در جلسه گذشته، درباره تقویم محتوایی و ضرورت استفاده از آن در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت کردیم و نمونههای قابل دانلود از این تقویمها را ارائه کردیم. در این جلسه قصد داریم درباره تکنیکهای نویسندگی برای تولید محتوای موثر صحبت کنیم و نکاتی را برای بهبود نویسندگی محتوا توضیح دهیم. برای این منظور، ابتدا ویژگیهای یک محتوای خوب را توضیح میدهیم و پس از آن، راهکارهای لازم برای نوشتن آن محتوا را توضیح میدهیم.
پس از مشخص شدن ویژگیهای یک نوشته خوب، باید یک نویسنده خوب و مهارتهای او را بشناسیم. نویسنده محتوا بودن کار سادهای نیست و به مهارتهای زیادی نیاز دارد. نویسنده خوب، کسی است که بتواند درباره هر موضوعی یک محتوای خوب، منحصربهفرد و جذاب بنویسد.
یک نویسنده محتوای خوب باید:
نویسندگان بزرگ، بهصورت ناگهانی نویسنده نمیشوند. آیا ممکن است کسی نویسنده خوبی باشد، اما زمان زیادی را صرف خواندن و استفاده از تجارب دیگران نکرده باشد؟ خواندن نوشتههای دیگران به نویسندگان کمک میکند تا هنر نویسندگی را بیاموزند و به آنها الهام میبخشد که بهتر و بیشتر بنویسند و تجربه بدست آورند.
از سوی دیگر، مطالعه منابع مختلف از جمله کتابها، مقالات و وبسایتها باعث میشود نویسنده با مباحث جدید آشنا شده و بهروز بماند. با مطالعه زیاد، نویسندگان میتوانند موضوعات جدید و متنوعی را برای نوشتن انتخاب کرده و به بهترین شکل ممکن آن را انجام دهند.
یکی از ویژگیهای هر محتوایی، برقراری ارتباط است که این ارتباط، یک فعالیت دو طرفه است. بنابراین، هر نویسندهای باید با در نظر داشتن مخاطبین، محتوا را بنویسد، در غیر این صورت، نویسنده موفقی نخواهد بود. نوشتن یک محتوا بدون شناخت مخاطبین هدف، مانند پرتاب یک تیر بدون داشتن هدف است.
به همین دلیل، شما باید به عنوان یک نویسنده محتوا، با استفاده از تکنیکهایی نظیر پرسونای مخاطب (buyer persona)، مخاطبین را خود را بشناسید. درک نیازهای خوانندگان و توانایی برطرف کردن این نیازها از طریق محتوا، یکی از مهمترین معیارهای نویسندگی خوب است. به عنوان مثال، شما هیچگاه یک نامه عاشقانه برای رئیس خود یا یک مقاله برای همسر خود ارسال نمیکنید. چرا این کار را نمیکنید؟ چون مخاطب خود را میشناسید. نوشتن محتوا نیز به همین شکل است.
چگونه محتوای ناموفق را زنده کنیم؟
نویسنده زمانی میتواند به صورت واضح و قابل فهم بنویسد که خودش مطلب را فهمیده باشد و بداند محتوا قرار است چه پیامی را منتقل کند. همچنین، درصورتیکه نویسنده از ویژگیهای خوانندگان اطلاع داشته باشد، سادهتر میتواند مفهوم را به خواننده منتقل کند. یک نویسنده خوب باید با استفاده از تکنیکهایی نظیر انتخاب کلمات و اصطلاحات مناسب، استفاده از تصاویر، استفاده از جملات کوتاه و … هر موضوع پیچیدهای را برای خواننده بهصورت ساده بیان کند.
اگر هنگام نوشتن یک پاراگراف، گیر میکنید و نمیدانید چگونه آنچه در ذهنتان است را در قالب جمله به مخاطب منتقل کنید، باید مهارتهای تحلیلی و ارتباطی خود را تقویت کنید تا بتوانید ایدههای که در ذهن دارید را به هم ربط داده و به رشته تحریر درآورید. همیشه ساده بنویسید، اما این موضوع به این معنی نیست که از کلمات ساده استفاده کنید، بلکه باید همه آنچه که به عنوان محتوای شما نامربوط است را حذف کنید.
