سئو (بهینه سازی موتور جستجو)، فرایند افزایش ترافیک وبسایت از طریق قرار گرفتن در صفحه نتایج موتورهای جستجو است که به آن ترافیک ارگانیک میگویند. این فرایند شامل مواردی مانند تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا، لینک سازی و موارد فنی است. در این جلسه از دوره بازاریابی محتوا، قصد داریم با مفاهیم سئو محتوا آشنا شویم و پس از اینکه دانستیم سئو محتوا چیست، اصول سئو در تولید محتوا و کارهایی که برای سئو کردن سایت لازم است صورت گیرد را بشناسیم.
برای دریافتن اینکه سئو محتوا چیست، باید بدانیم تولید محتوا سئو فرایند ایجاد و بهینه سازی محتوای شما با هدف کسب رتبه در صفحه اول موتورهای جستجو، مانند گوگل، است تا بتواند ترافیک ورودی به پلتفرم را از موتورهای جستجو جذب کند. این امر با تحقیق در مورد کلمات کلیدی مرتبط و ایجاد محتوای بهینه شده که به هدف کاربر پاسخ می دهد به دست میآید. این محتوا میتواند یک پست وبلاگ، محصول یا صفحه فرود، ابزار تعاملی یا چیز دیگری باشد. برای اینکه بفهمید منظور از سئو محتوا چیست، ابتدا باید در ذهن خود روشن کنید که هدف اصلی سئو چیست، چه نوع محتواهایی وجود دارد و بهینه سازی محتوا چیست؟
هدف کلی شما از محتوای سئوی شده چیست؟ سئو محتوا بخشی از On-Page SEO(سئو داخلی) است و هدف این تولید محتوا سئو شده این است برای موتورهای جستجو قابل درک باشد، اما در عین حال نیاز کاربر را برآورده کند و او را راضی نگه دارد.
مهم است که بدانیم اهمیت سئو نویسی در بازاریابی محتوا چیست، برای کمک به کسب رتبه بهتر محتوا در گوگل انجام میشود. اگر محتوا بهینه نشده باشد، در صفحات اول گوگل قرار نمیگیرد، در نتیجه شانس دیده شدن آن توسط کاربر کمتر است. همه محتواهای شما در موتورهای جستجو رتبه خوب نمیگیرند و ترافیک ارگانیک دریافت نمیکنند؛ فقط محتوایی با موضوعی که کاربر در جستجوی آن است میتواند در صفحههای اول موتورهای جستجو و در دیدرس کاربران قرار گیرد.
چرا ورود به صفحه اول مهم است؟
یک مطالعه در این مورد نشان میدهد که تعداد کلیکهایی که صفحات وبسایت شما دریافت میکنند نه تنها به حضور در صفحه اول نتایج جستجو بستگی دارد، بلکه تا حد زیادی به حضور در رتبههای بالای همان صفحه اول نیز بستگی دارد. جایگاه اول در صفحه اول نتایج جستجو توسط بیش از ۲۸٪ از افرادی که جستجو را انجام میدهند کلیک میشود. این درصد در جایگاههای بعدی به نسبت جایگاه کاهش مییابد. بنابراین باید سایت شما یکی از جایگاههای بالا و اولیه را به خود اختصاص دهد تا کاربران آن را ببینند.
محتوای سئو شده همچنین به این دلیل مهم است که یک تکنیک بازاریابی نیز محسوب میشود؛ تکنیکی که در طول عمر وبسایت شما ادامه مییابد. بسیاری از مردم از طریق تبلیغات PPC موقعیت خوبی دارند، اما اگر هزینه آن تبلیغات را متوقف کنند، دیگر ترافیکی برایشان ایجاد نمیشود. تولید محتوا سئو خوب بدون توجه به اینکه چه کارهای دیگری برای بازاریابی سایت خود انجام میدهید همچنان برای وب سایت شما کار میکند.
قبل از اینکه به نحوه بهینه سازی محتوای خود بپردازیم، بیایید ببینیم منظور ما از تولید محتوا سئو چیست.
محتوا میتواند اشکال مختلفی داشته باشد. میتواند متن، تصویر، ویدیو، صدا، اینفوگرافیک یا ترکیبی از این موارد باشد.
