انواع محتوای بصری قدرتمند در استراتژی بازاریابی- بخش‌1

زمان مطالعه : 12 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش بازاریابی محتوایی

در جلسه گذشته، اهداف و مزایای بازاریابی محتوا، و همچنین تفاوت این روش و تبلیغات را بیان کردیم. همان‌طور که می‌دانید، وقتی صحبت از محتوا می‌شود، منظورمان تنها یک محتوای نوشتاری یا بلاگ نیست، بلکه محتوا انواع مختلفی دارد که به‌منظور موفقیت در زمینه بازاریابی محتوا، باید چندین نوع محتوای نوشتاری و محتوای بصری را بسته به نوع کسب‌وکار و مخاطبین هدف خود، مورد استفاده قرار دهید. در این جلسه از بلوک بازاریابی محتوا، قصد داریم درباره انواع محتوای بصری، ویژگی‌ها، مزایا، معایب هر یک از این محتواها در کسب‌وکارهای مختلف صحبت کنیم. انواع محتوای بصری مورد‌بررسی در این جلسه، تصویر، ویدئو، اسلاید، اینفوگرافیک و اسکرین‌شات است.

 

انواع محتوای بصری در بازاریابی محتوا

انواع محتوای بصری

محتوای مبتنی بر‌نوشته، بخش جدایی‌ناپذیر بازاریابی محتوا است. اما برای اینکه بتوانید در دنیای دیجیتال حرفی برای گفتن داشته باشید، لازم است از محتوای بصری متناسب با نوشته در محتواهای خود استفاده کنید.

انواع محتوای بصری در بازاریابی محتوا به 5 بخش تقسیم می شود:

  1. تصاویر

2.ویدئوها

  1. اینفوگرافیک
  2. اسلاید
  3. اسکرین شات

اما چرا باید از این روش تولید محتوا استفاده کنیم؟ برای رسیدن به جواب این سوال به آمارهای زیر توجه کنید:

اهمیت محتوای بصری

  • 65 درصد از مردم، مطالب را به‌صورت بصری یاد می‌گیرند
  • 90 درصد از اطلاعاتی که وارد مغز می‌شود، بصری است.
  • 43 درصد از ارائه‌هایی که با تصاویر مناسب همراه هستند، قانع‌کننده‌تر هستند.

تمامی این آمارها، لزوم استفاده از ویژگی‌های بصری در محتواها را مشخص می‌کند.

در ادامه هر نوع از این محتواها را با هم بررسی کرده و به نکات هر کدام از این موارد میپردازیم.

 

1. تصویر (Image)

یکی از اصلی‌ترین انواع محتوای بصری که لازمه هر کسب‌وکاری است، تصاویر جذاب است. در صورت استفاده از تصاویر باکیفیت و مرتبط با متن در نوشته خود، مردم برای خواندن کامل آنچه نوشته‌اید، تمایل بیشتری خواهند داشت. به‌عنوان مثال طبق گفته وب‌سایت jeffbullas، مقاله‌های دارای تصویر، 94 درصد بازدید بیشتری را نسبت به سایر مقاله‌ها بدست می‌آورند.

استفاده از تصویر در مقاله ها

 

به‌منظور تاثیرگذاری بیشتر، بهتر است از تصاویری که خود طراحی کرده یا عکس گرفته‌اید، استفاده کنید زیرا به کسب‌وکار شما هویت می‌بخشد، اما ایجاد تصاویر باکیفیت و جذاب نیازمند زمان و هزینه زیادی است. برای حل این چالش، می‌توانید از منابع رایگانی مانند Canva ، Freepik و Pinterest برای پیدا کردن تصاویر باکیفیت، جذاب و منحصربه‌فرد استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از وب‌سایت‌های Flicker و Morguefile که از وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری عکس محسوب می‌شوند، به صورت رایگان استفاده کنید. با توجه به تعداد بسیار زیاد و متنوع تصاویر در این وب‌سایت‌ها، امکان تکراری بودن تصاویر مورد استفاده در پست‌های شما با سایر کسب‌وکارها بسیار کم است.

نکات استفاده از تصویر (Image) در بازاریابی محتوایی

برای اینکه از تصاویر در بازاریابی محتوایی استفاده کنید، باید نکات زیر را مد نظر داشته باشید: 

1. استفاده از تصاویر با کیفیت

تصویری که در بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنید باید کیفیت و وضوح مناسبی داشته باشد. استفاده از تصویر بی‌کیفیت یا تار باعث کاهش اعتماد مخاطب به برند شما می‌شود. همیشه از تصاویری استفاده کنید که وضوح و کیفیت آن‌ها بالاست؛ زیرا تصویر واضح و زیبا حس حرفه‌ای بودن را به مخاطب منتقل می‌کند.