محتوایی که تولید میکنید، باید خوانا و قابل فهم باشد. به همین دلیل، تسلط بر قوانین خوانایی از ضرورتهای یک نویسنده خوب است. این قوانین، شامل موارد زیر است:
مقدمه اولین بخش محتوای شماست که خواننده آن را میبیند. در این بخش باید بهطور واضح توضیح دهید که محتوای شما درباره چیست و به چه نیازی به پاسخ میدهد. اگر مقدمه جذاب باشد، خواننده ترغیب میشود که ادامه مطلب را بخواند، در غیر این صورت مخاطب از همان ابتدا مطلب شما میبنند و سراغ مطلب دیگر میرود. برای اینکه مخاطب را ترغیب به خواندن ادامه مطلب کنید، میتوانید با یک سوال شروع کنید یا ابتدا نیاز کاربر را بیان کنید و خیلی کوتاه به آن جواب دهید تا مخاطب برای پیدا کردن ادامه جواب مطلب شما را کامل بخواند.
مخاطبان معمولا وقت زیادی برای خواندن دقیق همه مطالب ندارند. بنابراین محتوای شما باید طوری نوشته شود که بتوان آن را سریع مرور کرد. این کار با استفاده از تیترهای H2، لیستها و برجستهسازی نکات مهم انجام میشود. با این کار مخاطب با نگاهی کوتاه به جواب سوال خود میرسد. حالا اگر نیاز به توضیح بیشتر باشد، توضیحات زیر عنوانها را هم مطالعه میکند.
عنوان محتوا و تیترهای محتوا (h2، h3 و…) باید کوتاه، جذاب و دارای کلمه کلیدی یا کلمات مشابه باشند. وقتی خواننده به مطلب شما وارد میشود، باید سریعا متوجه شود که هر بخش در مورد چه موضوعی است. تیتر محتوا به خواننده کمک میکند که راحتتر در متن حرکت کند و بهتر جواب سوال خود را پیدا کند.
بولتپوینتها یا لیستهای گلولهای نکات کلیدی را مرتب و خوانا میکنند و خواننده محتوای شما سریعتر اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کرده و راحتتر درک میکند. مواقعی که چندین نکته مختلف را میخواهید به مخاطبان توضیح دهید، از بولتپوینتها استفاده کنید.
کلمات بولد شده باعث برجسته شدن نکات مهم شده و خواننده بهتر متوجه نکات اصلی میشود. البته بلد کردن کلمات کلیدی تاثیری روی سئو سایت ندارد، اما به خوانایی بهتر مطلب شما کمک میکند. اما بهتر است نکات کلیدی و بخشهای مهم محتوا را بولد کنید تا بیشتر توجه مخاطبان را جلب کند.
استفاده از تصاویر، نمودارها یا اینفوگرافیکها باعث میشود تا خواننده مطلب را سریعتر و بهتر درک کند. برای اینکه مطالب پیچیده یا فنی را سادهتر و جذابتر کنید، این تکنیک را به کار ببرید. استفاده از تصاویر مرتبط با متن، مخاطب را بیشتر درگیر میکند.
پاراگرافهای بلند خواننده را خسته میکند و تمرکز او را از بین میبرد. برای اینکه خوانایی محتوا بهتر باشد، از پاراگرافهای کوتاه و واضح استفاده کنید. هر پاراگراف باید یک درباره یک موضوع خاص صحبت کند تا خواننده راحتتر مطالب را در ذهن خود دسته بندی کند.
یادتان باشد که مخاطبان شما چه کسانی هستند. اگر مطلب برای عموم جامعه مینویسید، باید از کلمات ساده و روان استفاده کنید تا مخاطبان با خواندن تنها یک بار، تمام مفاهیم را درک کند. از اصطلاحات پیچیده و کلمات با مفهموم پرهیز کنید. تنها در صورتی میتوانید از اصطلاحات استفاده کنید که مخاطبان شما درکی از آن موضوع را داشته باشند. برای مثال اگر مخاطب شما پزشکان هستند، میتوانید از اصطلاحات پزشکی استفاده کنید.
