در جلسه گذشته، اهداف و مزایای بازاریابی محتوا، و همچنین تفاوت این روش و تبلیغات را بیان کردیم. همانطور که میدانید، وقتی صحبت از محتوا میشود، منظورمان تنها یک محتوای نوشتاری یا بلاگ نیست، بلکه محتوا انواع مختلفی دارد که بهمنظور موفقیت در زمینه بازاریابی محتوا، باید چندین نوع محتوای نوشتاری و محتوای بصری را بسته به نوع کسبوکار و مخاطبین هدف خود، مورد استفاده قرار دهید. در این جلسه از بلوک بازاریابی محتوا، قصد داریم درباره انواع محتوای بصری، ویژگیها، مزایا، معایب هر یک از این محتواها در کسبوکارهای مختلف صحبت کنیم. انواع محتوای بصری موردبررسی در این جلسه، تصویر، ویدئو، اسلاید، اینفوگرافیک و اسکرینشات است.
محتوای مبتنی برنوشته، بخش جداییناپذیر بازاریابی محتوا است. اما برای اینکه بتوانید در دنیای دیجیتال حرفی برای گفتن داشته باشید، لازم است از محتوای بصری متناسب با نوشته در محتواهای خود استفاده کنید.
تمامی این آمارها، لزوم استفاده از ویژگیهای بصری در محتواها را مشخص میکند.
یکی از اصلیترین انواع محتوای بصری که لازمه هر کسبوکاری است، تصاویر جذاب است. در صورت استفاده از تصاویر باکیفیت و مرتبط با متن در نوشته خود، مردم برای خواندن کامل آنچه نوشتهاید، تمایل بیشتری خواهند داشت. بهعنوان مثال طبق گفته وبسایت jeffbullas، مقالههای دارای تصویر، 94 درصد بازدید بیشتری را نسبت به سایر مقالهها بدست میآورند.
بهمنظور تاثیرگذاری بیشتر، بهتر است از تصاویری که خود طراحی کرده یا عکس گرفتهاید، استفاده کنید زیرا به کسبوکار شما هویت میبخشد، اما ایجاد تصاویر باکیفیت و جذاب نیازمند زمان و هزینه زیادی است. برای حل این چالش، میتوانید از منابع رایگانی مانند Canva ، Freepik و Pinterest برای پیدا کردن تصاویر باکیفیت، جذاب و منحصربهفرد استفاده کنید. همچنین، میتوانید از وبسایتهای Flicker و Morguefile که از وبسایتهای اشتراکگذاری عکس محسوب میشوند، به صورت رایگان استفاده کنید. با توجه به تعداد بسیار زیاد و متنوع تصاویر در این وبسایتها، امکان تکراری بودن تصاویر مورد استفاده در پستهای شما با سایر کسبوکارها بسیار کم است.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
شاید بتوان گفت که ویدئوها موثرترین محتوای بصری در استراتژیهای بازاریابی محسوب میشوند. زیرا میتوانند مشکلات موجود را نمایش دهند و سپس محصول شما را به عنوان راهحلی برای آن مشکلات مطرح کنند. امروزه، اغلب کسبوکارها تاثیرگذاری این نوع محتوای بصری را درک کردهاند و روز به روز، به اهمیت و محبوبیت ویدئوها افزوده میشود. باوجود اینکه محتواهای بصری ارزانتری در دسترس هستند، اما ویدئوها تاثیرگذاری بیشتری در مخاطبان ایجاد میکنند. روزانه، یکمیلیون نفر برای تماشای ویدئو به یوتیوب مراجعه میکنند و این موضوع، محبوبیت این نوع از محتوا بین مردم را نشان میدهد. بر اساس مطالعه انجامشده، وجود یک ویدئو در صفحه فرود، باعث افزایش 86 درصدی تبدیل (Conversion) میشود.
ویدئوها انواع مختلفی دارند که افراد میتوانند برای ارتقای کسبوکار خود از آنها استفاده کنند. این ویدئوها موارد زیر را شامل میشود:
برای ساخت یک ویدئوی تاثیرگذار، باید سوالات زیر را از خود بپرسید تا بتوانید پیش از شروع ساخت ویدئو، طرح و ساختار آن را برنامهریزی کنید.
ساختار تیم محتوا - جلسه 13 بازازیابی محتوا در کالج تپسل بخوانید
یکی از بهترین ابزارها برای نمایش اطلاعات و آمارهای پیچیده، استفاده از اینفوگرافیکها است. اینفوگرافیک، ارائه بصری دادهای آماری است که کاربر میتواند پیام آن را سریع متوجه شود. مهمترین مزیت اینفوگرافیکها، این است که به کاربر اجازه دریافت حجم وسیعی از اطلاعات را بهصورت بصری میدهد و همچنین، مردم بهراحتی و از طریق شبکههای اجتماعی میتوانند اینفوگرافیک را به اشتراک بگذارند.
اینفوگرافیکها از طریق ویژگیهای بصری جذاب، قادر به نمایش اطلاعات پیچیده بهصورت ساده و قابلفهم هستند. محبوبیت اینفوگرافیکها در سالهای اخیر بیشتر شده است. بهمنظور بدست آوردن نتیجه مطلوب از اینفوگرافیکها، باید طراحی آن تا جایی که ممکن است، بینقص و تاثیرگذار باشد. طراح باید از رنگها، اشکال و فونتهای مناسب استفاده کند تا دادههای مهم به خوبی به مخاطب منتقل شود. اطلاعاتی که برای قرار دادن در اینفوگرافیک در نظر گرفتهاید، باید دقیق، معتبر و مرتبط با موضوع باشد. سادهترین و پیشپاافتادهترین آمارها نیز میتوانند در قالب تصاویر جذاب، توجه مخاطب را به خود جلب کنند. اینفوگرافیکها باید بخش جداییناپذیر استراتژی بازاریابی محتوای کسبوکارتان باشد.