2. تناسب تصویر با پیام شما

تصاویری که استفاده می‌کنید باید با محتوای شما و پیامی که می‌خواهید منتقل کنید، تناسب داشته باشد. برای مثال اگر شما درباره یک محصول بهداشتی صحبت می‌کنید، از تصاویری استفاده کنید که نشان‌دهنده تمیزی و کیفیت باشد. این تصویر باید احساس خوبی را در ذهن مخاطب ایجاد کند.

3. تنوع در انتخاب تصاویر

تنوع در تصاویر، به خصوص در کمپین‌های بلندمدت، جذابیت تولید محتوا را حفظ می‌کند. شما می‌توانید از ترکیب تصاویر مختلف برای نمایش جنبه‌های مختلف برند خود یا محصول استفاده کنید. به عنوان مثال تصاویری از محصولات مختلف، محیط کاری، فرایند تولید یا حتی نظرات مشتریان.

4. رعایت هویت برند

همیشه از تصاویری استفاده کنید که با هویت برند شما هماهنگ باشد؛ یعنی رنگ، سبک و نوع تصاویری که انتخاب می‌کنید با برندتان همخوانی داشته باشد. برای مثال اگر مخاطبان برندتان افراد پرانرژی و شاد هستند، از تصاویر با رنگ‌های روشن و شاد استفاده کنید. اگر برند شما معتبر و حرفه‌ای است، تصاویری با رنگ‌های ملایم‌تر را انتخاب کنید.

5. استفاده از تصاویر برای افزایش نرخ تبدیل

تصاویر تاثیر زیادی در افزایش نرخ تبدیل دارند. برای مثال در دکمه‌های CTA یا کالتواکشن، استفاده از تصاویری که پیامی واضح و تحریک‌کننده دارد، می‌تواند مخاطب را به انجام اقدام مانند خرید یا عضویت ترغیب کند.

6. استفاده از تصاویر برای توضیح محصولات

تصاویر یکی از بهترین نوع محتوا برای توضیح محصولات است. برای مثال از تصاویر نشان می‌دهد که محصول شما چگونه کار می‌کند یا چه قابلیت‌هایی دارد. این کار به مخاطبان کمک می‌کند تا بهتر متوجه شوند که محصول شما چگونه نیازهای او را برطرف می‌کند.

7. حفظ هم‌راستایی در ابعاد تصاویر

یکی از نکات مهم در استفاده از تصاویر، ابعاد مناسب است. ابعاد تصاویر باید با توجه به بسترهای مختلف (وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و…) به ‌درستی تنظیم شوند. برای مثال ابعاد تصاویر در اینستاگرام و وب سایت متفاوت است.

8. استفاده از تصاویر برای ایجاد حس اضطرار

برای تشویق به اقدام سریع‌تر می‌توانید از تصاویر استفاده کنید. برای مثال هنگام اعلام تخفیف ویژه یا فروش‌های محدود، استفاده از تصاویری که به مخاطب حس فوریت و محدودیت زمانی می‌دهند، می‌تواند او را ترغیب به خرید سریع‌تر کند.

9. استفاده از تصاویر سه بعدی

استفاده از تصاویر سه بعدی از محصولات باعث افزایش اعتماد مخاطبان و در نتیجه فروش بیشتر می‌شود. اگر امکان این را دارید که از تصاویر سه بعدی استفاده کنید، از این نکته قافل نشوید.

 

2. ویدئو (Video)

محتوای ویدئویی

 

شاید بتوان گفت که ویدئوها موثر‌ترین محتوای بصری در استراتژی‌های بازاریابی محسوب می‌شوند. زیرا می‌توانند مشکلات موجود را نمایش دهند و سپس محصول شما را به عنوان راه‌حلی برای آن مشکلات مطرح ‌کنند. امروزه، اغلب کسب‌وکارها تاثیر‌گذاری این نوع محتوای بصری را درک کرده‌اند و روز به روز، به اهمیت و محبوبیت ویدئوها افزوده می‌شود. با‌وجود اینکه محتواهای بصری ارزان‌تری در دسترس هستند، اما ویدئوها تاثیر‌گذاری بیشتری در مخاطبان ایجاد می‌کنند. روزانه، یک‌میلیون نفر برای تماشای ویدئو به یوتیوب مراجعه می‌کنند و این موضوع، محبوبیت این نوع از محتوا بین مردم را نشان می‌دهد. بر اساس مطالعه انجام‌شده، وجود یک ویدئو در صفحه فرود، باعث افزایش 86 درصدی تبدیل (Conversion) می‌شود.