هر محتوایی که به نام شما منتشر میشود، شناسنامه شما محسوب میشود. منحصربهفرد بودن محتوایی که تولید میکنید، نه فقط برای احترام به خوانندگان خود و رعایت قانون کپیرایت، بلکه از لحاظ سئو نیز ضروری است. در صورت انتشار محتوای تکراری، Google میتواند تکراری بودن آن را تشخیص داده و آن محتوا را حذف کند.
تولید محتوای جدید و منحصربهفرد، کاری دشوار است، اما همیشه لازم نیست که محتوای جدید تولید کرد، بلکه یکی از مهارتهای مهمی که یک نویسنده محتوا باید داشته باشد، بازنویسی محتوا است. بازنویسی محتوا به معنی تولید محتوای جدید از محتواهای قبلی در فرمت جدید. درباره بازنویسی محتوا، در جلسات آینده صحبت خواهیم کرد.
آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ را در کالج تپسل بخوانید.
تحقیق و پژوهش، ستون اصلی هر محتوایی است و باید مدتی قبل از آغاز تایپ اولین کلمات آغاز شده باشد. نویسندگان بزرگ باید قادر به تحقیق درباره هر موضوعی باشند و اطلاعات، آمار، ارقام و دیدگاههای مربوط به موضوع مورد نظر را پیدا کرده و از آنها در نوشته خود بهره ببرند. آنها باید بدانند چگونه موضوعات مهم را انتخاب و درباره آن موضوعات تحقیق کنند و درنهایت، به رشته تحریر درآورند. آنها باید بتوانند بهسرعت نسبتاً بالایی، هزاران کلمه را بخوانند و بهترین اطلاعات را از میان آن مطالب استخراج کنند. اینکه نویسنده درباره یک موضوع خاص چیزی نشنیده باشد و اطلاعاتی نداشته باشد، آنقدر مهم نیست؛ بلکه یک نویسنده خوب با مهارت بالای پژوهش میتواند از طریق جستجو و تحقیق، محتوای شگفتانگیزی ایجاد کند.
با توجه به ارتباط بسیار نزدیک استراتژی بازاریابی محتوا و دنیای دیجیتال، دانش دیجیتالی نویسنده بسیار ضروری است. آنها باید اطلاعات پایه درباره وردپرس داشته باشند و به قوانین مربوط به سئو تسلط کافی داشته باشند. الگوریتمهای سئو به صورت مداوم تغییر میکند. بنابراین اگر میخواهید وبسایت یا بلاگ شما همواره در صدر جستجوها باشد، باید نویسندهای انتخاب کنید که بتواند با قوانین سئو همراه باشد و بر اساس آن قوانین، محتوا تولید کند. به عنوان مثال، یک نویسنده خوب کلیدواژههایی که حداکثر ترافیک را به وبسایت هدایت میکند و در عینحال مرتبط با موضوع محتوا است را میشناسد و در محتوای خود از آنها استفاده میکند. البته اغلب کسبوکارها، برای انجام سئو، کارشناس سئو استخدام میکنند، اما بهطور کلی، نویسنده نیز باید تا حدی با مفاهیم سئو و شیوه عملکرد وردپرس آشنا باشد.
کسی میتواند خوب بنویسد و مفهوم و پیام یک محتوا را به خواننده منتقل کند که کاملاً بر قوانین دستور زبان، نگارش و املا تسلط داشته باشد. درک قوی از قوانین دستور زبان، استفاده درست از اصطلاحات و عبارتهای مختصر و معنیدار، چیزی است که با بیشتر خواندن و تمرین بدست میآید.
نویسندگان محتوا باید با گروههای مختلفی در ارتباط باشند. یک نویسنده خوب بهراحتی میتواند با کارشناس محتوا، تولیدکننده ویدئو، طراح گرفیک، کارشناس شبکههای اجتماعی، سردبیران و سایر بخشها همکاری کند. رویکرد مشارکتی و سازگاری نویسندگان و سایر افراد گروه، منجر به موفقیت تیم بازاریابی محتوا خواهد شد.