به طور کلی انواع مختلف محتوا عبارتند از:
ساخت محتوای سئو به معنای ارائه دادن موضوعی است که کاربر به دنبال آن است. حتی اگر بتوانید تخصص منحصربهفردی را به اشتراک بگذارید، امتیاز محسوب میشود. هر بار که محتوایی را در وبسایت خود منتشر میکنید این دستورالعملها را دنبال کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما از نظر سئو بهینه شده است.
بیایید روند را با جزئیات بیشتری مرور کنیم.
بعد از مشخص شدن موضوع که با در نظر گرفتن احتمال جذب ترافیک و … انتخاب شده، باید به جستجوی کلمات کلیدی بپردازید.
دانستن اینکه چه کلمات کلیدی توسط کاربران جستجو میشود، دو هدف اصلی را دنبال کند:
نتیجه تحقیق کلمات کلیدی در سئو محتوا چیست؟ نتیجه رعایت اصول سئو در تولید محتوا باید سه چیز باشد:
شما از این موارد به عنوان بخشی از فرآیند تولید محتوا و سئو استفاده خواهید کرد. برای دقیقتر شدن:
همه میدانند که کلمه کلیدی اصلی باید در عنوان مقاله سئو شده و عنوان h۱ ظاهر شود، اما آنچه به همان اندازه مهم است به کار بردن کلمه کلیدی یک یا دو بار در دو پاراگراف اول است. یک قانون سرانگشتی وجود دارد که بیان میکند محتوای مهم یک صفحه همان محتوایی است که در قسمت بالای صفحه یافت میشود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که آن بخش به موتورهای جستجو سرنخهای بیشتری در مورد آنچه در ادامه محتوا بیان میشود بدهد.
هنگامی که یک کلمه کلیدی خاص را هدف قرار میدهید، نباید فقط آن کلمه را بارها تکرار کنید، بلکه از سایر کلمات کلیدی مرتبط با آن کلمه کلیدی اصلی در محتوای خود استفاده کنید. یک راه عالی برای انجام این کار این است که کلمات کلیدی طولانی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی خود را پیدا کنید و از آنها در عنوانهای فرعی خود استفاده کنید. کلمه کلیدی اصلی خود در کادر جستجوی گوگل تایپ کنید و به پیشنهادات مختلف توجه داشته باشید. اینها کلمات کلیدی خوبی هستند که میتوانید در زیرعنوانها و محتوای خود بگنجانید.
موتورهای جستجو میتوانند محتوای متنی را بیش از هر نوع محتوای دیگری درک کنند، بنابراین از محتوای متنی در صفحه خود استفاده کنید. به عنوان مثال، فرض کنید یک اینفوگرافیک خوب در مورد یک موضوع طراحی کردهاید و میخواهید آن را در وبلاگ خود منتشر کنید. فقط اینفوگرافیک را به صفحه اضافه و منتشر نکنید، بلکه سعی کنید از یک محتوای متنی که توضیح دهد اینفوگرافیک در مورد چیست استفاده کنید.
هنگام انتشار تصاویر، ویدیوها یا صدا میتوانید از همین دستورالعمل پیروی کنید. به عنوان مثال، اگر پادکستی را منتشر میکنید، میتوانید توضیحات پادکست و حتی رونوشت متنی داشته باشید تا هم کاربران و هم موتورهای جستجو بتوانند درک بهتری از محتوای صوتی شما داشته باشند.
قبل از انتشار هر نوع محتوایی در وبسایت خود، باید هدف کاربر را درک کنید. به عبارت دیگر، بدانید کاربران با جستجوی یک عبارت معین چه نتیجهای را میخواهند ببینند. سادهترین راه برای انجام این کار، استفاده از صفحه نتایج گوگل است، زیرا گوگل قبلاً در درک نیاز کاربران در جستجوهای مختلف، بسیار خوب عمل کرده است.
به عنوان مثال از نتایج جستجوی گوگل متوجه شدیم که برای عبارات سوالی مانند “چطور”، “دستورالعمل” و … که جستجو شدهاند، سعی کنید پاسخ را در قسمت بالای صفحه و محتوای خود ارائه دهید و سپس جزئیات بیشتری را در ادامه مطرح کنید.
در گذشته مقدمههای طولانی مینوشتیم تا خوانندگان بتوانند قبل از رسیدن به پاسخ زمان بیشتری را صرف خواندن آنها کنند و در وبسایت بمانند، اما دیگر این کار برای سئو محتوا اصولی نیست و جواب نمیدهد. ابتدا پاسخ نیاز کاربر را بدهید و سپس مقاله خود را برای ارائه اطلاعات بیشتر گسترش دهید.