مزایای ویدئو

اهمیت محتوای ویدئویی

  • ویدئوها به دلیل برخورداری از ویژگی‌های بصری، ساده و قابل‌فهم هستند و اغلب مردم تمایل بیشتری به تماشای ویدئو دارند. اغلب مردم تماشای یک ویدئوی 3 دقیقه‌ای به جای خواندن یک راهنمای 30 صفحه‌ای را ترجیح می‌دهند.
  • ویدئوها به دلیل برخورداری از کلمات، تصاویر، موسیقی و احساسات انسانی، تاثیرگذاری بیشتر و در نتیجه، ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند.
  • اشتراک‌گذاری ویدئوها از راه‌های مختلف، منجر به گسترش Viral ویدئوها و درنتیجه، محبوبیت بیشتر برند شما می‌شود.

معایب ویدئو

  • هزینه و زمان مورد‌نیاز برای ساخت ویدئو، بیشتر از سایر انواع محتوای بصری است.

 

انواع ویدئو جهت رشد و بهبود کسب و کار

ویدئوها انواع مختلفی دارند که افراد می‌توانند برای ارتقای کسب‌وکار خود از آن‌ها استفاده کنند. این ویدئوها موارد زیر را شامل می‌شود:

  • Demo Video ویدئوی نمایشی: اگر محصول یا خدمات شما نیاز به معرفی دارد و می‌خواهید مخاطبان با روند تولید یا استفاده از آن آشنا شوند. در این مواقع، ویدئوی نمایشی یا demo video بهترین انتخاب است. این ویدئوها روند تولید محصول، ویژگی‌ها و نحوه کار با محصول یا خدمت شما را به نمایش می‌گذارند. ساخت یک ویدئوی Demo جذاب و قابل فهم باعث می‌شود تا مشتریان از نزدیک با محصولات شما آشنا شوند و احساس کنند که می‌دانند دقیقاً چه چیزی را خریداری می‌کنند. همچنین این نوع ویدئوها باعث افزایش اعتماد مشتریان می‌شوند.
  • Brand Video ویدئوی معرفی برند: این ویدئوها، به‌عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی بزرگ‌تر برای نمایش دیدگاه‌ها، محصولات و خدمات کسب‌وکارها ساخته می‌شوند. هدف اصلی این ویدئوها، آگاه‌سازی مردم از برند شرکت و جذب مخاطبان هدف است. وقتی برندتان را از طریق ویدئو معرفی می‌کنید، می‌توانید داستانی از دیدگاه‌ها، اهداف و ماموریت‌های کسب‌وکارتان برای مخاطبان بیان کنید. با ساخت یک Brand Video حرفه‌ای، می‌توانید به مخاطبان خود بگویید که چرا کسب‌وکار شما منحصر‌به‌فرد است و چرا باید برند شما را انتخاب کنند.
  • Event Video ویدئوی از رویدادها: در‌صورتی که کسب‌وکارتان اسپانسر یک رویداد، کنفرانس یا نمایشگاه است، یا در آن شرکت می‌کند، ساخت یک ویدئو از حضور در رویداد، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های جالب می‌تواند به اعتبار و محبوبیت کسب‌وکار شما کمک کند. این ویدئوها باید شامل مواردی نظیر خلاقیت، نظرات کارشناسان، داستان موفقیت و فرصت‌های شغلی باشد.
  • Expert Interview  مصاحبه با کارشناسان: انتشار ویدئوهای مصاحبه با کارشناسان داخلی یا افراد تاثیر‌گذار در صنعت مربوط به کسب‌وکارتان، باعث ایجاد اعتماد در مخاطبان می‌شود. وقتی مردم ببینند که شما از کارشناسان خبره برای مصاحبه استفاده می‌کنید، احساس می‌کنند که برند شما دانش و تخصص کافی را در این حوزه دارد. اگر می خواهید در حوزه کاری خود یک منبع معتبر شناخته شوید، حتما از این نوع ویدئوها استفاده کنید.
  • Educational or How to Videos ویدئوهای آموزشی: ویدئوهای آموزشی به مخاطبان نشان می‌دهند که چطور کاری را انجام دهند یا چطور از یک محصول استفاده کنند. برای مثال اگر محصولی دارید که استفاده از آن کمی پیچیده است، می‌توانید ویدئویی بسازید که نشان دهد چطور باید از آن به‌درستی استفاده کرد. این ویدئوها کمک می‌کنند تا مشتریان به‌راحتی مشکلاتشان را حل کنند و مطمئن شوند که محصول شما به درستی کار می‌کند. از همه مهم‌تر وقتی شما ویدئوی آموزشی میسازید و به سوالات متعدل مشتریان پاسخ می‌دهید، مخاطبان احساس می‌کنند که به نیازهای آن‌ها اهمیت می‌دهید و در نتیجه احتمال خرید آن‌ها بیشتر می‌شود.
