موفق ترین نمونه‌های بازاریابی محتوا در ایران و جهان – جلسه 14

زمان مطالعه : 10 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش بازاریابی محتوایی

    در جلسات قبل، تمامی اطلاعات و مفاهیم لازم در بازاریابی محتوا را آموزش دادیم. در این جلسه، قصد داریم یک مرور کلی بر آنچه در جلسات قبل گفتیم، داشته باشیم و پس از آن، به معرفی موفق‌ترین کمپین‌های بازاریابی محتوا می‌پردازیم و علت موفقیت آن‌ها را بررسی می‌کنیم. چه کمپین بازاریابی محتوایی موفق محسوب می‌شود؟ با مطالعه تجربه‌های موفقی که در این پست بررسی شده، می‌توانید پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

     

    مروری بر آموزش های بازاریابی محتوا در جلسات گذشته

    تعریف بازاریابی محتوا به صورت مختصر

    بازاریابی محتوا، نوعی رویکرد بازاریابی است که روی تولید و توزیع محتوای ارزشمند و مرتبط با کسب‌وکارها متمرکز است. هدف از این رویکرد، جذب کاربران جدید و حفظ مخاطبین قبلی و در نهایت، تبدیل آن‌ها به مشتری به منظور سودآوری بیشتر برای کسب‌وکارها است. این نوع بازاریابی، بر خلاف تبلیغات و انواع دیگر بازاریابی، رویکرد تهاجمی ندارد و بر جذب کاربر از طریق ارائه محتوای ارزشمند تاکید دارد.

    در جلسات گذشته این بلوک، درباره مفهوم استراتژی بازاریابی محتوا، انواع محتوای نوشتاری و انواع محتوای بصری، برنامه‌ریزی محتوایی، تولید محتوا، ترویج و تبلیغ محتوا، تحلیل و سنجش میزان موفقیت محتوا و نکات دیگری مانند ویژگی‌ها و ساختار تیم محتوا در شرکت‌های مختلف، نقش بازاریابی محتوا در سئو و تکنیک بازنویسی محتوا صحبت کردیم.

    4 مرحله اصلی بازاریابی محتوا

    به طور کلی، می‌توان مراحل بازاریابی محتوا را در تصویر زیر خلاصه کرد.

    مراحل بازاریابی محتوا

    1- برنامه‌ریزی و ایجاد تقویم محتوایی

    پیش از آغاز به تولید محتوا، باید به صورت دقیق بدانید چه محتوایی را با چه هدفی و برای چه مخاطبینی می‌خواهید تولید کنید. برای این منظور، باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. برای شناخت مخاطبین خود، باید پرسونای مخاطب ایجاد کنید. چگونگی ایجاد پرسونای مخاطب را در پست مربوط به آن بخوانید. چگونگی ایجاد تقویم محتوایی در جلسه پنجم بازاریابی محتوا توضیح داده شده است.

    2- تولید محتوا

    پس از شناخت مخاطبین و مشخص شدن اهداف بازاریابی محتوا، باید محتوایی تولید کنید که متناسب با علایق مخاطبین، مرتبط با کسب‌وکارتان و بر اساس موقعیت کاربر در قیف بازاریابی باشد. محتواها انواع مختلفی دارد که در جلسات دوم، سوم و چهارم، انواع آن را توضیح دادده‌ایم. یکی از تکنیک‌های مورد استفاده برای نوشتن محتواها، استفاده از تکنیک داستان‌سرایی است که در جلسه پنجم بلوک توضیح داده شده است. برای تولید محتوای خوب، باید نویسنده خوبی باشید. ویژگی‌های یک محتوای خوب و یک نویسنده خوب را در جلسه هفتم بلوک بازاریابی محتوا مطالعه کنید.