اینفوگرافیک، یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که میتوانند باعث افزایش ترافیک و سئوی وبسایت شما شود. درصورت انتشار و تبلیغ یک اینفوگرافیک باکیفیت، علاوه بر اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی، وبلاگ نویسان نیز اقدام به انتشار آن در سراسر فضای وبلاگها میکنند. درصورتی که اینفوگرافیک به صورت ویروسی (viral) گسترش یابد، افرد بیشتری با برند شما آشنا میشوند که منجر به محبوبیت بیشتر برند شما میشود. از آنجایی که برخی شبکههای اجتماعی در نمایش اینفوگرافیک در اندازه کامل مشکل دارند، هنگام اشتراکگذاری آن از طریق شبکههای اجتماعی، بهتر است یک تصویر کوچک و یک لینک هدایتکننده به وبسایت قرار دهید تا مخاطبین بتوانند اینفوگرافیک را به صورت کامل ببینند. این کار، باعث افزایش ترافیک وبسایت نیز میشود. همچنین، اینفوگرافیکها باعث بدست آوردن تعداد زیادی لینکهای باکیفیت و در نتیجه، افزایش سئو میشود.
اینفوگرافیکهای بازاریابی دیجیتال منتشر شده توسط کالج تپسل را مشاهده کنید.
نمایش ارائهها در گذشته، محدود به اتاق جلسات میشد، اما امروزه، شما میتوانید بهراحتی ارائههای خود را در قالب اسلاید با تمام جهان به اشتراک بگذارید و فعالیتهای تجاری خود را به طرز چشمگیری گسترش دهید. یک اسلاید عالی، امکان اطلاعرسانی و ارتباط با مخاطبین، بدون توجه به نوع دستگاه مورد استفاده آنها را فراهم میکند.
عملکرد اسلایدها مشابه اینفوگرافیکها است اما روی رنگها و طراحی جذاب، تاکید بیشتری دارد تا بتواند خواننده را به متن موجود در اسلاید جذب کند. همچنین، برای موضوعات بسیار طولانی، بهتر است از اسلاید به جای اینفوگرافیک استفاده کنید. با توجه به ارائه اطلاعات بسیار زیاد در اسلایدها، حفظ یکپارچگی اسلایدها از لحاظ فونت، رنگ، تیترها و … بسیار ضروری است.
اسکرینشاتها مناسبترین ابزار بصری برای اعتبار بخشیدن به بازاریابی شما است. بهعنوان مثال درصورتی که برای یک اپلیکیشن خاص با عملکردهای مشخص بازاریابی میکنید،ارائه اسکرینشاتها از فضای اپلیکیشن، تاییدیههای بصری هستند که مخاطبان برای باور کردن ادعای شما نیاز دارند. همچنین، میتوانید با استفاده از حاشیهنویسی در قسمتهای خاصی از اسکرینشاتها (مثلاً کلیک بر گزینههای مشخص و …)، مخاطبان را در استفاده از اپلیکیشن بهصورت دقیقتری راهنمایی کنید. Skitch، یکی از ابزارهای مفید، کاربرپسند و رایگان برای ایجاد گرافیک و متن بر روی عکس است. مزیت این نوع محتوا، ایجاد سریع آن است.
در این جلسه از بلوک بازاریابی محتوا، درباره انواع محتوای بصری که در استراتژیهای مختلف بازاریابی کاربرد دارد، صحبت کردیم. محتوای بصری به اعماق ذهن مخاطبان شما نفوذ میکنند. بنابراین، با ایجاد محتواهای بصری باکیفیت، اعتبار و محبوبیت برند خود را ارتقا دهید.
ترکیب محتوای نوشتاری و محتوای بصری، میتوان محتواهای مختلف ایجاد کرد. در جلسه آینده، انواع محتواها در بازاریابی را موردبررسی قرار میدهیم.
برای اطلاع از جلسات جدید بلوک بازاریابی محتوا، کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر عضویت سمت راست وارد کنید. خوشحال میشویم که پیشنهادات، انتقادات و تجربههای خودتان را در قسمت نظرات، با ما در میان بگذارید.
8 ديدگاه نظر دهيد
ممنون
ممنون از شما
با سلام . مطلب بسیار خوبی بود. پیوستگی و یک دست بودن نوشته و روان بودن متن که همراه با لینک های بیرونی برای توضیح بیشتر بود، باعث جذابیت فراوان موضوع و تمایل مخاطب به ادامه خواندن شده است. از شما تشکر می کنم.
سلام
ممنون از نظر لطف شما
خوشحالیم که مفید بوده براتون
موفق باشید.
بسیار عالی نازنین خانم، واضح و روشن بود.
سلام
خیلی ممنون از توجه شما
مطالبتون فوق العادست. ممنون از اینکه وقت گذاشتید و به این موضوع خیلی با ارزش پرداختید
تشکر از مطلب خوبتان ….باید گفت که تمام این مراحل سخت است و فقط با تلاش و استمرار خوب و بهینه شده می توان موفق شد و از پیشرفت کسب و کار لذت برد .