  • Explainer Videos ویدئوهای توضیحی: ویدئوی توضیحی، همانطور که از اسمش پیداست، به‌طور ساده و مختصر نحوه کارکرد یک محصول یا سرویس را توضیح می‌دهد. هدف این ویدئوها این است که به مشتریان نشان دهند چرا باید محصول شما را بخرند و این محصول چطور می‌تواند نیازهایشان را برطرف کند. جنبه تبلیغاتی این ویدئوها بسیار زیاد است. اغلب این ویدئوها بر داستان‌پردازی مناسب تاکید دارند. در این ویدئوها، شخصیت داستان پس از مواجه شدن با یک مشکل، با استفاده از محصولات یا خدمات آن برند، مشکلش برطرف می‌شود.
  • Animated Videos ویدئوهای انیمیشنی: ویدئوهای انیمیشنی برای کارهایی که نیازمند تصویرسازی بسیار قوی و انتقال داده‌های زیادی است، مناسب هستند. این ویدئوها می‌توانند به دو صورت 2D و 3D ساخته شوند. از آنجایی که ویدئوهای انیمیشنی حالت سرگرم کننده‌ای دارد، احتمال اینکه مخاطبان شما ویدئو را تا انتها تماشا کنند، افزایش می‌یابد. همچنین با استفاده از انیمیشن، شما می‌توانید مفاهیمی که ممکن است توضیح آن‌ها سخت باشد را به‌راحتی نشان دهید. در نهایت ویدئوی انیمیشنی برای برندهایی که می‌خواهند پیام خود را به‌طور خاص و جذاب به مخاطب منتقل کنند، بسیار مناسب است.
  • Live Video ویدئوهای زنده: این ویدئوها برای نمایش پشت صحنه‌هایی از تلاش‌های شرکت یا ارائه‌های آنلاین ساخته می‌شوند. در حال حاضر و در کسب‌وکارهای ایرانی، این ویدئوها در قسمت لایو اینستاگرام نمایش داده می‌شوند که مردم می‌توانند نظرات و سوالات خود از شرکت را مطرح کنند. این نوع ویدئوها برای برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، معرفی محصولات جدید یا حتی پخش جشنواره‌ها و قرعه کشی‌ها استفاده می‌شوند. وقتی شما ویدئوی زنده منتشر می‌کنید، مخاطبان احساس می‌کنند که به‌طور مستقیم با شما در ارتباط هستند و این موضوع باعث افزایش اعتماد مخاطبان به برند شما می‌شود.
  • 360-Degree & Virtual Reality Videos ویدئوهای 360 درجه واقعیت مجازی: تماشاگران این ویدئوها می‌توانند با اسکرول کردن، ویدئو را از تمامی جهت‌ها تماشا کنند. این نوع ویدئوها برای نمایش یک مکان یا رخداد مناسب هستند. واقعیت مجازی در این ویدئوها، امکان تجربه بهتر را برای کاربر فراهم می‌کند. این ویدئوها، معمولاً از طریق دستگاه‌هایی نظیر Google Cardboard و Oculus Rift نمایش داده می‌شود. اگر می‌خواهید برندتان را به‌طور متفاوتی به مخاطبان معرفی کنید، این نوع ویدئوها بهترین گزینه هستند.
  • Testimonial Video ویدئوی مشتریان: ویدئوی مشتریان یکی از بهترین روش‌ها برای نشان دادن کیفیت محصولات شما است. در این ویدئوها، مشتریان تجربیاتشان را از محصول به اشتراک می‌گذارند. وقتی مخاطبان ویدئوی مشتریان قبلی شما را مشاهده می‌کنند ، بهتر به برند شما اعتماد کرده و با خیال راحت تر از شما خرید می‌کنند. برای این کار بهتر است از مشتریان خود درخواست کنید که ویدئویی کوتاه از رضایت خود ضبط کنند و برای شما بفرستند. در این حالت شما می‌توانید این ویدئوهای کوتاه را کنار یکدیگر گذاشته و یک ویدئوی رضایت مشتری درست کنید.

نکاتی مهم جهت ساخت ویدئوی تبلیغاتی

برای ساخت یک ویدئوی تاثیر‌گذار، باید سوالات زیر را از خود بپرسید تا بتوانید پیش از شروع ساخت ویدئو، طرح و ساختار آن را برنامه‌ریزی کنید.