یکی از اهداف بازاریابی محتوا، ایجاد هویت برای برند و کسب اعتماد مخاطبان است، اما بسیاری از مشتریان از خستهکننده بودن محتواها انتقاد میکنند. یک نویسنده خوب میتواند این مشکل را برطرف سازد. نویسندهای موفق است که بتواند یک موضوع پیچیده را به گونهای ارائه دهد که برای خوانندگان قابل فهم و در عینحال لذتبخش باشد. یکی از مهمترین تکنیکها در بازاریابی محتوا، داستانسرایی است و یک نویسنده خوب باید بتواند از طریق داستانسرایی و خلق سناریو و کاراکتر، مخاطب را جذب کند.
توجه به علائم نگارشی یکی از ویژگیهای مهم یک نویسنده ماهر است. علائم نگارشی مثل ویرگول، نقطه، علامت سوال، علامت تعجب و … متن را زیباتر و خواناتر کرده و پیام نویسنده را بهتر منتقل میکند. تصور کنید متنی بدون هیچ علائم نگارشی نوشته شده باشد. اول از همه قطعا شما بخشی از متن را متوجه نخواهید شد. همچنین بعد از چند دقیقه خواندن متن، از آن محتوا خسته می شوید و سراغ مطلب بعدی میروید. از طرفی اگر محتوای شما علائم نگارشی مانند ویرگول نداشته باشد، ممکن است معنای محتوای شما تغییر کند.
علائم نگارشی مثل یک نقشه برای خواننده عمل است. این علائم نشان میدهد که خواننده کجا باید مکث کند، کجا متن را تمامشده ببیند و کجا منتظر ادامه باشد. یک نویسنده ماهر از این ابزارها برای انتقال بهتر موضوع، تاکید روی نکات مهم و ایجاد نظم در متن استفاده میکند.
ویژگیهای یک محتوای خوب و یک نویسنده خوب را توضیح دادیم. مانند هر کار دیگری، نویسندگی نیز به تمرین و کسب مهارت نیاز دارد. در اینجا، نکاتی را برای بهبود مهارت نویسندگی بیان میکنیم.
یک محتوای خوب در بازاریابی محتوا، چیزی بیش از کنار هم قرار دادن تعدادی واژه است. امروزه کسبوکارها در صنایع مختلف بهطور مرتب به تولید پستهای بلاگ، شبکههای اجتماعی، کتاب الکترونیکی و … میپردازند. با توجه به تولید انبوه محتوا در کسبوکارهای مختلف، مطرح شدن و مورد توجه قرار گرفتن محتوای شما کاری دشوار محسوب میشود، اما غیرممکن نیست. بین یک محتوای خوب و محتوای متوسط، تفاوتهایی وجود دارد که در صورت آگاهی از ویژگیهای محتوای خوب، میتوانید در جهت آن تلاش کنید تا به محتوای برجسته و موثری دست یابید.
اما چه چیزی باعث میشود یک محتوا، خوب به نظر برسد؟
محتوای موثر هیچگاه نمیتواند کلی باشد، بلکه باید برای گروهی خاص از مخاطبین نوشته شود. همواره هنگام نوشتن محتوای خود، مخاطبان هدف آن نوشته و نیازهای آنها را در نظر داشته باشید تا بتوانید راهحلهای مورد نظر آنها را ارائه دهید.
برای مثال اگر شما در حال نوشتن محتوای مرتبط با سئو وبسایت هستید، باید ابتدا بدانید که هدف شما چه نوع افرادی است. افرادی عادی که نمیدانند سئو چیست یا افرادی که با دنیای سئو آشنا هستند و میخواهند در این حوزه حرفه ای شوند. به صورت کلی شما باید مخاطبان خود را بشناسید و با توجه به نیازهای آنها شروع به نوشتن کنید.
هدف شما از تولید محتوا چیست؟ قطعاً میخواهید که محتوای شما در صدر رتبهبندی گوگل قرار گیرد. وقتی میگوییم یک محتوا بهینهسازی شده است، منظور چیست؟ یعنی در این محتوا، عبارات کلیدی درستی استفاده شده است. درصورتیکه یک محتوا دارای این ویژگی باشد، زمانی که کاربران در موتورهای جستجو یا شبکههای اجتماعی، محتوای مورد نظر را جستجو میکنند، محتوای تولیدی شما بهراحتی و بهصورت ارگانیک پیدا میشود.