یکی دیگر از عناصر تولید محتوا و سئو لینک داخلی است. در محتوای خود، به صفحات دیگر وبسایت خود لینک دهید تا به کاربران کمک کنید در مورد یک موضوع خاص اطلاعات بیشتری کسب کنند و همچنین خزندههای موتورهای جستجو صفحات بیشتری از سایت شما را در صفحه نتایج فهرست کنند.
لینکهای داخلی باعث ایجاد «ارتباط محتوا» میشوند که به گوگل کمک میکند معنای محتوا را بهتر درک کند. هنگام افزودن لینکهای داخلی، از انکر تکستهای معنادار استفاده کنید تا خزندهها بتوانند ایده خوبی از محتوای صفحه لینک داده شده به دست آورند.
آیا میدانید در سئو اهمیت بک لینک چیست؟ علاوه بر لینک دادن به مقالات خود، ایده خوبی است که با سایر وبسایتها یا منابع با کیفیت بالا لینک سازی انجام دهید، مشروط بر اینکه:
در استفاده از لینکهای خارجی زیاده روی نکنید، اما از لینک دادن در زمانی که منطقی است نترسید.
مطالب خود را برای خواندن آسان کنید. میتوانید از سبکهای قالب بندی برای آسان کردن خواندن استفاده کنید، به ویژه برای کاربرانی که دوست دارند سرسری مطالعه کنند.
همانطور که در بالا ذکر شد، محتوا میتواند اشکال مختلفی داشته باشد و لزوما متن نیست. هنگام اضافه کردن عناصر غیر متنی دیگر به محتوای خود، مطمئن شوید که بهینه شده است. رایجترین آنها تصاویر هستند و همه تصاویر موجود در محتوای شما باید:
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
در حالی که این ارتباط مستقیمی با سئو محتوا ندارد، برای سئوی کلی شما خوب است. گوگل هنگام کرال کردن یک صفحه، در درجه اول به محتوای یافت شده در آن صفحه علاقهمند است، اما همچنین در نظر میگیرد که صفحه به کجا تعلق دارد. به عبارت دیگر، شما باید مطالب را دستهبندی کرده و صفحات خود را با هم گروهبندی کنید تا مطمئن شوید که ساختار سایت شما در منو منعکس میشود.
برای این کار قوانین ساده زیر را دنبال کنید:
محتوا برای همیشه تازه نمیماند، پس باید تلاش کنید تا محتوای خود را به روز نگه دارید تا گوگل و کاربران را راضی نگه دارید.
زمانی که روند تخمینی ترافیک برای لیست جستجوهای برتر گوگل بالا و پایین میشود، به این دلیل است که آن موضوع به محتوای تازه نیاز دارد. کاربران لیستی از جستجوهای برتر گوگل از سال گذشته را نمیخواهند؛ آنها محتوای به روز میخواهند. هر کاهش زمانی اتفاق میافتد که محتوای ما کهنه میشود، و هر افزایش زمانی اتفاق میافتد که صفحه را بهروزرسانی میکنیم.
تا اینجا دریافتیم که هدف اصلی سئو محتوا چیست. همانطور که اشاره شد هدف اصلی سئو محتوا برآوردن نیاز کاربر است، اما به همان اندازه برآوردن اهداف شما به عنوان یک ناشر هم مهم است. هر محتوایی که در وبسایت شما منتشر میشود باید هدفی داشته باشد. منظور از هدف این است که “میخواهید کاربران پس از خواندن محتوای شما چه کاری انجام دهند؟”
آیا میخواهید مشترکان ایمیل بیشتری داشته باشید؟ پس در انتهای پستهای خود یک کادر ثبت نام قرار دهید.
آیا میخواهید مردم محصولات و خدمات شما را بخرند؟ پس حتما در محتوای خود CTA برای هدایت ترافیک به صفحات فروش خود اضافه کنید.
آیا میخواهید روی تبلیغات شما کلیک شود؟ پس مطمئن شوید که تبلیغات در زمانی که کاربران در حال خواندن محتوا هستند قابل مشاهده باشند.
آیا میخواهید کاربران برای مدت طولانیتری با وبسایت شما تعامل داشته باشند و بمانند؟ یک بخش مقالات مرتبط زیر پست اضافه کنید.
هدف شما هرچه که باشد، باید برای کاربران مشخص باشد که گام بعدی در ادامه سفر آنها چیست.