  • مخاطبان هدف چه کسانی هستند؟
  • هدف از انتشار ویدئو چیست؟ افزایش آگاهی از برند؟ فروش بیشتر یک محصول خاص؟
  • ویدئو در چه پلتفرم‌هایی (فیسبوک، اینستاگرام و …) نمایش داده می‌شوند؟
  • زمان و بودجه مورد‌نیاز برای ساخت ویدئو چقدر است؟
  • داستان‌پردازی و خلاقیت ویدئو چگونه باید باشد؟
  • کدام KPI های ویدئو (تعداد بازدید، تعداد اشتراک‌گذاری، نرخ کلیک، نرخ تماشا، نرخ تماشای کامل و ….) به‌عنوان معیار موفقیت ویدئو در نظر گرفته می‌شوند؟

 

ساختار تیم محتوا - جلسه 13 بازازیابی محتوا در کالج تپسل بخوانید

 

3. اینفوگرافیک (Infographic)

اینفوگرافیک

 

یکی از بهترین ابزارها برای نمایش اطلاعات و آمارهای پیچیده، استفاده از اینفوگرافیک‌ها است. اینفوگرافیک‌، ارائه‌ بصری داده‌ای آماری است که کاربر می‌تواند پیام آن را سریع متوجه شود. مهم‌ترین مزیت اینفوگرافیک‌ها، این است که به کاربر اجازه دریافت حجم وسیعی از اطلاعات را به‌صورت بصری می‌دهد و همچنین، مردم به‌راحتی و از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانند اینفوگرافیک را به اشتراک بگذارند.

اینفوگرافیک‌ها از طریق ویژگی‌های بصری جذاب، قادر به نمایش اطلاعات پیچیده به‌صورت ساده و قابل‌فهم هستند. محبوبیت اینفوگرافیک‌ها در سال‌های اخیر بیشتر شده است. به‌منظور بدست آوردن نتیجه مطلوب از اینفوگرافیک‌ها، باید طراحی آن تا جایی که ممکن است، بی‌نقص و تاثیر‌گذار باشد. طراح باید از رنگ‌ها، اشکال و فونت‌های مناسب استفاده کند تا داده‌های مهم به خوبی به مخاطب منتقل شود. اطلاعاتی که برای قرار دادن در اینفوگرافیک در نظر گرفته‌اید، باید دقیق، معتبر و مرتبط با موضوع باشد. ساده‌ترین و پیش‌پا‌افتاده‌ترین آمارها نیز می‌توانند در قالب تصاویر جذاب، توجه مخاطب را به خود جلب کنند. اینفوگرافیک‌ها باید بخش جدایی‌ناپذیر استراتژی بازاریابی محتوای کسب‌و‌کارتان باشد.

 