محتوای شما قرار است چه ارزشی را برای مخاطب فراهم کند؟ آنها از خواندن این محتوا، چه سودی میبرند؟
مطرح کردن این سوالات، باعث هدایت شما در ایجاد محتوا میشود. درصورتیکه ارزشی ایجاد نکنید و سودی برای مخاطب نداشته باشد، محتوای شما مورد توجه قرار نمیگیرد، به اشتراک گذاشته نمیشود و مخاطبین برای خواندن محتوای بیشتر به وبسایت، بلاگ یا شبکه اجتماعی شما بازنمیگردند. این محتوا باید بتواند اطلاعات مخاطب را افزایش دهد.
هیچکس دوست ندارد یک محتوای طولانی، خستهکننده و ازهمگسسته را بخواند. هیچچیز مهمتر از این نیست که خواننده بتواند متن را بهسادگی درک کند و این موضوع، مستلزم ساختار مناسب و خوانایی محتوا است. نداشتن ساختار مناسب، باعث آشفته شدن خواننده میشود. به همین دلیل، باید از طریق ایجاد عناوین و زیر عنوانهای مناسب و منسجم، رعایت دستور زبان و نگارش، بولتبندی و بصری ساختن بخشی از محتوا، آن را خواناتر کنید.
محتوایی که برای مخاطب آموزنده باشد و به اطلاعات آنها اضافه کند، برای مخاطبین جذاب خواهد بود. برای مثال اگر شما در حال نوشتن مقالهای در مورد “راهنمای خرید گوشی موبایل” هستید، باید ویژگیهایی مثل عمر باتری، کیفیت دوربین و سیستم عامل گوشیها را توضیح دهید تا مخاطبی که مطلب شما را میخواند، تصمیم بهتری بگیرد. محتوای آموزنده فقط به توضیح دادن اطلاعات محدود نمیشود، بلکه محتوای شما باید دارای آمار، ارقام، نمودارها و بعضاً پستهای how-to باشد تا به اندازه کافی آموزنده و مفید باشد.
ساختار تیم محتوا - جلسه 13 بازازیابی محتوا در کالج تپسل بخوانید
هر محتوا باید یک دکمه CTA قوی، ساده و واضح در انتها داشته باشد تا خوانندگان را به مرحله بعد هدایت کند. با کلیک روی CTA، تبدیل (convert) اتفاق میافتد. محتوای خوب باید ارتباط دوطرفه با مخاطب برقرار کند. یعنی شما باید به نوعی با او گفتگو کنید و او را ترغیب کنید تا سوالات خود را مطرح کند یا بازخورد بدهد. این ارتباط دوطرفه باعث میشود که مخاطب احساس کند که به آن توجه میشود. به این ترتیب شما نه تنها یک محتوای آموزنده بلکه محتوایی تولید کردهاید که باعث تبدیل مخاطب به مشتری میشود.هر محتوا باید یک دکمه CTA قوی، ساده و واضح در انتها داشته باشد تا خوانندگان را به مرحله بعد هدایت کند. با کلیک روی CTA، تبدیل (convert) اتفاق میافتد. همچنین، بهترین محتواها، دوطرفه هستند و میتوانند با مخاطبین ارتباط برقرار کنند. سبک نوشته، اصطلاحات بهکاررفته و لحن بیان نوشته بر مخاطب بسیار اثرگذار است.
نمونه های موفق بازاریابی محتوا را در کالج تپسل بخوانید
برای نویسنده بهتری شدن، نیاز به چیزی بیش از نوشتن و کنار هم قرار دادن واژگان است. نویسندگی محتوا، شبیه نقاشی یا داستانسرایی است. نوشته شما باید بتواند مفاهیم را در ذهن خواننده به تصویر بکشد و پیام محتوا را به خوبی به آنها انتقال دهد. هرچه بیشتر بخوانید و بنویسید، قلم قویتری در نویسندگی پیدا خواهید کرد. در جلسه آینده، درباره بازنویسی محتوا و ضرورت استفاده از این تکنیک در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت میکنیم.
برای اطلاع از جلسات جدید بلوک بازاریابی محتوا، در فرم سمت راست ثبتنام کنید. خوشحال میشیم که نظرات و پیشنهادهای خودتان را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
خلاصه
جلسه هفتم: در این جلسه از بازاریابی محتوا، درباره نویسندگی محتوا، ویژگیهای یک محتوای خوب و یک نویسنده خوب صحبت میکنیم و تکنیکهایی را برای بهبود نویسندگی بیان میکنیم.