    3- ترویج و تبلیغ محتوا

    در این مرحله، باید محتوایی که تولید کرده‌اید را در محل مناسبی منتشر کنید و در کانال‌هایی که مخاطبین بالقوه شما حضور دارند، تبلیغ کنید. تبلیغ و ترویج محتوا، بخش مهمی از بازاریابی محتوا را شامل می‌شود؛ حتی اگه بهترین محتوا را تولید کنید، اما دیده نشود، برای کسب‌وکار شما هیچ سودآوری ایجاد نخواهد کرد.

    4- آنالیز و تحلیل محتوا

    پس از توزیع و تبلیغ محتوا، باید میزان موفقیت استراتژی بازاریابی محتوای خود را بسنجید تا بتوانید محتوای خود را بهینه‌سازی کنید. برای این منظور، باید معیارهای سنجش خاصی را بسته به اهداف و نوع محتوای خود بسنجید. ابزارهای آنالیز زیادی برای محتوا وجود دارد که بهترین آن‌ها، گوگل آنالیتیکس، وب‌مستر و بافر است.  

    تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

    مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

    میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

     

    نمونه‌های موفق بازاریابی محتوا در ایران و جهان

    در حال حاضر، بیش از 85 درصد از برندها از استراتژی بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند. حدود 60 درصد از بازاریابان در سال 2017 ادعا کردند که با استفاده از بازاریابی محتوا، عملکرد موفق‌تری داشته‌اند. پیش‌بینی می‎شود که بودجه بازاریابی محتوا در سال 2019 به 300 میلیارد دلار نیز خواهد رسید. این موضوع، اهمیت و تاثیرگذاری بازاریابی محتوا را مشخص می‌کند. در این بلوک، درباره اهمیت این نوع از بازاریابی به اندازه کافی صحبت کرده‌ایم. امکان دیده شدن ایده‌های شما توسط مشتریان در بازاریابی محتوا بیشتر از تبلیغات معمول است. در این قسمت، با تعدادی از موفق‌ترین کمپین‌های بازاریابی محتوا آشنا می‌شویم.

     

    1- بلاگ هاب اسپات (HubSpot)

    بلاگ هاب اسپات

    هنگامی که درباره بازاریابی محتوا صحبت می‌کنیم، بلاگ هاب‌اسپات همواره در لیست برترین و موفق‌ترین نمونه‌ها محسوب می‌شود. بازاریابی ربایشی یا inbound marketing، برای اولین بار توسط هاب اسپات مطرح شد و درباره آن محتوا تولید شد. هاب اسپات، توسعه‌دهنده و تبلیغ‌دهنده نرم‌افزارها از طریق بازاریابی ربایشی است. این بلاگ برای معرفی کار خود، به جای پرداختن به تبلیغات پر هزینه، از استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کرد. این شرکت، بلاگ فوق‌العاده‌ای ایجاد کرد و اطلاعات ارزشمندی را در زمینه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال به مخاطبین خود ارائه کرد و از این طریق توانست مخاطبین زیادی را جذب کند و به شرکت خود اعتبار ببخشد.

    بلاگ هاب اسپات به دلیل داشتن محتواهای ارزشمند در فرمت‌های مختلف (مقالات، ایبوک، اینفوگرافیک، وبینار، ویدئوهای آموزشی و…)، به یکی از مراجع و ابزارهای اصلی برای هر کارشناسی تبدیل شده است. این کار، باعث شد که حتی اگر کسی جزء مشتریان هاب اسپات هم نباشد، از بلاگ هاب اسپات به عنوان یک مرجع مطمئن برای یادگیری استفاده می‌کند. بالعکس این اتفاق نیز ممکن است؛ یعنی مخاطب از طریق بلاگ هاب اسپات، به استفاده از سرویس هاب اسپات تشویق می‌شود.

    محتواهایی که در بلاگ هاب اسپات منتشر می‌شوند،بسیار با کیفیت، مرتبط و جذاب است و تمامی معیارهای لازم برای قرار گرفتن در  رتبه‌های بالای موتورهای جستجو را دارد.