10 ویژگی یک اینفوگرافیک جذاب و تعاملی

  1.  ارائه تعداد زیادی داده‌های قابل‌اعتماد و جذاب: ارائه داده‌های مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک اینفوگرافیک است یک اینفوگرافیک، بدون داده‌های مفید، تنها یک گرافیک محسوب می‌شود. همچنین برای انتخاب داده‌ها و آمارها، به منابع معتبر مراجعه کنید. برای دسترسی به آمار و نمودارهای مرتبط با موضوعات رایج در مارکتینگ، در بلاگ Hubspot عضو شوید.
  2. تمرکز روی موضوعات ارزشمند: هر نوع داده‌ای، ارزش انتشار ندارد. باید موضوعی را انتخاب کنید که مرتبط با کسب‌وکارتان باشد و برای مخاطبان هدف شما مهم باشد. سعی کنید موضوعی را انتخاب کنید که قبلاً در قالب اینفوگرافیک ارائه نشده باشد. این کار باعث نوآوری بیشتر احتمال viral شدن آن نیز بیشتر می‌شود.
  3. ارائه ساده و قابل‌فهم مطالب: سعی کنید اطلاعات را به‌گونه‌ای مرتب کنید که متناسب با خط سیر طبیعی چشم باشد. در‌صورتی که مخاطبین پس از نگاه کردن به اینفوگرافیک دچار سردرگمی شوند، نشان‌دهنده اشتباه شما در جایگذاری مطالب است. به‌عنوان مثال در صورت انتشار اینفوگرافیک فارسی، برای جایگذاری مطالب، به خواندن فارسی‌زبانان از راست به چپ دقت داشته باشید.
  4.  طراحی مناسب و خلاقیت بالا: اینفوگرافیک در سال‌های اخیر از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است، بنابراین اگر می‌خواهید متمایز از سایرین باشید، باید طراحی منحصربه‌فرد و جذابی داشته باشید. برای این منظور، باید یک یا چند طراح و گرافیست حرفه‌ای در تیم خود داشته باشید. یک اینفوگرافیک بدون طراحی مناسب، تنها یک داده معمولی محسوب می‌شود. 50 پالت رنگ زیبا و متناسب با یکدیگر برای طراحی وب‌سایت، اینفوگرافیک
  5.  تاکید بر ویژگی‌های بصری به جای متن: سعی کنید تا جایی که امکان دارد، مفاهیم و داده‌ها را با استفاده از المان‌های بصری به مخاطب منتقل کنید و استفاده از متن را به حداقل برسانید. اغلب کاربران اینترنتی عجله دارند و تمایلی به خواندن محتوای متنی طولانی ندارند.
  6. خیلی کوتاه یا خیلی طولانی نباشد: به یاد داشته باشید که همواره یک خط فرضی بین ارائه داده‌های کم و ارائه داده‌های بیش‌از‌حد در نظر داشته باشید و مواظب باشید که از این خط عبور نکنید و تعادل را حفظ کنید. برای جلوگیری از طولانی شدن اینفوگرافیک، بهترین و مفیدترین نکات هر موضوعی را انتخاب کنید. از طرفی، هدف اصلی اینفوگرافیک‌ها، افزایش اطلاعات مخاطبین است. بنابراین، اینفوگرافیک‌های بیش‌از‌حد کوتاه که محتوای کافی نداشته باشند، به‌زودی فراموش خواهند شد و مورد‌توجه مخاطبین قرار نمی‌گیرند.
  7.  خیلی جنبه تبلیغاتی نداشته باشد: آن دسته از اینفوگرافیک‌ها که تنها جنبه تبلیغات کسب‌وکارها را دارد، از‌جمله اینفوگرافیک‌های ناموفق محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید اینفوگرافیک شما به‌صورت ویروسی (viral) گسترش یابد، تنها به توضیح داده‌ها، محصولات و خدمات شرکت خود نپردازید، بلکه موضوعی مرتبط با کسب‌وکار خود را انتخاب کنید که مردم، علاقه بیشتری به خواندن و اشتراک‌گذاری آن خواهند داشته باشند.
  8. نشان‌دهنده یک برند خاص باشد: با‌وجود اینکه نمی‌خواهید اینفوگرافیک جنبه تبلیغاتی داشته باشد، می‌خواهید که مردم بدانند اینفوگرافیک‌های موجود در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، توسط شما ساخته شده است. برای رسیدن به این هدف، از المان‌های برند مانند لوگوی شرکت استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از رنگ، فونت و استایل مختص شرکت خود استفاده کنید، به‌نحوی که مخاطب پس از یک نگاه کوتاه متوجه شود که اینفوگرافیک متعلق به شرکت شما است.
  9. واضح و مفهوم باشد: یک اینفوگرافیک خوب، باید روی یک موضوع متمرکز باشد، اما هدف از انتشار اینفوگرافیک باید کاملاً مشخص باشد.
  10. به منبع داده‌ها اشاره شود: در‌صورتی که داده‌های ارائه شده در اینفوگرافیک، متعلق به شما و بر اساس تحقیقات شما نیست، باید به منابع داده‌ها در اینفوگرافیک اشاره شود.

 

اینفوگرافیک چه کمکی به کسب‌وکار شما می‌کند؟

اینفوگرافیک، یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که می‌توانند باعث افزایش ترافیک و سئوی وب‌سایت شما شود. در‌صورت انتشار و تبلیغ یک اینفوگرافیک با‌کیفیت، علاوه بر اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ نویسان نیز اقدام به انتشار آن در سراسر فضای وبلاگ‌ها می‌کنند. در‌صورتی که اینفوگرافیک به صورت ویروسی (viral) گسترش یابد، افرد بیشتری با برند شما آشنا می‌شوند که منجر به محبوبیت بیشتر برند شما می‌شود. از آن‌جایی که برخی شبکه‌های اجتماعی در نمایش اینفوگرافیک در اندازه کامل مشکل دارند، هنگام اشتراک‌گذاری آن از طریق شبکه‌های اجتماعی، بهتر است یک تصویر کوچک و یک لینک هدایت‌کننده به وب‌سایت قرار دهید تا مخاطبین بتوانند اینفوگرافیک را به صورت کامل ببینند. این کار، باعث افزایش ترافیک وب‌سایت نیز می‌شود. همچنین، اینفوگرافیک‌ها باعث بدست آوردن تعداد زیادی لینک‌های باکیفیت و در نتیجه، افزایش سئو می‌شود.

اینفوگرافیک‌های بازاریابی دیجیتال منتشر شده توسط کالج تپسل را مشاهده کنید.

 

4. اسلاید (Presentation)

اسلاید

 

نمایش ارائه‌ها در گذشته، محدود به اتاق جلسات می‌شد، اما امروزه، شما می‌توانید به‌راحتی ارائه‌های خود را در قالب اسلاید با تمام جهان به اشتراک بگذارید و فعالیت‌های تجاری خود را به طرز چشمگیری گسترش دهید. یک اسلاید عالی، امکان اطلاع‌رسانی و ارتباط با مخاطبین، بدون توجه به نوع دستگاه مورد استفاده آن‌ها را فراهم می‌کند.

