسته‌بندی، گروه‌بندی کنید

    در حالی که این ارتباط مستقیمی با سئو محتوا ندارد، برای سئوی کلی شما خوب است. گوگل هنگام کرال کردن یک صفحه، در درجه اول به محتوای یافت شده در آن صفحه علاقه‌مند است، اما همچنین در نظر می‌گیرد که صفحه به کجا تعلق دارد. به عبارت دیگر، شما باید مطالب را دسته‌بندی کرده و صفحات خود را با هم گروه‌بندی کنید تا مطمئن شوید که ساختار سایت شما در منو منعکس می‌شود.

    برای این کار قوانین ساده زیر را دنبال کنید:

    • تعدادی دسته ایجاد کنید.
    • مقالات مرتبط را به هر دسته اضافه کنید.
    • دسته‌بندی‌های خود را بهینه کنید.
    • دسته‌ها را در منوی اصلی خود اضافه کنید (می‌توانید آنها را موضوع یا هر چیز دیگری که می‌خواهید نامگذاری کنید)
    • اطمینان حاصل کنید که زیر منوها به کاربران اجازه می‌دهد تا به سمت دسته والد هدایت شوند.

    10. از محتوای همیشه سبز در تولید محتوا سئو خود استفاده کنید

    محتوای همیشه سبز یعنی محتوایی که همیشه کاربردی و مفید است و با گذشت زمان ارزش خودش را از دست نمی‌دهد. برخلاف اخبار یا موضوعات ترند که زود فراموش می‌شوند، این نوع محتوا تارخ ندارند و همیشه به نیازهای مخاطبان هستند.

    محتوای همیشه سبز در نتایج جستجوی گوگل ماندگارتر است و تا زمانی که رتبه دارد کلیک و بازدید می‌گیرد. برای داشتن چنین محتوایی، به نیازهای همیشگی مخاطبان فکر کنید و موضوعاتی را انتخاب کنید که همیشه برای مخاطبان جذاب باشد.

    11. محتواهای خود را به‌روزرسانی کنید.

    به‌روزرسانی محتوا یکی از مهم‌ترین کارهایی سئوی محتوا است. گوگل الگوریتمی دارد به نام Freshness Google که توجه بیشتری به محتوای جدید می‌کند. همچنین مخاطبان وقتی ببینند سایت شما همیشه اطلاعات به‌روز و دقیق ارائه می‌دهد، بهتر اعتماد خواهند کرد. به همین دلیل به‌روزرسانی محتوا تاثیر مستقیمی روی سئو سایت دارد. بهتر است هر چند ماه یک‌بار محتوای سایت خود را بررسی و در صورت نیاز، به‌روزرسانی کنید.

    چگونه محتوا را به‌روزرسانی کنیم؟

    • اضافه کردن اطلاعات جدید: اگر اطلاعات تازه‌ای در مورد موضوع مقاله وجود دارد، آن را اضافه کنید. برای مثال آمارهای جدید یا تغییرات در روندها.
    • بررسی لینک‌ها: لینک‌های داخلی و خارجی را چک کنید تا مطمئن شوید هنوز معتبر و فعال هستند. اگر به صفحه‌ای لینک داده‌اید که اکنون حذف شده یا به هر دلیلی معتبر نیست، آن لینک را به‌روزرسانی کنید.
    • بهبود کیفیت متن: جملات را روان‌تر کنید، اشتباهات نگارشی را اصلاح کنید و از کلمات کلیدی جدید و مرتبط استفاده کنید.
    • اضافه کردن عناصر بصری: تصاویر، ویدئوها یا نمودارهای جدیدی اضافه کنید که ارزش محتوا بیشتر شود.

    استفاده از کلمات کلیدی مشابه: محتوای خود را چک کنید، اگر محتوا روی برخی کلمات بازدید میگیرد، اما کلیک کمی دارد، در محتوا بیشتر از آن کلمات استفاده کنید.

    اصول سئو در تولید محتوا

    12. همیشه از یک CTA در پایان محتوای خود استفاده کنید.

    تا اینجا دریافتیم که هدف اصلی سئو محتوا چیست. همانطور که اشاره شد هدف اصلی سئو محتوا برآوردن نیاز کاربر است، اما به همان اندازه برآوردن اهداف شما به عنوان یک ناشر هم مهم است. هر محتوایی که در وبسایت شما منتشر می‌شود باید هدفی داشته باشد. منظور از هدف این است که “می‌خواهید کاربران پس از خواندن محتوای شما چه کاری انجام دهند؟”

    آیا می‌خواهید مشترکان ایمیل بیشتری داشته باشید؟ پس در انتهای پست‌های خود یک کادر ثبت نام قرار دهید.

    آیا می‌خواهید مردم محصولات و خدمات شما را بخرند؟ پس حتما در محتوای خود CTA برای هدایت ترافیک به صفحات فروش خود اضافه کنید.

    آیا می‌خواهید روی تبلیغات شما کلیک شود؟ پس مطمئن شوید که تبلیغات در زمانی که کاربران در حال خواندن محتوا هستند قابل مشاهده باشند.

    آیا می‌خواهید کاربران برای مدت طولانی‌تری با وبسایت شما تعامل داشته باشند و بمانند؟ یک بخش مقالات مرتبط زیر پست اضافه کنید.

    هدف شما هرچه که باشد، باید برای کاربران مشخص باشد که گام بعدی در ادامه سفر آنها چیست.

    Sending
    User Review
    0 (0 votes)

    اعلام ديدگاه