    از بلاگ هاب اسپات چه چیزی می‌آموزید؟

    مهم‌ترین نکته‌ای که از بلاگ هاب اسپات باید یاد بگیرید، این است که تمام زمان و تلاش خود را صرف تولید محتوای باکیفیت کنید. همواره، کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید و سعی کنید در کار خود، بهترین باشید.

     

    2- بلاگ بافر (Buffer)

    بلاگ بافر

    بافر، یک اپلیکیشن مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که به شما امکان برنامه‌ریزی دقیق پست‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف و ردیابی نتایج میزان رشد آن‌ها را می‌دهد. اما معجزه اصلی این کسب‌وکار، محصولشان نیست، بلکه نوع بازاریابی محصول است. پایه و اساس بازاریابی آن‌ها، شفافیت و مورد اعتماد بودن است. این دو پارامتر ممکن است ساده به نظر بیاید، ولی نیاز به نبوغ دارد. بافر در حال حاضر، 400 هزار نفر کاربر و حدو 1 میلیون فالوئر در شبکه‌های اجتماعی دارد.

    تیم بافر، علاوه بر اینکه محصول خوبی به مردم ارائه می‌دهد و به صورت واضح می‌گوید چه کاری انجام می‌دهد، چگونگی اجرای کسب‌وکار خود را از طریق ایجاد بلاگ بافر به مخاطبان خود به صورت رایگان آموزش می‌دهند و همین موضوع، منجر به اعتماد بیشتر مردم به آن‌ها می‌شود. بلاگ بافر، تحت عنوان Social Media Blog فعالیت می‌کند و نکات و ترفندهای بسیاری را در زمینه رسانه‌های اجتماعی به صورت رایگان به مردم آموزش می‌دهند.

    هر پست بلاگ، محتوای ارزشمندی است که سطح دانش مخاطب را افزایش می‌دهد. این دقیقاً همان هدف بازاریابی محتوا است که بتواند مخاطب را از طریق ارائه محتوای ارزشمند جذب کند و مخاطبان قبلی را نیز حفظ کند. زمانی که شما پست‌های بلاگ را می‌خوانید، رمز و رازهای بسیاری را می‌آموزید که در راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق به شما کمک می‌کند. تیم محتوای آن‌ها، دقیقاً داستان‌هایی که مردم مایل به شنیدن آن‌ها هستند را در پست‌های بلاگ بیان می‌کنند، جواب مشکلات خاص افراد مختلف را پیدا می‌کنند و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در واقع، مخاطبین هدف خود را به خوبی می‌شناسند و محتوایی را تولید می‌کنند که متناسب با علایق و نیازمندی‌های آن‌ها باشد.

    از بلاگ بافر، چه چیزی می‌آموزید؟

    مهم‌ترین نکته‌ای که از این بلاگ می‌توانید بیاموزید، این است که تمام تمرکز و تلاش خود را در بازاریابی محتوا روی ایجاد محتوای ارزشمند که برای مخاطب مفید باشد، صرف کنید. علاوه بر ارائه محصولات و خدمات خود، مخاطبین و مشتریان خود را مطلع سازید. برخی رمز و رازهای موفقیت کسب‌وکار خود را در اختیار کاربران قرار دهید. برای جلب اعتماد مردم، چه راهی بهتر از بازاریابی محتوا وجود دارد؟

     

    3- ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی – Hootsuite

    بلاگ hootsuite

    Hootsuite، ابزاری برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی است که مدیریت همزمان تمامی اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی را تنها با استفاده از یک ابزار، ممکن می‌سازد. تیم محتوای این ابزار برای بازاریابی کسب‌وکار خود، از وایرال یک ویدئو با ایده بسیار جذاب آغاز کردند.