عملکرد اسلاید‌ها مشابه اینفوگرافیک‌ها است اما روی رنگ‌ها و طراحی جذاب، تاکید بیشتری دارد تا بتواند خواننده را به متن موجود در اسلاید جذب کند. همچنین، برای موضوعات بسیار طولانی، بهتر است از اسلاید به جای اینفوگرافیک استفاده کنید. با توجه به ارائه اطلاعات بسیار زیاد در اسلایدها، حفظ یکپارچگی اسلایدها از لحاظ فونت، رنگ، تیترها و … بسیار ضروری است.

نکات مهم در ساخت اسلاید (Presentation) در بازاریابی محتوایی

برای اینکه یک اسلاید بصری تاثیرگذار تولید کنید، باید به برخی نکات مهم در ساخت این اسلاید توجه کنید. این نکات مهم شامل موارد زیر است:

1. شروع با یک معرفی جذاب

شروع اسلاید باید جذاب باشد. اولین اسلاید یا مقدمهی شما باید توجه مخاطب را در نگاه اول جلب کند. از یک جمله یا سوال چالشی استفاده کنید که مخاطب را به فکر فرو ببرد یا او را درگیر کند. همچنین می‌توانید از یک آمار یا حقیقت جالب استفاده کنید که ارتباط مستقیم با محتوای شما دارد.

2. سادگی و وضوح

هیچ چیز پیچیده و شلوغی در اسلایدها جلب توجه نمی‌کند. برای جذب مخاطب، بهتر است از طراحی ساده و واضح استفاده کنید. متن‌ها باید کوتاه باشند و تنها نکات اصلی را پوشش دهند. اگر اسلاید شما پر از جملات بلند و پیچیده باشد، مخاطب خیلی زود از آن خسته می‌شود و تمرکز خود را از دست می‌دهد.

3. استفاده از تصاویر و گرافیک‌ها

تصاویر و گرافیک‌ها می‌توانند اثر بسیار زیادی در جذب توجه مخاطب داشته باشند. از عکس‌ها، نمودارها و آیکون‌های مرتبط استفاده کنید تا پیام‌تان را بهتر انتقال دهید. برای مثال اگر شما درباره یک آمار صحبت می‌کنید، یک نموداری ساده می‌تواند اطلاعات را سریع‌تر و واضح‌تر از متن منتقل کند.

4. تنوع در قالب اسلایدها

برای حفظ توجه مخاطب، بهتر است به اسلایدهای خود تنوع دهید. به جای اینکه همه اسلایدها شبیه به هم باشند، از انواع مختلفی مانند اسلایدهای متنی، تصویری و نموداری استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا اسلاید جذاب‌تر تولید کنید.

5. رعایت هارمونی رنگ‌ها

رنگ‌ها نقش مهمی در ایجاد تاثیر و جلب توجه دارند. از رنگ‌هایی استفاده کنید که با برند شما هماهنگ باشد و در عین حال باعث سردرگمی نشود. سعی کنید از 2 یا 3 رنگ اصلی برای پس‌زمینه و متن‌ها استفاده کنید و از رنگ‌های زیاد دور باشید؛ زیرا ممکن است حواس مخاطب را پرت کند.

6. استفاده از تیترهای جذاب

عنوان‌ها یا تیترها در اسلایدها باید کوتاه، واضح و جذاب باشند. این تیترها باید مخاطب را ترغیب کنند تا ادامه اسلاید را تماشا کند. برای اینکه عنوان جذاب بنویسید سعی کنید از سوالات چالشی یا کلمات زرد استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که در انتخاب عنوان زیاده روی نکنید؛ زیرا ممکن است مخاطب آن را اسپم تشخیص دهد.

7. رعایت توازن بین متن و تصویر

نباید اسلایدهای شما تنها متنی باشند یا فقط تصاویر. برای مؤثر کردن اسلایدها، باید بین متن و تصاویر توازن برقرار کنید. استفاده از جملات کوتاه و مفهومی به همراه تصاویر و نمودارهای مرتبط می‌تواند اطلاعات را به شکلی جذاب و قابل‌فهم ارائه دهد.

8. دعوت به اقدام (CTA)

در انتهای هر اسلاید مهم، باید یک کالتواکشن وجود داشته باشد. کالتواکشن یعنی شما از مخاطب درخواستی می‌کنید. درخواست شما می‌تواند خرید، عضویت، اشتراگ گذاری، بازدید از سایت یا هر چیز دیگری باشد.

9. تمرکز بر داستان‌گویی

یک داستان خوب می‌تواند تاثیر زیادی در اسلایدها داشته باشد. از شروع تا پایان، سعی کنید یک داستان منطقی و جذاب بسازید که به راحتی مخاطب را درگیر کند. داستان‌گویی به شما کمک می‌کند تا پیام‌تان را به شکلی خاطره‌انگیز و سرگرم کننده به مخاطبان منتقل کنید.