20 ديدگاه نظر دهيد
ممنون از این مطلب
خیلی کامل بود
تصاویر بینش هم عالی بود
راجع به اینکه چطور یک بلاگر عالی شویم هم مطلب بنویسید مرسی
سلام
ممنون از لطف شما
بله حتماً در این خصوص صحبت میکنیم.
مطالب مفیدی بود ،ببخشید من میخوام واقعیات تلخ و شیرین زندگی ام رو به قلم بیارم،من نویسنده نیستم اما علاقه زیادی به نوشتن دارم،ممنون میشم از تون اگه راهنمایی ام کنید ،با سپاس فراوان رامین هستم از استانبول ترکیه،
سلام
خیلی هم عالی رامین عزیز
خوشحالیم که بخشی از مخاطبان کالج مثل شما در خارج از ایران هستند
بله حتما چطور میتونیم کمک تون کنیم؟
سعی کنید از بیان کردن واقیعات های زندگیتون اصلا نترسید مهم ترین چیز این است که شما سعی کنید با ترسهای خود روبه رو شوید امیدوارم به هدف خود برسید
با سلام
متاسفانه فایل پی دی اف خراب است
سلام
خیلی ممنون که اطلاع دادین، پیگیری کردیم به زودی درست میشه
سلام
آیا در بحث تولید محتوا ، نام نویسنده محتوا در پایان محتوا ذکر شود و الزامیست؟
سلام
بله، ذکر نام نویسنده یکی از نکات مهم هست که برای احترام به نویسنده باید رعایت بشه …
سلام مجدد
خیلی از سرعت عمل شما در پاسخگویی متشکرمو خوشحال شدم که خیلی زود جواب سئوالم را فهمیدم
موفق باشید و روزگار بکامتون
ممنون از نظر لطف شما
موفق باشید
سلام و وقت بخیر
برای نگارش محتوا آیا می توان از نگارش زبان محاوره ایی و خودمونی استفاده کرد یا حتما باید نگارش متن محتوا بر اساس نگارش رسمی باشه؟
سلام
بستگی داره این محتوا در کجا قراره منتشر بشه و مخاطب هدفش کیه! اغلب توصیه میشه که اگه محتواها به صورت پست بلاگ نوشته میشن، محاورهای نباشن، اما در شبکههای اجتماعی با توجه به نوع کسبوکار و مخاطب هدف میتونه محاورهای هم باشه.
همه چیز به شما بستگی داره …
سلام وخدا قوت
مطالب بسیار معید و کاربردی بود، سپاس.
بنده نویسنده و شاعر هستم اما تا به حال در فضای مجازی کار نکردم، لطفا راهنمایی کنید که چگونه صاحب شغل تولید محتوا شوم، تشکر.
سلام
ممنون از نظر لطفتون
خوشحالیم که مفید بوده
میتونید پروفایل لینکدینتون رو در زمینه نیروی محتوا کامل کنید یا در سایتهایی که درخواست نیروی محتوا دارن، ثبت نام کنید و همچنین، در کانال متخصصین محتوا (Content Specialists) عضو بشین
موفق باشین
مطالب خیلی خوبی بودن ممنون ازهمگی راستش من نویسنده نیستم اما علاقه ی زیادی به نویسندگی دارم من میخوام درباره شهیدان شجاعی که در راه میهنمان شهید شدن به قلم بیاورم شهیدانی که از آرزو هایشان دست کشیدن وبرای نجات میهنشان جان خود ره فدا کردند
این خیلی خوب است که شما میخواهید واقیعت زندگیتان را به قلم بیاورید من واقعا از ته دل باور دارم که شما میتونی همیشه اگه میخواهی کاری دشوار انجام دهی بایدبه خودت ایمان داشته باشی وبا خودت بگی من میتوانم وقتی که امید را انتخاب کردی یعنی نصف راهو رفتی
سلام،بسیار عالی بود.
ممنون از شما. خوشحالیم که براتون مفید بوده.
سپاسگزارم عالی بود