    ایده این ویدئو بسیار مورد توجه قرار گرفت. این کمپین بازاریابی محتوا، «Game of Social Thrones» نام داشت و برگرفته از سریال محبوب Game of Thrones بود. در صورتی که یکی از طرفداران این سریال هستید، می‌توانید میزان تاثیرگذاری این ویدئو را حدس را بزنید. در صورتی که طرفدار این سریال هستید، متوجه می‌شوید که تیتراژ آغازین و موزیک آن چقدر می‌تواند در جلب مخاطبین موثر باشد. کسانی که این ویدئو را می‌بینند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند و به کسب اطلاعات درباره Hootsuite ترغیب می‌شوند. استفاده از احساسات و عواطف، ترفندی است که در تولید این محتوا مورد استفاده قرار گرفت تا افراد را بدون رویکرد تهاجمی و تبلیغاتی، به سمت Hootsuite هدایت کند.

    از کمپین بازاریابی محتوای Hootsuite، چه چیزی می‌آموزید؟

    همیشه لازم نیست برای داشتن یک کمپین موفق بازاریابی محتوا، اطلاعات مفید را در قالب فرمت‌های آموزشی ارائه داد. ایجاد سرگرمی و استفاده از علایق مردم، یکی از بهترین راه‌ها برای بازاریابی محتوا است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که فکر کنید، ایده‌پردازی کنید و یک راه جدید و خلاق برای برقراری ارتباط با مخاطبین خود انتخاب کنید.

     

    4- وب‌سایت Shutterstock

    بلاگ Shutterstock

    این وب‌سایت، یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای تخصصی در زمینه محتوای بصری است که تخصص خود را در اختیار افراد علاقه‌مندان قرار می‌دهد و به ایده‌پردازی سایر کسب‌وکارها نیز کمک می‌کند. محتواهای ارائه شده توسط این وب‌سایت، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. نمونه‌های اینفوگرافیک shutterstock در سال 2017، به دفعات زیادی اشتراک گذاشته شده است. امسال این وب‌سایت توانست علاوه بر تصاویر، دسته‌بندی موزیک و ویدئو را نیز به وب‌سایت خود اضافه کند که تا به حال بیش از 10 هزار بار به اشتراک گذاشته شده است. بسیاری از کسب‌وکارها، برای محتواهای بصری مورد نیاز خود، از این وب‌سایت استفاده می‌کنند یا از تمپلیت‌های آن استفاده می‌کنند. این وب‌سایت، تنها با ارائه محتواهای بصری توانسته افراد زیادی را به استفاده از وب‌سایت خود سوق دهد.

    همچنین، بلاگ shutterstock، مطالب و محتواهایی زیادی در زمینه طراحی، عکاسی، تصاویر بازاریابی و … دارد که به صورت رایگان تکنیک‌های لازم برای تولید محتواهای بصری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

     

    5- وب‌سایت دیجیکالا مگ

    دیجیکالا مگ

    دیجیکالا مگ، یکی از سرویس های جانبی دیجیکالا است که محتواهای بسیار خوب و به روزی تولید و منتشر می‌کند. این محتواها در فرمت‌های مختلف (ویدئو، مقاله، مصاحبه، پادکست و …) و درباره موضوعات مختلفی از جمله اخبار تکنولوژی، اخبار دیجیکالا، موضوعات مرتبط با دیجیتال، علوم مختلف، سرگرمی، نقد و تحلیل بازی، اپلیکیشن، موسیقی و … تولید می‌شوند. این سایت، برای کسانی که به دنبال اخبار روز دنیای دیجیتال و تکنولوژی هستند، یک منبع ایرانی بسیار خوب محسوب می‌شود. به علاوه، محتواهای دیجیکالامگ به کسب‌وکار اصلی دیجیکالا نیز کمک می‌کند، به این صورت که مخاطبان دیجیکالامگ با خواندن اخبار دیجیکالا، ممکن است به دیجیکالا جذب شوند. به این ترتیب، وجود چنین سایتی که بر اساس محتواهای مختلف ایجاد شده است، بر اعتبار دیجیکالا نیز اضافه می‌کند.

    آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ را در کالج تپسل بخوانید

     

    کالج تپسل، بازاریابی محتوا محسوب می‌شود؟

    کالج تپسل

    کالج تپسل نیز مصداقی از بازاریابی محتوا است و دقیقاً با هدف افزایش سطح اطلاعات کاربران درباره بازاریابی دیجیتال و ارائه اطلاعات ارزشمند در این حوزه، راه‌اندازی شده است. کالج تپسل نیز در دو بخش پست‌های بلاگ و بلوک‌های یادگیری توانسته توجه علاقه‌مند به یادگیری دیجیتال مارکتینگ را جلب کند و حتی از طریق آن، افراد را با کسب‌وکار تپسل آشنا کنند و مخاطبان خود را به مشتریان تپسل تبدیل کنند. ویژگی قابل توجه کالج تپسل، ارائه اطلاعات به صورت رایگان است.

    مطالب موجود در بلوک‌های یادگیری، جنبه آموزشی بسیاری بالایی دارند. هر یک از بلوک‌ها به یک موضوع خاص مرتبط با بازاریابی دیجیتال (بازاریابی اپلیکیشن، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، کسب درآمد از اپلیکیشن) می‌پردازد. مطالب بلوک بسیار جامع هستند، به طوری که با مطالعه هر بلوک، می‌توانید ادعا کنید که مهارت مورد نظر را یاد گرفته‌اید. مطالب موجود در پست‌های بلاگ نیز جزء کارآمدترین و به روزترین مطالب دنیا هستند که به صورت مرتب منتشر می‌شوند و مخاطب را همواره با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ درگیر می‌کنند. مطالب پست‌های بلاگ نیز به 7 بخش اصلی (ابزارها، اسلایدهای آموزشی، اینفوگرافیک، بهترین ویدئوهای تبلیغاتی، داستان موفقیت، ایبوک، مقالات) تقسیم می‌شوند.

     

    5 نکته‌ مهم که باید در کمپین های بازاریابی محتوا به یاد داشته باشید.

    در کمپین‌های بازاریابی محتوایی خود، باید همواره نکات زیر را در نظر داشته باشید:

    1- از داستان‌سرایی استفاده کنید.

    2- با مخاطبین خود صادق باشید و شفافیت داشته باشید.

    3- در موقعیت‌هایی که ممکن است، از ترفند شخصی‌سازی استفاده کنید.

    4- همیشه کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید، اما در صورتی که بتوانید هر دو را با هم داشته باشید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

    5- هیچ‌گاه از محتواهای بصری غافل نشوید.

     

    جمع‌بندی مطالب آخرین جلسه بازاریابی محتوا

    تا به اینجا در بلوک بازاریابی محتوا، درباره مفاهیم مختلف و نکات لازم برای داشتن یک بازاریابی موفق صحبت کردیم. در این جلسه، نمونه‌های موفق بازاریابی محتوا را بررسی کردیم. رمز موفقیت تمامی این نمونه‌ها، ارائه محتوای ارزشمند و مرتبط است. محتوایی که بتواند بر اطلاعات مخاطبین بیفزاید، باعث اعتبار بخشیدن به کسب‌وکار شما می‌شود. بنابراین، برای داشتن یک بازاریابی محتوای موفق، باید تمام تلاشتان را در جهت ایجاد محتوای باکیفیت، ترویج در کانال‌هایی که مخاطبین هدف شما حضور دارند، تحلیل و آنالیز نتایج محتواها و بهبود آن‌ها صرف کنید. دقت داشته باشید که قبل از شروع فعالیت در زمینه بازاریابی محتوا، به اندازه کافی تحقیق و بررسی کنید و برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

    در‌صورتی‌که شما هم تجربه جالبی از بازاریابی محتوا داشته‌اید یا نمونه‌های موفقی در این زمینه می‌شناسید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

      8 ديدگاه نظر دهيد

    1. سلام ممنون از این آموزش بسیار عالی . امیدوارم بتونم از دانشی که در اختیارم گذاشتید در راه اندازی استارت آپ خودم استفاده کنم.

      • سلام
        ممنون از لطف و توجه شما
        خوشحالم که براتون مفید بوده، امیدوارم موفق باشید

    اعلام ديدگاه