10. تمرکز بر نیازهای مخاطب

همیشه به یاد داشته باشید که محتوای شما باید به نیازها و مشکلات مخاطب پاسخ بدهد. به جای اینکه فقط درباره محصولات یا خدمات خود صحبت کنید، مشکلات مخطبان را برطرف کنید. وقتی مخاطب متوجه شود که شما برای او راه‌حل دارید، بیشتر به برند شما توجه می کند.

 

5. اسکرین‌شات (Screenshot)

اسکرین شات

 

اسکرین‌شات‌ها مناسب‌ترین ابزار بصری برای اعتبار بخشیدن به بازاریابی شما است. به‌عنوان مثال در‌صورتی که برای یک اپلیکیشن خاص با عملکردهای مشخص بازاریابی می‌کنید،ارائه اسکرین‌شات‌ها از فضای اپلیکیشن، تاییدیه‌های بصری هستند که مخاطبان برای باور کردن ادعای شما نیاز دارند. همچنین، می‌توانید با استفاده از حاشیه‌نویسی در قسمت‌های خاصی از اسکرین‌شات‌ها (مثلاً کلیک بر گزینه‌های مشخص و …)، مخاطبان را در استفاده از اپلیکیشن به‌صورت دقیق‌تری راهنمایی کنید. Skitch، یکی از ابزارهای مفید، کاربرپسند و رایگان برای ایجاد گرافیک و متن بر روی عکس است. مزیت این نوع محتوا، ایجاد سریع آن است.

هر کدام از محتواهای بصری برای چه نوع فضایی مناسب است؟

برای هر نوع محتوای بصری که در بازاریابی محتوایی استفاده می‌شود، فضاهای خاصی وجود دارند که می‌توانند بهره‌وری بیشتری از آن‌ها داشته باشند. در اینجا هرکدام از انواع محتوای بصری و فضاهایی که برای آن‌ها مناسب است را بررسی کرده ایم:

  • تصاویر: شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، فیسبوک، توییتر)، وب‌سایت‌ها، بلاگ‌ها، ایمیل مارکتینگ
  • ویدئوها: یوتیوب، شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، تیک‌تاک، فیس‌بوک)، وب‌سایت‌ها، صفحات فرود (Landing Pages)
  • اینفوگرافیک: بلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی (LinkedIn، Pinterest)، گزارش‌ها و مقالات تحقیقاتی، ایمیل‌های بازاریابی
  • اسلاید: وبینارها، جلسات آنلاین، کنفرانس‌ها، سخنرانی‌ها، نمایشگاه‌ها
  • اسکرین شات: وب‌سایت‌ها، صفحات پشتیبانی، آموزش‌های آنلاین، ایمیل‌های پشتیبانی، صفحات فرود

سخن پایانی

در این جلسه از بلوک بازاریابی محتوا، درباره انواع محتوای بصری که در استراتژی‌های مختلف بازاریابی کاربرد دارد، صحبت کردیم. محتوای بصری به اعماق ذهن مخاطبان شما نفوذ می‌کنند. بنابراین، با ایجاد محتواهای بصری باکیفیت، اعتبار و محبوبیت برند خود را ارتقا دهید.

ترکیب محتوای نوشتاری و محتوای بصری، می‌توان محتواهای  مختلف ایجاد کرد. در جلسه آینده، انواع محتواها در بازاریابی را مورد‌بررسی قرار می‌دهیم.

برای اطلاع از جلسات جدید بلوک بازاریابی محتوا، کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر عضویت سمت راست وارد کنید. خوشحال میشویم که پیشنهادات، انتقادات و تجربه‌های خودتان را در قسمت نظرات، با ما در میان بگذارید.

  • نازنین قاسمی
4.6
Sending
User Review
4.59 (17 votes)

    8 ديدگاه نظر دهيد

  1. با سلام . مطلب بسیار خوبی بود. پیوستگی و یک دست بودن نوشته و روان بودن متن که همراه با لینک های بیرونی برای توضیح بیشتر بود، باعث جذابیت فراوان موضوع و تمایل مخاطب به ادامه خواندن شده است. از شما تشکر می کنم.

  2. مطالبتون فوق العادست. ممنون از اینکه وقت گذاشتید و به این موضوع خیلی با ارزش پرداختید

  3. تشکر از مطلب خوبتان ….باید گفت که تمام این مراحل سخت است و فقط با تلاش و استمرار خوب و بهینه شده می توان موفق شد و از پیشرفت کسب و کار لذت برد .

اعلام ديدگاه